- Μηνύματα
- 1.740
- Reaction score
- 869
ΜΕΡΟΣ 1ο
Κάνοντας μια ερώτηση στο ψαχτήρι του avsite για το IRS2092 της Infineon Technologies βρήκα πολλές αποσπασματικές αναφορές αλλά κανένα ολοκληρωμένο θέμα.. έτσι, έχοντας πρόσφατα τελειώσει ένα σχετικό πρότζεκτ με την κατασκευή ενός δυνατού τελικού με ψηφιακά modules που χρησιμοποιούν το IRS2092 θέλησα να το ανεβάσω εδώ..
Το IRS2092-S είναι στην ουσία είναι ένας driver ψηφιακού ενισχυτή ήχου με ενσωματωμένο διαμορφωτή PWM και διάφορες παραμέτρους προστασίας, όπως από υπερβολικό ρεύμα, θερμοκρασία και clicks. Συνδυάζεται με δύο εξωτερικά MOSFET που ανάλογα με την επιλογή τους μπορεί να δώσει έως και 500 καθαρά watts RMS/8 Ohm.. Το συγκεκριμένο chip μάλιστα κυκλοφορεί σε έτοιμες μονταρισμένες πλακέτες από την Κίνα με τις οποίες υλοποιώντας μια προσεγμένη κατασκευή με ένα καλό τροφοδοτικό μπορεί κάποιος να πάρει απίστευτα επίπεδα ισχύος αλλά και ηχητικής ποιότητας, με efficiency (απόδοση) πάνω από 90% !!
Η δικαιολογία για ν' αρχίσω ένα τέτοιο project, την κατασκευή δηλαδή ενός πολύ δυνατού και ποιοτικού ενισχυτή, ήταν κατ' αρχάς ότι το συγκεκριμένο module είναι αρκετά φθηνότερο από τις ντίβες Hypex.. αφ' ετέρου ότι ήθελα ένα μηχάνημα με μεγάλη ισχύ και δυναμικά, ικανό να οδηγήσει δύσκολα ηχεία, που θα ήταν συνέχεια ανοιχτό και έτοιμο για ακροάσεις, με ελάχιστη κατανάλωση ρεύματος.. Ακόμα, ήθελα ένα μηχάνημα για τις καλοκαιρινές ακροάσεις γιατί η ζέστη από τις λάμπες το καλοκαίρι είναι αφόρητη.. Πέρα απ' όλα αυτά όμως η αλήθεια ήταν ότι είχα αρκετό καιρό να πιάσω κολλητήρι και μ' έτρωγαν τα χέρια μου να καταπιαστώ με κάτι καλό..
το IRS2092 με τα IRFB4227 (πίσω από την ψύκτρα)
Έτσι επέλεξα μια μορφή υλοποίησης του IRS2092 με τα IRFB4227, ειδικά MOSFETS για τη διαχείριση ψηφιακού σήματος πολύ μεγάλης ισχύος.. τα 2 modules (ένα για κάθε κανάλι) ήρθαν συναρμολογημένα από την Κίνα με συνολικό κόστος γύρω στα 100 ευρώ και τα δύο, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής και εκτελωνισμού.. Αμέσως τοποθετήθηκαν για test σ' έναν υπάρχοντα τελικό ενισχυτή, στην ουσία χρησιμοποιήθηκε μόνο το τροφοδοτικό του, για ν' ακουσθούν και να εκτιμηθούν για το αν άξιζε ο κόπος να προχωρήσω στην κατασκευή..
Οι πρώτες εντυπώσεις ήταν απογοητευτικές.. ήχος τσίγκινος, θολός, μπερδεμένος, χωρίς υπόσταση και όγκο.. με πεσμένη διάθεση ο ενισχυτής αφέθηκε (μάλλον ξεχάσθηκε) ανοιχτός σε λειτουργία με Internet Radio για 48 ώρες, αυτό είναι το καλό με τα class-D δεν σ' ενδιαφέρει όσο κι αν μένουν ανοιχτά λόγω της ελάχιστης κατανάλωσης ρεύματος..
Προς μεγάλη μου έκπληξη μετά από το διάστημα αυτό ο ήχος μεταμορφώθηκε κυριολεκτικά προς το καλύτερο, τόσο πολύ που δεν θυμάμαι να έχω βιώσει ξανά τόσο μεγάλη αλλαγή σε ήχο μηχανήματος στη διάρκεια 'στρωσίματος'!! Και μάλιστα εδώ μιλάμε για καθαρό burn-in αυτών και μόνο των ψηφιακών modules μιας και το τροφοδοτικό του τελικού που χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση καθώς και όλα τα συνοδά υλικά (καλώδια κλπ) ήταν απόλυτα στρωμένα.. έτσι αποφασίστηκε να συνεχισθεί το project..
τα modules συνδεμένα πρόχειρα σ' έναν τελικό για αξιολόγηση
Το σημαντικότερο σ' έναν ποιοτικό ενισχυτή είναι το τροφοδοτικό του, έτσι, παραγγέλθηκε ένας καλής ποιότητας τοροειδής μετασχηματιστής με διπλά δευτερεύοντα τυλίγματα 2x+-52 volts και μεγάλη ισχύ 800VA.. για την ανόρθωση επιλέχθηκαν διπλές γέφυρες με Schottky ανορθωτές που είναι πολύ γρήγορες δίοδοι και μπορούν να διαχειρίζονται μεγάλα ρεύματα..
Ηλεκτρολυτικοί πυκνωτές μετά από πολύ ψάξιμο επιλέχθηκαν οι Αμερικάνικοι Cornell Dubilier και όχι κάποιοι for audio, αυτή η εταιρία κατασκευάζει πυκνωτές για διαστημικά όργανα και σκάφη, μεγάλης ακρίβειας και ανθεκτικότητας, με χαμηλό ESR και μεγάλη διάρκεια ζωής.. Τελευταία οι πυκνωτές CDE (Cornell Dubilier) αρχίζουν και αποκτούν μεγάλη φήμη ανάμεσα στην audiophile κοινότητα τόσο σε ιδιοκατασκευές όσο και σε αναβαθμίσεις hi-end μηχανημάτων.. η τιμή τους είναι σχετικά υψηλή αλλά ακούγονται εξαιρετικά..
Eδώ θα πω και το παραλειπόμενο της υπόθεσης, όταν ανακοίνωσα σε παρέα 'audiophiles' την επιλογή των συγκεκριμένων ηλεκτρολυτικών οι περισσότεροι μειδίασαν και κοίταξαν λοξά, ένας δε γέλασε φανερά ψελίζοντας Ντουμπιλιέ, Σομελιέ, τι μας λες ρε φίλε οι Chemicon και οι Nichicon δεν σου έκαναν?? εγώ άφησα εκεί την κουβέντα μη δίνοντας συνέχεια..
τα βασικά υλικά για την κατασκευή
Κάποιοι φίλοι με ρώτησαν γιατί δεν επέλεξα ψηφιακό τροφοδοτικό.. η απάντηση είναι: 1. διότι ένα καλό διακοπτικό τροφοδοτικό κοστίζει πολύ και 2. διότι η εμπειρία από πολλές ακροάσεις ψηφιακών ενισχυτών έχει δείξει (σε γενικό και προσωπικό επίπεδο), ότι για μια απόλυτα υψηλής ποιότητας κατασκευή χρειάζεται ένα πολύ καλής ποιότητας γραμμικό τροφοδοτικό..
Οι ανορθώσεις/φίλτρα υλοποιήθηκαν σε 2 διαφορετικές πλακέτες, απόλυτα συμμετρικά και ξεχωριστά, ένα για κάθε κανάλι.. η ανορθωμένη DC τάση όταν συνδέθηκε το τροφοδοτικό στο κύκλωμα ήταν +-75 volts, όσο ακριβώς είχε υπολογισθεί.. η χωρητικότητα για κάθε κανάλι ήταν (4Χ10.000uf) 40.000 uf, στο σύνολο των δύο καναλιών 80.000uf..
Φυσικά η παροχή και η διακοπή τροφοδοσίας (230vAC) λόγω ισχύος έπρεπε να γίνει με ρελέ, με τέτοιο τρόπο όμως ώστε να μην υπάρχουν άλλες τάσεις ή τροφοδοτικά και να μην τρέχουν ρεύματα κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του ενισχυτή στα πηνία των ρελέ.. έτσι επιλέχθηκαν βιομηχανικά παλμικά ρελέ 32 Ampere με τάση παλμού πηνίων τα 230 volts.. το μηχάνημα λοιπόν θα 'παίρνει μπρος' με ένα πιεστικό μπουτόν που θα δίνει στιγμιαίο παλμό 230v στα 2 ρελέ, ένα για κάθε κανάλι και όχι με on-off διακόπτη.. η καλωδίωση έχει γίνει με απλό πολύκλωνο επινικελωμένο χαλκό στις τροφοδοσίες, ενώ τόσο στο σήμα όσο και στην έξοδο προς τα ηχεία υπάρχει UPOCC μονοκρυσταλλικός μονόκλωνος χαλκός..
Η κατασκευή βρίσκεται σε καλό δρόμο και είναι σε φάση δοκιμαστικών ακροάσεων βήμα-βήμα μαζί με κάποιες αλλαγές, δηλαδή αλλαγή κάποιων αντιστάσεων με πιο βατικές, αφαίρεση των περιττών leds και (μάλλον) αναθεώρηση προς τα κάτω του DC βολτάζ, γιατί σε συνεχή λειτουργία κάποιες φορές ανοίγει η προστασία υπερθέρμανσης.. μιλάμε για 300 watts RMS / 8 Ohm!!
οι πλακέτες με τις Schottky διπλές γέφυρες και οι ηλεκτρολυτικοί Cornell Dubilier (η Σομελιέ ..)
Αφού έγιναν οι κολλήσεις έγινε η συναρμολόγηση σ' ένα φθηνό κινέζικο σασί και άρχισαν οι τεστ ακροάσεις.. ο ήχος του τελικού είναι πολύ καλός και ενδιαφέρων, έχοντας στα συν κατ' αρχάς την εξαιρετική ανάλυση, τέτοιου μεγέθους που μόνο σε απόλυτα κορυφαία ενισχυτικά έχουμε ακούσει και κατά δεύτερο τα αστείρευτα δυναμικά και την αστραπιαία ταχύτητα.. τα άκρα είναι ομαλά, χωρίς την παρουσία ψηφιακής υπογραφής στις υψηλές και με εξαιρετικό έλεγχο στις χαμηλές.. οι μεσαίες είναι διαφορετικές από κατασκευές με ICE & HYPEX, όντας πιο αυστηρές (πιο monitor) θα έλεγα..
Έχοντας υπ' όψιν ότι η όλη κατασκευή είναι ακόμα σε πειραματικό επίπεδο με καθημερινές αλλαγές και εξαντλώντας την αυστηρότητα στην κριτική όσον αφορά στο συχνοτικό εύρος των μεσαίων και πάντα σε σύγκριση με τα απόλυτα στη μεσαία περιοχή Γερούκης 211 PSET Monoblocks, θα έλεγα ότι παρατήρησα κάποιες τάσεις ασάφειας στις μεσαίες σε ηχογραφήσεις με μεγάλα ορχηστρικά ή και θορυβώδη ηλεκτρικά σύνολα.. όμως, θα ήταν και ουτοπικό να ψάχνουμε σε έναν ψηφιακό ενισχυτή με κόστος κατασκευής 600 ευρώ να πάρουμε την μεσαία περιοχή από μια κορυφαία υλοποίηση λάμπας..
Οι εργασίες λοιπόν (αλλαγές και fine tuning) συνεχίζονται και σύντομα το πράγμα θα είναι έτοιμο για τελική παρουσίαση και επίσημες ακροάσεις..
ο τελικός με τοποθετημένα τα υλικά σε πρόχειρο σασί, σε κατάσταση σχεδίασης
και συνδεμένος, έτοιμος για τεστ ακρόαση..
Κάνοντας μια ερώτηση στο ψαχτήρι του avsite για το IRS2092 της Infineon Technologies βρήκα πολλές αποσπασματικές αναφορές αλλά κανένα ολοκληρωμένο θέμα.. έτσι, έχοντας πρόσφατα τελειώσει ένα σχετικό πρότζεκτ με την κατασκευή ενός δυνατού τελικού με ψηφιακά modules που χρησιμοποιούν το IRS2092 θέλησα να το ανεβάσω εδώ..
Το IRS2092-S είναι στην ουσία είναι ένας driver ψηφιακού ενισχυτή ήχου με ενσωματωμένο διαμορφωτή PWM και διάφορες παραμέτρους προστασίας, όπως από υπερβολικό ρεύμα, θερμοκρασία και clicks. Συνδυάζεται με δύο εξωτερικά MOSFET που ανάλογα με την επιλογή τους μπορεί να δώσει έως και 500 καθαρά watts RMS/8 Ohm.. Το συγκεκριμένο chip μάλιστα κυκλοφορεί σε έτοιμες μονταρισμένες πλακέτες από την Κίνα με τις οποίες υλοποιώντας μια προσεγμένη κατασκευή με ένα καλό τροφοδοτικό μπορεί κάποιος να πάρει απίστευτα επίπεδα ισχύος αλλά και ηχητικής ποιότητας, με efficiency (απόδοση) πάνω από 90% !!
Η δικαιολογία για ν' αρχίσω ένα τέτοιο project, την κατασκευή δηλαδή ενός πολύ δυνατού και ποιοτικού ενισχυτή, ήταν κατ' αρχάς ότι το συγκεκριμένο module είναι αρκετά φθηνότερο από τις ντίβες Hypex.. αφ' ετέρου ότι ήθελα ένα μηχάνημα με μεγάλη ισχύ και δυναμικά, ικανό να οδηγήσει δύσκολα ηχεία, που θα ήταν συνέχεια ανοιχτό και έτοιμο για ακροάσεις, με ελάχιστη κατανάλωση ρεύματος.. Ακόμα, ήθελα ένα μηχάνημα για τις καλοκαιρινές ακροάσεις γιατί η ζέστη από τις λάμπες το καλοκαίρι είναι αφόρητη.. Πέρα απ' όλα αυτά όμως η αλήθεια ήταν ότι είχα αρκετό καιρό να πιάσω κολλητήρι και μ' έτρωγαν τα χέρια μου να καταπιαστώ με κάτι καλό..
το IRS2092 με τα IRFB4227 (πίσω από την ψύκτρα)
Έτσι επέλεξα μια μορφή υλοποίησης του IRS2092 με τα IRFB4227, ειδικά MOSFETS για τη διαχείριση ψηφιακού σήματος πολύ μεγάλης ισχύος.. τα 2 modules (ένα για κάθε κανάλι) ήρθαν συναρμολογημένα από την Κίνα με συνολικό κόστος γύρω στα 100 ευρώ και τα δύο, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής και εκτελωνισμού.. Αμέσως τοποθετήθηκαν για test σ' έναν υπάρχοντα τελικό ενισχυτή, στην ουσία χρησιμοποιήθηκε μόνο το τροφοδοτικό του, για ν' ακουσθούν και να εκτιμηθούν για το αν άξιζε ο κόπος να προχωρήσω στην κατασκευή..
Οι πρώτες εντυπώσεις ήταν απογοητευτικές.. ήχος τσίγκινος, θολός, μπερδεμένος, χωρίς υπόσταση και όγκο.. με πεσμένη διάθεση ο ενισχυτής αφέθηκε (μάλλον ξεχάσθηκε) ανοιχτός σε λειτουργία με Internet Radio για 48 ώρες, αυτό είναι το καλό με τα class-D δεν σ' ενδιαφέρει όσο κι αν μένουν ανοιχτά λόγω της ελάχιστης κατανάλωσης ρεύματος..
Προς μεγάλη μου έκπληξη μετά από το διάστημα αυτό ο ήχος μεταμορφώθηκε κυριολεκτικά προς το καλύτερο, τόσο πολύ που δεν θυμάμαι να έχω βιώσει ξανά τόσο μεγάλη αλλαγή σε ήχο μηχανήματος στη διάρκεια 'στρωσίματος'!! Και μάλιστα εδώ μιλάμε για καθαρό burn-in αυτών και μόνο των ψηφιακών modules μιας και το τροφοδοτικό του τελικού που χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση καθώς και όλα τα συνοδά υλικά (καλώδια κλπ) ήταν απόλυτα στρωμένα.. έτσι αποφασίστηκε να συνεχισθεί το project..
τα modules συνδεμένα πρόχειρα σ' έναν τελικό για αξιολόγηση
Το σημαντικότερο σ' έναν ποιοτικό ενισχυτή είναι το τροφοδοτικό του, έτσι, παραγγέλθηκε ένας καλής ποιότητας τοροειδής μετασχηματιστής με διπλά δευτερεύοντα τυλίγματα 2x+-52 volts και μεγάλη ισχύ 800VA.. για την ανόρθωση επιλέχθηκαν διπλές γέφυρες με Schottky ανορθωτές που είναι πολύ γρήγορες δίοδοι και μπορούν να διαχειρίζονται μεγάλα ρεύματα..
Ηλεκτρολυτικοί πυκνωτές μετά από πολύ ψάξιμο επιλέχθηκαν οι Αμερικάνικοι Cornell Dubilier και όχι κάποιοι for audio, αυτή η εταιρία κατασκευάζει πυκνωτές για διαστημικά όργανα και σκάφη, μεγάλης ακρίβειας και ανθεκτικότητας, με χαμηλό ESR και μεγάλη διάρκεια ζωής.. Τελευταία οι πυκνωτές CDE (Cornell Dubilier) αρχίζουν και αποκτούν μεγάλη φήμη ανάμεσα στην audiophile κοινότητα τόσο σε ιδιοκατασκευές όσο και σε αναβαθμίσεις hi-end μηχανημάτων.. η τιμή τους είναι σχετικά υψηλή αλλά ακούγονται εξαιρετικά..
Eδώ θα πω και το παραλειπόμενο της υπόθεσης, όταν ανακοίνωσα σε παρέα 'audiophiles' την επιλογή των συγκεκριμένων ηλεκτρολυτικών οι περισσότεροι μειδίασαν και κοίταξαν λοξά, ένας δε γέλασε φανερά ψελίζοντας Ντουμπιλιέ, Σομελιέ, τι μας λες ρε φίλε οι Chemicon και οι Nichicon δεν σου έκαναν?? εγώ άφησα εκεί την κουβέντα μη δίνοντας συνέχεια..
τα βασικά υλικά για την κατασκευή
Κάποιοι φίλοι με ρώτησαν γιατί δεν επέλεξα ψηφιακό τροφοδοτικό.. η απάντηση είναι: 1. διότι ένα καλό διακοπτικό τροφοδοτικό κοστίζει πολύ και 2. διότι η εμπειρία από πολλές ακροάσεις ψηφιακών ενισχυτών έχει δείξει (σε γενικό και προσωπικό επίπεδο), ότι για μια απόλυτα υψηλής ποιότητας κατασκευή χρειάζεται ένα πολύ καλής ποιότητας γραμμικό τροφοδοτικό..
Οι ανορθώσεις/φίλτρα υλοποιήθηκαν σε 2 διαφορετικές πλακέτες, απόλυτα συμμετρικά και ξεχωριστά, ένα για κάθε κανάλι.. η ανορθωμένη DC τάση όταν συνδέθηκε το τροφοδοτικό στο κύκλωμα ήταν +-75 volts, όσο ακριβώς είχε υπολογισθεί.. η χωρητικότητα για κάθε κανάλι ήταν (4Χ10.000uf) 40.000 uf, στο σύνολο των δύο καναλιών 80.000uf..
Φυσικά η παροχή και η διακοπή τροφοδοσίας (230vAC) λόγω ισχύος έπρεπε να γίνει με ρελέ, με τέτοιο τρόπο όμως ώστε να μην υπάρχουν άλλες τάσεις ή τροφοδοτικά και να μην τρέχουν ρεύματα κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του ενισχυτή στα πηνία των ρελέ.. έτσι επιλέχθηκαν βιομηχανικά παλμικά ρελέ 32 Ampere με τάση παλμού πηνίων τα 230 volts.. το μηχάνημα λοιπόν θα 'παίρνει μπρος' με ένα πιεστικό μπουτόν που θα δίνει στιγμιαίο παλμό 230v στα 2 ρελέ, ένα για κάθε κανάλι και όχι με on-off διακόπτη.. η καλωδίωση έχει γίνει με απλό πολύκλωνο επινικελωμένο χαλκό στις τροφοδοσίες, ενώ τόσο στο σήμα όσο και στην έξοδο προς τα ηχεία υπάρχει UPOCC μονοκρυσταλλικός μονόκλωνος χαλκός..
Η κατασκευή βρίσκεται σε καλό δρόμο και είναι σε φάση δοκιμαστικών ακροάσεων βήμα-βήμα μαζί με κάποιες αλλαγές, δηλαδή αλλαγή κάποιων αντιστάσεων με πιο βατικές, αφαίρεση των περιττών leds και (μάλλον) αναθεώρηση προς τα κάτω του DC βολτάζ, γιατί σε συνεχή λειτουργία κάποιες φορές ανοίγει η προστασία υπερθέρμανσης.. μιλάμε για 300 watts RMS / 8 Ohm!!
οι πλακέτες με τις Schottky διπλές γέφυρες και οι ηλεκτρολυτικοί Cornell Dubilier (η Σομελιέ ..)
Αφού έγιναν οι κολλήσεις έγινε η συναρμολόγηση σ' ένα φθηνό κινέζικο σασί και άρχισαν οι τεστ ακροάσεις.. ο ήχος του τελικού είναι πολύ καλός και ενδιαφέρων, έχοντας στα συν κατ' αρχάς την εξαιρετική ανάλυση, τέτοιου μεγέθους που μόνο σε απόλυτα κορυφαία ενισχυτικά έχουμε ακούσει και κατά δεύτερο τα αστείρευτα δυναμικά και την αστραπιαία ταχύτητα.. τα άκρα είναι ομαλά, χωρίς την παρουσία ψηφιακής υπογραφής στις υψηλές και με εξαιρετικό έλεγχο στις χαμηλές.. οι μεσαίες είναι διαφορετικές από κατασκευές με ICE & HYPEX, όντας πιο αυστηρές (πιο monitor) θα έλεγα..
Έχοντας υπ' όψιν ότι η όλη κατασκευή είναι ακόμα σε πειραματικό επίπεδο με καθημερινές αλλαγές και εξαντλώντας την αυστηρότητα στην κριτική όσον αφορά στο συχνοτικό εύρος των μεσαίων και πάντα σε σύγκριση με τα απόλυτα στη μεσαία περιοχή Γερούκης 211 PSET Monoblocks, θα έλεγα ότι παρατήρησα κάποιες τάσεις ασάφειας στις μεσαίες σε ηχογραφήσεις με μεγάλα ορχηστρικά ή και θορυβώδη ηλεκτρικά σύνολα.. όμως, θα ήταν και ουτοπικό να ψάχνουμε σε έναν ψηφιακό ενισχυτή με κόστος κατασκευής 600 ευρώ να πάρουμε την μεσαία περιοχή από μια κορυφαία υλοποίηση λάμπας..
Οι εργασίες λοιπόν (αλλαγές και fine tuning) συνεχίζονται και σύντομα το πράγμα θα είναι έτοιμο για τελική παρουσίαση και επίσημες ακροάσεις..
ο τελικός με τοποθετημένα τα υλικά σε πρόχειρο σασί, σε κατάσταση σχεδίασης
και συνδεμένος, έτοιμος για τεστ ακρόαση..