Ευαισθησία vs. ηχητική ποιότητα!

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
26.004
Reaction score
23.138
Υπάρχει λόγος που ένα ευαίσθητο μεγάφωνο μπορεί να παίζει καλύτερα από ένα πιό αναίσθητο????? Ευαισθησία σημαίνει και ποιότητα?????
Τί λέτε; Υπάρχει αλληλεξάρτηση; Το ένα αναιρεί το άλλο, ή το προϋποθέτει; Απόψεις;

(Ευαισθησία εννοούμε πόσο δυνατά, για δεδομένη ισχύ. Ηχητική ποιότητα εννοούμε χαμηλές παραμορφώσεις).
 


Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
26.004
Reaction score
23.138
Πάντως, θεωρώ πως ποιότητα και ευαισθησία είναι άσχετα μεταξύ τους, εντός κάποιων ορίων, χμ ,χμ...
 

Μηνύματα
250
Reaction score
39
Με χαρά βλέπω ότι υπάρχουν άτομα με υψηλό τεχνικό-επιστημονικό επίπεδο. Επειδή όμως η πλειοψηφία είναι φυσικό να μην κατέχει ειδικούς όρους και να κατανοεί μαθηματικούς τύπους, νομίζω ότι είναι καθήκον μας να προσπαθούμε να επεξηγούμε τεχνικά θέματα όσο πιό απλά γίνεται. Αλλωστε ο χώρος αυτός δεν είναι το JAES ,και δεν είναι σωστό να χρησιμοποιούνται όροι και τύποι που σε τελική ανάλυση μόνο θα εντυπωσιάσουν τον αμύητο.

Νομίζω ότι είναι καθήκον όσων γνωρίζουν κάτι να προσπαθήσουν να το μεταφέρουν στους άλλους όσο πιό κατανοητά γίνεται ( δεν είναι παρατήρηση προς κάποιους, απλές σκέψεις .

Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα έπρεπε να μελετήσουμε το ηλεκτρικό ανάλογο ενός μεγαφώνου σαν δίθυρο, έχοντας μία είσοδο και βλέποντας μία έξοδο. Θα έπρεπε να γράψουμε ένα κάρο τύπους που ελάχιστοι θα κατανοούσαν. Ολοι αυτοί οι τύποι μπορούν να μεταφρασθούν σχετικά απλά.

Ενα μεγάφωνο είναι ένας μετατροπέας ηλεκτρικής σε ακουστική ενέργεια. Από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του (μαγνήτης-ανάρτηση-βάρος κλπ) εξαρτάται το ποσοστό της ηλεκτρικής ενέργειας που μετατρέπεται σε ηχητική. Βλέπετε καμμία μηχανή στο κόσμο δεν μπορεί να μετατρέψει όλη την εισερχόμενη ενέργεια σε εξερχόμενη.
(αυτό θα ήταν το αεικίνητο). Το πόσο καλά θα παίξει το μεγάφωνο μπορεί να επιρεάζεται από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, όμως δύο μεγάφωνα με ΙΔΙΑ τεχνικά χαρακτηριστικά μπορεί να έχουν διαφορετικό ήχο-παραμορφώσεις.

Η παραδοχή που κάνουμε γιά να μελετήσουμε ένα μεγάφωνο είναι ότι παίζει γραμμικά, δηλαδή χωρίς παραμορφώσεις. Οπότε οι τύποι που δίνουν την ευαισθησία του δεν θα μπορούσαν να δώσουν τις παραμορφώσεις του. Οι παραμορφώσεις είναι μη γραμμικές.


Οπότε κάποιος μπορεί να πεί ότι ευαισθησία και παραμορφώσεις ΔΕΝ συνδέονται. Κι όμως συνδέονται. Ας δούμε γιατί.

Το μεγάφωνο αποδίδει την ηχητική ισχύ του κάπου. Που?? Στον αέρα. Δηλαδή το μεγάφωνο έχει σαν φορτίο τον αέρα. Ο τρόπος που '' βλέπει'' τον αέρα δεν είναι σταθερός. Ανάλογα με τη σχεδίαση αλλάζει. Οσοι έχουν ασχοληθεί με λάμπες ειναι το ανάλογο της λάμπας εξόδου με το ηχείο. Μεσολαβεί ένας μετ/της.
Αυτός κάνει τη ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ του φορτίου της λάμπας με του ηχείου.Με τη σωστή προσαρμογή βελτιστοποιείται η μεταφορά ισχύος.

Και γιατί μας ενδιαφέρει η βέλτιστη μεταφορά ισχύος????
Είναι πολύ απλό. Γιά την ίδια ισχύ εξόδου η λάμπα η το μεγάφωνο θα καταβάλουν τη μικρότερη δυνατή ισχύ. Το μεγάφωνο θα κάνει μικρότερες διαδρομές, άρα και μικρότερες παραμορφώσεις. Αυτό όταν γίνεται η βέλτιστη προσαρμογή. Στους ενισχυτές λυχνίας η προσαρμογή γίνεται με τους μετασχηματιστές εξόδου.

