wnet
Nearfieldένιος
- Μηνύματα
- 4.433
- Reaction score
- 15.081
Καταρχάς ο τίτλος μάλλον είναι υπερβολικός μιας και το miniDSP 2x4HD δεν είναι κάποια πανάκριβη συσκευή, παρόλα αυτά θα προσπαθήσω να έχω τις δυνατότητες του με μια απλή κάρτα ήχου που υπάρχει στο συρτάρι και μπορεί και στο δικό σας.
Γιατί όμως να θέλει κανείς ένα miniDSP σε ένα σύστημα σαν το δικό μου με 2 subs και 2 ηχεία δορυφόρους.
Σ' αυτή την περίπτωση το θέλει κυρίως για 3 λόγους:
1) Time aligment όλων των ηχείων
2) Ξεχωριστή/διαφορετική εφαρμογή room correction για το κάθε ηχείο/sub
3) Routing Matrix που θα δώσει τη δυνατότητα για mono σήμα (το άθροισμα L & R) σε κάθε sub, διατηρώντας όμως τη δυνατότητα για τα 2 παραπάνω (διαφορετικό delay και correction ) σε κάθε sub.
Και ναι, όλα αυτά μπορούν να γίνουν μια χαρά με το APO και θα δείξω πως.
Γιατί να προτιμήσει κάποιος να μπλέξει με όσα πω αντί να πάρει ένα miniDSP και να τελειώνει;
1) Για την εκμετάλλευση εξοπλισμού που ήδη υπάρχει
2) Για τα άπειρα profiles που μπορεί να έχει έναντι των 4 που προσφέρει το miniDSP
3) Για τη δυνατότητα με την ίδια κάρτα 5.1 να έχεις 2 δορυφόρους και 4 sub (με μια κάρτα ήχου 7.1 ή ένα audio interface 8 εξόδων βάζουμε άνετα 2 δορυφόρους και 6 subs - τρέμε miniDSP!!!)
4) Για τη δυνατότητα χρήσης καλύτερων DACs (π.χ. με ένα στουντιακό audio interface 4 ή παραπάνω εξόδων) από αυτά που έχει το miniDSP
Γιατί κάποιος να πάρει το miniDSP και να σταματήσει εδώ την ανάγνωση του παρόντος;
1) Γιατί είναι μια μικρή συμπαθητική συσκευή που θα κάνει αυτά που πρέπει χωρίς να χρειάζεται υπολογιστής μόνιμα ανοιχτός. Η μέθοδος που περιγράφω απαιτεί μόνιμα τη χρήση Η/Υ οπότε είναι για αυτούς που η κύρια (ίσως μόνη) πηγή είναι ο Η/Υ
2) Γιατί σε συνέχεια του παραπάνω έχει μία ακόμη ψηφιακή είσοδο (για CD π.χ.) και μια αναλογική (για κάποια παλαιότερη ίσως πηγή)
3) Έχει τηλεχειρισμό έστω και με ελλείψεις... (π.χ. βασική έλλειψη θεωρώ πως ρυθμίζεις μεν το volume αλλά δεν έχεις καθόλου feedback, δεν ξέρεις ποτέ σε τι στάθμη είναι...)
Οπότε μετά τις παραπάνω αμπελοφιλοσοφίες πάμε να δούμε πως θα το κάνουμε.
Θεωρώ πως όποιος θελήσει να ασχοληθεί θα ξέρει τα πολύ βασικά του REW και του APO μιας και δεν είναι οδηγός για τελείως αρχάριους αλλά για να δώσει την ιδέα σε όσους έχουν ψαχτεί λιγάκι (ή σχεδιάζουν να το κάνουν) μ' αυτά τα 2 τουλάχιστον.
Χρησιμοποίησα μια κάρτα ήχου Creative 5.1 X-Fi που υπήρχε στο συρτάρι.
Δεν εγκατέστησα τίποτα από το software της κάρτας, ότι έβαλαν τα windows 10 μόνα τους.
Στις ρυθμίσεις τις κάρτας διάλεξα "τετραφωνικά" με σκοπό να χρησιμοποιήσω τα 4 κανάλια από την κάρτα. Επειδή θα "ταϊστεί" όμως με στερεοφωνικό σήμα, τα 2 πίσω κανάλια δε θα παίζουν τίποτα οπότε θα τα χρησιμοποιήσω για τα subs.
