ΤΕΧΝΙΚΟ: "ΕΝΙΣΧΥΤΕΣ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ"

Status
Not open for further replies.
Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Η ύπαρξη ενός τουλάχιστον ενισχυτή, είναι απαραίτητη προϋπόθεση στο 99% των περιπτώσεων για τη δημιουργία ενός καλού ηχοσυστήματος αυτοκινήτου. Το γιατί και πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε καλύτερα μία τέτοια συσκευή, θα το δούμε στη συνέχεια.



Οι περιορισμοί των ενσωματωμένων στις πηγές ενισχυτών

Κάθε ενσωματωμένος σε πηγή ενισχυτής αποδίδει αναγκαστικά μικρή ισχύ.
Αυτός ο περιορισμός οφείλεται στο γεγονός, ότι η τάση τροφοδοσίας του αυτοκινήτου κυμαίνεται γύρω στα 12V, έτσι η μέγιστη τάση με τη δεδομένη τροφοδοσία δεν μπορεί να ξεπερνά τα 14Wrms σε φορτίο 8Ω, ενώ αυτή η ισχύς μπορεί να ξεπεράσει τα 30 Wrms όταν χρησιμοποιούνται ανά κανάλι δύο γεφυρωμένοι ενισχυτές, ενώ θεωρητικά μπορεί να τετραπλασιαστεί.

Αν τώρα αναρωτιέστε πώς γίνεται και οι περισσότεροι κατασκευαστές αναγράφουν ισχύς, που ξεπερνούν κατά πολύ τα παραπάνω όρια αυτό οφείλεται στο γεγονός, ότι επιλέγουν τρόπους μέτρησης που ευνοούν τη δημιουργία υψηλών νούμερων π.χ. η μουσική ισχύς είναι σχεδόν πάντα διπλάσια από τη συνεχή ισχύ που αποδίδει μια συσκευή, ενώ π.χ. η μέγιστη στιγμιαία ισχύς είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Έτσι χωρίς να λένε ψέματα παρουσιάζουν εντυπωσιακές δυνατότητες ισχύος, ενώ κάπου στα ψιλά αναφέρεται και η συνεχής ισχύς που αποδίδει η συσκευή σε φορτίο 4Ω, με τάση τροφοδοσίας 12.3V και συγκεκριμένο όριο παραμόρφωσης.

Πέρα από τους περιορισμούς στην απόδοση ισχύος το γεγονός ότι όλοι οι ενσωματωμένοι ενισχυτές χρησιμοποιούν ολοκληρωμένα κυκλώματα, που στο 90% των περιπτώσεων έχουν υποδεέστερη απόδοση σε σχέση με έναν ενισχυτή που υλοποιείται με διακριτά υλικά τους επιβάλλει να έχουν μειωμένη ηχητική απόδοση σε σχέση με έναν ανεξάρτητο ενισχυτή και με τα όρια απόδοσης ισχύος του αν και πρέπει να σημειώσουμε ότι την τελευταία τριετία έχουν εμφανισθεί ολοκληρωμένα κυκλώματα, ειδικά για εφαρμογές ενισχυτών που η απόδοσή τους, μέσα στα όρια ισχύος τους, συναγωνίζεται αυτήν ενός ενισχυτή, που υλοποιείται με διακριτά υλικά΄.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Από τι αποτελείται ένας ενισχυτής αυτοκινήτου


Με δεδομένο, ότι το βασικό πρόβλημα για την αύξηση της αποδιδόμενης ισχύος είναι η τάση τροφοδοσίας των 12V, μέσα σε κάθε ενισχυτή πρέπει να υπάρχει ένα κύκλωμα τροφοδοσίας, το οποίο θα δημιουργεί μια συμμετρική τάση τροφοδοσίας για τα κυκλώματα του ενισχυτή. Με δεδομένο, ότι η τάση τροφοδοσίας του ηλεκτρικού κυκλώματος είναι συνεχής, πρέπει να υπάρχει ένα κύκλωμα που θα δημιουργεί μια μεταβαλλόμενη τάση προκειμένου αυτή μέσω ενός μετασχηματιστή να μπορεί να ανυψωθεί.

