Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.961
Reaction score
23.037
Costas καλησπέρα, αν δεν κόπος, μπορεις να μου υποδειξεις καποιες εγγραφες απο αυτα που προτεινεις,να ειναι audiophile η να θεωρεις οτι ειναι καλές....
ευχαριστώ
Ο Μιχάλης θίγει ένα θέμα που αποτελεί σημείο τριβής στο χώρο των καταναλωτικών ηλεκτρονικών, τουλάχιστον σε μια μερίδα καταναλωτών. Άραγε, τί πρέπει να προηγείται στην αξιολόγηση και τελικά την επιλογή μιας παραγωγής ενός κλασικού έργου, η τεχνική αρτιότητα της παραγωγής (δηλαδή η ηχητική ποιότητα), ή η καλλιτεχνική ερμηνεία;

Βέβαια, καλό θα ήταν να συνυπάρχουν και τα δύο, αλλά αυτή η λύση απορρίπτει εν τη γενέσει της όλες τις παλαιότερες παραγωγές, από το 1955 και πριν, καθώς τότε δεν υπήρχαν τα ανάλογα τεχνικά μέσα για την πραγματοποίηση μιας πραγματικά καλής ηχογράφησης σε μεγάλη κλίμακα, ενώ ο B' Π.Π. συνετέλεσε στην καταστροφή του μεγίστου μέρους από το τότε υπάρχον ηχογραφημένο υλικό, (αλλά και έδωσε τεράστια ώθηση στην τεχνολογική εξέλιξη). Θέλω να πω δηλαδή, πως ναι μεν, κατά τη 10ετία του '30, πριν τον Β' Π.Π. υπήρχε η δυνατότητα ηχογράφησης υψηλής (ή, έστω, αρκετά υψηλής) πιστότητας, αλλά περιοριζόταν σε ένα κανάλι (κάτι όχι κατ' ανάγκην κακό), ενώ ήταν αδύνατον αυτή να έχει την κατά περίπτωσιν απαιτούμενη διάρκεια. Για παράδειγμα, το 1935 ήταν πολύ εύκολο να ηχογραφήσει ας πούμε ο Πέτερ Άντερς δύο άριες του Μότσαρτ, οι οποίες θα μπορούσαν να εκδοθούν σε ένα δίσκο 78 στροφών, αλλά για να εκδοθεί ολόκληρος ο Μαγικός Αυλός, ή, ακόμα χειρότερα, η Κάρμεν ή ο Βασιλιάς της Λαχώρης, απαιτούνταν δυό σεντούκια δίσκοι, πράγμα εμπορικά ανέφικτο. Προπολεμικά, ναι μεν είχαμε τη δυνατότητα πραγματοποίησης ηχογραφήσεων με αξιώσεις, αλλά το αποθηκευτικό μέσο που υπήρχε διαθέσιμο ήταν υπερβολικά ογκώδες και βαρύ, κάτι που απέβαινε εις βάρος της διαρκείας της.

Εν αντιθέσει προς αυτό το τεχνολογικό έλλειμμα, καλλιτεχνικό έλλειμμα δεν υπήρχε, κάτι που φυσικά είναι προφανέστατο, για να μην πω αυτονόητο. Τα 200 - 300 έτη που μεσολάβησαν από την πρώτη παρουσίαση ενός έργου του Μπαχ έως τότε, τον καιρό του Μεσοπολέμου, είναι χρονική περίοδος ελάχιστη, για να παρατηρήσει κανείς κάποια σοβαρή αλλαγή στη φυσιολογία του Ανθρώπου, τουλάχιστον στο βαθμό που αυτή καθορίζει την καλλιτεχνική του πλευρά, ενώ από την άλλη, αυτά που έχουμε επιτύχει τεχνολογικά μέσα στα τελευταία 200 - 210 χρόνια είναι ασύλληπτα περισσότερα εν συγκρίσει με αυτά που είχαμε επιτύχει έως τη χρονιά που ο Βατ έθεσε τον ατμό υπό τον ζυγό των ανθρώπων.

Συνεπώς, όχι μόνο για τους παραπάνω λόγους, αλλά και διότι ασφαλώς θα υπάρχουν καταγεγραμμένες και ανάλογες μαρτυρίες αυτοπτών ακροατών, τουλάχιστον όσον αφορά το χώρο της κλασσικής μουσικής, οι καλλιτέχνες που δεν πρόλαβαν χρονικά το μαγνητόφωνο ταινίας της 10ετίας του '50, δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από τους μετέπειτα συναδέλφους τους. Απλώς, εμείς οι νεώτεροι δεν έχουμε στη διάθεσή μας ανάλογης πιστότητας γραπτά μνημεία, χωρίς αυτό βέβαια να μας εμποδίζει να νιώσουμε την ερμηνεία τους, ακόμη και μέσα από παραγωγές που προήλθαν από ταλαιπωρημένους δίσκους 78 στροφών, με την όποια επεξεργασία αποθορυβοποίησης έχουν αυτές υποστεί.

