Συχνές μεταβολές τάσεως σ’ ένα φορτίο

stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
Ορμώμενος από e-mail που έλαβα με το εξής πολύ καλό ερώτημα:
‘’Αν δηλαδή τηρήσω τη ‘’Σύσταση’’ αποφεύγεται σίγουρα η πιθανή καταστροφή των ηχείων ;’’

Με την πλήρη (πιστεύω) τεχνική εξήγηση, για την ‘’επικοινωνία’’ ενισχυτή – ηχείων , με κατανοητό τρόπο ,τουλάχιστον για τους μη τεχνικούς ,περιέγραψα την σχέση που υπάρχει μεταξύ ενισχυτή – ηχείων, στα άρθρα:

Οδηγός για Μεγάφωνα – Ηχεία - Παράμετροι αυτών
Σύσταση McGregor για επαγγελματικά audio συστήματα
Τι είναι το headroom ενισχυτή;
Max SPL για μικρόφωνα & ηχεία
Sound Power vs SPL
Κατανόηση των όρων RMS & DynamicPower
Ολική Αρμονική Παραμόρφωση Ενισχυτή (THD)

Όμως η σχέση ενισχυτή με το ηχείο δεν είναι το μόνο που πρέπει να έχουμε υπ' όψη.
Υπεισέρχεται και μια τρίτη πολύ σημαντική παράμετρος και τότε η σχέση που διαμορφώνεται είναι πλέον η εξής:​
· Ενισχυτής
· Ηχεία
· Χώρος
Μπορεί, όταν ακούτε μουσική σε ένα χώρο μόνο σας, να σας φαίνεται ότι ο ενισχυτής σας, οδηγεί μια χαρά τα ηχεία σας.

Όταν όμως στο χώρο αυτόν υπάρχουν περισσότεροι (πχ σ’ ένα πάρτυ) τότε κάποια στιγμή σίγουρα θα ζητηθούν υψηλότερες εντάσεις (volume) .

Ο χρόνος που θα εργάζεται ο ενισχυτής σε αυτές τις εντάσεις σίγουρα θα ξεπερνάει κατά πολύ το χρόνο της τυπικής ακρόασης που συνήθως κάνετε μόνος σας.

Επιπρόσθετα θα πρέπει να προσθέσετε και την απορρόφηση/ανάκλαση του ήχου που γίνεται σε ένα επιπλωμένο και γεμάτο κόσμο χώρο (έπιπλα και άνθρωποι σε ένα χώρο απορροφούν ηχητικά κύματα αλλά και αλλάζουν την ανάκλαση τους πριν φτάσουν στα αυτιά του ακροατή ) .

Να προσέχουμε λοιπόν να μη ''τσιτώνουμε'' τον ενισχυτή (όχι υψηλό και κυρίως απότομα αυξομειούμενο volume).

''Τσίτωμα'' δεν είναι μόνο οι υψηλές στιγμιαίες εντάσεις, αλλά και οι μεσαίες εντάσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Έτσι παρά τη σύσταση Mcgregor (Σύσταση McGregor για επαγγελματικά audio συστήματα ), είναι απολύτως πιθανή η πρόκληση βλάβης σε ένα ηχείο αλλά τώρα ,αν συμβεί, 99% θα είναι από υπαιτιότητα του χρήστη.

Κι αυτό επειδή η διαχείριση της ισχύος (power Rating) εξαρτάται από τον τύπο του σήματος εισόδου και κυρίως από τον χρήστη που είναι αυτός που ελέγχει το σήμα εισόδου (πχ το ‘’παίξιμο’’ με το volume) κατά την λειτουργία του ενισχυτή και ΟΧΙ από τον κατασκευαστή και ειδικά για τιμές RMS και Peak από συμπιεσμένα σήματα ήχου και από ορισμένα σήματα από μουσικά όργανα , όπως συνθεσάιζερ ή από ηλεκτρικές κιθάρες με άκρως επεξεργασμένα σήματα (πχ πετάλια ‘’distortion’’…).

Αυτό σημαίνει ότι τότε υπάρχει πιθανότητα ,τέτοια ισχύς του ενισχυτή παραπάνω από την RMS rating του ηχείου να το καταστρέψει.

Επίσης ,ανεξαρτήτως μεγέθους του ενισχυτή ,τα clipped σήματα μειώνουν τη ζωή ή είναι άμεσος θάνατος για τα μεγάφωνα, έστω και αν το clipping συμβαίνει σε κονσόλα, equalizer ή σε άλλο επεξεργαστή σήματος (πχ πεταλιέρες ηλεκτρικής κιθάρας).

Η περιγραφείσα ‘’Σύσταση’’ (Ένας ενισχυτής με περισσότερα watt από το ηχείο αλλά σωστά ρυθμισμένος θα κάψει πιο δύσκολα ένα ηχείο, από έναν ενισχυτή "μικρό" αλλά ρυθμισμένο τυχαία….) αποτελεί απλά έναν ρεαλιστικό οδηγό για το βέλτιστο μέγεθος που πρέπει να έχει ο ενισχυτής ισχύος για χρήση του σε ένα ηχείο, για την πλειονότητα των live ηχητικών σημάτων, επιτρέποντας το ηχείο να χρησιμοποιηθεί για το μέγιστο καθορισμένο ονομαστικό power rating.

Αν λοιπόν η ρύθμιση του gain γίνει σωστά (και δεν ‘’παίζουμε’’ με το volume) δεν υπάρχει περίπτωση να κάψουμε ούτε ενισχυτή ούτε ηχεία. Όταν όμως ''παιζουμε'' με το gain τυχαία τότε όλα είναι πιθανά.

Τηρώντας τη ‘’Σύσταση’’ , τη μόνη χρονική στιγμή που μπορεί να υπάρξει πρόβλημα είναι όταν οδηγήσετε τον ενισχυτή σε clipping και σίγουρα το κάνουν πολλοί εντυπωσιασμένοι από το υψηλό volume πχ σε κάποιο πάρτυ ονομαστικής εορτής, γενέθλια ...

Επειδή όμως κανένας δεν ξέρει τις συνήθειές σας για το πώς χειρίζεστε το volume ή τις συνήθειές σας για ''παραμόρφωση'' (ειδικά αν χειριστής είναι κάποιος άσχετος της παρέας που κατανάλωσε περισσότερο αλκοόλ και θέλει να εντυπωσιάσει) δεν θα μπορέσει κανείς να σας πει με βεβαιότητα ότι θα κάψετε ή όχι τον ενισχυτή ή τα ηχεία σας!!

Επαναλαμβάνω:
  • ότι ο θάνατος των μηχανημάτων audio επέρχεται με υψηλό και κυρίως απότομα αυξομειούμενο volume του ενισχυτή και όχι τόσο με τα μεγάλα αυξομειούμενα στιγμιαία volumes (που εμπεριέχονται στα κομμάτια πχ heavy metal μουσικής - και δείχνω στη φωτογραφία στο συνημμένο παράρτημα) αλλά και με volumes μεγάλα και σταθερά , πολύ κοντά στο μέγιστο απόδοσης του ενισχυτή για μεγάλο χρονικό διάστημα.
  • Προσοχή επίσης κατά τη βυσμάτωση / αποβυσμάτωση συσκευών .Τότε η άντυγα του volume να είναι στο κατώτερο αριστερό σημείο και να την ανεβάζουμε δεξιά βαθμιαία.
  • Η περιγραφείσα ’Σύσταση’’ αποτελεί έναν ρεαλιστικό οδηγό για το βέλτιστο μέγεθος που πρέπει να έχει ένας ενισχυτής ισχύος για χρήση του σε ένα ηχείο, για την πλειονότητα των live ηχητικών σημάτων, επιτρέποντας το ηχείο να χρησιμοποιηθεί για το μέγιστο καθορισμένο ονομαστικό power rating
  • Παρά τη ’Σύσταση’’, είναι απολύτως πιθανή η πρόκληση βλάβης σε ένα ηχείο αλλά τότε σε μεγάλο ποσοστό θα οφείλεται σε υπαιτιότητα του χρήστη
  • Η άντυγα του volume είναι αυτή που κάνει, με υπαιτιότητα του χρήστη, μεταβολή της τάσης σ’ ένα φορτίο, που αν είναι απότομη και συχνή (''παίξιμο'' με το volume - το κάνουν πολλοί) τότε παρά τη σύσταση είναι απολύτως πιθανή η πρόκληση βλάβης στο ηχείο.
Ο χειρότερος εχθρός των συσκευών και όχι μόνο των audio (κινητήρες -ψυγεία , μοτέρς, ηλεκτρονικά-Computers)......’’ είναι η μεταβολή της τάσης σ’ ένα φορτίο , κυρίως αν είναι επαγωγικό.

Θα μπορούσα να αναφέρω με ή χωρίς τη ‘’Σύσταση’’ και δεκάδες άλλα παραδείγματα για το πότε ‘’καπνίζουν’’ τα ηχεία ή ο ενισχυτής από υπαιτιότητα χρήστη ή και άλλων εξωτερικών παραγόντων – πχ λειτουργία συσκευής σε συνθήκες κεραυνοπτώσεων, μεγάλη διακύμανση τάσεως ΔΕΗ, τοποθέτηση συσκευής κοντά σε θερμικές πηγές , λανθασμένη συνδεσμολογία ,χαλαρές συνδέσεις, υγρά ή συσσώρευση σκόνης στα μηχανήματα…….. εδώ όμως ενδιαφερθήκαμε περισσότερο για το clippingαπό υπαιτιότητα του χειριστή.

Συνεχίζεται.....
 
Last edited:

stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ:
Για να μη γίνει παρανόηση (επειδή η τάση στο ηχείο ΣΥΝΕΧΩΣ μεταβάλλεται) στο παρακάτω σχήμα δείχνεται ότι η τάση στο φορτίο είναι ΣΥΝΕΧΩΣ μεταβαλλόμενη (σημεία A,B,C,D) όμως δεν υπερβαίνει τα +- 40V που είναι η Ονομαστική άρα δεν έχουμε clipping.

Ας δούμε και ένα ισοδύναμο με έναν Μεταβλητό Μετασχηματιστή ώστε το θέμα να γίνει πιο κατανοητό αν και για τα μεγάφωνα ιχύει:



Σχετικά θέματα στο avsite.gr :
Οδηγός για ενισχυτές: Hi-Fi , PA , Μουσικών Οργάνων
Οδηγός για Μεγάφωνα – Ηχεία - Παράμετροι αυτών
Ολική Αρμονική Παραμόρφωση Ενισχυτή (THD)


Σκιαθίτης Στέφανος
Ηλεκτρονικός (συνταξιούχος) – Μηχανικός Μικροκυμάτων​
 
Last edited:


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.325
Μηνύματα
2.858.583
Members
37.895
Νεότερο μέλος
Mark Zappa
Top