Mr Spock
demokratischer - sektor
- Μηνύματα
- 18.443
- Reaction score
- 50.537
Ξεκινώντας από την παραδοχή ότι η αναλογική τεχνολογία αποτελεί πόλο έλξης για πολλούς audiophiles (για λόγους που δεν θα συζητήσουμε εδώ), τα συστήματα βινυλίου ήταν ένας καλός συμβιβασμός: Εκατομμύρια δίσκοι υπάρχουν ήδη στην αγορά (και πολλοί διαθέτουν, ούτως ή άλλως, σημαντικές συλλογές στο σπίτι τους) και οι συσκευές δεν έπαψαν να παράγονται ποτέ ενώ, αντιθέτως, εξελίχθηκαν τα τελευταία χρόνια σημαντικά. Ωστόσο, όποιος αναζητά το απόλυτο στον αναλογικό ήχο, αργά ή γρήγορα θα προσκρούσει στον τοίχο της πραγματικότητας. Το βινύλιο έχει πολλά και σημαντικά προβλήματα, κάποια αντιμετωπίσιμα με όπλο την τεχνολογία (και το ανάλογο τίμημα), κάποια άλλα εγγενή της τεχνολογίας, επομένως μη αντιμετωπίσιμα. Το αποτέλεσμα είναι ότι το μέσον θέτει σοβαρούς περιορισμούς στην αναλογική τεχνολογία. Αργά ή γρήγορα, η άρση των περιορισμών αυτών θα γινόταν στόχος της κοινότητας των audiophiles.
Η σύγχρονη τάση για την επάνοδο των μαγνητοφώνων βασίζεται ακριβώς σε αυτή την ιδέα: Ο “νέος” χρήστης, δεν αναζητά μια συσκευή για να φτιάξει τις δικές του ταινίες (ή, έστω, δεν είναι αυτός ο βασικός του στόχος), αλλά μια συσκευή που θα τον φέρει όσο το δυνατόν εγγύτερα στην πηγή του αναλογικού ήχου, χωρίς τη μεσολάβηση του βινυλίου.
Ο κατάλογος ταινιών της STS περιλαμβάνει αυτή την στιγμή πάνω από 25 τίτλους και κάθε ταινία αποτελεί προϊόν απευθείας αντιγραφής του master. Για να αξιολογήσουμε το αποτέλεσμα, είχαμε στην διάθεσή μας δύο από τους τίτλους, μια ζωντανή ηχογράφηση της Lils Mackintosh με μουσική της Billie Holiday, η οποία πραγματοποιήθηκε το 1996 και μια συλλογή από συνθέσεις κρουστών, με την συμμετοχή ενός μεγάλου αριθμού μουσικών.
Με εξαίρεση τα δύο τρακ που αναφέρονται ως “εξωτερικές” ηχογραφήσεις (του Düppe και του Keltner) όλα τα υπόλοιπα έχουν ηχογραφηθεί από τον ίδιο τον De With. H STS χρησιμοποιεί μικρόφωνα Schoeps και κατά περίπτωση AKG, με καλώδια της Siltech και του van den Hul. Ο ίδιος ο de With αναφέρει ότι προσπαθεί να προσεγγίσει όσο το δυνατόν την αυθεντική ακουστική ταυτότητα του χώρου της ηχογράφησης, αφού πριν ξεκινήσει οποιαδήποτε εγγραφή, πρώτα ακούει ο ίδιος τους μουσικούς στον συγκεκριμένο χώρο, ώστε να έχει προσωπική άποψη. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δίνει η ίδια η εταιρία, κατά την ηχογράφηση εφαρμόζεται μια ειδική επεξεργασία που έχει αναπτύξει ο de With και ονομάζεται MW Coding Process
Η πρώτη εντύπωση που σχηματίζει κανείς ακούγοντας την ηχογράφηση της Lils Mackinotsh είναι αυτή της πολύ καλής ισορροπίας, της ομοιογένειας και του χαμηλού θορύβου. Το ηχητικό αποτέλεσμα δικαιώνει πλήρως τον de With, όντας ιδιαίτερα φυσικό, με εξαιρετική αίσθηση παρουσίας, πολύ καλή περιγραφή του αέρα και της θέσης των ηχητικών πηγών, χωρίς το παραμικρό ίχνος σκληρότητας. Η φωνή της Mackintosh επιβάλλεται στον χώρο, αλλά πλαισιώνεται από τα υπόλοιπα μέρη της μπάντας σε απόλυτα σωστές αναλογίες, χωρίς να προβάλλεται περισσότερο από όσο θα ήθελες. Οι λεπτομέρειες στο ηχόχρωμα και την άρθρωση είναι πολύ καλές και η συνολική αίσθηση είναι πραγματικά εξαιρετική. Ο θόρυβος είναι ελάχιστα ακουστός στα πολύ χαμηλά περάσματα και καθόλου ενοχλητικός, με αποτέλεσμα η αίσθηση της δυναμικής περιοχής και οι δυνατότητες περιγραφής της δυναμικής αντίθεσης του προγράμματος να είναι εξαιρετικές.
Τελικώς…
… παρά την ηλικία της ως μέσο και ως τεχνολογία γενικότερα, η μαγνητική ταινία φαινόταν εδώ καιρό “στα χαρτιά” ως μια καλύτερη πλατφόρμα μέσα από την οποία μπορούν να αναδειχθούν οι αρετές του αναλογικού ήχου, σε σχέση με το βινύλιο. Η βασική προϋπόθεση, βεβαίως, είναι η ύπαρξη πραγματικά καλών παραγωγών και η αντίδραση της αγοράς τα τελευταία χρόνια μπορεί να θεωρηθεί ανέλπιστα θετική. Οι πρώτες μας επαφές με το σχετικό υλικό, στις οποίες συγκαταλέγονται και οι δύο ταινίες της STS, είναι όχι απλώς ενθαρρυντικές αλλά απολύτως πειστικές. Τόσο η ηχογράφηση της Lils Mackintosh όσο και τα “κρουστά” του de With προσφέρουν μια εξαιρετική ευκαιρία να ακούσει κανείς μια πλευρά του αναλογικού ήχου που δεν μπορεί να την προσεγγίσει το LP. Πρόκειται για μια εμπειρία που κάθε audiophile οφείλει στον εαυτό του!
Δημήτρης Σταματάκος