Αυτό θα το κάνω με το APO όπου και εκεί έχω διαλέξει την κάρτα στο Channel Configuration ως Quadraphonic. Θα χρησιμοποιήσω τη δυνατότητα Copy Channels όπως φαίνεται στην εικόνα, έτσι θα έχω μονοφωνικό σήμα στα 2 ξεχωριστά sub κανάλια (για την κάρτα και το APO είναι τα 2 πίσω κανάλια, εμείς ξέρουμε πως πλέον είναι τα subs)
Για τη συνέχεια διαλέγω ένα-ένα τα 4 κανάλια και εφαρμόζω delay (οι τιμές του delay έχουν βρεθεί από μια απλή μεθοδολογία μέτρησης με το REW που έχει αναφερθεί κάποιες φορές εδώ) και το Convolution file που έχει δημιουργηθεί για το κάθε κανάλι ξεχωριστά με τη χρήση του REW (με διαδικασίες που επίσης έχουν αναλυθεί).
Όλο το "τρυκ" είναι πως αν και κάθε ρύθμιση φαίνεται να ακολουθεί αλυσιδωτά την προηγούμενη, κάθε φορά που αλλάζω channel οι επόμενες ρυθμίσεις αφορούν μόνο αυτό μέχρι να ξανα-αλλάξω.
Μέχρι εδώ έχω πετύχει τα βασικά ζητούμενα, δηλαδή rooting matrix και διαφορετικές ρυθμίσεις για κάθε κανάλι.
Ας δείξω εδώ και μια εικόνα οπότε όλα θα ξεκαθαρίσουν.
Σώζω όλο το configuration με ότι όνομα θέλω και αυτό είναι ουσιαστικά ένα profile. Με αντιγραφή και επεξεργασία μπορώ να κάνω λοιπόν όσα profiles θέλω.
Τα profiles αυτά τα φορτώνω στο βασικό config του APO ως εξής:
Θα μπορούσε κάθε κανάλι να περιλαμβάνει και ότι άλλο χρειαστεί, όπως gain control, EQ, crossover κ.λπ., ίσως μάλιστα να απορήσατε που δεν υπάρχει crossover... αλλά στο δικό μου setup το κράτησα πολύ απλό, κάθε αρχείο συνέλιξης που έχω χρησιμοποιήσει, εκτός από το room correction, περιλαμβάνει target curve, subsonic filter και το crossover. Ένας από τους λόγους για αυτή την απόφαση είναι πως τα subs έχουν πάντα το crossover τους στη διαδρομή του σήματος...)
Ο καθένας μπορεί να κάνει τις παραλλαγές του.
Μερικές μετρήσεις και γραφήματα θα ξεκαθαρίσουν πιο πολύ τα πράγματα.
Τα ηχεία & subs όπως παίζουν χωρίς καμιά επέμβαση (έχω φροντίσει μόνο τα gain τους). Ιδανικά θα έπρεπε να έχω πολλαπλές μετρήσεις για κάθε ηχείο σε θέσεις πέριξ του sweet spot και χρήση των μέσων όρων, αλλά για τις ανάγκες του παρόντος αρκεί μια μέτρηση:
Τι αναμένω να παίζουν μετά την εφαρμογή των convolution files. Εδώ μάλλον φαίνεται αυτό που είπα παραπάνω, πως δηλαδή σε κάθε file έχω ενσωματώσει correction/target curve/crossovers:
Και εδώ μια μέτρηση L & R μετά την εφαρμογή των φίλτρων (πράσινο/μπλε = L/R, καφέ=L+R):
Ο οδηγός τελειώνει εδώ.
Όσον αφορά τη δική μου χρήση, έχω φτιάξει 2 βασικά profiles, ένα με ότι έδειξα παραπάνω και το δεύτερο με τη χρήση μόνο των ηχείων χωρίς subs (με άλλα convolution files φυσικά) για γρήγορες εναλλαγές με/χωρίς. Από αυτά τα 2 έγιναν και μερικά ακόμη με μικροπαραλλαγές π.χ. για ακρόαση μουσικής το βράδυ, χαμηλά.
Δυνατότητες βελτίωσης πολλές, μία από αυτές να εισάγετε και άλλο πρόγραμμα στη διαδικασία, το rePhase. Περισσότερα από τον Bhutia εδώ:
Γιατί όμως να θέλει κανείς ένα miniDSP σε ένα σύστημα σαν το δικό μου με 2 subs και 2 ηχεία δορυφόρους.
