- Μηνύματα
- 148
- Reaction score
- 209
Οι ευρωπαϊκές εθνικές σχολές ήταν μουσικά κινήματα του 19ου αιώνα που ήθελαν να αναδείξουν την εθνική (λαϊκή) μουσική της χώρας τους. Η μουσική ήταν το όχημα για την φαντασιακή συγκρότηση μιας εθνικής ταυτότητας .
Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιούν ένα υπερεθνικό, ένα κοσμοπολίτικο εργαλείο που είναι η λόγια (κλασσική) μουσική. Συνθέτες του 19ου αιώνα συλλέγουν τα στοιχεία της ανθεκτικής στους αιώνες λαϊκής τους μουσικής, και τα εντάσσουν στην συμφωνική μουσική και τις όπερες τους.
Τα δύο παρακάτω έργα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία του Ισπανικού και Ρωσικού εθνικού μουσικού κινήματος.
El Amor Brujo- Manuel de Falla
Στο περιγραφέν πλαίσιο μπορεί ένα έθνος και η κουλτούρα του να ενσαρκωθεί στο πρόσωπο ενός ήρωα που μπορεί να είναι ο Cyrano, Ο Peer Gynt ή εν προκειμένω ο Δον Κιχώτης.
Ο Falla επενδύει μουσικά σε ένα επεισόδιο από την ιστορία του Θερβάντες που ο ερωτευμένος ιππότης σώζει την αγαπημένη πριγκίπισσα-μαριονέτα από τους Μαυριτανούς καταλήγοντας στην καταστροφή του κουκλοθέατρου.
H μουσική του Falla ενοποιεί δύο αποκλίνουσες Ισπανίες. Μιας Ισπανίας του χρυσού αιώνα άνθισης των τεχνών (16ος αιώνας) και μιας εξισλαμισμένης.
Ο Μάγος Έρωτας, παραγγελία μιας διάσημης χορεύτριας του φλαμέγκο υπάρχει στην πρώτη του γραφή σαν <gitaneria> ένα Gipsy ballet σε μια πράξη με δύο σκηνές. Δέκα χρόνια αργότερα το ενορχηστρώνει για συμφωνική ορχήστρα και mezzo σοπράνο, την version που συνήθως ακούμε.
Στις εκτελέσεις για συμφωνική ορχήστρα αναφέρω μόνο την ονομαστή του Carlo Maria Giulini, Philarmonia Orchestra –Victoria de los Angeles (EMI) και τους Garcia Navarro, London Symphony Orchestra-Berganza (DG)και Lorin Maazel, Radio Symphonie Orchester Berlin-Grace Bumbry (DG).
Σε σύγχρονες ηχογραφήσεις o Pablo Heras-Casado διευθύνει την Mahler chamber orchestra αλλά με τραγουδίστρια flamenco την Marina Heredia (harmonia mundi).
Ήθελα όμως να αναφερθώ σε δύο εξαιρετικές σύγχρονες ηχογραφήσεις με την πρώτη version για μικρή ορχήστρα , του 1915, που βρίσκω ποιο πολύχρωμη, φρέσκια και αισθησιακή.
Η πρώτη είναι από την Naxos με τον Ισπανό Αμερικανό μαέστρο Angel Gil-Ordonez με το New Yorker Perspectives Ensemble και την αυθεντικότητα της τραγουδίστριας flamenco Esperanza Fernandez.
Η δεύτερη, εντελώς πρόσφατη, από την IBS classical με τον Ισπανό μαέστρο Iker Sanchez Silva και την Bilbao Sinfonietta με cantaora (στα τραγούδια flamenco) την επίσης γνωστή Maria Toledo. Πολύ καλή είναι και στα Canciones Populares Espanolas σε ενορχήστρωση του Francisco Dominguez.
Το τρίκοχο καπέλο με σκηνικά κουστούμια του Picasso
Οι πηγές της ρωσικής μουσικής προέρχονται από την πλούσια λαϊκή παράδοση και την ορθοδοξία. Οι δρόμοι των δύο μουσικών μορφών πηγαίνουν παράλληλα χωρίς να τέμνονται και να αλληλεπιδρούν, όπως συνέβαινε στην δύση με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της εξέλιξης της μουσικής ως τον 17 αιώνα.
