Γιατί πολλά CD ακούγονται σαφώς χειρότερα από τους αντίστοιχους LP?

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
6.893
Reaction score
16.025
Ποιός ο λόγος;
H μειώσει του dynamic range ξεκινάει από πολύ πίσω. Από τα αυτοκίνητα όπως έγραψε και ο ημίθεος. Η φασαρία κατά την μεταφοράς μας με ένα όχημα, είτε από τους ήχους που παράγει το ίδιο το όχημα είτε από τον περιβάλλοντα χώρο σκέπαζε στην κυριολεξία ένα μεγάλο μέρος συχνοτήτων της μουσικής που ακούγαμε. Αυτό "λύθηκε" με την αύξηση των χαμηλής εντάσεως συχνοτήτων αλλά επειδή υπάρχει ταβάνι φυσικό επακόλουθο είναι να πέφτει και κούρεμα ή συρρίκνωση. Αυτό ονομάστηκε compression γιατί συρρίκνωσε την διαφορά έντασης.
Στην συνέχεια όταν η μουσική έγινε περισσότερο φορητή διαπιστώθηκε ότι τα μικρά ακουστικά δεν ήταν σε θέση να αναπαράγουν σωστά όταν ακούγαμε μουσική περπατώντας στο δρόμο οπότε δώσε λίγο ακόμα. Δώσε λίγο ακόμα και αργότερα όταν τα φθηνά υλικά έκανα την εμφάνιση τους και αγοράζαμε ακουστικά με 10€ και ηχεία με 20€. Τι να σου παίξει αυτό. Δώσε λίγο ακόμα γιατί εκεί ακούει η μάζα.
Πάνω σε όλα αυτά εμφανίστηκε το διαδίκτυο και οι υπηρεσίες Streaming. Η κάθε υπηρεσία είχε δικό της τρόπο να ρουφάει τα αρχεία στο database της. Εκεί διαπίστωσαν ότι ένα Play list που μπορεί να έχει μέσα από Soul, County μέχρι Reggae και Rap ή ότι άλλο σε είχε με το volume στο χέρι γιατί το κάθε είδος μουσικής είχε διαφορετικό τρόπο Mastering. Normalize το ονόμασαν και η κάθε πλατφόρμα έφτιαχνε τις εντάσεις (compression) όλων των τραγουδιών στην ίδια στάθμη. Κάθε πλατφόρμα όμως έχει το δικό της τρόπο όπως πχ το Spotify κάνει Normalize per track ενώ το Tidal per album.
Οι αλγόριθμοι εξελίσσονται και η διαφορά συνεχώς μειώνεται καθώς επίσης νέοι τρόποι κατά το Mastering δείχνουν ότι το τελικό αρχείο μετά το "ρούφιγμα" είναι πολύ καλό.
Όλα αυτά είναι τόσο αστεία πλέον μπροστά στην απίστευτη ποικιλία μουσικών επιλογών που έχεις σε μια πλατφόρμα που αυτή η ελάχιστη πλέον διαφορά δεν σε ενδιαφέρει.
Ενδιαφέρει μόνο όσους θέλουν να ακούν όσο καλύτερα γίνεται αυτούς τους 10 - 20 δίσκους που έχουν οπότε και τους αγοράζουν, χωρίς αυτό να εξασφαλίζει ότι ντε και καλά πάντα θα είναι καλύτερο. Βάλε και τα ψυχολογικά στην εξίσωση ότι αυτό που θέλω ή πιστεύω ότι ακούγεται καλύτερα είναι όντως καλύτερο και άντε βγάλε άκρη.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε τα DSPs που ήρθαν να διορθώσουν και αυτά με τη σειρά τους προβλήματα που αφορούν και τα όσα συζητάμε, εκτός των τοποθετήσεων στο χώρο κλπ, calibration κ.α.

Το video που είναι παραπάνω καλό είναι να το δουν και όσοι θεωρούν το βινύλιο ως το άγιο δισκοπότηρο για να ακούσουν τον Mastering Engineer να λέει ότι όταν ήρθε η εποχή του CD έπρεπε στην ουσία να "μάθουν" από την αρχή mastering γιατί επιτέλους δεν χρειάζεται να συμπιέσουν.
 
Last edited:

Μηνύματα
10.696
Reaction score
7.390
Η φασαρία κατά την μεταφοράς μας με ένα όχημα, είτε από τους ήχους που παράγει το ίδιο το όχημα είτε από τον περιβάλλοντα χώρο σκέπαζε στην κυριολεξία ένα μεγάλο μέρος συχνοτήτων της μουσικής που ακούγαμε. Αυτό "λύθηκε" με την αύξηση των χαμηλής εντάσεως συχνοτήτων αλλά επειδή υπάρχει ταβάνι φυσικό επακόλουθο είναι να πέφτει και κούρεμα ή συρρίκνωση. Αυτό ονομάστηκε compression γιατί συρρίκνωσε την διαφορά έντασης.
Αυτό θα έπρεπε να είναι μέλημα του συστήματος αναπαραγωγής του αυτοκινήτου και όχι του αρχείου μουσικής.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
6.893
Reaction score
16.025
Αυτό θα έπρεπε να είναι μέλημα του συστήματος αναπαραγωγής του αυτοκινήτου και όχι του αρχείου μουσικής.
Ναι, αν τότε υπήρχαν DSP κ.α. Επειδή όμως δεν, έπρεπε να βρεθεί άλλος τρόπος.
Τώρα που πλέον υπάρχουν πολλά ψηφιακά φίλτρα η δουλειά γίνεται και αλλιώς. Χωρίς όμως να τα φέρνει σε πλήρη ισορροπία. Για αυτό βλέπουμε 2 και 3 κατηγορίες ηχείων σε κάθε στούντιο. Πρέπει να ακούγεται καλά και στο μικρό των λίγων €.
 

Μηνύματα
10.696
Reaction score
7.390
Ναι, αν τότε υπήρχαν DSP κ.α. Επειδή όμως δεν, έπρεπε να βρεθεί άλλος τρόπος.
Τώρα που πλέον υπάρχουν πολλά ψηφιακά φίλτρα η δουλειά γίνεται και αλλιώς. Χωρίς όμως να τα φέρνει σε πλήρη ισορροπία. Για αυτό βλέπουμε 2 και 3 κατηγορίες ηχείων σε κάθε στούντιο. Πρέπει να ακούγεται καλά και στο μικρό των λίγων €.
Κυκλώματα compression υπάρχουν από τη δεκαετία του 1970...
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
6.893
Reaction score
16.025
Κυκλώματα compression υπάρχουν από τη δεκαετία του 1970...
Δεν ξέρω από πότε υπάρχουν. Για να μη μπήκαν τότε σημαίνει ότι ίσως να ήταν ακριβά οπότε παν περίπατο. Μπορεί να υπήρχε και θέμα όγκου ή τροφοδοσίας, δεν ξέρω. Το θέμα είναι ότι δεν υπήρχαν στα αυτοκίνητα και σίγουρα υπήρχε λόγος.

Με την ίδια λογική θα έπρεπε να είναι πρόβλημα που έπρεπε να λύσει το Walkman, το Diskman και πάει λέγοντας.
 
Last edited:

Μηνύματα
1.952
Reaction score
3.534
Κυκλώματα compression υπάρχουν από τη δεκαετία του 1970...
Δε νομίζω να μπορεί να γίνει έτσι, χρειάζεται να επέμβει με λογισμικό πάνω στα άυλα αρχεία. Σίγουρα ένα σύγχρονο πλέιερ αυτοκινήτου θα έπρεπε να μπορεί να το κάνει. Πάντως ακόμα και σήμερα όταν φτιάχνω πλέι λιστ για αυτοκίνητα φίλων πάντα κάνω νορμαλαϊζέισιον ή ριπλέι γκέιν αρχείο για όποιον έχει αυτή τη δυνατότητα. Χωρίς αυτά ένα πλέι λιστ είναι αφόρητο ή έστω εκνευριστικό.


Σημ. Ναι έχω ακόμα φίλους χωρίς σποτιφάι στο αυτοκίνητο ... κελ ντεκαντάνς.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
6.893
Reaction score
16.025
Μην ξεχνάμε ότι ακόμα και τώρα, οι κομπρέσορες που δεν είναι software αλλά έτοιμο hardware θέλουν μια ολόκληρη θέση στο rack.

Eπίσης στα αυτοκίνητα πχ αυτά θα έπρεπε να γίνονται real-time από την line in.
 

Μηνύματα
1.608
Reaction score
2.059
Δε νομίζω να μπορεί να γίνει έτσι, χρειάζεται να επέμβει με λογισμικό πάνω στα άυλα αρχεία. Σίγουρα ένα σύγχρονο πλέιερ αυτοκινήτου θα έπρεπε να μπορεί να το κάνει. Πάντως ακόμα και σήμερα όταν φτιάχνω πλέι λιστ για αυτοκίνητα φίλων πάντα κάνω νορμαλαϊζέισιον ή ριπλέι γκέιν αρχείο για όποιον έχει αυτή τη δυνατότητα. Χωρίς αυτά ένα πλέι λιστ είναι αφόρητο ή έστω εκνευριστικό.


Σημ. Ναι έχω ακόμα φίλους χωρίς σποτιφάι στο αυτοκίνητο ... κελ ντεκαντάνς.
Σπετσοφάι ήθελες να πείς φαντάζομαι και όχι σποτιφάι (χα χα).
 

Μηνύματα
21.326
Reaction score
16.237
@alexis Αυτό που έγραψες ισχύει.
Οι παραγωγές που βγαίνουν πλέον έχουν ώς τάργκετ γκρουπ τα αυτοκίνητα και τα ακουστικά των κινητών.
Το αν θα ακούγονται απαράδεκτα σε κανονικά στερεοφωνικά συστήματα τους είναι εντελώς αδιάφορο.
Τα λένε και οι μηχανικοί που κάνουν μάστερινγκ. Το έχω ακούσει και από ηχολήπτη .
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
23.974
Reaction score
16.914
Χωρίς αυτά ένα πλέι λιστ είναι αφόρητο ή έστω εκνευριστικό.
Πες και γιατί. Γιατί όταν τους λέω για το θέμα της μουσικής στο αυτοκίνητο, νομίζουν πως αστειεύομαι.
 

Μηνύματα
1.952
Reaction score
3.534
Πες και γιατί. Γιατί όταν τους λέω για το θέμα της μουσικής στο αυτοκίνητο, νομίζουν πως αστειεύομαι.
Μα δε θέλει πολύ μυαλό, το κάθε κομμάτι έχει διαφορετική ένταση, δυναμικά, παραγωγή κτλ. Όταν μάλιστα, όπως αναφέρθηκε, έχουμε και διαφορετικά μουσικά είδη τα πράγματα γίνονται χειρότερα. Αν για παράδειγμα έχουμε ένα ρέγγε κομμάτι με πολύ και βαθύ μπάσο και μετά ένα ποπ συμπιεσμένο τότε το δεύτερο θα ακουστεί σαν ψίθυρος μετά το πρώτο. Δεν είναι μόνο στο αυτοκίνητο και στο δρόμο με ένα φορητό πλέιερ πάλι θα έχεις πρόβλημα. Στο αυτοκίνητο είναι ίσως πιο έντονο διότι συνήθως ακούμε σε χαμηλές εντάσεις.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
23.974
Reaction score
16.914
Μα δε θέλει πολύ μυαλό, το κάθε κομμάτι έχει διαφορετική ένταση, δυναμικά, παραγωγή κτλ. Όταν μάλιστα, όπως αναφέρθηκε, έχουμε και διαφορετικά μουσικά είδη τα πράγματα γίνονται χειρότερα. Αν για παράδειγμα έχουμε ένα ρέγγε κομμάτι με πολύ και βαθύ μπάσο και μετά ένα ποπ συμπιεσμένο τότε το δεύτερο θα ακουστεί σαν ψίθυρος μετά το πρώτο. Δεν είναι μόνο στο αυτοκίνητο και στο δρόμο με ένα φορητό πλέιερ πάλι θα έχεις πρόβλημα. Στο αυτοκίνητο είναι ίσως πιο έντονο διότι συνήθως ακούμε σε χαμηλές εντάσεις.
Αυτά είναι το λιγώτερο. Η διατήρηση της βελόνας του ραδιοφώνου σε δεδομένη θέση ήταν εδώ και δεκαετίες το μέγιστο μέλημα. Όπως επίσης και το σταμάτημα της σε δεδομένο σταθμό. Αν μετά από ένα εντυπωσιακό κομμάτι μπει κάτι λιγώτερο εντυπωσιακό, ή κάτι που παίζει πιο σιγά, ενδόμυχα ο ακροατής θα αναζητήσει κάτι άλλο, θα φύγει. Άν φύγει, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα σταματήσει τη βελόνα του σε κάτι που παίζει δυνατά.

Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις τραγουδιών που δεν αντέχονται, που είναι εντελώς ασύμβατα με τον εγκέφαλο του ακροατή. Για παράδειγμα, εγώ δεν αντέχω αυτές εδώ τις αηδίες...



 

haris1308

Грязный Харис Στιχουργός
Μηνύματα
15.606
Reaction score
28.472
Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις τραγουδιών που δεν αντέχονται, που είναι εντελώς ασύμβατα με τον εγκέφαλο του ακροατή. Για παράδειγμα, εγώ δεν αντέχω αυτές εδώ τις αηδίες...



Υποθέτω πως αναφέρεσαι στις παραγωγές.
Αν και τα δύο πρώτα δεν αντέχονται και ως τραγούδια, ανεξαρτήτως παραγωγής..
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
23.974
Reaction score
16.914
Όχι, ως τραγούδια εννοώ. Απλά, δεν. Μόλις παίξει κάτι τέτοιο στο αυτοκίνητο, εντελώς αυτόματα το χέρι μου ψάχνει για το σφυρί.
 

wizzy

Music is our (Supernatural) friend!
Μηνύματα
10.699
Reaction score
14.650
Σημ. Ναι έχω ακόμα φίλους χωρίς σποτιφάι στο αυτοκίνητο ... κελ ντεκαντάνς.
Να, ορίστε, για αυτό δεν είμαστε φίλοι! :roflmao:
 

Μηνύματα
5.527
Reaction score
13.857
Όχι, ως τραγούδια εννοώ. Απλά, δεν. Μόλις παίξει κάτι τέτοιο στο αυτοκίνητο, εντελώς αυτόματα το χέρι μου ψάχνει για το σφυρί.
Εγω 'μαι πιο λαρτζζ - κατεβαζω τα παραθυρια ανεβαζω φουλ την ενταση και κανω αλλη μια γυρα στο τετραγωνο (στο χωραφι, ενταξει...) .
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
23.974
Reaction score
16.914
Εγω 'μαι πιο λαρτζζ - κατεβαζω τα παραθυρια ανεβαζω φουλ την ενταση και κανω αλλη μια γυρα στο τετραγωνο (στο χωραφι, ενταξει...) .
Εσύ είσαι καλός άνθρωπος ρε. Όχι σαν εμένανε...
 


Μηνύματα
7.139
Reaction score
2.303
Έμαθα πολλά και ενδιαφέροντα.

Αλλά τελικά ο καλλιτέχνης δεν έχει άποψη στο πως ακούγεται αυτό που έφτιαξε?
Αν έχει τότε απευθύνεται στους ανάλογους ακροατές.
Υπάρχουν ζωγράφοι υπάρχουν και μπογιατζήδες.
Βέβαια για τους πεθαμένους δεν τίθεται θέμα (τα αποσπάσματα που έβαλα στην αρχή είναι από δίσκο του Παύλου Σιδηρόπουλου).

Τελικά η μάζα διαμορφώνει ή διαμορφώνεται;
 

haris1308

Грязный Харис Στιχουργός
Μηνύματα
15.606
Reaction score
28.472
Όχι, ως τραγούδια εννοώ. Απλά, δεν. Μόλις παίξει κάτι τέτοιο στο αυτοκίνητο, εντελώς αυτόματα το χέρι μου ψάχνει για το σφυρί.
Α οκ.. Συμφωνούμε κατά τα δύο τρίτα λοιπόν.
 


Τελευταια Μηνυματα

Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • Zizik
    Chauncey Gardiner

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
161.586
Μηνύματα
2.562.759
Members
36.334
Νεότερο μέλος
Danae P.
Top