Ηχεία γραμμικής φάσης.

Μηνύματα
426
Reaction score
1.275
Τα ηχεία με μεγάφωνα ευρέως φάσματος δεν περιέχουν παθητικά φίλτρα διαχωρισμού συχνοτήτων κι ως εκ τούτου δεν υποφέρουν από μετατοπίσεις φάσης συχνοτήτων σε οποιαδήποτε ακουστική περιοχή. Επομένως αποδίδουν με άριστη εστίαση και με άριστη απόδοση των φυσικών χροιών των οργάνων και της φωνής. Δυστυχώς όμως δεν μπορούν να αποδώσουν σωστά στα άκρα του ακουστικού φάσματος, κάτι που κάνουν με ευκολία -αλλά και με κάποιο «τίμημα»- τα πολύδρομα ηχεία.
Ο Bunkichi Yamanaka (Matsushita 1967) πρώτος πρότεινε ένα παθητικό δικτύωμα διαχωρισμού συχνοτήτων για ηχείο δύο δρόμων, τριών μεγαφώνων, που δεν παρουσίαζε ολισθήσεις φάσεις στην τελική απόκριση. Και αυτό αποδεικνυόταν στην πράξη καθώς το ηχείο ήταν ικανό να αναπαράγει με πιστότητα τετραγωνικούς παλμούς.
1669121314697.png
1669121327719.png

1669121400658.png

1669121431883.png

Η εμπορική εφαρμογή ήταν τα ηχεία Technics SB-7000, που απέκτησαν εξαιρετική φήμη και κατέγραψαν υψηλές πωλήσεις στην εποχή τους, τότε που τα ιαπωνικά ηχεία αντιμετωπίζονταν με σκεπτικισμό καθώς μεροληπτικά κατηγορούνταν συλλήβδην για εμφατική απόκριση στην μεσοϋψηλή και στην υψηλή περιοχή.
https://www.hifinews.com/content/technics-sb-7000-loudspeaker
Αργότερα o Eric Baekgaard δημοσίευσε (May 1977 – JAES) τη δική του εκδοχή παθητικού δικτυώμάτος διαχωρισμού συχνοτήτων γραμμικής φάσης, βασισμένο στη φιλοσοφία του Yamanaka, αλλά διαφορετικής πρακτικής προσέγγισης. Ήταν κι αυτό δύο δρόμων με τρία μεγάφωνα και φυσικά παρείχε τη δυνατότητα στα ηχεία να αποδίδουν σωστά τους τετραγωνικούς παλμούς.
1669121484113.png

Η εμπορική του εφαρμογή ήταν στη σειρά Beovox της Bang & Olufsen (1980-1985). Ιδιαίτερα τα Beovox M150.2 έτυχαν της μέγιστης εκτίμησης από τη σειρά.
https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=868
Ένας παλιός και καλός φίλος, επηρεασμένος από την «προσέγγιση» των Yamanaka- Baekgaard, μου ανέθεσε την κατασκευή των ηχείων του, βασισμένων στη φιλοσοφία αυτή.
Η καμπίνα είναι σφραγισμένη, ο συντελεστής των φίλτρων μειώθηκε στο 0,25 και το μεγάφωνο «σύζευξης» αντικαταστάθηκε από ζεύγος μεγαφώνων προς εξάλειψη της ανάγκης αναζήτησης κάποιου εξειδικευμένου. Η χρήση του super tweeter της Fostex δεν είναι υποχρεωτική, αλλά το ζήτησε επιτακτικά και το αποτέλεσμα δικαίωσε τον δικαίωσε.
Τα ηχεία έδωσαν ήχο με τεράστια εικόνα, υποδειγματική εστίαση, πολύ καλές χροιές, εξαιρετικά δυναμικά κι εκτεταμένη απόκριση συχνότητας.
 

Attachments

Last edited:

K

kimon

Guest
Τί μας θύμισες τώρα, αγαπητέ Stentor! Το συγκεκριμένο ηχείο (Β&Ο ΜS 150) το είχε δοκιμάσει ο "Ηχος" τον Οκτώβριο του (πολύ μακρινού, φευ!) 1981, μόνο όμως για ακροάσεις (δεν είχαν γίνει μετρήσεις) ο τότε διευθυντής σύνταξης του περιοδικού Θ. Σπίνουλας. Υπήρχε μάλιστα και αναφορά στην τεχνική λύση του του Erick Baekaard με λίγα λόγια, δηλαδή την χρήση ενός επιπλέον μεγαφώνου, το οποίο αποδίδει τους ελλείποντες όρους της συνάρτησης μεταφοράς του φίλτρου δεύτερης τάξης κατά Butterworth, εξασφαλίζοντας έτσι επίπεδη απόκριση του ηχείου στην περιοχή της συχνότητας κρος.
(Disclaimer: γράφω από μνήμης και χωρίς να ξέρω μαθηματικά, οπότε μπορεί να έχω κάνει κάποιο σφάλμα. Εδώ υπάρχει η πλήρης περιγραφή:) ).
Οι ακουστικές εντυπώσεις μιλούσαν για εξαιρετική στερεοφωνική εικόνα, με περιορισμένο όμως sweet spot.
Mιας και πιάσαμε όμως τα ιστορικά, μήπως έχεις υπ' όψιν σου το ΚLH3 του δόκτωρος Daniel von Recklinghausen; (και ειδικότερα το analog computer που το συνόδευε)
 

Μηνύματα
426
Reaction score
1.275
ο τότε διευθυντής σύνταξης του περιοδικού Θ. Σπίνουλας
Ήμουν μαθητής Λυκείου τότε και οι περιγραφές του, που ήταν προσανατολισμένες περισσότερο προς το κατασκευαστικό-τεχνικό παρά προς στο πώς ακούγεται μόνο ένα μηχάνημα, ήταν διδακτικές για μένα.
γράφω από μνήμης και χωρίς να ξέρω μαθηματικά
Μια χαρά τα λες!;)
Οι ακουστικές εντυπώσεις μιλούσαν για εξαιρετική στερεοφωνική εικόνα, με περιορισμένο όμως sweet spot.
Δε διαπίστωσα πρόβλημα στενού sweet spot. Μπορώ να καταθέσω μάλιστα το ακριβώς αντίθετο. To sweet spot είχε ασυνήθιστα μεγάλο πλάτος.
έχεις υπ' όψιν σου το ΚLH3 του δόκτωρος Daniel von Recklinghausen; (και ειδικότερα το analog computer που το συνόδευε)
Δυστυχώς όχι. Υποθέτω όμως πως θα ήταν κάτι αντίστοιχο με τον ενεργό ισοσταθμιστή που συνόδευε τα BOSE 901.
 



Μηνύματα
426
Reaction score
1.275
ΚLH3 του δόκτωρος Daniel von Recklinghausen; (και ειδικότερα το analog computer που το συνόδευε)
Ο Roger Russell, που ήταν ο ιθύνων νους πίσω από τα vintage LINE ARRAY's της McIntosh, διαθέτει στην αγορά ένα σύστημα ηχείων με ενεργή αντιστάθμιση. Η φιλοσοφία προσεγγίζει αυτή των KLH3 και BOSE901, δίχως φυσικά να έχουν κάποια άλλη κατασκευαστική ομοιότητα μεταξύ τους.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.811
Μηνύματα
3.028.735
Members
38.497
Νεότερο μέλος
Κωνσταντίνος Παντός
Top