Προσωπικά, σε νεαρότερη ηλικία, έχοντας επηρεασθεί από τα δημοσιεύματα γνωστών δημοσιογράφων της τεχνικής πλευράς του χώρου, (Π. Κωνσταντέας, Α. Κατσένης, Θ. Σπίνουλας), επεδίωκα να αγοράζω μουσική δίνοντας πρώτιστη βάση στην ποιότητα της ηχογράφησης, και κατά δεύτερο λόγο στην ερμηνεία, δηλαδή έψαχνα αυτά που λέμε "ωντιοφίλ". Βέβαια, οι δηοσιογράφοι της άλλης προσσέγγισης, της καλλιτεχνικής, (Παπουτσόπουλος, Βαβλίδας, Λιάβας, Μονεμβασίτης), δεν έδειχναν να δίνουν δυάρα για το πόσο καλά είναι κάτι ηχογραφημένο, βεβαίως, υπό το πρίσμα των τεχνολογικών συνθηκών που επικρατούσαν κατά την ηχογράφηση. Αλλά εγώ, το βιολί μου. Ώσπου μια μέρα έπεσα από τα σύννεφα, πράγμα που προχτές με έκανε να μην απορώ καθόλου. Βρέθηκα σε φιλικό σπίτι, και μεταξύ σκωτσέζικου πνευματώδους τεΐου και ξηρών καρπών, μπήκε στο player και ένα CD από αυτά που προσφάτως προσέφερε το Βήμα, με κάποια δανέζικη ορχήστρα και κάποιον μαέστρο που δεν θυμάμαι, να ερμηνεύουν αποσπάσματα από τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα του Προκόφιεφ. Μια τέτοια ερμηνεία, συγκρινόμενη με αυτήν του Μητρόπουλου (κατά πολύ παλαιότερη), ή του Πρεβέν (επίσης ηλικιωμένη), φαντάζει σχεδόν σαν διεκπεραίωση, ενώ το ίδιο έχω διαπιστώσει και σε μια παλαιότερη παραγωγή με χορευτικά έργα των Στράους υπό τη διεύθυνση του Μποσκόφσκυ, συγκρινόμενη με άλλες παραγωγές υπό τον Μέτα ή τον Κλάιμπερ, ενώ πάμπολλες είναι και άλλες, αντίστοιχες περιπτώσεις.

Είτε έχει γίνει επί τούτου, είτε απλώς συνέβη ως αιτιατό, η καλλιέργεια και η προβολή αυτής περί τα τεχνικά σπουδής έχει δημιουργήσει στον κόσμο μεγάλο πρόβλημα, όπως αυτό αποτυπώνεται με διαφόρους τρόπους, κυριότεροι των οποίων είναι οι εξής:

Πρώτον, η υπερεκτίμηση τοου έρματος κάποιων καλλιτεχνών, οι οποίοι έτυχε ή επεδίωξαν να κάνουν πολύ καλές ηχογραφήσεις, όπως για παράδειγμα ο Alan Parsons.
Δεύτερον, το στερεότυπο της λεγομένης "μουσικής των εκθέσεων". Σε όποια έκθεση hi-fi και να πάει κανείς, θα ακούσει τα ίδια και τα ίδια, ή έστω, θα ακούσει διάφορα αδιάφορα πράγματα, ηχογραφημένα είτε πάρα πολύ καλά, είτε απλώς εντυπωσιακά. Θυμάμαι ένα άρθρο στο Στερεοφίλ, όπου ο συντάκτης διερωτάτο γιατί εκείνο το τάδε ζευγάρι ευκαταστάτων αμερικανών, που είναι και ταξιδεμένοι και πολύ διαβασμένοι περί τη μουσική, γιατί αντικατέστησαν τον παμπάλαιο ραδιοενισχυτή τους με έναν πολυκάναλο των 500 δολλαρίων. Εμ, με το επίπεδο και τον τουπέ και το κλίμα που συναντάει κανείς σ' αυτές τις εκθέσεις, πώς να τις επισκεφθούν σοβαροί άνθρωποι; Τί να πάνε να δουν, τί να ακούσουν, και -φεύ- τί να αποκομίσουν από μια τέτοια έκθεση; Άμα είσαι ευκατάστατος και το γλεντάς το χρήμα σου, και έχεις αλωνίσει τα μέγαρα και τις σκάλες και τα κόβεντ γκάρντεν και τα ρώυαλ άλμπερτ χωλ, τί να σου πει απ' τη ζωή του ο τάδε έμπορας ή ο δείνα κατασκευαστής; Πώς να αγγίξει μια τέτοια έκθεση ένα νεαρό παιδί, που θέλει να βάλει να ακούσει Eminem, γιατί αυτό γουστάρει, αυτό θα ακούει στπίτι του, και ντρέπεται και φοβάται μην τον πάρουν απ' τα μούτρα; Ξέρετε πώς λέγεται αυτό στο χωριό μου; Ανθρωποδιώχτης!

Και δεν είναι μόνον οι εκθέσεις! Ακόμα και σε κατ' ιδίαν ακροάσεις, δίκην επίδειξης, σε κάποιο κατάστημα, συναντά κανείς αυτό το στερεότυπο του "πρέπει να ακούσουμε τα σωστά, και όχι ό,τι κι ό,τι". Θυμάμαι χαρακτηριστικά προ ετών, που είχαμε επισκεφθεί το κατάστημα του Ορφέα Θεσσαλονίκης, όπου στο τέλος της συνάντησης, κι αφού οι περισσότεροι βγήκαν από το δωμάτιο, ζήτησα να ακούσω ένα δίσκο του Ζαμπέτα, (μια κυκλοφορία της Polydor με αρκετά καλά ηχογαφημένο μπουζούκι), και θυμάμαι την αμηχανία των παιδιών που είχαν το κατάστημα, (δεν ξέρω αν εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται). Δηλαδή, όχι ότι αρνήθηκαν, αλλά συνάνητησα στο βλέμμα τους μια απορία που τη διαδέχθηκε η συγκατάβαση του στυλ, "μα είναι δυνατόν;, Ζαμπέτα;, τέλος πάντων, ας τον ακούσουμε, τί να κάνουμε τώρα".