Σ' αυτή την περίπτωση το θέλει κυρίως για 3 λόγους:
1) Time aligment όλων των ηχείων
2) Ξεχωριστή/διαφορετική εφαρμογή room correction για το κάθε ηχείο/sub
3) Routing Matrix που θα δώσει τη δυνατότητα για mono σήμα (το άθροισμα L & R) σε κάθε sub, διατηρώντας όμως τη δυνατότητα για τα 2 παραπάνω (διαφορετικό delay και correction ) σε κάθε sub.
Και ναι, όλα αυτά μπορούν να γίνουν μια χαρά με το APO και θα δείξω πως.
Γιατί να προτιμήσει κάποιος να μπλέξει με όσα πω αντί να πάρει ένα miniDSP και να τελειώνει;
1) Για την εκμετάλλευση εξοπλισμού που ήδη υπάρχει
2) Για τα άπειρα profiles που μπορεί να έχει έναντι των 4 που προσφέρει το miniDSP
3) Για τη δυνατότητα με την ίδια κάρτα 5.1 να έχεις 2 δορυφόρους και 4 sub (με μια κάρτα ήχου 7.1 ή ένα audio interface 8 εξόδων βάζουμε άνετα 2 δορυφόρους και 6 subs - τρέμε miniDSP!!!)
4) Για τη δυνατότητα χρήσης καλύτερων DACs (π.χ. με ένα στουντιακό audio interface 4 ή παραπάνω εξόδων) από αυτά που έχει το miniDSP
Γιατί κάποιος να πάρει το miniDSP και να σταματήσει εδώ την ανάγνωση του παρόντος;
1) Γιατί είναι μια μικρή συμπαθητική συσκευή που θα κάνει αυτά που πρέπει χωρίς να χρειάζεται υπολογιστής μόνιμα ανοιχτός. Η μέθοδος που περιγράφω απαιτεί μόνιμα τη χρήση Η/Υ οπότε είναι για αυτούς που η κύρια (ίσως μόνη) πηγή είναι ο Η/Υ
2) Γιατί σε συνέχεια του παραπάνω έχει μία ακόμη ψηφιακή είσοδο (για CD π.χ.) και μια αναλογική (για κάποια παλαιότερη ίσως πηγή)
3) Έχει τηλεχειρισμό έστω και με ελλείψεις... (π.χ. βασική έλλειψη θεωρώ πως ρυθμίζεις μεν το volume αλλά δεν έχεις καθόλου feedback, δεν ξέρεις ποτέ σε τι στάθμη είναι...)
Οπότε μετά τις παραπάνω αμπελοφιλοσοφίες πάμε να δούμε πως θα το κάνουμε.
Θεωρώ πως όποιος θελήσει να ασχοληθεί θα ξέρει τα πολύ βασικά του REW και του APO μιας και δεν είναι οδηγός για τελείως αρχάριους αλλά για να δώσει την ιδέα σε όσους έχουν ψαχτεί λιγάκι (ή σχεδιάζουν να το κάνουν) μ' αυτά τα 2 τουλάχιστον.
Χρησιμοποίησα μια κάρτα ήχου Creative 5.1 X-Fi που υπήρχε στο συρτάρι.
Δεν εγκατέστησα τίποτα από το software της κάρτας, ότι έβαλαν τα windows 10 μόνα τους.
Στις ρυθμίσεις τις κάρτας διάλεξα "τετραφωνικά" με σκοπό να χρησιμοποιήσω τα 4 κανάλια από την κάρτα. Επειδή θα "ταϊστεί" όμως με στερεοφωνικό σήμα, τα 2 πίσω κανάλια δε θα παίζουν τίποτα οπότε θα τα χρησιμοποιήσω για τα subs.
Αυτό θα το κάνω με το APO όπου και εκεί έχω διαλέξει την κάρτα στο Channel Configuration ως Quadraphonic. Θα χρησιμοποιήσω τη δυνατότητα Copy Channels όπως φαίνεται στην εικόνα, έτσι θα έχω μονοφωνικό σήμα στα 2 ξεχωριστά sub κανάλια (για την κάρτα και το APO είναι τα 2 πίσω κανάλια, εμείς ξέρουμε πως πλέον είναι τα subs)
Για τη συνέχεια διαλέγω ένα-ένα τα 4 κανάλια και εφαρμόζω delay (οι τιμές του delay έχουν βρεθεί από μια απλή μεθοδολογία μέτρησης με το REW που έχει αναφερθεί κάποιες φορές εδώ) και το Convolution file που έχει δημιουργηθεί για το κάθε κανάλι ξεχωριστά με τη χρήση του REW (με διαδικασίες που επίσης έχουν αναλυθεί).
