- Μηνύματα
- 17.839
- Reaction score
- 59.018
Ο προφορικός λόγος απαιτεί ευκρίνεια και δυνατότητα κατανόησής του για να μπορεί ν'αποτελέσει όχημα μεταφοράς πληροφοριών από ένα άτομο σε άλλο.Η καθαρότητα του λόγου επηρεάζεται όταν παράγεται μέσα σε κλειστούς χώρους.Θετικός παράγοντας στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι όλη η ενέργεια της φωνής διαχέεται μέσα σε περιορισμένο χώρο και έτσι η ένταση δεν μειώνεται ραγδαία.Αρνητικός παράγοντας είναι ότι οι επανειλημμένες ηχοανακλάσεις(όταν δεν γίνονται με ελεγχόμενο τρόπο) δύνανται να επισκιάζουν τον κάθε νέο ήχο του ομιλητή,μειώνοντας κατ'αυτόν τον τρόπο την καταληπτότητα των λεγομένων.
Η μουσική είναι εναλλακτικός τρόπος μεταφοράς πληροφοριών από τον καλλιτέχνη προς τους ακροατές με τη διαφορά ότι μόνο πολύ πρόσφατα στην ιστορία του ΄΄πολιτισμένου΄΄ ανθρώπου (homo sapiens,τα τελευταία 40000 χρόνια) αυτό το είδος επικοινωνίας αναβαθμίστηκε σε τέχνη.Η μουσική σύνθεση ως κτήμα του ευρέως κοινού ευδοκίμησε στην Ευρώπη και υιοθέτησε αξίες του Δυτικού πολιτισμού.Χώροι οι οποίοι κατά περιόδους προσφέρονταν για την ακρόαση των μουσικών συνθέσεων,ήσαν πρώτα οι Ναοί(Εκκλησιαστική Μουσική),αργότερα τα σαλόνια(Μουσική Δωματίου),κατόπιν δημόσιοι χώροι σαν τα θέατρα(Όπερα) και ακολούθως εξειδικευμένοι χώροι συναυλιών(Συμφωνική Μουσική).
Ενώ η ανάγκη για προφορική επικοινωνία παρέμεινε αναλλοίωτη,οι ανάγκες της μουσικής διαμορφώνονται ανάλογα με την περίοδο και τους χώρους εκτέλεσης της.
Τα σύγχρονα μουσικά ιδιώματα (κυρίως ποπ,τζαζ ακόμη και η σύγχρονη ΄΄σοβαρή΄΄ μουσική) χάρη στην πρόοδο των μέσων επικοινωνίας δεν υποχρεώνουν στην τήρηση αυστηρών προδιαγραφών για τους χώρους αναπαραγωγής,αφού πλέον οι ακροάσεις γίνονται σε σπίτια,αυτοκίνητα,θέατρα και άλλους χώρους.Εφόσον μάλιστα οι δημιουργοί τους δεν έχουν υπόψη συγκεκριμένο χώρο για το ακροατήριο τους,κατά συνέπεια τα κριτήρια που χρησιμοποιούμε για να εκτιμήσουμε την ακουστική αφιερωμένων αιθουσών μουσικής έχουν τυποποιηθεί από τις μουσικές ανάγκες των κλασικών συνθετών.Είναι λοιπόν φυσικό επακόλουθο ότι η ακουστική μας αντίληψη επιζητεί υποσυνείδητα ακουστικό περιβάλλον ανάλογο της περιόδου σύνθεσης ενός συγκεκριμένου έργου.Ενδεικτικά,εμφανίζεται δυσχέρεια στην επακριβή εκτέλεση/ακρόαση μουσικής γραμμένης για εκκλησιαστικό όργανο μέσα σε μια μικρή αίθουσα ή στο ύπαιθρο,εξαιτίας της έλλειψης αντήχησης με μακρά διάρκεια όπως αυτή ενός καθεδρικού ναού για τον οποίο το έργο είχε κανονικά γραφτεί.