Έτσι, για την ανύψωση της τάσης χρησιμοποιούνται διακοπτικά τροφοδοτικά (Switch Mode Power Supply), ονομάζονται έτσι λόγω του τρόπου λειτουργίας τους, τα οποία στην έξοδό τους παρέχουν πλέον την κατάλληλη συμμετρική τάση τροφοδοσίας.

Πρέπει να σημειωθεί, ότι ένα διακοπτικό τροφοδοτικό είναι ένα σχετικά πολύπλοκο κύκλωμα, που χονδρικά η λειτουργία του περιγράφεται ως εξής: ένας διακόπτης τροφοδοτεί ένα μετασχηματιστή με τετραγωνικής μορφής σήμα υψηλής συχνότητας (συνήθως μεγαλύτερη από 30KHz), το κύκλωμα του διακόπτη οδηγείται από ένα σύστημα ελέγχου, που φροντίζει ώστε η τάση στην έξοδο του μετασχηματιστή να παραμένει σταθερή. Στην έξοδο του μετασχηματιστή υπάρχει ένα κύκλωμα ανόρθωσης και εξομάλυνσης της τάσης.

Πέρα από την αναγκαιότητα της ύπαρξης του διακοπτικού τροφοδοτικού, αυτό εξασφαλίζει και μια σειρά από πλεονεκτήματα εκ των οποίων τα σημαντικότερα είναι το μικρό μέγεθος, ο μεγάλος βαθμός σταθεροποίησης της τάσης εξόδου και ο υψηλός ρυθμός φόρτισης των πυκνωτών εξόδου, γεγονός που επιτρέπει τη χρήση πυκνωτών, συγκριτικά μικρής χωρητικότητας που προσφέρουν όμως ίδια ενεργειακά αποθέματα με πυκνωτές μεγαλύτερης χωρητικότητας ενός συμβατικού τροφοδοτικού.

Σημαντικότερο μειονέκτημα τους είναι το σχετικά υψηλό ποσοστό ηλεκτρομαγνητικού θορύβου, που επάγεται στα γειτονικά κυκλώματα λόγω του τρόπου λειτουργίας τους.

Πέρα από το κύκλωμα της τροφοδοσίας το σημαντικότερο τμήμα ενός ενισχυτή είναι αυτό των κυκλωμάτων ενίσχυσης του σήματος.Σ’ αυτό το στάδιο οι περισσότεροι κατασκευαστές χρησιμοποιούν σχετικά απλά και κλασικά σε δομή κυκλώματα, έτσι όλοι οι ενισχυτές διαθέτουν ένα κύκλωμα απομόνωσης / προενίσχυσης, μέσω του οποίου ρυθμίζεται με ένα ποτενσιόμετρο η ευαισθησία της εισόδου και οδηγείται η είσοδος του σταδίου του τελικού ενισχυτή.

Ο τελευταίος, συνήθως, αποτελεί μια σχετικά απλή κυκλωματικά σχεδίαση, που διαθέτει ένα διαφορικό ενισχυτή στην είσοδο του μέσω του οποίου καθορίζεται του κέρδος του ενισχυτή μέσω του δικτυώματος ανάδρασης, ένα στάδιο ενίσχυσης τάσης και ένα στάδιο ενίσχυσης ρεύματος. Τελευταία, αλλά όχι ελάσσονος σημασίας είναι τα κυκλώματα προστασίας, που φροντίζουν να μην καταστρέφεται ο ενισχυτής ή τα ηχεία που οδηγεί υπό αντίξοες συνθήκες.

Έτσι μια σειρά από κυκλώματα φροντίζουν να προστατεύουν τα στάδια ισχύος από την αύξηση της θερμοκρασίας και να απομονώνουν την έξοδο της συσκευής όταν εμφανιστεί DC τάση στην έξοδο της ή η παραμόρφωση ξεπεράσει κάποιο προκαθορισμένο όριο.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Οι Ημιαγωγοί των σταδίων εξόδου


Οι περισσότεροι κατασκευαστές διαφημίζουν το είδος των ημιαγωγών που διαθέτουν τα στάδια ισχύος τους.

Οι συνηθέστερες επιλογές είναι αυτοί των συμβατικών διπολικών ημιαγωγών Bipolar και των ημιαγωγών τύπου FET (Field Effect Transistors).

Αν και κανένας από τους δύο τύπους ημιαγωγών δεν έχει κάποια, κατά γενική αποδοχή, ηχητικά πλεονεκτήματα και η απόδοση είναι καθαρά θέμα κυκλωματικής σχεδίασης, τα αγαπημένα παιδιά των σχεδιαστών ενισχυτών αυτοκινήτου είναι τα Mosfet, κύρια χάρη στην ιδιότητά τους να έχουν αρνητικό θερμικό συντελεστή, πράγμα που σημαίνει ότι όσο αυξάνεται η θερμοκρασία λειτουργίας μειώνεται η αγωγιμότητά τους, γεγονός που κάνει απλούστερη και ασφαλέστερη τη λειτουργία του σταδίου ισχύος, αφού οι ημιαγωγοί τύπου mosfet στην έξοδο σε ένα βαθμό αυτοπροστατεύονται από την υπερβολική αύξηση της θερμοκρασίας.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Η σημασία της ποιότητας των χρησιμοποιούμενων υλικών


Το περιβάλλον του αυτοκινήτου λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύσσονται, αλλά και λόγω των πολλών κραδασμών που δέχεται κάθε συσκευή, είναι ιδιαίτερα αντίξοο. Γι’ αυτόν το λόγο απαιτείται η ποιότητα της συναρμολόγησης, αλλά κι η ποιότητα των χρησιμοποιούμενων υλικών να είναι ιδιαίτερα προσεγμένη.

Η απουσία πολλών καλωδιώσεων, η χρήση υλικών που τα χαρακτηριστικά τους παραμένουν σταθερά στο χρόνο (π.χ. αντιστάσεις metal film, ηλεκτρολυτικοί πυκνωτές, κατάλληλοι για το περιβάλλον με υψηλές θερμοκρασίες και πυκνωτές πολυεστέρα ή ακόμα καλύτερα πολυπροπυλενίου) εξασφαλίζουν απροβλημάτιστη λειτουργία με σταθερή απόδοση, ανεξάρτητη από τις συνθήκες του περιβάλλοντος χώρου.

Επιπλέον, κρίσιμη για την αξιόπιστη λειτουργία της συσκευής είναι η χρήση τυπωμένων κυκλωμάτων ανθεκτικών στους κραδασμούς, η αποφυγή πολλών καλωδιώσεων στο εσωτερικό της συσκευής και η χρήση αποσβεστικών υλικών για τη στερέωση ογκωδών ή βαριών εξαρτημάτων του κυκλώματος, π.χ. οι μετασχηματιστές και οι ηλεκτρολυτικοί πυκνωτές του διακοπτικού τροφοδοτικού.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Δύο ή περισσότερα κανάλια


Ένας βασικός ενισχυτής μπορούμε να πούμε ότι διαθέτει δύο κανάλια ενίσχυσης, μέσω των οποίων μπορούν να οδηγηθούν όλα τα μεγάφωνα του συστήματος.Εύλογο είναι, λοιπόν, να αναρωτηθείτε (αν έχετε μυηθεί πρόσφατα στο χώρο του Car Audio) στο τι χρειάζονται οι πολυκάναλοι ενισχυτές.

Η απάντηση είναι ότι ένα ενεργό σύστημα, δηλαδή ένα σύστημα κάθε μεγάφωνο, το οποίο οδηγείται από ένα κανάλι του ενισχυτή, παρουσιάζει κάποια ουσιαστικά πλεονεκτήματα σημαντικότερα από τα οποία είναι οι χαμηλότερες παραμορφώσεις και η καλύτερη συμπεριφορά του ενισχυτή, που πλέον λειτουργεί σε ένα συγκεκριμένο φάσμα συχνοτήτων, ο καλύτερος έλεγχος του κάθε μεγαφώνου, αφού το ενεργό δικτύωμα διαχωρισμού συχνοτήτων και χαμηλότερες παραμορφώσεις έχει, αλλά και μεγαλύτερη ακρίβεια στην υλοποίηση της καμπύλης αποκοπής. Τέλος, ένα ενεργό σύστημα εξασφαλίζει μεγαλύτερο βαθμό ευελιξίας, αφού υπάρχει η δυνατότητα μεταβολής των συχνοτήτων αποκοπής ή και της κλίσης του κάθε φίλτρου.

Το μειονέκτημα ενός πλήρως ενεργού συστήματος, είναι το σχετικά αυξημένο κόστος, σε σχέση με ένα απλό σύστημα. Έτσι αν θέλετε μια ενδιάμεση λύση μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα ανεξάρτητο κανάλι ενίσχυσης για την οδήγηση του υπογούφερ, που είναι και το πιο «δύσκολο» μεγάφωνο στην οδήγησή του, αφού απαιτεί την υψηλότερη ισχύ.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Οι τάξεις των ενισχυτών


Αρκετές φορές, στα προσπέκτους των κατασκευαστών, αναφέρεται η τάξη λειτουργίας των ενισχυτών.Οι σχεδιαστές λέγοντας τάξη λειτουργίας εννοούν την κατάσταση αγωγιμότητας των ημιαγωγών του σταδίου εξόδου.

Όταν το στάδιο εξόδου λειτουργεί σε τάξη Α, τότε οι ημιαγωγοί του σταδίου εξόδου άγουν και κατά τις δύο περιόδους του μουσικού σήματος. Πλεονέκτημα αυτού του τρόπου λειτουργίας είναι ότι θεωρητικά προσφέρει την καλύτερη ηχητική απόδοση, αλλά πρακτικά χαρακτηρίζεται από μεγάλες θερμικές απώλειες, γεγονός που αφ’ ενός αυξάνει σημαντικά την καταναλισκόμενη ισχύ, επιβάλλει την ύπαρξη μεγάλων επιφανειών για την απαγωγή θερμότητας, ενώ οι ενισχυτές αποδίδουν μικρές εντάσεις στα ηχεία, που δεν ξεπερνούν τις λίγες δεκάδες βατ.Αυτά τα μειονεκτήματα τους κάνουν πρακτικά ιδιαίτερα δύσχρηστους και δαπανηρούς σαν κατασκευές για το χώρο του αυτοκινήτου και για αυτό το λόγο σπανίζουν.

Η συνηθέστερη λύση είναι να χρησιμοποιούνται στάδια εξόδου σε τάξη ΑΒ, το οποίο σημαίνει ότι για σήματα χαμηλής στάθμης οι ημιαγωγοί του σταδίου εξόδου είναι πλήρως αγώγιμοι, ενώ σε σήματα μεγαλύτερου πλάτους η θετική ημιπερίοδος του σήματος ενισχύεται από τους ημιαγωγούς τύπου NPN και τα αρνητικής ημιπεριόδου από τους ημιαγωγούς τύπου PNP. Αυτός ο τρόπος λειτουργίας εμφανίζει ικανοποιητικά χαρακτηριστικά και μικρή παραμόρφωση για τα σήματα μικρού πλάτους υψηλό βαθμό, καθώς και καλά χαρακτηριστικά για τα σήματα υψηλής στάθμης.

Τέλος, στην τάξη Β κάθε ημιαγωγός του σταδίου εξόδου άγει μόνο κατά τη μισή ημιπερίοδο του μουσικού σήματος, πράγμα που δημιουργεί παραμόρφωση κύρια στο κομμάτι αυτό του μουσικού σήματος, που έχει πλάτος μικρότερο από V.

Πρέπει να σημειώσουμε, ότι υπάρχει ακόμα μια κατηγορία τάξης λειτουργίας, που συνήθως ονομάζεται D και στην οποία το μουσικό σήμα διαμορφώνεται σε μια παλμοσειρά υψηλής συχνότητας και κατόπιν ενισχύεται, ενώ το υψίσυχνο σήμα πρακτικά αποδιαμορφώνεται με τη βοήθεια ενός φίλτρου στην έξοδο του ενισχυτή.Οι ενισχυτές που λειτουργούν σε τάξη D, πολλές φορές ονομάζονται «καταχρηστικά» και ψηφιακοί, αφού ουσιαστικά ενισχύουν μια παλμοσειρά και όχι το μουσικό σήμα. Πάντως τα πλεονεκτήματα τους είναι η υψηλή αποδιδόμενη ισχύς, και το μικρό τους μέγεθος, ενώ κύριο μειονέκτημά τους είναι οι σχετικά υψηλές παραμορφώσεις και το περιορισμένο εύρος λειτουργίας που τους κάνουν ουσιαστικά κατάλληλους μόνο για την οδήγηση υπογούφερ.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Μόνο για το υπογούφερ


Ιδιαίτερα στην περίπτωση, που θέλετε να κατασκευάσετε ένα αυτοκίνητο προορισμένο να παίζει πολύ δυνατά, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένας ή περισσότεροι ενισχυτές, αποκλειστικά για την οδήγηση των υπογούφερ.Σ’ αυτήν την περίπτωση η υψηλή αποδιδόμενη ισχύς είναι το πρώτο ζητούμενο.

Έτσι πολλοί κατασκευαστές έχουν στην γκάμα τους ενισχυτές για την οδήγηση υπογούφερ, οι οποίοι λειτουργούν σε ένα μικρό εύρος συχνοτήτων και αποδίδουν ισχύ που αγγίζει τριψήφια νούμερα.

Αν σκοπεύετε να αγοράσετε κάποιο ενισχυτή αποκλειστικά για τα υπογούφερ σας θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη βαρύτητα στην υψηλή αποδιδόμενη ισχύ, στις δυνατότητες ρύθμισης που προσφέρονται για το καλύτερο δυνατό έλεγχο του μεγαφώνου, π.χ. ρύθμιση του εύρους της περιοχής αποκοπής, δυνατότητα ρύθμισης του κέρδους γύρω από μια κεντρική συχνότητα στην περιοχή από 50 έως 150Hz, δυνατότητα ρύθμισης της φάσης του σήματος στην έξοδο του ενισχυτή, ρύθμιση του Q των φίλτρων κ.λ.π.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Κροσόβερ, ισοσταθμιστές


Όπως είπαμε, οι περισσότεροι ενισχυτές ενσωματώνουν μια σειρά από φίλτρα κροσόβερ, ενώ κάποιοι από αυτούς ενσωματώνουν και κυκλώματα ισοστάθμισης του ηχητικού σήματος.Η ύπαρξη ενός δικτυώματος κροσόβερ διευκολύνει σημαντικά τη δημιουργία ενός πλήρως ή μερικώς ενεργού συστήματος, αφού μέσω αυτού μπορεί κάθε κανάλι να λειτουργεί σε ένα συγκεκριμένο φάσμα συχνοτήτων, με καθορισμένα χαρακτηριστικά στην περιοχή της αποκοπής του.

Στην πιο απλή του μορφή ένα κροσόβερ μπορεί να έχει σταθερή συχνότητα αποκοπής, ενώ στις περισσότερες, ακόμα και χαμηλού κόστους σχεδιάσεις, προκειμένου να αυξηθεί η ευελιξία και οι δυνατότητες ρύθμισης και ταιριάσματος του ενισχυτή, με συγκεκριμένα σετ ηχείων, δίνεται η δυνατότητα επιλογής της συχνότητας αποκοπής των φίλτρων, μέσα σε ένα συγκεκριμένο φάσμα. Σε ακριβότερες κατηγορίες δίνεται και η δυνατότητα επιλογής της κλίσης του κροσόβερ, συνήθως μεταξύ 12 και 24 dB, πράγμα που αυξάνει περαιτέρω την ευελιξία της συσκευής.

Πέρα από τα κυκλώματα διαχωρισμού συχνοτήτων, ο ενισχυτής μπορεί να ενσωματώνει και κυκλώματα που δίνουν τη δυνατότητα να ενισχύσουν ή να εξασθενίσουν συγκεκριμένες περιοχές του ακουστικού φάσματος.

Το πλέον συνηθισμένο κύκλωμα ισοστάθμισης είναι αυτό που δίνει τη δυνατότητα να ενισχυθούν επιλεκτικά οι χαμηλές συχνότητες, ενώ κάποιοι κατασκευαστές δίνουν τη δυνατότητα να επιλέξουν και το συντελεστή ποιότητας Q του φίλτρου, πράγμα που επιτρέπει το καλύτερο δυνατό ταίριασμα μεταξύ του ενισχυτή και του υπό χρήση υπογούφερ.

Τέλος, όσον αφορά το τμήμα των χαμηλών συχνοτήτων αρκετοί ενισχυτές προσφέρουν και δυνατότητα ρύθμισης της φάσης τους, είτε μέσω ενός διακόπτη (0 ή 180 μοίρες), είτε μέσω ενός ρυθμιστικού, το οποίο δίνει τη δυνατότητα ολίσθησης της φάσης από 0 έως 180 μοίρες, πράγμα που επιτρέπει το καλύτερο δυνατό «δέσιμο» μεταξύ του υπογούφερ και των κυρίως ηχείων του συστήματος.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Τοποθέτηση


Η τοποθέτηση του ή των ενισχυτών, απαιτεί να δοθεί προσοχή σε κάποια σημεία. Τα βασικότερα από αυτά είναι να εξασφαλιστεί ικανοποιητική ροή του αέρα γύρω από τον ενισχυτή, ώστε να απάγεται η θερμότητα που δημιουργείται κατά τη λειτουργία του. Έτσι, προσοχή θα πρέπει να δοθεί στον προσανατολισμό του στο σημείο τοποθέτησης, ώστε γύρω από τις ψύκτρες του και τους αεραγωγούς του, σε περίπτωση που χρησιμοποιεί ανεμιστήρα για την υποβοήθηση της απαγωγής θερμότητας να μπορεί να κυκλοφορεί ο αέρας με φυσική ροή.
Στην περίπτωση, που για την εγκατάσταση των ενισχυτών σας χρησιμοποιήσετε μια κλειστή ειδική κατασκευή, τότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα πρέπει να προβλέψετε και μια σειρά από ανεμιστήρες, που θα αυξάνουν τη ροή του αέρα μέσα από αυτήν, εξασφαλίζοντας τη μακροζωία των ενισχυτών σας.

Το δεύτερο σημείο που πρέπει να δοθεί προσοχή, είναι η στέρεη τοποθέτησή του, αφού σε περίπτωση, που αυτός μπορεί να ταλαντώνεται ή να κινείται οι κραδασμοί είναι πιθανόν να προκαλέσουν κάποια ψυχρή κόλληση στα κυκλώματα του ενισχυτή. Έτσι η στέρεη τοποθέτηση του ενισχυτή είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του, ενώ μια καλή ιδέα θα ήταν να βάλετε και ένα φύλλο αποσβεστικού υλικού, μεταξύ του αμαξώματος και του σασί του ενισχυτή.

Τέλος, προσοχή πρέπει να δοθεί στην στερέωση όλων των καλωδίων του σήματος εισόδου, αφού χαλαρές επαφές είναι αιτία υποβάθμισης του ηχητικού σήματος, δημιουργίας θορύβων και σε ακραία περίπτωση καταστροφής του ίδιου του ενισχυτή.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Ρυθμίσεις


Η ρύθμιση ενός ενισχυτή στο αυτοκίνητο είναι μια κρίσιμη υπόθεση, αφού από αυτήν εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό το αν θα πάρουμε το μέγιστο της απόδοσής τους. Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να ρυθμιστεί είναι η ευαισθησία της εισόδου του, ώστε το στάδιο ενίσχυσης να μην εμφανίζει ψαλιδισμό (παραμόρφωση) όταν το σήμα στην είσοδο του ενισχυτή ξεπερνά το μέγιστο σήμα εισόδου που μπορεί να δεχθεί.

Η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσετε είναι η εξής:

Γυρίστε το ρυθμιστικό της έντασης (ευαισθησία) του ενισχυτή στο ελάχιστο, κατόπιν λειτουργήσετε την πηγή με ένα κομμάτι που έχει υψηλές στάθμες και αυξήστε την ένταση της πηγής (volume) στο μέγιστο.

Κατόπιν αρχίστε να αυξάνετε την ευαισθησία του ενισχυτή μέχρι το σημείο που ο ήχος θα ακούγεται δυνατά, αλλά χωρίς σημεία παραμόρφωσης.
Αφήστε το ρυθμιστικό σ’ αυτήν τη θέση και μην το μεταβάλετε, εκτός από την περίπτωση που θα αλλάξετε πηγή, οπότε η διαδικασία θα πρέπει να επαναληφθεί εκ νέου.

Αν ο ενισχυτής διαθέτει ένα κροσόβερ, συνήθως, χαμηλοπερατό και υψιπερατό φίλτρο για την οδήγηση του υπογούφερ και των υπολοίπων ηχείων, θα πρέπει να έχετε υπόψη σας, ότι τα καλύτερα αποτελέσματα είναι πιθανό να τα επιτύχετε αν η συχνότητα αποκοπής του κροσόβερ δεν ξεπερνά τα 150Hz, ενώ πολλές φορές αξίζει να δοκιμάσετε και κάποιο συνδυασμό ασύμμετρων συχνοτήτων αποκοπής για το χαμηλοπερατό και υψιπερατό φίλτρο (π.χ. 100Hz στον κλάδο του υπογούφερ και 150Hz στον κλάδο των ηχείων) αν σας δίνουν αυτήν τη δυνατότητα τα ρυθμιστικά του κροσόβερ.

Γενικά, πρέπει να έχετε κατά νου, ότι όσο πιο πολύ πειραματιστείτε, τόσο καλύτερα αποτελέσματα μπορείτε να επιτύχετε, ενώ ιδιαίτερα σε πολύπλοκα ενεργά συστήματα πρέπει να έχετε ένα σύστημα κατά τη διενέργεια των ρυθμίσεων, π.χ. να μεταβάλετε μόνο μια ρύθμιση κάθε φορά και όχι όλες μαζί, ώστε να μπορείτε να εντοπίσετε πως επηρεάζει κάθε ρύθμιση το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Ο ισχυρός ενισχυτής χρειάζεται και ισχυρή τροφοδοσία.


Ένας ενισχυτής για να αποδώσει ισχύ χρειάζεται να τροφοδοτείται με ισχύ, έτσι το σύστημα δυναμό / μπαταρίας θα πρέπει να του παρέχει σημαντικά ποσά ισχύος, πράγμα που σημαίνει ροή πολύ μεγάλων ρευμάτων από τα καλώδια τροφοδοσίας.

Για να καταλάβουμε για τι μεγέθη μιλάμε, αρκεί ένα απλό παράδειγμα. Έστω, ότι έχουμε έναν ενισχυτή 2 X 100Wrms που θέλουμε να αποδώσει άνετα όλη την ισχύ. Αν αυτός έχει ένα βαθμό απόδοσης γύρω στο 60%, τυπικό μέγεθος για τους περισσότερους ενισχυτές, σημαίνει ότι το τροφοδοτικό του ενισχυτή πρέπει να παρέχει στα κυκλώματα του ενισχυτή 333W.

Το τροφοδοτικό με τη σειρά του έχει κι αυτό ένα βαθμό απόδοσης, που σε κάποιες καλές σχεδιάσεις κυμαίνεται στο 80%. Αυτό σημαίνει ότι για να αποδώσει το τροφοδοτικό 333W χρειάζεται από την ηλεκτρική εγκατάσταση του αυτοκινήτου 425W.

Εφαρμόζοντας απλά το τύπο της ισχύος P = V x 1 (η ισχύς ισούται με το γινόμενο της τάσης επί του ρεύματος) και λύνοντας ως προς το ρεύμα I = P/V βλέπουμε ότι χρειάζονται 34.55 Α ρεύμα. Έτσι για να μειωθούν οι απώλειες, θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν καλώδια μεγάλης διατομής αφ’ ενός, ενώ το ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου θα πρέπει να μπορεί να «αντέχει» σε μια τέτοια παροχή ρεύματος και η μπαταρία να έχει σχεδιαστεί για πολλούς κύκλους σχεδόν πλήρους εκφόρτισης και φόρτισης. Με δεδομένο ότι τα 100W ανά κανάλι για πολλούς μανιακούς των πολλών DB είναι το σημείο εκκίνησης, είναι απαραίτητη, αν ξεφεύγουμε από αυτά τα όρια, η ενίσχυση του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου με κάποια μπαταρία ειδική για τέτοιες εφαρμογές.

Συμπληρωματικά η χρήση πυκνωτών σταθεροποίησης που τοποθετημένοι πολύ κοντά στην τροφοδοσία του ενισχυτή θα του παρέχουν τις απότομες αιχμές ρεύματος, που απαιτούνται για τη σωστή απόδοση δυνατών «ξεσπασμάτων» της μουσικής και που το 90% δυσκολεύονται να παρέχουν ακαριαία, είναι μια λύση που μπορεί αν βελτιώσει την απόδοση σε ακραίες καταστάσεις.

Τέλος, δεν πρέπει να παραμελούμε το θέμα της ασφάλειας, αφού όταν υπάρχουν αγωγοί που διαρρέονται από τόσο μεγάλο ρεύμα, ένα βραχυκύκλωμα μπορεί να αποβεί μοιραίο.Έτσι, η χρήση ασφαλειών και ασφαλειοδιακοπτών στις γραμμές τροφοδοσίας των ενισχυτών είναι απαραίτητη, ενώ θα πρέπει να υπολογισθεί σωστά και η διατομή των καλωδίων που θα χρησιμοποιηθούν.
 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Watts και ηχεία


Ένας από τους μύθους που επικρατούν είναι, ότι για να μην καταστρέφονται τα ηχεία, ο ενισχυτής θα πρέπει να είναι τα μισά Watt από αυτά. Αυτό είναι μια μεγάλη πλάνη, αφού αυτό που τελικά καταστρέφει τόσο το μεγάφωνα, όσο και τους ενισχυτές, είναι η απρόσεκτη χρήση τους.

Πιο συγκεκριμένα ένα τουίτερ π.χ. με ικανότητα λήψης ισχύος 30W μπορεί να καεί ανετότατα από έναν ενισχυτή 5W που έχει ξεπεράσει τα όρια ισχύος του και το σήμα στην έξοδο του έχει «ψαλιδιστεί» ή αν θέλετε ένα άλλο τυπικό παράδειγμα ένας ενισχυτής 50W μπορεί να διαλύσει σε ελάχιστο χρόνο ένα υπογούφερ 200W, αν η καμπίνα δεν είναι σωστά σχεδιασμένη και η ανάρτηση του μεγαφώνου τερματίζει.

Φυσικά, με σωστή χρήση, πριν επέλθει η καταστροφή, τόσο ο ενισχυτής όσο και τα ηχεία δείχνουν τα όριά τους με έντονες παραμορφώσεις. Έτσι αν αυτόματα χαμηλώσετε την ένταση δεν θα έχετε ποτέ κανένα πρόβλημα.

Αν όμως βράζει το αίμα σας, τότε κανένας «συνδυασμός» ισχύος ενισχυτή και ηχείων, δεν πρόκειται αν σας σώσει. :roll:
 

Status
Not open for further replies.

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.325
Μηνύματα
2.858.571
Members
37.895
Νεότερο μέλος
Mark Zappa
Top