- Μηνύματα
- 4.462
- Reaction score
- 7.734
Στον χωρο του Ηi-Fiυπαρχει ενας πυρηνας ατομωνοι οποιοι χρονια τωρα ισχυριζονται οτι με μονο οπλο το αυτι τους μπορουν να προχωρησουν σε συγκριση και αξιολογηση οχι μονον ηχειων αλλα ακομη και καλωδιων χωρις να χρειαζονται τιποτα αλλο. Μονο το αισθητηριο της ακοης φτανει για την αξιολογηση ενος ηχοσυστηματος.
Η ακροαση ενος ηχοσυστηματος και η αξιολογηση του αποτελει πλεον παραδοση στους hifiκυκλους, ενας ειδος ιεροτελεστιας θα λεγαμε.Ας παρουμε τα πραγματα ομως με την σειρα. Σκοπος μας ειναι να αναλυσουμε αυτην την αποψη και να δουμε ποσο αληθης ειναι. Απο τηνμια πλευρα εχουμε τα τεχνικα χαρακτηριστικα ενος ηχειου, εργαστηριακες μετρησεις κλτπ.
Η μελετη των τεχνικων αυτων δεδομενων αποτελει κατα κοινη ομολογια μια αντικειμενικη μεθοδο αξιολογησης ενος ηχειου, ειναι μια καταγραφη των ικανοτητων /δεξιοτητων ενος ηχειου. Επομενως αμεσως εχουμε μια εικονα περι του τι εινα ικανο ενα ηχειο να κανει.Ηαληθεια βεβαια ειναι οτι σε ολα σχεδον τα εντυπα πριν το τελικο συμπερασμα και αμεσως μετα την περιγραφη του ηχειου, την αναλυση των τεχνικων που ενσωματωνει και τις εργαστηριακες του επιδοσεις ακολουθει ενα κειμενο που ειναι αφιερωμενο στην ακροαση. Παραδοσιακα ενα ηχειο υποκειται στην βασανο της ακροασης.
Απο αυτην την σκοπια δειχνει να αποκταει λογικη η ανωτερω πατροπαραδοτη συνηθεια της ακροασης ως μεσο κρισης και αξιολογησης απο τους χαιενταδες παλιας κοπης.
Αφορμη αποτελεσαν τα γραπτα ενος ατομου(Fritz Fey-Fritz Fey has been the publisher and editor-in-chief since the first edition of Studio Magazin in 1978 and is therefore an integral part of the audio industry. Since the mid-1980s, he has also been a specialist planner for building and room acoustics and a mastering engineer in the publisher's own studio.)που ασχολειται επαγγελματικα εδω και πολλα χρονια με το αντικειμενο ,δουλευοντας στο στουντιο ενω παραλληλα ασχολειται επισης με την ακουστικη χωρου και αρθρογραφει.
Ηθελημενα δεν ανετρεξα σε κειμενα ατομων που ασχολουνται με εργαστηριακες μετρησεις ετσι ωστε να κρατησουμε καποια αποσταση απο τους λεγομενους τεχνοφρικουλες.Θελησα απλα να δω πως γινεται μια ακροαση απο την πλευρα ενος ατομου απο τον επαγγελματικο χωρο. Καποια αποσπασματα της κριτικης θα αναφερθουν στο τελος δλδ στο 2ο μερος.
Για να δουμε ομως πιο λεπτομερως ορισμενες πτυχες του θεματος. Οι νομοι της φυσικης ισχυουν για ολα τα ηχεια. Αυτο πολυ απλα σημαινει οτι ο χωρος μεσα στον οποιο βρισκεται το ηχειο αφηνει το αποτυπωμα του και επομενως ενα ηχειο μπορει να παιξει τοσο καλα οσο το αφηνει ο χωρος. Η βελτιστη λυση για να μειωσουμε την επιδραση του χωρου θα ηταν να φροντισουμε ηχητικα τον ιδιο τον χωρο κατι που ομως δεν ειναι εφικτο παντα. Το μεγαλο προβλημα βρισκεται στις χαμηλες συχνοτητες οπου θα χρειαζομασταν πολυ υλικο για να καλυψουμε επιφανειες ,γωνιεςκτλπ. Μια οχι τοσο κοστοβορα λυση οπως αναφερεται στα κειμενα θα ηταν να τοποθετησουμε το ηχειο κοντα στο τοιχωμα ετσι ωστε να μετριασουμε την επιδραση των ανακλασεων των χαμηλων συχνοτητων που οδηγουν σε αυξομειωσεις και κατοπιν με την χρηση εκουαλαιζερ να μειωσουμε το γκειν που αναποφευκτα εμφανιζεται λογω της γειτνίασής τους με τις τοιχωματικες επιφανειες. Υπαρχουν ομως και κατασκευαστες ηχειων που χρησιμοποιουν συγκεκριμενες τεχνικες οπως η καρδιοειδη αποκριση ετσι ωστε να μειωσουν τις αρνητικες επιδρασεις ενος χωρου.Αφηνω απ εξω την χρηση σαμπς.
Οι διαφορες ακροασεις ηχειων του κυριου Fritz και τα οποια συμπερασματα προκυψαν πραγματοποιηθηκαν σε χωρους ακουστικα φροντισμενους δλδ μεσα σε στουντιακους χωρους. Εδω συνανταμε και το πρωτο συννεφο φερνοντας στο μυαλο μας τα τυπικα καθιστικα των χαιενταδων, χωρις ιχνος ακουστικης φροντιδας. Μπορειτε απλα να σκεφτειται το πληθος των ανακλασεων οπου σε συνδυασμο με τις κατα κανονα λανθασμενες αποστασεις ακροασης οδηγουν σε ακροαση ανακλασεων και οχι ηχειων.
Δευτερος βασικος παραγοντας ειναι τα ιδια τα ηχεια. Ο συντακτης προχωρα στην συγκριση μονιτορ μεσα σε φροντισμενο χωρο. Τι ειναι ομως μονιτορ? Μονιτορ ειναι εκεινο το ηχειο που δεν στρογγυλευει, που δεν χρωματιζει που λεει την αληθεια ,ξεσκεπαζει τα οποια προβληματα, ειναι σε γενικες γραμμες αυτο που πρεπει να ειναι, οταν η παραγωγη ειναι μετρια τοτε ο ηχος που θα βγαινει απο τα μεγαφωνα θα ειναι μετριος ενω οταν η παραγωγη ειναι καλη θα ακουγεται και αυτο οπως αυτη. Εδω ομως ερχομαστε αντιμετωποι με το προβλημα. Σκεφτειται τα ηχεια που χρησιμοποιουν οι γνωστοι κυκλοι. Ηχεια που χρωματιζουν και στρογγυλευουν που τα λενε ολα στο περιπου ή που αφηγουνται την δικη τους πραγματικοτητα.
Καντε μια υποθεση τωρα και σκεφτειται καποιον που καθεται στο αφροντιστο καθιστικο του απενταντι σε 2 ηχεια που στρογγυλευουν και χρωματιζουν ο οποιος ειναι ετοιμος για συγκριτικο καλωδιων και απο την αλλη καποιον σε φροντισμενο χωρο με 2 μονιτορ που λενε την αληθεια. Ποιος εχει πιθανοτητα να ανιχνευσει εστω κατι,μια ανεπαισθητη διαφορα? Παντως οχι ο πρωτος. Ακομη και συγκριση μεταξυ ηχειων καθισταται προβληματικη αφου το καθενα αφηγειται την δικη του ιστορια.Απουσιαζει το μετρο, ενα ηχειο που να μπορεις να συγκρινεις την αληθεια του καθενος.
Εδω τωρα βλεπουμε και μια αλλη πτυχη. Αν καποιος θα επρεπε να κυνηγαει σαν τρελος αριστες ηχογραφησεις θα επρεπε να ειναι ο κατοχος ενος μονιτορ διοτι η ποιοτητα της ηχογραφησης με ενα μονιτορ γινεται ξεκαθαρα αντιληπτη.
Μεχρι στιγμης εχουμε εναν ακαταλληλο χωρο με ακαταλληλα ηχεια.
Δεν θα ηθελα πραγματικα να αναφερθω στις αποστασεις ακροασης, τις θεσεις των ηχειων , συμμετριες , αμμεση και εμμεσση ακτινοβολια . εκει ειναι που χανει η μανα το παιδι και το παιδι την μανα. Λιγο να κοιταξετε τους χωρους και τις θεσεις θα διαπιστωσετε οτι σχεδον ολα ειναι λαθος.
Κατ αρχας μια ακροαση 3 ατομων θα ειχε καποιο νοημα εαν πραγματοποιουνταν οπως φαινεται στο παρακατω σκιτσο με την απαραιτητη διαφορα υψους.
Σε γενικες γραμμες ο μονος κανονας σε ολες αυτες τις ακροασεις και συγκριτικα ειναι οτι δεν υπαρχει κανονας.
Μια ακομη πτυχη του προβληματος ειναι η πηγη που χρησιμοποιειται για τα διαφορα συγκριτικα και εννοω το αναλογικο μεσο ,το τοτεμ του χαιφαι, το πικαπ.
Απο τεχνικης αποψης θα πρεπει δυστηχως να αναφερουμε οτι το σιντι υπερεχει του βινυλιου.
Το προβλημα εστιαζεται οπως αναφερει μηχανικος ηχου οχι μονον στο μικροτερο δυναμικο ευρος, το οποιο μπορει καπως να αυξηθει οταν το ιδιο κομματι καταλαμβανει στον δισκο πολυ μεγαλυτερη επιφανεια, αλλα και στον διαχωρισμο των καναλιων οπου ειναι χειροτερος σε συγκριση με το σιντι. Επισης η ποιοτητα της ηχογραφησης ( εδω βεβαιως εννοουμε μειωνεται οσο ο βραχιονας ολισθαινει προς το εσωτερικο. Τελος ακομη και η μητρα/πρεσα σταδιακα μεταβαλλεται.
Σκεφτειται τωρα ενα ακαταλληλο χωρο με ηχεια που χρωματιζουν και στρογγυλευουν οπου χρησιμοποιειται και ως υλικο ακροασης το βινυλιο. Το χειροτερο που μπορω να σκεφτω ως συνθηκες ειναι να σε κοπαναει και η κυρα με κανα τσοκαρο την ωρα της ακροασης.
Το τελευταιο που μενει να εξετασουμε ειναι το υλικο που χρησιμοποιειται σε μια αξιολογηση.
Σιγουρα θα πρεπει να μην μας ειναι αγνωστο. Φτανει ομως μονο αυτο? Πρεπει να ειναι ολες οι ηχογραφησεις τελειες ή χρειαζομαστε και μετριο υλικο ετσι ωστε να δουμε αν το ηχειο μας λεει την αληθεια?
Στην τελικη ποιες ηχογραφησεις ειναι καταλληλες και ποια σημεια πρεπει να προσεξουμε?
Οπως ειχα διαβασει καποτε ,για να γραψεις οτι το ταδε ηχειο αποδιδει με φυσικοτητα τα οργανα, δεν θα πρεπει να εχεις ακουσει τουλαχιστον το ιδιο το οργανο?
Στον τομεα των μονιτορ τα πραγματα ειναι ξεκαθαρα, χρειαζονται και μετριες ηχογραφησεις , εγκληματικες ηχογραφησεις ως αποδειξη της ικανοτητας του ηχειου θα λεγαμε.
Θα παραθεσω καποιες περιγραφες κατα την ακροαση μονιτορ ετσι ωστε να παρουμε και μια γευση απο το αισθητηριο της ακοης ενος ατομου απο τον χωρο της παραγωγης και των στουντιο.
Σιγουρα οι γλαφυρες περιγραφες που κατα καιρους διαβαζουμε ειναι αξεπεραστες, εδω δεν απογειωνεται καποιο συστημα.
Η ακροαση ενος ηχοσυστηματος και η αξιολογηση του αποτελει πλεον παραδοση στους hifiκυκλους, ενας ειδος ιεροτελεστιας θα λεγαμε.Ας παρουμε τα πραγματα ομως με την σειρα. Σκοπος μας ειναι να αναλυσουμε αυτην την αποψη και να δουμε ποσο αληθης ειναι. Απο τηνμια πλευρα εχουμε τα τεχνικα χαρακτηριστικα ενος ηχειου, εργαστηριακες μετρησεις κλτπ.
Η μελετη των τεχνικων αυτων δεδομενων αποτελει κατα κοινη ομολογια μια αντικειμενικη μεθοδο αξιολογησης ενος ηχειου, ειναι μια καταγραφη των ικανοτητων /δεξιοτητων ενος ηχειου. Επομενως αμεσως εχουμε μια εικονα περι του τι εινα ικανο ενα ηχειο να κανει.Ηαληθεια βεβαια ειναι οτι σε ολα σχεδον τα εντυπα πριν το τελικο συμπερασμα και αμεσως μετα την περιγραφη του ηχειου, την αναλυση των τεχνικων που ενσωματωνει και τις εργαστηριακες του επιδοσεις ακολουθει ενα κειμενο που ειναι αφιερωμενο στην ακροαση. Παραδοσιακα ενα ηχειο υποκειται στην βασανο της ακροασης.
Απο αυτην την σκοπια δειχνει να αποκταει λογικη η ανωτερω πατροπαραδοτη συνηθεια της ακροασης ως μεσο κρισης και αξιολογησης απο τους χαιενταδες παλιας κοπης.
Αφορμη αποτελεσαν τα γραπτα ενος ατομου(Fritz Fey-Fritz Fey has been the publisher and editor-in-chief since the first edition of Studio Magazin in 1978 and is therefore an integral part of the audio industry. Since the mid-1980s, he has also been a specialist planner for building and room acoustics and a mastering engineer in the publisher's own studio.)που ασχολειται επαγγελματικα εδω και πολλα χρονια με το αντικειμενο ,δουλευοντας στο στουντιο ενω παραλληλα ασχολειται επισης με την ακουστικη χωρου και αρθρογραφει.
Ηθελημενα δεν ανετρεξα σε κειμενα ατομων που ασχολουνται με εργαστηριακες μετρησεις ετσι ωστε να κρατησουμε καποια αποσταση απο τους λεγομενους τεχνοφρικουλες.Θελησα απλα να δω πως γινεται μια ακροαση απο την πλευρα ενος ατομου απο τον επαγγελματικο χωρο. Καποια αποσπασματα της κριτικης θα αναφερθουν στο τελος δλδ στο 2ο μερος.
Για να δουμε ομως πιο λεπτομερως ορισμενες πτυχες του θεματος. Οι νομοι της φυσικης ισχυουν για ολα τα ηχεια. Αυτο πολυ απλα σημαινει οτι ο χωρος μεσα στον οποιο βρισκεται το ηχειο αφηνει το αποτυπωμα του και επομενως ενα ηχειο μπορει να παιξει τοσο καλα οσο το αφηνει ο χωρος. Η βελτιστη λυση για να μειωσουμε την επιδραση του χωρου θα ηταν να φροντισουμε ηχητικα τον ιδιο τον χωρο κατι που ομως δεν ειναι εφικτο παντα. Το μεγαλο προβλημα βρισκεται στις χαμηλες συχνοτητες οπου θα χρειαζομασταν πολυ υλικο για να καλυψουμε επιφανειες ,γωνιεςκτλπ. Μια οχι τοσο κοστοβορα λυση οπως αναφερεται στα κειμενα θα ηταν να τοποθετησουμε το ηχειο κοντα στο τοιχωμα ετσι ωστε να μετριασουμε την επιδραση των ανακλασεων των χαμηλων συχνοτητων που οδηγουν σε αυξομειωσεις και κατοπιν με την χρηση εκουαλαιζερ να μειωσουμε το γκειν που αναποφευκτα εμφανιζεται λογω της γειτνίασής τους με τις τοιχωματικες επιφανειες. Υπαρχουν ομως και κατασκευαστες ηχειων που χρησιμοποιουν συγκεκριμενες τεχνικες οπως η καρδιοειδη αποκριση ετσι ωστε να μειωσουν τις αρνητικες επιδρασεις ενος χωρου.Αφηνω απ εξω την χρηση σαμπς.
Οι διαφορες ακροασεις ηχειων του κυριου Fritz και τα οποια συμπερασματα προκυψαν πραγματοποιηθηκαν σε χωρους ακουστικα φροντισμενους δλδ μεσα σε στουντιακους χωρους. Εδω συνανταμε και το πρωτο συννεφο φερνοντας στο μυαλο μας τα τυπικα καθιστικα των χαιενταδων, χωρις ιχνος ακουστικης φροντιδας. Μπορειτε απλα να σκεφτειται το πληθος των ανακλασεων οπου σε συνδυασμο με τις κατα κανονα λανθασμενες αποστασεις ακροασης οδηγουν σε ακροαση ανακλασεων και οχι ηχειων.
Δευτερος βασικος παραγοντας ειναι τα ιδια τα ηχεια. Ο συντακτης προχωρα στην συγκριση μονιτορ μεσα σε φροντισμενο χωρο. Τι ειναι ομως μονιτορ? Μονιτορ ειναι εκεινο το ηχειο που δεν στρογγυλευει, που δεν χρωματιζει που λεει την αληθεια ,ξεσκεπαζει τα οποια προβληματα, ειναι σε γενικες γραμμες αυτο που πρεπει να ειναι, οταν η παραγωγη ειναι μετρια τοτε ο ηχος που θα βγαινει απο τα μεγαφωνα θα ειναι μετριος ενω οταν η παραγωγη ειναι καλη θα ακουγεται και αυτο οπως αυτη. Εδω ομως ερχομαστε αντιμετωποι με το προβλημα. Σκεφτειται τα ηχεια που χρησιμοποιουν οι γνωστοι κυκλοι. Ηχεια που χρωματιζουν και στρογγυλευουν που τα λενε ολα στο περιπου ή που αφηγουνται την δικη τους πραγματικοτητα.
Καντε μια υποθεση τωρα και σκεφτειται καποιον που καθεται στο αφροντιστο καθιστικο του απενταντι σε 2 ηχεια που στρογγυλευουν και χρωματιζουν ο οποιος ειναι ετοιμος για συγκριτικο καλωδιων και απο την αλλη καποιον σε φροντισμενο χωρο με 2 μονιτορ που λενε την αληθεια. Ποιος εχει πιθανοτητα να ανιχνευσει εστω κατι,μια ανεπαισθητη διαφορα? Παντως οχι ο πρωτος. Ακομη και συγκριση μεταξυ ηχειων καθισταται προβληματικη αφου το καθενα αφηγειται την δικη του ιστορια.Απουσιαζει το μετρο, ενα ηχειο που να μπορεις να συγκρινεις την αληθεια του καθενος.
Εδω τωρα βλεπουμε και μια αλλη πτυχη. Αν καποιος θα επρεπε να κυνηγαει σαν τρελος αριστες ηχογραφησεις θα επρεπε να ειναι ο κατοχος ενος μονιτορ διοτι η ποιοτητα της ηχογραφησης με ενα μονιτορ γινεται ξεκαθαρα αντιληπτη.
Μεχρι στιγμης εχουμε εναν ακαταλληλο χωρο με ακαταλληλα ηχεια.
Δεν θα ηθελα πραγματικα να αναφερθω στις αποστασεις ακροασης, τις θεσεις των ηχειων , συμμετριες , αμμεση και εμμεσση ακτινοβολια . εκει ειναι που χανει η μανα το παιδι και το παιδι την μανα. Λιγο να κοιταξετε τους χωρους και τις θεσεις θα διαπιστωσετε οτι σχεδον ολα ειναι λαθος.
Κατ αρχας μια ακροαση 3 ατομων θα ειχε καποιο νοημα εαν πραγματοποιουνταν οπως φαινεται στο παρακατω σκιτσο με την απαραιτητη διαφορα υψους.
Σε γενικες γραμμες ο μονος κανονας σε ολες αυτες τις ακροασεις και συγκριτικα ειναι οτι δεν υπαρχει κανονας.
Μια ακομη πτυχη του προβληματος ειναι η πηγη που χρησιμοποιειται για τα διαφορα συγκριτικα και εννοω το αναλογικο μεσο ,το τοτεμ του χαιφαι, το πικαπ.
Απο τεχνικης αποψης θα πρεπει δυστηχως να αναφερουμε οτι το σιντι υπερεχει του βινυλιου.
Το προβλημα εστιαζεται οπως αναφερει μηχανικος ηχου οχι μονον στο μικροτερο δυναμικο ευρος, το οποιο μπορει καπως να αυξηθει οταν το ιδιο κομματι καταλαμβανει στον δισκο πολυ μεγαλυτερη επιφανεια, αλλα και στον διαχωρισμο των καναλιων οπου ειναι χειροτερος σε συγκριση με το σιντι. Επισης η ποιοτητα της ηχογραφησης ( εδω βεβαιως εννοουμε μειωνεται οσο ο βραχιονας ολισθαινει προς το εσωτερικο. Τελος ακομη και η μητρα/πρεσα σταδιακα μεταβαλλεται.
Σκεφτειται τωρα ενα ακαταλληλο χωρο με ηχεια που χρωματιζουν και στρογγυλευουν οπου χρησιμοποιειται και ως υλικο ακροασης το βινυλιο. Το χειροτερο που μπορω να σκεφτω ως συνθηκες ειναι να σε κοπαναει και η κυρα με κανα τσοκαρο την ωρα της ακροασης.
Το τελευταιο που μενει να εξετασουμε ειναι το υλικο που χρησιμοποιειται σε μια αξιολογηση.
Σιγουρα θα πρεπει να μην μας ειναι αγνωστο. Φτανει ομως μονο αυτο? Πρεπει να ειναι ολες οι ηχογραφησεις τελειες ή χρειαζομαστε και μετριο υλικο ετσι ωστε να δουμε αν το ηχειο μας λεει την αληθεια?
Στην τελικη ποιες ηχογραφησεις ειναι καταλληλες και ποια σημεια πρεπει να προσεξουμε?
Οπως ειχα διαβασει καποτε ,για να γραψεις οτι το ταδε ηχειο αποδιδει με φυσικοτητα τα οργανα, δεν θα πρεπει να εχεις ακουσει τουλαχιστον το ιδιο το οργανο?
Στον τομεα των μονιτορ τα πραγματα ειναι ξεκαθαρα, χρειαζονται και μετριες ηχογραφησεις , εγκληματικες ηχογραφησεις ως αποδειξη της ικανοτητας του ηχειου θα λεγαμε.
Θα παραθεσω καποιες περιγραφες κατα την ακροαση μονιτορ ετσι ωστε να παρουμε και μια γευση απο το αισθητηριο της ακοης ενος ατομου απο τον χωρο της παραγωγης και των στουντιο.
Σιγουρα οι γλαφυρες περιγραφες που κατα καιρους διαβαζουμε ειναι αξεπεραστες, εδω δεν απογειωνεται καποιο συστημα.