Βινυλιο / Όμορφος κόσμος, αγγελικά πλασμένος?

Μηνύματα
4.461
Reaction score
7.732
Γιατι ομως ακουγεται το βινυλιο ως μεσο διαφορετικα απο το σιντι και απο το αρχικο μαστερ? απο που προερχεται αυτη η αντιλαμβανομενη <<ζεστασια>> του μεσου?
αυτο το ερωτημα προσπαθουν να απαντησουν τεχνικοι ηχου
το συγκεκριμενο αρθρο αποτελει μερος του περιοδικου για επαγγελματιες στον χωρο του στουντιο.

Sound&Recording

το αρθρο με την διαπιστωση οτι το μεσο απο τεχνικης σκοπιας ειναι οτιδηποτε αλλο απο ιδανικο. εχουν αναφερθει κατα καιρους τα μειονεκτηματα οποτε δεν χρειαζεται να σταθουμε σε αυτα.

οπως αναφερει ο bob katz μηχανικος μαστερινγκ, ενας απο τους λογους της αντιλαμβανομενης απο τον ακροατη ζεστασιας του μεσου ειναι η μετατοπιση της φασης αναμεσα στα στερεο καναλια, η οποια προσθετει μια ευχαριστη ηχητικα <<μη καθαροτητα / μη οξυνση >> της στερεο εικονας.
Με αυτο τον τροπο βελτιωνεται η αισθηση του χωρικου βαθους και της στερο απεικονισης και διαχωρισμου.
στο αρχικο μαστερ δεν υπαρχουν αυτες οι μετατοπισεις φασεων, οι οποιες δημιουργουνται στο κοψιμο αλλα και στην ψηλαφιση ενος δισκου( απο την βελονα) διοτι οι κινουμενες μαζες της κεφαλης κοπης ενος δισκου
και της κεφαλης του πικαπ ταλαντωνονται πανω-κατω.

διπλα σε αυτες τις μετατοπισεις φασεως και την αισθηση της χωρικοτητας και ηχητικου βαθους ερχονται να προστεθουν οι αρμονικες παραμορφωσεις οπου οπως διηγειται ο μπομπ << ορισμενες παραμορφωσεις βελτιωνουν επισης την αντιληπτικοτητα του διαχωρισμου των καναλιων, το βαθος και την ζεστασια.
παραμορφωση σημαινει παντα συμπιεση και παραλληλα μια αλλαγη στην αναπαραγωγη των χτυπων/μεταβατικων (Attack -Transient)
οπως συμπληρωνει ο συναδελφος του << εν μερει μπορει για αυτην την αισθηση ζεστασιας να ειναι υπευθυνο ενα <<φθηνο>>συστημα κεφαλης, το οποιο δεν αναπαραγει τις υψηλες καθαρα.
την σημερον ημερα η πλειοψηφια των καινουργιων ποπ δισκων παραγεται απο ψηφιακες πηγες - συνηθως 24 Bit/96 kHz - και ακομα και οι κριτικοι διαπιστωνουν τις περισσοτερες φορες οτι η βερσιον του βινυλιου στο τελος ακουγεται πιο <<ζεστα >>. εδω παιζουν ρολο απωλειες στο φασμα των ηψηλων συχνοτητων εξαιτιας των φυσικων χαρακτηριστικων του βινυλιου ως μεσου, οι οποιες ενισχυουν την εντυπωση οτι ακουγεται πιο ζεστο το μεσο.
διπλα στην γενικη ηχητικη αλλαγη εξαιτιας της φυσης του μεσου, παιζει ρολο επιπλεον και η τοποθετηση του τραγουδιου πανω στον δισκο.
Katz - η κοπη ενος δισκου μπορει να επιρρεασει τον ηχο, οταν η κεφαλη (κοπης) μετατοπιζεται απο την εξωτερικη προς την εσωτερικη πλευρα, οπου πρακτικα η αναλυση ειναι περιορισμενη και η περιοχη των υψηλων χανει σε διαυγεια.
Μια επιπλεον ηχητικη αλλαγη λαμβανει χωρα στην ποσοτητα του μπασου. Στο βινυλιο παραδοσιακα αθροιζεται η περιοχη του μπασου ως mono διηγειται ο Robin Schmidt.

Για τον σκοπο αυτο δεν θα πρεπει να ειναι το αυλακι μεγαλου πλατους λαμβανοντας ετσι κανεις περισσοτερη διαρκεια παιξιματος για καθε πλευρα του δισκου.

Γενικα ισχυει χονδρικα οτι μεχρι 20 λεπτα χρονος παιξιματος για καθε πλευρα θεωρειται ως μη προβληματικο, για μεγαλυτερη διαρκεια τοσο το μπασο οσο και η ενταση εξασθενουν, διοτι τα αυλακια γινονται πιο στενα.

Αντιστροφως maxi – singles την δεκαετια του 80 ητανε απο θεμα ηχου περιζητητα και χαρακτηριζοταν ως Supersound – Singles, εξαιτιας του μεγαλου πλατους των αυλακιων, που διατιθονταν για μικροτερη ποσοτητα μουσικου υλικου οπου ηταν δυνατον μεγαλυτερο ποσοστο απο μπασο και ενταση. Μικρα 7ιντσα σινγκλακια ακουγοταν σπανια οπως θα επρεπε διοτι κυριως η μουσικη βρισκοταν/ επαιζε στην στενη εσωτερικη πλευρα του δισκου, οπου συμφωνα με τον Βob Κatz κατι τετοιο οδηγει σε απωλεια της αναλυσης και τμηματων στις υψηλες συχνοτητες.

Πισω ξανα στο μπασο.
Το mono - αθροισμα του μπασου πραγματοποιειται απο τον τεχνικο κοπης επι τοπου, δεν προυπαρχει σε μια κανονικη διαδικασια Mastering.
Εκτος αυτου δλδ του αθροισματος mono επιλεγεται η συχνοτητα εκεινη κατω απο την οποια απομακρυνεται ολο το μπασο οπως διηγειται ο μπομπ.
<<Οχι παντα αλλα συνηθως ισχυει: Η αναλυση των χαμηλων συχνοτητων υποκειται σε συμβιβασμους, οταν προκειται να τοποθετησουμε περισσοτερη διαρκεια στην πλευρα του δισκου. Χαμηλες συχνοτητες κατω των 40Hz συχνα κοβονται εντελως.

Το προβλημα της << αναπηδουσας κεφαλης>> μεσω της ισχυρης μετατοπισης για την επιτευξη μιας επιθυμητης εντασης για τον δισκο ισχυει επισης για την ενταση της αναπαραγωγης του μπασου.
Ο Bob Ludwig θυμαται τις εμπειριες του με την μπαντα Τhe Band οπου ειχε αναλαβει το μαστερινγκ και το κοψιμο του δισκου με τον τιτλο Up On Cripple Creek.
Οπως με ολους τους δυνατης εντασης δισκους που ειχαν κοπει, θα καναν τις βελονες να αναπηδανε τραγουδια με αρκετο περιεχομενο στις χαμηλες συχνοτητες ιδιαιτερα εκεινο τον καιρο οπου οι ακροατες χρησιμοποιουσαν αθλιες κεφαλες για ακροαση δισκων.
Κατα την διαδικασια του κοψιματος ενος δισκου υπηρχε παντα το ερωτημα , ποσα συστηματα φθηνων πικαπ θα αναπηδουσαν και αν το αποτελεσμα στο τελος θα ηταν εξαιτιας των συνεπειων διαφορων συμβιβασμων αποδεκτο.
Ο ηχος της μπαντας ειχε δομηθει πανω σε πλουσιο περιεχομενο χαμηλων συχνοτητων και αναζητουσαμε τον σωστοτερο συμβιβασμο μεταξυ μπασου και επιπεδου εντασης.
Ενας μηχανικος υπευθυνος για το κοψιμο του δισκου απο την Νεα Υορκη πραγματοποιησε για λογους απλοτητας ενα low-cut στους 80Hz.
Το αποτελεσμα δεν ενθουσιασε ιδιαιτερα τους μουσικους και επρεπε εγω κατοπιν να κοψω τους δισκους τους.
 

Μηνύματα
4.461
Reaction score
7.732
Λαουντνες

Το φαινομενο λαουντνες που ειναι γνωστο στον κοσμο των CD δεν εχει στο βινυλιο καποιο νοημα. Εδω το ιδιο το μεσο αποτρεπει την δημιουργια ενος τετοιου φαινομενου. Η βελονα του πικαπ δεν επιτρεπει μια υπερβολικη ενταση στον ηχο, διοτι διαφορετικα θα πηδουσε εξω απο το αυλακι του βινυλιου, η μετατοπιση θα ηταν υπερβολικα ισχυρη.

Αλλα ακομη και με την <<εφικτη _πραγματοποιησιμη>> ενταση θα πρεπει να ειναι κανεις προσεκτικος, αναφερει ο bob katz: εαν ενα μαστερ κοπει αρκετα δυνατα, τοτε η παραμορφωση των συριστικων φθογγων ειναι τρομακτικη.


Επισης Compression & limitation δεν οδηγουν εδω σε λαουντνες οπως εξηγει ο Robin Schmidt. Το λαουντνες πραγματοποιειται κατα την κοπη. Και τα 2 εχουν δευτερευουσα επιδραση στο λαουντνες ενος δισκου. Το Limitation εδω ειναι ανωφελο – το να κοψεις τις μικρες κορυφες σταθμης δεν κανει το βινυλιο να ακουγεται δυνατοτερα.

Προ παντων κατα το Clipping , την ενεργη παραμορφωση, η οποια χρησιμοποιειται σημερα για την ενταση του ηχου στα CD εμφανιζονται μονο μειονεκτηματα:

Απο την μια οπως ηδη αναφερθηκε δεν προσθετει στο βινυλιο καμια ενταση στον ηχο ενω οι παραμορφωσεις βγαινουν αρκετα πιο ισχυρες. Ετσι μπορει να συμβαινει οτι ενα CD-Master ακουγεται ικανοποιητικα οσον αφορα την επιθυμητη ενταση, αλλα οταν κανεις χρησιμοποιει την ιδια πηγη για το βινυλιο , το αποτελεσμα ακουγεται αρκετα <<διαπεραστικο/στριγγο /πριονισμενο>>

Η μεθοδος εργασιας του Robin Schmidt: » για το Vinyl-Master παραδιδω παντα το υλικο χωρις περικοπες σε θεματα δυναμικης και αυτος ο οποιος καθεται στην μηχανη κοπης του δισκου θα βρει τον καλυτερο συμβιβασμο οσον αφορα το δυναμικο ευρος. Αυτες οι διαφορες δεν ειναι παντα γνωστες σε αυτους που παιρνουν τις αποφασεις στην μουσικη βιομηχανια

Ως καλλιτεχνης θα οφειλε κανεις να εξηγησει στην δισκογραφικη και τους ανθρωπους που ασχολουνται με το μανατζμεντ οτι θα επιθυμουσε την κοπη του δισκου βινυλιου απο ενα ξεχωριστο μαστερ. Αποτελει συχνα γεγονος οτι οι ανθρωποι που αναλαμβανουν την διεκπεραιωση δεν εχουν την απαιτουμενη συνειδηση πανω σε αυτο.


Τους ιδιους προβληματισμους συμμεριζεται και ο Bob Katz: » θα εμενες εκπληκτος εαν γνωριζες ποσοι πολλοι δισκοι προκυπτουν απο το υπερσυμπιεσμενο Master, οι οποιοι κατοπιν κοβονται απλα με χαμηλοτερη ενταση.

Ειναι επισης και ενας παραγοντας κοστους, ειναι αλλη η διαδρομη που πρεπει να ακολουθησει καποιος για ενα απο πλευρας ηχητικης ποιοτητας βελτιστο δυναμικο Μastering και διαφορετικη για ενα πανω στο λαουντνες προσανατολισμενο Mastering, ωστε να επιτευχθει για καθε στοχο το βελτιστο αποτελεσμα.

Θα διαρκουσε πιο πολυ να κανουμε το μαστερινγκ για μια ξεχωριστη εκδοχη/ βερσιον και κατι τετοιο ειναι ακριβο για τον καλλιτεχνη.
 

Μηνύματα
3.998
Reaction score
3.831
Υπάρχουν πολλοί ακροαματικό - φίλοι που είναι ταγμένοι στην αναπαραγωγή μουσικής μόνο από βινύλια.
Το βρίσκω πολύ συμπαθητικό γιατί εμπεριέχει και τη διαδικασία συλλογής, ταξινόμησης, φροντίδας κλπ, καταστάσεις περίπου ξένες προς εμένα που ακούω μουσική από όλα τα μέσα και φορμά.
Αυτοί οι άνθρωποι γνωρίζουν λεπτομέρειες για εκτελέσεις, δημιουργούς κλπ κλπ και διόλου δεν ενδιαφέρονται για τα τεκταινόμενα της ψηφιακής εποχής.
Δεν υφίσταται κανένα νόημα για προσπάθεια αλλαγής πλεύσης, ίσα-ίσα μόνο υπερθεματίσεις του γούστου τους είναι η ενδεικνυόμενη αντιμετώπιση!
 

Μηνύματα
4.461
Reaction score
7.732
εγω πλεον ακουω μονο απο υπηρεσιες στριμινγκ (σποτιφαι δλδ) οπου βρισκω οτι θελω απο μουσικη ενω και τα podcasts ειναι ενα ακομη συν.


πισω στο θεμα μας και στο αφιερωμα, παραθετω τα υπολοιπα αποσπασματα, για να ειναι ολα συγκεντρωμενα σε ενα μερος.

Κοπή Βινυλιου = Ψηφιακη μετατροπη?

Σπανια να βρει κανεις δισκο βινυλιου που σε ολη την αλυσιδα παραγωγης να μην εμφανιζεται καποιος ψηφιακος μετατροπεας. » ενα δεδομενο που πολλοι δεν αντιλαμβανονται: το σημα, το οποιο κοβεται (δλδ αυτο που χρησιμοποιειται για την κοπη), ειναι παντα ως πηγη ψηφιακο. Μπορει καποιος να διατηρησει ολοκληρη την αλυσιδα σηματος ενος αλμπουμ αναλογικη – παρ' όλα αυτά ειναι το ψηφιακο σημα που ερχεται με επιβραδυνση/ καθυστερηση αυτο που χρησιμοποιειται στην κοπη.

Παλια το μπομπινοφωνο ειχε εναν βροχο καθυστερησης και ενα επιπλεον κομβιο αναπαραγωγης, το οποιο εφερνε το σημα επιβραδυνσης. Σημερα σχεδον παντα ο καθε υπευθυνος φτιαχνει την καθυστερηση ψηφιακα.

Παραλληλα με την επεξεργασια του ψηφιακου βροχου καθυστερησης προσφερει η κονσολα Neumann ( Neumann VMS-80) που χρησιμοποιει ο μηχανικος και εκουαλαιζερ , για την μετατροπη /αθροισμα του σηματος σε mono κατω απο 300Hz ή ακομη και 150Hz.

Η ρυθμιση στα 150Hz επιλεγεται μονο για μικρες παραγωγες οπου υπαρχει χωρος για μεγαλυτερα αυλακια ( μεγαλυτερου πλατους) πανω στον δισκο, αλλιως παντα επιλεγεται η ρυθμιση των 300Hz δλδ απο 300Hz το σημα αθροιζεται ως mono.

Στην πραξη μπορει κανεις να φανταστει το αποτελεσμα ως εξης: Bassdrum & Bassβρισκονται ετσι και αλλιως τοποθετημενα στο μεσον μεσα στην μιξη.

Το αθροισμα mono εμπλεκεται/παρεμβαινει για παραδειγμα, οταν χρησιμοποιειται Floor Tom στην στερεο εικονα ή οταν Hardcore-κιθαρες με αρκετη ποσοτητα σε μπασο βρισκονται τοποθετημενες εντονα αριστερα ή δεξια.
Σημειωση (Στο μηχανημα κοπης δεν εισαγεται μονο μια πηγη αλλα 2 ξεχωριστα σηματα στερεο.

Το πρωτο σημα χρησιμευει ως προτυπο το οποιο μεταδιδει στην μηχανη ποιο σημα καταφθανει αμεσως μετα ετσι ωστε να μπορεσει η μηχανη να προσανατολιστει. Το δευτερο σημα που ερχεται με καθυστερηση ειναι και αυτο που πηγαινει στην κεφαλη κοπης και εν τελει <<κοβεται>>)
Η συνεργασια και η γνωση περι της διαδικασιας που ακολουθειται παιζουν σημαντικο ρολο, αλλιως παραπονιεται ο καλλιτεχνης, διοτι το παραδιδομενο μαστερ δεν επετρεπε κανεναν καλυτερο συμβιβασμο ( σσ. κατα την διαδικασια της κοπης)

Προπαντων τα πριμα ειναι ενα προβλημα στο βινυλιο. Πολλοι χρησιμοποιουν για το μαστερ ενος βινυλιου υπερβολικη ποσοτητα στα πριμα. Ετσι πρεπει να παρεμβω κατεβαζοντας/ <<βυθιζοντας>> τα πριμα ή απλα να κοψω σε χαμηλοτερη ενταση.

Υπαρχουν ελαχιστοι μηχανικοι - μαστερινγκ που εχουν δει τουλαχιστον μια φορα τον μηχανισμο κοπης και γνωριζουν τι συμβαινει κατα την διαρκεια της κοπης.



Πριμα = Θερμοτητα

Η κονσολα μιξης διαθετει τον λεγομενο περιοριστη επιταχυνσης, ο οποιος κατεβαζει/ βυθιζει ολοκληρο το σημα , οταν τα πριμα φτανουν σε μια συγκεκριμενη ενταση ετσι ωστε να περιοριστει η επιταχυνση της κεφαλης κοπης. Η κεφαλη κοπης επιταχυνεται κατα την κοπη υλικου που ειναι <<φορτωμενο>> στα πριμα και πρεπει με καποιο τροπο να επιβραδυνθει διαφορετικα θα αναφλεγει.

Η περιοχη των υψηλων συχνοτητων αποτελει παντα ενα προβλημα για τους δισκους: οσο πιο μεγαλη η ενταση στα πριμα, τοσο πιο πολυ ζεσταινεται η κεφαλη κοπης διοτι η επιταχυνση ειναι μεγαλυτερη. Στους 180 βαθμους σταματα το συστημα να λειτουργει.

Η ανοδος της θερμοκρασιας μεχρι ενα σημειο επιβραδυνεται μεσω της χρησης Ηλιου.

Βελτιστοποιηση ενος Μαστερ για το βινυλιο.

Ο RobinSchmidt εξηγει: ειναι πολυ καλο να συζητα κανεις με τον τον μηχανικο κοπης. Χονδρικα τρια ειναι τα σημεια που οριζουν τους περιορισμους κατα την κοπη του βινυλιου. Το υλικο δεν επιτρεπεται να εχει υπερβολικο μπασο, μουσικη με υπερβολικο μπασο δημιουργει προβληματα. Διαφορετικα πρεπει το μαστερ να κοπει αρκετα σιγανα.

Δευτερον θα πρεπει να βρισκονται στις χαμηλες συχνοτητες οσο ειναι δυνατον λιγοτερα σηματα εκτος φασης. Οταν εχει κανεις ενα Stereo-Synthesizer, που στα 50Hz εχει ακομη εκταση, δεν μπορει ο μηχανικος να πραγματοποιησει την κοπη. Για αυτο τον λογο αθροιζεται ως μονο. Στην καλυτερη περιπτωση, μαθαινει κανεις αυτο να το ακουει, αλλα κατι τετοιο ειναι θεμα εμπειριας. Σε περιπτωση αμφιβολιας βοηθουν Analyzer και Phasing indicators.



Το 3ο προβλημα ειναι οπως ηδη αναφερθηκε τα πριμα. Δεν εξαρταται, εαν η μιξη ακουγεται <<φωτεινη>>, εχει να κανει με το ποσα πριμα συνυπαρχουν σε αρκετα συντομο χρονικο διαστημα. Προβληματικοι ειναι S-φθογγοι, συριστικοι φθογοι καθως και κυμβαλα. Ενας συριστικος φθογγος εχει πολυ μεγαλη ποσοτητα υψηλων.
Πιο δραστικη παρεμβαση απο τον μηχανικο κοπης?

Κατι τετοιο φερνει στο προσκηνιο αναμνησεις απο την ιστορια του Bob Ludwig οπου ο μηχανικος κοπης της δισκογραφικης εταιρειας μετακινηθηκε υπερβολικα προς την πλευρα της ασφαλειας και εκοψε τις χαμηλες συχνοτητες απο 80Hz και κατω.



Ο Schmidt, μηχανικος – mastering αναφερει:

Στην πραξη οι μηχανικοι κοπης ειναι επαγγελματιες και ειναι καλοι στην δουλεια τους αλλα εχουν την ταση να κινουνται προς την πλευρα της ασφαλειας ετσι ωστε να μην υπαρχουν παραπονα για την εργασια τους. Ετσι κανεις <<κοβει>> με καπως λιγοτερο μπασο, λιγοτερα πριμα, καπως σιγανα και με μεγαλυτερη παρεμβαση στο mono-αθροισμα.

Εαν θελει κανεις το καλυτερο ηχητικο αποτελσμα θα οφειλε να κοιταξει προς την μερια ανεξαρτητων μηχανικων κοπης. Το αποτελεσμα μπορει να εχει τοτε μεγαλη διαφορα.

Προσπαθω εντωμεταξυ να φτιαξω ενα μαστερ οπου ο μηχανικος κοπης δεν θα πρεπει να επαναπροσδιορισει τους κανονες , οταν αυτο δεν ειναι οπωσδηποτε απαραιτητο

Αυτο το σημειωνω παντα στο μαστερ και οταν πρεπει κατι να επαναπροσδιοριστει τοτε τους παρακαλω να με ενημερωσουν. Θελω πραγματικα να μαθω το γιατι και πανω σε αυτο να γινω καλυτερος. Για αυτο και συνεργαζομαι στενα ως μηχανικος – mastering με τον μηχανικο κοπης. Με καθε κοπη που κανει καποιος, μαθαινει κανεις κατι παραπανω.
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.316
Μηνύματα
2.858.294
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top