Ηλεκτρικά οχήματα (εκτός Tesla)



Μηνύματα
853
Reaction score
2.952

The duo’s new lithium-carbon (Li-C) technology combines the benefits of supercapacitors and traditional lithium-ion batteries, which offer fast-chargingrates of up to 20 kW. The new technology enables a full charge to be delivered in a similar time to refueling an internal combustion-powered vehicle. Additionally, lithium-carbon cells are free from rare-earth metals, are fully recyclable, and are not susceptible to runaway events.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βολεύουν ιδιαίτερα στο να οδηγούν όλοι με νορμάλ ταχύτητες (εντός νόμιμων ορίων), διότι, εκτός των άλλων, ιδίως σε μεγάλο ταξίδι (άνω της αυτονομίας του αυτοκινήτου) πρακτικά δεν κερδίζεις τίποτε άλλο με υψηλή ταχύτητα, πέραν του να πληρώνεις περισσότερα λεφτά για ρεύμα στο φορτιστή στα ΣΕΑ.

Ασχέτως του τι ισχύει στη βενζίνη, στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μύθος το ότι θα φτάσεις συντομότερα σε μεγάλο ταξίδι αν τρέχεις, και είμαι δω για κατάρριψη αυτού του μύθου. 8-)

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα πρόχειρο στα γρήγορα, για το id3 με την 58-αρα μπαταρία.

Στο ταξίδι το μεγάλο, η χρήσιμη αυτονομία της μπαταρίας είναι από 100% έως ~13%, διότι δεν χρειάζεται να "μείνεις" στο δρόμο για να "μάθεις", ούτε είναι καλό να καταπονείς την μπαταρία κάτω από 20% πόσο μάλλον κάτω από 10%, άρα πριν φτάσεις στο 10% θα πρέπει κάπου να σταματήσεις για φόρτιση.

Ας υποθέσουμε ότι έχουν στρώσει τα πράγματα στην εθνική οδό, ότι υπάρχει φορτιστής 100kW ανά 10χλμ, συνέχεια, παντού, χωρίς να φορτίζει άλλος και να περιμένεις, ας δούμε ένα φανταστικό ιδανικό σενάριο.

Ας υποθέσουμε ότι δεν έχει στάσεις για διόδια, στάσεις για τίποτα, απλώς να βγάλεις μια διαδρομή στην ευθεία, μήκους 500χλμ με τις μέγιστες επιτρεπτές στην Ελλάδα ταχύτητες αυτοκινητόδρομου (έως 130χλμ/ω).

Τα 500χλμ αυτή τη στιγμή που μιλάμε, δε τα βγάζει πρακτικά σχεδόν κανένα ev με υψηλές ταχύτητες, κι αν τα βγάζουν 2-3 είναι υπερβολικά ακριβά, κι εκεί θα έπρεπε να δούμε παράδειγμα 800 ή 900χλμ διαδρομής, ώστε να έχει στάση για φόρτιση υποχρεωτικά.

Τα πράγματα είναι πολύ απλά:

Όσο πιο γρήγορα πας, τόσο ανεβαίνει η κατανάλωση, ανεβαίνει η συνολική απαιτούμενη ενέργεια για να βγει η διαδρομή, αυξάνει το κόστος που θα πληρώσεις το ρεύμα στους φορτιστές υψηλής ταχύτητας στον αυτοκινητόδρομο, και αυξάνει ο χρόνος που αναγκαστικά θα περιμένεις σταματημένος ενώ φορτίζει το αυτοκίνητο.

Πάμε λοιπόν στο παράδειγμα διαδρομής 500χλμ, όπου ξεκινάμε με πλήρως φορτισμένη μπαταρία από το σπίτι μας, στο 100%.
Θα κάνουμε μια στάση μόλις ξοδέψουμε ~50kWh (από τις συνολικά 58), οπότε η μπαταρία θα έχει φτάσει στο ~13%.
Τοτε, θα φορτίσουμε όση ακριβώς ενέργεια χρειάζεται ώστε να φτάσουμε στο τέλος της διαδρομής μας, όπου υποθέτουμε ότι θα μείνουμε και υπάρχει δυνατότητα φόρτισης.

Ας το δούμε σε ένα πίνακα που ετοίμασα στα γρήγορα:

Επεξηγήσεις για τις στήλες:
-ταχύτητα κίνησης του ΙΧ
-χρόνος καθαρής οδήγησης
-μέση κατανάλωση ενέργειας (kWh) ανά 100χλμ
-διαθέσιμη αυτονομία για κάθε κατανάλωση για το 100-13% της μπαταρίας (χρήσιμη αυτονομία)
-συνολική ενέργεια που θα καταναλωθεί (kWh) για να ολοκληρώσουμε τη διαδρομή, αναλόγως ταχύτητας κίνησης και μέσης κατανάλωσης
-ποσοστό της ενέργειας που χρειάζεται να καταναλωθεί, σε σχέση με το μέγεθος της μπαταρίας (μέγιστη αποθηκευμένη ενέργεια από το σπίτι μας)
-ποσότητα ενέργειας (kWh) που θα χρειαστεί να φορτίσουμε και να πληρώσουμε
-κόστος της ενέργειας (kWh) που θα πληρώσουμε στη φόρτιση, με τιμή ανά kWh στα 0.5€
-χρόνος φόρτισης
-ποσοστό % που θα φτάσει η μπαταρία μετά τη φόρτιση, ώστε η αποθηκευμένη ενέργεια να αρκεί για ολοκλήρωση της διαδρομής μας
-συνολικός χρόνος στον οποίο θα ολοκληρωθεί η διαδρομή, δηλαδή άθροισμα χρόνου οδήγησης και χρόνου φόρτισης

IMG_20210926_122442~2.jpg


Βλέπουμε ότι μεταξύ 100 και 110χλμ/ω υπάρχει ένα πολύ μικρό κέρδος χρόνου, που είναι μόλις 19 λεπτά.

Μεταξύ 110 και 120χλμ/ω, το κέρδος είναι εντελώς ασήμαντο, τα τιποτένια 8 λεπτά.

Τέλος, μεταξύ 120 και 130χλμ/ω, ακόμα και στις ιδανικές αυτές συνθήκες, η διαφορά είναι γελοία, καταντάει ανέκδοτο, μόλις 3 λεπτά της ώρας.

Είναι προφανές ότι δεν έχει νόημα να πηγαίνεις με μεγαλύτερη ταχύτητα στο δρόμο, διότι πρακτικά όσο χρόνο κερδίζεις λόγω υψηλότερης ταχύτητας, τον χάνεις στην αναμονή για φόρτιση.

Τα 15' μικρότερου χρόνου σε 500χλμ ταξίδι, είναι εντελώς ανόητα. Στην πραγματικότητα των διαδρομών μας, όπου έχουμε στάσεις για διόδια, εμπόδια στο δρόμο, φανάρια, κλπ, είναι άπειροι και ασταθμητοι οι παράγοντες που μπορεί να σε καθυστερήσουν πολύ περισσότερο, άσε που δεν έχει φορτιστές όπου θες, δεν έχει κανένα 100kw στους δρόμους μας, δεν είναι πάνω στο δρόμο οι φορτιστές, κλπ κλπ κλπ.

Και αν τυχόν θες να είσαι παράνομος και να κινείσαι εκτός των ορίων ταχύτητας, να πηγαίνεις με 150 ή 160, τότε πάλι δεν κερδίζεις καθόλου χρόνο (έκανα και υπολογισμούς για τέτοια σενάρια), διότι θα κάνεις 2 στάσεις για φόρτιση, θα περιμένεις για περισσότερο από 1 ώρα στις φορτίσεις με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, η κάθε επιπρόσθετη στάση ρίχνει πολύ τη μέση ταχυτητα με αποτέλεσμα τζάμπα να πηγαίνει το τρέξιμο, και τέλος θα πληρώσεις πάνω από 38€ για ρεύμα στα ΣΕΑ.😂😜

Δηλαδή, για να κλείσω, όσο περισσότερο τρέχεις, τόσο περισσότερα λεφτά θα αφήσεις στα ΣΕΑ, για ρεύμα.
Τίποτε άλλο δε πρόκειται να καταφέρεις.
Myth, busted. 😎



ΥΓ. Αντιθέτως, με βενζινουλα που γεμίζεις σε 2', πραγματικά μπορείς να κερδίσεις ώρες σε ένα τέτοιο μεγάλο ταξίδι, κάνοντάς το με πολύ υψηλές ταχύτητες. Με ηλεκτρικά όμως, όχι. 😜

ΥΓ. 2. Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ένας αρκετά ασφαλής τρόπος να υπολογίσεις πόση ώρα θα χρειαστεί για να κάνεις μια μεγάλη διαδρομή, είναι να υπολογίζεις με μέση ταχύτητα τα 105χλμ/ω, θα πέσεις διάνα. 😎
 
Last edited:

Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.346
Reaction score
74.446
στάσεις για διόδια
Πάρε παπαρέλι τώρα που επιτέλους ενώθηκαν.

ΥΓ. Αντιθέτως, με βενζινουλα που γεμίζεις σε 2', πραγματικά μπορείς να κερδίσεις ώρες σε ένα τέτοιο μεγάλο ταξίδι.
Το ελεκτρικό που με τα σημερινά δεδομένα θα πάρω, με θεωρητική αυτονομία 510km, θα χρησιμοποιείται μέχρι μεσαίες διαδρομές <300km. Για τις μεγαλύτερες, βενζινούλα. :p

images.jpg

:biggrin:
 

TGD

Μηνύματα
6.984
Reaction score
7.069
Με την υποχρεωτική τήρηση των οριών ταχύτητας από τα αυτοκίνητα που έρχεεται ωσονούπω, μετά μια δεκετία ούτε με 105 δεν θα πηγαίνεις στην εθνική. Θα παίρνεις το τρένο και θα λες κι ευχαριστώ.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Πάρε παπαρέλι τώρα που επιτέλους ενώθηκαν.
Εχω πάρει από τότε που ενώθηκαν.
Βεβαίως, λόγω πανδημίας, για 1 χρόνο ήταν στο κουτί του αφού δε πηγαίναμε πουθενά...


Το ελεκτρικό που με τα σημερινά δεδομένα θα πάρω, με θεωρητική αυτονομία 510km, θα χρησιμοποιείται μέχρι μεσαίες διαδρομές <300km
Μην δίνεις υποσχέσεις που δε θα τηρηθούν. :lol:

Με τη θεωρητική αυτονομία των 510 θα έχει πραγματική (σε νόμιμες ταχύτητες) στα 400χλμ.

Με μια στάση 15' σε 120-αρη που θα υπάρχει σε λίγο σε όλη τη χώρα, θα παίρνεις 12χλμ/λεπτο, 240χλμ σε ένα 20-λεπτο, ίσα ίσα για κατουρημα (προστάτης) και φρέσκο καφε.
undefined
Θεωρώ βέβαιο πως πλησιάζει απειλητικά πολύ ο καιρός που θα εισπράττεις την κλήση, τη στιγμή που θα ξεπερνάς κατά 5χλμ τα όρια ταχύτητας.
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Για κάθε 10χλμ/ω υψηλότερης ταχύτητας άνω των 110, έρχεται χονδρικά μια αύξηση στην κατανάλωση της τάξεως των 2kwh/100km.

(λίαν επιεικώς)

Μεταξύ 120-130χλμ/ω για απόσταση 100χλμ η διαφορά στο χρόνο οδήγησης είναι 3,85 λεπτά.

Για να κερδίσεις χρόνο, θα πρέπει αυτές οι επιπρόσθετες 2kwh να φορτιστούν σε συντομότερο χρόνο. Χρειάζεται μίνιμουμ 31,2kw φόρτισης για να έχεις 2kwh σε 3,85 λεπτά. Αν το γράφημα φόρτισης είναι εκεί, είσαι στα ίδια. Αν φορτίζεις με 50-αρη (που είναι ο μεγαλύτερος διαθέσιμος προς ώρας) θες 2,4 λεπτά για 2kwh, άρα ο χρόνος που κερδίζεις στα 100χλμ σταθερής ταχύτητας +10χλμ/ω είναι 3.85-2.4=1.45 λεπτά, σε ιδανικές δηλαδή συνθήκες φουλ ταχύτητας φόρτισης.
Οι οποίες δεν είναι εφικτες άνω των 75-80% της μπαταρίας, και όταν έχεις αυξημένη κατανάλωση θα χρειαστεί να ανέβει η μπαταρία στο 100% όπως είδαμε στο παράδειγμα, και οι 2,5 τελευταίες κιλοβατωρες ως το 100% απαιτούν 6.67 λεπτά φόρτισης, άρα κερδίζεις 3.85' επειδή έτρεχες, και στο τέλος σημειώνεις καθυστέρηση 6.67-3.85= ~3 λεπτά επιπρόσθετου χρόνου, δηλαδή πας πιο αργά στον προορισμό σου επειδή.. έτρεχες! 😂

Και για να ψοφήσει, πληρώνεις και περισσότερα λεφτά για την ίδια διαδρομή! 😂😜

Εντάξει, καταντάει γελοίο.


Είτε έχεις μερτσεντες και πόρσε, είτε Τεσλα και Φορντ, δεν έχει σημασία.

Για να πας πιο γρήγορα στον προορισμό σου με ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όσο δεν υπάρχουν ταχυφορτιστες 150+kw, χρειάζεται να πηγαίνεις πιο χαλαρά.
 


Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.346
Reaction score
74.446
Προσπαθεί σαναλέμε ο Κώστας να αποτρέψει κάθε φυσιολογικό άνθρωπο που μπαίνει στο αυτοκίνητό του και οδηγεί απ' το να πάρει ηλεκτρικό; :biggrin:
Όλα αυτά τα προγράμματα με ανατριχιάζουν.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Μπα, όλα αυτά τα περί φόρτισης και αυτονομίας, ισχύουν μόνο σε πολύ μεγάλα ταξίδια, μιλάμε για 2-3 φορές το χρόνο κι αν..

Στην καθημερινότητα, με 70-100χλμ και κάνα σβκ με 200-250 το πολύ, το ev είναι σκέτη απόλαυση, η αυτονομία δεν απασχολεί κανέναν και η φόρτιση γίνεται κάποια νύχτα όταν κοιμάσαι, δεν υπάρχει τέτοια ευκολία, ούτε να το συζητάτε..
 

Timaras

*****
Μηνύματα
2.887
Reaction score
2.078
Αυτό ακριβώς.Οπως το είπε και ο zizik.
Για τα μεγάλα ταξίδια ή τα ταξίδια γενικώς,βενζινουλα ή πετρελαιακι.
Πετρελαιακι για εμενα :)
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Αυτό ακριβώς.Οπως το είπε και ο zizik.
Για τα μεγάλα ταξίδια ή τα ταξίδια γενικώς,βενζινουλα ή πετρελαιακι.
Πετρελαιακι για εμενα :)
Μπορεί να φαντάζει λογικό αυτό εκ πρώτης όψεως, αλλά μπιλιβ μι, άμα μάθεις στο ηλεκτρικο, έχεις μεγάλο θέμα όταν μπεις σε θερμικό..

Σα να λες έλα μωρέ είναι 1080 η ταινία θα τη δω στην τηλεόραση όχι στον προβολέα. Αμ δε..

Λίγο προγραμματισμό θέλει για μεγάλα ταξίδια, και δε ξαναπληρωνεις υγρά καύσιμα.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Εγώ όταν πάρω ηλεκτρικό, θα το κάνω γιατί είναι καλύτερο, όχι (τόσο) γιατί είναι οικολογικότερο ή οικονομικότερο. :)
Α να γεια σου.

Εκεί είναι η ουσία.

Είναι όντως καλύτερο αυτοκίνητο. Χαμηλό κέντρο βάρους, ζυγισμενο, ακαριαία επιτάχυνση ανά πάσα στιγμή, ησυχία, ποιότητα κυλισης, μπλιμπλικια γκατζετοειδή ατελείωτα.


ΥΓ. Μεγάλη υπόθεση το one pedal driving, με regenarative braking.
Όλοι όσοι το συνήθισαν, δεν μπορούν να γυρίσουν πίσω, και μάλιστα παραπονιουνται εντονως για κάποια ev που δεν το έχουν "άριστα υλοποιημένο", έντονο και ρυθμιζόμενο.
 
Last edited:

gonis

Luger
Μηνύματα
4.206
Reaction score
11.481
Α να γεια σου.

Εκεί είναι η ουσία.

Είναι όντως καλύτερο αυτοκίνητο. Χαμηλό κέντρο βάρους, ζυγισμενο, ακαριαία επιτάχυνση ανά πάσα στιγμή, ησυχία, ποιότητα κυλισης, μπλιμπλικια γκατζετοειδή ατελείωτα.
Δεν αμφισβητώ αυτά και όλα τα άλλα που εχουν γραφτεί εδώ για τα ηλεκτρικά όπως επίσης δεν εχω μπει ποτέ σε ηλεκτρικό.Παρόλα αυτά,τα αυτοκίνητα που ονειρευομαι και άνετα θα αποκτούσα αν είχα το μπατζετ,είναι όλα «τοξικά»,πολλά κυβικά και με τρελλές καταναλωσεις:)
Επισης,ο λόγος που τρέχουμε και ξεπερνάμε τα εκάστοτε όρια του οδικού δικτύου σπάνια έως καθόλου είναι επείγουσες καταστάσεις.Δηλαδή να ξεκινάς από οπουδήποτε στην Αθήνα ,να πρέπει να διασχίσεις το ποτάμι με κίνηση και να πρεπει να φτάσεις Πάτρα ή Θεσσαλονίκη σε συγκεκριμενη ώρα;Πρέπει να εισαι ψυχιατρικό περιστατικό :p
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.104
Reaction score
124.664
Άμα "βιάζεσαι" με το ev μπορείς να κινηθείς απίστευτα πολύ γρήγορα.

Είναι συνεχώς σα να οδηγείς δυνατό θερμικό με 1-2 ταχύτητες κάτω, και φορτωμένο τον κινητήρα στις ιδανικές στροφές για άμεση βέλτιστη επιτάχυνση.
Απλώς χωρίς τη φασαρία..

Έχει συνεχώς, ανά πάσα στιγμή, άμεση φουλ επιτάχυνση. Όχι ζγα ζγα να κατεβάσεις ταχύτητα να ανεβάσεις στροφές να να να, τίποτα. Όπως είσαι χαλαρά ένα πάτημα και φουλ θροτλ.

Σε κάθε στιγμή, χωρίς κόπο και εν μέσω ηρεμίας και ησυχίας, σου δίνει το 100% της δύναμης, χωρίς μα μου.
Μεγάλη υπόθεση.
 

Timaras

*****
Μηνύματα
2.887
Reaction score
2.078
Μπορεί να φαντάζει λογικό αυτό εκ πρώτης όψεως, αλλά μπιλιβ μι, άμα μάθεις στο ηλεκτρικο, έχεις μεγάλο θέμα όταν μπεις σε θερμικό..

Σα να λες έλα μωρέ είναι 1080 η ταινία θα τη δω στην τηλεόραση όχι στον προβολέα. Αμ δε..

Λίγο προγραμματισμό θέλει για μεγάλα ταξίδια, και δε ξαναπληρωνεις υγρά καύσιμα.
Κοίτα,
έχω οδηγήσει ηλεκτρικό,ένα Μερσεντες κάτι δε θυμάμαι(μικρούλι ήταν πάντως) και η αίσθηση ήταν απίστευτη.Οντως!
Το ήθελα με 1000 και για ταξίδι να γλιτώσω και απ'τη βαβούρα που κάνω ταξίδι με 4500 στροφές.
Κάποια στιγμή ούτως ή άλλως ηλεκτρικά θα πάρουμε όλοι,θα μας οδηγήσουν στην αγορά τους.
Κάτσε να γίνει γρήγορη η φόρτιση σε ολόκληρο το εθνικό οδικό δίκτυο και τότε το ξανασυζηταμε να αγοράσουμε και για τα ταξίδια μας ή για κάτι έκτακτο που θα παρουσιαστεί εκτός πόλης.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.313
Μηνύματα
2.858.193
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top