Στα μεγάφωνα πως μπορεί να γίνει η προσαρμογή τους με το φορτίο, δηλαδή τον αέρα??

ΜΕ ΚΟΡΝΑ.

Και πριν αναφωνήσουν κάποιοι ''σταύρωσον, σταύρωσον αυτον'',
γράφω το εξής. Πρώτον η θεωρία αυτή δεν είναι δική μου. Δεύτερον η θεωρία της προσαρμογης φορτίου βρίσκει εφαρμογές σε χιλιάδες περιπτώσεις. Τρίτον εάν δεν σας αρέσουν οι κόρνες δεν φταίνε οι κόρνες αλλά η υλοποίησή τους. Τέταρτον μη ξεχνάτε ότι ακούτε μέσα από κάποιες κόρνες. Το αυτάκι σας είναι μία θαυμάσια σχεδιασμένη κόρνα με συντελεστή χ10 ( ένας φίλος μου με τεράστια αυτιά πρέπει να πλησιάζει το χ15).

Αυτός είναι κι ένας λόγος που τα πάνελς ηχεία παίζουν καλά. Εχουν σωστή προσαρμογή.

Συμπέρασμα. Η ευαισθησία ενός μεγαφώνου μέσα από τα τεχνικά χαρ/τά του δεν μας λέει κάτι γιά τη ποιότητά του. Φορτώνοντας όμως σωστά ( μέσω κάποιας κόρνας) το μεγάφωνο αυτό, βελτιώνουμε την ευαισθησία του και μειώνουμε τις παραμορφώσεις.
 

Μηνύματα
317
Reaction score
12
Η αληθεια ειναι παντως πως απο τα ομορφοτερα ακουσματα που εχω μεχρι σημερα εχουν προελθει απο συνδιασμο ηχειων κορνας με λαμπατους με μικρη εξαιρεση καποια triangle με vincent!Γουστα ειναι αυτα να μου πειτε αλλα εμενα τετοιου ειδους συνδυασμοι με εχουν κερδισει τους θεωρω "αερινους" και μελωδικους σε φυσιολογικες σταθμες
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
26.004
Reaction score
23.138
Οκ, να κωδικοποιήσω δύο κατευθύνσεις. Από τη μια, υπάρχει η επιλογή που λέει να εκλάβουμε την ευαισθησία των μεγαφώνων δεδομένη, κατά περίπτωση, και να τη βελτιώσουμε μηχανικά, με την προσθήκη κόρνας. Ποια είναι τα μειονεκτήματα της κόρνας;

Από την άλλη μεριά, αφού αυξανομένου του πλάτους της ταλάντωσης του διαφράγματός του, ή και αυξανομένης της ισχύος που αυτό εξαναγκάζεται να απορροφήσει, το μεγάφωνο εισάγει αυξανόμενες παραμορφώσεις, γιατί υπάρχουν αναίσθητα ηχεία που δρέπουν δάφνες ποιότητας και κατατάσσονται στην κορυφή;
 

Μηνύματα
250
Reaction score
39
''Ποια είναι τα μειονεκτήματα της κόρνας?''

Αρκετά, όπως αρκετά είναι και τα μειονεκτήματα ενός μετ/τή εξόδου. Εαν θέλουμε άριστη προσαρμογή πρέπει να αντιμετωπίσουμε και τα δύο τεχνικά θέματα-προκλήσεις. Επειδή ενδεχομένως να σπάσουμε το πόδι μας, εάν δε δώσουμε την απαιτούμενη προσοχή, δεν πρέπει να τρέξουμε?

Ομως τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα μίας κόρνας δεν είναι άλλο θέμα?


''γιατί υπάρχουν αναίσθητα ηχεία που δρέπουν δάφνες ποιότητας και κατατάσσονται στην κορυφή;''


Μα αυτό δεν ήταν το συμπέρασμα? Οτι ένα μεγάφωνο ασχέτως ευαισθησίας μπορεί να έχει μικρές η μεγάλες παραμορφώσεις?( Οτι ένα αναίσθητο μεγάφωνο μπορεί να έχει μικρές? ) Οπως επίσης ότι εάν φορτώσουμε-προσαρμόσουμε σε κόρνα ένα οποιαδήποτε μεγάφωνο ΜΕΙΩΝΟΥΜΕ (κατά έναν συντελεστή και όχι εξαλείφουμε) τις παραμορφώσεις του?

