stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
Στο AVsite.gr έχουν περιγραφεί ,κατά καιρούς, αναλυτικά τα High fidelity (hi-fi) audio και απλά εδώ θα κάνω μια απλή αναφορά γι αυτά και θα συνεχίσω με τα συστήματα PA (Public Address) καθώς και ενισχυτικά συστήματα μουσικών οργάνων (πχ ακουστικής κιθάρας , μπουζουκιού….. ηλεκτρικής κιθάρας , electric drums, …).

1. Εισαγωγή :
Ο σκοπός ενός καλού ενισχυτή είναι να προξενεί όσο το δυνατόν μικρότερη παραμόρφωση. Δηλαδή το τελικό σήμα που οδηγεί τα μεγάφωνα να μιμείται το αρχικό σήμα εισόδου του ενισχυτή όσο το δυνατόν πιο πιστά .
Αυτή η βασική φιλοσοφία χρησιμοποιείται για την ενίσχυση σημάτων όλων των ειδών και όχι μόνον ακουστικών , όπως πχ : Ραδιοκύματα – σήματα video …..

Ένας ενισχυτής hi- fi είναι ένας ενισχυτής speaker power που συνδέεται με ένα στερεοφωνικό δέκτη ο οποίος οδηγεί με πολλά watts τα ηχεία .
Αυτό το ειδικό είδος του εξοπλισμού ήχου μειώνει την παραμόρφωση και κάνει τη στερεοφωνική αναπαραγωγή καθαρότερη σε μεγαλύτερες εντάσεις (volumes) .

Ο στερεοφωνικός δέκτης του Hi-Fi:
Ο στερεοφωνικός δέκτης χρησιμοποιείται για την αποκωδικοποίηση σημάτων από μια ποικιλία πηγών που τα οδηγεί στα ηχεία ή σε ακουστικά και επίσης χρησιμοποιείται για τη μετάδοση εικόνων και ήχου για την τηλεόραση και αποτελεί το ουσιαστικό μέρος των περισσότερων συστημάτων home theater .
Ποικίλουν σε μέγεθος, απόδοση και συμβατικότητα . Ο στερεοφωνικός δέκτης μπορεί επίσης να αναφέρεται ως: Audio, high fidelity ή δέκτης AV.

Η λέξη " δέκτης " προέρχεται από το γεγονός ότι ένα στερεοφωνικός δέκτης είχε αρχικά προβλεφθεί να λαμβάνει σήματα AM και FM με ενσωματωμένο tuner . Σήμερα, όμως , ένας στερεοφωνικός δέκτης διαχειρίζεται ένα ευρύ φάσμα πηγών παρέχοντας σήμα ήχου ή βίντεο στην έξοδο του.
Ηχητικές πηγές μπορεί πχ να είναι CD players , mp3 …...

Εκτός από τα σήματα από ραδιοφωνικούς σταθμούς, ένας δέκτης μπορεί επίσης να σχεδιαστεί για να αποκωδικοποιεί ραδιοσήματα από δορυφόρο και HD Radio.
Υπάρχουν επίσης στο δέκτη πολλές επιλογές για πηγές βίντεο οι οποίες περιλαμβάνουν Blue - ray , DVD players …..
Ένας στερεοφωνικός δέκτης μπορεί ακόμη να χρησιμοποιηθεί σε ένα σύστημα home theater σε συνδυασμό με έναν υπολογιστή για προβολές, όπως streaming video , από το Internet …

Για την αποκωδικοποίηση σημάτων από πηγές βίντεο, όπως ταινίες , ένας καλός στερεοφωνικός δέκτης έχει την ικανότητα της ανάγνωσης πολλών διαφορετικών formats:
Πχ Dolby , Digital και DTS , που δίνουν ηχητικά και οπτικά σήματα με υψηλό ποσό ισχύος και καθαρότητας , απαραίτητα στοιχεία για οικιακά συστήματα που περιλαμβάνουν τηλεοράσεις με μεγάλη οθόνη , ήχο surround , και προηγμένες τεχνολογίες, όπως Blu – Ray και True HD .

Ένας απλός στερεοφωνικός δέκτης έχει 2 κανάλια για την ενίσχυση του ήχου -το αριστερό και δεξιό κανάλι.
Τα πιο προηγμένα μοντέλα, όπως 5.1 και 7.1 είναι πιο συνηθισμένα σήμερα από ότι τα απλά συστήματα 2 καναλιών .
Αυτά παρέχουν 5 ή 7 κανάλια μετάδοσης του ήχου surround (με τα ηχεία να τοποθετούνται πέριξ του χρήστη) . Μπορούν επίσης να παρέχουν έξοδο για subwoofer.
Δεδομένου ότι υπάρχουν τόσες πολλές δυνατότητες , ο δέκτης περιέχει συνήθως αρκετές διαφορετικές εισόδους και εξόδους AV: Πχ analog / digital audio, S-video, HDMI, optical, …. Συχνά απαιτούνται adaptοrs για να μετατρέψετε έναν τύπο εισόδου ή εξόδου σε άλλο connector καθώς η τεχνολογία αλλάζει συνεχώς και βελτιώνεται.

Ο ενισχυτής hi- fi speaker power :
Όπως είπαμε στην αρχή, ένας ενισχυτής hi- fi είναι ένας ενισχυτής speaker power που συνδέεται με ένα στερεοφωνικό δέκτη που δεν είναι ενσωματωμένος στο Hi-Fi ο οποίος οδηγεί με πολλά watts τα ηχεία (πχ από μια τηλεόραση που θέλουμε να ακούμε όχι με το ενσωματωμένο της ηχείο).
Μεγάλοι στερεοφωνικοί ενισχυτές χρησιμοποιούνται συχνά σε συναυλίες μουσικής…. Αυτοί οι ενισχυτές συνδέονται με μεγάλων διαστάσεων ηχεία . Τέτοια γεγονότα live απαιτούν ενισχυτές βαρέως τύπου που παράγουν σημαντική ισχύ. Αυτό το είδος του στερεοφωνικού εξοπλισμού παράγει δυνατή, καθαρή μουσική με περιορισμένη παραμόρφωση που μπορεί να ακουστεί σε πολλά χιλιόμετρα απόσταση .

Αυτά είναι τα μεγάλης κλίμακας συστήματα ΡΑ (PublicAddress) που θα εξετάσουμε παρακάτω και που ονομάζονται και συστήματα SR (Sound Reinforcement systems) και απαιτούν αρκετούς τεχνικούς για την εγκατάσταση και χειρισμό τους.

Ο εξοπλισμός ήχου Home theater γίνεται με μια ποικιλία από στερεοφωνικές συσκευές . Συνήθως περιλαμβάνει ένα δέκτη , DVD player , ψηφιακό music player , ηχεία , και ένα ισχυρό τελικό ενισχυτή . Αυτός ο εξοπλισμός ήχου μπορεί να δημιουργήσει μια αληθινή εμπειρία που μοιάζει με επαγγελματικό κινηματογράφο .
Ο ενισχυτής είναι ένα βασικό στοιχείο σε οποιοδήποτε σύστημα home theater που οδηγεί τα ηχεία και απαντάται σε πολλά μεγέθη.
Τα περισσότερα σύγχρονα συστήματα home theater ήχου έχουν ενσωματωμένο τον ενισχυτή hi - fi ο οποίος καθορίζει πόσο ισχύ στέλνει σε κάθε ηχείο κάθε καναλιού στο σύστημα ( 2 , 5 ή 7 κανάλια) .Φυσικά αυτά τα κανάλια μειώνουν τα watts που αποστέλλονται σε κάθε ηχείο (για να αντέξει ο ενισχυτής).

Αν όμως θέλουμε στο hometheater να έχουμε και ηχεία που να βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από το σύστημα home theater , τότε απαιτείται σύστημα όχι με ενσωματωμένο αλλά με εξωτερικό hi-fi amplifier με επιπλέον ισχύ. Τότε απαιτείται και η κατάλληλη καλωδίωση όπως περιγράψαμε στο άρθρο : ΕΔΩ :

2. Ενισχυτές Φωνής και Μουσικών Οργάνων

Ενισχυτές ως προς την τεχνολογία:
· Λυχνιών (Valve ή tube ): οι λεγόμενοι και ‘’λαμπάτοι ‘’ γιατί χρησιμοποιούν λυχνίες για την ενίσχυση του ηχητικού σήματος . Είναι οι πρώτοι (δεκαετία 60) που μπήκαν στην αγορά και δίνουν έναν ‘ζεστό‘ ήχο. Βέβαια σήμερα είναι και οι πιο ακριβοί και πολλοί κιθαρίστες ηλεκτρικής κιθάρας τους προτιμούν γιατί η μετάβαση από τη γραμμική ενίσχυση στο ‘ψαλίδισμα’ δεν είναι τόσο απότομη όσο στους ενισχυτές Transistor.
· Transistor (ή Solid State): οι λεγόμενοι και ‘’τρανζιστοράτοι’’ (όχι και πολύ κοινή ονομασία) όπως τους λέμε, επειδή χρησιμοποιούν τρανζίστορς. Είναι ‘νέας γενιάς’ και είναι φθηνότεροι και έχουν κατακλύσει την αγορά.
· Hybrid : Είναι συνδυασμός των δύο ανωτέρω. Προσφέρουν τα πλεονεκτήματα και των δύο ανωτέρω.

Ενισχυτές ως προς την πιστότητα (Fidelity)
Οι home "Hi-Fi" ενισχυτές - τα γνωστά μας στερεοφωνικά που αναφέραμε στην εισαγωγή- ή τα ΡΑ συστήματα , που θα δούμε στη συνέχεια, σχεδιάζονται για να αναπαράγουν με πιστότητα (High Fidelity) το σήμα των ηχητικών πηγών (μικρόφωνο , κασετόφωνο , CD player,….) και όσο πιο ακριβοί είναι τόσο η αρμονική τους παραμόρφωση είναι η μικρότερη δυνατή .
Αντίθετα οι ενισχυτές μουσικών οργάνων όπως η ηλεκτρική κιθάρα ( με εξαίρεση τους ενισχυτές Ακουστικών Οργάνων και των Πλήκτρων που απαιτούν σχετικά επίπεδη Απόκριση Συχνοτήτων) σχεδιάζονται για να προσθέτουν τονικό χρωματισμό και να δίνουν έμφαση σε καθορισμένες συχνότητες.

Ενισχυτές ως προς την τάξη (Class)
Tι είναι ClassA, Class AB, Class B .. και τι διαφορές υπάρχουν μεταξύ τους ;
Δεν χρειάζεται να γράψω κάτι παραπάνω γιατί με καλύπτει σχεδόν στο σύνολο του εκτός από μερικές μικρές τεχνικές λεπτομέρειες ένα ωραίο με πολλές και διευκρινιστικές πληροφορίες άρθρο: εδώ:

Ενισχυτές ως προς τη μορφή:
Combo (ενισχυτής + ηχεία στο ίδιο ‘κουτί’)
• Κεφαλή και Ηχείο (ενισχυτής και ηχείο ξεχωριστά ‘ κουτιά’ )
• Rack (προενισχυτής, τελικός ενισχυτής και ηχεία)


Η κεφαλή συνδυάζεται με οποιαδήποτε καμπίνα ηχείων επιθυμούμε, ενώ ο combo έχει δικά του ηχεία –βέβαια και στον combo μπορείς να συνδέσεις άλλα ηχεία, τα δικά τους όμως οι εταιρείες τα θεωρούν πρότυπα.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ..........
 
Last edited:

stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
Συστήματα ΡΑ & SR

Με τον όρο PA (Public Address) θα εννοούμε ένα σετ ηλεκτρονικών συσκευών ενίσχυσης του ήχου αποτελούμενο από:
· Κονσόλα (επειδή ο ΡΑ δεν διαθέτει προενίσχυση)
· Ενισχυτή Hi-Fi
· Ηχεία
Ονομάστηκε ΡΑ γιατί αρχικά χρησιμοποιήθηκε έτσι ώστε να επιτρέπει σε κάποιους να απευθύνονται στο ευρύ κοινό και να γίνονται εύκολα ακουστοί .Πχ ενισχυτές σε θορυβώδη περιβάλλοντα , όπως τερματικοί σιδηροδρομικοί σταθμοί, αεροδρόμια, , προεκλογικές συγκεντρώσεις, υπαίθριες συναυλίες.
Τα μεγάλης κλίμακας συστήματα ΡΑ που ονομάζονται και συστήματα SR (Sound Reinforcement systems) απαιτούν αρκετούς τεχνικούς για την εγκατάσταση και χειρισμό τους.

Ένας ενισχυτής hi-fi με τα ηχεία του, θα πρέπει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

• Να έχει απόκριση συχνοτήτων: Στο εύρος 20Hz - 20000Hz δηλαδή να ενισχύει όλες τις ακουστικές συχνότητες (τις συχνότητες που αντιλαμβάνεται το αυτί).
· Να ενισχύει όλες τις συχνότητες σχεδόν με τον ίδιο τρόπο
· Να μην προξενεί μη-γραμμική παραμόρφωση σε μεγάλες εντάσεις

3. Ενισχυτές Μουσικών Οργάνων
  • Αυτοί έχουν είσοδο την έξοδο Ακουστικών Μουσικών Οργάνων όπως: Βιολί , Ακουστική ή Κλασσική Κιθάρα, Μπουζούκι, Μαντολίνο , Μπαγλαμά …..
  • Αυτοί που έχουν είσοδο την έξοδο μουσικών οργάνων όπως: Πλήκτρα ,Ηλεκτρική Κιθάρα, Ηλεκτρικό Μπάσο, Ηλεκτρονικά Ντραμς….και
Ενισχυτές ακουστικών οργάνων
Όταν λέμε ‘’Ακουστικά Όργανα’’ εννοούμε αυτά τα οποία ακούγονται χωρίς να χρειάζονται ενίσχυση. (πχ βιολί, ακουστική & κλασσική κιθάρα , φυσαρμόνικα ,Ντραμς, τρομπέτα…..)

Όταν στα παραπάνω όργανα θέλουμε να ενισχύσουμε τον ήχο τους τότε χρειαζόμαστε έναν ενισχυτή που να δίνει καθαρό τον ήχο τους χωρίς παραμόρφωση και εφφέ. Αυτοί οι ενισχυτές λέγονται Ενισχυτές Ακουστικών Οργάνων (Acoustic Amps).​

Έχω τη γνώμηυποκειμενική αντίληψη- ότι οποιαδήποτε ηλεκτρονική ενίσχυση ακουστικού οργάνου αλλοιώνει το ακουστικό του φάσμα και προτείνω σαν μόνη παραδεκτή εναλλακτική λύση τη χρήση πολύ καλής ποιότητας μικροφώνου ή συνδυασμό μαγνήτη-μικροφώνου. Ακούστε πχ :john lennon - imagine (live with acoustic guitars!)

Ενισχυτές "combo"
Ενισχυτές "combo" ονομάζονται αυτοί που περιλαμβάνουν στο ίδιο ‘κουτί’ :
• Προενισχυτή
• Ενισχυτή ισχύος
• Ηχεία
Αυτοί οι ενισχυτές προσφέρουν μια αυτονομία και είναι απαραίτητοι όπου δεν υπάρχει σύστημα PA.
Αυτοί οι ενισχυτές έχουν μια είσοδο (Input) και μπουτόν μεταγωγής από Καθαρό σε Παραμορφωμένο (ή έχει ονομασία Clean/Lead ή Clean/Distorted) οπότε επιτρέπουν εναλλακτικά τη σύνδεση Ακουστικής ή Ηλεκτρικής κιθάρας ή έχουν 2 ή και περισσότερες εισόδους για ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ σύνδεση Ακουστικής Κιθάρας, Ηλεκτρικής Κιθάρα και Μικροφώνου), βλέπε πχ: ΕΔΩ:
Αυτοί προσφέρουν αρκετές ευκολίες, όπως inputs διαφορετικής ευαισθησίας, και διάφορες outputs.
Ένας ενισχυτής ηλεκτρικής κιθάρας δεν θα παράγει ικανοποιητικά αποτελέσματα για ακουστικά όργανα, γιατί "χρωματίζει" τον ήχο με τρόπο που ακούγεται αφύσικος.

Ενισχυτές Πλήκτρων (Keyboard Amplifiers)
Η περιοχή συχνοτήτων των ήχων των πλήκτρων είναι πολύ μεγαλύτερη αυτής της κιθάρας έτσι απαιτείται ενισχυτής με πλήρες φάσμα συχνοτήτων για την ακριβή αναπαραγωγή του ήχου (φάσμα μέχρι τους 20 KHz).
Άρα είναι κατάλληλος ακουστικός ενισχυτής (PA ή Combo).

Ενισχυτές Βιολιού
Ισχύει κι εδώ ότι είπαμε για τους ενισχυτές ακουστικών οργάνων.

Ενισχυτές Φυσαρμόνικας
Ισχύει κι εδώ ότι είπαμε για τους ενισχυτές ακουστικών οργάνων.

Υπάρχει μια τεράστια ποικιλία από μικρόφωνα και ενισχυτές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από παίχτες φυσαρμόνικας. Κυρίως όμως μπορούμε να τους κατατάξουμε αν πρόκειται να τους χρησιμοποιήσουμε για:​
  • καθαρό ήχο .Τότε μας αρκεί ένα ενισχυτής ακουστικών οργάνων
  • για τον λεγόμενο Chicago-bluessound. Τότε προτείνεται ένας μικρός ενισχυτής με λυχνίες (Tubeamp) ή ένας όπως πχ ο Fender Champ.
Έχετε όμως υπ’ όψιν ότι ακόμα και τη πιο τέλεια μικροφωνική συσκευή να διαθέτετε δεν θα πετύχετε αν πρώτα δεν αναπτύξετε με καθημερινή πρακτική εξάσκηση την ''τονική'' ακουστικότητα. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι η καλή μουσικότητα προέρχεται κατά 80% από τον παίχτη φυσαρμόνικας και μόνο το 20% από την μικροφωνική.


Ενισχυτές Ντραμς:

  • AcousticDrums . Δείτε τέτοια Ακουστικά Ντραμς εδώ:
  • Για Ακουστικά Ντραμς χρησιμοποιούνται δυναμικά μικρόφωνα όπως τα: AKG's D-112 , Shure's Beta 52 : Δείτε το εδώ:
Τι ενισχυτή θα χρησιμοποιήσω για τα Ακουστικά Ντραμς;
Στην πραγματικότητα δεν χρειάζεσαι ενισχυτή για τα Ακουστικά Ντραμς , απλώς θα συλλαμβάνει τον ήχο τους το σύστημα ΡΑ της ορχήστρας σου ή χρησιμοποίησε κοντά σου ένα μικρόφωνο ειδικό για ντραμς (βλέπε ανωτέρω φωτογραφία) .
Στην πραγματικότητα ‘’δεν υπάρχουν’’ ενισχυτές που μπορούν να αναπαραγάγουν αξιόπιστα τις συχνότητες ενός ντραμς σετ (των 8 τεμαχίων-βλέπε ανωτέρω εικόνα), αφού θα χρειαζόσουν 8 μικρόφωνα και αντίστοιχο μείκτη των 8 μικροφώνων.
Αν πάλι θέλεις να το κάνεις (αν και θα είναι ‘πεταμένα ‘ χρήματα) τότε αρκεί ένα ενεργό σύστημα με ένα woofer και ένα tweeter και μια κονσόλα.

ElectronicDrums
Δείτε εδώ διάφορες μάρκες ενισχυτών ντραμς και εδώ:
Ακούστε εδώ ενισχυτή ντραμς για electronic drums:

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ.........
 
Last edited:

stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
Κονσόλες ήχου (Mixers)

Υπάρχουν 2 ειδών κονσόλες:
  • Με ενσωματωμένο ενισχυτή ( Powered Mixer) . Επομένως αφού ο ενισχυτής είναι ενσωματωμένος στο μίκτη μια τέτοια κονσόλα απαιτεί Ηχεία Παθητικά (passive speakers)
  • Χωρίς ενσωματωμένο ενισχυτή (Unpowered Mixer) . Επομένως μια τέτοια κονσόλα απαιτεί Ηχεία Ενεργά (Active ή Powered Speakers)
Eνισχυτής της ηλεκτρικής κιθάρας
Ο Ενισχυτής Κιθάρας διαθέτει στάδιο προενίσχυσης (κάτι που δεν διαθέτει ο ΡΑ)
Έγχορδα Όργανα που δεν ακούγονται χωρίς ενίσχυση (ηλεκτρική κιθάρα ..) χρησιμοποιούν magnetic pickup – ο κοινά λεγόμενος μαγνήτης (που στηρίζεται στην ηλεκτρομαγνητική επαγωγή) - που συλλέγει τις δονήσεις των χορδών και τότε απαιτείται ενισχυτής πχ Hard rock style που έχει άφθονα ‘ρυθμιστικά κουμπιά΄ εκτός από τα (volume-bass-tone-treble). Δηλαδή και ρυθμιστικά προενίσχυσης : tone filters, reverb, speed, intensity και πολλά distortion effects......


Προενίσχυση (Pre-amplification) – Γενικά
Η λέξη "preamp" χρησιμοποιείται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους από διάφορους χρήστες , πωλητές και κατασκευαστές γι αυτό και πρέπει να αναφέρεται η συσκευή χρήσης του για να γίνει πλήρως κατανοητή.
Πχ ένας "preamp" μπορεί να είναι ενσωματωμένος -built In- σ’ ένα μουσικό όργανο και να έχει Shape tone & tuner, { ή αν δεν υπήρχε όταν αγοράσαμε την κιθάρα και θέλουμε να τοποθετήσουμε έναν τότε μια επιλογή είναι ο Cable Preamp που είναι ένα καλώδιο που έχει ένα Preamp ή να είναι ενσωματωμένος στο ΄΄καρφί’’ του βύσματος (το λεγόμενο ελληνιστί - "πούρο") - παρόμοιο με τους Built-In } , σ’ ένα pedal , σε μια κονσόλα (mixer) σε μια sound card υπολογιστή, σε μια rack μονάδα, σε ένα DI box, σαν στάδιο input σ’ έναν ενισχυτή κιθάρας, σαν στάδιο input σε ενισχυτή ‘’κεφαλής – head ’’ , σαν ξεχωριστή μονάδα ή σαν συνδυασμός μερικών απ’ αυτών (πχ "preamp" που περιλαμβάνει και DI box)….

Εδώ θα περιγράψω αναλυτικά την προενίσχυση {που συμπεριλαμβάνει equalisation, καθώς και sound effects) στους ενισχυτές κιθάρας.


Προενισχυτής απαιτείται υποχρεωτικά αν έχουμε κιθάρα με κρύσταλλο (Piezo), ο οποίος και κάνει προσαρμογή της σύνθετης αντίστασης ( impedance ) μεταξύ του κρυστάλλου ο οποίος έχει πολύ υψηλή αντίστασης και της επόμενης βαθμίδας.​
Η ίδια η κιθάρα , η προενίσχυση ,ο τελικός ενισχυτής, τα μεγάφωνα και το υλικό της καμπίνας (cabinet) του ηχείου , προσθέτουν το καθένα τα δικά του βασικά στοιχεία στον παραγόμενο ήχο.
Οι μη κιθαρίστες μπορεί και να θεωρούν ότι , το overdrive ενός ενισχυτή και το distortion που παράγει , παράγουν κακό (!!) ηχητικό αποτέλεσμα.
Η ανάπτυξη όμως των ενισχυτών κιθάρας , μετά το τέλος του 1950,σκόπευε ακριβώς σ’ αυτή την παραγωγή των επιθυμητών όμως τύπων overdrive που στις μέρες μας εξελίχτηκε να είναι μια μορφή τέχνης (ήχος με πολύ ‘’βρωμιά’’ σε μερικά μουσικά στυλ μέχρι πιο ‘’καθαρή’’ σε άλλα μουσικά είδη).

Οι περισσότεροι κιθαρίστες επιθυμούν τον ήχο τους στην περιοχή clipping (κλιπαρίσματος / ψαλιδίσματος) από λαμπάτους ενισχυτές που είναι πανάκριβοι αν και σήμερα οι τρανζιστοράτοι έχουν τη δυνατότητα να μιμούνται αυτό το κλιπάρισμα σε χαμηλότερα ηχητικά επίπεδα ( χρήση overdrive preamps , power attenuators αλλά και digital modelling) που όμως τους ‘’σνομπάρουν’’ ότι δεν είναι κάτι σαν κι αυτό που προσφέρουν οι λαμπάτοι.
Ο λαμπάτος σε σχέση με τον τρανζιστοράτο φαίνεται στην πρώτη εντύπωση ανεξέλεγκτος με μεγάλο volume αλλά γρήγορα συνηθίζεται. ( Σύγκριση: Ένα καλός επώνυμος Λαμπάτος των 50 έως 100 watts πιθανόν να έχει ίδιο κόστος με τρανζιστοράτο των 1500 watts).
Η πλειονότητα των χρηστών (και μάλιστα επαγγελματιών όλων των στυλ μουσικής pop ,jazz ,blues, metal, punk....) τέτοιων λαμπάτων πιστεύει ότι ‘’παραμορφώνουν’’ πιο γλυκά σε σχέση με τους τρανζιστοράτους.
Όμως ουδέν καλόν αμιγές κακού!! Άρα έχουν και τα μειονεκτήματα τους , απαιτείται κάπου- κάπου αλλαγή των λυχνιών (κυρίως λόγω ‘’γηρανσης’’ του νήματος) ειδικά οι λυχνίες της τελικής βαθμίδας ενίσχυσης γεγονός που επιβαρύνει τον κάτοχο του λαμπάτου.
Τώρα όσο για τον Hybrid , μπορείτε να πείτε ότι είναι και διαφημιστικό τρυκ. Δηλαδή ένα σκέτος λαμπάτος μπορεί να είναι καλύτερος ή χειρότερος από ένα τρανζιστοράτο ή έναν hybrid. Βασιστείτε στο αυτί σας και φυσικά στα χρήματα που διαθέτετε.

ΠΡΟΣΟΧΗ
  • Ο λαμπάτος να έχει ΠΑΝΤΑ τα μεγάφωνα συνδεδεμένα
  • Τα ηχεία να έχουν τα σωστά Ohm .
  • Στο standby τα νήματα των λυχνιών είναι αναμμένα .
  • Για σωστή απόδοση του ενισχυτή οι λυχνίες πρέπει να ζεσταθούν τουλάχιστον για 2 έως 5 λεπτά πριν παίξουμε.
  • ένας λαμπάτος σίγουρα δεν ‘’ακούγεται’’ καλά με χαμηλό volume ακόμα κι αν είναι παγκοσμίως δημοφιλής- όπως πχ ένας Fender - αν όμως ανέβει το volume τότε σίγουρα ''θα ικανοποιηθείτε'' πλήρως.
Headroom ενισχυτή (Αυτοενισχυόμενη κονσόλα , Σύστημα ΡΑ και Ενισχυτή Κιθάρας)
Το headroom ενισχυτή με απλά λόγια είναι ο όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει το πόση ισχύ μπορεί να μας δώσει ένας ενισχυτής πριν αρχίσει να παραμορφώνει ή ακόμα πιο απλά η διαφορά μεταξύ του μέγιστου δυνατού σήματος που εσύ ζητάς και της μέγιστης ισχύος που μπορεί αυτός να δώσει.
Αν είσαι πληκτράς , μπασίστας, drummer,τραγουδιστής ..σίγουρα θα απαιτείς από τον ενισχυτή σου πολύ “headroom” διότι θα θέλεις να ακούγεσαι δυνατά και καθαρά με ελάχιστη ή καθόλου παραμόρφωση στις περιπτώσεις που για μικρό χρόνο το όργανο σου δίνει επικίνδυνες αλλαγές στάθμης (πχ ακόρντα στην μπάσα οκτάβα των πλήκτρων).
Δηλαδή ο καθαρός ήχος από ενισχυτή κιθάρας δεν είναι ποτέ καθαρός με την έννοια που αναφερόμαστε σε ενισχυτή Hi-Fi.
Ο ενισχυτής κιθάρας πάντα χρωματίζει το σήμα και πάντα υπάρχει αυτή η ‘’καλή’’ παραμόρφωση.

Όσο πιο δυνατά θέλεις να παίζεις –ειδικά σε ανοικτό χώρο - clean tones τόσο πιο πολύ ισχύ και πιο μεγάλο headroom απαιτείται από τον ενισχυτή σου. Αν η μουσική σου βασίζεται σε pedals για overdrive και distortion και απαιτείς loud clean για όλο το χρονικό διάστημα που παίζεις τότε πάλι απαιτείται ενισχυτής με μεγάλο headroom.

Δείτε εδώ αλφαβητικά ΌΛΕΣ τις εταιρείες κατασκευής ενισχυτών κιθάρας

Ενισχυτές μπάσου –κόντραμπάσου (BassGuitar – Contrabass)
  • Λόγω της απαιτούμενης αναπαραγωγής ήχου στις χαμηλές συχνότητες η ενίσχυση για τέτοια όργανα είναι διαφορετική των άλλων τύπων. Αυτή η διαφορετικότητα αναφέρεται στον προενισχυτή , στον ενισχυτή στα μεγάφωνα αλλά και στο υλικό κατασκευής του ηχείου.
  • Τα ηχεία των ενισχυτών μπάσου έχουν μεγάφωνα μεγαλύτερα σε διάμετρο απ’ ότι οι ενισχυτές των άλλων οργάνων.
  • Ο προενισχυτής έχει εξισωτές (equalizers)που επεκτείνονται και για κάτω από 40 Hz και ίσως έχει και line out XLR για αποστολή του σήματος σε ΡΑ ή σε κονσόλα.
Δείτε εδώ πολλές μάρκες ενισχυτών μπάσου εδώ::


Σύγκριση ηχείων ενισχυτών οργάνων και Hi-Fi
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ...........
 
Last edited:

stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
4. Τι είναι τα Modelingamplifiers και τα όργανα VST ;

VST είναι τα αρχικά των Virtual Studio Technology. Είναι ένα interface το οποίο ενσωματώνει ακουστικά synthesizers και effects με ακουστικούς editors κ.ά.
Έτσι software αυτών μας επιτρέπει να ψηφιοποιήσουμε τα αντίστοιχα hardware συστήματα στο PC μας.
Δείτε εδώ δεκάδες τέτοια προγράμματα:
Δείτε παρακάτω δεκάδες τέτοια προγράμματα που αφορούν :Guitar Amp Modeling Plug-Ins.
Το software των guitar amp/effect modeling είναι μια σοβαρή βιομηχανία που για τους κιθαρίστες σημαίνει ότι μπορούν να επιλέξουν από μια ευρεία και υψηλής ποιότητας γκάμα plug-ins:
Υπάρχουν πάρα πολλά Guitar Amp Modeling Plugs-In...
Βέβαια προσωπικά δεν έχω εμπειρία λόγω των επιπλέον καρτών που απαιτούνται στο PC.
Παρακάτω δίνω 3 τέτοια Plug-Ins που δίνουν αναλυτικές περιγραφές και το σπουδαιότερο είναι ότι μπορείτε να τα κάνετε downloading δωρεάν :
ARADAZ VST FREE
NoAmp!
Studio Devil British Valve Custom
Δείτεκαιεδώ 11 Guitar Amp Modeling Plugs-In:
Ένα αναλυτικό άρθρο για το plug-in- το TorpedoPI-101 WoSεδώ:

Amplifier modeling :
Είναι η επεξεργασία ψηφιακής απομίμησης ενός φυσικού ενισχυτή όπως ο ενισχυτής κιθάρας. Δείτε τέτοιους ενισχυτές εδώ: Και εδώ: Και εδώ:

Με ένα "κακό" ενισχυτή (φθηνό solid state ή φτηνό modelling), οι συγχορδίες της κιθάρας μπορεί να ακούγονται περίεργες ενώ με καλό ενισχυτή θαυμάσιες ακόμα και οι μη μπαρέ.
Άρα ο καλός εξοπλισμός σου λύνει τα χέρια στο θέμα ήχου.

5. Φορητοί ενισχυτές
‘’Παραβιάζοντας’’ τον ορισμό ότι η φιλοσοφία των ΡΑ είναι ότι ΔΕΝ έχουν προενίσχυση , οι εταιρείες παράγουν συσκευές που στην ουσία είναι Ακουστικοί Ενισχυτές (Acoustic Amps) αφού όπως δείχνει η φωτογραφία στην ουσία είναι ένα σύστημα που αποτελείται από:
Προενισχυτή - Τελικό Ενισχυτή- ηχείο


Μικροφωνική για Τραγουδιστές & μουσικούς μικρού σχήματος
Βέβαια και ο καλύτερος audio εξοπλισμός δεν είναι σε θέση να κάνει μια μη σωστή φωνή να ακουστεί σωστά , όμως απ’ την άλλη μεριά μια πολύ καλή φωνή μπορεί να αδικηθεί από το μη σωστό σετάρισμα (setting up) του ηχητικού συστήματος.
Έτσι έχοντας στο σπίτι σας ένα καλό ηχητικό σύστημα αναπαραγωγής/εγγραφής , μαθαίνετε τα βασικά του setting up τον και σας βοηθάει να νοιώθετε σαν σε live και γενικά στη μουσική σας καριέρα.

Ένα τέτοιο Small ‘’PA’’ , όπως της φωτογραφίας , είναι ότι πρέπει για έναν τραγουδιστή με το μικρόφωνο του και συνοδεία κιθάρας ή πλήκτρων
Στο παρακάτω Video εξηγώ και δίνω ΤIPs, πιστεύω με απλά λόγια, γενικά για τους φορητούς ενισχυτές και ειδικά για 3 μοντέλα για χρήση για περισσότερα από 1 όργανα. ΕΔΩ :
Τον ενισχυτή του παρακάτω video αν τον συγκρίνουμε με όμοιους ενισχυτές ως προς φορητότητα , ισχύ, παραμόρφωση, πλήθος εισόδων , αποδεικνύεται σημαντικό βοήθημα …
Μπορείτε να τον χρησιμοποιήσετε και σαν mp3 player με την φτηνή micro SD card από 2 – 32 Gb ή σαν κουρδιστήρι μουσικών οργάνων, για εξάσκηση , ειδικά για αρχάριους να ακούν τα λάθη τους και να τα διορθώνουν , για τους μουσικούς για άμεση καταγραφή της όποιας μουσικής ιδέας τους οπουδήποτε ,αφού χωράει στην τσέπη .

Επίλογος
Η προσέγγιση σ’ αυτό το θέμα, έγινε πιστεύω με πλήρη τεκμηρίωση των κειμένων από την εμπειρία μου σαν ηλεκτρονικός που ασχολήθηκε και με το αντικείμενο αυτό. Πιστεύω ότι οι συμμετέχοντες θα πάρουν βασικές γνώσεις για τους ενισχυτές γενικά και για ενισχυτές του μουσικού οργάνου που τους ενδιαφέρει ειδικά , οι δε καλύτεροι γνώστες του θέματος ίσως μας δώσουν περισσότερες πληροφορίες ή εκφράσουν αντιρρήσεις τους ή διορθώσουν τυχόν ασάφειες του άρθρου.

Η αγγλική ορολογία χρησιμοποιείται για να σας βοηθήσει για καλύτερο Googling , οι δε φωτογραφίες συγκεκριμένων εταιρειών δεν αποσκοπούν στη διαφήμιση τους και να «θάψουν» κάποια άλλα μοντέλα αλλά εξυπηρετούν απλά μόνο εκπαιδευτικούς σκοπούς.


Σκιαθίτης Στέφανος
Ηλεκτρονικός – Μηχανικός Μικροκυμάτων

ΤΕΛΟΣ ΑΡΘΡΟΥ

Το άρθρο αυτό για τους ενισχυτές - το τελευταίο της σειράς - μαζί με τα άλλα τα σχετικά με τα μικρόφωνα ,τα ηχεία και τα piezo & magnetic pickups - προσδοκώ να αποδειχθούν ένα είδος οδηγού (Reference Data) για τα σχετικά θέματα.

Ελπίζω να μην σας κούρασα με το μακροσκελές των άρθρων.
 
Last edited:



Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.602
Μηνύματα
2.865.617
Members
37.933
Νεότερο μέλος
alkapsal
Top