Οι φορείς της λαϊκής παράδοσης Skomoroskhi (ακροβάτες μουσικοί τραγουδιστές ηθοποιοί, κουκλοπαίκτες) διώχθηκαν από τη χριστιανική θρησκεία για παγανισμό αλλά και από την κοσμική εξουσία λόγω της σκωπτικής τους παρουσίας.
Ο Μπαλακίρεφ (δυναμικό μέλος της ομάδας των 5 Cui, Mussorgsky,Korsakov, Borodin) στο νεανικό του έργο του Overture on 3 Russian Themes διασκευάζει ρωσικά λαϊκά τραγούδια μεταξύ των οποίων το <Μια μικρή σημύδα στον αγρό>. Το τραγούδι αυτό διατρέχει την Ρωσική μουσική παραγωγή. Σε διαφορετική επεξεργασία είναι στο φινάλε της 4ης συμφωνίας του Tchaikovsky και στην Petruska του Stravinsky Tableau 1-Dance Russe. Αντιθέτως ο Balakirev παραμένει πιστός στον λαϊκό ρυθμό μεταγράφοντας τον σε λόγια μουσική, ενέργεια που δεν συνιστά πρωτότυπη δημιουργία. Σημειωτέον ότι ο Balakirev γνώριζε την δυτική μουσική μια και σαν πιανίστας είχε ερμηνεύσει το 5o κονσέρτο του Beethoven.
Tamara-Mily Balakirev 1883 έναρξη σύνθεσης 1867
Το συμφωνικό ποίημα Tamara αντλεί την έμπνευση του από ένα ποίημα του μεγάλου ρομαντικού ποιητή Mikhail Lermontov (ποιητή του Καυκάσου)
H αγγελικά όμορφη Ταμάρα είχε τον πύργο της στις <πύλες του Καυκάσου>, το φαράγγι πέρασμα του Καυκάσου που μέσα του τρέχει ο ποταμός Τάρεκ.
Το ερωτικό της τραγούδι αποπλανούσε τους περαστικούς που σκότωνε και πετούσε στον ποταμό.
Η μουσική ξεκινά περιγράφοντας την ροή του ποταμού με τον επαναλαμβανόμενο κυματιστό ήχο των εγχόρδων σε τριπλέτες που διακόπτουν λυρικές oriental μελωδίες από τα πνευστά και θραύσματα καυκασιανής μουσικής σαν τις φιλήδονες ερωτικές επικλήσεις της Ταμάρα.
Κι αντηχούσαν εκεί παράξενοι ήχοι όλη την νύχτα
Σάμπως στον αδειανό τον πύργο
Εκατό παθιασμένοι νέοι και νέες
Συγκεντρωμένοι για ολονύχτια γαμήλια τελετή
Βρίσκονται τελικά σε μεγάλη κηδεία
Ο Balakirev αναπτύσσει τις μελωδίες του με λυρισμό που μετατρέπεται σε πάθος έως την κορύφωση και τον φόνο. Μετά επιστρέφει στο μοτίβο του ποταμού και κλείνει ήσυχα το έργο όπως είχε ξεκινήσει.
Ψηλά στο παράθυρο χλωμή μια μορφή
Κινήθηκε κι είπε «Συγγνώμη»
Και τόσο ήταν ο αποχαιρετισμός τρυφερός
Τόσο γλυκά ήχησε κείνη η φωνή
Σάμπως υπόσχεση της έκστασης της συνάντησης
Και της ερωτικής αγκαλιάς.*
Η Tamara είναι ώριμο έργο του συνθέτη και ανήκει στα έργα του Ρωσικού ανατολισμού (οrientalismus) όπως οι Πολβοσιανοί χοροί από τον πρίγκιπα Igor και η Σεχραζάτ.
Το έργο το γνώρισα από το διπλό cd της Hyperion με τον Yengeny Svetlanov-Philarmonia που πάντα επιστρέφω. Σύγχρονες εκτελέσεις σε υψηλή ανάλυση έχω ακούσει από τον Gergiev και Nagano. Δεν βρίσκω μεγάλες διαφορές με προτίμηση προς τον Gergiev.
