- Μηνύματα
- 4.543
- Reaction score
- 3.085
Καλησπέρα σε όλους
Πριν συνεχίσω, θέλω να πω ότι το θέμα με έχει προ πολλού απασχολήσει, από τότε που διάβασα το σχετικό άρθρο. Φαντάζομαι ότι το θέμα έχει επίσης απαχολήσει κάποιους, ειδικά αυτούς που έχουν στην κατοχή τους τους νεότερους AVR/AV Pro, που διαθέτουν τέτοιου είδους καλούδια. Επίσης να πω, προς άρσιν παρεξηγήσεων, ότι το θέμα το συζητάω και στο διπλανό φόρουμ.
Λοιπόν, εγώ προς το παρόν ακολούθησα την πεπατημένη, αυτή δηλαδή τη διάταξη που προτείνει ο κατασκευαστής του AV pro που έχω (Onkyo PR-SC5507). Αυτή, λοιπόν η διάταξη λέει ότι τα ηχεία για τα κανάλια ύψους τοποθετούνται κι αυτά μπροστά, πάνω από τα εμπρός κύρια ηχεία και ίσως και λίγο πιο "απλωμένα" από αυτά.
Όμως ο κ. Gary Reber του γνωστού περιοδικού WideScreen Review, από πιο παλιά, έχει άλλη άποψη. Στο άρθρο του "The Art & Science Of 7.1 Surround Sound", στο τεύχος 142 (Σεπτέμβρης του 2009), λέει ότι η ιδανική λύση θα ήταν ένα κανάλι ύψους, με ένα ηχείο τοποθετημένο στην οροφή, ακριβώς πάνω από τη θέση ακρόασης (sweet spot), και το οποίο να τροφοδοτείται με σήμα μείξης από όλα τα υπόλοιπα κανάλια (και τα 7 σε μια διάταξη 7.1).
Συγκεκριμένα, αφού κάνει αναφορά σε όλα τα γνωστά προτεινόμενα από τους αναπτύξαντες την τεχνολογία (Dolby, DTS, THX, Audyssey κλπ.) γράφει σε κάποιο από τα μέρη του άρθρου τα εξής:
Spherical Surround
Speaking of height, I firmly believe that the spherical surround component is a necessary element in realizing optimum spatial performance. However, I disagree with Holman’s and with Dolby’s (ProLogic IIz) height approach.
Dolby ProLogic IIz uses two added matrixed (not discrete) front height channels for more spacious surround sound, with the employment of dipole out-of-phase “fuzzy-wuzzy” loudspeakers or monopoles that produce out-of-phase confusion when combined with the in-phase monopole main left and right front loudspeakers. Dolby’s claim is that ProLogic IIz works with existing soundtracks by identifying and decoding spatial cues that occur naturally in a soundtrack. But this is voodoo science if the added height signal is not a dedicated discrete signal in the original master recording.
Two 7.1 A/V receivers, the Onkyo TX-SR607 and the Denon AVR-1910, currently offer Dolby ProLogic IIz. Onkyo’s manual calls for the two height loudspeakers to be positioned at least 3.3 feet (100 cm) above the front left and right loudspeakers (and as high as possible). The manual further states that although it is acceptable to place left and right at an angle slightly wider than the front left and right loudspeakers, ideally they should be positioned directly above the front left and right loudspeakers.” The Onkyo manual depicts all dipole loudspeakers in one diagram, and in another all monopole loudspeakers, without recommendation for which configuration is superior and thus recommended.
Denon does not explain Dolby ProLogic IIz in the owner manual for the AVR-1910. A confusing setup diagram is provided with explanation, which depicts the two added-height loudspeakers above the height of the main left and right loudspeakers but in the far left and right corners of the front wall.
As with any frontal height loudspeaker, the angle of the first reflection combined with your sight lines to the picture overcomes the impression of the height audio and lowers the sound direction to the image on-screen. Thus, the impression will be that the sound is coming from the front picture location rather than down from a height location. This effect happens all the time, with center channel loudspeakers placed above or below the screen–your eyes “pull” the center loudspeaker “into” the screen and there’s nothing that would stop the effect from un-doing all or most of any front-height effects loudspeakers. The end result of any application of the Dolby ProLogic IIz is further “fuzzy-wuzzyness.”
A more precise and effective spatial performance approach would be to locate a discrete height channel loudspeaker directly over the “sweet spot” seating position, ideally hidden in the ceiling. Several loudspeaker manufacturers have introduced excellent performing structural in-ceiling loudspeakers whose uniform off-axis response would perform well. Though there is the issue of “matching” the ceiling loudspeaker to other loudspeakers in the surround array for best results, there is no need for the loudspeakers to deliver full-range response in a height application. The loudspeaker placed over the primary listening seat provides a real sense of height perception because the sound is far enough from the screen to not suffer from being “pulled down” or “pulled into” the screen by the interaction of sound and vision in the human brain, and the soundwave will spread out over a wide seating area.
I have long advocated the idea that since the LFE .1 or “eighth” channel in a “7.1” configuration is, in fact, a full-range channel and equal in all respects to the other seven fullrange channels, therein lies the opportunity to use the full potential of this otherwise underused channel. This channel should be frequency divided, thus creating two discrete channels with defined frequency response limitations. The Low Frequency Effects or Enhancement portion should occupy the range from 20 Hz to 120 Hz. The balance of the frequency response to 20 kHz should be allocated to a discrete height channel. Optimally, this height channel should be reproduced by a loudspeaker positioned directly over the “sweet spot.” This position will allow for a spherical sense of dimensional height and allow recording engineers to create localizable suspended sounds anywhere within the 360-degree imaging-specific holosonic soundfield. This is achievable through reproducing an acoustically related signal with small differences in amplitude and phase between the height channel and any of the other channel vectors. Imagine the top of an umbrella as the height loudspeaker directly positioned over the “sweet spot” and the umbrella ribs extending down to each of the seven (or eight, if you include a center back surround) loudspeakers. In this way, degrees of sonic suspension and directionality can result for a truly enhanced immersive holosonic spherical surround spatial experience.
Δυστυχώς δεν μπορώ να μεταφέρω την εικόνα από το αντίστοιχο άρθρο, αλλά, όπως γράφει και ο συντάκτης, φανταστείτε το ηχείο πάνω από τη θέση ακρόασης σαν να είναι μια ομπρέλλα ανοιχτή πάνω από τα κεφάλια μας.
Νωρίτερα, δεν άντεξα στον πειρασμό και του έστειλα ένα email, ρωτώντας τον πώς μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτό με τα σημερινά μέσα. Ελπίζω να μου απαντήσει ή να δημοσιεύσει το μήνυμα (και την απάντηση) σε κάποιο από τα επόμενα τεύχη.
Μέχρι τότε να είσαστε στην αναμονή.
Καλό βράδυ.
Υ.Γ.:
Το άρθρο είναι διαθέσιμο ολόκληρο και είναι πολύ ενδιαφέρον (με εικόνες κλπ.). Όποιος το θέλει να μου στείλει ένα PM με το email του.
-
Πριν συνεχίσω, θέλω να πω ότι το θέμα με έχει προ πολλού απασχολήσει, από τότε που διάβασα το σχετικό άρθρο. Φαντάζομαι ότι το θέμα έχει επίσης απαχολήσει κάποιους, ειδικά αυτούς που έχουν στην κατοχή τους τους νεότερους AVR/AV Pro, που διαθέτουν τέτοιου είδους καλούδια. Επίσης να πω, προς άρσιν παρεξηγήσεων, ότι το θέμα το συζητάω και στο διπλανό φόρουμ.
Λοιπόν, εγώ προς το παρόν ακολούθησα την πεπατημένη, αυτή δηλαδή τη διάταξη που προτείνει ο κατασκευαστής του AV pro που έχω (Onkyo PR-SC5507). Αυτή, λοιπόν η διάταξη λέει ότι τα ηχεία για τα κανάλια ύψους τοποθετούνται κι αυτά μπροστά, πάνω από τα εμπρός κύρια ηχεία και ίσως και λίγο πιο "απλωμένα" από αυτά.
Όμως ο κ. Gary Reber του γνωστού περιοδικού WideScreen Review, από πιο παλιά, έχει άλλη άποψη. Στο άρθρο του "The Art & Science Of 7.1 Surround Sound", στο τεύχος 142 (Σεπτέμβρης του 2009), λέει ότι η ιδανική λύση θα ήταν ένα κανάλι ύψους, με ένα ηχείο τοποθετημένο στην οροφή, ακριβώς πάνω από τη θέση ακρόασης (sweet spot), και το οποίο να τροφοδοτείται με σήμα μείξης από όλα τα υπόλοιπα κανάλια (και τα 7 σε μια διάταξη 7.1).
Συγκεκριμένα, αφού κάνει αναφορά σε όλα τα γνωστά προτεινόμενα από τους αναπτύξαντες την τεχνολογία (Dolby, DTS, THX, Audyssey κλπ.) γράφει σε κάποιο από τα μέρη του άρθρου τα εξής:
Spherical Surround
Speaking of height, I firmly believe that the spherical surround component is a necessary element in realizing optimum spatial performance. However, I disagree with Holman’s and with Dolby’s (ProLogic IIz) height approach.
Dolby ProLogic IIz uses two added matrixed (not discrete) front height channels for more spacious surround sound, with the employment of dipole out-of-phase “fuzzy-wuzzy” loudspeakers or monopoles that produce out-of-phase confusion when combined with the in-phase monopole main left and right front loudspeakers. Dolby’s claim is that ProLogic IIz works with existing soundtracks by identifying and decoding spatial cues that occur naturally in a soundtrack. But this is voodoo science if the added height signal is not a dedicated discrete signal in the original master recording.
Two 7.1 A/V receivers, the Onkyo TX-SR607 and the Denon AVR-1910, currently offer Dolby ProLogic IIz. Onkyo’s manual calls for the two height loudspeakers to be positioned at least 3.3 feet (100 cm) above the front left and right loudspeakers (and as high as possible). The manual further states that although it is acceptable to place left and right at an angle slightly wider than the front left and right loudspeakers, ideally they should be positioned directly above the front left and right loudspeakers.” The Onkyo manual depicts all dipole loudspeakers in one diagram, and in another all monopole loudspeakers, without recommendation for which configuration is superior and thus recommended.
Denon does not explain Dolby ProLogic IIz in the owner manual for the AVR-1910. A confusing setup diagram is provided with explanation, which depicts the two added-height loudspeakers above the height of the main left and right loudspeakers but in the far left and right corners of the front wall.
As with any frontal height loudspeaker, the angle of the first reflection combined with your sight lines to the picture overcomes the impression of the height audio and lowers the sound direction to the image on-screen. Thus, the impression will be that the sound is coming from the front picture location rather than down from a height location. This effect happens all the time, with center channel loudspeakers placed above or below the screen–your eyes “pull” the center loudspeaker “into” the screen and there’s nothing that would stop the effect from un-doing all or most of any front-height effects loudspeakers. The end result of any application of the Dolby ProLogic IIz is further “fuzzy-wuzzyness.”
A more precise and effective spatial performance approach would be to locate a discrete height channel loudspeaker directly over the “sweet spot” seating position, ideally hidden in the ceiling. Several loudspeaker manufacturers have introduced excellent performing structural in-ceiling loudspeakers whose uniform off-axis response would perform well. Though there is the issue of “matching” the ceiling loudspeaker to other loudspeakers in the surround array for best results, there is no need for the loudspeakers to deliver full-range response in a height application. The loudspeaker placed over the primary listening seat provides a real sense of height perception because the sound is far enough from the screen to not suffer from being “pulled down” or “pulled into” the screen by the interaction of sound and vision in the human brain, and the soundwave will spread out over a wide seating area.
I have long advocated the idea that since the LFE .1 or “eighth” channel in a “7.1” configuration is, in fact, a full-range channel and equal in all respects to the other seven fullrange channels, therein lies the opportunity to use the full potential of this otherwise underused channel. This channel should be frequency divided, thus creating two discrete channels with defined frequency response limitations. The Low Frequency Effects or Enhancement portion should occupy the range from 20 Hz to 120 Hz. The balance of the frequency response to 20 kHz should be allocated to a discrete height channel. Optimally, this height channel should be reproduced by a loudspeaker positioned directly over the “sweet spot.” This position will allow for a spherical sense of dimensional height and allow recording engineers to create localizable suspended sounds anywhere within the 360-degree imaging-specific holosonic soundfield. This is achievable through reproducing an acoustically related signal with small differences in amplitude and phase between the height channel and any of the other channel vectors. Imagine the top of an umbrella as the height loudspeaker directly positioned over the “sweet spot” and the umbrella ribs extending down to each of the seven (or eight, if you include a center back surround) loudspeakers. In this way, degrees of sonic suspension and directionality can result for a truly enhanced immersive holosonic spherical surround spatial experience.
Δυστυχώς δεν μπορώ να μεταφέρω την εικόνα από το αντίστοιχο άρθρο, αλλά, όπως γράφει και ο συντάκτης, φανταστείτε το ηχείο πάνω από τη θέση ακρόασης σαν να είναι μια ομπρέλλα ανοιχτή πάνω από τα κεφάλια μας.
Νωρίτερα, δεν άντεξα στον πειρασμό και του έστειλα ένα email, ρωτώντας τον πώς μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτό με τα σημερινά μέσα. Ελπίζω να μου απαντήσει ή να δημοσιεύσει το μήνυμα (και την απάντηση) σε κάποιο από τα επόμενα τεύχη.
Μέχρι τότε να είσαστε στην αναμονή.
Καλό βράδυ.
Υ.Γ.:
Το άρθρο είναι διαθέσιμο ολόκληρο και είναι πολύ ενδιαφέρον (με εικόνες κλπ.). Όποιος το θέλει να μου στείλει ένα PM με το email του.
-