Ακουστική αρχαίων θεάτρων και ρύθμιση της

Μηνύματα
37
Reaction score
82
Δεν γνωρίζω αν έχει ξανααναφερθεί αλλά το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον. Μια μελέτη για ρύθμιση της ακουστικής των θεάτρων στην αρχαιότητα χρησιμοποιώντας μεταλλικά αγγεία.

http://maiandros.blog-spot.gr/2015/01/07/ta-archea-theatra-kourdizontan/
 



Μηνύματα
5.983
Reaction score
15.463
"Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Αθήνα, 3 Αυγούστου 1917. Οι τελευταίοι Γάλλοι στρατιώτες στην Αθήνα που είχαν στρατοπεδεύσει στο Ηρώδειο. Δεξιά βλέπουμε το πιθάρι που χρησιμοποιείται σαν ηχείο. "
555778_10151229245596981_398376674_n-216x300.jpg
 

Μηνύματα
1.097
Reaction score
1.168
Τα πιθάρια έχουν ενδιαφέρον και στο παρακάτω εκκλησάκι όπου έχω πάει και πραγματικά είναι εντυπωσιακή κατασκευή. Καταπληκτικός και ο κύριος που τα εξηγούσε.

Αν και δεν έχει σχέση με θέατρα......

.....Παραθέτω μερικά αποσπάσματα από την εργασία.

"
τα εν λόγω πιθάρια χρησίμευαν στη βελτίωση της ακουστικής του χώρου εντός του ναού, καθώς εξουδετέρωναν
την αντήχηση. Πιο συγκεκριμένα, οι οπές στις βάσεις των τυφλών τρούλων και στα δύο πλάγια κλίτη του ναού, ενώνονταν με τα ανεστραμμένα πιθάρια που οδηγούσαν στην οροφή. Αυτές οι οπές συνέβαλαν στην ρύθμιση των υψηλών τόνων (πρίμα) επιτελώντας λειτουργία αντίστοιχη με τις σημερινές συσκευές αναπαραγωγής ήχου. Αποτέλεσμα αυτού ήταν, ο ήχος να φτάνει στα αφτιά όσων βρίσκονταν στο εσωτερικό του ναού με μεγαλύτερη
ευκρίνεια και καθαρότητα.
Η μέθοδος αυτή έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στην εξαιρετική ακουστική των αρχαίων θεάτρων, την οποία και αντέγραψαν οι ρωμαίοι μαζί με άλλα αρχιτεκτονικά στοιχεία.
Κατά τον Μεσαίωνα, η μέθοδος αυτή τροποποιήθηκε με την ενσωμάτωση αγγείων 26 στην τοιχοποιία πολλών δημοσίων κτιρίων όπως εκκλησιών.
Οι μαρτυρίες του Λατίνου Βιτρούβιου, (στο βιβλίο de Architectura) στηριζόμενες σταγραπτά του αρχαίου Έλληνα μουσικού και φιλοσόφου Αριστόξενου, δηλώνουν ότι η χρήση κοίλων συνηχητικών αγγείων, προσέδιδαν μία
εντόνως διακριτή ενίσχυση στον ήχο, βελτιώνοντας την τελική ακουστική ποιότητα. "


"
Παρόμοια λειτουργία με αυτή των πιθαριών είχαν και τα 5 κενά πηγάδια που βρίσκονταν κάτω από το δάπεδο του κυρίως ναού(εικόνα 18). Ένα στο κέντρο, μπροστά στον δεσποτικό θρόνο και τέσσερα στις γωνίες του
κυρίως ναού, τα οποία επικοινωνούσαν και ενώνονταν με χιαστούς διαδρόμους για να κρατούν μακριά τα νερά της περιοχής. Η τοποθέτησής τους κάτω από το δάπεδο ήταν κυρίως για αποστραγγιστικούς λόγους, καθώς
η εκκλησία ήταν χτισμένη σε ρέματα τα οποία ακόμα και σήμερα αφθονούν στην περιοχή περιορίζοντας την υγρασία εντός του ναού και προστατεύοντας σημαντικά τις αγιογραφίες και το ξυλόγλυπτο τέμπλο."

"
Η κατασκευή των πηγαδιών βοηθούσε επιπλέον στην καθαρότητα τουήχου στον κλειστό χώρο, ενισχύοντας τους βαρύτονους ήχους-τα μπάσα. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι, πατώντας έντονα στο σημείο
αυτό δίνεται η αίσθηση του κενού κάτω από το δάπεδο. Σχετικά με τα πηγάδια αλλά και με τα πιθάρια (που αναφερθήκαμε ανωτέρω), ως μέσω ενίσχυσης του ήχου έχει γράψει ο Αριστοτέλης (384-322π.χ) στο κεφάλαιο 8 του έργου του «Προβλήματα 2» - «όσα περί φωνής», και αναφέρει χαρακτηριστικά για τα «άδεια δοχεία από πυλό» τα κατωτέρω :
«8. Γιατί, αν θάψει κανείς πιθάρι ή άδεια δοχεία από πηλό και τα σκεπάσει με πώμα,
τα κτίρια αποκτούν καλύτερη ακουστική, καθώς επίσης αν υπάρχει μέσα στο
σπίτι πηγάδι ή στέρνα; Ή μήπως, επειδή η ηχώ είναι ανάκλαση, πρέπει να είναι συγκεντρωμένος ο περιεχόμενος αέρας, και να έχει επιφάνεια πυκνή και λεία, πάνω στην οποία θα ανακλαστεί; Πράγματι, έτσι παράγεται κατ’ εξοχήν ήχος. Το πηγάδι λοιπόν, και η στέρνα διαθέτουν τη στενότητα και την ιδιότητα να συγκεντρώνουν {τον αέρα}, τα πιθάρια και τα δοχεία διαθέτουν επίσης την πυκνότητα των τοιχωμάτων τους, οπότε και από τα δύο προκύπτει το αποτέλεσμα. Τα κοίλα επίσης μέρη ηχούν καλύτερα, για τούτο και ο χαλκός (τα χάλκινα αγγεία) ηχεί καλύτερα από τα υπόλοιπα. Όσο για το ότι είναι θαμμένα, δεν υπάρχει τίποτα παράξενο, διότι η φωνή φέρεται εξ ίσου προς τα κάτω. Γενικά, φαίνεται πως διαδίδεται προς όλες τις κατευθύνσεις και κυκλικά.»
"

"
«
Οι μετρήσεις που διενεργηθήκαν αφορούσαν διάφορα είδη αγγείων (κυρίως πήλινα πιθάρια) και την επίδραση που έχουν τέτοια αντικείμενα στην ακουστική του χώρου (στην περίπτωση μας του θαλάμου ηχομόνωσης του
εργαστηρίου ακουστικής της αρχιτεκτονικής σχολής του Α.Π.Θ.) στα οποία δόθηκε έμφαση στην διερεύνηση του φαινόμενου που περιέγραψε ο Hermann von Helmholtz το 1863..Το φαινόμενο Helmhol tz μπορεί, να αντιστοιχηθεί, με μία κυκλική κίνηση στην οποία επιτελείται ένας μετασχηματισμός της ακουστικής ενέργειας, με την συγκέντρωση της στην ιδιοσυχνότητα του εκάστοτε αντικειμένου, και η οποία έχει σχέση με τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του κυρίως σώματος του αντικειμένου, καθώς και με τις γεωμετρικές διαστάσεις του λαιμού και της οπής του ιδίου. Η ηχητική ενέργεια, η οποία μετατρέπεται - μετασχηματίζεται στην ιδιοσυχνότητα του αντικειμένου λόγω φαινομένου Helmholtz, επιπροσθέτως, μέσω του φαινομένου του συντονισμού που επιτελείται, μεταφέρεται σε μεγάλο ποσοστό στα τοιχώματα του δοχείου σαν μηχανική ενέργεια (δόνηση)
και απορροφάται από το αντικείμενο, δηλαδή μετατρέπεται κυρίως σε θερμική ενέργεια.
Αν το αγγείο είναι ακλόνητα στερεωμένο ή υπερβολικά βαρύ, όπως για παράδειγμα όταν είναι ενσωματωμένο στην τοιχοποιία, τότε όλη η προσλαμβανόμενη μηχανική ενέργεια μετατρέπεται τελικά σε θερμότητα, και
το αντικείμενο δρα ως ηχοαπορροφητής στον χώρο. Το φαινόμενο Helmholtz συντελεί ώστε να απορροφηθεί τελικά ήχος αντί του αναμενόμενου να ενισχυθεί, λόγω των υλικών κατασκευής των συνηχητών.»
30 Σύμφωνα όμως με το φαινόμενο που περιγράφεται από τον Βιτρούβιο και
τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την εργαστηριακή και βιβλιογραφική έρευνα, δείχνουν ό
τι: «είναι δυνατόν να αναπαραχθεί ήχος, με χρήση ακουστικών αγγείων ειδικών χαρακτηριστικών (υλικών και γεωμετρικών). Πιο συγκεκριμένα από το φαινόμενο αυτό συμπεραίνουμε ότι το τελικό
κούρδισμα γινόταν επί τόπου κάθε φορά όπου απαιτούνταν. "

Untitled.jpg


Συμπέρασμα.....
Εάν θέλετε να έχετε καλή ακουστική στον χώρο σας........ αγοράστε πιθάρια......:D όχι καλώδια.
Παρεμπιπτόντως άκουσα κάτι καλώδια ασημένια στις γιορτές τύφλα να έχουν όλα τα πιθάρια......:lolsign:
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.607
Μηνύματα
2.867.734
Members
37.937
Νεότερο μέλος
Hdch
Top