* ευχαριστώ τον φίλο, φιλόλογο καθηγητή του μουσικού σχολείου Τρικάλων για την μετάφραση
Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιούν ένα υπερεθνικό, ένα κοσμοπολίτικο εργαλείο που είναι η λόγια (κλασσική) μουσική. Συνθέτες του 19ου αιώνα συλλέγουν τα στοιχεία της ανθεκτικής στους αιώνες λαϊκής τους μουσικής, και τα εντάσσουν στην συμφωνική μουσική και τις όπερες τους.
Τα δύο παρακάτω έργα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία του Ισπανικού και Ρωσικού εθνικού μουσικού κινήματος.
El Amor Brujo- Manuel de Falla
Στο περιγραφέν πλαίσιο μπορεί ένα έθνος και η κουλτούρα του να ενσαρκωθεί στο πρόσωπο ενός ήρωα που μπορεί να είναι ο Cyrano, Ο Peer Gynt ή εν προκειμένω ο Δον Κιχώτης.
Ο Falla επενδύει μουσικά σε ένα επεισόδιο από την ιστορία του Θερβάντες που ο ερωτευμένος ιππότης σώζει την αγαπημένη πριγκίπισσα-μαριονέτα από τους Μαυριτανούς καταλήγοντας στην καταστροφή του κουκλοθέατρου.
H μουσική του Falla ενοποιεί δύο αποκλίνουσες Ισπανίες. Μιας Ισπανίας του χρυσού αιώνα άνθισης των τεχνών (16ος αιώνας) και μιας εξισλαμισμένης.
Ο Μάγος Έρωτας, παραγγελία μιας διάσημης χορεύτριας του φλαμέγκο υπάρχει στην πρώτη του γραφή σαν <gitaneria> ένα Gipsy ballet σε μια πράξη με δύο σκηνές. Δέκα χρόνια αργότερα το ενορχηστρώνει για συμφωνική ορχήστρα και mezzo σοπράνο, την version που συνήθως ακούμε.
Στις εκτελέσεις για συμφωνική ορχήστρα αναφέρω μόνο την ονομαστή του Carlo Maria Giulini, Philarmonia Orchestra –Victoria de los Angeles (EMI) και τους Garcia Navarro, London Symphony Orchestra-Berganza (DG)και Lorin Maazel, Radio Symphonie Orchester Berlin-Grace Bumbry (DG).
Σε σύγχρονες ηχογραφήσεις o Pablo Heras-Casado διευθύνει την Mahler chamber orchestra αλλά με τραγουδίστρια flamenco την Marina Heredia (harmonia mundi).
Ήθελα όμως να αναφερθώ σε δύο εξαιρετικές σύγχρονες ηχογραφήσεις με την πρώτη version για μικρή ορχήστρα , του 1915, που βρίσκω ποιο πολύχρωμη, φρέσκια και αισθησιακή.
Η πρώτη είναι από την Naxos με τον Ισπανό Αμερικανό μαέστρο Angel Gil-Ordonez με το New Yorker Perspectives Ensemble και την αυθεντικότητα της τραγουδίστριας flamenco Esperanza Fernandez.
Η δεύτερη, εντελώς πρόσφατη, από την IBS classical με τον Ισπανό μαέστρο Iker Sanchez Silva και την Bilbao Sinfonietta με cantaora (στα τραγούδια flamenco) την επίσης γνωστή Maria Toledo. Πολύ καλή είναι και στα Canciones Populares Espanolas σε ενορχήστρωση του Francisco Dominguez.



Το τρίκοχο καπέλο με σκηνικά κουστούμια του Picasso
Οι πηγές της ρωσικής μουσικής προέρχονται από την πλούσια λαϊκή παράδοση και την ορθοδοξία. Οι δρόμοι των δύο μουσικών μορφών πηγαίνουν παράλληλα χωρίς να τέμνονται και να αλληλεπιδρούν, όπως συνέβαινε στην δύση με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της εξέλιξης της μουσικής ως τον 17 αιώνα.
