Μηχανική γείωση, απομόνωση, ''αντικραδασμικά"



Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
8.233
Reaction score
27.035
Μια αλλά εκδοχή

Προφανώς παρέχουν μηχανική απομόνωση, εφόσον μάς χρειάζεται. Συνεπώς, αν τα ηχεία μας έχουν καμπίνες που χρειάζονται μηχανική γείωση, αυτή γίνεται στην "πλάκα" του Πόντιουμ. Να είναι άραγε επαρκής η μάζα της? (έψαξα στη σελίδα τους και δεν βρήκα αναφορά)
 



zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Προφανώς παρέχουν μηχανική απομόνωση, εφόσον μάς χρειάζεται. Συνεπώς, αν τα ηχεία μας έχουν καμπίνες που χρειάζονται μηχανική γείωση, αυτή γίνεται στην "πλάκα" του Πόντιουμ. Να είναι άραγε επαρκής η μάζα της? (έψαξα στη σελίδα τους και δεν βρήκα αναφορά)
Έχουν εδώ έναν κατάλογο που αναφέρει αναλυτικά τις διαστάσεις τις βάσης και το βάρος για το οποίο προορίζεται κάθε μοντέλο.

upload_2018-9-11_20-6-48.png

[DOUBLEPOST=1536686467][/DOUBLEPOST]Και ένα πείραμα spikes vs springs.

 


PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.634
Reaction score
12.211
Προφανώς παρέχουν μηχανική απομόνωση, εφόσον μάς χρειάζεται. Συνεπώς, αν τα ηχεία μας έχουν καμπίνες που χρειάζονται μηχανική γείωση, αυτή γίνεται στην "πλάκα" του Πόντιουμ. Να είναι άραγε επαρκής η μάζα της? (έψαξα στη σελίδα τους και δεν βρήκα αναφορά)
Την στιγμή που μιλάμε για αναρτώμενη μάζα δεν έχει σημασία η μάζα της βάσης.
Η απόσβεση γίνεται μέσω συντονισμών της ανάρτησης.
Τα διαφορετικά βάρη έχουν διαφορετική απόσβεση, γιαυτό και ο εκάστοτε συντονισμός αφορά διαφορετικά αναρτώμενα βάρη.
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
8.233
Reaction score
27.035
Έχουν εδώ έναν κατάλογο που αναφέρει αναλυτικά τις διαστάσεις τις βάσης και το βάρος για το οποίο προορίζεται κάθε μοντέλο.

View attachment 105243
[DOUBLEPOST=1536686467][/DOUBLEPOST]Και ένα πείραμα spikes vs springs.

Ναι. αυτό το έχω δει. Και αν κατάλαβα σωστά, παραθέτει (με συστηματική κατηγοριοποίηση) κλιμακωτά τις μάζες ηχείων για τα οποία παρέχει απομόνωση από τους κραδασμούς του δαπέδου. Η απορία μου είναι άλλη. Ηχητική γείωση, για περιπτώσεις καμπίνας που δεν είναι απολύτως νεκρή, αδρανής. Η δική του μάζα, είναι επαρκής γι αυτό?
[DOUBLEPOST=1536704433][/DOUBLEPOST]
Η απόσβεση γίνεται μέσω συντονισμών της ανάρτησης.
Τα διαφορετικά βάρη έχουν διαφορετική απόσβεση, γιαυτό και ο εκάστοτε συντονισμός αφορά διαφορετικά αναρτώμενα βάρη.
Η απορία μου είναι άλλη. Όχι σχετικά με απόσβεση (δείτε και την προηγούμενη απάντησή μου) αλλά άν παρέχει ηχητική γείωση, για περιπτώσεις καμπίνας που δεν είναι απολύτως νεκρή, αδρανής.
 




dapost

Rehdeko & Harbeth lover
Μηνύματα
4.798
Reaction score
11.041
Υπάρχει και λέγεται πακτωση.
"Πάκτωση λέγεται μία στήριξη που εμποδίζει κάθε μετακίνηση και περιστροφή. Έτσι ασκεί στο σημείο της πάκτωσης δύο δυνάμεις στήριξης που είναι ανεξάρτητες μεταξύ τους, και μία ροπή στήριξης. Εισάγει τρείς αγνώστους στις εξισώσεις ισορροπίας. Οι πακτώσεις υλοποιούνται με διάφορους τρόπους: με πρόβλεψη να υπάρχει συνέχεια του υλικού (π.χ. μπαλκόνι που προεξέχει από τον τσιμεντένιο σκελετό κτιρίου), με συγκόλληση, με εμφύτευση δοκαριού σε άλλο υλικό (π.χ. σε τοίχο ή στο έδαφος), με σφικτή συναρμογή κ.ά"

https://elearning.teicm.gr/file.php/19/kef3_dynameis_stirikshs2.pdf

Με άλλα λόγια όταν πακτώνουμε κάποιο υλικό, αυτό δεν μπορεί να μετακινηθεί. Καμία σχέση με τις ακίδες των ηχείων. Κάποιο άλλο λινκ;
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.401
Reaction score
125.579
Αντε παλι με τη "μηχανικη γειωση". Καποιο λινκ παρακαλω;
Εδώ.

Θα δεις ό,τι χρειάζεται. :p

Αν θες να μελετήσεις το θέμα, ψάξε DOF.
Ειδικότερα, 2DOF system. Δηλαδή, έχεις από τη μια μεριά ένα forced vibration σύστημα (ηχείο), που όμως, ακόμα και σε ηρεμία, μετά μια στιγμιαία δόνηση, δεν συγκαταλέγεται στα free vibration simple mass–spring–damper μοντέλα, καθώς έχεις τη δεύτερη μάζα (του δαπέδου ή υποστηρίγματος), οπότε μιλάμε για μεταφορά ενέργειας-δονήσεων μεταξύ 2 μαζών που δονούνται σε μοντέλο συσχέτισης.

Αν προσπαθείς (σκόπιμα) να μεταφέρεις την ενέργεια του ενός στο άλλο, είναι σα να προσπαθείς να "γειώσεις" μια διαρροή ρεύματος. Ο όρος "μηχανική γείωση" είναι πιθανόν αδόκιμος, όπως και το "μηχανικό βραχυκύκλωμα" στο μπας ριφλεξ, αλλά δεν είναι δικής μου "έμπνευσης", τα έχω διαβάσει. Που; Που να θυμάμαι... Γεροντάματα..:p
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.401
Reaction score
125.579
Η πάκτωση δεν απέχει τόσο πολύ από όσο θα ήθελες να δείξεις. ;)

Ναι μεν στην ακίδα θα μπορείς να σηκώσεις (αν εξασκήσεις ικανή δύναμη) το ηχείο από το δάπεδο, αλλά στην ουσία συμπεριφέρεται σαν πακτωμένο.

Φυσικά, μπορείς να θεωρήσεις πακτωμένο ένα 310 πάνω σε ένα 370, διότι οι βάσεις τους σφίγγουν και δε βγαίνει το ένα από το άλλο.

Και κάθε ηχείο που το σφίγγεις με βίδες πάνω σε βάση που τη βιδώνεις στο δάπεδο ή στην οροφή.

Ακόμα και με μπλου τακ πακτώνεις το ηχείο στη βάση του, η οποία μπορεί να είναι μεγάλης μάζας, οπότε η ενέργεια της δόνησης λόγω της μετακίνησης του κώνου του γούφερ, δεν έχει μόνο μια καμπίνα να δονείσει, με όση μάζα έχει η καμπίνα αυτή, αλλά το άθροισμα της μάζας καμπίνας - βάσης. Αν τώρα αυτά συσχετίζονται με διαφορετικές μάζες και διαφορετικούς ιδιοσυντονισμούς (το αναμενόμενο) και με σχετική ελευθερία κίνησης το ένα με το άλλο (DOF), τότε αυτές οι σχέσεις μάζας και ελευθερίας θα δώσουν την απάντηση, μέσα από τις προβλεπόμενες μαθηματικές εξισώσεις (MDOF).

Στην τελική όμως, και για τον μέσο μουσικόφιλο, το άτι των μαθηματικών παραείναι υπερήφανο. Μένει μόνο να μεταφέρεις την ουσία, τον τρόπο σκέψης, το ζουμί. Μπας και γλυτώσουμε από τη μαύρη μαγεία...
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.401
Reaction score
125.579
Η απορία μου είναι άλλη. Όχι σχετικά με απόσβεση (δείτε και την προηγούμενη απάντησή μου) αλλά άν παρέχει ηχητική γείωση, για περιπτώσεις καμπίνας που δεν είναι απολύτως νεκρή, αδρανής.
Όχι.
Η καμπίνα θα συνεχίσει να παίζει.
Για να μη παίζει, θέλει απορρόφηση περιμετρικά της, και δέσιμο εσωτερικά σε συνδυασμό με απορροφητικό υλικό.

Η καλή στήριξη, θα μειώσει το χρόνο ταλάντωσης της καμπίνας, αποσβένοντας συντομότερα τις ταλαντώσεις στη μάζα της βάσης, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα σταματήσει να τραγουδάει μια τραγουδγιάρα καμπίνα, θαύματα δε γίνονται..
 
Last edited:

melina

Cargo 200
Μηνύματα
22.931
Reaction score
41.199
Όταν μιλάμε για "μηχανική γείωση" αναφερόμαστε στη μεταφορά όλων των δυνάμεων και ροπών που ασκούνται σε ένα σώμα στο "έδαφος" στήριξης. Αυτό γίνεται περιορίζοντας και τους 3 βαθμούς ελευθερίας (DOF) του σώματος. Αυτό επιτυγχάνεται μόνο με τη στήριξη που είναι γνωστή στη μηχανική ως πάκτωση. Καμία ελευθερία κινήσεων για να το έχετε στο μυαλό σας.
Είχα γράψει και στην αρχή κάπου αυτού του θρεντ ότι οι όροι που χρησιμοποιούνται τεχνικά δεν είναι δόκιμοι.

Σε ότι αφορά τα ηχεία, τη μόνη μηχανική γείωση που μπορώ να καταλάβω είναι η πάκτωση, να στηρίξει δηλαδή κάποιος σταθερά πάνω στο πάτωμα (βιδώσει) το ηχείο. Μόνο τότε μπορεί να πει κανείς ότι οι δονήσεις της καμπίνας περνούν στο πάτωμα, το οποίο αναλόγως της κατασκευής του, των υλικών και της ενέργειας που δέχεται μπορεί να δονείται μπορεί και όχι.
Οτιδήποτε άλλο πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση. Οι ακίδες για παράδειγμα θεωρητικά σου περιορίζουν ένα βαθμό ελευθερίας και αυτόν προς μία κατεύθυνση μόνο (τον κάθετο άξονα προς τη φορά του βάρους). Προς τα πάνω το ηχείο μπορεί να σηκωθεί αφού δεν το περιορίζει κάτι. Πρακτικά, στις κοινές εφαρμογές, το ηχείο δεν χοροπηδάει από τις δονήσεις του (εκτός αν μιλάμε για sub). Το ίδιο συμβαίνει και στον οριζόντιο άξονα, θεωρητικά δεν υπάρχει κάτι που να το περιορίζει απόλυτα παρά μόνο η τριβή, οι ακίδες ή τα ποδαράκια μπορούν να ολισθήσουν, στην πραγματικότητα όμως οι ακίδας σε ένα πάτωμα μπορεί και να καρφώσουν και να λειτουργούν σαν μερική πάκτωση.
Το θέμα είναι, θέλουμε να κουνηθεί από τη θέση του το ηχείο; ή με άλλα λόγια οι όποιες δονήσεις θέλουμε,
α) να αναπτυχθούν ελεύθερα στο σύστημα ηχείο-δάπεδο;
β)να αποσβεστούν σε ενδιάμεσο υλικό ανάρτησης;
γ) ή να περιοριστούν στο ελάχιστο δυνατό;

Αν θέλουμε το (α) βάζουμε ποδαράκια που να επιτρέπουν τις περισσότερες δυνατές κινήσεις, ουσιαστικά να στηρίξουμε μόνο το βάρος του. Εγώ κάποτε είχα βάλει μπίλιες, ότι πιο ελεύθερο μπορεί να υπάρξει. Στόχος είναι να αφεθεί ελεύθερη η καμπίνα να κάνει βόλτες. Όπως περίπου δουλεύουν τα σύγχρονα αντισεισμικά συστήματα των κατασκευών. Δούλεψε; Ως προς τι, θα ρωτήσω. Δεν ξέρω να πω γιατί δεν με ενδιέφερε να δω τη διαφορά σε μπάσο σε σχέση με άλλη στήριξη. Ήταν κάτι ηχεία KEF βιβλιοθήκης που με ιδιοκατασκευές ξύλινες βάσεις στέκονταν στο χώρο. Με βόλεψε όμως πολύ για να τα μετακινώ στη τότε διάταξη που είχα και όταν τα χτυπούσαν οι μικρές που ήταν μωρά απλά πηγαίναν πιο πέρα και δεν πέφταν κάτω. Εγώ βασικά αυτό ήθελα.
Για το (β), (το (α) είναι μια οριακή περίπτωση του (β)), αρχίζει το μεγάλο πανηγύρι, για ποιες συχνότητες θα κουρδίσεις το σύστημα, τι χρόνους απόσβεσης θέλεις, για τι ποσά ενέργειας μιλάμε, εν τέλει πόση απομόνωση από το έδαφος θέλεις και πάει λέγοντας. Για τις περισσότερες εφαρμογές των κοινών θνητών λύσεις με καλά αποσβεστικά υλικά τύπου auralex κάνουν μια χαρά τη δουλειά τους. Για στούντιο έχω δει βάσεις με ελατήρια. Γενικά καλή τύχη με ότι πουλάει ο καθένας.
Το (γ) το έχω κάνω στα ηχεία του ταβανιού, δεν θα μπορούσα να γίνει κι αλλιώς :D.
Τα εντοιχισμένα ηχεία κάπως έτσι πρέπει να τα αντιλαμβανόμαστε ότι λειτουργούν (αν δεν έχουν αποσβεστικά στοιχεία να τα περιβάλλουν).
 

dapost

Rehdeko & Harbeth lover
Μηνύματα
4.798
Reaction score
11.041
Σούπερ Μελίνα, ωραία ανάλυση. Δέχομαι ότι οι ακίδες που εισχωρούν στο πάτωμα περιορίζουν τους ΒΕ στους άξονες Χ και Υ. Όχι όμως στον Ζ. Ακίδες που δεν εισχωρούν ή βρίσκονται πάνω σε πιατάκια κλπ. δεν περιορίζουν κανένα βαθμό ελευθερίας. Αυτή είναι και η συνηθέστερη χρήση τους. (Δεν έχω δει κανέναν να τρυπάει το ωραίο του ξύλινο πάτωμα ώστε να πακτώσει τις ακίδες.)

Το ότι οι ακίδες έχουν ελάχιστη επιφάνεια επαφής, σημαίνει κάτι στη μηχανική;

Η απόσβεση κραδασμών έχει προφανώς νόημα και μπορεί να εφαρμοστεί και στα ηχεία. Σημειώνω ότι ο γνωστός Thomas χρησιμποιεί σε όλες τις δουλειές του, ακόμη και στα εντοιχισμένα, κανονικό σύστημα ανάρτησης:



 
Last edited:

dapost

Rehdeko & Harbeth lover
Μηνύματα
4.798
Reaction score
11.041
To οποίο, αν μπορώ να καταλάβω καλά από τις παραπάνω φωτό και βίντεο, φαίνεται να περιορίζει τους ΒΕ στον Χ και Υ και να αποσβένει στον Ζ. Μπορεί να κάνω και λάθος.

Μου φαίνεται λογικό πάντως να μην αφήνεις το ηχείο να κουνηθεί μπρος-πίσω, να μην υπάρχει ΒΕ σε αυτόν τον άξονα γιατί αλλιώς πάει περίπατο το transient response. Κάτι τέτοιο ισχυρίζεται και ο τύπος παρακάτω:

 
Last edited:


Staff online

  • PeterMeni
    DIY - "Επαγγελματίας"
  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.612
Μηνύματα
2.867.948
Members
37.940
Νεότερο μέλος
geo kok
Top