Όλο το "τρυκ" είναι πως αν και κάθε ρύθμιση φαίνεται να ακολουθεί αλυσιδωτά την προηγούμενη, κάθε φορά που αλλάζω channel οι επόμενες ρυθμίσεις αφορούν μόνο αυτό μέχρι να ξανα-αλλάξω.
Μέχρι εδώ έχω πετύχει τα βασικά ζητούμενα, δηλαδή rooting matrix και διαφορετικές ρυθμίσεις για κάθε κανάλι.
Ας δείξω εδώ και μια εικόνα οπότε όλα θα ξεκαθαρίσουν.
Σώζω όλο το configuration με ότι όνομα θέλω και αυτό είναι ουσιαστικά ένα profile. Με αντιγραφή και επεξεργασία μπορώ να κάνω λοιπόν όσα profiles θέλω.
Τα profiles αυτά τα φορτώνω στο βασικό config του APO ως εξής:
Θα μπορούσε κάθε κανάλι να περιλαμβάνει και ότι άλλο χρειαστεί, όπως gain control, EQ, crossover κ.λπ., ίσως μάλιστα να απορήσατε που δεν υπάρχει crossover... αλλά στο δικό μου setup το κράτησα πολύ απλό, κάθε αρχείο συνέλιξης που έχω χρησιμοποιήσει, εκτός από το room correction, περιλαμβάνει target curve, subsonic filter και το crossover. Ένας από τους λόγους για αυτή την απόφαση είναι πως τα subs έχουν πάντα το crossover τους στη διαδρομή του σήματος...)
Ο καθένας μπορεί να κάνει τις παραλλαγές του.
Μερικές μετρήσεις και γραφήματα θα ξεκαθαρίσουν πιο πολύ τα πράγματα.
Τα ηχεία & subs όπως παίζουν χωρίς καμιά επέμβαση (έχω φροντίσει μόνο τα gain τους). Ιδανικά θα έπρεπε να έχω πολλαπλές μετρήσεις για κάθε ηχείο σε θέσεις πέριξ του sweet spot και χρήση των μέσων όρων, αλλά για τις ανάγκες του παρόντος αρκεί μια μέτρηση:
Τι αναμένω να παίζουν μετά την εφαρμογή των convolution files. Εδώ μάλλον φαίνεται αυτό που είπα παραπάνω, πως δηλαδή σε κάθε file έχω ενσωματώσει correction/target curve/crossovers:
Και εδώ μια μέτρηση L & R μετά την εφαρμογή των φίλτρων (πράσινο/μπλε = L/R, καφέ=L+R):
Ο οδηγός τελειώνει εδώ.
Όσον αφορά τη δική μου χρήση, έχω φτιάξει 2 βασικά profiles, ένα με ότι έδειξα παραπάνω και το δεύτερο με τη χρήση μόνο των ηχείων χωρίς subs (με άλλα convolution files φυσικά) για γρήγορες εναλλαγές με/χωρίς. Από αυτά τα 2 έγιναν και μερικά ακόμη με μικροπαραλλαγές π.χ. για ακρόαση μουσικής το βράδυ, χαμηλά.
Δυνατότητες βελτίωσης πολλές, μία από αυτές να εισάγετε και άλλο πρόγραμμα στη διαδικασία, το rePhase. Περισσότερα από τον Bhutia εδώ:
Τύφλα να χει το...Dirac (διόρθωση απόκρισης δικαναλικού)
Είμαστε λοιπόν κλασσικοί δικαναλικοί χρήστες και θέλουμε να διορθώσουμε την απόκριση χωρίς να καταφεύγαμε σε πολυκαναλικούς επεξεργαστές ή γνωστές λύσεις που θα μας δημιουργούσαν ενδοιασμούς με την κατασκευή και τους όρους ένταξης σε δεδομένο setup. Τι θα χρειαζόταν να έχουμε : - Ηλεκτρονικό...
www.avsite.gr
Last edited: