Οι κατά τις "Μεταμορφώσεις" του Οβιδίου συμφωνίες του Carl Ditters von Dittersdorf.
Οι "Μεταμορφώσεις" είναι ποιητικό έργο του Οβιδίου (Πόπλιος Οβίδιος Νάσων-Publius Ovidius Naso, 43π.χ-17) το οποίο γράφτηκε σε δεκαπέντε βιβλία καί 12.000 εξάμετρους στίχους. Ο Οβίδιος αφηγείται αλληγορίες της Ελληνικής κυρίως θρησκευτικής ιστορίας καί παράδοσης οι οποίες περιέχουν την μεταβολή ενός ή περισσοτέρων προσώπων σε κάποια άλλη, δηλαδὴ την μεταμόρφωση ως αποτέλεσμα Θεϊκής παρέμβασης και θαύματος.
Οι "Μεταμορφώσεις" ενέπνευσαν τον Αυστριακό συνθέτη καί βιολονίστα Carl Ditters von Dittersdorf (1739 –1799) ο οποίος συνέθεσε τα αναφερόμενα μουσικά έργα γιά ορχήστρα το 1783, ακολουθώντας το ομώνυμο έργο του Οβιδίου.
Οι συμφωνίες είναι έργα προγραμματικής μουσικής, ήτοι μουσικής περιγραφικού ή αναπαραστατικού είδους. Ο ήχος φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως εικόνα ή τουλάχιστον ως έμπνευση γιά την φαντασία. Όπως είναι φυσικό, η μουσική αδυνατεί να υποκαταστήσει τις έχουσες ολοκληρωμένο καί σαφές νόημα γραπτές φράσεις ενός λογοτεχνικού κειμένου αλλά δημιουργεί το ηχητικό υπόβαθρο το οποίο συμβάλλει στην μελέτη καί περαιτέρω στην ερμηνεία των θεολογικών κειμένων. Η μουσικὴ απὸ τούς επιλεγμένους καί επεξεργασμένους απὸ τον Dittersdof στίχους ενδεχομένως να ενθαρρύνει τούς ακροατές να ασχοληθούν με την θρησκευτική ιστορία, ώστε να εντρυφήσουν οι ίδιοι στην αρχαία παράδοση.
Ο "Πυθικός Νόμος" του συνθέτη καί αυλητή Σακάδα υπήρξε το παλαιότερο καί πρώτο γνωστό έργο προγραμματικής μουσικής το οποίο περιέγραφε μουσικώς τον αγώνα του Θεού Απόλλωνος με τον δράκοντα Πύθωνα. Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στις εορτές των Πυθίων στους Δελφούς πριν από 2.608 έτη, το 586π.Χ.
Τα έργα είναι γραμμένα σε μείζονα μουσική κλίμακα η οποία εκφράζει την μεγαλοπρέπεια καί το επικό συναίσθημα. Οι άγνωστοι στο ευρύ Ελληνικό κοινό Ευρωπαίοι κλασικοί συνθέτες η μουσική των οποίων συστηματικώς απαξιώνεται, ετίμησαν την Ελληνική παράδοση πολύ περισσότερο από τους Έλληνες (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων) παλαιούς καί σύγχρονους.
Από τις δώδεκα συμφωνίες τις οποίες έγραψε ο συνθέτης σώζονται πλήρως οι έξι που αντιστοιχούν σε έξι ιστορίες από το έργο του Οβιδίου. Στην πρώτη συμφωνία, ο Dittersdorf αναφέρεται στα κατά τον Οβίδιο "Τέσσερα Γένη", στο Χρυσούν, στο Αργυρούν, στο Χαλκούν καί στο Σιδηρούν, τα οποία προέρχονται από τα "Πέντε Γένη" του Ησιόδου. Η δεύτερη επικεντρώνεται στο ταξίδι του Φαέθοντος στον ουρανό με το άρμα του ηλίου, ενώ η τρίτη περιγράφει ποιμενικά θέματα από σκηνές κυνηγιού οι οποίες προέρχονται από το τρίτο βιβλίο των Μεταμορφώσεων. Τα κόρνα απεικονίζουν μία κυνηγετική καταδίωξη, ενώ το φλάουτο αναπαριστά τους κελαρισμούς των ρυακίων στο δάσος. Η τέταρτη αφηγείται την διάσωση της Ανδρομέδας από τον Περσέα με ένα χαρμόσυνο τελικό μέρος όπου εορτάζεται ο ηρωισμός του Περσέως και ο γάμος του με την Ανδρομέδα. Η πέμπτη εστιάζει στην απολίθωση του Φινέα και των φίλων του και η έκτη αναφέρεται στην μεταμόρφωση των χωρικών της Λυκίας σε βατράχους, ως αποτέλεσμα τιμωρίας επειδή εμπόδισαν την Θεομήτορα Λητώ να ξεδιψάσει καί να πλύνει τα Θεία τέκνα, τον Απόλλωνα καί την Αρτέμιδα στην πηγή Μελίτη της Λυκίας. Στο πρώτο της μέρος δημιουργείται μία ηχητική εικόνα της ποιμενικής σκηνής ενώ στο τελευταίο μέρος της περιλαμβάνονται κοάζοντες βάτραχοι.
Οι κατά τις "Μεταμορφώσεις" του Οβιδίου πλήρως σωζώμενες συμφωνίες του Dittersdorf είναι οι εξής:
Symphony No. 1 in C Major, "Die 4 Weltalter" (the 4 Ages of the World)- Οι τέσσερεις ηλικίες του κόσμου/Τέσσερα Γένη.
Symphony No. 2 in D Major, "Der Sturz Phaetons" (the Fall of Phaeton) -Η πτώση του Φαέθοντος.
Symphony No. 3 in G Major, "Verwandlung Actaeons in einen Hirsch" (the Transformation of Actaeon into a Stag)-
Η μεταμόρφωση του Ακταίωνος σε ελάφι.
Symphony No. 4 in F Major, Kr. 76 "Die Rettung der Andromeda durch Perseus-(The Rescue of Andromeda by Perseus)-Η διάσωση της Ανδρομέδας από τον Περσέα.
Symphony No. 5 in D Major, "Die Versteinerung der Phineus und seiner Freunde" (the Petrification of Phineus and his friends)-Η απολίθωση του Φινέα και των φίλων του.
Symphony No. 6 in A Major, "Verwandlung des lycischen Bauern in Frosche" (the Transformation of the Lycian Peasants into Frogs) -Η μεταμόρφωση των Λυκίων χωρικών σε βατράχους.
Οι "Μεταμορφώσεις" είναι ποιητικό έργο του Οβιδίου (Πόπλιος Οβίδιος Νάσων-Publius Ovidius Naso, 43π.χ-17) το οποίο γράφτηκε σε δεκαπέντε βιβλία καί 12.000 εξάμετρους στίχους. Ο Οβίδιος αφηγείται αλληγορίες της Ελληνικής κυρίως θρησκευτικής ιστορίας καί παράδοσης οι οποίες περιέχουν την μεταβολή ενός ή περισσοτέρων προσώπων σε κάποια άλλη, δηλαδὴ την μεταμόρφωση ως αποτέλεσμα Θεϊκής παρέμβασης και θαύματος.
Οι "Μεταμορφώσεις" ενέπνευσαν τον Αυστριακό συνθέτη καί βιολονίστα Carl Ditters von Dittersdorf (1739 –1799) ο οποίος συνέθεσε τα αναφερόμενα μουσικά έργα γιά ορχήστρα το 1783, ακολουθώντας το ομώνυμο έργο του Οβιδίου.
Οι συμφωνίες είναι έργα προγραμματικής μουσικής, ήτοι μουσικής περιγραφικού ή αναπαραστατικού είδους. Ο ήχος φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως εικόνα ή τουλάχιστον ως έμπνευση γιά την φαντασία. Όπως είναι φυσικό, η μουσική αδυνατεί να υποκαταστήσει τις έχουσες ολοκληρωμένο καί σαφές νόημα γραπτές φράσεις ενός λογοτεχνικού κειμένου αλλά δημιουργεί το ηχητικό υπόβαθρο το οποίο συμβάλλει στην μελέτη καί περαιτέρω στην ερμηνεία των θεολογικών κειμένων. Η μουσικὴ απὸ τούς επιλεγμένους καί επεξεργασμένους απὸ τον Dittersdof στίχους ενδεχομένως να ενθαρρύνει τούς ακροατές να ασχοληθούν με την θρησκευτική ιστορία, ώστε να εντρυφήσουν οι ίδιοι στην αρχαία παράδοση.
Ο "Πυθικός Νόμος" του συνθέτη καί αυλητή Σακάδα υπήρξε το παλαιότερο καί πρώτο γνωστό έργο προγραμματικής μουσικής το οποίο περιέγραφε μουσικώς τον αγώνα του Θεού Απόλλωνος με τον δράκοντα Πύθωνα. Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στις εορτές των Πυθίων στους Δελφούς πριν από 2.608 έτη, το 586π.Χ.
Τα έργα είναι γραμμένα σε μείζονα μουσική κλίμακα η οποία εκφράζει την μεγαλοπρέπεια καί το επικό συναίσθημα. Οι άγνωστοι στο ευρύ Ελληνικό κοινό Ευρωπαίοι κλασικοί συνθέτες η μουσική των οποίων συστηματικώς απαξιώνεται, ετίμησαν την Ελληνική παράδοση πολύ περισσότερο από τους Έλληνες (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων) παλαιούς καί σύγχρονους.
Από τις δώδεκα συμφωνίες τις οποίες έγραψε ο συνθέτης σώζονται πλήρως οι έξι που αντιστοιχούν σε έξι ιστορίες από το έργο του Οβιδίου. Στην πρώτη συμφωνία, ο Dittersdorf αναφέρεται στα κατά τον Οβίδιο "Τέσσερα Γένη", στο Χρυσούν, στο Αργυρούν, στο Χαλκούν καί στο Σιδηρούν, τα οποία προέρχονται από τα "Πέντε Γένη" του Ησιόδου. Η δεύτερη επικεντρώνεται στο ταξίδι του Φαέθοντος στον ουρανό με το άρμα του ηλίου, ενώ η τρίτη περιγράφει ποιμενικά θέματα από σκηνές κυνηγιού οι οποίες προέρχονται από το τρίτο βιβλίο των Μεταμορφώσεων. Τα κόρνα απεικονίζουν μία κυνηγετική καταδίωξη, ενώ το φλάουτο αναπαριστά τους κελαρισμούς των ρυακίων στο δάσος. Η τέταρτη αφηγείται την διάσωση της Ανδρομέδας από τον Περσέα με ένα χαρμόσυνο τελικό μέρος όπου εορτάζεται ο ηρωισμός του Περσέως και ο γάμος του με την Ανδρομέδα. Η πέμπτη εστιάζει στην απολίθωση του Φινέα και των φίλων του και η έκτη αναφέρεται στην μεταμόρφωση των χωρικών της Λυκίας σε βατράχους, ως αποτέλεσμα τιμωρίας επειδή εμπόδισαν την Θεομήτορα Λητώ να ξεδιψάσει καί να πλύνει τα Θεία τέκνα, τον Απόλλωνα καί την Αρτέμιδα στην πηγή Μελίτη της Λυκίας. Στο πρώτο της μέρος δημιουργείται μία ηχητική εικόνα της ποιμενικής σκηνής ενώ στο τελευταίο μέρος της περιλαμβάνονται κοάζοντες βάτραχοι.
Οι κατά τις "Μεταμορφώσεις" του Οβιδίου πλήρως σωζώμενες συμφωνίες του Dittersdorf είναι οι εξής:
Symphony No. 1 in C Major, "Die 4 Weltalter" (the 4 Ages of the World)- Οι τέσσερεις ηλικίες του κόσμου/Τέσσερα Γένη.
Symphony No. 2 in D Major, "Der Sturz Phaetons" (the Fall of Phaeton) -Η πτώση του Φαέθοντος.
Symphony No. 3 in G Major, "Verwandlung Actaeons in einen Hirsch" (the Transformation of Actaeon into a Stag)-
Η μεταμόρφωση του Ακταίωνος σε ελάφι.
Symphony No. 4 in F Major, Kr. 76 "Die Rettung der Andromeda durch Perseus-(The Rescue of Andromeda by Perseus)-Η διάσωση της Ανδρομέδας από τον Περσέα.
Symphony No. 5 in D Major, "Die Versteinerung der Phineus und seiner Freunde" (the Petrification of Phineus and his friends)-Η απολίθωση του Φινέα και των φίλων του.
Symphony No. 6 in A Major, "Verwandlung des lycischen Bauern in Frosche" (the Transformation of the Lycian Peasants into Frogs) -Η μεταμόρφωση των Λυκίων χωρικών σε βατράχους.