Ποιο το ιδανικό σχήμα & οι σωστές αναλογίες οθόνης , βάσει όρασης

Mr Spock

demokratischer - sektor
Μηνύματα
18.444
Reaction score
50.546
- κατ΄αρχήν προσπαθώ να συνειδητοποιήσω το πως βλέπουμε , για να κατανοήσω εν συνεχεία το ερώτημα του τίτλου

- ποιο δηλ. από τα τρέχοντα φορμά ή ποια αναλογία διαστάσεων είναι ιδανική ; . . . μήπως και άλλο σχήμα πχ οβάλ ; . . . οι τελικές διαστάσεις ( μέγεθος ) , κρίνω πως δεν μας απασχολούν διότι άπτονται της απόστασης θέασης

- ψάχνοντας το μόνο που βρήκα να πλησιάζει κάπως στο ερώτημά μου , αν και απευθύνεται περισσότερο στους δημιουργούς ταινιών . . .











. . . Με το κάδρο, είτε σχεδόν τετράγωνο (4:3), είτε cimenascope (16:9), είτε σε οποιεσδήποτε άλλες διαστάσεις, το σινεμά αρχίζει ήδη να σκέφτεται τον κόσμο, ακόμα και αν δεν μας έχει δείξει τίποτα ακόμα. Το κάδρο διαποτίζει την ταινία a priori, όπως η βαρύτητα . . .


. . . η αναλογία 16:9 συναντάται σε όλες τις νέες τηλεοράσεις υψηλής ευκρίνειας (HDTV) και στις οθόνες των laptop. Η καθημερινή τριβή μας κάνει να ξεχνάμε πως οι οθόνες, οι ταινίες, τα κάδρα κάθε είδους, έχουν ήδη συγκεκριμένες διαστάσεις . . .


. . . Το πιο «ακαδημαϊκό» κάδρο του format 4:3 δίνει ένα βλέμμα του χώρου σχεδόν τετράγωνου σχήματος. Αυτό θεωρείται ιδανικό για κοντινά πλάνα ανθρώπινων προσώπων, καθώς το πρόσωπο γεμίζει σχεδόν το σύνολο της εικόνας χωρίς να αφήνει κενούς χώρους αριστερά και δεξιά του . . .

https://www.independent.gr/κινηματογράφος/2209-το-κάδρο-στον-κινηματογράφο
 



Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
16.552
Reaction score
37.802
...βλεπουμε σε πολυ μεγαλη αναλυση (αδυνατο να το επιτυχει οποιαδηποτε τεχνολογια στο αμεσο μελλον) αλλα εστιαζουμε. Τα προτυπα ειναι σχετικα με την υπαρχουσα κατα καιρους τεχνολογια. Στην φωτογραφια, αλλα και στο κινηματογραφο υπαρχουν καποιοι κανονες που γνωριζουμε τοσο για να τους ακολουθουμε οσο και για να πειραματιζομαστε με αυτους.
 

Μηνύματα
520
Reaction score
2.343
Το φυσικό κάδρο της ανθρώπινης όρασης νομίζω είναι αρκετά περίπλοκο.


Είναι μεν ευρύ σε πλάτος σε σχέση με μήκος , αλλά είναι μάλλον προς το οβάλ σχήμα , παρά παραλληλόγραμμο.

Επίσης χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι υπάρχει δυνατότητα εστίασης αυστηρά στο κέντρο του οπτικού πεδίου και μόλις μερικές –λίγες μοίρες αριστερά / δεξιά του κέντρου. Στην πλαινή περιφεριακή όραση δεν υπάρχει δυνατότητα εστίασης.

Η δική μου προτίμηση και για σχετικά μεγάλες οθόνες περίπου 125-130 ίντσες είναι σαφώς τα ευρέα φορμά (16-9 και πάνω - μπορώ να πώ ούτε το 16/9) σε σχέση με το 4/3 που είναι πρακτικά αδύνατον να παρακολουθήσεις σε αυτές τις διαστάσεις .
 