Τρίτον, ένας άλλος τρόπος με τον οποίο αποτυπώνεται αυτό το πρόβλημα είναι αυτή ακριβώς η σπουδή που δείχνουν πάρα πολλοί μουσικόφιλοι, να αγοράζουν δίσκους με πρώτιστο κριτήριο την ποιότητα της ηχογράφησης, πράγμα που τους αποκλείει από πάρα πολλές και εξαιρετικές ερμηνείες του παρελθόντος - κι αυτό δεν αφορά αποκλειστικά την κλασική μουσική. Το πρόβλημα είναι γενικώτερο, καθώς αν κάποιος θέτει ως κριτήριο την ποιότητα της ηχογράφησης, αυτομάτως απορρίπτει όλες εκείνες τις παραγωγές που περιέχουν ηχογραφικά ελαττώματα επί τούτου. Θυμάμαι μια παλιότερη συνέντευξη του Μπάμπη Δαλίδη, όταν πήγαιναν να ηχογραφήσουν τα πρώτα single της Creep, που έλεγε για τον καυγά που έκαναν με τον άνθρωπο στου στούντιο, όπου αυτός επέμενε ότι κάτι πρέπει να γίνει έτσι κι έτσι, γιατί αλλιώς δεν θα ακούγεται σωστά, και δεν χωρούσε το μυαλό του πως οι Yell-O-Yell ήθελαν ακριβώς αυτό, να μην ακούγεται σωστά.

Τέλος πάντων, δεν έχω τη απαίτηση να πείσω κανέναν. Άλλωστε, αλλιώς μαθαίνεις κάτι όταν το λουστείς, παρά όταν σε πείσει κάποιος άλλος.
 

Μηνύματα
5.168
Reaction score
10
Και τα δυο, γιατί αν δεν υπάρχει τεχνική αρτιότητα δεν μπορείς να απολαύσεις στο έπακρο και τη καλλιτεχνική ερμηνεία.

Πως θα απολαύσεις την ακρίβεια μιας ορχήστρας όταν δεν έχεις καλό SNR για να την καταλάβεις?

Πως θα απολαύσεις την δυναμική εκτέλεση του x μαέστρου όταν δεν έχεις τα δυναμικό εύρος για να την καταλάβεις?

Αν έπρεπε όμως να διαλέξω ένα από τα δυο θα διάλεγα την καλλιτεχνική ερμηνεία.

Χαρακτηριστικό είναι ότι παρόλο που έχω πολλά high definition audio δεν τα ακούω όσο ακούω άλλα που εκτιμώ καλλιτεχνικά.

Κάποιες άθλιες παλιές ηχογραφήσεις όμως δεν μπορώ να τις ακούσω καθόλου.
 

Μηνύματα
309
Reaction score
0
Εγω συμφωνω με τον κυριο Κογια...Η αξια του dark side of the moon φαινεται κ σε κασσετα που παιζει σε χαλια φορητό κασσετοφωνο και ας μην εχει το ποθητο SNR και ας μην ακουμε ουτε τα μισα απο αυτα που θα ακουγαμε σε ενα αξιοπρεπες συστημα....Αν δεν το ακουσει καποιος επειδη δεν ειναι high definition πολυ απλα δεν εχει καταλαβει τι ειναι η μουσική
 

Μηνύματα
5.168
Reaction score
10
Εγω συμφωνω με τον κυριο Κογια...Η αξια του dark side of the moon φαινεται κ σε κασσετα που παιζει σε χαλια φορητό κασσετοφωνο και ας μην εχει το ποθητο SNR και ας μην ακουμε ουτε τα μισα απο αυτα που θα ακουγαμε σε ενα αξιοπρεπες συστημα....Αν δεν το ακουσει καποιος επειδη δεν ειναι high definition πολυ απλα δεν εχει καταλαβει τι ειναι η μουσική
Δεν διαφωνώ. Αλλά όταν ακούω όπερα του 45, δεν την αντέχω πάνω από ένα λεπτό...
 

Μηνύματα
738
Reaction score
8
Απάντηση: Re: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Εγω συμφωνω με τον κυριο Κογια...Η αξια του dark side of the moon φαινεται κ σε κασσετα που παιζει σε χαλια φορητό κασσετοφωνο και ας μην εχει το ποθητο SNR και ας μην ακουμε ουτε τα μισα απο αυτα που θα ακουγαμε σε ενα αξιοπρεπες συστημα....Αν δεν το ακουσει καποιος επειδη δεν ειναι high definition πολυ απλα δεν εχει καταλαβει τι ειναι η μουσική
+1
Συμφωνω απολυτως!
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.393
Reaction score
144.209
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Προφανώς συμφωνώ για την "μουσικάρα" των FLOYD, και καλά θα κάνεις να την ακούς και από κασέτα προπολεμική, αλλά και ...χμχμ, όχι έτσι ακριβώς...

