Ιδανική απόσταση ακρόασης - θέασης σε τυπικούς οικιακούς χώρους


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.100
Reaction score
124.654
Η σημασία της σωστής απόστασης ακρόασης και θέασης είναι κορυφαία, τόσο στην εικόνα όσο και στον ήχο.

Και εκτιμώ ότι ο δικαναλος ήχος πέθανε, ζήτω ο πολυκάναλος. Ο,τι έχουμε σε δικαναλο, θα συνεχίσουμε να το ακούμε, αλλά ίσως όχι απαραίτητα μόνο από 2 ηχεια, κι ας πρόκειται για δικαναλη ηχογράφηση.

Επίσης εκτιμώ ως πολυτέλεια για την συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου να έχει διαφορετικό ηχοσύστημα-χώρο για δικαναλο ήχο και διαφορετικό ηχοσύστημα-χώρο για πολυκάναλο ήχο και κινηματογράφο.

Φυσικά, μπορείτε να έχετε άλλη άποψη, φιλ φρι! :)

Για την συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου που θέλει να στήσει σωστά ένα χώρο ώστε να καλύπτει και την ακρόαση μουσικής και την θέαση ταινιών, τα πράγματα έχουν ως εξής:

Η πιο σύγχρονη προσέγγιση είναι ο πολυκάναλος ήχος, με τον "ταβανάτο" να δίνει την τελευταία πινελιά.

Στον απλό στερεοφωνικό ήχο είχαμε δύο ηχεια με γωνία 60 μοιρών, σε ένα ισόπλευρο τρίγωνο, οκ. Απλά πράγματα.

Το τυπικό 7.1(/2-3-4 σαμπ) περιλαμβάνει 7 κυρίως ηχεια όμοιων προδιαγραφών που βρίσκονται στο ύψος του αυτιού (90-120cm το τουιτερ) και σε όμοιες αποστάσεις πέριξ της θέσης ακρόασης, σχηματίζοντας ένα κύκλο, όπου στο κέντρο του κύκλου βρίσκεται η θέση ακρόασης.

Και τα ηχεία οροφής προστίθενται, είτε 2 σχεδόν πάνω από το κεφάλι σου (ελάχιστα προς τα μπροστά) είτε 4, σε ίσες αποστάσεις μπροστά και πίσω, κι αυτά σε ένα νοητό κύκλο.




Πάμε στα εύκολα αντιληπτά σχηματακια:



Ξεκινάμε από το δικαναλο:




Η εξέλιξη οδήγησε πριν 10 χρόνια στον 5-καναλο:




Αισίως προ μιας 5-ετιας φτάσαμε στο 7.1 channel layout:




Αυτή ήταν η ιστορία μέχρι εδώ.
Σύντομη και σαφής! Χαχαχαχαχα

Και τέλος, βρισκόμαστε στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Από το πλέον σύγχρονο PDF του ατμος:




Και βλέποντας το τελευταίο, θυμόμαστε τώρα το by the book νέο στούντιο της Abbey road με τα Klein and Hummel τα 420 παντού, γύρω γύρω και από πάνω, σε ίσες αποστάσεις όλα, από τη θέση ακρόασης. Αυτοί ξέρουν.

Κι ας μπούμε στην σωστή λογική, του ιμερσιβ ήχου, και να δούμε τις αποστάσεις σε ένα τυπικό οικιακό χώρο.

Έχουμε ύψος ταβανιού ~ 2.60, όταν κάθεσαι στον καναπέ σου, το αυτί σου απέχει από το δάπεδο ~100cm, άρα το ηχείο στο ταβάνι απέχει από τα αυτιά σου πόσο; Έλα, απλή αριθμητική είναι! :p

Η σωστή απάντηση είναι 1,60μ. Και πρέπει να αφαιρεθεί το βάθος του ηχείου, ώστε να δεις πόσο θα απέχει το τουιτερ από το αυτί σου.

Αν βάλεις 4 ταβανιού, στον νοητό κύκλο τοποθέτησης στο ταβάνι, όπως φαίνεται στο πιντιεφάκι του Atmos, με 45 μοίρες γωνία από το κεφάλι σου, σχηματίζεται ένα ισοσκελές ορθογώνιο τρίγωνο, η υποτείνουσα του οποίου είναι η συνολική διαθέσιμη απόσταση, και με πλευρές 1,60 η υποτείνουσα είναι 2,26μ και αφαίρεσε το βάθος του ηχείου, πες το μικρό ενεργό Άνταμ Α7Χ που έχει βάθος 28 εκ, άρα έχεις 2 μέτρα απόσταση ακρόασης.

Για να τηρήσεις τα μόλις 2 μέτρα απόσταση ακρόασης σε όλα τα 7 ηχεία που έχεις γύρω σου, με ηχεια βάθους μόλις 28 εκατοστών τα οποία να τοποθετήσεις σε απόσταση μόλις 32 εκατοστών από τους τοίχους, θες ένα δωμάτιο που να έχει μίνιμουμ διάσταση 5,2μ!

Οπότε, για να δώσω ένα εύκολο τρόπο να υπολογίζεται η ιδανική απόσταση ακρόασης για το χώρο, το μόνο που χρειάζεται είναι η ελάχιστη διάσταση του δωματίου.

Αν διαιρεθεί η ελάχιστη διάσταση του δωματίου δια 2, και αφαιρεθεί το (βάθος του ηχείου + την προβλεπόμενη απόσταση ηχείου-τοίχου), μένει η ιδανική απόσταση ακρόασης για το χώρο.

Τα περισσότερα σύγχρονα ηχεια μπορούν να τοποθετηθούν στους 30-40 πόντους από τον πίσω τοίχο, κι αυτό είναι ένα θετικό βήμα.

Εκτιμώ ότι στην συντριπτική πλειοψηφία των δωματίων του κόσμου, η σωστή απόσταση ακρόασης είναι μεταξύ 1,60 και 2,00, με ελάχιστες διαφοροποιήσεις. ;)

Τα υπόλοιπα, τα ακούω βερεσέ. :p

Εγώ πχ, έχω στο χώρο μου ελάχιστη διάσταση δωματίου 4,86 (σε αυτή τη διάσταση έχω τα κυρίως ηχεια και πανί προβολής). Για το χώρο μου, κρίνω ως ιδανική απόσταση ακρόασης το 1,85, κι αυτό οριακά, με ηχείο μικρού βάθους και πολύ μικρή απόσταση από τους τοίχους.8-)

Μια απόσταση ακρόασης που αγγίζει φαρφιλντ, στα 2,5-3,5μ, που προϋποθέτει και πιο μεγάλο ηχείο (μεγαλύτερου βάθους), σημαίνει για σωστό πολυκάναλο ιμερσιβ ήχο, ελάχιστη διάσταση δωματίου 7-9 μέτρα! Χαχαχαχαχα:D
(Κι εντάξει, τα ηχεία οροφής λάθος τοποθετημένα - έστω στο περίπου, εκτός αν έχεις ύψος ταβανιού 3,5-4,5 μέτρα!)

Όσο για το μέγεθος οθόνης:

Προς το παρόν να πω ότι πχ το κεντρικό μπορεί να απέχει 1,80 από το κεφάλι σου, και το πανί 2,30 από το κεφάλι σου. Αυτο είναι μία τυπική τοποθέτηση πανιού στον τοίχο, όπου το κεντρικό βρίσκεται αμέσως κάτω από το πανί, και προφανώς πιο μπροστά (σχεδόν κολλημένο -κακως- στον τοίχο - δεν είναι εντοιχιζόμενο), σε βάση, με μικρή κλίση προς τα πάνω, ώστε να σε "κοιτάει". Ξέρεις τι μέγεθος οθόνης προβλέπεται στα 2,30 (από τα PDF ντε) για να βλέπεις την ευκρίνεια του 4κ?:p

Σύμφωνα πάντως με το projector calculator, για τις 106 ιντσες οθόνη που έχω, η προβλεπόμενη απόσταση προβολής για να βλέπω την ευκρίνεια του 4κ είναι μάξιμουμ 7 πόδια (2,13μ):

"For 4k (3840×2160) resolution, you must sit: 7 feet or closer to see all available detail."

Δηλαδή, αν είμαι πάνω από 2,13μ από την οθόνη των 106 ιντσών, δεν έχει νόημα το 4κ, δε μπορώ να δω διαφορά με το 1080! Απλά πράγματα..;)

Εγώ πάω με τα pdf, δε μου την κρέμασαν αδίκως την κουδούνα, οπότε αυτά από μένα, με τους προβλεπόμενους κύκλους και τις ίσες αποστάσεις και τα όμοια ηχεια, όλα by the book. Όπως στο νέο Abbey road στούντιο, αλλά σε μικρογραφία. ;)

Και μη ξεχνιόμαστε, αρκετή ισχύ σε σαμπ, για 130 ντεσιμπέλ στη θέση ακρόασης. Μη ξεχνιόμαστε, στα μπάσα είναι τα SPL, όχι στα μεσαία, δείτε πόσα σαμπ έβαλαν στο εν λόγω στούντιο..:p
 
Last edited:


Μηνύματα
5.983
Reaction score
15.463
εδα θα ξεντερισει και τσι πολυκαναλους ...
το α για τσι στερεοφωνικους πρεπει να ειναι οπωσδηποτε πανω απο 2 μετρα ? εγω που δεν εχω πολυ χωρο, να τα πλησιασω στους τοιχους για να ικανοποιησω αυτη τη συνθηκη ?

:thumbsup:
 

abcd

Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
Super Moderator
Μηνύματα
77.386
Reaction score
93.956
Εγώ πάω με τα pdf, δε μου την κρέμασαν αδίκως την κουδούνα...
Εγώ φιλαράκι θέλω να σ' ευχαριστήσω που διαβάζεις τόσα πολλά και μας τα γράφεις σε περίληψη. :hi:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.100
Reaction score
124.654
το α για τσι στερεοφωνικους πρεπει να ειναι οπωσδηποτε πανω απο 2 μετρα ?
Όχι, όχι, αυτές ήταν οδηγίες για συγκεκριμένο ηχείο της geithain.

Δικάναλο ακούς σε οποιαδήποτε απόσταση ακρόασης, αρκεί να την υποστηρίξει το ηχείο.

Είτε στα 30 εκατοστά από το ηχείο, είτε στα 30 μέτρα. ;)

Ισόπλευρο τρίγωνο, και να σε κοιτάει στα μάτια το ηχείο. Αυτά. :)
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.245
Reaction score
78.922
Για να τηρήσεις τα μόλις 2 μέτρα απόσταση ακρόασης σε όλα τα 7 ηχεία που έχεις γύρω σου, με ηχεια βάθους μόλις 28 εκατοστών τα οποία να τοποθετήσεις σε απόσταση μόλις 32 εκατοστών από τους τοίχους, θες ένα δωμάτιο που να έχει μίνιμουμ διάσταση 5,2μ!
Ωραία τα παραθέτεις Κώστα.

Θα μελετήσω σε βάθος αυτά που έγραψες αλλά και τις πηγές από όπου προέρχονται. Χρήσιμα είναι, να μην πω απαραίτητα. Ευχαριστώ.

Στις αποστάσεις συμφωνούμε, δεν διαφωνούμε, με μικρή απόκλιση, αν και όσα έγραψα ήταν πιο χοντροκομμένη και λιγότερο υπολογισμένη εκτίμηση.

Το λέω αυτό γιατί θεωρώ πως το 5.2 m που αναφέρεις για μήκος σαλονιού είναι μάλλον το κάτω όριο. Το δικό μου ας πούμε είναι 6.10 και το θεωρώ μεσαίο. Σίγουρα υπάρχουν και αρκετά μεγαλύτερα σαλόνια. Μικρότερα από τα 5 μέτρα στη μεγάλη διάσταση δεν πρέπει να υπάρχουν συχνά.

Να το πάμε στο 2-3m μέση απόσταση ακρόασης για να μην το ψειρίζουμε;

(Όσον αφορά το μέγεθος της οθόνης...τα έχω δει τα προτεινόμενα μεγέθη οθονης προς απόσταση για 4Κ και τρόμαξα. Θα πάρει καιρό για να προσαρμοστώ, υπόσχομαι πως θα το προσπαθήσω)
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.100
Reaction score
124.654
Το λέω αυτό γιατί θεωρώ πως το 5.2 m που αναφέρεις για μήκος σαλονιού είναι μάλλον το κάτω όριο.
Δεν είναι "μήκος σαλονιού", είναι η ελάχιστη διάσταση του "σαλονιού". ;)

Να το πάμε στο 2-3m μέση απόσταση ακρόασης για να μην το ψειρίζουμε;
Όχι γιατρέ μου, να μη το πάμε πάνω από 2 μέτρα, γιατί δεν είναι εφικτό. ;)

Ξαναδες τα πιο προσεκτικά. 8-)

Αν πας τα κυρίως ηχεια στα 3 μέτρα που λες, τότε σε τυπικούς χώρους δε θα μπορέσεις να στήσεις όλα τα ηχεία σε ίσες αποστάσεις, όπως προβλέπεται. 8-)

Αυτό θα έχει ως συνέπεια, να παίζουν διαφορετικά μεταξύ τους τα 7 ηχεία, ο,τι κι αν κάνεις με ισοστάθμιση και delay, διότι το κάθε ηχείο αναλόγως διαφορετικής απόστασης ακρόασης, θα έχει άλλες επιδράσεις από το χώρο και διαφορετική αναλογία άμεσης προς έμμεση. 8-)

Αν το θεωρείς αυτό ανάξιο λόγου, τότε δεν έχει νόημα ούτε να είναι ίδια τα ηχεία μεταξύ τους, ούτε να κάνεις ισοστάθμιση, ούτε να τα βάλεις στο σωστό ύψος, ούτε στις προβλεπόμενες γωνίες, ξέρω γω; Κάνε ότι θες. Φιλ φρι. Εγώ απλώς αναπαραγαγω τα προβλεπόμενα στα PDF, κι όχι υποκειμενικές απόψεις ή εμπειρίες ή δυνατότητες που έχει ο καθένας (οικονομικές ή τοποθέτησης λόγω παντόφλας) για το θέμα. ;)

Εντελώς αντικειμενικά μιλώντας, εκτιμώ τα 2 μέτρα ως το απόλυτο ταβάνι στην απόσταση ακρόασης πολυκάναλου ήχου σε τυπικού μεγέθους οικιακούς χώρους ακρόασης - θέασης.:)

Για μένα εκεί τελειώνει τ'όνειρο, για την συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου.8-)

Οθόνη προβολής μεγάλη, δεν υφίσταται. Όλες μικρές είναι. Όλες.:p
 
Last edited:

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.245
Reaction score
78.922
Αυτό θα έχει ως συνέπεια, να παίζουν διαφορετικά μεταξύ τους τα ηχεία, ο,τι κι αν κάνεις με ισοστάθμιση και delay, διότι το κάθε ηχείο αναλόγως διαφορετικής απόστασης ακρόασης, θα έχει άλλες επιδράσεις από το χώρο και διαφορετική αναλογία άμεσης προς έμμεση. 8-)
Εδώ κατα τη γνώμη μου βρίσκεται ο αδύναμος κρίκος του συλλογισμού σου.

Για να εχεις ίσες αποστάσεις απο καθε ηχείο και το καθένα απο αυτα απο τους τοίχους, με σκοπό να εχει ίδια αναλογία άμεσης προς έμμεση που οδηγούμαστε;

Σε ενα δωμάτιο κύβο, όπου η θέση ακροασης/θέασης θα βρίσκεται στο κέντρο του κύβου!

Αυτο δεν μπορει να ισχύει, πρώτον γιατι δεν υπάρχουν τετοια δωμάτια-κύβοι σε σπίτια, και δεύτερον διότι αν υπήρχαν θα γινόταν της Πόπης απο τα room modes.

Ειναι επίσης συζητήσιμο κατα πόσο θα πρέπει να βρισκόμαστε στο κέντρο ενός παραλληλόγραμμου, ούτως ώστε να έχουμε τουλαχιστον ίσες αποστάσεις απο τα εμπρός και πίσω ηχεία (τα πάνω και τα πλάι ξέχνα τα, δεν γίνεται). Και αυτο διότι στο κέντρο γίνεται της Πόπης (πάλι αυτή >:() απο τις ακυρώσεις.

Θα προσέξεις πως στις εικόνες που έβαλες τα πίσω και τα πλάι ηχεία δεν ορίζουν μέγιστη διάσταση δωματίου, ειναι τοποθετημένα υπό γωνία.

Θα επανέλθω αργοτερα εφοσον βρω ενα ωραίο πιντιεφ με multichannel room requirements για σπίτια που ειχα διαβάσει προ καιρού και δυστυχώς δεν το αποθήκευσα.

Μηπως κάποιος μοντ να μετέφερε τα ποστς αυτα στο θρεντ που άνοιξε ο Εαρ;
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.100
Reaction score
124.654
Κάνεις λάθος.:p

Λές:

Για να εχεις ίσες αποστάσεις απο καθε ηχείο και το καθένα απο αυτα απο τους τοίχους, με σκοπό να εχει ίδια αναλογία άμεσης προς έμμεση που οδηγούμαστε;
Εντελώς λάθος.:p

Ίδια αναλογία άμεσης προς έμμεση, έχεις σε ίδιες αποστάσεις ακρόασης, κι εξαρτάται από τους χρόνους αντήχησης (RT 60). :)

Σε διαφορετικές αποστάσεις ηχείων τοίχου, έχεις διαφορετικό room gain, το οποίο λύνεται άριστα μέσω ισοσταθμισης. ;)

Οπότε, όλα τα υπόλοιπα που λες, είναι άκυρα. :)
 
Last edited:

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.245
Reaction score
78.922
Κάνεις λάθος, και βρίσκεσαι και σε λάθος θρεντ.:p

Πάνε στο σωστό θρεντ, να σου απαντήσω, εδώ τα της έκθεσης.8-)

Άντε, διαχειριστές.. ;)
Και συ εδώ έγραψες αφού, στο #127.

Άντε ας μετακινηθούν. Πλιζ
 


melina

Cargo 200
Μηνύματα
22.817
Reaction score
40.983
Υπάρχει ο ιδανικός κόσμος και ο πραγματικός.
Ευτυχώς για μας που ζούμε στον πραγματικό κόσμο υπάρχουν στους πολυκάναλους ενισχυτές μας τα κάθε λογής συστήματα ακουστικής διόρθωσης/βελτίωσης στο χώρο μας και μας επιτρέπουν να προσεγγίζουμε την ουτοπία.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.100
Reaction score
124.654
Εν ολίγοις, δεν έχει καμία σημασία το σχήμα του δωματίου ή οι αναλογίες πλευρών του δωματίου, με το σχήμα τοποθέτησης.

Οι αναλογίες πλευρών του δωματίου, έχουν σχέση με το αν θα συμπέσουν οι ιδιοσυντονισμοι του δωματίου στις ίδιες λίγες συχνότητες, προκαλώντας μεγάλα προβλήματα, ή αν θα διαμοιραστούν χαλαρά σε όλο το φάσμα.

Αυτό που χρειάζεται να υλοποιήσεις, είναι έναν κύκλο με ακτίνα την απόσταση ακρόασης, και να έχεις και κάποιο μίνιμουμ κενό μεταξύ ηχείου και τοίχου, ώστε να μην έχεις μεγάλα προβλήματα, όπως έδειξα στο ανάλογο θρεντ περί room gain.

Σκέψη θέλει στην τοποθέτηση, σαφώς, ώστε να εκμεταλλευτείς σωστά το room gain, και να εφαρμόσεις τις ιδανικές αναλογίες αποστάσεων από τους 3 τοίχους, όπως έχω εξηγήσει με απλά λόγια στο θρεντ εκείνο.

Προφανώς το μεγαλύτερο μέρος της σκέψης περί room gain πρέπει να αφορά την τοποθέτηση των σαμπ. Άλλωστε το room gain αφορά τις συχνότητες έως 70-90 κύκλους. ;)

Οι έντονες πρώτες ανακλάσεις, θα χρειαστούν διαχυτικές επεμβάσεις, και επανερχόμαστε σε αυτά που λέμε εδώ και χρόνια, ότι δε μπορείς να βάλεις πολλούς διαχυτές.

Το RT 60 θα είναι το ένα και το αυτό σε όλο το δωμάτιο, και δεν μεταβάλλεται αναλόγως που θα βάλεις το ηχείο, οπότε, σε ίσες αποστάσεις ηχείων έχεις ίσες αλλοιώσεις από το χώρο σε όλα τα ηχεία, και το μόνο που θα τα διαφοροποιήσει είναι η μικροδιαφορά του room gain, τίποτε άλλο. Κι αυτή η διαφορά, ισοσταθμίζεται εύκολα και πλήρως.

Αν το ένα ηχείο του κάθε ζεύγους L-R δεν έχει πλαϊνό τοίχο (ενώ το άλλο έχει), είτε είναι εμπρός ηχείο είτε πίσω, θα χρειαστεί ένα σταθερό διαχυτή να του προσφέρει επιφάνεια πρώτης ανάκλασης, όπως έκανες και συ στο σπίτι σου, για να τα φέρεις στα ίσια, κι ας απέχει όσο θέλει ο τοίχος μετά.

Οκ?
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.100
Reaction score
124.654
Υπάρχει ο ιδανικός κόσμος και ο πραγματικός.
Ευτυχώς για μας που ζούμε στον πραγματικό κόσμο υπάρχουν στους πολυκάναλους ενισχυτές μας τα κάθε λογής συστήματα ακουστικής διόρθωσης/βελτίωσης στο χώρο μας και μας επιτρέπουν να προσεγγίζουμε την ουτοπία.
Σωστά.

Αυτά σε μη dedicated room, είναι εν πολλοίς αναπόφευκτα.

Άλλωστε και στην εικόνα ισχύει το ίδιο, δε μπορείς να κάνεις bat cave ένα "κοινόχρηστο καθιστικό" για να απολαμβάνεις πραγματική κινηματογραφική αίσθηση.

Ομοίως, δε μπορείς να τοποθετήσεις διαχυτές μπροστά στο σκρίνιο, οπότε το RT 60 πάει περίπατο στο 1,5 δευτερόλεπτο και δεν έχει νόημα ούτε καν να το συζητήσουμε το θέμα.

Εννοείται πως εφόσον διαθέτεις μόνο ένα κοινόχρηστο χώρο με την υπόλοιπη οικογένεια, οι δυνατότητες είναι περιορισμένες ή πολύ πολύ ακριβές, ή απαιτούν μεγάλες επεμβάσεις στο χώρο (εντοιχισμός) που αν δεν είναι δικό σου το σπίτι, δε γίνεται. ;)

Προφανώς λοιπόν θα αρκεστεί κανείς στις δυνατότητες ρύθμισης των σύγχρονων av processor και με πονηρές επιλογές (πχ κατευθυντικότητας ηχείων, σημείων κρος κλπ) θα μπορέσει να έχει ένα σχετικά αξιοπρεπές αποτέλεσμα. ;)
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.245
Reaction score
78.922
Κάνεις λάθος.:p
Όχι. Γιατι δεν εννοώ αυτο που κατάλαβες :

Σε διαφορετικές αποστάσεις ηχείων τοίχου, έχεις διαφορετικό room gain,
Αλλα την απόσταση απο τον απέναντι τοίχο του καθε ηχείου, και κυριως απο την αποσταση της ανάκλασης του απο τον διαγωνίως απέναντί του τοίχο.

Δηλαδή.

Έχουμε ενα τυπικό δωμάτιο 6Χ4Χ2.80. Παραλληλόγραμμο. Όχι κύβο.

Αν κάτσεις σε αποσταση 2 μέτρων απο τον τοίχο που θα φιλοξενεί την οθόνη, το surround back ηχείο που θα το βάλεις; πίσω σου, πλαγίως και σε αποσταση 2 μέτρων. Σωστα; αυτο λοιπον θα εχει μια πρώτη ανακλαση στον τοίχο που βρίσκεται 4 μετρα πίσω σου η οποία σε καμία περίπτωση δεν θα σου έρθει ταυτοχρόνως με την ανακλαση των LR ηχείων απο τους πλαϊνούς τοίχους.

Σκέψου το ξανά. Μπορώ να στο ζωγραφίσω καλυτερα αύριο, πάνω στην χαρτοπετσέτα της μπύρας :D.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.100
Reaction score
124.654
Η αισθητική ενός dedicated room οπτικοακουστικής απόλαυσης, είναι εκ των πραγμάτων εντελώς διαφορετική από την τυπική αισθητική ενός "σαλονιού" ή "καθιστικού", όπου περνάει αρκετές ώρες όλη η οικογένεια, σε καθημερινή βάση.

Πολλές φορές έχω δει και ακούσει οικτρά αποτελέσματα, εξ'αιτιας αυτής της παραμέτρου, του "κοινόχρηστου χώρου".

Νομίζω όμως, ότι σε μεγάλο βαθμό, δεν ευθύνεται η χρήση του χώρου ως "κοινόχρηστου" για το οικτρό αποτέλεσμα, αλλά η ατολμία του σχεδιασμού, καθώς και οι αποτυχημένες επιλογές μηχανημάτων, ιδίως όταν αυτές συνοδεύονται από την ανάγκη του ιδιοκτήτη για απόκτηση κάποιας μηχανής που την έχει "καημό". ;)

Τις ίδιες δηλαδή αποτυχημένες επιλογές έχω δει και σε dedicated χώρους. ;)

Φυσικά, στην περίπτωση dedicated χώρου, δεν υπάρχει περιθώριο για δικαιολογίες. ;)
Για όλα ευθύνονται οι εσφαλμένες επιλογές του ιδιοκτήτη, σε συνδυασμό φυσικά με την έλλειψη γνώσεων και την απουσία φροντίδας της ηχητικής του χώρου (έστω από επαγγελματίες). Τα σύκα, σύκα. :)
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.100
Reaction score
124.654
Αλλα την απόσταση απο τον απέναντι τοίχο του καθε ηχείου, και κυριως απο την αποσταση της ανάκλασης του απο τον διαγωνίως απέναντί του τοίχο.
Λες τα ίδια, με άλλα λόγια! :p

Το RT 60 του χώρου είναι αυτό που περιγράφεις.

Θα είναι όμοιο για όλα τα ηχεία, ασχέτως της απόστασης του απέναντι τοίχου, γι'αυτό βάζουμε διάχυση, και η κάθε αντανάκλαση μοιράζεται σε όλο το χώρο.

Μόνο η αλλαγή της απόστασης ακρόασης έχει νόημα. Ξαναδες το Abbey road με τα 420 και κάποτε θα καταλάβεις. ;)

Η μόνη πρώτη ανάκλαση που σε ενδιαφέρει, διότι είναι όμοιας ισχύος με την άμεση (λόγω παρόμοιας απόστασης) είναι αυτή του πχ δεξιού πλαϊνού τοίχου για το δεξί ηχείο σου, διότι, λόγω ισχύος, μετατοπίζει την εικόνα και προκαλεί τονική αλλοίωση. Βάζοντας διάχυση, ρίχνεις την ισχύ και εξουδετερωνεις την τονική αλλοίωση. Αυτά. Τέλος.

Γι'αυτό θέλουμε λίγο toe in. Έτσι εξηγείται. Για να μειώσουμε αυτό το πρόβλημα του όμορου πλαϊνού τοίχου. Ο αντίθετος τοίχος δε μας νοιάζει, είναι σημαντικά μεγαλύτερη η απόσταση (της άμεσης), σημαντικά μικρότερη η ισχύς, εισέρχεται στο RT 60.

Οι αντανακλάσεις από απέναντι τοίχους και διαγώνιες, είναι τραγικά μικρής ισχύος, διανύουν τραγικά πολλαπλάσια απόσταση (της άμεσης), και με διάχυση ενσωματώνονται πλήρως στο RT 60 του χώρου, την ισχύ των οποίων δείχνει ο χρόνος αντηχησης. Αυτό είναι οι χρόνοι αντήχησης. Δεν είναι καμιά θεωρία συνωμοσίας..

Στις χαμηλές συχνότητες, παίζουν και οι απέναντι τοίχοι, και οι διαγώνιες, λόγω πολύ μεγάλου μήκους κύματος. Γι'αυτό θέλει σκέψη η τοποθέτηση των σαμπ. Έχω και σχέδια που τα δείχνουν αυτά, δες τα μανιουαλ των σαμπ της γιαμαχα. ;)
 
Last edited:

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.245
Reaction score
78.922
Ξαναδες το Abbey road με τα 420 και κάποτε θα καταλάβεις. ;)
Εχει διάγραμμα της τοποθέτησης των ηχείων στο Abbey Road? Δεν θυμάμαι κατι τέτοιο.

Τέλος πάντων.

Προτείνεις λοιπόν σχεδόν nearfield (κάτω απο 2 m) και για ήχο και για εικόνα σε τυπικό χώρο 6 μέτρων, και με πολλούς διαχυτές σε όλες τις ανακλάσεις;
Τοτε το βασικό σου επιχείρημα
διότι το κάθε ηχείο αναλόγως διαφορετικής απόστασης ακρόασης, θα έχει άλλες επιδράσεις από το χώρο και διαφορετική αναλογία άμεσης προς έμμεση. 8-)
αρχίζει να χάνει την σημασία του, μιας και θα έχουμε πολλούς διαχυτές, χαμηλό RT και μεγάλο ποσοστό άμεσης/έμμεση αφού υπάρχουν ηχεία που ακτινοβολούν απο όλες τις κατευθύνσεις, και δεν στηριζόμαστε μονο στα δυο ηχεία του δικαναλου. Και αυτο ειναι ενα απο τα μεγάλα πλεονεκτήματα του πολυκάναλου ήχου, το οτι δεν στηρίζεται στην ψευδαίσθηση των αντανακλάσεων του δικάναλου, αλλα σε βάζει μέσα στο γεγονός.
Και υπάρχει και η δύναμη των επεξεργαστών.

Δεν θα το εκανα ποτέ. Δεν το βρίσκω απολαυστικό να είμαι τοσο nearfield. Αν ειναι ας βάλω και ακουστικά και γυαλιά VR.

Δυστυχώς δεν μπορώ να βρω αυτο το paper που έλεγα πριν. Το σωστό ειναι προφανως να αποθηκεύουμε σε ενα folder ολα τα ενδιαφέροντα papers.. το κάνω στην Ιατρική, πρέπει να αρχίσω και στο AV. Αν πέσω πάνω του θα βάλω το λινκ. Ειναι απο την εταιρία acoustic frontiers.

Επίσης, οπως και στην Ιατρική, βλέπω πάντα με κριτικό μάτι ολα τα papers. Έτσι εκπαιδεύτηκα. Και όσο μαθαίνεις τοσο μπορείς να βρίσκεσαι σε πιο κριτική θέση. Τωρα πια στα θέματα Foot-Ankle μπορώ και προσαρμόζω τα δημοσιευόμενα καθε φορα στους ασθενείς μου, και εχω λειτουργήσει αρκετές φορές σε συνέδρια ως μέλος της επιτροπής που δέχεται ή απορρίπτει εργασίες. Με επιστημονικά κριτήρια φυσικά, όχι με μεταφυσική.

Στον ήχο απέχω παρασάγγας απο το αντίστοιχο επίπεδο, και ούτε μπορώ ουτε φιλοδοξώ να το πλησιάσω. Ισως αν βγω στη σύνταξη να κάνω δεύτερες σπουδές, ποιος ξέρει.

Το πως προσαρμόζονται τα guidelines στην πραγματικότητα του σπιτιού μας ή των ασθενών μας ειναι μια λεπτή ισορροπία μεταξύ της βαθιάς κατανόησης και του λάθους.

Για τον ήχο διαβάζω τα papers (καλύτερη έκφραση απο τα PDF, προτείνω να χρησιμοποιείται αυτη απο τωρα και στο εξής), διαβάζω τα (εκλαϊκευμένα) βιβλία, ρωτάω τους φίλους που ξέρουν παραπάνω και στο τέλος αποφασίζω πως θα προσαρμόσω τις πληροφορίες στα δεδομένα του σπιτιού μου.

Εγω λοιπον προτείνω 2.5 μέτρα θέση, σε δωμάτιο έξι μέτρων, με συμβιβασμούς και τη βοήθεια των επεξεργαστών για τα SR-SL κανάλια, τα οποία θα ειναι λίγο κάτω απο τα 2 μέτρα.
 
Last edited:


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.310
Μηνύματα
2.858.087
Members
37.892
Νεότερο μέλος
Nardo
Top