Τσαϊκόφσκυ Συμφωνία υπ’ αριθμ. 4

Μηνύματα
1.096
Reaction score
855
Έχω την εντύπωση ότι όλοι οι ασχολούμενοι με το αντικείμενο φίλοι μου είχαν μια κοινή και αντίστροφη πορεία προτίμησης των τριών τελευταίων συμφωνιών του Πιότρ Ίλιτς.

Στην αρχή έλκονται από την παθητική. Τέλεια από δομικής πλευράς, υπέροχα μελωδικά θέματα (ειδικά το θείο δεύτερο μέρος), σοφή κλιμάκωση της πορείας προς την κορύφωση, σαφής περιγραφικότητα των σκέψεων του δημιουργού.

Στην συνέχεια παρασύρονται σιγά σιγά, από την 5η. Μυστικιστική, σε αιχμαλωτίζει με τα σκοτεινά της θέματα και εκεί που υπάρχει μόνον αδιέξοδο, πουφ, να το ιλαρό φως, να η τελειότητα της γραφής, κλπ.κλπ.

Στο τέλος καταλήγουν στην 4η. Ίσως άνιση σε σχέση με τις άλλες, (τα τελευταία δύο μέρη υστερούν συγκριτικά σε ευρηματικότητα, ένταση, μελωδική γραμμή, κλπ. σε σχέση με τις άλλες δύο αλλά και με τα δύο πρώτα μέρη). Αρκούν ωστόσο αυτά τα δύο πρώτα. Μάλλον αρκεί και μόνον το δεύτερο. Ίσως ίσως αρκεί και μόνον αυτή η μουσική φράση, 14 νότες όλο και όλο από τα έγχορδα, ριγμένες ξαφνικά πάνω στο αγωνιώδες οικοδόμημα που έχτιζαν για λίγη ώρα τα πνευστά. Αυτές οι …άτιμες 14 νότες, έτσι τοποθετημένες ώστε να διαλύουν το θυμικό, να κάνουν φραπέ το αίμα στα μηνίγγια σου, ικανές να αλλάξουν την ζωή σου ως ακροατή. Ένα φαινομενικά πάν-απλο μελωδικό θεματάκι, εκπέμπει αλησμόνητη, ανείπωτη ομορφιά, τόσο υπερβολική θα έλεγα, που εν τέλει δεν την μπορείς, δεν την αντέχεις, γιατί μεταμορφώνεται σε κρύα ατσαλένια λεπίδα, που ξεσχίζει σάρκες, σωθικά, μνήμες, επιδιώξεις, αναζητήσεις, οδηγώντας σε στην απόλυτη μελαγχολία ….
Σε μελαγχολία όμοια με αυτή που ακολουθεί την ερωτική κορύφωση με ένα κορμί που ποτέ δεν θα σου ανήκει, αλλά δεν θα ήθελες κιόλας να σου ανήκει ….
Σε μελαγχολία όμοια με αυτή που αφήνει το ταμείο ζωής που ενίοτε κάνεις, με βάση τις κρίσιμες επιλογές σου, με βάση αυτά που διάλεξες και τα άλλα που άφησες ….
Το ταμείο που πάντα είναι μείον, αλλά μέσα σου ξέρεις ότι έτσι θα ήταν ακόμη και αν τα αντίθετα είχες πράξει ……

Δεν νομίζω ότι υπάρχει πιο ‘σκληροπυρηνική’ μουσική από αυτή … Ούτε οι πανκ μπάντες της νιότης μας, ούτε τίποτε.

Και οι τρεις αυτές συμφωνίες (4η, 5η και 6η) υπάρχουν σε σετάκι δύο cds της DG με τον Μραβίσνσκυ σε εξευτελιστική τιμή. Δεν υπάρχουν καλύτερες εκτελέσεις (που τουλάχιστον εγώ να έχω ακούσει / γνωρίζω ή έστω έχω διαβάσει σχετικά). Στοιχηματίζω ότι συμφωνούν και οι γνωστοί ύποπτοι ……
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Δεν ξέρω γιατί, αλλά η παθητική ποτέ δεν ήταν στις δικές μου προτιμήσεις. Πολύ σκοτεινή, ίσως πολύ δραματική για μένα, βγάζει μια θλίψη που αντί να με συνεπάρει μου δημιουργεί περίεργους συνειρμούς για τον δημιουργό (ας μην επεκταθώ καλύτερα)...

Από τις 6 συμφωνίες, μάλλον θα επέλεγα την 5η, αλλά ειλικρινά, όταν φέρνω στο μυαλό μου τον συνθέτη, προτιμώ να σκέφτομαι τα τρία εκπληκτικά μπαλέτα άντε και το 1ο κονσέρτο για πιάνο, μελωδίες αθάνατες και χαρακτηριστικές, (ελπίζω να μην τον αδικώ). Πάντως μετά από μια τόσο όμορφη περιγραφή, δεν μπορώ να μην επιχειρήσω μερικές προσεκτικότερες ακροάσεις της 4ης και να επανέλθω. Κάτι παραπάνω θα ξέρει ο αγαπητός Σπύρος.

Ευχαριστούμε πολύ!

...
 

ΑΝΔΡΕΑΣ Κ.

Ιδρυτής
Μηνύματα
30.058
Reaction score
729
Μάλλον αρκεί και μόνον το δεύτερο. Ίσως ίσως αρκεί και μόνον αυτή η μουσική φράση, 14 νότες όλο και όλο από τα έγχορδα, ριγμένες ξαφνικά πάνω στο αγωνιώδες οικοδόμημα που έχτιζαν για λίγη ώρα τα πνευστά. Αυτές οι …άτιμες 14 νότες, έτσι τοποθετημένες ώστε να διαλύουν το θυμικό, να κάνουν φραπέ το αίμα στα μηνίγγια σου, ικανές να αλλάξουν την ζωή σου ως ακροατή. Ένα φαινομενικά πάν-απλο μελωδικό θεματάκι, εκπέμπει αλησμόνητη, ανείπωτη ομορφιά, τόσο υπερβολική θα έλεγα, που εν τέλει δεν την μπορείς, δεν την αντέχεις, γιατί μεταμορφώνεται σε κρύα ατσαλένια λεπίδα, που ξεσχίζει σάρκες, σωθικά, μνήμες, επιδιώξεις, αναζητήσεις, οδηγώντας σε στην απόλυτη μελαγχολία ….
Σε μελαγχολία όμοια με αυτή που ακολουθεί την ερωτική κορύφωση με ένα κορμί που ποτέ δεν θα σου ανήκει, αλλά δεν θα ήθελες κιόλας να σου ανήκει ….
Σε μελαγχολία όμοια με αυτή που αφήνει το ταμείο ζωής που ενίοτε κάνεις, με βάση τις κρίσιμες επιλογές σου, με βάση αυτά που διάλεξες και τα άλλα που άφησες ….
Το ταμείο που πάντα είναι μείον, αλλά μέσα σου ξέρεις ότι έτσι θα ήταν ακόμη και αν τα αντίθετα είχες πράξει ……

Δεν νομίζω ότι υπάρχει πιο ‘σκληροπυρηνική’ μουσική από αυτή … Ούτε οι πανκ μπάντες της νιότης μας, ούτε τίποτε.

Εαν κατι τετοιο γραφοταν σημερα, ισως αυτες οι 14 νοτες που αναφερει ο Δημοκηδης ισως εμεναν ως "catchy".
Μελωδια που αναγνωριζεις και συμπαθεις αμεσα.
Το ερωτημα ειναι στην πρωτη μου προταση.
Σημερα το μεσημερι-σε ενδιαφερει αυτο Σπυρο-καθως οδηγουσαμε προς αγραν του μεσημεριατικου δειπνου μετα της οικογενειας ακουγαμε το χωροδιακο της 3ης του Μαλερ.
Καθως η συζυγος εξεφρασε την ικανοποιηση της-σε αντιθεση με το προηγουμενο οπερατικο κοματι:mad_3: - της εκανα την ερωτηση που εχω κανει και εδω μεσα καποτε.
Θα καταφερει καποτε, κανεις, να ξεπερασει αυτη την μουσικη?

Και οι τρεις αυτές συμφωνίες (4η, 5η και 6η) υπάρχουν σε σετάκι δύο cds της DG με τον Μραβίσνσκυ σε εξευτελιστική τιμή. Δεν υπάρχουν καλύτερες εκτελέσεις (που τουλάχιστον εγώ να έχω ακούσει / γνωρίζω ή έστω έχω διαβάσει σχετικά). Στοιχηματίζω ότι συμφωνούν και οι γνωστοί ύποπτοι ……
Εδω θα πρεπει να περιμενουμε εως αυριο το πρωι για να ακουσουμε την γνωμη του ειδικου.
Παντως λεω να το ρισκαρω...
:cool_4:
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Τσαϊκόφσκυ Συμφωνία υπ’ αριθμ. 4

Μπράβο Δημοκηδή, ωραίο θέμα!!!

Ο Τσαϊκόφσκι πέρασε γενικώς μια μαύρη ζωή, που όμως δεν του "βγήκε" στα έργα του, που ήταν φωτεινά και ευχάριστα, ως επί το πλείστον. Βέβαια η 6η Συμφωνία του δικαίως χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως το δικό του Ρέκβιεμ και σ αυτήν είναι ολοφάνερο το δράμα που ζούσε.

Κατά την ταπεινή μου άποψη η 4η είναι η ωραιότερη Συμφωνία που έγραφε ο Τσαϊκόφσκι, ίσως μία από τις ωραιότερες που έγραψε ποτέ συνθέτης. Η ενέργει και το φως που εκλύεται από το 4ο μέρος της είναι το κάτι άλλο. Οι εκτελέσεις που προαναφέρθηκαν είναι πρώτης τάξεως, αλλά υπάρχουν και και σύγχρονες καλές (π.χ. Φιλαρμονική Όσλο/Jansons, Russian National Orchestra/Pletnev κτλ).

Από κει και πέρα σημασία έχει το πώς μιλάει και τι λέει κάθε έργο στην ψυχή του καθενός.
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Τσαϊκόφσκυ Συμφωνία υπ’ αριθμ. 4

Μιας όμως και το θέμα έχει τίτλο την 4η, σκέφτηκα να αναφέρω -για τους φίλους που δεν την ξέρουν- την ιστορία της.

O Τσαϊκόφσκι γνωρίζοντας ότι ήταν ομοφυλόφιλος αναγκάστηκε, για να προστατευτεί από τη συντηρητική κοινωνία της εποχής του και του περιβάλλοντός του, να παντρευτεί. Αμέσως όμως κατάλαβε πως είχε κάνει ένα τρομερό λάθος. Ο γάμος προφανώς ήταν "λευκός" και κατέρρευσε, και ο συνθέτης εξέφραζε τα συναισθήματα απομόνωσης που τον διακατείχαν με τα δύο πρώτα μέρη της 4ης Συμφωνίας, έργο που ανέβηκε στις 22.2.1878 στη Μόσχα, υπό τη διεύθυνση του Νικολάι Ρουμπινστάιν.

Δεν υπάρχουν πολλά εξωτερικά, μη μουσικά στοιχεία, της ζωής του Τσαϊκόφσκι που να δίνουν μια αντιπροσωπευτική εικόνα για την προέλευση της έμπνευσης και της μεγάλης του μουσικής δύναμης. Οι καταπιεστικές -πολλές φορές- συνθήκες και η σχεδόν μόνιμη μελαγχολία του, δεν τον εμπόδισαν να γράψει σπουδαία μουσική, πολλές φορές ευχάριστη, αφού ποτέ δεν έχασε την αγάπη του για τη ζωή. Αυτό φαίνεται και από όσα έγραφε ο ίδιος για το φινάλε (4ο μέρος) της 4ης:

«Εάν δεν υπάρχει χαρά μέσα σας, κοιτάξτε γύρω σας. Δείτε τους ανθρώπους που ξέρουν να χαίρονται, και θα σας μεταφέρουν τα χαρούμενα συναισθήματά τους. Οι άλλοι δεν γνωρίζουν πόσο λυπημένοι είστε. Κι όμως, υπάρχει χαρά, απλή πρωτόγονη χαρά. Χαρείτε με τη χαρά των άλλων και έτσι μπορείτε ακόμη να ζήσετε. Αυτά μπορώ να σας πω για τη συμφωνία μου».
 

Μηνύματα
21.317
Reaction score
17.404
Εάν δεν υπάρχει χαρά μέσα σας, κοιτάξτε γύρω σας. Δείτε τους ανθρώπους που ξέρουν να χαίρονται, και θα σας μεταφέρουν τα χαρούμενα συναισθήματά τους. Οι άλλοι δεν γνωρίζουν πόσο λυπημένοι είστε. Κι όμως, υπάρχει χαρά, απλή πρωτόγονη χαρά. Χαρείτε με τη χαρά των άλλων και έτσι μπορείτε ακόμη να ζήσετε. Αυτά μπορώ να σας πω για τη συμφωνία μου».
Ποσο αληθινα ειναι τα λογια αυτα....:444:

Γι αυτο ας σπαταλαμε το χαμογελο μας!

Ενα χαμογελο δεν κοστιζει τιποτα και ειναι η γενεσιουργος αιτια για πολλα καλα.

Κανεις μας δεν ειναι τοσο πλουσιος,ωστε να το θεωρει περιττο και κανεις μας δεν ειναι τοσο φτωχος,ωστε να μην μπορει να το χαρισει!

Καλη σας ημερα!:403:
 

Μηνύματα
1.047
Reaction score
77
Απάντηση: Τσαϊκόφσκυ Συμφωνία υπ’ αριθμ. 4

Τι να πω Χριστίνα...
Συμφωνώ και επαυξάνω!
 


Μηνύματα
1.208
Reaction score
59
Δημοκηδή με βρίσκεις απόλυτα σύμφωνο με τις ερμηνείες του Μραβίνσκι. Έχω κατά καιρούς πολλές συγκρίσεις. Δυστυχώς ούτε ο δικός μας ο σπουδαίος Μητρόπουλος δεν μπορεί να τον φτάσει.
Ο Σβετλάνοφ είναι επίσης καλός στον Τσαϊκόφσκι, αλλά μετά τον Μραβίνσκι. Βγάζει κάτι που δεν μπορούν οι άλλοι.
Εγώ είχα ξεκινήσει με την 5 και μετά είχα πάει στην 6. Είχε η γυναίκα μου όταν γνωριστήκαμε στο Μάντσεστερ μια 5η με Κάραγιαν δεκαετίας 60 και μετά περάσαμε στην 6η. Λ.Σ.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Να προσθέσω ότι αν και η ηχογράφηση είναι του 1961, είναι εξαιρετική, όπως μας συνηθίζει άλλωστε η DG.

...
 

Μηνύματα
1.208
Reaction score
59
Να προσθέσω ότι αν και η ηχογράφηση είναι του 1961, είναι εξαιρετική, όπως μας συνηθίζει άλλωστε η DG.

...
Νίκο οι παλιές λαμπάτες ηχογραφήσεις της DGG είναι καλές. Οι μετέπειτα, δεκαετίας 70 και τρανζιστορικές αλλά ιδιώς όταν έπαψαν να ηχογραφούν στην εκκλησάι του Ιησού Χριστού στο Βερολίνο και άρχισαν να ηχογραφούν στην αίθουσα της Ορχήστρας εκεί τα πράγματα χάλασαν πολύ.
Οι συγκεκριμένες 4η, 5η και 6η ηχογραφήθηκαν τέλος δεκαετίας 50 στην Αγγλία. Λ.Σ.
 

Μηνύματα
274
Reaction score
8
Yevgeny Svetlanov, USSR SSO, Tchaikovsky Complete Symphonies
CANYON Classics PCCL 0551 - 0556
Live ερμηνείες από τα Suntory Hall και Orchard Hall στο Τόκιο, Ιαπωνία, το 1990
24 bit remastered HDCD, Japan, C & P 2002

Έχοντας για χρόνια ως αναφορά τον ίδιο στη melodiya σε LP & CD, USSR, BMG DE, BMG USA, όσο και τον Mravinsky στη DG σε LP και CD, έχω να πω ότι τα λόγια περισσεύουν... Με δύο λέξεις, πολιτισμικό σοκ...

Είπα ψέματα πριν, δυο λόγια παραπάνω δεν βλάπτουν...
Χωρίς ίχνος ακαδημαϊσμού ή -χειρότερα- υστερίας, ο Σβετλάνοφ ενσαρκώνει σ' αυτό το σετ τον συνθέτη και το αποτέλεσμα είναι μόνο Τσαϊκόφσκι, η αλήθεια, η χαρά, ωμή.
Η ηχογράφηση, στο ίδιο ύφος, περιέχει μεν έναν λανθάνοντα βόμβο-θόρυβο, αποκαλύπτει δε *όλη* τη μουσική και την πληροφορία χώρου, αναλογική, δίχως εξάρσεις και εξώκοσμη "ντίτζιταλ" ησυχία, αλλά με ιλλιγγιώδη δυναμικά.
Σταματάω εδώ, ευχαριστώ, και περιμένω σχόλια!
 



Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.873
Μηνύματα
3.031.676
Members
38.509
Νεότερο μέλος
Konstantinos M.
Top