Εξαρτάται από το μέγεθος της οθόνης!:137:

Τι εννοώ: Το ίδιο συμβαίνει και με μια καλή - ποιοτική ταινία. Πχ μου αρέσει πολύ "ο ταξιτζής" με τον σταρ στα παιδικά του χρόνια. Για μένα πρόκειται για εκπληκτική ταινία. Τη βάζω λοιπόν στον σούπερ ντούπερ φούλ χαντέ προβολέα μου με το τρελό άνσι κοντράστ και στην 120 ιντσών οθονάρα μου στον κατάμαυρο ντεντικέιτεντ κινηματογραφικό χώρο μου, όπου έχω συνηθίσει να βλέπω πεντακάθαρα μια μια τις τρίχες από το μαλλί της συμπρωταγωνίστριας, και βλέπω ένα χάλι μαύρο, μια θολούρα και ένα κόκκο πιο μεγάλο από το μάτι του πρωταγωνιστή... Ούτε χρώματα νορμάλ, ούτε ανάλυση, ούτε κίνηση, ούτε λεπτομέρεια, ούτε ούτε ούτε...

Λέω, δε πάει στο διάλο η ποιότητα εικόνας, θα τη δω την ταινία γιατί είναι ΤΑΙΝΙΑΡΑ.

Αμ δε...

Σε 10 λεπτά αρχίζει να πονάει το κεφάλι μου, δε γίνεται να συνεχίσω να τη βλέπω, διότι η όλη προβολή από ευχαρίστηση που οφείλει να είναι (έχω ξοδέψει κι ένα κάρο ευρά) έχει καταντήσει να είναι μαρτύριο για τα ματάκια μου...

Αντίθετα, τη βάζω στην τηλεόραση και μια χαρά ξεχνιέμαι και τη βλέπω ευχάριστα, μέχρι τέλους.

Έτσι και στον ήχο, μερικές κακές τεχνικά ηχογραφήσεις από το σούπερ ντούπερ ηχοσύστημα-χώρο δεν αντέχονται, όχι διότι ακούς λιγότερα πράγματα ή ακούς χειρότερη εικόνα σε βάθος κλπ κλπ κλπ από ένα "μίντι" της συμφοράς ή από το ραδιόφωνο του φορητού mp3-player σου που πήρες δώρο στην κόρη σου, αλλά γιατί σε κουράζει η κακή ποιότητα όταν την τρως με μπόλικη ανάλυση στα μούτρα! Αντίθετα, σε πιο χαμηλών προδιαγραφών ηχοσύστημα, μια χαρά την ανέχεσαι την ίδια ηχογράφηση.

Ταυτόχρονα να τονίσω πως το καλό ηχοσύστημα-χώρος και στη χειρότερη ηχογράφηση έχει να δώσει σημαντικά πράγματα, έχει σημαντικά πλεονεκτήματα, αλλά είναι σα να προσπαθείς να αναδείξεις τα πλεονεκτήματα της φεράρι στα στενά στης πόλης κατά τη διαδικασία παρκαρίσματος....

Σαφώς έχει ακόμα και τότε πλεονεκτήματα, αλλά χ@σ@ με...:143:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.393
Reaction score
144.209
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Για να μη παρεξηγηθώ, στο σωστό ηχοσύστημα-χώρο είναι τραγικά σπάνιο να βρεις ηχογράφηση να μην ακούγεται. Η γελοιότητα των "εκθεσιακών" Hi-End ηχογραφήσεων είναι αλλουνού παππά ευαγγέλιο. Σε ένα σωστό ηχοσύστημα-χώρο, όλες ουσιαστικά οι ηχογραφήσεις ακούγονται υπέροχα, στα πλαίσια των τεχνικών τους περιορισμών και στα πλαίσια των κεφιών του εκάστοτε ηχολήπτη.

Το στέρεο που παίζει καλά βασικά μόνο τις "Hi-End" ηχογραφήσεις, ενώ τις συνήθεις 'κοινές θνητές" ηχογραφήσεις σε σημαντικό ποσοστό τις βγάζει με ήχο προς το απαράδεκτο, είναι ΓΙΑ ΠΕΤΑΜΑ.
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
40
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Ο Μιχάλης θίγει ένα θέμα που αποτελεί σημείο τριβής στο χώρο των καταναλωτικών ηλεκτρονικών, τουλάχιστον σε μια μερίδα καταναλωτών. Άραγε, τί πρέπει να προηγείται στην αξιολόγηση και τελικά την επιλογή μιας παραγωγής ενός κλασικού έργου, η τεχνική αρτιότητα της παραγωγής (δηλαδή η ηχητική ποιότητα), ή η καλλιτεχνική ερμηνεία;

