- Μηνύματα
- 7.642
- Reaction score
- 9.202
Αφορμή γι'αυτό το θέμα ήταν μια συζήτηση που είχαμe πρόσφατα με το Νίκο Τσαρουχά.
Σκεφτόμουν λοιπόν πως το πρότυπο HD προσφέρει πλέον ικανοποιητική ανάλυση και βάθος χρώματος (όσο κι αν το REC.709 είναι μεγάλος συμβιβασμός) κι οι αλγόριθμοι συμπίεσης x.264 κάνουν πολύ καλή δουλειά. Ποιο είναι λοιπόν το bottleneck που εμποδίζει την επίτευξη της απόλυτης οπτικής νιρβάνα, αφού ακόμα και μια ταπεινή matroska έχει τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές;
Μα φυσικά ο χαμηλός ρυθμός fps, που μας έχουν επιβάλει τα κινηματογραφικά στούντιο. Αυτός εμποδίζει τη φυσική αναπαραγωγή της κίνησης και -ανάλογα με το περιεχόμενο που παρακολουθούμε- μπορεί να υποβαθμίζει σημαντικά την κινηματογραφική εμπειρία. Το χειρότερο είναι πως οικονομικοί λόγοι δεν προβλέπεται να επιτρέψουν στο εγγύς μέλλον τη μετάβαση σε μεγαλύτερα fps.
Παρότι ακουγόταν από χρόνια, μόλις τώρα η πρώτη εταιρεία (Sony) αρχίζει να εφαρμόζει στους ακριβότερους προβολείς της μια τεχνική που απαλύνει σε ικανοποιητικό βαθμό το πρόβλημα. Λέγεται Motion Compensated Frame Interpolation και συνίσταται στην παρεμβολή μεταξύ δύο αρχικών frames άλλων ενδιάμεσων, τα οποία δημιουργούνται από τα αρχικά. Υπάρχουν διάφορες τεχνικές για τη δημιουργία τους, από πολύ απλές έως εξαιρετικά σύνθετες. Η ποιότητα των αλγορίθμων που χρησιμοποιούνται, προφανώς επηρεάζει το τελικό αποτέλεσμα.
Θεωρώ βέβαιο ότι, από τη στιγμή που έκανε το πρώτο βήμα η Sony, σταδιακά θ'ακολουθήσουν κι άλλοι κατασκευαστές. Είναι πολύ πιθανό επίσης να εξοπλιστούν με κάποια αντίστοιχα συστήματα και πιο οικονομικοί προβολείς -έστω και κάπως υποβαθμισμένα λόγω κόστους. Τι γίνεται όμως μέχρι τότε, για όλους εμάς τους υπόλοιπους;
Δια ταύτα
Όσοι χρησιμοποιούμε HTPC ως πηγή, έχουμε στα χέρια μας ένα πανίσχυρο εργαλείο. Η υπολογιστική του ισχύς ξεπερνάει κατά πολύ αυτή του καλύτερου επεξεργαστή βίντεο που μπορούμε να βρούμε σε προβολέα και... δυστυχώς πάει χαμένη.
Ο βασικός λόγος είναι ότι δεν έχουν γραφτεί τα κατάλληλα προγράμματα (κάποια προσπάθεια -με κάπως αμφιλεγόμενα αποτελέσματα- έχει γίνει στο WinDVD με το Trimension). Οι αιτίες γι'αυτό μπορεί να είναι πολλές, αλλά έχει αποδειχθεί ότι ακόμα και το αδύνατο γίνεται -και μάλιστα απλούστατα. Αρκεί ν'ασχοληθεί μ'αυτό κάποιος ευφυής άνθρωπος, που να διαθέτει τις αντίστοιχες γνώσεις.
Εγώ δε διαθέτω το δεύτερο χαρακτηριστικό (και συχνά αμφιβάλλω για το πρώτο :609, οπότε θα περιοριστώ σε άσκηση επί χάρτου:
Λοιπόν, τι λέτε; Πιστεύετε ότι θα ήταν εφικτό;
Όσοι ενδιαφέρεστε, ρίξτε μια ματιά και στην παρακάτω βιβλιογραφία:
Frame rate
Television standards conversion
High Frame-Rate Television
Intervideo WinDVD Trimension
A Low Complexity Motion Compensated Frame Interpolation Method
Σκεφτόμουν λοιπόν πως το πρότυπο HD προσφέρει πλέον ικανοποιητική ανάλυση και βάθος χρώματος (όσο κι αν το REC.709 είναι μεγάλος συμβιβασμός) κι οι αλγόριθμοι συμπίεσης x.264 κάνουν πολύ καλή δουλειά. Ποιο είναι λοιπόν το bottleneck που εμποδίζει την επίτευξη της απόλυτης οπτικής νιρβάνα, αφού ακόμα και μια ταπεινή matroska έχει τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές;
Μα φυσικά ο χαμηλός ρυθμός fps, που μας έχουν επιβάλει τα κινηματογραφικά στούντιο. Αυτός εμποδίζει τη φυσική αναπαραγωγή της κίνησης και -ανάλογα με το περιεχόμενο που παρακολουθούμε- μπορεί να υποβαθμίζει σημαντικά την κινηματογραφική εμπειρία. Το χειρότερο είναι πως οικονομικοί λόγοι δεν προβλέπεται να επιτρέψουν στο εγγύς μέλλον τη μετάβαση σε μεγαλύτερα fps.
Παρότι ακουγόταν από χρόνια, μόλις τώρα η πρώτη εταιρεία (Sony) αρχίζει να εφαρμόζει στους ακριβότερους προβολείς της μια τεχνική που απαλύνει σε ικανοποιητικό βαθμό το πρόβλημα. Λέγεται Motion Compensated Frame Interpolation και συνίσταται στην παρεμβολή μεταξύ δύο αρχικών frames άλλων ενδιάμεσων, τα οποία δημιουργούνται από τα αρχικά. Υπάρχουν διάφορες τεχνικές για τη δημιουργία τους, από πολύ απλές έως εξαιρετικά σύνθετες. Η ποιότητα των αλγορίθμων που χρησιμοποιούνται, προφανώς επηρεάζει το τελικό αποτέλεσμα.
Θεωρώ βέβαιο ότι, από τη στιγμή που έκανε το πρώτο βήμα η Sony, σταδιακά θ'ακολουθήσουν κι άλλοι κατασκευαστές. Είναι πολύ πιθανό επίσης να εξοπλιστούν με κάποια αντίστοιχα συστήματα και πιο οικονομικοί προβολείς -έστω και κάπως υποβαθμισμένα λόγω κόστους. Τι γίνεται όμως μέχρι τότε, για όλους εμάς τους υπόλοιπους;
Δια ταύτα
Όσοι χρησιμοποιούμε HTPC ως πηγή, έχουμε στα χέρια μας ένα πανίσχυρο εργαλείο. Η υπολογιστική του ισχύς ξεπερνάει κατά πολύ αυτή του καλύτερου επεξεργαστή βίντεο που μπορούμε να βρούμε σε προβολέα και... δυστυχώς πάει χαμένη.
Ο βασικός λόγος είναι ότι δεν έχουν γραφτεί τα κατάλληλα προγράμματα (κάποια προσπάθεια -με κάπως αμφιλεγόμενα αποτελέσματα- έχει γίνει στο WinDVD με το Trimension). Οι αιτίες γι'αυτό μπορεί να είναι πολλές, αλλά έχει αποδειχθεί ότι ακόμα και το αδύνατο γίνεται -και μάλιστα απλούστατα. Αρκεί ν'ασχοληθεί μ'αυτό κάποιος ευφυής άνθρωπος, που να διαθέτει τις αντίστοιχες γνώσεις.
Εγώ δε διαθέτω το δεύτερο χαρακτηριστικό (και συχνά αμφιβάλλω για το πρώτο :609, οπότε θα περιοριστώ σε άσκηση επί χάρτου:
- όλοι οι προβολείς δέχονται προοδευτική είσοδο 50 και 60 Hz, ακόμα και αυτοί που δεν υποστηρίζουν τα 24p. Κάποιοι πιθανόν υποστηρίζουν και μεγαλύτερες συχνότητες, αλλά για λόγους ενότητας θ'ασχοληθούμε με τη γενική περίπτωση των 50/60Hz.
- χρησιμοποιώντας τους κατάλληλους αλγόριθμους, ένα HTPC θα μπορούσε να δημιουργεί ένα ενδιάμεσο frame, χρησιμοποιώντας δεδομένα από τα πραγματικά frames που βρίσκονται πριν και μετά. Έτσι τα fps θα γινόντουσαν 48.
- εφαρμόζοντας μια ελάχιστη χρονική μεταβολή σε κάθε frame (αλά Reclock) ο χρονισμός των 48fps θα συμπέσει μ'εκείνο των 50p του προβολέα. Κι αυτό χωρίς αισθητή μεταβολή ταχύτητας και χωρίς ανάγκη για το... καταραμένο 3:2 pull-down, που θα απαιτούνταν για τα 60p.
Λοιπόν, τι λέτε; Πιστεύετε ότι θα ήταν εφικτό;
Όσοι ενδιαφέρεστε, ρίξτε μια ματιά και στην παρακάτω βιβλιογραφία:
Frame rate
Television standards conversion
High Frame-Rate Television
Intervideo WinDVD Trimension
A Low Complexity Motion Compensated Frame Interpolation Method