Mr Spock

demokratischer - sektor
Μηνύματα
18.444
Reaction score
50.546
- και εμένα στο οβάλ με οδηγεί η λογική μου . . . ελπίζω να δουν το θέμα φωτογράφοι , εικονολήπτες κλπ . . . δεν γνωρίζω εάν υπάρχει οφθαλμίατρος στο site ( κάτι θα είχε να μας πει )
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
16.552
Reaction score
37.802
... και πλεων δινεται η δυνατοτητα να εχεις ολοκληρο το καδρο εστιασμενο απο τις πιο συγχρονες μηχανες ληψης. κατι που παλαιοτερα δεν ηταν δυνατο.. :)
 

Mr Spock

demokratischer - sektor
Μηνύματα
18.444
Reaction score
50.546
- ψάχνοντας . . .


Η ελάχιστη γωνία ευκρίνειας της ανθρώπινης όρασης (Θελάχιστη) προκύπτει από την εξίσωση: Θελάχιστη=1,22 λ / ∆, όπου λ είναι το µήκος κύµατος του φωτός και ∆ η διάµετρος της κόρης του µατιού. Για µήκος κύµατος 555 νανόµετρα, όπου παρουσιάζεται και η µέγιστη ευαισθησία του και διάµετρος κόρης 4 χιλιοστά του µέτρου, η ελάχιστη γωνία όρασης είναι 0,0102 µοίρες, ενώ για διάµετρο κόρης 6 χιλιοστά βελτιώνεται σε 0,0065 µοίρες. Το θέµα αυτό έχει διερευνηθεί διεξοδικά, γιατί σχετίζεται µε την τεχνολογία της εικόνας και όλες οι εξελίξεις πρέπει να την έχουν ως αφετηρία. ∆εν έχει νόηµα να βελτιώνεις την εικόνα όταν ο µέσος θεατής δεν µπορεί να την εκτιµήσει! Λαµβάνοντας υπόψη και άλλους «κατασκευαστικούς» παράγοντες του µατιού, οι ειδικοί κατέληξαν στο συµπέρασµα ότι ως τιµή της διακριτικής ικανότητας πρέπει να λαµβάνεται η γωνία: Θελάχιστη = 0,0145 µοίρες. Εν τέλει - και για λόγους ευκολίας, η παραδεκτή τιµή που χρησιµοποιούν όλοι οι «ειδικοί» πάνω σε θέµατα τηλεόρασης, είναι: Θελάχιστη= 1/60 µοίρες.

https://www.doriforikanea.gr/sub/contents/technology/march08.pdf




upload_2019-2-8_13-19-48.png



. . . στιγμιότυπο από video . . .

Πώς το ανθρώπινο μάτι βλέπει τον κόσμο |





[DOUBLEPOST=1549625803][/DOUBLEPOST]What this means is that the visual field of one eye is nearly a circle; it may be slightly wider at the horizon. The visual field of two eyes together is thus two overlapping circles.

https://www.quora.com/What-shape-is-the-human-field-of-vision
 


Μηνύματα
15.834
Reaction score
1.213
Μια ...χαρα τα λενε ολοι.Εχουμε δηλαδη την κεντρικη οραση οπου λαμβανεις περισσοτερες πληροφοριες, την περιφερειακη , ανεπτυγμενη πιθανοτατα σε σχεση με αλλα ζωα για εγκαιρη αποφυγη κινδυνων και το καδρο που εχει να κανει με την ατμοσφαιρα της ταινιας , ουσιαστικα με την πλοκη , ουσιαστικα με την οραση αλλα και τα συναισθηματα που λεει και ο αρθρογραφος.Αλλο να βλεπεις τον Τζεημς Στιουαρτ σε μια καρεκλα και αλλο να πρεπει να νιωσεις την απεραντοσυνη του συμπαντος.
 

minas

Πισιά
Μηνύματα
3.925
Reaction score
3.725
Οι προλαλήσαντες το κάλυψαν, αλλά μου αρέσει να δίνω απλές (και λίγο αφοριστικές) απαντήσεις σε σύνθετες ερωτήσεις.
Θα απαντήσω λοιπόν ότι βάσει όρασης, όλα θα έπρεπε να είναι IMAX σε θόλο... Είναι το πιο ταιριαστό στην ανθρώπινη όραση.

Τελικά όλα όσα βλέπουμε πρέπει να λάβουν υπόψη πολλούς πρακτικούς περιορισμούς. Αυτοί έχουν να κάνουν με το σχήμα ή το μέγεθος του εξοπλισμού, την εξοικίωσή μας με παραλληλόγραμμα σχήματα, και πολλά άλλα.
Με βάση το "μάτι" των περισσότερων σκηνοθετών και τις περισσότερες συμβάσεις που τηρούνται για την δημιουργία κινούμενης εικόνας, η δική μου προτίμηση είναι για 16:9 και ευρύτερες αναλογίες (μέχρι κάποιου ορίου). Απλά θα ήθελα να μην υπάρχει τόση απόκλιση μεταξύ της "κινηματογραφικής" και της "τηλεοπτικής" εικόνας. Σιχαίνομαι αυτές τις μαύρες μπάρες, ακόμη και στην OLED που δεν φαίνονται...
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
16.552
Reaction score
37.802
..προσωπικα παντως, προσπαθω χρονια να ανοιξω το τριτο ματι........
(το οποιο ωρες ωρες δεν ανοιγει ουτε με μια κανατα καφε)
 

Mr Spock

demokratischer - sektor
Μηνύματα
18.444
Reaction score
50.546
- πρόσεχε μήπως κλείσουν τα άλλα δύο που λέει και ο Ορφέας . . .


Το τρίτο μάτι ανοίγει κλείνουν τα άλλα δυο
κομπλεξικοί τηλεθεατές στη νιρβάνα του Βούδα
λοβοτομημένοι
από αλλόθρησκους μεσσίες εξαρτημένο


. . . από το Μεταφυσικό του Περίδη
 

Μηνύματα
2.120
Reaction score
5.566
Σωστα ολα που γραφηκαν απο τους φιλους ,να προσθεσω οτι στο κλασικο σινεμα (φιλμ ,γιατι στο ψηφιακο δεν γνωριζω τι συμβαινει)ειχαμε δυο φορματ εικονας το flat και το scope .Και τα δυο ειχαν wide μορφη αλλα με διαφορετικη αναλογια. Προφανως το wide επικρατησε λογο της κατασκευης του ματιου και του τροπου που μπορουμε να αντιληφθουμε αυτο που βλεπουμε ποιο ευκολα.

 

Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.390
Reaction score
74.658
ειχαμε δυο φορματ εικονας το flat και το scope .
Τα συνηθέστερα aspect ratios, γιατί υπήρξαν πολλά:

1.33:1, 4/3 Academy 35mm απο τις αρχές του 20ού αιώνα (και οι παλιότερες τηλεοράσεις)
1.78:1, (1.7777778:1) 16/9 TV, απο τα '90s
1.85:1, flat 35mm, 1953
2.00:1, Univision, '50s (αναβίωση με RED cameras, Netflix ταινίες και άλλες)
2.20:1, 70mm '50s (χαρακτηριστική ταινία το Lawrence of Arabia)
2.35:1, 2.39:1, 2.40:1, anamorphic 35mm, '50s, '70s

Την δεκαετία του '50 δοκιμάστηκαν και φαρδύτερα μέχρι 2.76:1, και το 2016 ανακοινώθηκε αναβίωση με IMAX Ultra-WideScreen 3.60:1 :geek: που μάλλον ήδη πέθανε.


Με βάση το "μάτι" των περισσότερων σκηνοθετών και τις περισσότερες συμβάσεις που τηρούνται για την δημιουργία κινούμενης εικόνας, η δική μου προτίμηση είναι για 16:9 και ευρύτερες αναλογίες (μέχρι κάποιου ορίου). Απλά θα ήθελα να μην υπάρχει τόση απόκλιση μεταξύ της "κινηματογραφικής" και της "τηλεοπτικής" εικόνας. Σιχαίνομαι αυτές τις μαύρες μπάρες, ακόμη και στην OLED που δεν φαίνονται...
To 16/9 είναι αντιπαθητικό τηλεοπτικό format συμβιβασμού του 1.33:1 και του 1.85:1. Δεν δείχνει κινηματογραφικό υλικό χωρίς μπάρες αριστερά-δεξιά ή επάνω-κάτω χωρίς παραμόρφωση.

Αγαπήστε τις μπάρες! :p Ζήτω το scope! :p Απαγόρευση του cropping! :D
Θάνατος στην παραμόρφωση! >:( Κατάργηση των πλήκτρων zoom! :o
 

Mr Spock

demokratischer - sektor
Μηνύματα
18.444
Reaction score
50.546
- καλημέρα, κατι μου λέει πώς τελικά είναι συνδυασμός παραλληλογραμμου και οβάλ, δηλαδή το γνωστό κάδρο με τις πλαϊνές του πλευρές ημικύκλια και η αναλογία διαστάσεων ,,, η χρυσή τομή, με την μεγαλύτερη το πλάτος
 


Μηνύματα
15.834
Reaction score
1.213
Ποιο... τσακμακι της κινηματογραφικης βιομηχανιας το σκεφτηκε αυτο το aspect ratio ? Που την σκαρφιστηκε την ιδεα ? Βλεποντας τεννις στην λεσχη και πινοντας απεριτιφ ? :D
 

Μηνύματα
865
Reaction score
2.992
To 16/9 είναι αντιπαθητικό τηλεοπτικό format συμβιβασμού του 1.33:1 και του 1.85:1. Δεν δείχνει κινηματογραφικό υλικό χωρίς μπάρες αριστερά-δεξιά ή επάνω-κάτω χωρίς παραμόρφωση.

Αγαπήστε τις μπάρες! :p Ζήτω το scope! :p Απαγόρευση του cropping! :D
Θάνατος στην παραμόρφωση! :( Κατάργηση των πλήκτρων zoom! :o
Σιγουρα την ζημια στην ολη φαση την εκανε η αγορα των τηλεορασεων με την υιοθετηση του 16:9 φορματ.
Ολες οι ταινιες στην μεταφορα τους σε blu ray κτλ ειναι cropped. Ειδικα οι imax παραγωγες.
Υπαρχουν και μερικες εξαιρεσεις βεβαια πχ Avatar που παιζουν σε 1.78:1.
 

Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.390
Reaction score
74.658
Ολες οι ταινιες στην μεταφορα τους σε blu ray κτλ ειναι cropped.
Το αντίθετο ισχύει. Αυτό που επιθυμούμε είναι η, συνήθως κινηματογραφική, έκδοση που επιλέχθηκε απο την παραγωγή και τον σκηνοθέτη.
Τα IMAX πολύ λογικά έχουν crop σε 16/9.

Μην ξεχνάμε οτι σε σοβαρές παραγωγές το γύρισμα γίνεται με κάποιο cropping κατά νου.

Υπαρχουν και μερικες εξαιρεσεις βεβαια πχ Avatar που παιζουν σε 1.78:1.
Το Avatar γυρίστηκε με τον τρόπο που ανέκαθεν προτιμούσε (super 35mm που προσφέρει μεγάλη ευελιξία γιατί αντιπαθούσε το scope) ο Cameron απο το Terminator, το Aliens και το Abyss, με τη μικρή διαφορά προβολής σε 1.78 αντί για 1.85.
Αυτές στις οποίες θεώρησε οτι είχε νόημα προβλήθηκαν σε 2.39, Titanic & T2 (αν και είχα T2 και Abyss σε special director's editions 4/3 σε laserdisc).

Τα τελευταία χρόνια είδαμε και variable aspect, κυρίως απο τον Nolan.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.603
Μηνύματα
2.865.607
Members
37.934
Νεότερο μέλος
corfu11
Top