stefanos604

Αρθρογράφος
Μηνύματα
719
Reaction score
880
1. Πρόλογος
  • Ποιο μικρόφωνο είναι καλύτερο για να ηχογραφήσουμε μια ορχήστρα;
  • Θα πρέπει το μικρόφωνο να είναι πυκνωτικό , δυναμικό… , με τι πολικό διάγραμμα ; Τι μικρόφωνο ταιριάζει στον τραγουδιστή στο πάλκο και τι στο στούντιο;
  • Με τι μικρόφωνο γίνεται καλύτερη ηχογράφηση μουσικών οργάνων;
  • Ποια είναι τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά με τα οποία το επιλέγουμε και το χρησιμοποιούμε;
Απαντήσεις σε τέτοιες ερωτήσεις θα προσπαθήσω να δώσω όσο πιο απλοϊκά γίνεται αλλά και με περισσότερες λεπτομέρειες για έναν γνώστη βασικών αρχών ηλεκτροτεχνίας.
2. Εισαγωγή
Το μικρόφωνο είναι συσκευή που μετατρέπει ταηχητικά κύματα σε σήματα ηλεκτρικών μεταβολών. Αυτά τα ηλεκτρικά σήματα μεταφέρονται είτε καλωδιακά ή οπτικά ή ασυρματικά και μετατρέπονται (το πόσο αξιόπιστα εξαρτάται από τον ενισχυτή, από το μεγάφωνο ή τα ακουστικά ) στον αρχικό ήχο.
Ξεκινώντας να πούμε ότι το μικρό ενσωματωμένο μικρόφωνο στην webcam του υπολογιστή σας είναι περιορισμένης ποιότητας. Υπάρχουν όμως για το podcasting πολλά καλής ποιότητας μικρόφωνα USB στην αγορά . Μπορείτε βέβαια να επιλέξετε :
  • Πυκνωτικά μικρόφωνα που δημιουργούν ωραίο ήχο, αλλά απαιτούν τροφοδοσία phantom (Δείτε την ανάλυση μου ΕΔΩ :) ή
  • Δυναμικά μικρόφωνα που κάνουν απομόνωση και μείωση του θορύβου περιβάλλοντος .
Είτε όμως πυκνωτικό είτε δυναμικό διαλέξετε θα είναι μια χαρά για γενική οικιακή χρήση, αν και τα πυκνωτικά μικρόφωνα είναι πιο δημοφιλή για φωνητική εργασία .
Στην οικιακή ηχογράφηση με PC, ακόμα και το πιο ακριβό μικρόφωνο να έχετε, δεν θα πετύχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα, αν το μικρόφωνο δεν συνυπάρχει με αντίστοιχης ποιότητας sound card – αντίστοιχο software και φυσικά κάποιο αξιοπρεπές αυτοενισχυόμενο σύστημα ηχείων για να ακούσετε αυτά που ηχογραφήσατε. (Δείτε την ανάλυση μου ΕΔΩ:) .
Δηλαδή τα ανωτέρω 3 υπογραμμισμένα πάνε πακέτο…
Ο τύπος microphone που συνήθως συνοδεύει την computer sound card είναι το πάμφθηνο electret microphone με ακουστικά μαζί. (Δεν μπορείς όμως να έχεις τέτοιο φτηνό electret των 10 ευρώ και κονσόλα πχ των 1500 ευρώ. Θα πρέπει τα περιφερειακά να είναι ίδιας ποιότητας).

Υπάρχουν όμως και πανάκριβα ,όπως για παράδειγμα , το Sennheiser’s PC 350 με απόκριση συχνότητας 50Hz έως 16,000Hz με πολύ καλή ποιότητα ήχου και για τα podcasts και για online μετάδοση μέσω διαδικτύου , όμως θα σας κοστίσει $180 , αλλά αξίζει τον κόπο .
Άλλοι υπολογιστές συνοδεύονται κατά την αγορά τους με απλό δυναμικό μικρόφωνο για απευθείας σύνδεση με την κάρτα ήχου , εξοπλισμένο με βύσμα 1/8’’ (mini - βύσμα) που μπορεί να συνδεθεί κατ' ευθείαν στο Mic -IN ( συχνά χρώματος ροζ ) της κάρτας ήχου .

Ωστόσο, αν και αυτό είναι κατάλληλο για αρχάριους και εκείνους που ηχογραφούν για δική τους χρήση μόνο , μουσικοί και τραγουδιστές θέλουν ένα πιο επαγγελματικό ήχο και σίγουρα θα απογοητευτούν με την ποιότητα αυτών των μικροφώνων ή αν το μικρόφωνο είναι κάπως καλύτερης ποιότητας πάλι θα απογοητευτείτε με την ποιότητα εγγραφής της ενσωματωμένης κάρτας ήχου .

