Ρεαλισμός Στην Μουσική Αναπαραγωγή Ή Ευφωνία...

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Σήμερα ύστερα από αρκετό καιρό βρήκα ευκαιρία και άκουσα μουσική, όπως ακριβώς το ήθελα εδώ και καιρό, ήτοι μόνος μου εγώ κι ο πόνος μου, χωρίς κανέναν στο σπίτι να διαμαρτυρηθεί ή έστω να ακουστεί για λίγο και να διακόψει την διαδικασία.

Μιας και αρκετά από τα σημερινά θέματα ήταν live, δεν μπορώ να μην μοιραστώ κάποιες σκέψεις και προβληματισμούς μου μαζί σας.

Ποιό λοιπόν είναι το ρεαλιστικό αποτέλεσμα που όλοι ψάχνουμε? Καλά κάνουμε και το ψάχνουμε ή αυτό που λέμε ευφωνία είναι παρεξηγημένο?

Οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουν ότι το live είναι και το καλύτερο ηχητικό αποτέλεσμα. Κι όμως σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι έτσι. Πολλά είναι τα θέματα ακούγονται καλύτερα στο σπίτι μας. Σκεφτείτε την ακρόαση μιας όπερας σε λάθος χώρο (μη προσεγμένες αίθουσες) και την αναπαραγωγή της ηχογράφησής της, σε απόλυτα ελεγχόμενες συνθήκες σπιτιού με τις απόλυτες μηχανές.

Επίσης δεν λαμβάνουμε υπόψη μας ότι οι live εκτελέσεις δεν μπορούν να είναι όσο προσεγμένες είναι αυτές των studio. Συνεπώς οι ηχογραφήσεις από live έχουν τρομερά μειονεκτήματα. Ο θόρυβος του κοινού, οι μη ελεγχόμενες αντιχήσεις και ο κακός εξοπλισμός είναι ελάχιστα από αυτά. Είναι 100% σίγουρο ότι σε ένα πολύ καλό ηχητικό σύστημα οι ατέλειες αυτές είναι περισσότερο τονισμένες από το ίδιο το live.

Σε αυτήν την περίπτωση λοιπόν το τελικό προϊόν που φτάνει στα αυτιά μας είναι το ρεαλιστικότερο δυνατό, αλλά σχεδόν σε κανέναν δεν ακούγεται καλά, αφού κανένας δεν συνειδητοποιεί ότι η πραγματική αναπαραγωγή μουσικής έχει και ατέλειες.
Από την άλλη φανταστείτε τον Luis Armstrong να ακούγεται όχι από την υπόγα ενός μαγαζιού του 1950, αλλά σαν τελευταίας κοπής δουλειά 80 μηχανικών της telarc από προχθεσινή ηχογράφηση?... Πως θα σας φαινόταν?


- Εγώ θεωρώ ότι η δουλειά ενός hi end συστήματος είναι να αποκαλύψει όλα τα στοιχεία μιας ηχογράφησης, είτε αυτά είναι καλά είτε δεν είναι, αλλά τελικά αυτό σε πόσους αρέσει?
- Τελικά μας αρέσει ο απόλυτος ρεαλισμός ή ψάχνουμε κολπάκια για να στρώσουμε την μουσική που ακούμε στα αυτιά μας?...
 

Μηνύματα
3.092
Reaction score
666
Αν δεν μου αρέσει το τελικό αποτέλεσμα γρήγορα θα γίνει βαρετό και κουραστικό το σύστημα και θα κλαίω τα λεφτά που έδωσα.
Ο ρεαλισμός στην αναπαραγωγή είναι διαφορετικός από άνθρωπο σε άνθρωπο και πόσο μάλλον για ένα ηχητικό σύστημα σε σχέση με κάποιο άλλο.
Επιπλέον τα γούστα μας αλλάζουν καθώς περνούν τα χρόνια και δεν είναι δυνατόν αυτό που κάποτε μας άρεσε να συνεχίζει να μας αρέσει εφ' όρου ζωής.
 

Μηνύματα
644
Reaction score
7
Η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και εξηγούμαι.
1. Αρχίζω με την περίπτωση που έχω ζωντανή ακουστική εμπειρία του έργου. Εφόσον μάλιστα μου άρεσε κιόλας τότε ενδόμυχα αναζητώ την αναπαραγωγή του έργου όπως το άκουσα τότε οπότε ανάλογη είναι και τέρψη μου με την αναπαραγωγή. Αν η ζωντανή εμπειρία μου δε ήταν θετική τότε η αναπαραγωγή αποκτά άλλη βαρύτητα.
2. Αν δεν έχω ζωντανή ακουστική εμπειρία του έργου τότε λειτουργούν μόνο το αίσθημα της τέρψης αν η αναπαραγωγή δεν με ξενίζει (ξύνει, βαράει κλπ) και της σύγκρισης με άλλα συστήματα εφόσον το άκουσα και πιθανά αρχίζει η μηχανακήτιδα.
Τώρα αν το έργο μου αρέσει τότε όπως και να ακούγεται μου αρέσει (αν μάλιστα είναι και παλιό και έχω και ευχάριστες αναμνήσεις τότε να δείς ευχαρίστηση). Τα τελευταία 6-7 χρόνια σταμάτησα να ασχολούμαι με το πως αναπαράγεται ένα έργο γιατί δεν ξέρω το πως είναι η εγγραφή οπότε όλα είναι υποθέσεις.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Συμφωνώ.
- Αν η ζωντανή εμπειρία δεν μας άρεσει γιατί ψάχνουμε στα μηχανάκια ρεαλισμό και όχι ευφωνία?
- Αν η ζωντανή εμπειρία μας άρεσε, προσπαθούμε να την ξαναζήσουμε στο σπίτι ή να την κάνουμε με τα μηχανάκια μας καλύτερη? :roll:

Φυσικά εξαιρούνται τα ορχηστρικά....
 




costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.169
Reaction score
143.663
Καθόλου πλάκα δε κάνω.

Σε βάζω (απότομα βέβαια) στο πνεύμα της εποχής, στο πνεύμα της αναζήτησης του τυπικού αγοραστή, στο πνεύμα της κολοκυθόπιτας, στο πνεύμα του "ψαγμένου" και "διαβασμένου" από περιοδικά του ειδικού τύπου ανθρώπου που ξέρει τι θέλει, που έχει δικαίωμα να θέλει ό,τι νά'ναι, ανεξαρτήτως κοστολογίου πάντα, και το ζητάει και το παίρνει και είναι ευτυχισμένος και όλα καλά και καλύτερα δε γίνεται.

Απλά είναι τα πράγματα.

Μπάσσα έχει;

Εσύ πχ θες ευφωνία και ρεαλισμό; Να σου πω τη γνώμη μου γι'αυτά τα δυό.

Το πρώτο, η ευφωνία, όταν μιλάμε για κάτι εντελώς συγκεκριμένο, και επειδή ξέρω τι εννοείς, είναι επιτεύσιμο, δύσκολα μεν, σε λίγα μουσικά προγράμματα και με λίγα μηχανήματα, με ακόμα πιο λίγους συνδυασμούς και σε λίγους χώρους, αλλά γίνεται.
Αλλά γενικά ισχύει κάτι άλλο.
Το ευφωνικό του καθενός είναι διαφορετικό. Και όλοι αυτό ζητάνε. Ότι τους κάθεται καλύτερα.

Αντίθετα, το δεύτερο, ο ρεαλισμός, με την μόνη και απόλυτη έννοια της λέξης, δεν είναι επιτεύσιμος. Ποτέ, σε κανένα απολύτως μουσικό περιεχόμενο, σε κανένα χώρο και από κανένα μηχάνημα, πόσο μάλλον από συνδυασμό μηχανημάτων. Ξέχνα το, άλλαξε χόμπυ, ξεκίνα ψάρεμα, καμάκι, ορειβασία, κάτι άλλο βρε αδερφέ!

Πχ, για μεγάλα πολύπλοκα συμφωνικά και για μεγάλες μπάντες τζαζ και φωνές, χωρωδίες ή και λίγες φωνές, άστο, ας μην λέμε ΕΝΤΕΛΩΣ βλακείες, πιάσε κάτι πιο απλό πρώτα, βρες ένα σύστημα, ανεξαρτήτου κοστολόγιου και υλοποίησης, που θα καταφέρει να παίξει ένα βιολί. Ένα σαξόφωνο. Ένα όργανο, οποιοδήποτε. Και να παίξει σα το αληθινό. χεχεχεχεχε, δε γίνεται. Αν βάλεις δίπλα το σαξόφωνο και το ακούσεις, θα κλάψεις. Ούτε κατά διάνοια δε φτάνεις το μεγαλείο του αληθινού οργάνου, το δυναμικό εύρος του, τον μουσικό και ηχητικό πλούτο του, τις ιδιαίτερες χροιές του, τις μικρο και μακρο ηχητικές γροθιές κι όχι μεταβατικά....

