- Μηνύματα
- 16.596
- Reaction score
- 4.268
The Guardian
Μία επιστολή του Ρίχαρντ Βάγκνερ προς μοδίστρα του Μιλάνου ανοίγει παράθυρο σε μία άγνωστη πτυχή της ζωής του μεγάλου μουσουργού. Η επιστολή που είδε πρόσφατα τα φώτα της δημοσιότητας υποδεικνύει ότι ο Βάγκνερ αρέσκετο να φορά γυναικεία ρούχα.
Η επιστολή, που δημοσιεύεται στο πρώτο τεύχος της «Επιθεώρησης Βάγκνερ», περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια το φόρεμα που ο συνθέτης φαίνεται να προόριζε για τη σύζυγό του Κόζιμα. Απαιτώντας, όμως, την κατασκευή «ενός κομψού ενδύματος για το σπίτι» συνεχίζει «ο κορμός θα πρέπει να έχει ψηλό κολάρο, με δαντέλα και κορδέλες, μανίκια εφαρμοστά στα χέρια. Το φουστάνι πρέπει να έχει φραμπαλάδες με όγκο από το ίδιο μεταξωτό ύφασμα, να μην έχει άνοιγμα και να είναι πολύ πολύ φαρδύ με μακριά ουρά». Οπως υποστηρίζει ο Μπάρι Μίλιγκτον, συνεκδότης της «Επιθεώρησης Βάγκνερ», η επιστολή, που χρονολογείται από τον Ιανουάριο του 1874 και σήμερα ανήκει σε ιδιωτική συλλογή, «προσθέτει στοιχεία στη θεωρία σύμφωνα με την οποία ο συνθέτης φορούσε περιστασιακά και γυναικεία ρούχα. Η επιστολή αποδεικνύει το ενδιαφέρον του για τα γυναικεία ενδύματα. Προφανώς ο συνθέτης διέθετε μια πολύ θηλυκή πλευρά» εξηγεί ο Μίλιγκτον. Με επιστολή του προς την ίδια μοδίστρα, τον Νοέμβριο του 1869, ο Βάγκνερ παραγγέλνει ένα «μαύρο σατέν κοστούμι που θα μπορούσε να φορεθεί έξω αλλά και μέσα στο σπίτι». Η Γαλλίδα μοδίστρα Σαρλότ Σαγιόν, που εργαζόταν με τον Ιταλό σύζυγό της Γκαετάνο Γκέτσι, προφανώς απάντησε θετικά και στις 20 Νοεμβρίου του έστειλε τον λογαριασμό. Προφανώς τα κατέβαλε και της ζήτησε να προσθέσει στην παραγγελία ένα «όμορφο πρωινό γυναικείο καπέλο».
Η Κόζιμα, καίτοι τηρούσε λεπτομερέστατο ημερολόγιο, δεν αναφέρει πουθενά την άφιξη αυτών των ειδών «κάνοντας πολλούς να πιστέψουν ότι τα ρούχα τα παρήγγειλε ο Βάγκνερ για τον εαυτό του».
Το 1877, πέντε χρόνια προτού πεθάνει ο Βάγκνερ, ξέσπασε σκάνδαλο όταν δημοσιογράφος δημοσίευσε λεπτομέρειες των αντικειμένων που ο μέγας συνθέτης είχε παραγγείλει από άλλη μοδίστρα, που όπως αναφέρει ο κ. Μίλιγκτον, «ήταν μία θάλασσα από μοβ σατέν και μεταξωτά πουκάμισα και εσώρουχα». Σε επιστολή προς άλλη μοδίστρα ανέφερε «ελπίζω τα τριανταφυλλιά εσώρουχα να είναι έτοιμα» χωρίς να καθορίζει ποιος ακριβώς θα τα φορούσε
www.kathimerini.gr
Μία επιστολή του Ρίχαρντ Βάγκνερ προς μοδίστρα του Μιλάνου ανοίγει παράθυρο σε μία άγνωστη πτυχή της ζωής του μεγάλου μουσουργού. Η επιστολή που είδε πρόσφατα τα φώτα της δημοσιότητας υποδεικνύει ότι ο Βάγκνερ αρέσκετο να φορά γυναικεία ρούχα.
Η επιστολή, που δημοσιεύεται στο πρώτο τεύχος της «Επιθεώρησης Βάγκνερ», περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια το φόρεμα που ο συνθέτης φαίνεται να προόριζε για τη σύζυγό του Κόζιμα. Απαιτώντας, όμως, την κατασκευή «ενός κομψού ενδύματος για το σπίτι» συνεχίζει «ο κορμός θα πρέπει να έχει ψηλό κολάρο, με δαντέλα και κορδέλες, μανίκια εφαρμοστά στα χέρια. Το φουστάνι πρέπει να έχει φραμπαλάδες με όγκο από το ίδιο μεταξωτό ύφασμα, να μην έχει άνοιγμα και να είναι πολύ πολύ φαρδύ με μακριά ουρά». Οπως υποστηρίζει ο Μπάρι Μίλιγκτον, συνεκδότης της «Επιθεώρησης Βάγκνερ», η επιστολή, που χρονολογείται από τον Ιανουάριο του 1874 και σήμερα ανήκει σε ιδιωτική συλλογή, «προσθέτει στοιχεία στη θεωρία σύμφωνα με την οποία ο συνθέτης φορούσε περιστασιακά και γυναικεία ρούχα. Η επιστολή αποδεικνύει το ενδιαφέρον του για τα γυναικεία ενδύματα. Προφανώς ο συνθέτης διέθετε μια πολύ θηλυκή πλευρά» εξηγεί ο Μίλιγκτον. Με επιστολή του προς την ίδια μοδίστρα, τον Νοέμβριο του 1869, ο Βάγκνερ παραγγέλνει ένα «μαύρο σατέν κοστούμι που θα μπορούσε να φορεθεί έξω αλλά και μέσα στο σπίτι». Η Γαλλίδα μοδίστρα Σαρλότ Σαγιόν, που εργαζόταν με τον Ιταλό σύζυγό της Γκαετάνο Γκέτσι, προφανώς απάντησε θετικά και στις 20 Νοεμβρίου του έστειλε τον λογαριασμό. Προφανώς τα κατέβαλε και της ζήτησε να προσθέσει στην παραγγελία ένα «όμορφο πρωινό γυναικείο καπέλο».
Η Κόζιμα, καίτοι τηρούσε λεπτομερέστατο ημερολόγιο, δεν αναφέρει πουθενά την άφιξη αυτών των ειδών «κάνοντας πολλούς να πιστέψουν ότι τα ρούχα τα παρήγγειλε ο Βάγκνερ για τον εαυτό του».
Το 1877, πέντε χρόνια προτού πεθάνει ο Βάγκνερ, ξέσπασε σκάνδαλο όταν δημοσιογράφος δημοσίευσε λεπτομέρειες των αντικειμένων που ο μέγας συνθέτης είχε παραγγείλει από άλλη μοδίστρα, που όπως αναφέρει ο κ. Μίλιγκτον, «ήταν μία θάλασσα από μοβ σατέν και μεταξωτά πουκάμισα και εσώρουχα». Σε επιστολή προς άλλη μοδίστρα ανέφερε «ελπίζω τα τριανταφυλλιά εσώρουχα να είναι έτοιμα» χωρίς να καθορίζει ποιος ακριβώς θα τα φορούσε
www.kathimerini.gr