stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
Για ευκολότερη κατανόηση δείτε πρώτα το σχετικό άρθρο: Τι είναι το bus κονσόλας
Sub Groups Κονσόλας
Η μίξη είναι τέχνη και απαιτεί γνώσεις όπως το να μάθετε να παίζετε κάποιο μουσικό όργανο . Απαιτεί σπουδές εκμάθησης των πάντων που βρίσκονται στην κονσόλα , να ακούτε το τι ακριβώς συμβαίνει και να ρυθμίζετε κατάλληλα, γι αυτό καλόν είναι να έχετε και καλό ‘’μουσικό αυτί’’ .

Αυτή η ικανότητα χειρισμού τέτοιων κονσολών διδάσκεται (μουσικοτεχνολόγοι, ηχολήπτες) και αποκτάται μόνο μέσω μακράς πρακτικής εξάσκησης.

Στους επαγγελματίες ηχολήπτες ,ενδιαφέρει η ‘’προ-μίξη’’, όταν στη σκηνή , στο πάλκο στο studio βρίσκονται δεκάδες διαφορετικά μουσικά όργανα , πολλοί τραγουδιστές και απαιτείται να ομαδοποιηθούν οι παρόμοιες ή συγγενικές ομάδες οργάνων, φωνών πριν οδηγηθούν στην τελική μίξη.
Σαν ερασιτέχνες μίξης, στους οποίους απευθύνεται το άρθρο, μ’ αυτό το θέμα θα ασχοληθούμε εδώ εκλαϊκευμένα , έστω εγκυκλοπαιδικά για να αποκτηθούν οι βασικές γνώσεις για όσους διαθέτουν κονσόλα με δυνατότητα subgrouping.
Σήμερα σχεδόν όλες οι αξιοπρεπείς κονσόλες έχουν τουλάχιστον ένα subgroup ενώ πολλές έχουν 2, 4, 8 ή περισσότερα .

Πχ δείτε το manual του ’’ FOSTEX 350 ANALOG 8X4X2 MIXER’’ για καλύτερη κατανόηση των εδώ περιγραφομένων:

Ο συμβολισμός 8Χ4Χ2 σημαίνει ότι η κονσόλα έχει:
  • 8 Inputs
  • 4 subgroups
  • 2 master outputs (stereo)
Υπάρχουν μπουτόν, κοντά στο ποτενσιόμετρο, για κάθε κανάλι, για κάθε subgroup(υποομάδα) , τα οποία σας επιτρέπουν να εκχωρήσετε (ορίσετε) το κανάλι σε μία ή περισσότερες από αυτές τις υποομάδες .
Τι είναι το subgroup σε μια κονσόλα ήχου
Eίναι ένας τρόπος για «προ - μίξη » πολλών συγγενών μουσικών οργάνων (πχ drums.....) και φωνών (πχ τενόρο, σοπράνο...) σε μια σειρά από κανάλια πριν αποστείλουμε αυτά στο Mix Master OUT να γίνουν στερεοφωνικά.
Μπορείτε να συνδυάσετε όλα αυτά τα συγγενή μουσικά όργανα στο παρασκήνιο σε ένα subgroup.
Στη συνέχεια όταν οδηγηθούν στο Main OUT , μπορείτε να τα ρυθμίζετε μόνο με ένα ποτενσιόμετρο (fader) , αντί να χρειάζεται να ρυθμίζετε πολλά ξεχωριστά faders.