Οι φορείς της λαϊκής παράδοσης Skomoroskhi (ακροβάτες μουσικοί τραγουδιστές ηθοποιοί, κουκλοπαίκτες) διώχθηκαν από τη χριστιανική θρησκεία για παγανισμό αλλά και από την κοσμική εξουσία λόγω της σκωπτικής τους παρουσίας.
Ο Μπαλακίρεφ (δυναμικό μέλος της ομάδας των 5 Cui, Mussorgsky,Korsakov, Borodin) στο νεανικό του έργο του Overture on 3 Russian Themes διασκευάζει ρωσικά λαϊκά τραγούδια μεταξύ των οποίων το <Μια μικρή σημύδα στον αγρό>. Το τραγούδι αυτό διατρέχει την Ρωσική μουσική παραγωγή. Σε διαφορετική επεξεργασία είναι στο φινάλε της 4ης συμφωνίας του Tchaikovsky και στην Petruska του Stravinsky Tableau 1-Dance Russe. Αντιθέτως ο Balakirev παραμένει πιστός στον λαϊκό ρυθμό μεταγράφοντας τον σε λόγια μουσική, ενέργεια που δεν συνιστά πρωτότυπη δημιουργία. Σημειωτέον ότι ο Balakirev γνώριζε την δυτική μουσική μια και σαν πιανίστας είχε ερμηνεύσει το 5o κονσέρτο του Beethoven.
Tamara-Mily Balakirev 1883 έναρξη σύνθεσης 1867
Το συμφωνικό ποίημα Tamara αντλεί την έμπνευση του από ένα ποίημα του μεγάλου ρομαντικού ποιητή Mikhail Lermontov (ποιητή του Καυκάσου)
H αγγελικά όμορφη Ταμάρα είχε τον πύργο της στις <πύλες του Καυκάσου>, το φαράγγι πέρασμα του Καυκάσου που μέσα του τρέχει ο ποταμός Τάρεκ.
Το ερωτικό της τραγούδι αποπλανούσε τους περαστικούς που σκότωνε και πετούσε στον ποταμό.
Η μουσική ξεκινά περιγράφοντας την ροή του ποταμού με τον επαναλαμβανόμενο κυματιστό ήχο των εγχόρδων σε τριπλέτες που διακόπτουν λυρικές oriental μελωδίες από τα πνευστά και θραύσματα καυκασιανής μουσικής σαν τις φιλήδονες ερωτικές επικλήσεις της Ταμάρα.
Κι αντηχούσαν εκεί παράξενοι ήχοι όλη την νύχτα
Σάμπως στον αδειανό τον πύργο
Εκατό παθιασμένοι νέοι και νέες
Συγκεντρωμένοι για ολονύχτια γαμήλια τελετή
Βρίσκονται τελικά σε μεγάλη κηδεία
Ο Balakirev αναπτύσσει τις μελωδίες του με λυρισμό που μετατρέπεται σε πάθος έως την κορύφωση και τον φόνο. Μετά επιστρέφει στο μοτίβο του ποταμού και κλείνει ήσυχα το έργο όπως είχε ξεκινήσει.
Ψηλά στο παράθυρο χλωμή μια μορφή
Κινήθηκε κι είπε «Συγγνώμη»
Και τόσο ήταν ο αποχαιρετισμός τρυφερός
Τόσο γλυκά ήχησε κείνη η φωνή
Σάμπως υπόσχεση της έκστασης της συνάντησης
Και της ερωτικής αγκαλιάς.*
Η Tamara είναι ώριμο έργο του συνθέτη και ανήκει στα έργα του Ρωσικού ανατολισμού (οrientalismus) όπως οι Πολβοσιανοί χοροί από τον πρίγκιπα Igor και η Σεχραζάτ.
Το έργο το γνώρισα από το διπλό cd της Hyperion με τον Yengeny Svetlanov-Philarmonia που πάντα επιστρέφω. Σύγχρονες εκτελέσεις σε υψηλή ανάλυση έχω ακούσει από τον Gergiev και Nagano. Δεν βρίσκω μεγάλες διαφορές με προτίμηση προς τον Gergiev.


* ευχαριστώ τον φίλο, φιλόλογο καθηγητή του μουσικού σχολείου Τρικάλων για την μετάφραση
Last edited: