Βιντεοπαιχνίδια: Πεδίο δοκιμών της τεχνητής νοημοσύνης

Μηνύματα
28.176
Reaction score
60
Βιντεοπαιχνίδια: Πεδίο δοκιμών της τεχνητής νοημοσύνης

Η ανάπτυξη των προσωπικών υπολογιστών και των βιντεοπαιχνιδιών τα τελευταία χρόνια αποτελούν ιδανικό πεδίο ανάπτυξης της τεχνητής νοημοσύνης

Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται σήμερα σε πολλά προγράμματα υπολογιστών: Εξομοιωτές αγορών και προγράμματα οικονομικού σχεδιασμού είναι δύο από τα πολλά διαφορετικά πεδία λογισμικού υπολογιστών που χρησιμοποιούν κατά κόρον τεχνητή νοημοσύνη. Τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται κυρίως αφορούν υπολογισμούς καταστάσεων, δενδροειδής αναζητήσεις και επίλυση προβλημάτων, αλλά και διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

Ένα είδος λογισμικού ωστόσο έχει υποστεί τεράστιες αλλαγές τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Τα βιντεοπαιχνίδια γίνονται όλο και πιο περίπλοκα, πιο απαιτητικά, σε σημείο να μη μιλάμε πλέον για μια απλή μισάωρη απόδραση από τη δουλειά. Μετατρέπονται σε είδος ψυχαγωγίας που απευθύνεται σε ένα ολοένα μεγαλύτερο κοινό, αριθμητικά και ηλικιακά, ενώ ο χαρακτήρας και η διάδραση με τον χρήστη συνιστά το καταλληλότερο πεδίο για την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης.

Από το Pong στα Sims

Η ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης στα βιντεοπαιχνίδια ξεκινάει ήδη από το 1960. Το παιχνίδι Pong, το διάσημο παιχνίδι με την μπάλα και τις δύο μπάρες στις άκρες της οθόνης, χρησιμοποιούσε μία απλή εξίσωση που υπολόγιζε την πορεία της μπάλας κινώντας την μπάρα στο επιθυμητό σημείο με δεδομένη την ταχύτητα κίνησης. Για πολλά χρόνια η τεχνητή νοημοσύνη των παιχνιδιών ήταν αυτής της μορφής, αφού τα παιχνίδια ήταν απλής μορφής και προσδιοριζόταν από συγκεκριμένους στόχους και απλούς κανόνες του πότε να κινηθεί ένα στοιχείο, να κάνει πάσα ή να πυροβολήσει.

Η ανάπτυξη της τεχνολογίας στους οικιακούς υπολογιστές αλλά και στις κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών, η εκθετικά αυξημένη υπολογιστική ισχύς από τη μια «γενιά» υπολογιστών στην επόμενη, δίνει την ευκαιρία σε προγραμματιστές και ερευνητές να πειραματιστούν και να εφαρμόσουν πρακτικές τεχνητής νοημοσύνης στα βιντεοπαιχνίδια.


Μάλιστα, η τεχνητή νοημοσύνη και η πετυχημένη εφαρμογή της σε ένα βιντεοπαιχνίδι συνιστά κριτήριο αξιολόγησης της και επιτυχίας ενός παιχνιδιού. Τα όλο και πιο ανεπτυγμένα σενάρια των παιχνιδιών προϋποθέτουν τη λήψη αποφάσεων εκ μέρους του υπολογιστή σε πραγματικό χρόνο, πολλές φορές σε κλάσματα του δευτερολέπτου, όπως στα παιχνίδια στρατηγικής.

Στα παιχνίδια αγώνων αυτοκινήτων, ο κάθε αντίπαλος οδηγός έχει το δικό του στιλ οδήγησης, που προσδιορίζεται από μια σειρά χαρακτηριστικών που ορίζουν οι προγραμματιστές. Το ίδιο συμβαίνει πλέον και στα ομαδικά αθλητικά βιντεοπαιχνίδια όπως το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ, όπου εκτός από το πόσο εύστοχος ή άστοχος θα είναι ένας παίχτης κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, στοιχεία της προσωπικότητας του παίκτη παίζουν κι αυτά το ρόλο τους στην απόδοση του, αυξάνοντας έτσι εντυπωσιακά το βαθμό ρεαλισμού.

Τα παιχνίδια δράσης είναι και αυτά ένα είδος όπου η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκει ευρεία εφαρμογή. Ο τρόπος συμπεριφοράς των χαρακτήρων και η αντίδραση τους στις κινήσεις του παίχτη είναι ένα από τα σημαντικότερα κριτήρια επιτυχίας ενός παιχνιδιού αυτού του είδους.

Η σειρά παιχνιδιών ωστόσο που συνιστά την επιτομή της εφαρμογής και ανάπτυξης της τεχνητής νοημοσύνης ακούει στο όνομα Sims. Η επιτυχημένη σειρά παιχνιδιών δίνει στον παίκτη τον χειρισμό ενός χαρακτήρα που φτιάχνει ο ίδιος, και τον οποίο στη συνέχεια φροντίζει να είναι ευτυχισμένος, είτε αυτό αφορά την εργασία και τα χρήματα που κερδίζει, την κοινωνική του θέση, τις παρέες, τη μόρφωση ή την οικογενειακή κατάσταση. Η τεράστια επιτυχία των Sims μάλιστα οδήγησε στην έκδοση του παιχνιδιού σε MMO (Massive Multiplayer Online), όπου ο παίκτης πλέον υποδύεται ο ίδιος τον χαρακτήρα του σε τεράστια εικονικά περιβάλλοντα όπου «ζουν» και κινούνται οι χαρακτήρες άλλων χρηστών.

Το τέλος του γραμμικού σχεδιασμού

Η συντριπτική πλειοψηφία των παιχνιδιών που κυκλοφορούν σήμερα αφηγούνται μία ιστορία βασισμένη σε ένα σενάριο που ξετυλίγεται όσο ο χρήστης προχωρά στο παιχνίδι. Όταν δηλαδή ο παίκτης φτάνει σε ένα συγκεκριμένο σημείο, ή μετά από μια συγκεκριμένη σειρά ενεργειών από πλευράς του, ενεργοποιείται ο μηχανισμός που ξεδιπλώνει το σενάριο της ιστορίας για ένα ακόμη ποσοστό, μέχρι ο παίκτης να φτάσει στο τέλος του, μια διαδικασία γνωστή και ως «γραμμικός σχεδιασμός».


Η Valve, εταιρεία ανάπτυξης ενός από τα πιο επιτυχημένα παιχνίδια όλων των εποχών, της σειράς Half Life, αλλά και του πρωτότυπου puzzle game, Portal, εργάζεται στην κατασκευή ενός παιχνιδιού που θα μπορούσε να αλλάξει για πάντα την εμπειρία ενός βιντεοπαιχνιδιού. Αν και η βασική ιστορία του παιχνιδιού με τον τίτλο «Left 4 Dead» αφορά μια μάλλον κοινότυπη ιστορία με ζόμπι, η ειδοποιός διαφορά είναι η μη ύπαρξη σταθερού σεναρίου.

Αντίθετα, η Valve έχει αναπτύξει ένα πρόγραμμα - «σκηνοθέτη», που αναλαμβάνει να «οδηγήσει» τη ροή, την ένταση και τη δράση του παιχνιδιού με βάση τις αντιδράσεις του παίκτη, σε πραγματικό χρόνο. Έτσι, αν οι επιζώντες της ιστορίας έχουν μόλις περάσει μία έντονη μάχη με τους διώκτες τους, ο «σκηνοθέτης» σταματά για λίγο τη δράση επιτρέποντας την ανασύνταξη δυνάμεων. Αντίστοιχα, αν οι παίκτες απλά περιπλανιούνται στο περιβάλλον του παιχνιδιού, το πρόγραμμα αναλαμβάνει να ανεβάσει την ένταση. Το αποτέλεσμα φαίνεται ότι θα είναι ένα παιχνίδι που θα προσφέρει μια εντελώς διαφορετική εμπειρία για κάθε παίκτη, ακόμη και για τον ίδιο παίκτη τη δεύτερη φορά που θα παίξει το παιχνίδι.

Αν και υπάρχουν παιχνίδια που προσφέρουν στον παίκτη μεγάλη ελευθερία κινήσεων στο ρυθμό που θα ξετυχλιχτεί το σενάριο ή ακόμη και τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων που επηρεάζουν τελικά την πορεία της ιστορίας, όπως το Grand Theft Auto ή το Far Cry για παράδειγμα, το Left 4 Dead θα μπορούσε να είναι το πρώτο παιχνίδι όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα έχει τον πρώτο λόγο, όχι απλά καθορίζοντας την πλοκή της ιστορίας, αλλά λαμβάνοντας υπόψη την ανθρώπινη αντίδραση στα όσα διαδραματίζονται στην οθόνη.

www.kathimerini.gr
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.301
Μηνύματα
3.048.400
Members
38.539
Νεότερο μέλος
James.z.2007
Top