Η συμβουλή μου για αξιοπρεπή ηχογράφηση είναι, να αγοράσετε απ’ την αρχή :
  • Μια εξωτερική κάρτα ήχου πχ εδώ:
  • Ένα Δυναμικό μικρόφωνο με καρδιοειδές χαρακτηριστικό που ελαχιστοποιεί το θόρυβο του περιβάλλοντος και της ανάδρασης (αν και θα συνιστούσα πυκνωτικό πχ ΕΔΩ . Αξιόλογα Podcasting mics ΕΔΩ :)
  • Ένα καλό ζευγάρι monitor ηχείων , έστω για μέτριες απαιτήσεις, όπως εδώ: με καλή απόκριση συχνοτήτων (ή μ’ ένα καλώδιο να χρησιμοποιήσετε το στερεοφωνικό σας – σύνδεση στο στο Aux In ) αφού άμεσα αλλά και στο μέλλον θα μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε και σαν μικρό ΡΑ (PublicAddress) για να τραγουδάτε. Λέω απ’ την αρχή γιατί με την επεξεργασία και αργότερα μίξη της φωνής σας με όργανο, αυτό που θα ακούτε από τα monitors θα πρέπει να σας ικανοποιεί και να ανακαλύπτετε τις ατέλειες σας οπότε να ξαναηχογραφείτε , διορθώνοντας τις , έτσι ώστε όταν φτιάξετε το δικό σας σπιτικό CD αυτό να ακούγεται με την ίδια ποιότητα είτε στο αυτοκίνητο σας, είτε στο στερεοφωνικό σας, είτε σε στερεοφωνικό διαφορετικό από το δικό σας.
  • ή τουλάχιστον στην αρχή μοναδικό επιπλέον εξοπλισμό ένα USB mic πχ ΕΔΩ : και στο μέλλον κάτι σαν τα 3 παραπάνω.
Εξωτερική Κάρτα Ήχου
Εάν έχετε ένα δυναμικό μικρόφωνο επαγγελματικού επιπέδου με βύσμα XLR ή 1/4 " αυτό δεν μπορεί να συνδεθεί άμεσα με την απλή κάρτα ήχου του υπολογιστή σας .
Μπορεί όμως με ένα adaptor με βύσμα 1/8 ‘’ ( mini - βύσμα) να συνδεθεί κατ’ ευθείαν στην Mic -IN ( συχνά χρώματος ροζ ) της κάρτας ήχου . Βέβαια πιθανόν να απογοητευθείτε λόγω της ποιότητας της ενσωματωμένης κάρτα ήχου.
Τότε αντί του adaptor, θα πρέπει να εφοδιαστείτε με κάποιο είδος εξωτερικής κάρτας ήχου .
Τέτοια κάρτα ήχου συνδέεται με τον υπολογιστή σας είτε μέσω USB (πιο συχνά ) ή μέσω FireWire ( για πιο μεγάλη ταχύτητα ) και ουσιαστικά αντικαθιστά την ενσωματωμένη κάρτα ήχου του υπολογιστή σας.
Τα περισσότερα είδη τέτοιας εξωτερικής κάρτας ήχου έχουν πολλαπλές εισόδους για XLR και 1/4" υποδοχές ήχου .
Το άλλο πλεονέκτημα είναι ότι θα κάνετε υψηλότερης ποιότητας επεξεργασία ήχου από ό, τι μπορείτε να κάνετε με την ενσωματωμένη κάρτα ήχου του υπολογιστή σας (πχ πολλές προσφέρουν 24 -bit / 96MHz ψηφιακού ήχου ) και τότε ο ήχος θα ακούγεται πολύ καλύτερα από ό,τι έχετε συνηθίσει με την εσωτερική κάρτα .
Έτσι, εάν θέλετε πραγματικά να βελτιώσετε την ποιότητα εγγραφής στο σύστημα του υπολογιστή σας , αγοράστε ένα υψηλής ποιότητας πυκνωτικό μικρόφωνο και μια εξωτερική κάρτα ήχου . Αν όμως ο προϋπολογισμός σας είναι περιορισμένος , αγοράστε ένα καλό μικρόφωνο USB ή υψηλότερης ποιότητας πυκνωτικό μαζί με ακουστικά .

3. Είδη μικροφώνων:
Κρυσταλλικό: αποτελείται από ένα διάφραγμα που είναι σε επαφή με έναν κρύσταλλο. Στην άλλη επιφάνεια του κρυστάλλου το ηλεκτρόδιο είναι σταθερό. Όταν ηχητικά σήματα πιέζουν το διάφραγμα, προκαλούν δονήσεις οι οποίες αναπτύσσουν στα ηλεκτρόδιά του τάση. Πλεονέκτημα: Δεν απαιτείται εξωτερική πηγή τροφοδότησης. Μειονέκτημα: Χαμηλή ευαισθησία και μικρή αντοχή.

Άνθρακα: Η λειτουργία του μικροφώνου αυτού στηρίζεται στη μεταβολή της αντίστασης των κόκκων του άνθρακα, που οφείλεται στη μεταβολής της πίεσης που ασκείται στο διάφραγμα από τα ηχητικά σήματα. (είχε μεγάλη χρήση στα τηλέφωνα OTE)

Δυναμικό: Αποτελείται από ένα μόνιμο μαγνήτη και από ένα πηνίο στους πόλους του. Όταν ηχητικά σήματα πιέζουν το διάφραγμα, το πηνίο δονείται στο μαγνητικό πεδίο του μαγνήτη και στα άκρα του πηνίου επάγεται τάση. (Από τη φυσική ξέρουμε ότι αν αγωγός κινείται σε μαγνητικό πεδίο στα άκρα του αναπτύσσεται επαγωγική τάση). Πλεονέκτημα: Δεν απαιτείται εξωτερική πηγή, καλή πιστότητα , ευαίσθητο από πολύ κοντά και αναίσθητο από μακριά και το σπουδαιότερο μεγάλο μήκος καλωδίου χωρίς να επηρεάζεται η ευαισθησία. Μειονέκτημα: Χαμηλή αντίσταση , απαιτεί μετασχηματιστή προσαρμογής .
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ.......
 
Last edited:

stefanos604

Αρθρογράφος
Μηνύματα
719
Reaction score
880
Τύποι DynamicInstrumentMicrophoneΕμπορίου
Αν και έχoυν flat απόκριση εν τούτοις παρουσιάζουν κάποια peak όταν χρησιμοποιούνται πολύ κοντά. Συχνά χρησιμοποιούνται στους ενισχυτές κιθάρας και σε ντραμς. Παραδείγματα: : ShureSM57, AKGD112 , SennheiserMD421)…κ.ά

Μικρόφωνα Ταινίας - RibbonMic: Είναι bidirectional, που σημαίνει ότι συλλαμβάνουν ισοδυνάμως ήχους από μπρος και από πίσω.

Πυκνωτικό: Αποτελείται από έναν πυκνωτή ο οποίος ανάλογα με τις μεταβολές της πίεσης που προκαλούνται από τα ηχητικά σήματα μεταβάλει τη χωρητικότητα του. Πλεονέκτημα: Υψηλή πιστότητα , μικρό βάρος και σε μορφή πέτου, πολύ καλή απόκριση στις υψηλές συχνότητες. Δημοφιλή για ενισχυτές κιθάρας ,φυσαρμόνικας και για ντραμς , για φωνές σε studio και στάδια , για ακουστικά όργανα και κύμβαλα. Μειονέκτημα: Χαμηλή ευαισθησία, μεγάλη αντίσταση, χρήση εξωτερικής πηγής –μπαταρίας- ή "phantom power" από τον μίκτη (κονσόλα) για να λειτουργήσουν , υψηλό κόστος.

Τύποι Large-Diaphragm Condenser Microphone (LDC)Εμπορίου
Είναι μικρόφωνα με διάφραγμα 1 ίντσας ή μεγαλύτερα που συνήθως έχουν πολύ καλή απόκριση στις χαμηλές συχνότητες και χαμηλό self-noise. Κοινή χρήση σε φωνητικά σε studios και σε ακουστικά όργανα.
Παραδείγματα: Manley Gold Reference, AKG C12VR , Sterling Audio ST51, Perception 100 , Audix SCX25 , Blue Blueberry , Lawson L47MP , Berlinger B1 , Samson CL7κ.ά

Τύποι Small-Diaphragm Condenser Microphone (SDC)
Είναι συνήθως πολικού διαγράμματος cardioid και έχουν διάφραγμα μικρότερο της 1 ίντσας. Έχουν συνήθως καλή απόκριση συχνότητας και έχουν χρήση σε ακουστικά όργανα και ειδικά σε κύμβαλα , ακουστική κιθάρα και πιάνο.
Παραδείγματα: AKGC 451 B , AudixSCX1 , CrownCM-700 , ShureKSM109/SL και SM81 ….κ.ά

Μικρόφωνα Φυσαρμόνικας
Στη φωτογραφία κατασκευή δικού μου μικροφώνου (κόστος 2 ευρώ) για φυσαρμόνικα:

Δείτε και το Videoμου :

USB Microphone


Για τις διαφορές μεταξύ Πυκνωτικών και USB μικροφώνων δείτε την ανάλυση μου ΕΔΩ :

