Ηχεία δορυφόροι

K

kimon

Guest
"Ουδείς μωρότερος γραμματιστών, ει μη ιατροί ήσαν"
Αθήναιος

Κι αυτοί οι αρχαίοι... Δεν ξέραν τί τους γίνεται!
 
Last edited by a moderator:

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.639
Reaction score
12.226
Για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους και να μην μένουμε στις ανακρίβειες των εταιρειών...
Ένα ηχείο με midwoofer 5,25 inch, σε καμία περίπτωση δεν θα κατέβει από τους 55 Hz στα -3 db.
Αντίστοιχα, από ένα ηχείο με 6,5αρι, ή ως συνήθως είναι 6αρια, δεν θα ακούσουμε ποτέ κάτω από 44 κύκλους.
Το 8ιντσο μπορεί να δώσει μέχρι και 40 αν είναι midwoofer σχεδιαστικά και πέντε Hertz λιγότερα αν είναι καθαρό woofer.
Εξαίρεση στα παραπάνω είναι τα μεγάφωνα με χαμηλές ευαισθησίες και σχεδίαση για αναπαραγωγή χαμηλών.
Σε ένα τέτοιο μπορούμε να δούμε την συχνότητα F3 μέχρι και 30 Hz για ένα 8ιντσο.
Εκεί όμως θα δούμε και ευαισθησία της τάξης των 84-85 db.
 

K

kimon

Guest
Σκοπος μου είναι να μην χρησιμοποιούμε τον όρο δορυφόροι για όλα τα ηχεία.
Αυτό είναι σωστό και η επιμονή στο (και ψυχαναγκαστικά ανυπόφορο) αντίθετό του δεν δείχνει ευστροφία πνεύματος.
Για να μη παρεξηγηθώ, τα τωρινά μου ηχεία έχουν δεκαπεντάιντσα γούφερ με σύστημα προσαρμογής στον χώρο και όντως η αίσθηση στις χαμηλές σε σχέση με τα προηγούμενα είναι η μέρα με την νύχτα.
Μπορούμε λοιπόν να έχουμε ηχεία που να μη χρειάζονται υπογούφερ (να μην είναι σώνει και καλά δορυφόροι);
Φυσικά, μόνο που αυτό θα αντανακλάται ως αύξηση στην τιμή τους, σε σύγκριση με τα ομοειδή τους πάντα (βλέπε παραπάνω)
Μια άλλη τεχνική είναι η πατέντα του Daniel von Recklinghausen της KLH, ο οποίος πριν από 45 σχεδόν χρόνια παρουσίασε παθητικά ηχεία ελεγχόμενα από τον Αναλογικό Υπολογιστή Μπάσων (υπάρχουν πληροφορίες στο Δίκτυο).
Ο "Ηχος" το 1980 είχε δοκιμάσει το KLH 3, το μικρό ηχείο της σειράς με γούφερ 6,5 ιντσών, για το οποίο είχε γράψει: "ακούγοντας το "Dark side of the moon" (κοπή μισής ταχύτητας που έχει εξαιρετικά μπάσα) σε μέση στάθμη 95 db, δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε διαφορά βάζοντας και βγάζοντας στο σύστημα το υπογούφερ 600 λίτρων".
Σε υψηλότερες βέβαια στάθμες το μικρό γούφερ εγκατέλειπε (χωρίς όμως να "κροταλίζει", λόγω ακριβώς του υπολογιστή μπάσων).
Από όσα βλέπω στο Δίκτυο, αυτήν την τεχνική χρησιμοποιεί και η γνωστή Sonos (σε ενεργά όμως ηχεία).
 

K

kimon

Guest
Εξαίρεση στα παραπάνω είναι τα μεγάφωνα με χαμηλές ευαισθησίες και σχεδίαση για αναπαραγωγή χαμηλών.
Σε ένα τέτοιο μπορούμε να δούμε την συχνότητα F3 μέχρι και 30 Hz για ένα 8ιντσο.
Εκεί όμως θα δούμε και ευαισθησία της τάξης των 84-85 db.
Ακριβώς αυτό λέμε, και τέτοιο είναι και το μεγάφωνο SPH-165cp της MONACOR, όπως ρητά δηλώνουν τόσο η εταιρεία, όσο και οι δοκιμαστές (#16, αν κάνει κάποιος τον κόπο να διαβάσει τα γραφόμενά τους, θα το διαπιστώσει).
Μη φτάνουμε λοιπόν σε γελοιότητες, όπως δηλαδή ότι η διάμετρος ενός μεγαφώνου χαμηλών είναι το μόνο στοιχείο που καθορίζει τις επιδόσεις του και, κατ' επέκτασιν, ποια είναι η μέγιστη απόσταση ακρόασης και άλλα τέτοια φαιδρά.
 

K

kimon

Guest
Κοίταξα το αρχείο μου και η δοκιμή τoυ KLH 3 βρίσκεται στο τεύχος 88 του Ιουλίου 1980 του "Ήχου" (υπάρχει επίσης και μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Τόμλινσον Χόλμαν στον Γ. Ναθαναήλ).
Και μια μικρή διόρθωση: ο δίσκος ήταν ο "The Wall", ενώ το υπογούφερ 1000 λίτρων και έφτανε τα 16 Χερτζ.
.
 
Last edited by a moderator:

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.639
Reaction score
12.226
Ακριβώς αυτό λέμε, και τέτοιο είναι και το μεγάφωνο SPH-165cp της MONACOR, όπως ρητά δηλώνουν τόσο η εταιρεία, όσο και οι δοκιμαστές (#16, αν κάνει κάποιος τον κόπο να διαβάσει τα γραφόμενά τους, θα το διαπιστώσει).
Μη φτάνουμε λοιπόν σε γελοιότητες, όπως δηλαδή ότι η διάμετρος ενός μεγαφώνου χαμηλών είναι το μόνο στοιχείο που καθορίζει τις επιδόσεις του και, κατ' επέκτασιν, ποια είναι η μέγιστη απόσταση ακρόασης και άλλα τέτοια φαιδρά.
Στο μήνυμα σου Νο16 παραπέμπεις σε μια σελίδα. Στην σελίδα λοιπόν αυτή υπάρχει ο παρακάτω πίνακας:
monacor_sph-165cp_par.jpg

Αν έκανες τον κόπο να δεις τι γράφει, θα διαπίστωνες τα εξής, (Με τους ανάλογους υπολογισμούς βέβαια):
Σύμφωνα με τα στοιχεία του κατασκευαστή, η συχνότητα F3 είναι οι 44,1 Hz, ενώ σύμφωνα με τα μετρημένα χαρακτηριστικά του μεγαφώνου η F3 βρίσκεται στους 48,3 Hz.
Αναφέρομαι πάντα στην <<Μέγιστη Επίπεδη Απόκριση>> της μονάδας και όχι σε <<παιχνίδια>> που μπορούν μεν να γίνουν με τα λίτρα και τον σωλήνα, αλλά μειώνουν και την ευαισθησία και την πρόσληψη ισχύος της μονάδας, αλλά και στέλνουν την <<φασική καθυστέρηση του συστήματος>>, βλέπε παραμόρφωση στην περιοχή, στα ύψη.
Ακόμα και με λογική αύξηση της καμπίνας, ώστε να φύγουμε λίγο εκτός αλλά αποδεκτά, δεν θα καταφέρουμε να κατέβουμε από τους 40 Hz.

Ένα μεγάφωνο από σοβαρό κατασκευαστή που καλύπτει ικανοποιητικά το χαμηλό είναι το 6ιντσο της SbAcoustics. Η απόκριση του μπορεί να φτάσει τους 35 κύκλους, αλλά η καμπίνα του πρέπει να είναι αρκετά μεγαλύτερη από τα συνηθισμένα 6,5αρια, κοντά στα 35 λίτρα. Και πάλι θέλει σκέψη, αφού σε τέτοιο όγκο μπορεί να λειτουργήσει και 8ιντσο.
Σε λογικά λίτρα μεν, αλλά την ευαισθησία στα 83 db, είναι το Tang Band W6. Αυτό μπορεί να βγάλει 35 Hz σε μικρή καμπίνα.
 
