Ηγγικεν η ωρα για treatment και subs


Μηνύματα
539
Reaction score
1.203
Εύγε!
Αρχηγός!

Θέλουμε μετρήσεις, και το πριν και το μετά.

Χμ, εδω η μελετη και οι μετρησεις ειναι προχωρημενες. Ακομα τις διαβαζω και προσπαθω να βγαλω ακρη!
[DOUBLEPOST=1552092824][/DOUBLEPOST]
My lips are sealed... :rolleyes:
Τσιγκουνης εισαι ρε αδερφε!
[DOUBLEPOST=1552093437][/DOUBLEPOST]
Όχι βέβαια.

Δια του παραδείγματος:
Εγώ με 90 κυβικά έχω 5 σαμπ...
Ο,τι κατάλαβες κατάλαβες..

Είναι όμως μια καλή αρχή. ;)

Σε τέτοιο, τόσο μεγάλο χώρο, η επιλογή για 2 τεμάχια μόνο, είναι κατ'εξοχήν η επιλογή αρέι.

Εσύ ξεκινάς με 2, και συνεχίζεις σιγά σιγά κατά το δοκούν.

Αν θες να σε καλύψουν 2 τεμάχια, μόνο τα μεγάλα Άνταμ, των 21 ιντσών (από τη λίστα του τομαν)

Καταλαβαινω τι λες. Ωστοσο, επειδη παρακολουθω τα γραφομενα σου, εχεις παει σε immersive.

Οταν βαλω φωτο του χωρου, παροτι μεγαλος, θα καταλαβεις γιατι δεν μπορω να βαλω πολλους δορυφορους και σαμπ.

Immersive στο επομενο σπιτι, αν και οταν...
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Μόνο μην πάρεις από τον Thomann, πάρε από Ελλάδα.
Προφανώς μπορείς να τα πάρεις κι από εμένα - είμαι dealer της επαγγελματικής σειράς της Dynaudio.
Αλλά και από εμένα να μην τα πάρεις, πάρε τα από τον Έλληνα αντιπρόσωπο:

https://www.nakas.gr/prd/dynaudio-18s-aitoenisxiomeno-ixeio-subwoofer-studio-monitor-temaxio
...
O Νάκας σημειωτέον έχει φωτογραφία το μικρότερο 9s στην ιστοσελίδα του 18s....
Αντιληπτον! Ας ξεκινησω με δυο, να γλυκαθω, μετα βλεπουμε.
Παντως η ανταμ, για τα κυβικα μου προτεινει το 15 ιντσο της, ενα αν καταλαβα καλα.
Αν πανε καλα οι δουλειες, μπαινει και geithain στο παιχνιδι...
Ο ίδιος έχω προτείνει στο παρελθόν ως ποιοτικές υλοποιήσεις με καλό λόγο τιμής προς απόδοση ένα εκ των ADAM Sub 15 & Dynaudio 18s.Το πρώτο είνοι πιο ογκώδες και με αρχιτεκτονική ανάκλασης χαμηλών.Το δεύτερο είναι με σφραγισμένη καμπίνα και οφείλεις να ξέρεις ότι επεξεργάζεται το σήμα εισόδου στο ψηφιακό πεδίο,κάτι που συνεπάγεται τις σχετικές μετατροπές αναλογικού -> ψηφιακό -> αναλογικό,εφόσον θα σκόπευες να τροφοδοτηθούν τα κύρια ηχεία κατευθείαν από την έξοδο του sub.

Ο χώρος σου έχει συχνότητα αποκοπής σε ύψος 20 Ηz περίπου.Και σημαίνει αυτό ότι για επαρκή αξιοποίησή του στη διαχείριση των χαμηλών χρειάζεσαι υποβαθύφωνες μονάδες με ωφέλιμη απόκριση στην πρώτη οκτάβα,είτε σφραγισμένη καμπίνα με θεμελιώδη συντονισμό σε συχνότητα ίση ή κατώτερη,είτε καμπίνα ανάκλασης χαμηλών με συντονισμό σωλήνα σε συχνότητα κατώτερη των 20Hz.

Ο ίδιος προκρίνω γενικώς sub με σφραγισμένη καμπίνα και ας παρέχουν κατώτερες στάθμες.Καθένας θέτει στο νου τις δικές του προτεραιότητες με γνώμονα τις στάθμες και τους χώρους που χρησιμοποιεί.Μια εναλλακτική λύση χωρίς να παρεμβάλλεται ψηφιακή επεξεργασία θα ήταν κατευθείαν τετράδα (ολογράφως που λέει και ο JFK) Dynaudio 9s σε αλυσιδωτή διασύνδεση.Η μέγιστη στάθμη αναμένεται να ήταν εφάμιλλη εκείνης από δύο 18s.Αλλά ως τετράδα και με ιδιαιτέρως μικρές διαστάσεις ανά τεμάχιο,η ευελιξία τοποθέτησης θα ήταν ανώτερη.Το μόνο για το οποίο έχω κάποια αμφιβολία είναι κατά πόσον θα σου έφταναν για τη συγκεκριμένη χωροταξία -υπάρχει και ο συγκοινωνών όγκος - οι στάθμες στην πρώτη οκτάβα.

Μην υποτιμάς επίσης την παραμετρική ισοστάθμιση για να εξομαλύνεις παρασιτικούς τονισμούς - και όχι βυθίσεις - στην απόκριση του χώρου στη ζώνη έως 100Hz.
 
Last edited:

Μηνύματα
539
Reaction score
1.203
Το δεύτερο είναι με σφραγισμένη καμπίνα και οφείλεις να ξέρεις ότι επεξεργάζεται το σήμα εισόδου στο ψηφιακό πεδίο,κάτι που συνεπάγεται τις σχετικές μετατροπές αναλογικού -> ψηφιακό -> αναλογικό,εφόσον θα σκόπευες να τροφοδοτηθούν τα κύρια ηχεία κατευθείαν από την έξοδο του sub.

Τα κυρια ηχεια θα τροφοδοτηθουν απο την εξοδο sub out, δεν μπορω να τα τροφοδοτησω αλλιως.

Αρα αυτες τις απανωτες μετατροπες τις θελω;
[DOUBLEPOST=1552127470][/DOUBLEPOST]
Ο χώρος σου έχει συχνότητα αποκοπής σε ύψος 20 Ηz περίπου.Και σημαίνει αυτό ότι για επαρκή αξιοποίησή του στη διαχείριση των χαμηλών χρειάζεσαι υποβαθύφωνες μονάδες με ωφέλιμη απόκριση στην πρώτη οκτάβα,είτε σφραγισμένη καμπίνα με θεμελιώδη συντονισμό σε συχνότητα ίση ή κατώτερη,είτε καμπίνα ανάκλασης χαμηλών με συντονισμό σωλήνα σε συχνότητα κατώτερη των 20Hz.

Η συχνοτητα αυτη προκυπτει απο τις διαστασεις του χωρου μου;

Καθοτι εχω ξυλινο πατωμα το Adam Sub 15 βγαινει εκτος, σωστα;

Επισης, ειναι προτιμητεα η υπαρξη παραμετρικης ισοσταθμισης παρολο που το Dynaudio κανει τις μετατροπες αναλογικο - ψηφιακο - αναλογικο;
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Καθοτι εχω ξυλινο πατωμα το Adam Sub 15 βγαινει εκτος, σωστα;
Όχι, κανένα πρόβλημα.

το Dynaudio κανει τις μετατροπες αναλογικο - ψηφιακο - αναλογικο;
Δηλαδή, έχει ψηφιακή είσοδο, άρα θέλει ψηφιακό σήμα να του δώσεις, όχι αναλογικό.
 

Μηνύματα
539
Reaction score
1.203
Όχι, κανένα πρόβλημα.


Δηλαδή, έχει ψηφιακή είσοδο, άρα θέλει ψηφιακό σήμα να του δώσεις, όχι αναλογικό.

Δηλαδη το να φυσαει το bass reflex κατω, δεν θα κανει το πατωμα να χοροπηδαει;

Επισης το Dynaudio, απο οσο βλεπω στις φωτο του τομαν, εχει xlr αναλογικες
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Δηλαδη το να φυσαει το bass reflex κατω, δεν θα κανει το πατωμα να χοροπηδαει;
Καλό είναι αυτό, μη το φοβάσαι. Τζάμπα συνήχηση.

Επισης το Dynaudio, απο οσο βλεπω στις φωτο του τομαν, εχει xlr αναλογικες
Δηλαδή δεν έχει ψηφιακή είσοδο;
 

Μηνύματα
539
Reaction score
1.203
Καλό είναι αυτό, μη το φοβάσαι. Τζάμπα συνήχηση.



Δηλαδή δεν έχει ψηφιακή είσοδο;

Δεν βλεπω κατι τετοιο, αναλογικες rca και xlr εχει, συν ενα 12V trigger συν μια usb service.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Δεν βλεπω κατι τετοιο, αναλογικες rca και xlr εχει, συν ενα 12V trigger συν μια usb service.
Οκ, τότε άκυρο, νόμιζα ότι είχε ψηφιακή.
Μια χαρά, υποθέτω ότι θα έχει αναλογικό ενεργό κρος για να βγάζει εξόδους και στους δορυφόρους, και μετά ψηφιοποίηση για το DSP των χαμηλών συχνοτήτων.

Όλα καλά όλα ανθηρά. Μη το παίζεις ιδιαίτερα χαμηλά, άσε που χαμηλά δε θα το ακούς καν.. ;)
 

Μηνύματα
539
Reaction score
1.203
Μη το παίζεις ιδιαίτερα χαμηλά, άσε που χαμηλά δε θα το ακούς καν.. ;)

Εεεμ, εδω σε / σας θελω. Αυτο εχει αποκριση συχνοτητας 16-230 κυκλους. Θα κροσαρω στους 80 κυκλους τους δορυφορους και απο εκει και κατω το σαμπ, οσο παει, σωστα;
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Τα κυρια ηχεια θα τροφοδοτηθουν απο την εξοδο sub out, δεν μπορω να τα τροφοδοτησω αλλιως.
Η συχνοτητα αυτη προκυπτει απο τις διαστασεις του χωρου μου;
Καθοτι εχω ξυλινο πατωμα το Adam Sub 15 βγαινει εκτος, σωστα;

Επισης, ειναι προτιμητεα η υπαρξη παραμετρικης ισοσταθμισης παρολο που το Dynaudio κανει τις μετατροπες αναλογικο - ψηφιακο - αναλογικο;
Προκύπτει από τη μέγιστη διάσταση του χώρου και τον τύπο f(αποκοπής) = 344 / 2* 8,30
Κάτω από τη συχνότητα αποκοπής ισχύουν αρκετά και...θαυμαστά δεδομένα στα οποία έχω υπόψιν να αναφερθώ σύντομα...

Το Sub 15 δεν βγαίνει εκτός,εφόσον γίνεται να τοποθετηθεί σε γρανιτένια βάση και αυτή να είναι αποζευγμένη μηχανικά από το ξύλινο πάτωμα.

Το Dynaudio 18s διαθέτει ενσωματωμένο πρόγραμμα παραμετρικής ισοστάθμισης στο λογισμικό του.

Ξύλινο πάτωμα σημαίνει επίσης ανώτερη ενδοτικότητα αλλά και...διαπερατότητα από την ενέργεια των χαμηλών.Ανάλογα με τη δόμηση που θα βρίσκεται κάτω από το επίπεδο του πατώματος,είναι δυνατόν να ισχύει διαρροή ενέργειας χαμηλών από το χώρο.Και κάτι τέτοιο θα συνεπαγόταν ανάγκη για υψηλότερο ποσό παρεχόμενης ενέργειας από τις υποβαθύφωνες μονάδες για να επιτυγχάνονταν οι στάθμες από τις προδιαγραφές των sub.Οι οποίες προδιαγραφές ισχύουν στα περισσότερα sub - και στα Dynaudio - για εκπομπή σε ημισφαιρικό χώρο (2π στερεο-ακτίνια).Τέτοια συνθήκη ισχύει για sub ακουμπισμένο σε ακλόνητο γρανιτένιο-μαρμάρινο πάτωμα,με το ακουστικό κέντρο του μεγαφώνου κοντινό σε αυτό.

Εφόσον το πάτωμα είναι διαπερατό,δεν μπορεί να θεωρηθεί αυτό ως το όριο για το οποίο θα ίσχυε η συνθήκη της εκπομπής και οι προδιαγεγραμμένες σε ημισφαιρικό χώρο στάθμες.Άρα ίσως θα έπρεπε να τοποθετηθούν κοντινά σε κάποιο άλλο ακλόνητο και μη διαπερατό από την ενέργεια χαμηλών τοιχωματικόν όριο.
Οκ, τότε άκυρο, νόμιζα ότι είχε ψηφιακή.
Μια χαρά, υποθέτω ότι θα έχει αναλογικό ενεργό κρος για να βγάζει εξόδους και στους δορυφόρους, και μετά ψηφιοποίηση για το DSP των χαμηλών συχνοτήτων.
;)
Θεωρώ πως όχι,δηλώνεται ως active DSP subwoofer και το συμπεραίνω περαιτέρω από χωρία στις σελ. 17-18 και τα συμφραζόμενα στις επόμενες σελίδες του οδηγού χρήσης.
https://dynaudiodata.blob.core.windows.net/media/7126/dynaudio-18s-manual-en.pdf
"...The 18S signal processing is able to compensate for a maximum of 5.35m difference between subwoofer and monitor distances to the listening position....
...
The 18S distance compensation signal processing can only function correctly if the monitors are driven via the subwoofer outputs...."
Οι μετατροπές για τη διαχείριση του σήματος εισόδου στο ψηφιακό πεδίο έχουν ούτως ή άλλως μικρή σημασία για την ποιότητα αυτού σε τυπικές στάθμες ακρόασης και περισσότερο...ψυχολογική,ιδίως άμα ακολουθούσε κι ενεργό κύριο ηχείο που θα υπέβαλλε το αναλογικό σήμα εισόδου σε εκ νέου διαδικασία μετατροπής για τη διαχείριση στο δικό του δίκτυο.
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
το συμπεραίνω περαιτέρω από ένα χωρίο στη σελ. 18 και τα συμφραζόμενα στις επόμενες σελίδες του οδηγού χρήσης.
Α, καταλαβαίνω τι λες, αλλά από την άλλη δεν είναι βέβαιο, καθώς αρκεί μια αυτοματοποιημένη μηχανική -ή ηλεκτρική- μεταβολή ενός ποτενσιόμετρου - έστω και υπό μορφή τσιπ - (της φάσης των δορυφόρων), κι ας είναι και σε αναλογικό επίπεδο.
Μια διευκρίνιση από την κατασκευάστρια εταιρεία, θα μας λύσει την απορία.
 

Μηνύματα
8
Reaction score
11
Σε εντελώς αντίθετο κλίμα θα ήθελα να εισφέρω μία ακόμα άποψη σχετικά με την χρήση subwoofers σε πολυκάναλα συστήματα ήχου. Προέρχεται από τον Geoff Martin, ένα από τους δύο-τρεις επικεφαλής έρευνας ήχου της B&O και αναρτήθηκε σε χθεσινό νήμα στο Beoworld (το γνωστό site των φίλων thw Β&Ο). Οι παρεμβάσεις του είναι σπάνιες αλλά πάντα με αξιόλογο περιεχόμενο. Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι συμφωνώ με το περιεχόμενο αλλά νομίζω ότι είναι χρήσιμο να το έχουν υπόψη τους οι υποψήφιοι αγοραστές παρόμοιων συστημάτων. Το γεγονός ότι προέρχεται απ;o μία μικρομεσαία επιχείρηση της Δανίας με σημαντική ερευνητική δραστηριότητα σε συνεργασία με το Παν/μιο της Κοπεγχάγης, η οποία δεν παράγει ακριβώς φθηνιάρικα μηχανήματα, καθιστά την άποψή του ενδιαφέρουσα. Ίσως μάλιστα εξηγεί γιατί η Β&Ο απομακρύνεται σταδιακά από την κατασκευή subwoofers.

Maybe a little (slightly inaccurate, and annotated) historical background will help here.

Properly-configured 2-channel stereo, where you have a symmetrical positioning of the two loudspeakers with respect to the listening position was invented by Blumlein in 1933 for film sound. The idea was that, using only two channels, you could position the perceived location of a sound source anywhere on a line between the two loudspeakers.

"It's pretty easy to find out, however, that this effect (the perception of a phantom image somewhere between the loudspeakers) is extremely dependent on the time of arrival of the two signals. If the audio signal from one of the two loudspeakers arrives earlier than the other, then you will hear the phantom image location as being closer to the loudspeaker with the earlier signal. This effect is extremely sensitive. For example, in a "perfect" stereo configuration (with the stereo loudspeakers at ±30º wrt front centre, and equidistant to the listening position) in a room with low-level sidewall reflections, delaying one of the loudspeakers by 220 µsec will shift a phantom centre image by 10º towards the other loudspeaker. (note 1: 220 µsec is equivalent to the delay incurred by placing one of your loudspeakers 7.6 cm further away) (note 2: a 10º shift in that system is 33% of the distance between centre and the loudspeaker. That's a lot...)

So, although a phantom centre works very well, it only works very well if the difference in the times of arrival of the two stereo channels (the Inter-Channel Delay Time) is 0. This either means that you're sitting in the middle of a symmetrical configuration, or that the signals have been correctly time-aligned for your listening position.

In cases where you are not sitting in the correct location, the phantom centre image will appear to be closer to, or completely in, the nearer loudspeaker. This is true for almost everyone in a movie theatre. Consequently, a movie theatre with only 2-channel stereo will only work for the centre "column" of seats, up the middle. Everyone else will hear the dialogue coming from the closer side of the screen.

So, a centre speaker was put in, so that dialogue could be heard coming from the face on the screen... This was original done (in Dolby Stereo - remember that "stereo" means "not mono" - therefore it is not confined to 2 channels) using a "matrix" which is basically like an upmixer. You take what is common between the left and right, and send that to the centre. (In the encoding process, you put whatever you want to be in the centre into both left and right - that makes it common...) Since it was easy to do, you can take another signal and (while you're encoding) send it to the left channel and an opposite polarity (commonly, but incorrectly called "out of phase") copy to the right channel. Then, in the decode process, you subtract the right signal from the left signal and you get back that original signal (the "surround" channel).

Now you have a system that has a centre channel (the dialogue), and everyone in the theatre hears the voices from the centre of the screen - where their faces are. YAY!

The moral of the story (so far) is that you need a centre channel if you're not sitting in the right place (or if your 2-channel stereo is not time-aligned to the listening position).



Fast-forward to the International Telecommunications Union recommendation number ITU-BS.775 and you will find a standardisation of the "correct" way to set up a multichannel audio system. In order to help ensure that a signal can be positioned between any two loudspeakers, it is highly recommended that all loudspeakers in the system be identical. It also recommends that, in order to ensure that you can have differences in the low frequency content in different channels, that all loudspeakers be full-range and that no subwoofers be used. However, since it is impractical for normal people to put 5 large loudspeakers in a perfect configuration, it is common to install a subwoofer. This is fine if the signal (the movie mix) is designed for such a system - the re-recording engineer (the movie equivalent of a "mixing engineer" in a music recording studio) puts the low frequency EFFECTS on its own channel (the ".1" in a 5.1 system) but it might not work if there are differences in the low frequency content of the "main" channels and they are mixed into the subwoofer (which is why multichannel music recordings recommend that you do not use a bass management or a subwoofer).

However, IF the signal (the audio mix in the movie) does not use panning between adjacent loudspeakers (which is typically true in most movies - the dialogue is in the centre channel, and not panned to left or right from there...) then it is less crucial that the centre and the left / right loudspeakers are matched.



So, if you don't sit in the middle - or you watch a movie with friends - you should use a centre channel. If you have one chair and no friends, you probably don't need it.

If you only listen to multichannel music, you shouldn't use a subwoofer and a bass management system. You should buy 5 full-range loudspeakers - which is not a problem because you don't have a TV that would be behind that centre loudspeaker...

Hope this helps!

cheers
-geoff"
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.245
Reaction score
78.922
Αν αγόραζα 7 beolab 90 ή 7 Kii/bxt θα σκεφτόμουν μηπως δεν χρειάζομαι subS.

Όχι επειδή τεκμηριώνεται στο παραπανω κείμενο, (απο όπου προκύπτει ως αυθαίρετο συμπέρασμα στην τελευταία παράγραφο), αλλά επειδή ίσως πράγματι δεν χρειάζεται υπο αυτές τις συνθήκες-για οικονομία.

Να γλιτώσω 10Κ €, μετά από εξαψήφιο έξοδο.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Σε εντελώς αντίθετο κλίμα θα ήθελα να εισφέρω μία ακόμα άποψη σχετικά με την χρήση subwoofers σε πολυκάναλα συστήματα ήχου. Προέρχεται από τον Geoff Martin, ένα από τους δύο-τρεις επικεφαλής έρευνας ήχου της B&O και αναρτήθηκε σε χθεσινό νήμα στο Beoworld (το γνωστό site των φίλων thw Β&Ο). Οι παρεμβάσεις του είναι σπάνιες αλλά πάντα με αξιόλογο περιεχόμενο. Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι συμφωνώ με το περιεχόμενο αλλά νομίζω ότι είναι χρήσιμο να το έχουν υπόψη τους οι υποψήφιοι αγοραστές παρόμοιων συστημάτων. Το γεγονός ότι προέρχεται απ;o μία μικρομεσαία επιχείρηση της Δανίας με σημαντική ερευνητική δραστηριότητα σε συνεργασία με το Παν/μιο της Κοπεγχάγης, η οποία δεν παράγει ακριβώς φθηνιάρικα μηχανήματα, καθιστά την άποψή του ενδιαφέρουσα. Ίσως μάλιστα εξηγεί γιατί η Β&Ο απομακρύνεται σταδιακά από την κατασκευή subwoofers.

Maybe a little (slightly inaccurate, and annotated) historical background will help here.

Properly-configured 2-channel stereo, where you have a symmetrical positioning of the two loudspeakers with respect to the listening position was invented by Blumlein in 1933 for film sound. The idea was that, using only two channels, you could position the perceived location of a sound source anywhere on a line between the two loudspeakers.

"It's pretty easy to find out, however, that this effect (the perception of a phantom image somewhere between the loudspeakers) is extremely dependent on the time of arrival of the two signals. If the audio signal from one of the two loudspeakers arrives earlier than the other, then you will hear the phantom image location as being closer to the loudspeaker with the earlier signal. This effect is extremely sensitive. For example, in a "perfect" stereo configuration (with the stereo loudspeakers at ±30º wrt front centre, and equidistant to the listening position) in a room with low-level sidewall reflections, delaying one of the loudspeakers by 220 µsec will shift a phantom centre image by 10º towards the other loudspeaker. (note 1: 220 µsec is equivalent to the delay incurred by placing one of your loudspeakers 7.6 cm further away) (note 2: a 10º shift in that system is 33% of the distance between centre and the loudspeaker. That's a lot...)

So, although a phantom centre works very well, it only works very well if the difference in the times of arrival of the two stereo channels (the Inter-Channel Delay Time) is 0. This either means that you're sitting in the middle of a symmetrical configuration, or that the signals have been correctly time-aligned for your listening position.

In cases where you are not sitting in the correct location, the phantom centre image will appear to be closer to, or completely in, the nearer loudspeaker. This is true for almost everyone in a movie theatre. Consequently, a movie theatre with only 2-channel stereo will only work for the centre "column" of seats, up the middle. Everyone else will hear the dialogue coming from the closer side of the screen.

So, a centre speaker was put in, so that dialogue could be heard coming from the face on the screen... This was original done (in Dolby Stereo - remember that "stereo" means "not mono" - therefore it is not confined to 2 channels) using a "matrix" which is basically like an upmixer. You take what is common between the left and right, and send that to the centre. (In the encoding process, you put whatever you want to be in the centre into both left and right - that makes it common...) Since it was easy to do, you can take another signal and (while you're encoding) send it to the left channel and an opposite polarity (commonly, but incorrectly called "out of phase") copy to the right channel. Then, in the decode process, you subtract the right signal from the left signal and you get back that original signal (the "surround" channel).

Now you have a system that has a centre channel (the dialogue), and everyone in the theatre hears the voices from the centre of the screen - where their faces are. YAY!

The moral of the story (so far) is that you need a centre channel if you're not sitting in the right place (or if your 2-channel stereo is not time-aligned to the listening position).



Fast-forward to the International Telecommunications Union recommendation number ITU-BS.775 and you will find a standardisation of the "correct" way to set up a multichannel audio system. In order to help ensure that a signal can be positioned between any two loudspeakers, it is highly recommended that all loudspeakers in the system be identical. It also recommends that, in order to ensure that you can have differences in the low frequency content in different channels, that all loudspeakers be full-range and that no subwoofers be used. However, since it is impractical for normal people to put 5 large loudspeakers in a perfect configuration, it is common to install a subwoofer. This is fine if the signal (the movie mix) is designed for such a system - the re-recording engineer (the movie equivalent of a "mixing engineer" in a music recording studio) puts the low frequency EFFECTS on its own channel (the ".1" in a 5.1 system) but it might not work if there are differences in the low frequency content of the "main" channels and they are mixed into the subwoofer (which is why multichannel music recordings recommend that you do not use a bass management or a subwoofer).

However, IF the signal (the audio mix in the movie) does not use panning between adjacent loudspeakers (which is typically true in most movies - the dialogue is in the centre channel, and not panned to left or right from there...) then it is less crucial that the centre and the left / right loudspeakers are matched.



So, if you don't sit in the middle - or you watch a movie with friends - you should use a centre channel. If you have one chair and no friends, you probably don't need it.

If you only listen to multichannel music, you shouldn't use a subwoofer and a bass management system. You should buy 5 full-range loudspeakers - which is not a problem because you don't have a TV that would be behind that centre loudspeaker...

Hope this helps!

cheers
-geoff"
Συμφωνώ απολύτως.
Γι' αυτό λέω πάρτε όσα περισσότερα subwoofer μπορείτε - ιδανικά όσα και τα ηχεία σας - και δηλώστε στον προενισχυτή AV ότι δεν έχετε subwoofer.
Κάτι αντίστοιχο θα κάνει και ο EAR:

Ούτε να μετράς δε ξέρεις πανάθεμά σε! :gotcha:

7.5.4 μας κάνει σύνολο 16 ηχεία που κουμπώνουν σε 16 εξόδους, τέλος εξόδων.
Κλείσαμε. Game over.

32-άρι γιοκ, του ματς μάνεϊ. ;)

Τα 5 σαμπ είναι εξαιρετικό νούμερο και με πολλές δυνατότητες κατευθυντικότητας και διαχείρισης ενέργειας. Το ένα σαμπ τέρμα πίσω κέντρο, είναι μεγάλη υπόθεση.. ;)

Η πλήρως παραμετροποιήσιμη λειτουργία bass management σου επιτρέπει να κατευθύνεις σε όποιο σαμπ θες τις χαμηλές συχνότητες συγκεκριμένων δορυφόρων, εσύ επιλέγεις ποια σαμπ και πόσα θα παίζουν τις χαμηλές από ποιους και πόσους δορυφόρους και μάλιστα από ποια συχνότητα μέχρι ποιά. Μεγάλη υπόθεση...
Άκου βρε άσχετε ένα πιθανό σεναριο:

1. Το δεξί 870 θα κάνει bass management στα εμπρός (πάνω κάτω) δεξιά ηχεία και στο κεντρικό.

2. Το αριστερό 870 στα αριστερά όμοια.

3. Το δεξιάς γωνίας επικ θα κάνει bass management στα ίδια δεξιά με χαμηλότερο σημείο κρος, συν το δεξί πλαϊνό φουλ.

4. Το αριστερής γωνίας επικ, στα όμοια αριστερά.

5. Το πίσω JBL στα 4 πίσω ηχεία (πάνω κάτω)

6. Το .1 κανάλι θα μοιράζεται σε όλα τα 5 σαμπ, αλλά με διαφορετικά σημεία κρος (βαθυπερατό και υψιπερατο) αναλόγως δυνατοτήτων και απόκρισης των σαμπ, και αναλόγως μετρήσεων του χώρου.

7. Delay και ισοσταθμιση ξεχωριστά το κάθε σαμπ

8. Συνολική ισοσταθμιση όλου του συστήματος στο τάργκετ κερβ.


Τι δε καταλαβαίνεις;

5 σαμπ με 5 διαφορετικά εντελώς bass management σενάρια το κάθε σαμπ, με διαφορετικά κρος και μίξη του .1 και τελοσπάντων απαιτείται μια φουλ ενεργή έξοδος για το καθένα. Ταυτόχρονα, η τοποθέτηση του κάθε σαμπ θα είναι περίπου στο κέντρο των διπλανών του ηχείων που αναλαμβάνει για bass management, ώστε να έχει άριστη κρουστική απόκριση στο φάσμα, σα να ήταν ηχεία φουλ φάσματος. Όπως έχω γράψει, η ανύψωση της θέσης τοποθέτησης κάποιων σαμπ στο ύψος ακρόασης (θέση Τουίτερ) που βρίσκεται σκοπίμως σχεδόν στη μέση του ύψους του χώρου, είναι προς δοκιμή.

Το boundaries gain αρχίζει να μη με απασχολεί με τέτοια ποσότητα υποβαθύφωνων που λέει κι ο μπούτχιας, ώστε να εστιάσω στην μέγιστη δυνατή άμεση και στην κρουστική.
Βέβαια ο δεύτερος πιο sexy άντρας του avsite διαφωνεί...
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Σε εντελώς αντίθετο κλίμα θα ήθελα να εισφέρω μία ακόμα άποψη σχετικά με την χρήση subwoofers σε πολυκάναλα συστήματα ήχου. Προέρχεται από τον Geoff Martin, ένα από τους δύο-τρεις επικεφαλής έρευνας ήχου της B&O και αναρτήθηκε σε χθεσινό νήμα στο Beoworld (το γνωστό site των φίλων thw Β&Ο). Οι παρεμβάσεις του είναι σπάνιες αλλά πάντα με αξιόλογο περιεχόμενο. Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι συμφωνώ με το περιεχόμενο αλλά νομίζω ότι είναι χρήσιμο να το έχουν υπόψη τους οι υποψήφιοι αγοραστές παρόμοιων συστημάτων. Το γεγονός ότι προέρχεται απ;o μία μικρομεσαία επιχείρηση της Δανίας με σημαντική ερευνητική δραστηριότητα σε συνεργασία με το Παν/μιο της Κοπεγχάγης, η οποία δεν παράγει ακριβώς φθηνιάρικα μηχανήματα, καθιστά την άποψή του ενδιαφέρουσα. Ίσως μάλιστα εξηγεί γιατί η Β&Ο απομακρύνεται σταδιακά από την κατασκευή subwoofers.

Maybe a little (slightly inaccurate, and annotated) historical background will help here.

Properly-configured 2-channel stereo, where you have a symmetrical positioning of the two loudspeakers with respect to the listening position was invented by Blumlein in 1933 for film sound. The idea was that, using only two channels, you could position the perceived location of a sound source anywhere on a line between the two loudspeakers.

"It's pretty easy to find out, however, that this effect (the perception of a phantom image somewhere between the loudspeakers) is extremely dependent on the time of arrival of the two signals. If the audio signal from one of the two loudspeakers arrives earlier than the other, then you will hear the phantom image location as being closer to the loudspeaker with the earlier signal. This effect is extremely sensitive. For example, in a "perfect" stereo configuration (with the stereo loudspeakers at ±30º wrt front centre, and equidistant to the listening position) in a room with low-level sidewall reflections, delaying one of the loudspeakers by 220 µsec will shift a phantom centre image by 10º towards the other loudspeaker. (note 1: 220 µsec is equivalent to the delay incurred by placing one of your loudspeakers 7.6 cm further away) (note 2: a 10º shift in that system is 33% of the distance between centre and the loudspeaker. That's a lot...)

So, although a phantom centre works very well, it only works very well if the difference in the times of arrival of the two stereo channels (the Inter-Channel Delay Time) is 0. This either means that you're sitting in the middle of a symmetrical configuration, or that the signals have been correctly time-aligned for your listening position.

In cases where you are not sitting in the correct location, the phantom centre image will appear to be closer to, or completely in, the nearer loudspeaker. This is true for almost everyone in a movie theatre. Consequently, a movie theatre with only 2-channel stereo will only work for the centre "column" of seats, up the middle. Everyone else will hear the dialogue coming from the closer side of the screen.

So, a centre speaker was put in, so that dialogue could be heard coming from the face on the screen... This was original done (in Dolby Stereo - remember that "stereo" means "not mono" - therefore it is not confined to 2 channels) using a "matrix" which is basically like an upmixer. You take what is common between the left and right, and send that to the centre. (In the encoding process, you put whatever you want to be in the centre into both left and right - that makes it common...) Since it was easy to do, you can take another signal and (while you're encoding) send it to the left channel and an opposite polarity (commonly, but incorrectly called "out of phase") copy to the right channel. Then, in the decode process, you subtract the right signal from the left signal and you get back that original signal (the "surround" channel).

Now you have a system that has a centre channel (the dialogue), and everyone in the theatre hears the voices from the centre of the screen - where their faces are. YAY!

The moral of the story (so far) is that you need a centre channel if you're not sitting in the right place (or if your 2-channel stereo is not time-aligned to the listening position).



Fast-forward to the International Telecommunications Union recommendation number ITU-BS.775 and you will find a standardisation of the "correct" way to set up a multichannel audio system. In order to help ensure that a signal can be positioned between any two loudspeakers, it is highly recommended that all loudspeakers in the system be identical. It also recommends that, in order to ensure that you can have differences in the low frequency content in different channels, that all loudspeakers be full-range and that no subwoofers be used. However, since it is impractical for normal people to put 5 large loudspeakers in a perfect configuration, it is common to install a subwoofer. This is fine if the signal (the movie mix) is designed for such a system - the re-recording engineer (the movie equivalent of a "mixing engineer" in a music recording studio) puts the low frequency EFFECTS on its own channel (the ".1" in a 5.1 system) but it might not work if there are differences in the low frequency content of the "main" channels and they are mixed into the subwoofer (which is why multichannel music recordings recommend that you do not use a bass management or a subwoofer).

However, IF the signal (the audio mix in the movie) does not use panning between adjacent loudspeakers (which is typically true in most movies - the dialogue is in the centre channel, and not panned to left or right from there...) then it is less crucial that the centre and the left / right loudspeakers are matched.



So, if you don't sit in the middle - or you watch a movie with friends - you should use a centre channel. If you have one chair and no friends, you probably don't need it.

If you only listen to multichannel music, you shouldn't use a subwoofer and a bass management system. You should buy 5 full-range loudspeakers - which is not a problem because you don't have a TV that would be behind that centre loudspeaker...

Hope this helps!

cheers
-geoff"
Καλή και άγια η επισήμανση,αλλά να μην παραβλέπουμε ότι πηγή του κειμένου τυγχάνει να είναι ο σχεδιαστής του Beolab 90, ενός από ελάχιστα ηχεία πλήρους φάσματος που δεν θα χρειαζόταν υποβαθύφωνο,όχι μόνο χάρη στην εξαιρετική διαχείριση ισχύος από τις πρώτες οκτάβες,αλλά κυρίως χάρη στην ψηφιακή διαχείριση του σήματος εισόδου και πολικής απόκρισης στην έξοδο από την πλευρά του.;)

Για τους κοινούς θνητούς τώρα,η τυπική συχνότητα κροσαρίσματος σε ύψος 80Hz αντιστοιχεί σε μήκος κύματος 4,30 μέτρων.
Το να βρεθούν δύο διαφορετικές αφίξεις από αντίστοιχες συνιστώσες σε διαφορά φάσης κατά 180 μοίρες,ισοδυναμεί σε διαφορά διαδρομής 2,15 μέτρα.Διαφορά φάσης ενδιάμεση κατά 90 μοίρες,ισοδυναμεί με διαφορά διαδρομής 1,08 περίπου μέτρα.

Με δεδομένη την ταχύτητα του ήχου 344 μέτρα ανά δευτερόλεπτον,η διαφορά διαδρομής 1,08 μέτρου ανταποκρίνεται σε χρονική διαφορά 1,08 / 344 ,περίπου ίση προς 3,13 χιλιοστά δευτερολέπτου.Τα μεγέθη μήκους κύματος και χρονικού περιθωρίου αυξάνονται με την κάθοδο της συχνότητας κάτω από το τυπικόν όριο.

Ηθικά διδάγματα:
Πρώτον,τα εμπλεκόμενα μήκη κύματος στις πρώτες οκτάβες είναι αρκετά μεγάλα ώστε η φασική διαφορά να υποβαθμιζόταν έναντι άλλων παραγόντων.Οι δε ενδεδειγμένοι τρόποι τοποθέτησης πολλαπλών sub μονάδων θα την καθιστούσαν αμελητέα.

Δεύτερον,εφόσον όμως θα ίσχυε κάποια αμφιβολία ως προς το πρώτον,δεν έχουμε παρά να προμηθευτούμε ισχυρά sub και να τα τοποθετούσαμε κοντά στο αντίστοιχο κύριο ηχείο - εκ των μπροστινών τουλάχιστον που τραβούν το περισσότερο ενεργειακόν... κουπί.

Τρίτον,οι αφιερωμένες πολυκαναλικές παραγωγές καθώς και οι εφηρμοσμένοι αλγόριθμοι μετατροπής δικαναλικού προγράμματος σε πολυκαναλικόν οφείλουν να έχουν προϋπολογίσει τις παραμέτρους που θέτει ο Geoff Martin στον ομολογουμένως τραβηγμένο αφορισμό της τελικής παραγράφου.

Τέταρτον,τί άλλο πια να βιώσει ο υποφαινόμενος,όταν φτάνει να προασπίζεται τις αρετές στην πολυκαναλική αναπαραγωγή...:p

Πέμπτον,δεν υπάρχει ΄΄άλλη πλευρά΄΄,η πλευρά είναι...μία και μοναδική.
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Πέμπτον,δεν υπάρχει ΄΄άλλη πλευρά΄΄,η πλευρά είναι...μία και μοναδική.
Ακριβώς.

Δε διαφωνώ σε τίποτα με τον μάστορα της μπανκενόλουφσεν.

Όπως είπε ο Ζαπ, και γω αυτό προσπαθώ να πλησιάσω.

Όπως είπε ο ντιμιφουτ, είναι ψιλά γράμματα, αλλά τα έχουμε διαβάσει κι αυτά.

Όπως λέμε όλοι μαζί, το δικάναλο είναι νεκρό, είναι λάθος, είναι ανεπαρκές, δεν έχει λόγο ύπαρξης.
Το μίνιμουμ αποδεκτό σενάριο, είναι 3-καναλο σύστημα, με κεντρικό ηχείο.
Σαφώς καλύτερο το 5-καναλο. Μεγάλη διαφορά, μεγάλη βελτίωση.
Μικρή επιπρόσθετη βελτίωση φέρνει το 7-καναλο, με τα 2 πίσω ηχεία.
Και μια ακόμα μεγάλη βελτίωση, το ταβάνι, σημαντική παράμετρος.

Κι όπως λέει ο αγαπητός:

the International Telecommunications Union recommendation number ITU-BS.775 and you will find a standardisation of the "correct" way to set up a multichannel audio system. In order to help ensure that a signal can be positioned between any two loudspeakers, it is highly recommended that all loudspeakers in the system be identical
Συμφωνώ σε όλα.
 

Μηνύματα
12.828
Reaction score
10.048
If you have one chair and no friends, you probably don't need it.
Να τα λέμε κι αυτά για κάποιους.

Πάντως αυτό με τα 5 ή 7 ίδια ηχεία, ενώ το γνωρίζω από παλιά και είναι επιθυμητό, είναι συνάμα και δύσκολο. Θα πρέπει να ξεχάσω τα παντρέματα από παλιά περισσευούμενα ζεύγη....
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Να τα λέμε κι αυτά για κάποιους
Αστείο ήταν, μη το παίρνεις στα σοβαρά.

Στην πραγματικότητα, και εντελώς σοβαρά, η πικρή αλήθεια είναι η εξής:

If you have one chair and no friends, you still need it.

8-)

1000% σίγουρο αυτό.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.312
Μηνύματα
2.858.182
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top