Πριν από δεκαετίες , δεν ήταν ασυνήθιστο να βλέπατε δύο ή περισσότερα άτομα να ελέγχουν faders(συρόμενα ποτενσιόμετρα) κατά τη διάρκεια μιας μίξης σαν ένα είδος ανθρώπινου αυτοματισμού!!
Στο παρακάτω διάγραμμα :
  • Τα κανάλια 1 και 2 έχουν εκχωρηθεί απευθείας στο Master Οutput Bus
  • Τα κανάλια 3,4,5 και 6 εκχωρούνται στο subgroup 1, το οποίο με τη σειρά του έχει εκχωρηθεί στη master output.
Τα Subgroups έχουν πολλές χρήσεις και πλεονεκτήματα :
  • είτε ανεξάρτητα , πχ αν θέλω να στείλω τη μίξη όλων των drums σε ένα compressor (συμπιεστή) και να τα ξαναστείλω κομπρεσσαρισμένα σε μια input άλλου subgroup, ή
  • να προστεθούν στο main mix OUT.
Για παράδειγμα , αν έχετε 6 τραγουδιστές, στα φωνητικά μπορείτε να δημιουργήσετε μια προ-μίξη μόνο για αυτούς , εξισορροπώντας την κάθε φωνή έτσι ώστε να πάρετε ένα ωραίο συνολικό αποτέλεσμα . Εάν στη συνέχεια στείλετε τα 6 κανάλια σε 1 subgroup , μπορείτε να προσαρμόσετε όλες τις φωνές με ένα ενιαίο ρυθμιστικό του subgroup , ενώ εξακολουθεί να διατηρείται η εξισορρόπηση μεταξύ των επιμέρους φωνών .

Σε κονσόλα λοιπόν που δεν διαθέτει subgroups τους 6 τραγουδιστές, την ορχήστρα (μεγάλη ή μικρή) θα τους στέλναμε από διαφορετικά κανάλια απ’ ευθείας στο L&R mix.
Σε κονσόλα με subgroups θα μπορούσαμε πχ να κάνουμε προ-μίξη:
  • SubGroup 1: Drums
  • SubGroup 2: Guitars
  • SubGroup 3: Keyboards
  • SubGroup 4: Vocals
  • Κάτι που δεν εμπίπτει σ’αυτές τις κατηγορίες αποστέλλεται κατ 'ευθείαν προς τα L&R mix
Με αυτό τον τρόπο , ο μουσικοτεχνολόγος/ηχολήπτης μπορεί να αλλάξει την ένταση του drumset στην τελική μίξη , χωρίς να χρειάζεται να μεταβάλει το κάθε ποτενσιόμετρο στο κάθε κανάλι .

Άλλες δυνατότητες
Κάθε subgroup μπορεί να έχει και αριστερό και δεξί ποτενσιόμετρο , επιτρέποντας χωριστά την ρύθμιση αριστερά και δεξιά αυτής της ''mini–mix''.
Υπάρχουν κι άλλες δεκάδες δυνατότητες που ξεφεύγουν όμως του παρόντος άρθρου και θα πρέπει να μελετηθούν απ’ το manual της κονσόλας.Όμως ας αναλύσουμε άλλη μια σπουδαία δυνατότητα:

Υπάρχουν αρκετά παράλληλα bussses, που επιτρέπουν, με τη μία, διάφορους συνδυασμούς των inputs .
Μπορείτε να στείλετε πχ:
  • κιθάρα , κλαρινέτο και μπάσο στο δεξί κανάλι ,
  • κλαρινέτο και τρομπέτα στο αριστερό κανάλι
  • αλλά ταυτόχρονα το κλαρινέτο και σε μια εξωτερική μονάδα πχ reverb . Η έξοδος της εξωτερικής μονάδας reverb μπορεί στη συνέχεια να επανέλθει και να σταλεί στο αριστερό και δεξί κανάλι ισοδύναμα .
Σχετικά θέματα στο avsite.gr :
Τι είναι το Bus κονσόλας
Βασικές γνώσεις για κονσόλες (mixers)
Digital Recording (Ψηφιακή Ηχογράφηση)
Επίσης θα βρείτε ενδιαφέροντα:
Τεχνικά άρθρα που ενδιαφέρουν και μουσικούς
Σκιαθίτης Στέφανος
Ηλεκτρονικός (συνταξιούχος) – Μηχανικός Μικροκυμάτων
 
Last edited:


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.599
Μηνύματα
2.865.470
Members
37.933
Νεότερο μέλος
alkapsal
Top