Δυναμικό μικρόφωνο vs μαγνήτη κιθάρας

stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
Όπως ανέφερα και σε άλλο θέμα , αν ρωτήσετε το ποια είναι η ωφέλεια από τέτοιο θέμα σε μέλη μιας ιστοσελίδας High End , θα πω εκπαιδευτική θεωρητικά αλλά ταυτόχρονα και με δυνατότητα πειραματισμών αλλά και πως με ελάχιστα χρήματα επιτυγχάνετε κάτι που αν το χρειαζόσασταν (ερασιτέχνες μουσικοί) θα το πληρώνατε ακριβά !!

Πρόσφατα πραγματοποίησα με 3 φίλους ένα blind test σε 2 εξαρτήματα:
  • Σ’ ένα παθητικό δυναμικό αισθητήρα (passive magnetic pickup) κιθάρας LRbags 327 euro και
  • Σ’ ένα ακουστικό παλιού τηλεφώνου (δεκαετίας 70) που το μετέτρεψα σε δυναμικό μικρόφωνο ….(κόστος: 0 ευρώ)
Το test έγινε χρησιμοποιώντας τον ίδιο ενισχυτή κιθάρας με το setup των διαφόρων ρυθμιστικών του στην ίδια θέση και με την ίδια κιθάρα.
Δείτε την κατασκευή καθώς και το 1ο test που έκανα εγώ μόνος εδώ:
Αρχή λειτουργίας dynamic mic + passive magnetic guitar pickup

Η αρχή λειτουργίας αμφοτέρων είναι η ίδια.

Φυσικά ένα δυναμικό μικρόφωνο δεν είναι ένα magnetic pickup, και ένα magnetic pickup δεν είναι ένα μικρόφωνο. Όμως, αμφότερα είναι μετατροπείς (transducers).

Στα σουηδικά, τα pickups και τα μικρόφωνα αναφέρονται αμφότερα ως "mikrofoner".

Βέβαια σε φτηνοκατασκευές magnetic pickups, υπάρχει κάποια σχετική ομοιότητα με τα δυναμικά mics και όπως δείχνω στο παρακάτω Video μου, είναι τέτοια η ομοιότητα που να ‘’φαίνεται να ανατρέπει’’ τους σχετικούς νόμους της φυσικής:
Ta magnetic pickups είναι ότι πρέπει για live εκτελέσεις, αλλά δυστυχώς αποτυγχάνουν να συλλαμβάνουν τον φυσικό ήχο ενός ακουστικού έγχορδου οργάνου σε μια ηχογράφηση.

Ένα καλό mic (δείτε εδώ έναν ‘’οδηγό για mic’’) καταγράφει το φυσικό ήχο αλλά και το resonance της κιθάρας, ενώ ένα καλό pickup το χρησιμοποιούμε για να βελτιώσουμε τον ήχο με ή χωρίς effects αλλά ‘’χρωματισμένα’’.
Τόσο τα δυναμικά μικρόφωνα όσο και τα μικρόφωνα ταινίας (ribbon mic) βασίζονται στα ηχητικά κύματα μετακινώντας ένα διάφραγμα, το οποίο στη συνέχεια διαταράσσει το μαγνητικό πεδίο, προκαλώντας τη ροή ρεύματος στο πηνίο.

Το δυναμικό μικρόφωνο (γενικά χαρακτηρίζεται ως χαμηλής ευαισθησίας).
Χρησιμοποιείται και για φωνή και για ακουστικά όργανα και το σπουδαιότερο με πολύ μεγάλο μήκος καλωδίου - Balanced καλώδια - χωρίς να επηρεάζεται η ευαισθησία.

Ακόμα και ο John Lennon προτιμούσε, ο ήχος της ακουστικής του κιθάρας σε live να είναι από δυναμικό mic αντί magnetic pick up. Δείτε το εδώ:
Ένα magnetic pickup κιθάρας δεν μπορεί να συλλάβει ήχο με τον τρόπο που συλλαμβάνει το δυναμικό μικρόφωνο. Δεν έχει σχεδιαστεί έτσι. Το magnetic pickup κιθάρας μπορεί μόνο να συλλάβει τις δονήσεις των χορδών στο μαγνητικό πεδίο , να αλλάξει τη μαγνητική ροή και να προκαλέσει ροή ρεύματος στο πηνίο.
Όμως ακόμα και με το πιο τέλειο pickup ο ήχος δεν είναι φυσικός (είναι όπως λένε οι μουσικοί ‘’χρωματισμένος’’). Μάλιστα θα ακούσετε, για τις ηλεκτρικές κιθάρες, να λένε: ήχος Fender , ήχος Gipson…καθώς ο ‘’χρωματισμένος’’ ήχος τους εξαρτάται ΜΟΝΟ από τα magnetic pickups τους. Υπάρχουν πολλά είδη μαγνητών που φυσικά από το κάθε είδος καθορίζεται και ο ήχος (υποκειμενικά ) :(Alnico I, ΙΙ,V, , Samarium Cobalt ,Ceramic...)
Στο μπουζούκι μάλιστα, χρησιμοποιείται μαγνήτης, γιατί δεν μας ενδιαφέρει τόσο η πιστή αναπαραγωγή του ακουστικού ήχου του μπουζουκιού, αλλά το ιδιαίτερο ηχόχρωμα του μαγνήτη .

Όσο και να φωνάζεις πάνω στο magnetic pickup δεν πρόκειται να σ’ ακούσει κανείς εκτός εάν είναι ‘’της πλάκας’’ εννοώ με χαλαρή περιέλιξη , μη σωστή μόνωση… όπως δείχνω παραστατικά στο Video μου εδώ:
Τα μικρόφωνα συλλαμβάνουν εκτός απ’ το χρήσιμο σήμα (φωνή , μουσική..) και θόρυβο από οποιαδήποτε πρόσκρουση των δαχτύλων επί του καπακιού της κιθάρας αλλά και εξωτερικούς θορύβους (γαυγίσματα, ήχους απ’ τα υπόλοιπα όργανα της μπάντας…).

Τα πυκνωτικά μικρόφωνα συνήθως αποκλείονται για Live λόγω της μεγάλης τους ευαισθησίας.

Στα studio σπάνια η ηχογράφηση γίνεται με pick up αλλά με μικρόφωνο για να αποδοθεί ο φυσικός ήχος της κιθάρας.

Επίσης πολύ προτιμούν ένα απ’ τα παρακάτω συστήματα:
Ο καλύτερος τρόπος συλλογής (pick up)του ήχου από ακουστικά μουσικά όργανα (αυτά τα οποία ακούγονται χωρίς να χρειάζονται ενίσχυση) είναι το μικρόφωνο (δυναμικό ή πυκνωτικό – το καθένα με τις δικές του ιδιότητες).
  • Ο μαγνήτης πλησιάζει πιο πολύ το φυσικό ήχο κιθάρας/μπουζουκιού σε σχέση με την κάψα piezo
  • Πολλοί μουσικοί εγχόρδων ηχογραφούν και με pickup και με μικρόφωνο.
Δείτε τέτοια pickup + mic:
Το pick up επίσης είναι επιβεβλημένο για την εξάλειψη της ανάδρασης (feedback) - όταν παίζετε κιθάρα (μπουζούκι, μαντολίνο…) σε ανοικτό μέρος πχ με μια λαϊκή ορχήστρα, καθώς και όταν κινείστε - ενώ σε έναν κλειστό και ηχομονωμένο χώρο με πχ ένα ντουέτο κιθάρας-ακορντεόν ή φυσαρμόνικας το μικρόφωνο είναι πιο αξιόπιστο, ο δε συνδυασμός μαγνήτη-μικροφώνου ακόμα καλύτερος.
Σίγουρα όμως κανένα pickup (είτε magnetic στην οπή της ακουστικής κιθάρας είτε piezo κάτω απ’ τον καβαλάρη της κιθάρας) δεν θα αποδώσει ρεαλιστικό ήχο.

Όμως το μικρόφωνο συλλαμβάνει οτιδήποτε "ακούγεται"…
Στο κενό, ο ήχος δεν μπορεί να ταξιδέψει, καθώς δεν υπάρχει τίποτα για να συμπιέσει.
Το ‘’παράξενο’’ με το magnetic pickup είναι ότι οι δονήσεις δεν απαιτούν οποιοδήποτε μέσο (αέρα , νερό …κενό) για να ταξιδέψουν . Δηλαδή ένα pickup κιθάρας θα εξακολουθεί να εργάζεται και στο κενό.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ........
 

stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ....
Το Blind Test:
Το ακουστικό σαν μικρόφωνο απέδωσε (σύμφωνα με τα αυτιά των ακροατών και τα δικά μου) καλύτερα!!!!!!! Με τις εξής διευκρινήσεις:
Όσον αφορά τη ένταση είναι άμεσα συγκρίσιμο (αφού εκτός από τη μεταβολή της μαγνητικής ροής που προκαλείται απ’ τη δόνηση των χορδών συλλαμβάνει και τη δόνηση του καπακιού της κιθάρας αφού το έχω τοποθετήσει εφαπτόμενο στην από κάτω μεριά ,κοντά στη οπή, του άνω καπακιού της κιθάρας).
  • Όσον αφορά την ποιότητα του ήχου (ακουστικό φάσμα των χορδών της κιθάρας) λόγω του ότι το διάφραγμα του ακουστικού είναι μεγάλο θα πρέπει να είναι εφάμιλλη ενός καλού μαγνήτη (αν και στα δικά μου αυτιά – ακούω μέχρι 13KHz περίπου – ακούγεται τέλεια)
  • Λεπτομέρειες κατασκευής του εδώ:
Θα μου πείτε να μη δώσω 327 ευρώ ή έστω λιγότερα για κάποιον εφάμιλλο μαγνήτη της αγοράς;
Δεν λέω αυτό, λέω ότι μπορείτε να το φτιάξετε αν ‘’πιάνουν’’ τα χέρια σας , να το δοκιμάσετε και δεν κοστίζει τίποτα (όλοι μας ή ένα συγγενικό μας πρόσωπο, ίσως έχει καταχωνιασμένο κάποιο τέτοιο παλιό τηλέφωνο) έστω και για πειραματισμό.

‘’Έφτιαξα’’ το συγκεκριμένο από παλιό τηλέφωνο, καθώς ΚΑΝΕΝΑ από τα του εμπορίου, όπως της φωτογραφίας , εκτός του ότι κοστίζουν ακριβά ,δεν θα μπορούσε να τοποθετηθεί σωστά εντός του αντηχείου της κιθάρας.
Βέβαια και σαν εφεδρεία να το έχετε είναι κι αυτό κάτι. Θα μου πείτε τι να την κάνουμε την εφεδρεία αφού παθητικό εξάρτημα είναι θα διαρκέσει μια ζωή;
Πράγματι έτσι είναι , θα διαρκέσει μια ζωή. Όμως, όπως δείχνω στο video, ο μαγνήτης έχει σύνθετη αντίσταση HiZ και το μικρόφωνο LowZ γι’ αυτό απαιτείται DI box (δείτε λεπτομέρειες εδώ)που μετατρέπει την LowZ σε HiZ (αφού οι ενισχυτές κιθάρας έχουν Inputs HiZ).
Αν λοιπόν έχετε αυτή την κιθάρα σε κάποια εκδήλωση και η κονσόλα της αίθουσας δεν διαθέτει HiZ Input (σύνηθες φαινόμενο) τότε θα δείτε τρομερή διαφορά με το ‘’μικρόφωνο μου’’ σε σχέση με το μαγνήτη……

  • Γιατί όμως κάτι που είναι τόσο απλό στην κατασκευή (όπως ένα guitar passive magnetic pickup), έστω με κάποιες επιπλέον δυνατότητες που όμως δεν είναι τόσο ακουστές, να κοστίζει τόσο ακριβά; και
  • γιατί όμως οι εταιρείες αισθάνονται την ανάγκη να κάνουν τέτοιες διαφημίσεις ;
Κατά τη γνώμη μου το κάνουν γιατί ενώ απ’ τη μια μεριά είναι εύκολο να κατασκευαστούν καλοσχεδιασμένα καλώδια, μαγνήτες κιθάρας , αντιστάσεις, πηνία, μετ/στές και άλλα παθητικά εξαρτήματα …. που να ξεχωρίζουν από κάποια άλλης εταιρείας (για ενεργητικά εξαρτήματα-πχ active guitar pickup , ενισχυτές….το ζήτημα αλλάζει..) απ’ την άλλη μεριά είναι δύσκολη η πώληση τους , εκτός αν ο πωλητής και η διαφήμιση τους, διηγηθούν κάποια καλή ιστορία.
Πχ στον ανωτέρω LRbags 327 euro έχει τοποθετηθεί ‘’πλωτό πηνίο’’(δείτε εδώ) για να συλλαμβάνει και τις δονήσεις του καπακιού της κιθάρας, δυνατότητα όμως που το εν λόγω δυναμικό μικρόφωνο τα καταφέρνει εφαπτόμενο με το καπάκι…...
Η δύναμη της υποβολής είναι υπέρτατη.

Mic frequency response:

Guitar magnetic pickup frequency response:

Shure SM57 frequency response (ακριβό μικρόφωνο)

Shure SM48 frequency response (φθηνό μικρόφωνο)
Πιστεύω ότι το ακουστικό του παλιού τηλεφώνου σαν δυναμικό μικρόφωνο για χρήση σαν μαγνήτης κιθάρας έχει καλύτερη απόκριση τουλάχιστον από τα περισσότερα φτηνά ή και μέσης τιμής magnetic pickups.
Μη νομίζετε όμως ότι αν αγοράζατε σήμερα ένα τέτοιο ακουστικό τηλεφώνου θα κόστιζε φτηνά!!

Σημείωση:
Θα πει κάποιος γιατί το ακουστικό τηλεφώνου σαν μικρόφωνο κι όχι το ίδιο το μικρόφωνο του τηλεφώνου;

Η απάντηση είναι η εξής:

Η λειτουργία του μικροφώνου αυτού ( άνθρακος ) στηρίζεται στη μεταβολή της αντίστασης των κόκκων του άνθρακα, που οφείλεται στη μεταβολής της πίεσης που ασκείται στο διάφραγμα από τα ηχητικά σήματα. (είχε μεγάλη χρήση στα τηλέφωνα OTE, στα τηλέφωνα εκστρατείας του στρατού….).

Έχει μικρή απόκριση ,καλή μόνο σε συχνότητες γύρω στα 300Ηz- 4KHz, αλλά είχε το μεγάλο πλεονέκτημα , λόγω της υψηλής στάθμης εξόδου, να οδηγείται αξιόπιστα το σήμα σε πολύ μεγάλες αποστάσεις.

θα βρείτε ενδιαφέροντα: Τεχνικά άρθρα που ενδιαφέρουν και μουσικούς

Σκιαθίτης Στέφανος
Ηλεκτρονικός (συνταξιούχος) – Μηχανικός Μικροκυμάτων
 
Last edited:


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.600
Μηνύματα
2.865.571
Members
37.933
Νεότερο μέλος
alkapsal
Top