Έχουμε ένα κακόμοιρο CD με παιδική δειγματοληψία, και περιμένουμε χαϊρι; Ούτε το blue ray dvd με 50GB δε φτάνει για να αποθηκεύσεις με απαιτήσεις και χωρίς συμβιβασμούς όλο το μεγαλείο της μουσικής πληροφορίας 1 λεπτού μουσικής, και ακόμα κι αν το κάνεις αυτό πας σε ηχείο με 10+% παραμόρφωση και ελάχιστες δυνατότητες, πας σε ενισχυτικά με σαφή μειονεκτήματα, και όλα αυτά αναπαράγουνε μια πληροφορία που περνάει από μικρόφωνα και καλώδια και μηχανήματα που δεν έχουνε σκοπό την τελειότητα.... Άρα τι ρεαλισμός και κουραφέξαλα;

Κι ενώ όλοι διαφωνούνε μεταξύ τους για το ποιό σύστημα παίζει καλύτερα, όλοι ταυτόχρονα συμφωνούνε και σκύβουνε το κεφάλι όταν ένα στραντιβάρι γεμίζει ένα δωμάτιο με γλυκά και ξύλινα χάδια, αλλά και με τσιριχτές και διαπεραστικές στριγκλιές, όταν το έντερο του δοξαριού συντονίζει τις χορδές του και το ξύλινο αντηχείο του με τρόπο μαγικό τις μοιράζει προς κάθε κατεύθυνση, σε κάθε ένταση, με τις ίδιες δυνατότητες....


Τελικά μπάσσα έχει;
 

Μηνύματα
3.092
Reaction score
666
ΣΩΣΤΟΤΑΤΟΣ!
Τι να τα κάνεις τα μπάσσα μπροστά στο μεγαλείο της φυσικής αναπαραγωγής και της αυθεντικής μουσικής!
 

Μηνύματα
644
Reaction score
7
Μάλιστααα, ωραία το πραγματικό δεν γίνεται, να αλλάξω hobby δεν θέλω (θέλω να ακούω μουσική βρε αδερφέ), τί κάνω; (γιατί το τι δεν κάνω είναι εύκολο).
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Μάλιστααα, ωραία το πραγματικό δεν γίνεται, να αλλάξω hobby δεν θέλω (θέλω να ακούω μουσική βρε αδερφέ), τί κάνω; (γιατί το τι δεν κάνω είναι εύκολο).
Δυστυχώς ούτε το τι δεν κάνεις είναι εύκολο...

...............
Ακούω λέει πόσο σάλιο έχει στο στόμα της, αν το δεξί ρουθούνι είναι βουλωμένο και λοιπές χαζοδικαιολογίες που σκοπό της εφεύρεσής τους έχουν την αλλαγή μηχανημάτων κάθε 6 μήνες.
Κακά τα ψέματα να γλυκάνουμε τα αυτί μας ψάχνουμε όλοι, ο καθένας με τον τρόπο που νομίζει καλύτερα. Αυτό δεν μπορεί και δεν πρέπει να έχει σχέση με ρεαλισμό.
 

Μηνύματα
559
Reaction score
1
Υπάρχουν θέματα που άλλοτε περιέχουν 85% με 100% αλήθειες και άλλοτε 85% με 100% ψέματα. Αυτά τα θέματα δεν έχουν μεγάλο ενδιαφέρον καθώς όλοι μας, λίγο έως πολύ, μπορούμε να αντιληφθούμε την αλήθεια ή το ψέμα και να τοποθετηθούμε σύμφωνα με το ορθό της λογικής μας ή αλλιώς να πράξουμε politically correct όπως λένε και οι φίλοι μας οι Άγγλοι.

Το θεματάκι όμως που έχετε ανοίξει ...είναι κορυφή και αυτό το λέω γιατί η αλήθεια βρίσκεται κάπου στην μέση. Πραγματικά, αυτό που λέω, το πιστεύω ακράδαντα.

Αυτά που είπε ο Κώστας, ο Νίκος, ο Γιάννης και οι άλλοι φίλοι, με βρίσκουν σύμφωνο και τα ασπάζομαι, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι ισχύουν πάντοτε και για τα πάντα.
Τι θέλω να πω;;; Θέλω να πω ότι όντως:
- είναι πολύ δύσκολο να πλησιάσεις το live με ένα σύστημα Hi Fi
- είναι πολύ δύσκολο να βρεις μια σωστή αίθουσα live ακροάσεων, που να μην πνίγει την ορχήστρα ή την μπάντα
- είναι πολύ δύσκολο να βρεις ένα σύστημα που να αποδίδει σωστά έστω ένα μόνο όργανο
- είναι πολύ δύσκολο να βρεις στις μέρες μας σωστές ηχοληψίες
- είναι πολύ δύσκολο να βρεις στις μέρες μας σωστές παραγωγές
- κλπ.
- κλπ.

Όμως, δεν είναι και ακατόρθωτο. Απλά είναι δύσκολο και σπάνιο. Αυτό το λέω με κάθε σιγουριά και μπορώ με μεγάλη χαρά και όλη την φιλοξενία που με διακατέχει (ειδικά όταν πρόκειται για ΠΑΟΚτζίδες :wink:  ...άντε και για μερικούς Αριανούς  :mrgreen:), να το αποδείξω εμπράκτως.

Πρόσφατα, είχα κάνει μαζί με έναν πολύ καλό φίλο (λυρικό βαρύτονο στο επάγγελμα στην χορωδία της ΕΡΤ) και τον αδερφό μου (πιανίστα, κιθαρίστα και τρελοροκά σε συγκρότημα), ένα πολύ ενδιαφέρον τεστ.
Με την χρήση πολύ καλών μικροφώνων, προενισχυτών και γενικώς μέσων ηχογράφησης, ηχογραφήσαμε σε DAT, την φωνή του φίλου, τον ήχο του πιάνου, τον ήχο της κιθάρας και όλα αυτά μαζί, τοποθετώντας τα μικρόφωνα έτσι ώστε να προσομοιάζουν την θέση ακρόασης μας στον ίδιο χώρο.

Μετά, ακούσαμε το DAT από το σύστημα και... Ξέρετε ποιο ήταν το αποτέλεσμα;;;

Θα σας πω μόνο ένα πράγμα. Συνεχίστε είστε/είμαστε όλοι σε πολύ καλό δρόμο. Χωρίς υπερβολές, το σύστημα απέδωσε σχεδόν τέλεια αυτό που πριν λίγα λεπτά παιζόταν live στον ίδιο χώρο, ενώ αξίζει να σας αναφέρω ότι ο φίλος μου μετά από αυτή την δοκιμή άρχισε να ψάχνει Hi End ηχεία και ο αδερφός μου, μου πήρε ή μάλλον μου απήγαγε το DAT και το βίδωσε στο mini studio του, καταργώντας τον σκληρόηχο σκληρό δίσκο που χρησιμοποιούσε μέχρι εκείνη την στιγμή.

Γιατί ανέφερα όλα αυτά;;; Για να σας πω (αλλά και για όποιον ενδιαφέρεται να αποδείξω) ότι μέσα σε όλη αυτή την εμπορική πλεκτάνη του Hi End, του Mastering, του Production και γενικώς της βιομηχανίας του θεάματος, υπάρχουν μερικά πράγματα που αν προσεχθούν και επιμεληθούν με τον πρέποντα σεβασμό και το απαιτούμενο μεράκι, μπορούν να συντελέσουν έτσι ώστε να μας φέρουν πολύ πιο κοντά στον αληθινό ήχο.

Εν κατακλείδι, θέλω να πω ότι όλα είναι σχετικά σε αυτή τη ζωή και τίποτα δεν είναι απόλυτο.

Αν ο χώρος της ηχογράφησης είναι σωστός
Αν τα όργανα είναι τοποθετημένα εκεί που πρέπει
Αν τα μικρόφωνα είναι τοποθετημένα στις σωστές αποστάσεις μεταξύ τους και μεταξύ των οργάνων
Αν τα μηχανήματα της ηχογράφησης είναι καλά
Αν οι ηχολήπτες είναι μερακλήδες
Αν οι παραγωγοί είναι ...άνθρωποι του θεού και σέβονται τον κοσμάκη
Αν το σύστημα μας είναι Hi End (άσχετα από το κόστος του), και τέλος
Αν ο χώρος μας έχει "κουρδιστεί" σωστά με το σύστημα μας

Τότε θα μπορέσουμε να γευθούμε ή μάλλον να βιώσουμε στο δωμάτιο μας ένα τεράστιο ποσοστό αλήθειας από την πραγματική αλήθεια.