Συχνά οι πολιτισμικοί φορείς επιδιώκουν-από άγνοια ή/και γιά λόγους οικονομίας- να διαθέτουν ένα χώρο που να μπορεί να φιλοξενεί μια σειρά εκδηλώσεων οι οποίες από τη φύση τους έχουν διαφορετικές ακουστικές ανάγκες.Αυτό κατά γενικό κανόνα είναι αδύνατο να επιτευχθεί χωρίς συμβιβασμούς,οπότε λειτουργούν εξειδικευμένα κτίρια για όπερα,μπαλέτο,συναυλίες,θέατρο,συνέδρια κ.ο.κ.Εξαιρείται η πολύ δαπανηρή λύση αιθουσών που διαθέτουν μεταβλητές διατάξεις ηχοαπορροφητικών και διαχυτικών σχηματισμών,στερούμενες απόλυτης εξειδίκευσης.
Η μουσική είναι εναλλακτικός τρόπος μεταφοράς πληροφοριών από τον καλλιτέχνη προς τους ακροατές με τη διαφορά ότι μόνο πολύ πρόσφατα στην ιστορία του ΄΄πολιτισμένου΄΄ ανθρώπου (homo sapiens,τα τελευταία 40000 χρόνια) αυτό το είδος επικοινωνίας αναβαθμίστηκε σε τέχνη.Η μουσική σύνθεση ως κτήμα του ευρέως κοινού ευδοκίμησε στην Ευρώπη και υιοθέτησε αξίες του Δυτικού πολιτισμού.Χώροι οι οποίοι κατά περιόδους προσφέρονταν για την ακρόαση των μουσικών συνθέσεων,ήσαν πρώτα οι Ναοί(Εκκλησιαστική Μουσική),αργότερα τα σαλόνια(Μουσική Δωματίου),κατόπιν δημόσιοι χώροι σαν τα θέατρα(Όπερα) και ακολούθως εξειδικευμένοι χώροι συναυλιών(Συμφωνική Μουσική).
Ενώ η ανάγκη για προφορική επικοινωνία παρέμεινε αναλλοίωτη,οι ανάγκες της μουσικής διαμορφώνονται ανάλογα με την περίοδο και τους χώρους εκτέλεσης της.
Τα σύγχρονα μουσικά ιδιώματα (κυρίως ποπ,τζαζ ακόμη και η σύγχρονη ΄΄σοβαρή΄΄ μουσική) χάρη στην πρόοδο των μέσων επικοινωνίας δεν υποχρεώνουν στην τήρηση αυστηρών προδιαγραφών για τους χώρους αναπαραγωγής,αφού πλέον οι ακροάσεις γίνονται σε σπίτια,αυτοκίνητα,θέατρα και άλλους χώρους.Εφόσον μάλιστα οι δημιουργοί τους δεν έχουν υπόψη συγκεκριμένο χώρο για το ακροατήριο τους,κατά συνέπεια τα κριτήρια που χρησιμοποιούμε για να εκτιμήσουμε την ακουστική αφιερωμένων αιθουσών μουσικής έχουν τυποποιηθεί από τις μουσικές ανάγκες των κλασικών συνθετών.Είναι λοιπόν φυσικό επακόλουθο ότι η ακουστική μας αντίληψη επιζητεί υποσυνείδητα ακουστικό περιβάλλον ανάλογο της περιόδου σύνθεσης ενός συγκεκριμένου έργου.Ενδεικτικά,εμφανίζεται δυσχέρεια στην επακριβή εκτέλεση/ακρόαση μουσικής γραμμένης για εκκλησιαστικό όργανο μέσα σε μια μικρή αίθουσα ή στο ύπαιθρο,εξαιτίας της έλλειψης αντήχησης με μακρά διάρκεια όπως αυτή ενός καθεδρικού ναού για τον οποίο το έργο είχε κανονικά γραφτεί.
Συχνά οι πολιτισμικοί φορείς επιδιώκουν-από άγνοια ή/και γιά λόγους οικονομίας- να διαθέτουν ένα χώρο που να μπορεί να φιλοξενεί μια σειρά εκδηλώσεων οι οποίες από τη φύση τους έχουν διαφορετικές ακουστικές ανάγκες.Αυτό κατά γενικό κανόνα είναι αδύνατο να επιτευχθεί χωρίς συμβιβασμούς,οπότε λειτουργούν εξειδικευμένα κτίρια για όπερα,μπαλέτο,συναυλίες,θέατρο,συνέδρια κ.ο.κ.Εξαιρείται η πολύ δαπανηρή λύση αιθουσών που διαθέτουν μεταβλητές διατάξεις ηχοαπορροφητικών και διαχυτικών σχηματισμών,στερούμενες απόλυτης εξειδίκευσης.
Last edited: