Επισκεψη στα στουντιο της ΑRRI MEDIA.

Μηνύματα
2.423
Reaction score
4.121
H επισκεψη πραγματοποηθηκε απο τον τον Patrick του Grobi.Τv με βασικο σκοπο να γνωρισουμε κατι παραπανω απο αυτα που διαδραματιζονται στο παρασκηνιο κατα την επεξεργασια μιας κινηματογραφικης ταινιας στον τομεα του ηχου κατα κυριο λογο.

Οικοδεσποτης ο κυριος Daniel Vogl υπευθυνος στον τομεα του ηχου και οχι μονο.( Head of Post Production [email protected] / Head of Sound)
1634224767821.png


Υπευθυνοι για την δημιουργια της <<εταιριας>> ηταν ο Arnold & Richter.

Μια οικογενειακη υποθεση με παρελθον 102 χρονων περιπου. Παγκοσμιως ειναι γνωστη για τις καμερες ARRI ενω δραστηριοποιειται και στον τομεα του φωτισμου των κινηματογραφικων σκηνων περα βεβαιως απο την βασικη ενασχοληση τους με την εινονα και τον ηχο.

Στο τεχνικο κομματι μετρανε μεχρι τωρα αρκετες βραβευσεις και 19 οσκαρ ειδικου σκοπου.



1634224798646.png


Η ξεναγηση ξεκιναει απο ενα παλιο κτιριο του 1920 οπου και στεγαζεται η κινηματογραφικη αιθουσα με την κωδικη ονομασια ( αυτο για τους λατρεις του Βond) V1 οπου και διατηρηθηκε η αισθητικη εκεινης της περιοδου ενω βεβαιως εξοπλιστηκε με τις μοντερνες εκγαταστασεις ηχου της εποχης μας ( 7.1. για τους λατρεις των αριθμων). Ο ιδιος ο κινηματογραφος αποτελει μερος της ιστοριας, δεν ειναι προσβασιμος για το κοινο και χρησιμοποιειται αποκλειστικα για την προβολη ταινιων για τις οποιες εχει τελειωσει θα λεγαμε το κομματι της επεξεργασιας αλλα ειναι απαραιτητο πριν ακομη μεταφερθουν στους κινηματογραφους να προβληθουν επισης και σε χωρο που ομοιαζει σε κινηματογραφικες αιθουσες. Αυτο θεωρειται κατα τα λεγομενα του απαραιτητο, δλδ να να βγει καποιος απο τις ειδικες συνθηκες ενος στουντιο και να βιωσει σε <<πραγματικες συνθηκες >> πολλες φορες μαζι με ολους τους συντελεστες της ταινιας συμπεριλαμβανομενου και του σκηνοθετη το αποτελεσμα της δουλειας υπο <<πραγματικες συνθηκες>>.



1634224833549.png

Επομενος σταθμος το στουντιο μιξης μιας παραγωγης ντολμπυ ατμος για το σινεμα.

Θα παρακαλουσα να μην γραφτει κατι μεχρι την ολοκληρωση της ξεναγησης. Ευχαριστω:biggrin:


 

Μηνύματα
2.423
Reaction score
4.121
Σε αυτο το στουντιο με την κωδικη ονομασια Studio A @Bavaria Film χωρητικοτητας 150m² βρισκονται εγκατεστημενα συνολικα 42 ηχεια σε διαταξη dolby atmos.

Για οσους ενδιαφερονται, η συνολικη εγκατασταση εικονας και ηχου για το καθε στουντιο παρουσιαζεται στην σελιδα της εταιρειας. Συνοπτικα θα αναφερουμε τα παρακατω:

  • Roomsize: 150 sqm, Screen 32 sqm, Silver screen
  • All sound formats, from Stereo up to SR*D (5.1 + 7.1), DTS (EX) and 42 Speaker Dolby ATMOS Installation
  • JBL active 3-way monitoring system
  • 40 kW power amplifiers


Κατα την προεργασια θα λεγαμε λαμβανει μερος ενας dialogue director, ενω δεν λειπει και ενας sound designer π.χ. πως θα πρεπει μια πορτα να ηχει μεσα στην ταινια αναλογα το μεγεθος και βαρος και το υφος /την δραματουργια της ταινιας κτλπ. Αναλογα με το μεγεθος μιας ταινιας αυξανεται και ο αριθμος της ομαδας που συμμετεχει σε αυτη την διαδικασια.

Στην ουσια πριν την μιξη γινεται η απαραιτητη προεργασια, παρουσιαζεται το περιγραμμα, ενα προσχεδιο θα λεγαμε με την συμβολη και την συμφωνη γνωμη του σκηνοθετη ετσι ωστε να προχωρησουν στην βασικη μιξη. Συνηθως διαρκει ολο αυτο συμπεριλαμβανομενης και της βασικης μιξης 4 με 5 εβδομαδες καθημερινης εργασιας οπου στην συνεχεια πραγματοποιουνται καποιες διορθωσεις και κατοπιν το τελικο προιον ειναι ετοιμο προς καταναλωση.

Η μουσικη ειναι κατι που ερχεται και προστιθεται στην διαρκεια της επεξεργασιας μετα τους διαλογους, τα εφε κλτπ. Σημαντικο ειναι παντα να υπαρχει επικοινωνια με τον σκηνοθετη και τους μουσικους. Στην ουσια τα ατομα που εργαζονται μεσα στο στουντιο αποτελουν το μακρυ χερι του σκηνοθετη. Για παραδειγμα σε εναν διαλογο μπορει να υπαρξουν διαφορες προτασεις αλλα ο σκηνοθετης ειναι αυτος που θα εχει τον τελευταιο λογο, ειναι το δικο του φιλμ.



Η συζητηση κατευθυνεται τωρα στο θεμα της ντολπυ ατμος παραγωγης.
Το συγκεριμενο στουντιο ηταν το πρωτο σινεμα ντολμπυ ατμος στουντιο στην γερμανια.

Η ιστορια μιας παραγωγης σε ντολμπυ ατμος ειναι αρκετα ακριβη ιστορια σε σχεση με τα φορματ τυπου 7.1 κτλπ. Απαιτει περισσοτερη εργασια και αυτο ειναι ενα σοβαρο εμποδιο. Απο την αλλη ειμαστε σε μια περιοδο οπου οι ντολμπυ ατμος κινηματογραφοι αυξανονται, διοτι σε τελικη αναλυση αυτο που θελει ο παραγωγος ειναι να μπορει η ταινια του να παιχτει.

Επισης τονιζεται οτι θα πρεπει καποιος εντελως συνειδητα να εργαστει απο την αρχη πανω στο προτζεκτ ντολμπυ ατμος και οχι του στυλ να εργαστουμε για μια μιξη 5.1 και στο τελος της ημερας να φτιαξουμε και την ατμος εκδοση. Τοτε εχουμε να κανουμε με μια απλα σφραγιδα ατμος οπου καποιος προσθεσε μερικα <<αντικειμενα>> στο ανω επιπεδο.

Εαν μιλαμε για native atmos τοτε η λογικη σειρα ειναι να εργαστει κανεις απο την αρχη με βαση αυτο το φορματ και στο τελος να εξαγαγει απο αυτο το 7.1 ή και το 5.1.

Το dolby atmos δεν ειναι τιποτα αλλο παρα το λεγομενο 9.1 bett mix με επιπλεον 118 δυνατα αντικειμενα που μπορεις παραλληλα να μοιρασεις στον κινηματογραφο.
Στην ουσια εχουμε 127 objects καποια απο τα οποια ομως ειναι <<κλειδωμενα>> στο bett layer οπου το καθε αντικειμενο δεν ειναι απαραιτητο να περιεχει μονο ενα στοιχειο ηχου αλλα ακομη και 5 στοιχεια.

Στον χωρο αυτον φτιαχνεται η εκδοση του ατμος αποκλειστικα για τον κινηματογραφο. Δεν υπαρχει στο μυαλο κατι που να συνδεεται με το home entertainment.

Αρχικα οπως τονιζει, φτιαχνουμε κινηματογραφο ( μετα ασχολουμαστε με τις χομ εντερταινμεντ πιπες θα ηθελε σιγουρα να προσθεσει :biggrin:)

Φυσικα θα μπορουσε κανεις να μεταφερει ενα προς ενα την κινηματογραφικη παραγωγη σε ενα blue ray αλλα το ερωτημα ειναι αν κατι τετοιο θα ειχε καποια λογικη. Για παραδειγμα στο σινεμα φθανεις τα 60db dynamik, ποιος θα ηθελε κατι τετοιο στο σπιτι ή ποσο κατορθωτο ειναι κατι τετοιο?

Υπαρχει μονον ενα κλασμα ανθρωπων που θα αγοραζε ενα τετοιο δισκακι.



Για αυτο τον λογο για παραγωγες home entertainment, αφου ολοκληρωσουμε το θεμα σινεμα πηγαινουμε παλι σε καποιο στουντιο αλλα διαστασεων τυπικου οικιακου δωματιου, σαφως μικροτερων διαστασεων ετσι ωστε να βελτιστοποιησουμε το φιλμ για την διασκεδαση στο σπιτι.


1634232900187.png

Στην συνεχεια θα δουμε απο κοντα ενα μερος της διαδικασιας , πως τα αντικειμενα με την βοηθεια ενος Joystick κινουνται στον χωρο κλτπ
Στην οθονη δεξια διακρινουμε την κινηση των αντικειμενων , στο μεσον βλεπουμε την διαταξη των ηχειων και την συμμετοχη τους κατα την κινηση αυτων , ενω αριστερα τα διαθεσιμα αντικειμενα.
 

Μηνύματα
2.423
Reaction score
4.121
To dolby atmos ειναι ενα <<καινουργιο>> φορματ που ανοιγει νεους <<οριζοντες>>. Στον χωρο εχουμε 42 ηχεια τα οποια και μπορουμε να χειριστουμε ξεχωριστα χαρις στην τεχνολογια dolby atmos.

Εχουμε ενα πληρως fullrange συστημα οπου το καθε ηχειο μπορει να ειναι και fullrange. Αυτο ειναι μια προδιαγραφη



Θα θυμαται κανεις σε κινηματογραφους εποχης 5.1 οπου εστελνε κανεις ενα σημα στο αριστερο σαραουντ και τοτε επαιζαν το ιδιο σημα και τα 12 ηχεια της πλευρας δημιουργωντας μια τεραστια φασικη <<βρωμια>> ιδιαιτερα σε περιπλοκα σηματα που επρεπε να εχουν μια κατευθυνση.

Επισης τα 42 ηχεια ειναι προσαρμοσμενα και στα 64 που πιθανον να υπαρχουν σε εναν κινηματογραφο. Αυτο σημαινει οτι παραδιδουν μαζι με τον ηχο και metadaten οπου ο επεξεργαστης κατοπιν μοιραζει τον ηχο αναλογως τον αριθμο των εγκατεστημενων ηχειων στον χωρο.

Θα μπορουσε κανεις για ωρες να φιλοσοφει πανω στα προτερηματα μιας παραγωγης σε ντολμπυ ατμος, αρχικα μας ανοιγει ολο τον χωρο, μπορουμε να τοποθετησουμε σηματα στο πισω μερος, να ανοιξουμε το πλατος μπροστα λιγο προς τα εξω ( πρεπει κανεις να δει την διαταξη σε ντολμπυ ατμος /τα σαραουντ ξεκινανε σχεδον απο εκει που τελειωνει η οθονη προβολης).

Κατα βαση υπαρχει παρα πολυ υλικο στο κεντρικο καναλι, σε μια δυνατη σκηνη εχεις αριστερα και δεξια την μουσικη, στο κεντρο συγκεντρωνονται ολα, επομενως οδηγεις παντα το κεντρικο στο μαξιμουμ στα ορια και μετα μπορεις να κατορθωσεις να ανοιξεις λιγο περισσοτερο χωρο μπροστα για τα υπολοιπα.( βασικα ειναι αυτο που τρωει το πιο πολυ ξυλο)

1634282815677.png


Με αυτο το Joystick μετακινει καποιος τα αντικειμενα μεσα στον χωρο.

Βεβαια δεν ξεκιναει κανεις απο το μηδεν ή στα τυφλα να μετακινει αντικειμενα στον χωρο, γινεται παλι μια προεργασια, υπαρχουν προδιαγραφες/ κανονες.

1634282837495.png


Εδω μπορει να δει κανεις δεξια ενα αντικειμενο και το πληθος των ηχειων που συμμετεχουν (στο μεσον)

Σε γενικες γραμμες μπορει κανεις να χειραγωγησει τα παντα, απο το πληθος των ηχειων που θα πρεπει να συμμετεχουν ,το μεγεθος του αντικειμενου/της κιτρινης αυτης μπαλας, το ειδος της τροχιας κτλπ, μπορει εαν το απαιτει η σκηνη να τοποθετησει εναν διαλογο εξω απο το κεντρικο και κατοπιν να σβησει το αντικειμενο δλδ αναλογως την περισταση εχει κανεις στην φαρετρα του 128 αντικειμενα.



Οσον αφορα την home entertianment βερσιον, δεν καθομαστε ξανα για να επινοησουμε ενα καινουργιο φιλμ, ολα εχουν καθοριστει με ολους τους συντελεστες ,τους παραγωγους και τον σκηνοθετη στην φαση της δημιουργιας του φιλμ για τις κινηματογραφικες αιθουσες και η αποστολη που εχουμε τωρα ειναι να μεταφερουμε ολο αυτο στο σπιτι.

Εχουμε το αποσταγμα της κινηματογραφικης δουλειας και πηγαινουμε σε ενα home entertainment enviroment με διαφορετικες παραμετρους οπου θεματα οπως τα παρακατω συζητουνται και πραγματοποιουνται οι απαραιτητες τροποοιησεις. Διαφορετικος αριθμος ηχειων , διαφορετικο Bandwidth, διαφορετικο δυναμικο ευρος κτλπ.

Στον κινηματογραφο για παραδειγμα στελνουμε 128 στοιχεια/ιχνη ηχου αλλα lossless.

Στην μαστερ κοπια για τον οικιακο κινηματογραφο υπαρχουν ολα αυτα τα αντικειμενα μονον που τωρα μοιραζονται σε ζωνες οπου πρεπει να δουν πως ακουγονται κτλπ κτλπ.
Σε γενικες γραμμες ομως το ολο πραγμα λειτουργει αρκετα ικανοποιητικα.

H ξεναγηση συνεχιζεται στους υπολοιπους χωρους Θα παρακαλουσα να μην γραφτει κατι μεχρι την ολοκληρωση της. Ευχαριστω :biggrin:
 

Μηνύματα
2.423
Reaction score
4.121
Η διαδικασια που ακουλουθειται μπορει να περιγραφει συνοπτικα ως εξης: Η ομαδα δουλευει απο την αρχη για την dolby atmos παραγωγη, οπου απο αυτην θα προκυψει την επομενη μερα το φορματ 7.1 την μεθεπομενη το φορμα 5.1 και στο τελος θα μεταφερθουν σε <<καταλληλο>> περιβαλλον για την μεταφορα ενος dolby atmos cinema σε dolby atmos home.


1634311359105.png



Πριν ομως περασουμε σε οικιακες συνθηκες θα κανουμε μια σταση στο στουντιο με την κωδικη ονομασια Studio c οπου και πραγματοποιειται η τελικη διορθωση των χρωματων ενος φιλμ δινοντας σε αυτο την οριστικη οψη που θα εχει. Θα λεγαμε οτι ειναι ενα μικρο ευχαριστο διαλειμμα λιακαδας πριν την μεγαλη καταιγιδα που θα ακολουθησει.

Σε ενα στουντιο ασχολουνται με τον ηχο, σε αλλο με την εικονα και τα χρωματα και στο συγκεκριμενο στουντιο δινουμε στο φιλμ την τελικη του οψη αν και φυσικα πριν τα γυρισματα εχει συζητηθει το ολο θεμα με τον καμεραμαν οσον αφορα την οψη που θα πρεπει να εχει η ιδια η ταινια. Υπαρχουν για παραδειγμα φιλμ που ειναι καπως <<γκριζωπα>> ή <<γαλαζωπα>> κοκ.

Την θεση που εχει ο μηχανικος ηχου στο δικο του στουντιο ηχου εχει εξισου ο colourist στο στουντιο αυτο.

Η ιδιαιτεροτητα του συγκεκριμενου στουντιο εχει να κανει με την λεξη κλειδι : dolby cinema

Εντελως απαραιτητος για αυτο το λεγομενο σινεμα της ντολμπυ ειναι ενας λειζερ προβολεας της.

Το θεμα HDR ειναι κατι που μας εχει ηδη απασχολησει εξηγει ο υπευθυνος της εταιρειας, βεβαια προς το παρον η οικιακη διασκεδαση βρισκεται ενα βημα μπροστα απο τον κινηματογραφο σε αυτο το θεμα , αυτη την στιγμη μιλαμε για την λειτουργια του πρωτου κινηματογραφου με αυτη την τεχνολογια στην γερμανια (2019). Το κοστος αυτου του προβολεα αποτελει για τους κινηματογραφους ανασταλτικο παραγοντα και επομενως κατι τετοιο επιρεαζει και τους παραγωγους οταν γνωριζουν οτι θα μπορει να παιχτει σε ελαχιστους κινηματογραφους.

Επομενως φτιαχνουμε ενα φιλμ για τον κινηματογραφο σε SDR και μετα την εκδοση για οικιακη χρηση σε HDR.
1634311416303.png

Εδω μια συγκριση μεταξυ των 2. SDR & HDR
:biggrin:

1634311471112.png


Στην συνεχεια θα περασουμε οπως ειναι λογικο στο περιφημο αυτο στουντιο οπου λαμβανει χωρα η εκδοση ενος dolby atmos για το σπιτι, το λεγομενο και σπιτικο ντολμπυ:biggrin:. Προκειται για ενα στουντιο σαφως μικροτερου ογκου που προσομοιαζει τις συνθηκες ενος τυπικου δωματιου.

( στο μυαλο μου ερχεται η απογνωση του μηχανικου κοπης ενος δισκου βινυλιου με πλουσιο περιεχομενο σε χαμηλες συχνοτητες οπου πρεπει να επεμβει ετσι ωστε να μην πεταγονται οι βελονες των περισσοτερων απο το αυλακι του δισκου).
 

Μηνύματα
2.423
Reaction score
4.121
Σε συγκριση με τους τους υπολοιπους χωρους βρισκομαστε εδω σε ενα <<κλασικο>> δωματιο εαν εξαιρεσουμε βεβαιως την κονσολα ( τρανταχτα γελια) με την απαραιτητη ακουστικη φροντιδα, αυτο που αποκαλουμε home entertainment enviroment. Εδω βρισκεται μια στουντιο εγκατασταση τυπου 7.1.4 για atmos και αυτο που θελουμε ειναι να εξετασουμε πως ακουγεται η ταινια σε συνθηκες δωματιου για να δουμε κατα ποσο λειτουργει με αυτα τα ηχεια, μειωνοντας ενδεχομενως λιγο το δυναμικο ευρος

Ο κοσμος απο την αλλη μερια εχει στο σπιτι μια διαφορετικη εγκατασταση και ειναι πολυ σημαντικο να μαθουμε πως πραγματικα ακουγεται σε ενα πολυκαναλο χαι φαι συστημα. Για αυτο τον λογο παραλληλα με την στουντιακη εγκατασταση εχουν ακομη μια <<κλασικου>> τυπου εγκατασταση.

Σε πρωτη φαση θελουμε να γνωριζουμε πως ακουγεται απο μια τετοια εγκατασταση και κατοπιν να δουμε τι μπορουμε να αλλαξουμε γιατι για εμας αυτη η συνδεση ειναι εξαιρετικης σημασιας. Τι σημαινει ομως αυτη η μετατροπη, σημαινει μια πτωση της σταθμης ή μια αλλαγη στην κατανομη στον διαμοιρασμο των αντικειμενων ?

Στην χειροτερη περιπτωση , ναι , οταν διαπιστωνουμε οτι στην κινηματογραφικη βερσιον υπαρχουν πραγματα που δεν μπορουμε να τα αποδεχθουμε, δεν ειναι αποδεκτα απο εναν μηχανικο ηχου τοτε προσπαθουμε να τα τροποποιησουμε. Αυτο που ειναι σημαντικο για μας ειναι να μην χασουμε την επαφη με τους ανθρωπους για τους οποιους κανουμε εν τελει αυτη την βερσιον για το σπιτι.

Μπορεις να εχεις οχι μονον στο στουντιο αλλα και στον προσωπικο σου χωρο ηχεια που κοστιζουν ενα ολοκληρο σπιτι αλλα η ερωτηση ειναι ποιος μπορει εκτος απο σενα. Επομενως κοιταμε να κρατησουμε αυτη την σχεση και να απευθυνθουμε σε ενα ευρυ κοινο.

1634323738479.png


Κατοπιν θα κανουμε μια μικρη σταση στο κλασικο στουντιο με το μπιλιαρδο και θα μεταφερθουμε στο <<υβριδικο>> στουντιο
 


Τελευταια Μηνυματα

Staff online

Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
161.028
Μηνύματα
2.548.779
Members
36.255
Νεότερο μέλος
Γιάννης Τουρλάκης
Top