ΤΕΧΝΙΚΟ: "Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΗΧΕΙΩΝ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ"

Status
Not open for further replies.
Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
[scroll]Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΗΧΕΙΩΝ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ[/scroll]


Το καλό ηχητικό αποτέλεσμα μέσα σε ένα αυτοκίνητο, δεν εξαρτάται μόνο από την ποιότητα των συσκευών του ηχοσυστήματος και τα ηχεία του, αλλά και από τη σωστή τοποθέτηση αυτών των ηχείων σε κατάλληλα σημεία του αυτοκινήτου.

Όπως είναι γνωστό, ο χώρος ακρόασης επηρεάζει άμεσα τον ήχο που αναπαράγει ένα ηχοσύστημα και είναι σημαντική η μελέτη του πριν από κάθε υλοποίηση.

Ένας από τους πιο εύκολους χώρους ως προς την ηχητική μελέτη, παρ' ότι είναι αφ' εαυτού προβληματικός, είναι το εσωτερικό ενός αυτοκινήτου και όχι γιατί δεν παρουσιάζει δύσκολα σημεία, αλλά γιατί παραμένει σταθερός ως προς τον όγκο και τα αντικείμενα που βρίσκονται μέσα σ' αυτό, ενώ ως θέσεις ακρόασης δεν λαμβάνονται όλα τα σημεία του χώρου, αλλά οι συγκεκριμένες θέσεις οδηγού και συνοδηγού. Επομένως η τοποθέτηση των ηχείων πρέπει να γίνεται με προοπτική να είναι πλήρης η απόκριση συχνοτήτων στα δύο αυτά βασικά σημεία.

Τα μεγάφωνα διαφέρουν μεταξύ τους ως προς το μέγεθος, με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται δυσκολίες στην τοποθέτησή, ιδίως αυτών με τη μεγάλη διάμετρο, αφού ένα αυτοκίνητο από τη φύση του έχει λίγους και μικρούς χώρους, στους οποίους μπορούν να εγκατασταθούν αυτά.

Αντίθετα, οι υψηλές συχνότητες είναι πολύ κατευθυντικές, οπότε τα μικρά σε μέγεθος tweeter, αν και λόγω μεγέθους μπορούν να τοποθετηθούν παντού, πρέπει για σωστή ηχητική απόδοση να βρίσκονται σε συγκεκριμένα σημεία προσανατολισμένα προς τις θέσεις ακρόασης.

Τα καλύτερα σημεία τοποθέτησης των tweeter, είναι δεξιά και αριστερά στο επάνω μέρος του ταμπλό ή ψηλά στις πόρτες με φορά προς τον οδηγό (θεωρώντας μόνο τη θέση του οδηγού ως θέση ακρόασης) ή με φορά προς το κέντρο του αυτοκινήτου (με θέσεις ακρόασης τις θέσεις οδηγού και συνοδηγού). Τα ηχεία δύο δρόμων με tweeter και woofer στις πόρτες, βοηθούν τον οδηγό στην εύκολη εγκατάσταση, αλλά τα πρίμα δεν ακούγονται ικανοποιητικά, γιατί ακτινοβολούν στα πόδια των ακροατών.

Στις θέσεις που προβλέπονται από τις κατασκευάστριες εταιρείες αυτοκινήτων χαμηλά στις πόρτες, τοποθετούνται ηχεία mid-range ή mid-bass για την απόδοση μεσαίων ή χαμηλομεσαίων συχνοτήτων, οι οποίες αποδίδονται καλύτερα όταν οι πόρτες είναι στιβαρές, ενώ αρκετοί εγκαταστάτες τοποθετούν panel που δέχονται περισσότερα από ένα μεγάφωνα ή μεγάφωνα μεγαλύτερα από αυτά που προβλέπει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου. Πολλά αυτοκίνητα διαθέτουν και θέσεις για ηχεία στις πίσω πόρτες, που όμως δεν ενδείκνυνται για ηχητική ποιότητα, λόγω της στενότητας των χώρων μπροστά από αυτές.

Στην εταζέρα, συνήθως, τοποθετούνται ηχεία woofer για τις χαμηλές συχνότητες. Επειδή, όμως, οι περισσότερες εταζέρες, που προσφέρουν οι εταιρείες, δεν είναι αρκετά στιβαρές, ώστε να αντέχουν τη μεγάλη διαδρομή των μεμβρανών των μεγαφώνων, πολλοί εγκαταστάτες κατασκευάζουν εταζέρες από MDF, για κάθε τύπο αυτοκινήτου και με τρύπες που αντιστοιχούν στα ηχεία ου πρόκειται να εγκατασταθούν.

Ένα άλλο κέρδος της τοποθέτησης εταζέρας από MDF, είναι ότι η εργοστασιακή εταζέρα παραμένει ανέπαφη, οπότε όταν ο ιδιοκτήτης επιθυμεί την αφαίρεση του ηχοσυστήματος την επαναφέρει, έτσι το αυτοκίνητο παραμένει χωρίς καμία αλλοίωση. Ο ήχος δεν εξαρτάται από την κλίση αυτών των ηχείων, γιατί οι χαμηλές συχνότητες δεν είναι καθόλου κατευθυντικές, ενώ αν είναι δίδρομα ή τρίδρομα, που σημαίνει ότι έχουν παράλληλα το woofer και tweeter ή mid-range, λόγω των υψηλών και των μεσαίων συχνοτήτων, η κλίση τους παίζει σημαντικό ρόλο στην ηχητική ποιότητα. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι μια μη μελετημένη κατασκευή εταζέρας, μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη σε περίπτωση ατυχήματος, έτσι όταν δεν μπορεί να αποφευχθεί η τοποθέτηση ηχείων σ' αυτό το σημείο η κατασκευή πρέπει να είναι ιδιαίτερα μελετημένη και στιβαρή.

Τα υπογούφερ αναλαμβάνουν τις πολύ χαμηλές συχνότητες, που ένα απλό woofer δεν μπορεί να αποδώσει και για να λειτουργήσουν σωστά χρειάζονται έναν κενό χώρο με αέρα, που πολλές φορές είναι ο άδειος χώρος αποσκευών ή μια κλειστή καμπίνα. Υπάρχουν μεγάφωνα Subwoofer σχεδιασμένα για τοποθέτηση στην εταζέρα, που όμως δεν αποδίδουν όταν το πορτμπαγκάζ είναι γεμάτο από αντικείμενα, και μεγάφωνα, που λειτουργούν μέσα στη δική τους ειδικά σχεδιασμένη καμπίνα. Η στιβαρότητα της καμπίνας είναι αναγκαία για την ποιότητα των αποδιδομένων χαμηλών. Η κατασκευή του αυτοκινήτου είναι επίσης σημαντική, αν και τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται τα τελευταία χρόνια αποτελούν στο μεγαλύτερο μέρος τους στιβαρές κατασκευές και δεν παρουσιάζουν συντονισμούς σε ορισμένες συχνότητες.

Μιλώντας για τοποθέτηση ηχείων στο αυτοκίνητο, πρέπει να αναφερθούν και τα σημεία εγκατάστασης των παθητικών crossover, που είναι αναγκαία για το διαχωρισμό των συχνοτήτων στα μεγάφωνα του ηχοσυστήματος. Ο πιο συνηθισμένος χώρος τοποθέτησης είναι το εσωτερικό των μπροστινών θυρών, σε σημεία που δεν ενοχλούν την κίνηση των παραθύρων (αν υπάρχουν τέτοια σημεία). Επίσης, ο χώρος πίσω από το ντουλαπάκι του συνοδηγού, όταν δεν υπάρχει αερόσακος, είναι αρκετός για την εγκατάσταση του crossover της δεξιάς σειρά μεγαφώνων, ενώ το αντίστοιχο της αριστερής σειράς τοποθετείται πίσω από το αριστερό μικρό ντουλαπάκι του οδηγού ή σε κάποιο άλλο σημείο του ταμπλό, όπου υπάρχει χώρος.

Οι περισσότεροι εγκαταστάτες τον τελευταίο καιρό ασχολούνται υπερβολικά με τη μελετημένη εγκατάσταση των συστημάτων, με σκοπό το ποιοτικό αισθητικό αποτέλεσμα, οπότε όλα τα μηχανήματα τα οποία δεν ελέγχονται άμεσα, τα τοποθετούν σε ειδικά κατασκευασμένα panel, στο χώρο αποσκευών, ενώ πολύ συχνά τοποθετούν και τα παθητικά crossover εκεί.

Μια θέση, που πολλοί εγκαταστάτες χρησιμοποιούν είναι το κάτω μέρος της εταζέρας, κυρίως, όταν αυτή είναι ανακατασκευασμένη. Τα ηχεία δύο ή τριών δρόμων, δεν διαθέτουν εξωτερικό crossover, και ανάλογα με την κατασκευή τους είναι εξοπλισμένα με ένα εσωτερικό κύκλωμα διαχωρισμού ή χρησιμοποιεί κάποιους πυκνωτές που εκτελούν αυτήν τη λειτουργία.

Είναι πιθανόν ο ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου που επιθυμεί την υλοποίηση ενός ηχοσυστήματος με ποιοτικό ήχο, να δαπανήσει ένα μεγάλο ποσό χρημάτων, για την αγορά ακριβών μηχανημάτων, αλλά να μην μένει ευχαριστημένος από το ηχητικό αποτέλεσμα.
Το πιθανότερο αίτιο, είναι η μη σωστή τοποθέτηση των ηχείων, γιατί σε κάθε περίπτωση η εγκατάστασή τους, είναι η πιο βασική παράμετρος για την υλοποίηση ενός ποιοτικού ηχοσυστήματος, στην οποία πρέπει να αφιερώσει τη μεγαλύτερη προσοχή.
 

Status
Not open for further replies.

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.311
Μηνύματα
2.858.165
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top