Μην τρομάζετε με όλα αυτά τα (ΑΝ) που ανέφερα παραπάνω. Δεν είναι και τόσο δύσκολο να γίνουν όλα αυτά πραγματικότητα. Αρκεί οι αρμόδιοι να κάνουν σωστά την δουλειά τους.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Νίκο πολύ ενδιαφέρον αυτό που κάνατε, μπράβο σας.
Το ερώτημα είναι τι γίνεται και κατά την τελική μίξη στο mastering, εκεί που μπαίνει δηλαδή σε μεγαλύτερο βαθμό ο υποκειμενικός παράγοντας του ηχολήπτη και των αυτιών του....

Πάντως οι σύγχρονες μέθοδοι ηχογραφήσεων έχουν πειραματιστεί πάρα πολύ με το θέμα που έχει να κάνει με την θέση των μικροφώνων στους χώρους ηχογράφησης, ιδίως όταν μιλάμε για live σε αίθουσες κλπ. Το βράδυ που θα έχω λίγο χρόνο θα σας παραθέσω μερικές μελέτες επί του θέματος.

Αυτό που βλέπω βέβαια είναι ότι σχεδόν σε κάθε περίπτωση τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τα πλεονεκτήματα των πολυκάναλων ηχογραφήσεων και κατ' επέκταση τις πολυκάναλες αναπαραγωγές. Φυσικά όλα αυτά σε επίπεδο r&d που για να εφαρμοστεί στη πράξη είναι ακόμη επιστημονική φαντασία για πολλούς λόγους. Τα φορμά που ξέρουμε ήδη αγγίζουν το 15% των δυνατοτήτων...
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Να προσθέσω ότι το τελικό μέσο mastering, υποθέτω, (δεν έχω κάνει ακροάσεις dat), ότι μετράει πολύ λιγότερο από τις υπόλοιπες παραμέτρους που έθεσε ο Νίκος που αν ήταν όπως πρέπει να είναι, το αποτέλεσμα δεν θα είχε σχέση με τα σιντάκια που έχουμε σπίτι...
 

Μηνύματα
559
Reaction score
1
I will remain with lots of enthusiasm.

Μια ερώτηση Nick. Όταν λες πολυκαναλικές ηχογραφήσει και αναπαραγωγές, εννοείς 5.1, 7.1 κλπ.;;;
 

Μηνύματα
531
Reaction score
0
Korakakis Nicholas said:
...
Γιατί ανέφερα όλα αυτά;;; Για να σας πω (αλλά και για όποιον ενδιαφέρεται να αποδείξω) ότι μέσα σε όλη αυτή την εμπορική πλεκτάνη του Hi End, του Mastering, του Production και γενικώς της βιομηχανίας του θεάματος, υπάρχουν μερικά πράγματα που αν προσεχθούν και επιμεληθούν με τον πρέποντα σεβασμό και το απαιτούμενο μεράκι, μπορούν να συντελέσουν έτσι ώστε να μας φέρουν πολύ πιο κοντά στον αληθινό ήχο.
...
Αυτή είναι η μεγάλη αλήθεια για την μουσική και για όλα τ' άλλα!
Παιδιά έχετε προσέξει πως ότι έχει γίνει ή ότι γίνεται με μεράκι είναι κορυφαίο σε αποτέλεσμα;
Γιατί; Μα για τον απλούστατο λόγο το ζωντανεύει η ψυχή αυτών που την κατέθεσαν!
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Μια ερώτηση Nick. Όταν λες πολυκαναλικές ηχογραφήσει και αναπαραγωγές, εννοείς 5.1, 7.1 κλπ.;;;
5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,....1.2.3.4.5.6 Σε κάλυψα? :lol:

Για όποιον έχει όρεξη να διαβάσει, ρίξτε και μια ματιά στα παρακάτω λίνκια...

Αυτοί είναι οι Ambiophonics...
Realism in music reproduction, του Ralph Glasgal των... Ambiophonics.
Alternatives to 5.1 του ίδιου τρελάρα αλλά για λιγότερα κανάλια...

Από ότι καταλαβαίνετε κάποιοι την ψάχνουν ακόμα.... ευτυχώς για εμάς δηλαδή...
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.809
Μηνύματα
3.028.616
Members
38.497
Νεότερο μέλος
Κωνσταντίνος Παντός
Top