Last edited:

Μηνύματα
1.736
Reaction score
2.482
Ωραίος ο kimon :drinks:, ίσως είναι ο μόνος που κατάλαβε το point του θέματος.
Μία άλλη παραμέτρος που πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν είναι και το πρόγραμμα ακρόασης. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι μιλάμε και για προσωπικές (υποκειμενικές) συνθήκες ακρόασης. Ο φίλος wnet 👍 το έγραψε με άλλο τρόπο στο θέμα immersive του Bhutia. Κάποιοι προσπαθούν να "τα μαζέψουν", πχ τα 105 db έγιναν 100.

Edit: Peter ωραίος, πάντα έχεις να προσθέσεις κάτι χρήσιμο. :hi:
 

K

kimon

Guest
Στο μήνυμα σου Νο16 παραπέμπεις σε μια σελίδα. Στην σελίδα λοιπόν αυτή υπάρχει ο παρακάτω πίνακας:
Στο μήνυμά μου λοιπόν γράφω:
"όπως ρητά δηλώνουν τόσο η εταιρεία, όσο και οι δοκιμαστές (#16, αν κάνει κάποιος τον κόπο να διαβάσει τα γραφόμενά τους, "
και αυτά είναι τα περί ου ο λόγος "γραφόμενα" (σε γκουγκλομετάφραση):
- Παράμετροι για αναπαραγωγή βαθιών μπάσων (η Monacor)
- HOBBY HiFi 04/2017 «Απαιτούνται μόνο 13 έως 18 λίτρα. Ωστόσο, εξακολουθεί να παρέχει μια απίστευτα βαθιά αναπαραγωγή μπάσων έως σχεδόν 30 Hz
-DIBIRAMA: "ο MONACOR SPH-165CP που υποβλήθηκε στις δοκιμές μας έδειξε μια σαφή προδιάθεση για χαμηλές συχνότητες, με πολύ περιορισμένη παραμόρφωση και ένα σύνολο παραμέτρων βελτιστοποιημένων για λειτουργία με αντανακλαστικά μπάσων. Προτείνουμε τη χρήση του σε συστήματα bass-reflex περίπου 13 - 18 λίτρων συντονισμένα σε περίπου 40 - 45 Hz".

Ομολογώ ότι δεν καταπιάνομαι με σχεδιάσεις-επισκευές-κατασκευές ηχείων, οπότε τα ανωτέρω γραφόμενα τα θεώρησα επαρκώς πειστικά ώστε να φέρω ένα παράδειγμα μεγαφώνου (και όχι μια ολοκληρωμένη πρόταση κατασκευής ηχείου) το οποίο μπορεί να αποτελέσει την βάση κατασκευής ενός ηχείου που δεν θα χρειάζεται υπογούφερ σώνει και καλά.
Όποιες λοιπόν αντιρρήσεις έχεις, μη τις απευθύνεις σε μένα προσωπικά
Αν έκανες τον κόπο να δεις τι γράφει (ο πίνακας), θα διαπίστωνες τα εξής,
γιατί και τον κόπο να είχα κάνει, δεν θα μπορούσα να μπω σε λεπτομέρειες τέτοιου επιπέδου.
Τα παράπονα λοιπόν στον μάστορα (που λένε).
 

K

kimon

Guest
Στο μήνυμα σου Νο16 παραπέμπεις σε μια σελίδα. Στην σελίδα λοιπόν αυτή υπάρχει ο παρακάτω πίνακας:
monacor_sph-165cp_par.jpg

Αν έκανες τον κόπο να δεις τι γράφει, θα διαπίστωνες τα εξής, (Με τους ανάλογους υπολογισμούς βέβαια):
Σύμφωνα με τα στοιχεία του κατασκευαστή, η συχνότητα F3 είναι οι 44,1 Hz, ενώ σύμφωνα με τα μετρημένα χαρακτηριστικά του μεγαφώνου η F3 βρίσκεται στους 48,3 Hz.
Αναφέρομαι πάντα στην <<Μέγιστη Επίπεδη Απόκριση>> της μονάδας
Επανέρχομαι στο θέμα, γιατί η απάντησή σου μου δημιούργησε κάποιες απορίες, τις οποίες θα ήθελα να διαλύσεις, όσο και αν σου φανούν (ενδεχομένως) απλοϊκές.
Γράφεις λοιπόν:
"Αν έκανες τον κόπο να δεις τι γράφει (ο παραπάνω πίνακας), θα διαπίστωνες τα εξής, (Με τους ανάλογους υπολογισμούς βέβαια):
Σύμφωνα με τα στοιχεία του κατασκευαστή, η συχνότητα F3 είναι οι 44,1 Hz, ενώ σύμφωνα με τα μετρημένα χαρακτηριστικά του μεγαφώνου η F3 βρίσκεται στους 48,3 Hz."

Α
πορία πρώτη:
Στον πίνακα δεν αναφέρονται συχνότητες αποκοπής (F3). Από ποια στοιχεία του πίνακα και με ποιες αλγεβρικές πράξεις (απλή αναφορά αρκεί) προκύπτουν οι συχνότητες αποκοπής που αναφέρεις;

Απορία δεύτερη:
Εάν (όπως, λόγω περιορισμένων δικών μου γνώσεων πάνω στους υπολογισμούς, υποθέτω) συνήγαγες τις συχνότητες αποκοπής όχι από τον πίνακα όπως (ίσως λόγω παραδρομής) αναφέρεις, αλλά από τα διαγράμματα απόκρισης συχνότητας που δημοσιεύουν η MONACOR αφ' ενός και το Dibirama αφ' ετέρου, πώς κατέληξες σε τιμές με ακρίβεια πρώτου δεκαδικού ψηφίου;
(στό διάγραμμα της Μόνακορ το πάχος της γραμμής του καταγραφικού καλύπτει 1,5 ντεσιμπέλ σχεδόν, ενώ στο διάγραμμα του DIBIRAMA επαρκεί η ανάλυση για πρώτο δεκαδικό; στην 23 ιντσών οθόνη μου δεν το βλέπω)

Απορία τρίτη:
Έχω την εντύπωση ότι ως F3 ορίζεται η συχνότητα στην οποία η στάθμη εξόδου είναι μειωμένη κατά 3 ντεσιμπέλ ως προς την στάθμη στα 1000 χέρτζ. Επειδή δεν έχω ξανασυναντήσει τον όρο "Μέγιστη Επίπεδη Απόκριση" που χρησιμοποιείς, μήπως θα μπορούσες να δώσεις μια σύντομη εξήγηση του περιεχομένου του;

Ευχαριστώ εκ των προτέρων για τον κόπο σου.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.639
Reaction score
12.226
Επανέρχομαι στο θέμα, γιατί η απάντησή σου μου δημιούργησε κάποιες απορίες, τις οποίες θα ήθελα να διαλύσεις, όσο και αν σου φανούν (ενδεχομένως) απλοϊκές.
Γράφεις λοιπόν:
"Αν έκανες τον κόπο να δεις τι γράφει (ο παραπάνω πίνακας), θα διαπίστωνες τα εξής, (Με τους ανάλογους υπολογισμούς βέβαια):
Σύμφωνα με τα στοιχεία του κατασκευαστή, η συχνότητα F3 είναι οι 44,1 Hz, ενώ σύμφωνα με τα μετρημένα χαρακτηριστικά του μεγαφώνου η F3 βρίσκεται στους 48,3 Hz."

Α
πορία πρώτη:
Στον πίνακα δεν αναφέρονται συχνότητες αποκοπής (F3). Από ποια στοιχεία του πίνακα και με ποιες αλγεβρικές πράξεις (απλή αναφορά αρκεί) προκύπτουν οι συχνότητες αποκοπής που αναφέρεις;

Απορία δεύτερη:
Εάν (όπως, λόγω περιορισμένων δικών μου γνώσεων πάνω στους υπολογισμούς, υποθέτω) συνήγαγες τις συχνότητες αποκοπής όχι από τον πίνακα όπως (ίσως λόγω παραδρομής) αναφέρεις, αλλά από τα διαγράμματα απόκρισης συχνότητας που δημοσιεύουν η MONACOR αφ' ενός και το Dibirama αφ' ετέρου, πώς κατέληξες σε τιμές με ακρίβεια πρώτου δεκαδικού ψηφίου;
(στό διάγραμμα της Μόνακορ το πάχος της γραμμής του καταγραφικού καλύπτει 1,5 ντεσιμπέλ σχεδόν, ενώ στο διάγραμμα του DIBIRAMA επαρκεί η ανάλυση για πρώτο δεκαδικό; στην 23 ιντσών οθόνη μου δεν το βλέπω)

Απορία τρίτη:
Έχω την εντύπωση ότι ως F3 ορίζεται η συχνότητα στην οποία η στάθμη εξόδου είναι μειωμένη κατά 3 ντεσιμπέλ ως προς την στάθμη στα 1000 χέρτζ. Επειδή δεν έχω ξανασυναντήσει τον όρο "Μέγιστη Επίπεδη Απόκριση" που χρησιμοποιείς, μήπως θα μπορούσες να δώσεις μια σύντομη εξήγηση του περιεχομένου του;

Ευχαριστώ εκ των προτέρων για τον κόπο σου.
Αν οι προηγούμενες απαντήσεις ήταν ελαφρώς εκτός θέματος, τώρα ξεφεύγουμε εντελώς.
Μια σύντομη απάντηση γιατί είναι αρχή μου, όσο αυτό είναι εφικτό, να μένουμε εντός για κάποιον που από τον τίτλο θα ψάξει συγκεκριμένες πληροφορίες. Δεν είναι ωραίο να χρειαστεί να ανοίξει δεκάδες σελίδες για να βρει 7-8 σχετικές απαντήσεις.

Στο διαδίκτυο λοιπόν υπάρχουν εύκολα προσβάσιμα προγράμματα υπολογισμού καμπινών, βάση των χαρακτηριστικών των μεγαφώνων. Αυτά είναι μια πολύ καλή βάση.
Για παράδειγμα εδώ υπάρχουν πολλά χρήσιμα τέτοια για γρήγορους και αρκετά ακριβείς υπολογισμούς.
Ένα ποιο εξεζητημένο, που δίνει και περισσότερα στοιχεία είναι το winisd. Σε αυτό δίνεις και κάποιες δικές σου προτιμήσεις. Αν για παράδειγμα ένας αυτοκινητάς θέλει ένα boombox για διαγωνισμό decibel.
Το <<μέγιστη επίπεδη απόκριση>> είναι η λογικότερη και ορθότερη από τις σχεδιαστικές επιλογές και αυτή που χρησιμοποιείται συνήθως.

Από εκεί και πέρα υπάρχουν και άλλα προγράμματα με περισσότερα χαρακτηριστικά και ποιο ειδικά.
Για τον ακριβή μαθηματικό τύπο υπάρχει σχετική βιβλιογραφία και σίγουρα διαδικτυακές σελίδες με πληροφορίες.
Αυτά είναι χρήσιμα για το ξεκίνημα. Ο τελικός κριτής είναι όταν όλα αυτά γίνουν ολοκληρωμένο ηχείο.
Διαστάσεις, μονωτικά, τοποθέτηση είναι κάποιοι από τους παράγοντες που επηρεάζουν, όταν το ζητούμενο είναι η απόλυτη ακρίβεια και όχι το αποδεκτό.
Μένει επαλήθευση μέσω μετρήσεων για τα τελικά ακριβή στοιχεία.
 

Μηνύματα
1.736
Reaction score
2.482
Πέτρο τι έχεις να πεις για τα υλικά των μεγαφώνων; όχι για την κατασκευή τους. Κάποιοι πχ προτιμούν ακόμα στα woofer το χαρτί.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.639
Reaction score
12.226
Πέτρο τι έχεις να πεις για τα υλικά των μεγαφώνων; όχι για την κατασκευή τους. Κάποιοι πχ προτιμούν ακόμα στα woofer το χαρτί.
Το μεγάφωνο είναι σύνολο και όχι μεμονωμένα υλικά. Ναι μεν το κάθε υλικό έχει τους ιδιοσυντονισμούς του, αλλά αυτό που τελικά μετράει είναι η σωστή σχεδίαση του. Υπάρχουν σοβαρές μονάδες με κάθε υλικό, όπως υπάρχουν και άθλιες με κώνο κέβλαρ ή χαρτί ή πολυπροπυλένιο.
Μετά έρχεται ο σωστός σχεδιαστής και υλοποιεί, με βάση αυτή τη μονάδα, το <<ηχείο>>. Εκεί είναι η βασική διαφορά.
Αν ο σχεδιαστής είναι <<άμπαλος>>, ότι και να του δώσεις ηχείο δεν θα φτιάξει.
Τώρα αν κρίνουμε αυτό που φτάνει στα αυτιά μας με βάση το υλικό του κώνου τι να πω...
 
Last edited:

K

kimon

Guest
Αν οι προηγούμενες απαντήσεις ήταν ελαφρώς εκτός θέματος, τώρα ξεφεύγουμε εντελώς.
Εμ έτσι που τα έγραψες στην προηγούμενη απάντησή σου σε μένα ευλογημένε,
Αν έκανες τον κόπο να δεις τι γράφει, θα διαπίστωνες τα εξής, (Με τους ανάλογους υπολογισμούς βέβαια):
Σύμφωνα με τα στοιχεία του κατασκευαστή, η συχνότητα F3 είναι οι 44,1 Hz, ενώ σύμφωνα με τα μετρημένα χαρακτηριστικά του μεγαφώνου η F3 βρίσκεται στους 48,3 Hz.
Αναφέρομαι πάντα στην <<Μέγιστη Επίπεδη Απόκριση>> της μονάδας και όχι σε <<παιχνίδια>> που μπορούν μεν να γίνουν με τα λίτρα και τον σωλήνα, αλλά μειώνουν και την ευαισθησία και την πρόσληψη ισχύος της μονάδας, αλλά και στέλνουν την <<φασική καθυστέρηση του συστήματος>>, βλέπε παραμόρφωση στην περιοχή, στα ύψη.
νόμισα ότι είχες εφεύρει κάποιον τρόπο να αξιοποιείς τις παραμέτρους Thiele - Small των μεγαφώνων για να απεικάζεις την απόκριση συχνότητας που έχουν στον ελεύθερο αέρα, λόγω του ότι δεν έκανες την παραμικρή αναφορά σχετικά με το ότι σχολίαζες την πρόταση αξιοποίησης του συγκεκριμένου μεγαφώνου από πλευράς Dibirama (και αυτό πάλι το εικάζω, καθότι, όπως προείπα, δεν κάνεις την παραμικρή αναφορά!)
Τώρα για το πόσο ξεφεύγουμε από το θέμα και τίνων ευθύνη είναι αυτό, θα μου επιτρέψεις να παρατηρήσω ότι μια δόση σαφήνειας στον γραπτό λόγο επιβάλλεται να υπάρχει.
Τέλος πάντων.
Από την σκοπιά μου πάντως, για να επανέλθουμε στο θέμα, η βιομηχανία μεγαφώνων αλλά και η ευφυία παλιότερων μηχανικών (Daniel von Recklinghausen), προσφέρουν λύσεις σε έναν ικανό σχεδιαστή, ώστε να δημιουργήσει ηχεία, τα οποία κανείς εχέφρων δεν θα μπορεί να τα χαρακτηρίσει "δορυφόρους" ελαφρά τη καρδία.
 





Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.652
Μηνύματα
2.870.363
Members
37.933
Νεότερο μέλος
daemon76
Top