Ηχεία: Σχεδιαστικές επιλογές...Μία απο τα ίδια??

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Σε διπλανό thread ο Μιχάλης θίγει ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα. Μεταφέρω τα μηνύματά του εδώ γιατί πιστεύω αξίζει να το συζητήσουμε εκτενέστερα.

Δεν νομιζετε οτι ενα εντυπωσιακα μεγαλο ποσοστο απ τα Ηχεια που συνανταμε ολο και περισσοτερο τελευταια ειναι ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ (Ηχοστηλες με παραλληλα woofer που αναγκαστικα προκυπτουν 4ωμα ενω δηλωνονται σαν 6ωμα).
Τι να παιζεται εδω ?
Σε πρωτη φαση το αποδιδω σε προσπαθεια αρκετων κατασκευαστων να φτιαξουν ηχεια που θα ντουμπλαρουν σαν μπροστινα για A/V και συγχρονως τρανζιστορικο Hi-End stereo (με υποχωρησεις ως προς το τελευταιο).
Mηπως υπολογιζουν σε ξεφουσκωμα της αγορας των πεντακαναλικων ?
Discuss! :happy_6:
 

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: Ηχεία: Σχεδιαστικές επιλογές...Μία απο τα ίδια??

Για το θέμα είχα κάνει κάποια σχόλια εδώ, αλλά δεν υπήρχε η ανάλογη συμμετοχή.

Να μεταφέρω κάποια quotes για να βάλουμε και τον Linkwitz στην κουβέντα?!

"In my experience the only hope for creating a better illusion lies with open baffle, constant directivity speakers or with non-directive speakers like acoustic point sources. A few truly omni-directional speaker designs on the market come close, but require exceptional room acoustics since they interact maximally with the room. They also have to solve the problem of box sound re-radiation through enclosure walls and cones. The only other practical constant directivity design that can extend to the lowest frequencies is the dipole radiator. It has been commonly implemented as a large plane radiator surface with magnetic or electrostatic motor and sometimes as a long and narrow ribbon driver. While these approaches solve several problems there remain issues with limited dynamic range and critical placement due to their non-uniform in-room response as a result of their large sound emitting surface areas. These problems can be overcome by using conventional electro-dynamic drivers, which have much smaller radiating surface areas. Since they can have much larger excursion capability than their planar counterparts they will displace larger volumes of air and generate higher sound pressure levels, which is especially needed at low frequencies.

A prime example of this open-baffle design approach is the ORION. It culminates for me many years of experimentation and learning. Better than any speaker that I have heard, it creates the illusion of being there."
-- Siegfried Linkwitz


Και ο κύριος Aczel λέει στις δικές του σελίδες:

"I think ordinary forward-firing dynamic drivers with a passive crossover in a closed rectangular box are boring! I can guarantee that no transcendent sonic experience can possibly be delivered by such “monkey coffins.” Decent sound per dollar, at best. Powered loudspeakers with electronic crossovers and DSP correction are another matter. I’m looking forward to testing that type of equipment, as well as electrostatics, ribbons, and other unconventional transducers." -- Peter Aczel
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Είναι πολύ απλό: Η προσφορά, είναι πάντα ανάλογη της ζήτησης. Σε έναν κόσμο που κυριαρχούν τα... μπάσα, δεν θέλει και μεγάλο ερώτημα για το που πάνε τα πράγματα...

Σε υψηλό επίπεδο όμως, εκεί που η άποψη έχει μεγαλύτερη σημασία από τις πωλήσεις (τουλάχιστον στην αρχή), τα πράγματα μάλλον δεν ακολουθούν την φυσική ροή που περιγράφει ο Μιχάλης.
 

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: Ηχεία: Σχεδιαστικές επιλογές...Μία απο τα ίδια??

Πιστεύω ένα μέρος της αλήθειας το έχουν καλύψει ο Μιχάλης και ο Νίκος με τις τοποθετήσεις τους.

Να βάλω άλλη μία παράμετρο στο "παιχνίδι"?

Μήπως είναι ευκολότερο να φτιάξεις ένα ηχείο της σχεδίασης που περιγράφει ο Μιχάλης, το οποίο να παίζει καλά - με δεδομένους τους περιορισμούς των "κουτιών" πάντα - και να μετράει καλά, απ'ότι το να φτιάξεις κάτι αντίστοιχα καλό ή και καλύτερο χρησιμοποιώντας όμως λιγότερο συμβατικό σχεδιασμό όπως ας πούμε το Fremont ή ακόμα χειρότερα κάποιο omni-directional or whatever?

Έχοντας ως στόχο ένα ηχείο σαν αυτά που συζητάμε, ο μέσος DIYer μπορεί με καλές μονάδες και με το ανάλογο software, ψάξιμο, δοκιμές κλπ να φτιάξει ένα ηχείο που θα εκμεταλλεύεται σε μεγάλο ποσοστό τις δυνατότητες των μονάδων αυτών. Για έναν κατασκευαστή ηχείων αυτό είναι ακόμα πιο εύκολο και έχει και την πολυτέλεια για περισσότερες δοκιμές, customize των μεγαφώνων κλπ.

Ισχύει το ίδιο για πιο "εξωτικές" σχεδιάσεις? Πόσο εύκολο είναι, για παράδειγμα, με τις ίδιες πάνω-κάτω μονάδες, να φτιάξεις ένα ηχείο τύπου open-baffle όπως το Orion (έστω και σε παθητική version) το οποίο να παίζει καλά?


Μιχάλη, δε σου κρύβω πως χάρηκα όταν είδα τις πληροφορίες για τα νέα ηχεία που ετοιμάζεις γιατί βλέπω πως δεν είναι "μία απο τα ίδια" και έχεις διάθεση να πειραματιστείς. Προφανώς έχεις κουραστεί κι εσύ απο τα απλά "κουτιά".


Να σας πω και κάτι άλλο που σκεφτόμουν, να μου πείτε εσείς οι πιο έμπειροι αν πέφτω έξω....
Έχω ακούσει πολλά ηχεία σαν αυτά που ο Aczel περιγράφει ως "ordinary forward-firing dynamic drivers with a passive crossover in a closed rectangular box"...Τα ηχεία αυτά έπαιζαν απο τα 200 ευρώ μέχρι 25+ χιλιάδες ευρώ και τα σύνοδα μηχανήματα ήταν απο Yamaha μέχρι Electrocompaniet κι απο Rotel μέχρι Krell.
Γιατί έχω την αίσθηση πως εαν έχεις ακούσει ένα καλό ηχείο της συγκεκριμένης σχεδίασης, ας πούμε των 5-6 χιλιάδων ευρώ, με άριστα σύνοδα μηχανήματα, είναι σαν να τα έχεις ακούσει όλα?!

Μην με παρεξηγήσετε...Δεν προσπαθώ να πω ότι δεν υπάρχουν διαφορές μεταξύ τους... Φυσικά υπάρχουν διαφορές (ο ήχος ενός ATC δεν έχει σχέση με τον ήχο της Sonus Faber...)!
Αυτό που λέω είναι πως, επειδή κανένα ηχείο του συγκεκριμένου τύπου, από όσα έχω ακούσει μέχρι τώρα, δε με έχει αφήσει με το στόμα ανοιχτό, θεωρώ εξαιρετικά απίθανο για οποιοδήποτε ηχείο, του ιδίου τύπου, να το κάνει.

Η τελευταία ακρόαση με το Fremont ήταν άκρως διδακτική... Με την κάπως ψαγμένη σχεδίαση του μου έδινε μία αίσθηση του "live" που δεν την είχα ακούσει απο άλλο ηχείο και η οποία ομολογώ δε με άφησε...ασυγκίνητο.

Mε άλλα λόγια...Μου φαίνεται ήρθε η ώρα να αρχίσω να την ψάχνω περισσότερο με open baffle, full range, παραβάν, κόρνες και λοιπές "μη παραδοσιακές" σχεδιάσεις - σε ενεργές ή μη version.. Δε μπορεί, θα βρω κάτι που θα με αφήσει με το στόμα ανοιχτό! :cool_4:
 

Μηνύματα
267
Reaction score
1
Ίσως η απάντηση στα προηγούμενα να είναι και η πιο απλοϊκή. Οι κατασκευαστές σχεδιαζούν για ένα αγοραστικό κοινό με τρόπο τέτοιο που να το ικανοποιούν. Τα ηχεία λοιπόν (που είναι και το πιο ογκώδες τμήμα ενός συγκροτήματος) πρέπει να έχουν προδιαγραφές:
1) Περιορισμένο όγκο, αρά ψηλόλιγνες σχεδιάσεις όπου το μπάσο θα αναπαράγεται από πολλά μικρά woofers κι όχι απο 1-2 μεγάλα.
2) Πρέπει να είναι πλήρους φάσματος, όσο πιο κοντά στο 20-20000 γίνεται, αλλιώς το ηχείο είναι άχρηστο. Τι καμπύλη απόκρισης θα παρουσιάσουμε στα tests εεεεεεε???????
3) Πρέπει να μπορεί να αποδίδει σε όλα τα είδη μουσικής. Ο "οικουμενικός" άνθρωπος ακούει τα πάντα και φυσικά δεν είναι καθόλου πρακτικό να αλλάζει ηχεία ανάλογα με τα κέφια του.
4) Η μόδα μας παρασύρει όλους. Δεν είναι εύκολο κάποιος να διαλέξει ένα ηχείο για το σπίτι του που να μη μοιάζει με τα άλλα.... γιατί μια εταιρία να φτιάξει κάτι που δε θα αγοράσει κανείς?
5) Η μαζική γραμμή παραγωγής. Τα εργοστάσια που κατασκευάζουν τα ηχεία δεν είναι αποκλειστικά για 1 - 2 εταιρίες, συνήθως 10-15 διαφορετικές φίρμες χρησιμοποιούν την ίδια βιομηχανική μονάδα. Αντε τώρα να δειξεις στο κινέζο νέα κόλπα, γίνεται????

Αυτά κι ένα σωρό άλλα πράγματα μας έχουν οδηγήσει εδώ και το κακό είναι πως μάλλον δε κάνουμε τίποτα εμείς οι καταναλωτές. Γιατί να πάω εγώ να αντικαταστήσω το ηχειάκι που αγόρασα πριν 6 - 8 χρόνια με ένα σύγχρονο? οκ έχει πιο καλά μεγάφωνα αλλά είναι ίδιο. Αξίζει το κόστος μια τέτοια αναβάθμιση, ΜΟΝΟ τα περιοδικά το πιστεύουν αυτό.
Θα συμφωνίσω με τον Κώστα Φ. σε όλα όσα αναφέρει στο κείμενό του, τονίζοντας μόνο πως οι ιδιοκατασκευές είναι συνήθως πιο ακριβές από την αγορά ενός ζευγους παραγωγής και δε νομίζω να αξίζει να ασχοληθεί κανεις με κλασικές σχεδιάσεις παρά να την "ψάξει" λίγο παραπέρα....με λίγα χρήματα αλλά με πολύ χρόνο για διάβασμα και χειροτεχνία μπορεί να έχει σπουδαία αποτελέσματα. Αααα και κάτι σημαντικό, ρωτήστε τον εαυτό σας τι θέλει ένα ηχείο που να παίζει τα πάντα ή κάποιο που ότι παίζει το παίζει σωστά???? και φυσικά να μη ξεχάσουμε να βάλουμε ένα supertweeter άλλωστε όλοι οι κάτοικοι των μεγαλουπόλεων έχουν την άνεση να διακρίνουν και την παραμικρή λεπτομέρεια πάνω απο 17000 κύκλους, έτσι δεν είναι.
 

platon

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.521
Reaction score
1.562
Ακριβως.Το Νο 4 του Νικολα τα λεει ολα. Απο το low-fi μεχρι το hi-end, το waf κανει κουμαντο.
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
307
Απάντηση: Ηχεία: Σχεδιαστικές επιλογές...Μία απο τα ίδια??

Η μόδα με τα ηχεία-στήλες έχει ξεκινήσει εδώ και πάνω από 10 χρόνια (ποιος δεν θυμάται τις στήλες της Roister ή τα Mission-Cyrus με τα 4 Mid/bass μεγάφωνα). Υπάρχει άλλος ένας παράγοντας που οδηγεί τους κατασκευαστές στην λύση ηχείων MMT ή ΜΤΜ. Αυτός της ευκολίας στην σχεδίαση. Πιο εύκολα φτιάχνεις ένα ηχείο στήλης 2 ή 2,5 δρόμων παρά ένα σωστό τρίδρομο ηχείο δαπέδου...
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.167
Μηνύματα
3.044.470
Members
38.539
Νεότερο μέλος
johngala
Top