Εάν φορτώσουμε σωστά σε κόρνα αυτό το μεγάφωνο που ''δρέπει δάφνες'' , θα έχει ακόμα μικρότερες παραμορφώσεις. Και αυτό αποδεικνύεται και στη θεωρία και στη πράξη.
Εάν φορτώσουμε ένα κακό μεγάφωνο σε κόρνα θα βελτιώσουμε τις παραμορφώσεις του, (κατά έναν συντελεστή) αλλά ενδεχομένως να μη φτάσει ποτέ κάποιο που έχει πολύ μικρές παραμορφώσεις χωρίς κόρνα.

Αυτός είναι ένας από τους λόγους που υπάρχουν απαράδεκτες σε ποιότητα κόρνες ( γιά τους άλλους σηκώστε θέμα γιατί είμαι ακόμα μικρούλης).
 

Μηνύματα
436
Reaction score
0
Να δω μεγάφωνα της ATC με φόρτιση κόρνας και τι στον κόσμο...:116:

Έχω παρατηρήσει πάντως ότι για τα δικά μου γούστα, τα καλύτερα ακούσματα που είχα ποτέ ήταν από αναίσθητα ηχεία, κυρίως πάνελς και ακουστικής ανάρτησης.
Αλλά αυτό είχε να κάνει κυρίως με τα της καμπίνας (δε μου αρέσει η κουτίλα).


'Οσον αφορά τον προβληματισμό που έθεσε ο ΚΚ, κάνω τον εξής συνειρμό:

αναίσθητο μεγάφωνο => μικρότερη διαδρομή => μικρότερες παραμορφώσεις

αν και δεν ξέρω κατά πόσο σωστό είναι αυτό.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Έχω παρατηρήσει πάντως ότι για τα δικά μου γούστα, τα καλύτερα ακούσματα που είχα ποτέ ήταν από αναίσθητα ηχεία, κυρίως πάνελς και ακουστικής ανάρτησης.
Η ευαισθησία στα ηχεία μεμβράνης, είναι λίγο μπερδεμένη ιστορία. :126:

...
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.769
Reaction score
144.753
χμ χμ...

Ενδιαφέρον ο συλλογισμός του Κώστα αλλά δεν απαντά στο ερώτημα, είναι σχεδόν "εκτός θέματος".

Διότι τοποθετώντας μια κόρνα σε ένα μεγάφωνο αλλάζουμε την ευαισθησία του συνόλου "μεγάφωνου-κόρνας" αλλά δεν διαφοροποιούμε τις παραμέτρους του μεγαφώνου, ενώ ταυτόχρονα η συζήτηση ίσως θα έπρεπε να εστιαστεί στο μεγάφωνο και μόνο, στις παραμέτρους του, μια εκ των οποίων είναι η ευαισθησία, και της σχέσης αυτής της παραμέτρου με άλλες παραμέτρους του μεγαφώνου, οι οποίες επηρεάζουν την συνολική ποιότητα του μεγαφώνου.

Ουσιαστικά το ερώτημα του τίθεται είναι αν στο βωμό της αυξημένης ευαισθησίας του μεγαφώνου, θυσιάζονται άλλες τεχνικές παράμετροι ώστε τελικά το αυξημένης ευαισθησίας μεγάφωνο να είναι λιγότερο ποιοτικό από ένα άλλο, χαμηλότερης ευαισθησίας.

Προτείνω να δοκιμάσουμε τον εξής προβληματισμό: έστω ένα μεγάφωνο ευαισθησίας Χ db/w/m (πχ Χ=90). Έστω ότι αυτό το μεγάφωνο είναι ιδιαίτερα προσεγμένο σε όλες τις παραμέτρους του, έστω ότι είναι δηλαδή ένα πολύ ποιοτικό μεγάφωνο (φυσικά το τέλειο δεν είναι αυτού του κόσμου, παντού υπάρχει περιθώριο βελτίωσης). Πως μπορούμε να μειώσουμε ή να αυξήσουμε την ευαισθησία του, αλλάζοντας τι, και τι επιπτώσεις θα έχει αυτή η αλλαγή στις άλλες παραμέτρους του ηχείου?

Πχ αν αποκτήσει περισσότερες ή λιγότερες σπείρες το πηνείο φωνής, τι αποτέλεσμα θα υπάρχει? Αν αλλάξει η διάμετρος του πηνειοσύρματος προς τα πάνω ή προς τα κάτω τι διαφοροποίηση έχουμε, ιδίως σε συνάρτηση με τα συνολικά επιτρεπτά layers σπειραμάτων λόγω περιορισμένου χώρου στο μαγνητικό διάκενο? Η αλλαγή του εύρους του διάκενου τι επιπτώσεις έχει? Η προσθήκη παραμαγνητικού υγρού (φεροφλούιντ) έχει επιπτώσεις στην ευαισθησία?

Αν αλλάξει η ένταση του μαγνητικού πεδίου? Τι γίνεται σε μεγαλύτερη και τι σε μικρότερη ένταση μαγνητικού πεδίου? Υπάρχει κορεσμός?

Αν αλλάξει το εύρος του μαγνητικού διακένου?
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.769
Reaction score
144.753
αναίσθητο μεγάφωνο => μικρότερη διαδρομή => μικρότερες παραμορφώσεις

Λίγο καλύτερα;
Δεν νομίζω πως ισχύει αυτό, διότι για ίδια ακουστική στάθμη θα χρειαστεί ίδια διαδρομή το "αναίσθητο", απλά θα την επιτύχει με περισσότερη ισχύ.

Τα παραπάνω ισχύουν για μεγάφωνα ίδιας επιφάνειας (πχ ίδιας διαμέτρου για γούφερ).

Αν προσπαθήσουμε να επιτύχουμε ίδια στάθμη με μικρότερες διαδρομές, είναι εύκολο, απλά χρειάζεται μεγαλύτερη επιφάνεια (πχ μεγαλύτερης διαμέτρου γούφερ ή πιο πολλά γούφερ). Αυτό, αν και θεωρώ πως είναι όντως καλύτερο, δεν έχει πάντως μόνο πλεονεκτήματα. Και φυσικά στα ανώτερα πρίμα είναι απλά μειονέκτημα η μεγάλη επιφάνεια.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.769
Reaction score
144.753
Προσωπικά, χωρίς όμως να μπορώ αυτή τη στιγμή να το αποδείξω (αλλά θα το προσπαθήσω), πιστεύω πως αν ο σχεδιαστής ενός μεγαφώνου επικεντρωθεί στην ποιοτικότερη το δυνατό κατασκευή του μεγαφώνου, θα καταλήξει σε πολύ χαμηλής ευαισθησίας και ωμικής αντίστασης μεγάφωνο, σχεδόν χωρίς χρησιμότητα.
 

Μηνύματα
250
Reaction score
39
ΕΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΜΕΛΟΣ
''Ενδιαφέρον ο συλλογισμός του Κώστα αλλά δεν απαντά στο ερώτημα, είναι σχεδόν εκτός θέματος
Διότι τοποθετώντας μια κόρνα σε ένα μεγάφω...''




1. Το Θέμα είναι ευαισθησία vs ποιότητα. Οχι ευαισθησία μεγαφώνου vs ποιότητα. Δεν διευκρινίζεται στο θέμα.Και ευτυχώς που δεν διευκρινίζεται γιά τους λόγους που αναλύθηκαν περαιτέρω.

2. Δεν μελετάει ένας μηχανικός τι κάνει μία μηχανή ποτέ χωρίς φορτίο. Φανταζόσαστε να εξελισσόταν μία μηχανή Φόρμουλα 1, χωρίς να τη βάλουν σε δυναμόμετρο? Φανταζόσαστε να συζητάμε γιά κάποιο τελικό λυχνίας και όταν αναφέρόμαστε στον μετασχηματιστή να θεωρούμαστε εκτός θέματος? Αυτό προσπάθησα να το εξηγήσω και ποιό θεωρητικά, αναφέροντας το ηλεκτρικό ανάλογο του μεγαφώνου και τη μελέτη του σαν δίθυρο.

3. Επειδή δεν διευκρινίζεται ποιά ευαισθησία τελικά μας ενδιαφέρει (ευτυχώς), μεγαφώνου η ηχείου, έγινε αναφορά και στις δύο περιπτώσεις και μάλιστα είναι σαφέστατος ο διαχωρισμός στο τελικό συμπέρασμα.

4. Επειδή έγινε αναφορά στα ηχεία κόρνας και ζητήθηκαν κάποια στιγμή τα μειονεκτήματά της, πρότεινα να ανοίξουμε άλλο θέμα ειδικό γιά τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κόρνας.




ΕΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΕΛΟΣ
''Προσωπικά, χωρίς όμως να μπορώ αυτή τη στιγμή να το αποδείξω (αλλά θα το προσπαθήσω), πιστεύω πως αν ο σχεδιαστής ενός μεγαφώνου επικεντρωθεί στην ποιοτικότερη το δυνατό κατασκευή του μεγαφώνου, θα καταλήξει σε πολύ χαμηλής ευαισθησίας και ωμικής αντίστασης μεγάφωνο, σχεδόν χωρίς χρησιμότητα''




Το κάθε μέλος μπορεί να γράφει τι πιστεύει, τι του αρέσει σαν άκουσμα, αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με επιστημονικό θέμα.Οι νόμοι της φυσικής είναι δεδομένοι κι αν υπάρχει λάθος στα όσα γράφηκαν μόνο με επιχειρήματα αντικρούονται. Το δόγμα '' πίστευε και μη ερεύνα'' ,σε τεχνικά και επιστημονικά θέματα, είναι γραφικό και μόνο.



ΕΠΙΣΗΣ ΕΓΡΑΦΗ
''Πχ αν αποκτήσει περισσότερες ή λιγότερες σπείρες το πηνείο φωνής, τι αποτέλεσμα θα υπάρχει? Αν αλλάξει η διάμετρος του πηνειοσύρματος προς τα πάνω ή προς τα κάτω τι διαφοροποίηση έχουμε, ιδίως σε συνάρτηση με τα συνολικά επιτρεπτά layers σπειραμάτων λόγω περιορισμένου χώρου στο μαγνητικό διάκενο? Η αλλαγή του εύρους του διάκενου τι επιπτώσεις έχει? Η προσθήκη παραμαγνητικού υγρού (φεροφλούιντ) έχει επιπτώσεις στην ευαισθησία?
Αν αλλάξει η ένταση του μαγνητικού πεδίου? Τι γίνεται σε μεγαλύτερη και τι σε μικρότερη ένταση μαγνητικού πεδίου? Υπάρχει κορεσμός?
Αν αλλάξει το εύρος του μαγνητικού διακένου? ''



Αν δεν αρχίσει κανείς από την ΑΒ δε μπορεί να εισέλθει σε πλέον πολύπλοκα τεχνικά θέματα όπως είναι ο αριθμός των σπειρών, η διάμετρος, αποσβεστικά υλικά και άλλες λεπτομέρειες . Το θέμα δεν είναι με ποιό τρόπο σχεδιάζεται ένα μεγάφωνο. Σε αυτή τη περίπτωση πρέπει κανείς να ξεκινήσει από την αρχή του Laplace και να φτάσει σε διατριβές και ευρεσιτεχνίες!!
 

Μηνύματα
2.868
Reaction score
250
Απάντηση: Re: Ευαισθησία vs. ηχητική ποιότητα!

χμ χμ...

Ενδιαφέρον ο συλλογισμός του Κώστα αλλά δεν απαντά στο ερώτημα, είναι σχεδόν "εκτός θέματος".

Διότι τοποθετώντας μια κόρνα σε ένα μεγάφωνο αλλάζουμε την ευαισθησία του συνόλου "μεγάφωνου-κόρνας" αλλά δεν διαφοροποιούμε τις παραμέτρους του μεγαφώνου, ενώ ταυτόχρονα η συζήτηση ίσως θα έπρεπε να εστιαστεί στο μεγάφωνο και μόνο, στις παραμέτρους του, μια εκ των οποίων είναι η ευαισθησία, και της σχέσης αυτής της παραμέτρου με άλλες παραμέτρους του μεγαφώνου, οι οποίες επηρεάζουν την συνολική ποιότητα του μεγαφώνου.

Ουσιαστικά το ερώτημα του τίθεται είναι αν στο βωμό της αυξημένης ευαισθησίας του μεγαφώνου, θυσιάζονται άλλες τεχνικές παράμετροι ώστε τελικά το αυξημένης ευαισθησίας μεγάφωνο να είναι λιγότερο ποιοτικό από ένα άλλο, χαμηλότερης ευαισθησίας.

Προτείνω να δοκιμάσουμε τον εξής προβληματισμό: έστω ένα μεγάφωνο ευαισθησίας Χ db/w/m (πχ Χ=90). Έστω ότι αυτό το μεγάφωνο είναι ιδιαίτερα προσεγμένο σε όλες τις παραμέτρους του, έστω ότι είναι δηλαδή ένα πολύ ποιοτικό μεγάφωνο (φυσικά το τέλειο δεν είναι αυτού του κόσμου, παντού υπάρχει περιθώριο βελτίωσης). Πως μπορούμε να μειώσουμε ή να αυξήσουμε την ευαισθησία του, αλλάζοντας τι, και τι επιπτώσεις θα έχει αυτή η αλλαγή στις άλλες παραμέτρους του ηχείου?

Πχ αν αποκτήσει περισσότερες ή λιγότερες σπείρες το πηνείο φωνής, τι αποτέλεσμα θα υπάρχει? Αν αλλάξει η διάμετρος του πηνειοσύρματος προς τα πάνω ή προς τα κάτω τι διαφοροποίηση έχουμε, ιδίως σε συνάρτηση με τα συνολικά επιτρεπτά layers σπειραμάτων λόγω περιορισμένου χώρου στο μαγνητικό διάκενο? Η αλλαγή του εύρους του διάκενου τι επιπτώσεις έχει? Η προσθήκη παραμαγνητικού υγρού (φεροφλούιντ) έχει επιπτώσεις στην ευαισθησία?

Αν αλλάξει η ένταση του μαγνητικού πεδίου? Τι γίνεται σε μεγαλύτερη και τι σε μικρότερη ένταση μαγνητικού πεδίου? Υπάρχει κορεσμός?

Αν αλλάξει το εύρος του μαγνητικού διακένου?
Ακόμη και αν υπήρξε off topic αναφορά (που δεν είναι ξεκάθαρο)

νομίζω ότι η αναφορά αυτή ανήκει σε εκείνη την κατηγορία

θεμάτων που άνετα μπορούν να χαρακτηριστούν σαν

ενδιαφέροντα και επιθυμητά!.....
 

Μηνύματα
4.853
Reaction score
4
Απάντηση: Re: Ευαισθησία vs. ηχητική ποιότητα!

...
...
Ενα μεγάφωνο είναι ένας μετατροπέας ηλεκτρικής σε ακουστική ενέργεια. Από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του (μαγνήτης-ανάρτηση-βάρος κλπ) εξαρτάται το ποσοστό της ηλεκτρικής ενέργειας που μετατρέπεται σε ηχητική. Βλέπετε καμμία μηχανή στο κόσμο δεν μπορεί να μετατρέψει όλη την εισερχόμενη ενέργεια σε εξερχόμενη.
(αυτό θα ήταν το αεικίνητο). Το πόσο καλά θα παίξει το μεγάφωνο μπορεί να επιρεάζεται από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, όμως δύο μεγάφωνα με ΙΔΙΑ τεχνικά χαρακτηριστικά μπορεί να έχουν διαφορετικό ήχο-παραμορφώσεις.
.....
Συμφωνώ με τον τρόπο που προτείνεις να γίνει η προσέγγιση του θέματος γιατί δεν νομίζω να μας πουν και πολλά οι μαθηματικοί τύποι, εάν δεν γνωρίζουμε την θεωρία.
Παραθέτω αυτό το κομμάτι γιατί έτσι πρέπει να εξεταστεί το ηχείο ως μετατροπέας.
Η "ηχητική ποιότητα" δεν είναι κάτι μετρήσιμο (αν και έχουν γίνει προσπάθειες). Παρόλα αυτά νομίζω ότι καταλαβαίνουμε τι εννοεί η φράση αυτή.
Αν είναι αυτός, ο τελικός στόχος σε σχέση με την ευαισθησία του ηχείου ίσως πρέπει να υπολογίσουμε και άλλα πράγματα εκτός της σχεδίασης του μετατροπέα (ηχείο).

Αν δεχθούμε ότι στήνουμε στον ίδιο χώρο δύο ίδιας ποιότητας set με μόνη διαφορά την ευαισθησία, ποιες διαφορές ακουστές (και μετρήσιμες έπειτα) θα παρατηρήσουμε στην ίδια στάθμη αναπαραγωγής. π.χ.
Το "μη ευαίσθητο" δεν θα έχει περισσότερο θόρυβο ? (περισσότερη ενίσχυση)

Παραθέτω κάτι που έγραψα και στο άλλο παρόμοιο θέμα γιατί αυτό ψάχνω και ίσως να έχει σχέση με την απάντηση.
Αν μπορούμε να αναλύσουμε το σήμα (ρεύμα), που φτάνει στα ηχεία, μπορούμε να δούμε ποια σημεία του (χαρακτηριστικά) αξιοποιεί καλύτερα ένα ηχείο (μετατροπή σε ακουστική ενέργεια), με διαφορετική ευαισθησία.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.769
Reaction score
144.753
Το Θέμα είναι ευαισθησία vs ποιότητα. Οχι ευαισθησία μεγαφώνου vs ποιότητα. Δεν διευκρινίζεται στο θέμα.
Ο τίτλος του θέματος σε κάθε thread συχνά δεν είναι πλήρως επεξηγηματικός για το περιεχόμενο του thread, ενώ άλλες φορές είναι μέχρι και παραπλανητικός! Το πρώτο post όμως σε κάθε thread δίνει τις απαραίτητες επεξηγήσεις και αναλύει το θέμα όσο χρειάζεται. Πρόσεξε τι υπάρχει λοιπόν στο πρώτο post:

Υπάρχει λόγος που ένα ευαίσθητο μεγάφωνο μπορεί να παίζει καλύτερα από ένα πιό αναίσθητο????? Ευαισθησία σημαίνει και ποιότητα?????
Παίδες, το θέμα είναι όντως "Ευαισθησία vs. ηχητική ποιότητα!", αλλά αν η παραπάνω πρόταση, η οποία στο πρώτο post του KK αποτέλεσε την αρχική ερώτηση για ανάπτυξη αυτού του thread, δεν αναφαίρεται σε μεγάφωνα αλλά αναφέρεται και σε ηχεία ή μόνο σε ηχεία, sorry, αλλά δε μιλάω καλά ελληνικά...

Αν νομίζετε ότι κάνω λάθος, συγχωρέστε με, έτσι κι αλλιώς δεν ήθελα να θίξω κανέναν, ιδίως τον Κώστα Κ. του οποίου οι γνώσεις είναι ωφέλιμες για όλους μας και τουλάχιστον ευπρόσδεκτες, όσο off-topic κι αν είναι (φυσικά). Δηλαδή συμφωνώ 1000% με το χαρακτηρισμό του Τσαντουλή: "ενδιαφέροντα και επιθυμητά!"...

Παρ'όλα αυτά, είναι τουλάχιστον σαφές ότι μπορούμε να αναπτύξουμε το θέμα όσον αφορά και τα μεγάφωνα, και αντιμετώπιση του στυλ:

Αν δεν αρχίσει κανείς από την ΑΒ δε μπορεί να εισέλθει σε πλέον πολύπλοκα τεχνικά θέματα όπως είναι ο αριθμός των σπειρών, η διάμετρος, αποσβεστικά υλικά και άλλες λεπτομέρειες . Το θέμα δεν είναι με ποιό τρόπο σχεδιάζεται ένα μεγάφωνο. Σε αυτή τη περίπτωση πρέπει κανείς να ξεκινήσει από την αρχή του Laplace και να φτάσει σε διατριβές και ευρεσιτεχνίες!!
που εμμέσως πλην σαφώς μας καθιστά όλους άσχετους και ανάξιους να ασχοληθούμε με τέτοια θέματα, ή απαιτεί από μας διατριβές και ευρεσιτεχνίες, δεν νομίζω πως ταιριάζει στην αναζήτηση γνώσης, όπως τόσο καιρό προσπαθούμε, με τις ελάχιστες γνώσεις που διαθέτουμε, σε τούτο εδώ το φόρουμ.

Το κάθε μέλος μπορεί να γράφει τι πιστεύει, τι του αρέσει σαν άκουσμα, αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με επιστημονικό θέμα.Οι νόμοι της φυσικής είναι δεδομένοι κι αν υπάρχει λάθος στα όσα γράφηκαν μόνο με επιχειρήματα αντικρούονται. Το δόγμα '' πίστευε και μη ερεύνα'' ,σε τεχνικά και επιστημονικά θέματα, είναι γραφικό και μόνο.
Νομίζω πως υπάρχει παρεξήγηση.. Εδώ δεν έχουν θέση ΜΟΝΟ ακαδημαϊκού επιπέδου μελέτες. Φυσικά, η κατάθεση απλά προσωπικής άποψης, δεν έχει καμιά σχέση με δόγματα του τύπου "πίστευε και μη ερεύνα", κι αν αποτελεί έναυσμα για χαρακτηρισμό του μέλους που εκφράζει την απλή προσωπική του άποψη ως "γραφικού", ίσως αποτελεί αντικίνητρο συμμετοχής στο φόρουμ (το λέω ευγενικά, έτσι?). Αντίθετα, πιστεύω πως η κατάθεση της προσωπικής άποψης αποτελεί έναυσμα για επικοδομητική συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων και απόκτηση γνώσης.

Και για να μην είναι σχεδόν όλο το πόστ μου "εκτός θέματος", θα ήθελα να τονίσω πως κανείς ως τώρα (εκτός από μένα) δεν έχει εκφέρει έστω "προσωπική άποψη" για το αν συνδέεται η ευαισθησία με την ηχητική ποιότητα ενός μεγαφώνου. Θα ήθελα να μάθω την άποψή σας, ενώ βέβαια αν έχετε και επαρκείς επιστημονικές εξηγήσεις για αυτήν, ακόμα καλύτερα.... εγώ δεν ξέρω, οκ? Άσε που πιθανό να κάνω λάθος! Ας μας φωτίσει κάποιος!

Στο (κατά την ταπεινή μου άποψη "εκτός θέματος" και συγχωρήστε με αν κάνω λάθος) θέμα της "ευαισθησίας ηχείων vs ποιότητα ηχείων", το οποίο νομίζω πως ουσιαστικά αναπτύχθηκε στο παρακάτω thread: http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?t=51219
θα ήθελα να ακούσω τα σχόλιά σας και για απλά "κουτιά" μεταξύ τους, κι όχι για κουτιά vs κόρνες ή πάνελς ή φούλ-ρέιντζ και ό,τι άλλο τραβάει η ψυχή σας, διότι μεγάλες οι διαφορές και οι "σχολές" και οι προτιμήσεις, κι άκρη δε βγαίνει (νομίζω). Τα απλά "κουτιά" έχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις ευαισθησίας, κάποια είναι πολύ πιο αναίσθητα και κάποια πιο ευαίσθητα, άλλα (κυρίως επαγγελματικά - PA) πολύ πολύ ευαίσθητα, ποιά παίζουν καλύτερα? Θα ήθελα (και πάλι) την απλή προσωπική σας άποψη, ενώ βέβαια αν έχετε και επαρκείς επιστημονικές εξηγήσεις για αυτήν, ακόμα καλύτερα.... εγώ πάντως "γραφικούς" ή "δογματικούς" δε θα σας αποκαλέσω.
 

Μηνύματα
111
Reaction score
0
PLZ! ας μην ανάψουν τα αίματα πάλι.

Εγώ θα κάνω ορισμένες απλές σκέψεις…

Τείνω να πιστέψω ότι ευαισθησία και ποιότητα ΔΕΝ έχουν σχέση.
Τουλάχιστον όχι άμεση. Πιθανά έμμεση, άλλα τότε θα έπρεπε να μελετήσουμε και τις υπόλοιπες παραμέτρους και θα πήγαινε μακριά.

Από την άλλη, τεχνολογικές εξελίξεις σε μαγνήτες και άλλα υλικά, σίγουρα επιτρέπουν σήμερα να φτιαχτούν πιο ευαίσθητα ηχεία από ότι στο παρελθών με αντίστοιχη ποιότητα.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
26.004
Reaction score
23.138
Νόμιζα πως δεν έπρεπε να το επισημάνω, μιας και για μένα είναι προφανές. Άνοιξα το παρόν θέμα εντοπίζοντας το βασικό ζήτημα που είναι η ευαισθησία των μεγαφώνων, αυτών καθ’ εαυτά. Τα ευαίσθητα ηχεία είναι δευτερεύον ζήτημα. Με αναίσθητα μεγάφωνα μπορώ κάλλιστα να δημιουργήσω ένα ευαίσθητο ηχείο. Εάν έχω δύο μεγάφωνα, ας πούμε δύο mid ευαισθησίας 84dB, μπορώ να τοποθετήσω δύο από δαύτα στον ανάλογο κλάδο ενός ηχείου τυπικής ευαισθησίας 87dB, ή τέσσερα από αυτά στον ίδιο κλάδο ενός άλλου ηχείου, τυπικής ευαισθησίας 90dB, κ.ο.κ. Όμως, αντί του κόστους τεσσάρων τέτοιων μεγαφώνων, μπορώ να επιλέξω ένα άλλο, διαφορετικό μεγάφωνο, ας πούμε ισάξιας ποιότητας, και ευαισθησίας 90dB, το οποίο μπορεί να αναλάβει τον κλάδο από μόνο του στο ηχείο των 90dB.

Και τίθεται το ερώτημα: αυτός που κατασκεύασε αυτά τα αναίσθητα μεγάφωνα των 84dB, το έκανε επίτηδες; Του βγήκε στην τύχη; Ή μήπως ο άλλος, ο κατασκευαστής του μεγαφώνου των 90dB, είναι βαθύτερος γνώστης και πιο μάγκας; Ας πούμε πως το ευαίσθητο mid των 90dB έχει ίδια τιμή με το ανταγωνιστικό του, των 84dB. Υπάρχει τουλάχιστον ένας λόγος για να προχωρήσω στην τοποθέτηση τεσσάρων αναισθήτων, με το ανάλογο κόστος φυσικά, και ΟΧΙ ενός ευαισθήτου μεγαφώνου των 90dB. Αλλά να το συζητήσουμε. Εσείς τι θα διαλέγατε; Τελικά, ΓΙΑΤΙ κατασκευάζονται ΚΑΙ αναίσθητα μεγάφωνα;
 

Μηνύματα
2.868
Reaction score
250
Απάντηση: Ευαισθησία vs. ηχητική ποιότητα!

Το θέμα είναι πολύ ενδιαφέρον. Τόσο που δεν θα πρέπει ο ευρύς και

χωρίς σαφή όρια χώρος που καλύπτει να αποτελέσει πεδίο άσκοπης

κοκορομαχίας.

Γνωρίζοντας τους δύο Κώστηδες μπορώ να πω με σιγουριά ότι κάποια

πράγματα παρεξηγήθηκαν αμφίπλευρα .

Παρακαλώ λοιπόν και τους δύο να κατανοήσουν ότι δεν τίθεται θέμα

αντιπαράθεσης ή αμφισβήτησης από καμία πλευρά!

Και δεν θα γινόταν διαφορετικά με δεδομένο ότι και οι δύο είναι

εξαίρετοι επιστήμονες , σοβαροί γνώστες του hobby και το

κυριότερο εξαιρετικοί άνθρωποι με κορυφαίο ήθος……
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • Zizik
    Safety Last
  • xfader
    Segregation supporter

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.076
Μηνύματα
3.040.001
Members
38.525
Νεότερο μέλος
giannis9494
Top