Οπτικό: Το οπτικό μικρόφωνο μετατρέπει τις μεταβολές της πίεσης που προκαλούνται από τα ηχητικά σήματα με το να μετατρέπει όμως αλλαγές της πυκνότητας του φωτός σε ηλεκτρικά σήματα αντί όπως με όλα τα παραπάνω αλλαγές σε χωρητικότητα , μαγνητικό πεδίο… Πλεονέκτημα: Αφού σ’ αυτό το μικρόφωνο δεν παράγονται ηλεκτρικά σήματα άρα είναι 100% ασφαλές από παρεμβολές σε επικίνδυνες ηλεκτρικές ,μαγνητικές και χημικές συνθήκες λειτουργίας.

Δεν έχω καμιά εμπειρία σ’ αυτά

Live-VocalMicrophone

Πολικού διαγράμματος unidirectionalμε σχήμα ‘χωνάκι παγωτού’ και μπορεί να είναι τύπου: condenser, dynamic, ή ribbon. Παραδείγματα: Shure SM58, Beta 58A, SM85, AKG D3800, C 535 EB, D5/D5S ,Audix OM5 , Beyerdynamic M88 T

Stereo microphones

Αφού ακούμε με δύο αυτιά , εγγραφή ήχου στερεοφωνικά σε βίντεο φαίνεται σαν μια φυσική επιλογή , αλλά δεν είναι πάντα η καλύτερη επιλογή . Η φωνή είναι ουσιαστικά ένα όργανο μονοφωνικό , και στις περισσότερες περιπτώσεις καλόν είναι να ηχογραφείται με ένα μικρόφωνο.

Η διαφορά μεταξύ μιας stereo εγγραφής και μια ηχογράφησης mono δεν είναι ανάλογη με την διαφορά μεταξύ μιας μονοχρωματικής και μιας πολυχρωματικής εικόνας. Μια στερεοφωνική ηχογράφηση δημιουργεί περισσότερο μια αίσθηση του χώρου ,δηλαδή δημιουργεί ένα περιβάλλον ακρόασης. Γι 'αυτό , χρησιμοποιώντας ένα στερεοφωνικό μικρόφωνο είναι σημαντικό όταν ηχογραφείτε Live μουσικούς ή σολίστα .

Είναι μια τεχνική με την οποία υπάρχει διαφορά στις στάθμες που συλλαμβάνουν τα 2 μικρόφωνα όχι όμως και διαφορές χρονικές . Για να αποφευχθούν χρονικές διαφορές τα 2 μικρόφωνα τοποθετούνται πάρα πολύ κοντά , από εδώ βγαίνει και ο όρος 'Coincident Stereo'

Σκοπεύοντας με την cameraέναν σολίστα με Stereomicsσας επιτρέπει να κατευθύνετε την εικόνα με Panning, έτσι ώστε ακόμα κι αν θέλετε το σολίστα , για παράδειγμα , να είναι στην αριστερή πλευρά , να έχετε τη δυνατότητα ενοποίησης του ήχου με τη συνολική στερεοφωνική εικόνα .

Οι επαγγελματικές video cameras έχουν συχνά δύο XLR microphone inputs. Οι καταναλωτικές video cameras έχουν ένα 1/8” (3.5mm) mini-plug microphone input ή καθόλου (απλά έχουν ενσωματωμένο mic).
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ.....
 
Last edited:

stefanos604

Αρθρογράφος
Μηνύματα
719
Reaction score
880
4. Χαρακτηριστικά Μικροφώνων (mic specifications)
Να θυμόμαστε να αγοράζουμε ΠΑΝΤΟΤΕ μικρόφωνα με τέτοια χαρακτηριστικά (specifications) που να ταιριάζουν στις ακουστικές πηγές που προορίζονται να συλλάβουν.

· Σύνθετη Αντίσταση ή εμπέδηση - IMPEDANCE (Z)
Διαβάστε και το άρθρο εδώ:
Impedance εισαγωγή :
Είναι ένας όρος που σημαίνει τη μέτρηση της αντίστασης που παρουσιάζει μια συσκευή (εδώ το μικρόφωνο) στο εναλλασσόμενο ρεύμα ( εδώ στο ακουστικό σήμα). Μιλώντας τεχνικά είναι η σύνθετη αντίσταση- εμπέδηση (χωρητική- πυκνωτής , επαγωγική – πηνίο , ωμική - αντίσταση) που παρουσιάζει στο ηλεκτρικό σήμα. Το γράμμα Ζ είναι το σύμβολο της και έχουμε: Hi-Z και Low-Z
Έτσι- ενδεικτικά:

· μικρόφωνα με Low-Z είναι αυτά με εμπέδηση μικρότερη από 600 Ωμ .

· μικρόφωνα με medium-Z είναι αυτά με εμπέδηση από 600- 10.000 Ωμ .

· μικρόφωνα με Hi-Z είναι αυτά με εμπέδηση μεγαλύτεη από 10.000 Ωμ .

Πάντα να προτιμάτε μικρόφωνα με Low-Z γιατί θα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε καλώδια μεγάλου μήκους, χωρίς να προσλαμβάνουν βόμβους ή να χάνουν τις υψηλές συχνότητες.

Η Impedance εισόδου για μικρόφωνα ενός μείκτη (mixer = κονσόλα) είναι περίπου μεταξύ 1000Ω και 2000Ω. Αν υποθέσουμε ότι αυτή η είσοδος είχε μικρότερη impedance από την impedance ενός μικροφώνου που θα συνδέαμε σ’ αυτή , τότε το μικρόφωνο θα φορτιζόταν όταν το βυσματώναμε. Αυτό σημαίνει ότι θα έχανε σε στάθμη και θα παραμόρφωνε. Για να το εμποδίσουμε αυτό θα πρέπει η είσοδοι μικροφώνου της κονσόλας να έχουν impedance υψηλότερη απ’ αυτήν του μικροφώνου.

Κανόνας: Μικρόφωνο Low-Z γενικά θα πρέπει να συνδέεται σε πηγή ίσης ή υψηλότερης impedance. Τα Low-Z μικρόφωνα προτιμώνται έναντι αυτών με Hi-Z για 2 λόγους:

· Hi-Z μικρόφωνο με μεγάλου μήκους καλώδιο δίνει απώλειες σήματος στις υψηλές συχνότητες (διότι τότε λόγω της χωρητικής συμπεριφοράς του καλωδίου ισοδυναμεί με σχηματισμό low-pass φίλτρου με την impedance του μικροφώνου).

· Τα μεγάλου μήκους καλώδια με Hi-Z μικρόφωνα συλλέγουν παρεμβολές από ραδιοσυχνότητες (βόμβος)

Τίποτα καταστροφικό δεν θα συμβεί βέβαια αν οι impedances μικροφώνου και κονσόλας δεν είναι οι σωστές , απλά το χειρότερο που θα συμβεί θα είναι ο υποβιβασμός του σήματος και αλλαγή στην απόκριση συχνότητας.

Τώρα ας ανοίξουμε μια παρένθεση να πούμε ότι στην είσοδο οι ενισχυτές φτιάχνονται να έχουν high input impedance , έτσι στην πράξη ένα μικρόφωνο να βλέπει σημαντικά υψηλότερη impedance από τη δική του impedance. Αν και αυτό ‘’δεν ακούγεται’’ σωστό όσον αφορά την τέλεια μεταφορά ισχύος από το μικρόφωνο δεν αποτελεί πλέον πρόβλημα μετά την ανακάλυψη του τρανζίστορ (έχουμε το λεγόμενο ‘’bridging’’ = μεγαλύτερο είδωλο της τάσης εισόδου στην έξοδο) αφού ο ενισχυτής παίρνει την μικρή τάση από το μικρόφωνο και τη μετατρέπει σε πολύ μεγαλύτερη τάση. (Δείτε την ανάλυση μου ΕΔΩ : )
Υπολογίστε εδώ την απώλεια όταν ένα μικρόφωνο είναι υψηλότερης αντίστασης από την αντίσταση της κονσόλας, όπως αναφέραμε παραπάνω.

· Ευαισθησία Μικροφώνου:

Είναι η ικανότητα του μικροφώνου να αποδίδει μεγάλη ηλεκτρική τάση με την εφαρμογή όσο το δυνατόν μικρότερης ηχητικής πίεσης. Ας τα δούμε όμως για καλύτερη κατανόηση με παραδείγματα:
Για τις ακουστικές στάθμες , το standard για την ευαισθησία λέει:
''Μια ηχητική στάθμη των 94dB SPL (Sound Pressure Level) παράγει επί της μεμβράνης (διάφραγμα) του μικροφώνου πίεση 1 pascal (1pa) ''.
Έτσι το 1 Pa = 94 dBSPLείναι το κριτήριο για τα τεστ που χρησιμοποιούν σήμερα οι εταιρείες κατασκευής μικροφώνων.

Λίστα με ενδεικτικά τυπικά χαρακτηριστικά για 3 τύπους μικροφώνων:

· Condenser (πυκνωτικό) : 5.6mV/Pa (high sensitivity)

· Dynamic (δυναμικό) : 1.8mV/Pa (medium sensitivity)

· Ribbon (ταινίας) : 1.1mV/Pa (low sensitivity)

· 1kHz ( 1000Hz)
Το άλλο ενδιαφέρον σημείο είναι το χαρακτηριστικό: @ 1kHz. Αυτό σημαίνει ότι τα παραπάνω που αναλύσαμε ισχύουν μόνο για τη συχνότητα του 1kHz. Για τις άλλες συχνότητες το ένα μικρόφωνο πιθανόν να είναι περισσότερο ή λιγότερο ευαίσθητο .
Αυτό όμως μας λέει και κάτι πιο σπουδαίο απ’ ότι είναι η ευαισθησία του. Ότι δηλαδή πρέπει όταν αγοράζουμε μικρόφωνα να προσέχουμε εκτός απ’ την ευαισθησία (που δεν μας λέει απαραίτητα ότι ένα μικρόφωνο είναι καλό ή όχι) και άλλες παραμέτρους όπως:
· Απόκριση Συχνότητας
· Το maximum SPL χωρίς distortion
· Το πολικό διάγραμμα
· Και το πώς διαχειρίζεται τους θορύβους

ΑπόκρισηΣυχνότητας - FREQUENCY RESPONSE
Απόκριση Συχνότητας είναι μια καμπύλη που μας δείχνει ποιες είναι οι πιο χαμηλές και οι πιο υψηλές συχνότητες μιας πηγής που μπορεί να συλλάβει καλώς ένα μικρόφωνο.

Ενδεικτικά μια απόκριση από :
· 20 Hz έως 20ΚHz καλύπτει όλες τις συχνότητες που ακούει και το καλύτερο ανθρώπινο αυτί.
· 80 Hz έως 15ΚHz είναι επαρκής για φωνές και για τα περισσότερα μουσικά όργανα
· 40 Hz έως 10 kHz είναι επαρκής για μπάσα όργανα
Η παρακάτω λίστα αφορά ενδεικτικές ηχητικές πηγές και Απόκριση Συχνότητας μικροφώνου που θεωρείται επαρκής για να ηχογραφήσουμε την πηγή με υψηλή πιστότητα: (φυσικά ευρύτερη περιοχή θα είναι ακόμα καλύτερη)

· Για τα περισσότερα μουσικά όργανα : 80Hz έως 15kHz
· Μπάσα όργανα: 40Hz έως 9kHz
· Χάλκινα και φωνή: 80Hz έως 12kHz
· Πιάνο : 40Hz έως 12kHz
· Κύμβαλα: 300Hz έως 15 ή 20kHz
· Ορχήστρα ή Συμφωνική μπάντα: 40Hz έως 15kHz

max SPL χωρίς παραμόρφωση

To “maxSPL” για ένα μικρόφωνο σημαίνει το πιο δυνατό ήχο που μπορεί να συλλάβει ένα μικρόφωνο χωρίς παραμόρφωση.
Όταν συγκρίνετε τα χαρακτηριστικά ενός micA με ένα micB βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείτε τις ίδιες αναφορές.
Ένα maximum SPL χαρακτηριστικό με :
· 120 dB SPL θεωρείται καλό
· 130 dBSPL θεωρείται πολύ καλό και ,
· 140 dBSPL ή υψηλότερο θεωρείται εξαιρετικό
· 120 dBSPL είναι δυνατό και αρχίζουν να πονούν τα αυτιά

Πχ ένα Mic A που έχει Max SPL = 125dB @ 0.5% σε σχέση με ένα Mic B που έχει Max SPL = 127dB @ 1.0% δεν έχουν την ίδια αναφορά ως προς την παραμόρφωση. Εδώ στην πραγματικότητα το mic A θα μπορούσε να έχει καλύτερο Max SPL από το mic B.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ....
 
Last edited:

stefanos604

Αρθρογράφος
Μηνύματα
719
Reaction score
880
Πολικό διάγραμμα
Το πολικό διάγραμμα μας δείχνει την ευαισθησία του μικροφώνου ως προς την κατεύθυνση προέλευσης του ήχου.
Αν μιλήσουμε με σταθερή ένταση περιστρεφόμενοι γύρω από σταθερή απόσταση (ακτίνα κύκλου) θα παρατηρήσουμε ότι η έξοδος μεταβάλλεται. Αν επαναλάβουμε το πείραμα για περισσότερους ομόκεντρους κύκλους, θα πάρουμε το πολικό διάγραμμα μικροφώνου για διαφορετικές συχνότητες

Απ’ όλες τις κατευθύνσεις - Omni (omnidirectional microphone)
Είναι απ’ τα πιο απλά μικρόφωνα , εύκολο στη χρήση και έχουν καλή απόκριση συχνότητας.

Από εμπρόσθια και οπίσθια κατεύθυνση - Bi-directional
Η απόκριση συχνότητας είναι καλή όπως και στα omni. Το ότι όμως λαμβάνει ήχο και απ’ τις δυο κατευθύνσεις δεν το κάνουν χρήσιμο για πολλές περιπτώσεις.

Καρδιοειδές - Cardioid
Είναι δημοφιλές ειδικά σε συναυλίες όπου ο θόρυβος από το ακροατήριο είναι μεγάλος. Όμως το σήμα από τα οπίσθια δεν απορρίπτεται πλήρως απλά υποβιβάζεται 10-30 db.

Υπερκαρδιοειδές - Hypercardioid
Είναι καλύτερο από το καρδιοειδές με το γεγονός ότι κάνει καλύτερη απόρριψη από την οπίσθια πλευρά

"shotgun"
Εξαιρετικά ευαίσθητο όμως με κακή απόδοση της περιοχής συχνοτήτων. Κυρίως χρησιμοποιείται για ηχογράφηση διαλόγων σε films.

5. Διαχείριση Θορύβων
‘’αυτο-θόρυβος’’ – ‘’self-noise’’: Το πόσο θορυβώδες είναι ένα μικρόφωνο. Είναι η στάθμη θορύβου που δημιουργεί μια τάση εξόδου (εκφραζόμενη σε dBA – πέραν του σκοπού του άρθρου) αλλά με απουσία ήχου στο μικρόφωνο. Φανταστείτε αυτόν τον ‘’αυτό-θόρυβο’’ σαν ‘’φύσημα’’. Όσο λιγότερο το ‘’φύσημα’’ τόσο καλύτερο το μικρόφωνο. Αυτό είναι ένα σπουδαίο χαρακτηριστικό ιδιαίτερο όταν επιθυμούμε να ηχογραφήσουμε σε συνθήκες πλήρους ησυχίας ή ηχογράφηση στη φύση (πχ κελαϊδίσματα).
Ένα self-noise των:
· 25 dBA θεωρείται καλό,
· 20 dBA θεωρείται πολύ καλό , και
· 15 dBA ή λιγότερο θεωρείται εξαιρετικό

SIGNAL-TO-NOISE RATIO:
Είναι άλλη μια μέτρηση για το πόσο θορυβώδες είναι ένα μικρόφωνο
Έτσι SIGNAL-TO-NOISE RATIO:
· 69 dB θεωρείται καλό,
· 74 dBθεωρείται πολύ καλό, και
· 79 dB ή ψηλότερα εξαιρετικό.
Επίσης signal-to-noise των 64 dB μπορεί να θεωρηθεί πάρα πολύ καλό αν τοποθετηθεί απ’ ευθείας έμπροσθεν του μουσικού οργάνου διότι το σήμα του οργάνου είναι κατά πολύ υψηλότερο από το self-noise του μικροφώνου

6. Καλώδια - Βύσματα - Κυψέλες

Διαβάστε το άρθρο: ‘’Καλώδια Μεταφοράς Αναλογικών Σημάτων’’:ΕΔΩ :

Αγγλικοίόροι:
L.I = Low Impedance , H.I = High Impedance , PA = Public Address , W.T = Wireless Transmitter

· Όταν βλέπετε ένα βύσμα μικροφώνου 1/4" TS = unbalanced (όπως το βύσμα Ηλεκτρικής Κιθάρας) τότε είναι 100% σίγουρο Η.Ι . Δηλαδή αυτό πρέπει να συνδεθεί σε Amp (H.I).
· Όταν βλέπεις ένα βύσμα μικροφώνου "XLR" τότε είναι 100% σίγουρο L.I και πρέπει να συνδεθεί απ’ ευθείας σε σύστημα P.A ή σε W.T ή αν χρησιμοποιήσεις μετασχηματιστή προσαρμογής ή DI μπορείς να το χρησιμοποιήσεις και σε Amp (H.I) (βλέπε στην παραπάνω φωτογραφία έναν τέτοιο μετασχηματιστή)
· ΠΡΟΣΟΧΗ σ’ αυτό το ΤΙΡ: Ο κατάλληλος τρόπος σύνδεσης μικροφώνου L.I με jack (υποδοχή) XLR σε ενισχυτή H.I δεν είναι η χρήση καλωδίου XLR σε ¼ΤS αλλά η χρήση καλωδίου XLR σε XLR μαζί με μετασχηματιστή προσαρμογής διαφορετικά αν δε βάλουμε μετασχηματιστή τότε θα λάβουμε λιγότερο από τη μισή ισχύ στην έξοδο του μικροφώνου. Αν δεν βάλουμε μετασχηματιστή προσαρμογής και βυσματώσουμε δυναμικό μικρόφωνο με την ένταση ( volume) του Amp στα όρια του, πιθανόν να καεί η προενίσχυση. Επειδή τα περισσότερα μικρόφωνα δεν αναγράφουν αν είναι High.Ι ή low-I, πολλοί αδιαφορώντας για τα H.I και L.I κάνουν το παραπάνω λάθος!

· Επομένως η συρμάτωση των καλωδίων XLR L.Ι και XLR H.I είναι διαφορετική.
· Ένα μικρόφωνο μπορεί να έχει Μεταβλητή Σύνθετη Αντίσταση (εμπέδηση) - variable impedance- ανάλογα με τον κατασκευαστή και ένα miss-matching (πχ χωρίς μετασχηματιστή προσαρμογής) του ενισχυτή με το μικρόφωνο, πιθανόν να καταστρέψει το κύκλωμα προενίσχυσης του ενισχυτή, όπως είπαμε παραπάνω
· Ο Χρυσός Κανόνας λέει πως μόνο αν ο ενισχυτής είναι φτιαγμένος να δέχεται μικροφωνικά σήματα, μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια!

7. POWERING - Τροφοδοσία:

Τα πυκνωτικά μικρόφωνα απαιτούν ειδική τροφοδοσία για να λειτουργήσουν είτε από μπαταρία είτε από phantom power. Το Phantom power είναι 12 έως 48 volts DC και παίρνεται από την κονσόλα ή από ένα τροφοδοτικό phantom power supply .Η Phantom τροφοδοσία αποστέλλεται από το καλώδιο του μικροφώνου – δεν απαιτείται επιπλέον καλωδίωση.

8. φίλτρα pop
Μερικά μικρόφωνα έρχονται με το περίβλημα αφρού που προσαρμόζεται πάνω στο πλέγμα του μικροφώνου , στην πράξη όμως είναι αναποτελεσματικά για ‘’εκρηκτικούς ήχους’’ . Επιπλέον, το πάχος του αφρού απορροφά πάντοτε κάποιες υψηλές συχνότητες .
Ο σκοπός τους είναι να:
· δημιουργήσουν πεντακάθαρο ήχο , στο τραγούδι ή σε ομιλίες.
· βελτιώνουν την ποιότητα εγγραφής φωνής
· δημιουργούν αποτελεσματική ασπίδα που προστατεύει τα μικρόφωνα από τα διαβρωτικά άλατα που βρίσκονται στο σάλιο .
Με αυτό τον τρόπο , το μικρόφωνο σας , όχι μόνο εκτελεί τις προσδοκίες σας , αλλά και διαρκεί περισσότερο από ότι αν το χρησιμοποιείτε χωρίς φίλτρο pop.
’Top 10 Best Studio Pop Filters In 2015 Reviews’’: ΕΔΩ :

9. Τοποθέτηση μικροφώνου επί οργάνων
H θέση θα είναι πάντα ένας συμβιβασμός προσπαθώντας να συλλαμβάνουμε τους ήχους από το σύνολο του οργάνου (καμπάνα, οπές) εντός στενής ζώνης σύλληψης (narrowpickuppattern) .
Η τοποθέτηση του mic επί του οργάνου θα απαιτήσει μέχρι να βρείτε τη σωστή θέση για ισορροπημένο ήχο (από την καμπάνα και πλήκτρα ή οπές του οργάνου) πολλούς πειραματισμούς που θα έχουν σχέση με την απόσταση αλλά και τη γωνία ως προς το όργανο.

Πολύ καλά είναι πχ τα:
· dpa d:vote 4099 - high quality condenser microphone – Δείτε τοΕΔΩ :
· το Rumberger K1x, Pickup Clarinet ΕΔΩ :
· και με το ασύρματο σύστημα ΕΔΩ :
Το tenor saxophone είναι κοντά στην ανθρώπινη φωνή , σχετικά με τον ήχο και τις συχνότητες , έτσι το SM57 ή SM58 θα ήταν εξαιρετικό για το tenor sax όπως και για φωνή.
Δυναμικό Shure SM57 : ΕΔΩ :
Πυκνωτικό AKG C535EB : ΕΔΩ :
Πυκνωτικό επί του σαξοφώνου : ΕΔΩ :

10. TIP:
Χειροποίητο electret πάμφθηνο δικής μου κατασκευής : ΕΔΩ :
Δείτε τη διαφορά από τα ακριβά που απαιτούν phantom και τι είναι το phantom voltage ΕΔΩ:

ΤΕΛΟΣ ΑΡΘΡΟΥ
 
Last edited:



Staff online

  • Zizik
    Jardinier
  • vet
    Audio, Δημοσιογράφος σε εντεταλμένη υπηρεσία
  • abcd
    Πρώην Διοικητής

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
155.812
Μηνύματα
2.392.130
Members
35.281
Νεότερο μέλος
kostasts
Top