Βέβαια, καλό θα ήταν να συνυπάρχουν και τα δύο, αλλά αυτή η λύση απορρίπτει εν τη γενέσει της όλες τις παλαιότερες παραγωγές, από το 1955 και πριν, καθώς τότε δεν υπήρχαν τα ανάλογα τεχνικά μέσα για την πραγματοποίηση μιας πραγματικά καλής ηχογράφησης σε μεγάλη κλίμακα, ενώ ο B' Π.Π. συνετέλεσε στην καταστροφή του μεγίστου μέρους από το τότε υπάρχον ηχογραφημένο υλικό, (αλλά και έδωσε τεράστια ώθηση στην τεχνολογική εξέλιξη).
O Μιχάλης δεν είναι απλώς ένας καταναλωτής σε είδη που αφορούν την μουσική όπως δίσκοι cds κλπ, είναι νέος καταναλωτής σε ότι αφορά τουλάχιστον την κλασική μουσική.
Νομίζω ότι αυτοί η μερίδα ανθρώπων και αν θέλει μπορεί ο ίδιος να με διαψεύσει, ψάχνουν καλές ηχογραφήσεις ηχητικής ποιότητας έτσι ώστε να δώσει βάση στις προτεινόμενες μουσικές προτάσεις.
Θέλει να ακούσει ας πούμε το σκελετό μιας σύνθεσης με τα καινούργια μέσα τεχνολογίας που μπορεί να διαθέτει.
Το ενδιαφέρον για την καλύτερη ερμηνεία έρχεται αμέσως μετά από τη στιγμή δηλ που θα αποφασίσει ποια έργα για αρχή ας πούμε ορχηστικής μουσικής του αρέσουν.
Θέλω να πω ότι τη στιγμή που θα καταλήξει στο αγαπημένη του μουσική σύνθεση τότε είναι (και αυτό νομίζω το έχουμε κάνει όλοι μας) που αυτό το ίδιο το έργο θα θελήσει να το ακούσει και με διαφορετικούς καλλιτέχνες που για αυτόν θα έχουν δώσει το μέγιστο των καλλιτεχνικών δυνατοτήτων τους.
Όλη αυτή η διαδικασία δεν αναιρεί παλιές καλές ηχογραφήσεις γιατί και μέσα από αυτές και εφόσον έχει μπει για τα καλά στον κόσμο της κλασικής μουσικής και όχι μόνο (εννοείται ότι η ζωντανές ακροάσεις θα πρέπει να είναι ο πρωταρχικός σκοπός του νέου καταναλωτή για τις οποιεσδήποτε μετά σύγκρισης ζωντανής μουσικής ή ηχογραφημένης) μπορεί να βρει την ''απόλυτη'' ερμηνεία.
Όμως για το πρώτο τους σερφάρισμα ιδίως στην κλασική μουσική είμαι της γνώμης πολλές και διαφορετικές εκτελέσεις σε ένα δίσκο και γιατί όχι ακόμα και παλιές ....

Βέβαια υπάρχουν καλλιτέχνες που με ηχογραφήσεις ώντιοφιλ έχουν αφήσει πάρα πολύ καλές ερμηνείες ( και πάλι η ερμηνεία είναι υποκειμενικό ζήτημα)

Ας μην ξεχνάμε και αυτό συμβαίνει γενικότερα στη μουσική και ιδιαίτερα σε ηχογράφησης από ζωντανές μουσικές παραστάσεις των ίδιων καλλιτεχνών ορχηστρών κλπ ,υπάρχουν ερμηνευτικές διαφορές από χρονολογία σε χρονολογία.





Είτε έχει γίνει επί τούτου, είτε απλώς συνέβη ως αιτιατό, η καλλιέργεια και η προβολή αυτής περί τα τεχνικά σπουδής έχει δημιουργήσει στον κόσμο μεγάλο πρόβλημα, όπως αυτό αποτυπώνεται με διαφόρους τρόπους, κυριότεροι των οποίων είναι οι εξής:

Πρώτον, η υπερεκτίμηση τοου έρματος κάποιων καλλιτεχνών, οι οποίοι έτυχε ή επεδίωξαν να κάνουν πολύ καλές ηχογραφήσεις, όπως για παράδειγμα ο Alan Parsons.
Θέλεις να πεις ότι είναι σαβούρα το καλλιτεχνικό έργο του Alan Parsons και έγινε επιτυχιμένος από τις καλές του ηχογραφήσεις?
Δηλαδή ο ήχος της κάθε νότας και μελωδίας καθώς και η ενορχηστρωτική του δεινότητα δεν έπαιξαν καθόλου ρόλο.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Parsons
Φυσικά ούτε το ότι κέρδισε Γκράμι ούτε το ότι έπαιζε φλάουτο!!!
Εδώ ας απαντήσει ο λαός!!!

