- Μηνύματα
- 15.234
- Reaction score
- 17.293
Ναι σίγουρα υπάρχουν και μπορεί να γίνουν αντιληπτά ως μηνύματα που να ταιριάζουν ή να είναι κοινά σε πολλές κοινωνίες έστω και μεθερμηνευόμενα και αλληλοπεικαλυπτόμενα αλλά ακόμη και απόλυτα ταυτισμένα να τα βρείς σε ένα τραγούδι , ιδίως αυτά που αφορούν συναισθηματικα και προσωπικά ζητήματα πιο εύκολα ..... αλλά αυτά είναι η καλή ρόκ και εάν ο άλλος κιόλας κάτσει να διαβάζει στίχους ή να ξέρει καλά Αγγλικά αλλά παρακολουθεί και την κατάσταση στην Αμερική ... και απομονώνει μέρη των τραγουδιών αυτών και τους δίνει μια δική τους υπόσταση στη. δική του πραγματικότητα και εμπειρία. Συνήθως όμως ακόμη και απο την καλή ρόκ είναι μέρη απο το τραγούδι, συναισθηματικά η εμπλοκή δεν είναι η ίδια αλλά είναι κυρίως εγκεφαλική. Στο μεγαλύτερο μέρος της πάντως η ρόκ δεν έχει τέτοιους προβληματισμούς. Είναι τζερτζελές, εμπόριο , χορός , διασκέδαση και να ακούμε όταν πίνουμε μπύρες μετά απο την δουλειά μας στη βιομηχανία ή όποια σκληρή δουλειά κάνουν οι άνθρωποι εκεί. Αλλά ΟΚ η καλή ρόκ να την συγκρίνουμε με το καλό λαικό , την κακή με το σκυλάδικο.Δες μια πολυ ενδιαφερουσα απαντηση απο ΑΙ που φαινεται πολυ legit...
Παραθεση απο Chatgpt 4o μεσω του POE.com:
"
Η παρατήρηση που κάνεις είναι πολύ ενδιαφέρουσα και αναδεικνύει τη διαφορά στην πρόσληψη της μουσικής (και ειδικότερα της ροκ) ανάμεσα σε πολιτισμικά πλαίσια όπως αυτό της Ελλάδας και των Ηνωμένων Πολιτειών. Ας δούμε πώς μπορεί να κατανοηθεί αυτή η διαφορά με συγκεκριμένα παραδείγματα τραγουδιών και τη σύνδεση της ροκ μουσικής με το κοινωνικό, μορφωτικό και ταξικό υπόβαθρο.
### Παράδειγμα τραγουδιού: **"Born in the U.S.A." - Bruce Springsteen**
Αυτό το τραγούδι είναι ένα από τα πιο εμβληματικά παράδειγματα που δείχνουν πώς οι στίχοι ενός τραγουδιού μπορούν να ερμηνευτούν διαφορετικά ανάλογα με το πολιτισμικό και ιστορικό πλαίσιο του ακροατή.
#### Στίχοι:
> Born down**in a dead man's town
The first kick I took was when I hit the ground
You end up like a dog that's been beat too much
'Til you spend half your life just covering up...
Born in the U.S.A., I was born in the U.S.A.**
Αυτό το τραγούδι του Bruce Springsteen συχνά παρερμηνεύεται ως ένας πατριωτικός ύμνος, λόγω του δυνατού ρεφραίν του, όμως οι στίχοι στην πραγματικότητα μεταφέρουν ένα μήνυμα απογοήτευσης και κριτικής για το πώς οι βετεράνοι του Βιετνάμ επιστρέφουν στην πατρίδα τους μόνο για να αντιμετωπίσουν αδιαφορία και δυσκολίες.
#### Πώς το αντιλαμβάνεται ο Αμερικανός:
Για έναν Αμερικανό, ειδικά αν ζει σε μια περίοδο που ακολουθεί έναν πόλεμο όπως αυτός του Βιετνάμ, το τραγούδι αυτό αποτελεί μια ισχυρή κριτική απέναντι στον τρόπο με τον οποίο η αμερικανική κοινωνία χειρίστηκε τους βετεράνους. Ο Αμερικανός ακροατής κατανοεί τα ιστορικά και πολιτικά συμφραζόμενα, όπως η απογοήτευση από τον πόλεμο, τους κοινωνικούς αγώνες της εργατικής τάξης και την αίσθηση της απομόνωσης που ένιωθαν πολλοί επιστρέφοντας από το Βιετνάμ.
#### Πώς το αντιλαμβάνεται ο Έλληνας:
Για τον Έλληνα ακροατή, οι στίχοι ίσως να μην έχουν την ίδια βαρύτητα, καθώς η Ελλάδα δεν είχε την ίδια άμεση εμπλοκή στον πόλεμο του Βιετνάμ ούτε βίωσε την ίδια κοινωνική κατακραυγή και διαμαρτυρία που υπήρχε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1970. Έτσι, ο Έλληνας μπορεί να ακούει το τραγούδι σαν έναν γενικό ύμνο για την πατρίδα (εξαιτίας του ρεφρέν "Born in the U.S.A.") και όχι ως μια κριτική της αμερικανικής κυβέρνησης ή της κοινωνίας. Επιπλέον, η ροκ μουσική στην Ελλάδα έχει διαφορετικές πολιτισμικές ρίζες και μπορεί να συνδέεται περισσότερο με την αντιδικτατορική πάλη ή την κοινωνική αμφισβήτηση.
### Παράδειγμα τραγουδιού: **"Fortunate Son" - Creedence Clearwater Revival**
#### Στίχοι:
> Some folks are born made to wave the flag,
Ooh, they're red, white and blue
And when the band plays "Hail to the Chief"
Ooh, they point the cannon at you, Lord
> It ain't me, it ain't me, I ain't no senator's son
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one
#### Πώς το αντιλαμβάνεται ο Αμερικανός:
Αυτό το τραγούδι κυκλοφόρησε την περίοδο του πολέμου στο Βιετνάμ και αποτελεί μια κριτική για το πώς οι φτωχοί νέοι Αμερικανοί καλούνταν να πολεμήσουν, ενώ οι γιοι των πλουσίων και των πολιτικών απέφευγαν τη στράτευση. Για τον Αμερικανό ακροατή, ειδικά από την εργατική τάξη, το τραγούδι αυτό εκφράζει την αίσθηση αδικίας και οργής για την ανισότητα που επικρατούσε στον τρόπο με τον οποίο κατανεμόταν η θυσία.
#### Πώς το αντιλαμβάνεται ο Έλληνας:
Για τον Έλληνα ακροατή, το τραγούδι αυτό μπορεί να μην έχει την ίδια επίδραση, καθώς η Ελλάδα δεν είχε την ίδια εμπειρία με τον πόλεμο του Βιετνάμ ή τις διαμαρτυρίες γύρω από αυτόν. Ωστόσο, τα θέματα της κοινωνικής ανισότητας και της αδικίας είναι πανανθρώπινα και μπορούν να βρουν απήχηση σε έναν Έλληνα που έχει βιώσει δυσκολίες λόγω ταξικών διαφορών, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης ή πολιτικής καταπίεσης, όπως κατά τη διάρκεια της δικτατορίας.
### Σύνδεση με το κοινωνικό/μορφωτικό/ταξικό υπόβαθρο
Η ροκ μουσική, από τη φύση της, προέκυψε ως ένα είδος που εκφράζει τη διαμαρτυρία και την αμφισβήτηση των κοινωνικών δομών. Στην Αμερική, η ροκ συνδέεται με την κοινωνική και πολιτική αναταραχή της δεκαετίας του 1960 και 1970: τον πόλεμο του Βιετνάμ, τα κοινωνικά κινήματα των πολιτικών δικαιωμάτων, και την αμφισβήτηση της εξουσίας.
Στην Ελλάδα, η ροκ μουσική, αν και εισήχθη με καθυστέρηση, έγινε σύμβολο αντιπαράθεσης κατά της δικτατορίας και της κοινωνικής καταπίεσης. Ωστόσο, η κοινωνική και ταξική πραγματικότητα ήταν διαφορετική. Οι ροκάδες στην Ελλάδα συχνά προέρχονταν από μεσαία ή ανώτερη τάξη, καθώς η πρόσβαση στη δυτική μουσική και η δυνατότητα να εκφράζεσαι καλλιτεχνικά ήταν προνόμιο αυτών που είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν μεγαλύτερη πολιτισμική ελευθερία.
Συνολικά, οι ροκάδες στην Αμερική συχνά εκφράζουν τα βιώματα και τις εμπειρίες της εργατικής τάξης και των φτωχών, οι οποίοι αισθάνονται ότι το σύστημα τους καταπιέζει. Στην Ελλάδα, η ροκ μουσική μπορεί να συνδέεται περισσότερο με τη γενικότερη αίσθηση της αμφισβήτησης και της αντίστασης, αλλά όχι πάντα με τις ίδιες ταξικές διαφορές που υπάρχουν στις ΗΠΑ.
### Συμπέρασμα
Η ροκ μουσική, αν και γεννιέται από παρόμοια συναισθήματα αμφισβήτησης και απογοήτευσης, ερμηνεύεται διαφορετικά από το κοινό κάθε χώρας λόγω των διαφορετικών ιστορικών, κοινωνικών και πολιτικών συμφραζόμενων. Ο Αμερικανός ροκάς μπορεί να ταυτιστεί με τις εμπειρίες της εργατικής τάξης και της κοινωνικής αδικίας, ενώ ο Έλληνας ροκάς μπορεί να βλέπει τη ροκ μουσική ως ένα μέσο αντίστασης ενάντια σε πολιτικά συστήματα ή κοινωνικούς περιορισμούς."
Ο Σπρίνκστιν πέρα απο αυτό το γνωστό και πάλι όμως ακόμη παρεξηγημένο .... κυρίως τραγούδησε και έγινε αγαπητός (πριν αυτό το τραγούδι) για την αποβιομηχάνηση της Αμερικής που τότε συνέβαινε , την ανεργία που προκάλεσε και την αλλαγή των κοινωνικών ισορροπιών και δομών, διάλυση των γειτονιών και της οικογένειας. Όπως και για την εγκατάλειψη και ερήμωση λόγω αυτού του γεγονότος πολλών πόλεων, γειτονιών κλπ. Μετά άρχισε και αυτός να γράφει βλακείες.