- Μηνύματα
- 4.543
- Reaction score
- 3.085
Καλημέρα σε όλους και καλό φθινόπωρο/χειμώνα.
Το θέμα είναι περισσότερο τεχνικό, παρά γενικό θέμα εγκαταστάσεων και θα μπορούσε να συζητηθεί ίσως (ή και) στην κατηγορία "Τεχνικά Θέματα Audio". Αλλά, επειδή αφορά εγκατάσταση Home Theater, είπα να το συζητήσω εδώ.
(Δεν θα κρύψω ότι ένα παρόμοιο θέμα, σαφώς πιο περιορισμένο, συζητάω και στο διπλανό φόρουμ, εδώ, αλλά θεωρώ ότι καλό είναι να ανταλλάσσουμε απόψεις με όλη την κοινότητα των φίλων του AV, γι αυτό με ενδιαφέρουν και οι απόψεις των μελών μας, εδώ).
Λοιπόν, στον υπό κατασκευή (για συνολική ανακαίνιση πρόκειται) χώρο, τα πράγματα έχουν ως εξής:
1) Η ηλεκτρική εγκατάσταση είναι 3-φασική. Αυτό κρίθηκε υποχρεωτικό, διότι τόσο η αρχική τροφοδοσία όσο και η διάταξη του χώρου, σε συνδυασμό με τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ (συσκευές, φωτισμός, κλιματισμός κλπ.), μονοφασική παροχή σε ένα κτήριο που εξ αρχής είχε τριφασική τροφοδοσία θα ήταν αδόκιμο, για να μην πω και τεχνικά αδύνατο. Και είναι βέβαια γενικά γνωστό ότι όταν υπολογίζεις την εγκατεστημένη ισχύ, λαμβάνεις πάντα υπ' όψη τη μέγιστη κατανάλωση των συσκευών και όχι την πραγματική, που πιθανόν να ισχύει στο 95% των περιπτώσεων.
2) Η γείωση του κτηρίου είναι κλασσική, με τρεις μεγάλες σωλήνες (ηλεκτρόδια γείωσης), χωμένες στη γη βαθιά, μέχρι τη στάθμη του μονίμως υπάρχοντος υπογείου υδάτινου ορίζοντα, σε διάταξη τριγώνου. Άρα θα πρέπει να θεωρείται πλήρης και σωστή.
3) Τα καλώδια που ξεκινούν από τον πίνακα διανομής, μέχρι τις πρίζες που τροφοδοτούν τις συσκευές AV, είναι όλα θωρακισμένα και αρκούντως ικανοποιητικής διατομής, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες ισχύος πλήρως. Η θωράκιση ακολουθεί τον κανόνα που προτείνει το Rane Technical Staff για τα interconnects, δηλαδή γειώνεται στη μιαν άκρη του καλωδίου, στην αρχή, κοντά στον πίνακα και είναι "στον αέρα" (floating) στην άλλη άκρη, κοντά στις πρίζες. Έτσι διασφαλίζεται (θεωρητικά) ώστε οι εξωτερικές παρεμβολές, οι οποίες, αν υπάρχουν και μπορούν να "τσιμπηθούν" από τα καλώδια, να απορρίπτονται προς τη γη.
4) Οι ασφάλειες του πίνακα είναι αυτόματες, τύπου ράγας, αλλά έμαθα ότι υπάρχουν και τηκόμενες, με μικρό φυσίγγιο, που ενσωματώνονται σε σώμα σχήματος αυτόματης, και έτσι μπορούν να τοποθετηθούν στη θέση τους, στη ράγα του πίνακα. Θα το ψάξω κι αν τις βρω θα τις αλλάξω.
5) Η διανομή της ισχύος ανά φάση έχει γίνει έτσι, ώστε να μοιράζονται οι ενεργοβόρες συσκευές (κατά το δυνατόν), για να υπάρχει ισοκατανομή ισχύος και στις 3 φάσεις. Έχω προσέξει ώστε στην ίδια φάση να βρίσκονται ο προενισχυτής AV, ο στερεοφωνικός προενισχυτής (που έχει είσοδο/έξοδο HT pass-through και χρησιμοποιείται για αυστηρά δικάναλη ακρόαση) και ο ένας εκ των δύο τελικών μονομπλόκς που οδηγούν τα μπροστινά κύρια ηχεία. Υποχρεωτικά, ο άλλος μονομπλόκ καθώς και οι άλλοι τρεις τελικοί τροφοδοτούνται από τις άλλες δυο φάσεις. Το ίδιο φυσικά συμβαίνει και με τις άλλες συσκευές του συστήματος, που έχουν μοιραστεί στις τρεις φάσεις, εκ των οποίων οι δυο κύριες πηγές AV, ήτοι το Blu-ray player και το HD-DVD/DVD player, καθώς και το SACD player, βρίσκονται στην ίδια φάση με τον AV pro και τον στερεοφωνικό προενισχυτή.
6) Στις συνδέσεις τελικών-προενισχυτών χρησιμοποιούνται καλώδια balanced (με βύσματα XLR), μιας και όλες αυτές οι συσκευές έχουν αυτή τη δυνατότητα. Οι υπόλοιπες συσκευές του συστήματος συνδέονται - στο αναλογικό τους τμήμα - με τα κλασσικά καλώδια και βύσματα RCA, τα οποία όμως είναι αυστηρά δύο αγωγών και θωράκισης, με συνδεσμολογία ψευδο-balanced, κατά τα πρότυπα του Rane. Υπάρχουν φυσικά και οι συσκευές που συνδέονται ψηφιακά με τον AV pro ή με τα άλλα μέρη του συστήματος, είτε μέσω HDMI, είτε μέσω ομοαξονικής ή οπτικής σύνδεσης SPDIF.
7) Πολλές από τις συσκευές έχουν τροφοδοσία ρεύματος με γείωση και σε όλες - πλην μιας - το σασσί είναι γειωμένο, ενώ ο αρνητικός πόλος των - αναλογικών - βυσμάτων RCA είναι "σώμα" με το σασσί (γειωμένος σ' αυτό). Η μόνη συσκευή που, ενώ έχει τροφοδοσία με γείωση (βύσμα και καλώδιο IEC), ΔΕΝ έχει γειώσει το σασσί της είναι το SACD player (Sony SCD-XA777ES). Αντίθετα, όλα τα βύσματα RCA αυτού του player ΕΙΝΑΙ γειωμένα στο σασσί. Με μια έρευνα που έκανα στο διαδίκτυο, ανακάλυψα ότι διάφορες εκδόσεις του συγκεκριμένου μοντέλου, απευθυνόμενες στις αγορές διαφορετικών χωρών, παρουσιάζονται πότε με γείωση στο σασσί και πότε όχι. Έκανα λοιπόν, το αυτονόητο: το γείωσα.
8) Στις συσκευές που δεν έχουν γείωση, έχω πάρει την πρωτοβουλία να την προσθέσω. Σε όσες υπήρχε υποδοχή IEC διπολική, τη έχω αντικαταστήσει με τριπολική και έχω βάλει καλώδιο με γείωση. Ή άφησα μεν τη διπολική υποδοχή IEC στη θέση της, αλλά από το νέο τριπολικό καλώδιο συνδέω τον αγωγό της γείωσης με το σασσί (είναι εύκολο, πάνω σε μια γειτονική βίδα). Στις περισσότερες συσκευές έχω απορρίψει το συνοδευτικό καλώδιο της "μαμάς" και το έχω αντικαταστήσει με καλώδιο θωρακισμένο τύπου Olflex 110-CY, ενώ τα βύσματα είναι ή Furutech ή Oyade. Φυσικά η επιλεγείσα διατομή είναι η ανάλογη: 3 x 2.5 για τους τελικούς και 3 x 1.5 για όλες τις υπόλοιπες συσκευές.
ΚΑΙ ΕΔΩ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Φίλος τεχνικός μου είπε ότι δεν είναι καλή πρακτική το τριφασικό ρεύμα. Ως ένα σημείο το καταλαβαίνω, αλλά όπως είπα πιο πάνω, είναι αδύνατον να έχω μονοφασικό. Επίσης μου επέστησε την προσοχή να μην βασίζομαι στο γεγονός ότι απλά με την παροχή γείωσης σε ΟΛΑ τα μηχανήματα θα εξασφαλίσω την απουσία βρόχου γείωσης και άρα την (πιθανή) εμφάνιση βόμβων.
Δεν τον αδικώ. Θα έλεγα μάλιστα ότι ίσως να αδικώ τον εαυτό μου με αυτή την προσέγγιση. Γι αυτό και αποφάσισα, σε όσα μηχανήματα έχω ήδη εγκαταστήσει την έξτρα γείωση, να εγκαταστήσω επί πλέον και ένα διακοπτάκι, ώστε να την διακόπτω και να επαναφέρω το μηχάνημα στην "μαμίσια" κατάσταση.
Ας πω τώρα που έχω προσθέσει γείωση:
1) Στον προενισχυτή AV (Onkyo PR-SC5507)
2) Στους τελικούς εμπρός (NAD S200)
3) Στους άλλους δύο τελικούς περιφερειακών ηχείων (Anthem MCA-5, πεντακάναλοι)
4) Στο SACD player (όπως το εξήγησα πιο πάνω)
5) Προτίθεμαι να το κάνω επίσης στα:
- Toshiba HD-XE1 HD-DVD/DVD player
- Kenwood KX-9050S Audio Cassette Recorder/Player
- Marantz DR700 CD Recorder
- Denon DVD-A1 DVD/DVD-Audio player
- JVC HM-30000U D-Theater/D-VHS VCR
Τα παρακάτω έχουν από τη μαμά τους γείωση:
- Τελικός πίσω περιφερειακών ηχείων Rotel RB-993
- Στερεοφωνικός προενισχυτής Classe CP-50
- HDI Dune Prime BD/Media player
- Sony PCM-2800 Pro DAT Recorder/Player
- VIGATEC Dune Video Scaler
- JVC RS-2 HD Video Projector
- και κάποιες άλλες συσκευές, που συμπληρώνουν το σύστημα και απλά θα έπιαναν χώρο αν τις ανέφερα.
Γνώμες;
-
Το θέμα είναι περισσότερο τεχνικό, παρά γενικό θέμα εγκαταστάσεων και θα μπορούσε να συζητηθεί ίσως (ή και) στην κατηγορία "Τεχνικά Θέματα Audio". Αλλά, επειδή αφορά εγκατάσταση Home Theater, είπα να το συζητήσω εδώ.
(Δεν θα κρύψω ότι ένα παρόμοιο θέμα, σαφώς πιο περιορισμένο, συζητάω και στο διπλανό φόρουμ, εδώ, αλλά θεωρώ ότι καλό είναι να ανταλλάσσουμε απόψεις με όλη την κοινότητα των φίλων του AV, γι αυτό με ενδιαφέρουν και οι απόψεις των μελών μας, εδώ).
Λοιπόν, στον υπό κατασκευή (για συνολική ανακαίνιση πρόκειται) χώρο, τα πράγματα έχουν ως εξής:
1) Η ηλεκτρική εγκατάσταση είναι 3-φασική. Αυτό κρίθηκε υποχρεωτικό, διότι τόσο η αρχική τροφοδοσία όσο και η διάταξη του χώρου, σε συνδυασμό με τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ (συσκευές, φωτισμός, κλιματισμός κλπ.), μονοφασική παροχή σε ένα κτήριο που εξ αρχής είχε τριφασική τροφοδοσία θα ήταν αδόκιμο, για να μην πω και τεχνικά αδύνατο. Και είναι βέβαια γενικά γνωστό ότι όταν υπολογίζεις την εγκατεστημένη ισχύ, λαμβάνεις πάντα υπ' όψη τη μέγιστη κατανάλωση των συσκευών και όχι την πραγματική, που πιθανόν να ισχύει στο 95% των περιπτώσεων.
2) Η γείωση του κτηρίου είναι κλασσική, με τρεις μεγάλες σωλήνες (ηλεκτρόδια γείωσης), χωμένες στη γη βαθιά, μέχρι τη στάθμη του μονίμως υπάρχοντος υπογείου υδάτινου ορίζοντα, σε διάταξη τριγώνου. Άρα θα πρέπει να θεωρείται πλήρης και σωστή.
3) Τα καλώδια που ξεκινούν από τον πίνακα διανομής, μέχρι τις πρίζες που τροφοδοτούν τις συσκευές AV, είναι όλα θωρακισμένα και αρκούντως ικανοποιητικής διατομής, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες ισχύος πλήρως. Η θωράκιση ακολουθεί τον κανόνα που προτείνει το Rane Technical Staff για τα interconnects, δηλαδή γειώνεται στη μιαν άκρη του καλωδίου, στην αρχή, κοντά στον πίνακα και είναι "στον αέρα" (floating) στην άλλη άκρη, κοντά στις πρίζες. Έτσι διασφαλίζεται (θεωρητικά) ώστε οι εξωτερικές παρεμβολές, οι οποίες, αν υπάρχουν και μπορούν να "τσιμπηθούν" από τα καλώδια, να απορρίπτονται προς τη γη.
4) Οι ασφάλειες του πίνακα είναι αυτόματες, τύπου ράγας, αλλά έμαθα ότι υπάρχουν και τηκόμενες, με μικρό φυσίγγιο, που ενσωματώνονται σε σώμα σχήματος αυτόματης, και έτσι μπορούν να τοποθετηθούν στη θέση τους, στη ράγα του πίνακα. Θα το ψάξω κι αν τις βρω θα τις αλλάξω.
5) Η διανομή της ισχύος ανά φάση έχει γίνει έτσι, ώστε να μοιράζονται οι ενεργοβόρες συσκευές (κατά το δυνατόν), για να υπάρχει ισοκατανομή ισχύος και στις 3 φάσεις. Έχω προσέξει ώστε στην ίδια φάση να βρίσκονται ο προενισχυτής AV, ο στερεοφωνικός προενισχυτής (που έχει είσοδο/έξοδο HT pass-through και χρησιμοποιείται για αυστηρά δικάναλη ακρόαση) και ο ένας εκ των δύο τελικών μονομπλόκς που οδηγούν τα μπροστινά κύρια ηχεία. Υποχρεωτικά, ο άλλος μονομπλόκ καθώς και οι άλλοι τρεις τελικοί τροφοδοτούνται από τις άλλες δυο φάσεις. Το ίδιο φυσικά συμβαίνει και με τις άλλες συσκευές του συστήματος, που έχουν μοιραστεί στις τρεις φάσεις, εκ των οποίων οι δυο κύριες πηγές AV, ήτοι το Blu-ray player και το HD-DVD/DVD player, καθώς και το SACD player, βρίσκονται στην ίδια φάση με τον AV pro και τον στερεοφωνικό προενισχυτή.
6) Στις συνδέσεις τελικών-προενισχυτών χρησιμοποιούνται καλώδια balanced (με βύσματα XLR), μιας και όλες αυτές οι συσκευές έχουν αυτή τη δυνατότητα. Οι υπόλοιπες συσκευές του συστήματος συνδέονται - στο αναλογικό τους τμήμα - με τα κλασσικά καλώδια και βύσματα RCA, τα οποία όμως είναι αυστηρά δύο αγωγών και θωράκισης, με συνδεσμολογία ψευδο-balanced, κατά τα πρότυπα του Rane. Υπάρχουν φυσικά και οι συσκευές που συνδέονται ψηφιακά με τον AV pro ή με τα άλλα μέρη του συστήματος, είτε μέσω HDMI, είτε μέσω ομοαξονικής ή οπτικής σύνδεσης SPDIF.
7) Πολλές από τις συσκευές έχουν τροφοδοσία ρεύματος με γείωση και σε όλες - πλην μιας - το σασσί είναι γειωμένο, ενώ ο αρνητικός πόλος των - αναλογικών - βυσμάτων RCA είναι "σώμα" με το σασσί (γειωμένος σ' αυτό). Η μόνη συσκευή που, ενώ έχει τροφοδοσία με γείωση (βύσμα και καλώδιο IEC), ΔΕΝ έχει γειώσει το σασσί της είναι το SACD player (Sony SCD-XA777ES). Αντίθετα, όλα τα βύσματα RCA αυτού του player ΕΙΝΑΙ γειωμένα στο σασσί. Με μια έρευνα που έκανα στο διαδίκτυο, ανακάλυψα ότι διάφορες εκδόσεις του συγκεκριμένου μοντέλου, απευθυνόμενες στις αγορές διαφορετικών χωρών, παρουσιάζονται πότε με γείωση στο σασσί και πότε όχι. Έκανα λοιπόν, το αυτονόητο: το γείωσα.
8) Στις συσκευές που δεν έχουν γείωση, έχω πάρει την πρωτοβουλία να την προσθέσω. Σε όσες υπήρχε υποδοχή IEC διπολική, τη έχω αντικαταστήσει με τριπολική και έχω βάλει καλώδιο με γείωση. Ή άφησα μεν τη διπολική υποδοχή IEC στη θέση της, αλλά από το νέο τριπολικό καλώδιο συνδέω τον αγωγό της γείωσης με το σασσί (είναι εύκολο, πάνω σε μια γειτονική βίδα). Στις περισσότερες συσκευές έχω απορρίψει το συνοδευτικό καλώδιο της "μαμάς" και το έχω αντικαταστήσει με καλώδιο θωρακισμένο τύπου Olflex 110-CY, ενώ τα βύσματα είναι ή Furutech ή Oyade. Φυσικά η επιλεγείσα διατομή είναι η ανάλογη: 3 x 2.5 για τους τελικούς και 3 x 1.5 για όλες τις υπόλοιπες συσκευές.
ΚΑΙ ΕΔΩ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Φίλος τεχνικός μου είπε ότι δεν είναι καλή πρακτική το τριφασικό ρεύμα. Ως ένα σημείο το καταλαβαίνω, αλλά όπως είπα πιο πάνω, είναι αδύνατον να έχω μονοφασικό. Επίσης μου επέστησε την προσοχή να μην βασίζομαι στο γεγονός ότι απλά με την παροχή γείωσης σε ΟΛΑ τα μηχανήματα θα εξασφαλίσω την απουσία βρόχου γείωσης και άρα την (πιθανή) εμφάνιση βόμβων.
Δεν τον αδικώ. Θα έλεγα μάλιστα ότι ίσως να αδικώ τον εαυτό μου με αυτή την προσέγγιση. Γι αυτό και αποφάσισα, σε όσα μηχανήματα έχω ήδη εγκαταστήσει την έξτρα γείωση, να εγκαταστήσω επί πλέον και ένα διακοπτάκι, ώστε να την διακόπτω και να επαναφέρω το μηχάνημα στην "μαμίσια" κατάσταση.
Ας πω τώρα που έχω προσθέσει γείωση:
1) Στον προενισχυτή AV (Onkyo PR-SC5507)
2) Στους τελικούς εμπρός (NAD S200)
3) Στους άλλους δύο τελικούς περιφερειακών ηχείων (Anthem MCA-5, πεντακάναλοι)
4) Στο SACD player (όπως το εξήγησα πιο πάνω)
5) Προτίθεμαι να το κάνω επίσης στα:
- Toshiba HD-XE1 HD-DVD/DVD player
- Kenwood KX-9050S Audio Cassette Recorder/Player
- Marantz DR700 CD Recorder
- Denon DVD-A1 DVD/DVD-Audio player
- JVC HM-30000U D-Theater/D-VHS VCR
Τα παρακάτω έχουν από τη μαμά τους γείωση:
- Τελικός πίσω περιφερειακών ηχείων Rotel RB-993
- Στερεοφωνικός προενισχυτής Classe CP-50
- HDI Dune Prime BD/Media player
- Sony PCM-2800 Pro DAT Recorder/Player
- VIGATEC Dune Video Scaler
- JVC RS-2 HD Video Projector
- και κάποιες άλλες συσκευές, που συμπληρώνουν το σύστημα και απλά θα έπιαναν χώρο αν τις ανέφερα.
Γνώμες;
-