Δεύτερον, το στερεότυπο της λεγομένης "μουσικής των εκθέσεων". Σε όποια έκθεση hi-fi και να πάει κανείς, θα ακούσει τα ίδια και τα ίδια, ή έστω, θα ακούσει διάφορα αδιάφορα πράγματα, ηχογραφημένα είτε πάρα πολύ καλά, είτε απλώς εντυπωσιακά. Θυμάμαι ένα άρθρο στο Στερεοφίλ, όπου ο συντάκτης διερωτάτο γιατί εκείνο το τάδε ζευγάρι ευκαταστάτων αμερικανών, που είναι και ταξιδεμένοι και πολύ διαβασμένοι περί τη μουσική, γιατί αντικατέστησαν τον παμπάλαιο ραδιοενισχυτή τους με έναν πολυκάναλο των 500 δολλαρίων. Εμ, με το επίπεδο και τον τουπέ και το κλίμα που συναντάει κανείς σ' αυτές τις εκθέσεις, πώς να τις επισκεφθούν σοβαροί άνθρωποι; Τί να πάνε να δουν, τί να ακούσουν, και -φεύ- τί να αποκομίσουν από μια τέτοια έκθεση; Άμα είσαι ευκατάστατος και το γλεντάς το χρήμα σου, και έχεις αλωνίσει τα μέγαρα και τις σκάλες και τα κόβεντ γκάρντεν και τα ρώυαλ άλμπερτ χωλ, τί να σου πει απ' τη ζωή του ο τάδε έμπορας ή ο δείνα κατασκευαστής; Πώς να αγγίξει μια τέτοια έκθεση ένα νεαρό παιδί, που θέλει να βάλει να ακούσει Eminem, γιατί αυτό γουστάρει, αυτό θα ακούει στπίτι του, και ντρέπεται και φοβάται μην τον πάρουν απ' τα μούτρα; Ξέρετε πώς λέγεται αυτό στο χωριό μου; Ανθρωποδιώχτης!
Γιατί δεν μπορεί να αγγίξει ένα νεαρό άτομο που διαθέτει κάποια δικά του χρήματα είτε του πατέρα του αυτές τις εκθέσεις?
Αυτός θα πρέπει να βάλει στην διαπασών Eminem και άλλους πολλούς της προτίμησής του για να δει αν ακούγονται καλά τα ''μπάσα'' και τα ''πρίμα'' όπως έχω ακούσει να τα λένε διάφοροι.....
Από τους νέους δεν λείπει το θάρρος αλλά το χρήμα για κάτι εκθέσεις σαν και αυτές δε νομίζεις?
Νομίζω επίσης πως σε αυτές τις εκθέσεις μαζεύονται από πλούσια ψώνια καθώς και λάτρεις του ήχου....γιατί θα πρέπει και καλά να τους ενδιαφέρει ο κάθε έμπορας ή ο δείνα κατασκευαστής γίνεται το αντίθετο? Ο έμπορας πουλάει την ''πραμάτεια του'' και ο κάθε αγοραστής πληρώνει και παίρνει ότι αυτός κρίνει για τον εαυτό του σωστό.




Και δεν είναι μόνον οι εκθέσεις! Ακόμα και σε κατ' ιδίαν ακροάσεις, δίκην επίδειξης, σε κάποιο κατάστημα, συναντά κανείς αυτό το στερεότυπο του "πρέπει να ακούσουμε τα σωστά, και όχι ό,τι κι ό,τι". Θυμάμαι χαρακτηριστικά προ ετών, που είχαμε επισκεφθεί το κατάστημα του Ορφέα Θεσσαλονίκης, όπου στο τέλος της συνάντησης, κι αφού οι περισσότεροι βγήκαν από το δωμάτιο, ζήτησα να ακούσω ένα δίσκο του Ζαμπέτα, (μια κυκλοφορία της Polydor με αρκετά καλά ηχογαφημένο μπουζούκι), και θυμάμαι την αμηχανία των παιδιών που είχαν το κατάστημα, (δεν ξέρω αν εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται). Δηλαδή, όχι ότι αρνήθηκαν, αλλά συνάνητησα στο βλέμμα τους μια απορία που τη διαδέχθηκε η συγκατάβαση του στυλ, "μα είναι δυνατόν;, Ζαμπέτα;, τέλος πάντων, ας τον ακούσουμε, τί να κάνουμε τώρα".
Όλη η οικουμένη έχει γεμίσει με πολλούς κομπλεξικούς που τους έχει φάει η κοινωνική απόρριψη και κοιτάζουν με διάφορους τρόπους να φανούν ανώτεροι ....έστω και με ένα βλέμμα....αυτό δεν λέει τίποτα.......και βέβαια τίθεται και ένα άλλο ζήτημα πλην μεν σαφώς της προσωπικής μουσικής προτίμησης πέρα από τις ηχογραφήσεις και την ερμηνεία...αυτό είναι άλλο ''καπέλο''
Στη μουσική δεν υπάρχει τελικά σωστό ή λάθος άκουσμα βάσει πάντα των υποκειμενικών κριτηρίων του καθενός......όμως πιστεύω τελικά ότι υπάρχει με αντικειμενικά κριτήρια όπως για παράδειγμα κάποια μουσικά κομμάτια που είναι κλεμμένα από αριστουργήματα σερβιρισμένα κακότεχνα τα λεγόμενα μαϊμούδες που σου θυμίζουν τα πρωτότυπα.


Τρίτον, ένας άλλος τρόπος με τον οποίο αποτυπώνεται αυτό το πρόβλημα είναι αυτή ακριβώς η σπουδή που δείχνουν πάρα πολλοί μουσικόφιλοι, να αγοράζουν δίσκους με πρώτιστο κριτήριο την ποιότητα της ηχογράφησης, πράγμα που τους αποκλείει από πάρα πολλές και εξαιρετικές ερμηνείες του παρελθόντος - κι αυτό δεν αφορά αποκλειστικά την κλασική μουσική. Το πρόβλημα είναι γενικώτερο, καθώς αν κάποιος θέτει ως κριτήριο την ποιότητα της ηχογράφησης, αυτομάτως απορρίπτει όλες εκείνες τις παραγωγές που περιέχουν ηχογραφικά ελαττώματα επί τούτου. Θυμάμαι μια παλιότερη συνέντευξη του Μπάμπη Δαλίδη, όταν πήγαιναν να ηχογραφήσουν τα πρώτα single της Creep, που έλεγε για τον καυγά που έκαναν με τον άνθρωπο στου στούντιο, όπου αυτός επέμενε ότι κάτι πρέπει να γίνει έτσι κι έτσι, γιατί αλλιώς δεν θα ακούγεται σωστά, και δεν χωρούσε το μυαλό του πως οι Yell-O-Yell ήθελαν ακριβώς αυτό, να μην ακούγεται σωστά.
Πράγματι πολλοί μουσικόφιλοι και μάλιστα μουσικά καταρτισμένοι ψάχνουν καλές ηχογραφήσεις με διαύγεια στον ήχο καθώς επίσης εμπιστεύονται συγκεκριμένες δισκογραφικές εταιρείες.
Όντως απορρίπτουν άλλες ηχογραφήσεις παλιών έργων με την δικαιολογία δεν μπορούν να ακούν καθαρά και να αποκομίσουν την ερμηνεία τους....
Επίσης κάποιοι από αυτούς τους μουσικόφιλους ψάχνουν για καλές ηχογραφήσεις ακόμα και ανάμεσα στις νεότερεςσυμβαίνει και αυτό....
Μετά αρχίζουν τα γνωστά παρατράγουδα μεταξύ τους ''έχω αυτή την ηχογράφηση του που είναι καλύτερη από τη δική σου κλπ κλπ κλπ.....

Αναφέρεις ότι ''αυτομάτως απορρίπτει όλες εκείνες τις παραγωγές που περιέχουν ηχογραφικά ελαττώματα επί τούτου'' όμως για να θέλει κάποιος τέτοιες ηχογραφήσεις θα πρέπει να γνωρίζει και να του αρέσουν πχ οι Yell-O-Yell. Αν κάποιος τους ακούσει για πρώτη φορά δεν θα καταλάβει αυτό το AvantGarden ''επιτούτου''
Ούτε θα καταλάβει τα ηχητικά εφέ που ξεπιτούτου πλαισίωναν τα μουσικά τους κομμάτια οι ''second Hand'' τι να λέμε τώρα?

Τέλος πάντων, δεν έχω τη απαίτηση να πείσω κανέναν. Άλλωστε, αλλιώς μαθαίνεις κάτι όταν το λουστείς, παρά όταν σε πείσει κάποιος άλλος.

Καλά κάνεις και δεν έχεις την απαίτηση να πείσεις κανέναν.
Ο καθένας θα πάρει στο τέλος ότι του αξίζει απλά μερικοί άνθρωποι είναι καλό να γράφουν τις απόψεις τους πάνω σε τέτοια ζητήματα γιατί κάποιος που θα τις διαβάσει ίσως να βοηθηθεί και από ένα , ή να προσεγγίσει διαφορετικά τη μουσική και τον ήχο.

Αλήθεια οι εραστές του ήχου και της τέλειας ηχογράφησης είναι πραγματικά μουσικόφιλοι? Τι ρωτάω τώρα?

Θα κινδυνολογίσω και θα γράψω κάτι ακραίο....μισοκόφιλος είναι αυτός που διακρίνει την ερωτεύσημη μελωδία της ευτυχίας του μέσα από παράσιτα ή κακές ηχογραφήσεις (η φαντασία συμπληρώνει τα κενά και οι δυνατότητες των καλλιτεχνών διακρίνονται ευκολότερα ).
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
40
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Είμαι της γνώμης επίσης ότι η τεχνική αρτιότητα δεν έχει άμεση σχέση με την καλλιτεχνική ερμηνεία γιατί η δύναμη της ερμηνείας ενός καλλιτέχνη υπερέχει από οποιαδήποτε ηχογράφηση είτε καλή είτε κακή είναι αυτή.
Τρανό παράδειγμα οι ηχογραφήσεις των ρεμπέτικων τραγουδιών και η ερμηνεία των καλλιτεχνών τραγουδιστών και συνθετών.
 

Μηνύματα
15.834
Reaction score
1.213
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Πως σας αρεσει να δυσκολευετε τη ζωη σας ...:137:

Στην αναγκη παρτε μια φεραρι για να κανετε τα ταξιδια σας και ενα σμαρτ για την πολη..:142:
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
40
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Πως σας αρεσει να δυσκολευετε τη ζωη σας ...:137:

Στην αναγκη παρτε μια φεραρι για να κανετε τα ταξιδια σας και ενα σμαρτ για την πολη..:142:
:143: Θα προτιμούσα για τα μακρινά ταξίδια μου το 4χ4 σε ποιά έκθεση αυτοκινήτων να πάω με 10.000 μόνο ευρά?:138:
 

Μηνύματα
15.834
Reaction score
1.213
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Θα προτιμούσα για τα μακρινά ταξίδια μου το 4χ4 σε ποιά έκθεση αυτοκινήτων να πάω με 10.000 μόνο ευρά?

:142:

Ειμαι υπερ της καλλιτεχνικης ερμηνειας .Φυσικα αν ειχα την αναλογη οικονομικη δυνατοτητα θα φροντιζα αυτα που ηδη εχω επιλεξει να τα βρω σε οσο το δυνατον καλυτερη ποιοτητα .Καλη η τεχνικη αρτιοτητα αλλα αν θετεις αυτην μονο σαν κριτηριο επιλογης ειναι ισως αρκετα περιοριστικη.(ισως αλλαξουν τα πραγματα βεβαια... :142: ).

Αυτο ελειπε να απορριπτουμε ταινιαρες επειδη εχουν κοκκο η μουσικαρες επειδη δεν ειναι οντιοφιλοι με τα συστηματα μας .

Βεβαιαααα αν ειχα hiend end συστημα και τα πραγματα ηταν τοσο ασχημα...ε τοτε ναι...

...... δεν θα αλλαζε τιποτα απο αυτα που εγραψα...θα αγοραζα ενα και ενα σμαρτ..:138:


Γιατι ετσι γουσταρουμε...ειμαστε και του σαλονιου και του αλωνιου αμα λαχει...:142:
 

JL_

Μηνύματα
797
Reaction score
19
Προσωπικά, πλέον, πάντα προέχει η καλλιτεχνική ερμηνεία. Στις απαρχές της ενασχόλησης μου με το σπορ, είχα περάσει από την φάση της "ηχογράφησης αναφοράς", αλλά αφού έφαγα στη μάπα αρκετές επιεικώς απαράδεκτες ερμηνείες των αγαπημένων μου έργων (με ήχο κρύσταλο όμως) συνετίστηκα. Σίγουρα υπάρχει κι ένα κατώτατο όριο που μπορεί κανείς να αντέξει (όσο τέλεια και αν είναι η ερμηνεία, αν έχει ηχογραφηθεί με κινητό τηλέφωνο, δεν παλεύεται με τίποτα) αλλά στον χώρο της επίσημης δισκογραφίας δεν νομίζω πως υφίστανται τόσο κακές ηχογραφήσεις...

Στον κινηματογράφο είναι διαφορετικά τα πράγματα. Η συντριπτική πλειονότητα των ταινιών έχουν μόνο μία εκδοχή, οπότε σε όσο καλύτερη ποιότητα μπορούμε να τη βρούμε, τόσο το καλύτερο. Και σίγουρα θα προτιμήσω να δω έναν Λώρενς της Αραβίας σε SD από το Meet the Spartans π.χ. μόνο και μόνο επειδή είναι HD.
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
40
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Η Μαρία Κάλλας στα τελευταία χρόνια της καριέρας της δεν είχε τη φωνή που είχε στα νιάτα της, όμως η ερμηνεία της είναι συγκλονιστική ειδικά σε κάποιες γαλλικές άριες που η φωνή της παρουσιάζει μια αστάθεια το λεγόμενο ''μπαλάρισμα''.
Τι νόημα βγαίνει όταν κάποιος ψάχνει την τέλεια φωνή στην τέλεια ηχογράφηση από τη στιγμή που η φωνή της θα ακούγεται το ίδιο ίσως και λίγο χειρότερα σε όλων των ειδών ηχογραφήσεων:121:...
Η ερμηνεία και αυτές οι ''κραυγές'' σχεδόν απόγνωσης ανάκτησης των παλιών χρυσών φωνητικών επιδόσεως ,αυτή η σχεδόν θεατράλε προσέγγιση των αριών αυτή μένει στο τέλος της γραφής.
 

Μηνύματα
1.096
Reaction score
855
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Fedra, έχεις ασχοληθεί -επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά- με το λυρικό θέατρο ;
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
40
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Fedra, έχεις ασχοληθεί -επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά- με το λυρικό θέατρο ;
Γιατί ρωτάς Δημοκηδή θα εξαρτηθεί από την απάντηση μου κάποια δική σου απάντηση? :123:
Έχει κάποια σχέση με το παρόν θέμα το αν εγώ έχω ασχοληθεί επαγγελματικά ή όχι με το λυρικό θέατρο?
 

Μηνύματα
1.096
Reaction score
855
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

... μου έκανε εντύπωση η χρήση της λέξης 'μπαλάρισμα'. Δεν την ξέρουν πολλοί έξω από τον χώρο ....
 

Μηνύματα
1.096
Reaction score
855
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

... επίσης, φαντάζομαι ότι το προ-προηγούμενο μου μήνυμα μάλλον θα ήταν το πρώτο off topic που έχεις δει στην ζωή σου .....

λυπάμαι αν σε ενόχλησα, δεν είχα πρόθεση ...

over and out
 

Μηνύματα
14.212
Reaction score
1.844
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

Καλλιτεχνική αρτιότητα. Που εμπεριέχει και άνω του μέσου όρου τεχνική αρτιότητα στο παίξιμο.

Αλλά και η αποτύπωση στο μέσο να είναι άνω του μέσου όρου. Αν είναι χάλια, πάει στράφι όλο το σύνολο. Γιατί δεν σε βάζει στο μουσικό γεγονός.

Μπορεί όμως να ισχύει και το ανάποδο. Καλλιτεχνική αρτιότητα άνω του μέσου όρου και αποτύπωση άρτια. Μπορεί εύκολα και αυτό να με συγκινήσει.

:602:
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
40
Απάντηση: Τεχνική αρτιότητα ή καλλιτεχνική ερμηνεία;

... μου έκανε εντύπωση η χρήση της λέξης 'μπαλάρισμα'. Δεν την ξέρουν πολλού έξω από τον χώρο ....
Δηλαδή ξέρεις ότι σημαίνει η αστάθεια της φωνής να κρατήσει σταθερή μια νότα (με φυσικό βιμπράντο) λόγω κούρασης καί άλλων φωνητικών προβλημάτων?
 


Staff online

  • xfader
    Segregation supporter
  • spylab
    TrumpoMusk
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.934
Μηνύματα
3.034.612
Members
38.520
Νεότερο μέλος
Atoll
Top