10 Απαραίτητες Ρυθμίσεις Για Να παίξει Σωστά Ένα Πικάπ

Μηνύματα
1.740
Reaction score
869
  1. Οριζοντίωση (Leveling).. Θα πρέπει τόσο το το πλατώ όσο και το ρακ και κάθε βάση του πικάπ να είναι απόλυτα οριζοντιωμένες με μεγάλο αλφάδι και όχι με τα τύπου παιχνιδιού αλφάδια που δίνουν οι ‘audiophile’ μάρκες
  2. Απομόνωση (Isolation).. υψίστης σημασίας είναι η επιλογή του ρακ και των βάσεων-πλίνθων που θα ‘κάτσει’ το πικάπ, θα πρέπει να είναι όσον το δυνατόν ‘νεκρά’ στοιχεία
  3. Ρύθμιση απόστασης του άξονα του βραχίονα από το κέντρο (capstan) του πικάπ.. αυτή η ρύθμιση αφορά στα πικάπ που έχουν μεταβλητές βάσεις βραχίονα και έχει να κάνει με το μήκος του βραχίονα και την απόσταση που προτείνει ο κατασκευαστής του.. πολλοί σοβαροί κατασκευαστές πικάπ και βραχιόνων δίνουν ειδικό προτράκτορα γι αυτή τη ρύθμιση.. ακόμα και το σφίξιμο του βραχίονα στη βάση του μπορεί να φέρει αλλαγές στον ήχο..
  4. Ρύθμιση απόστασης του μοτέρ, έλεγχος πηγαδιού και κύλισης πλατώ.. σημαντική είναι η ρύθμιση του ιμάντα (αφορά στα πικάπ με ιμάντα) ενώ επίσης πολύ βασικό είναι να ελέγξουμε την ποσότητα λαδιού στο πηγάδι και την άνεση κίνησης του πλατώ βγάζοντας τον ιμάντα και γυρίζοντας με το χέρι.. σ' ένα καλό πικάπ θα πρέπει όταν το πλατώ ελευθερωθεί από τον ιμάντα και σπρωχθεί με το χέρι να γυρίζει για αρκετά λεπτά..
  5. Ρύθμιση στροφών.. πολύ σημαντική ρύθμιση που δυστυχώς δεν είναι εφικτή σε όλα τα πικάπ.. ελέγχουμε με στροβοσκόπιο, με συχνόμετρο και ειδικό δίσκο ή με στροφόμετρο laser..
  6. Ρύθμιση κάθετης γωνίας βραχίονα (VTA).. ο βραχίονας (κανονικά) θα πρέπει να είναι παράλληλος με την επιφάνεια του δίσκου όταν παίζει.. σε πολλούς βραχίονες υπάρχει αυτή η δυνατότητα, σε όποια πικάπ δεν υπάρχει ρυθμίζουμε αλλάζοντας το πάχος του ματ στο πλατώ..
  7. Ρύθμιση υπερκρέμασης κεφαλής (overhang/alignment).. αφορά στην απόσταση μπρος-πίσω της κεφαλής στο headshell.. το κάνουμε με προτράκτορα για ελαχιστοποίηση του σφάλματος ανάγνωσης
  8. Ρύθμιση Αζιμούθιου κεφαλής (Azimuth).. αφορά στην κλίση δεξιά-αριστερά της κεφαλής ως προς τον άξονα του βραχίονα.. συνήθως γίνεται με το ‘αυτί’ και με μονοφωνικό δίσκο, η καλύτερη ρύθμιση επιτυγχάνεται με το όργανο ‘fosgometer’ ή καλύτερα παλμογράφο..
  9. Ρύθμιση βάρους κεφαλής (tracking force).. μέσα στο εύρος που μας δίνει ο κατασκευαστής με ειδική ζυγαριά..
  10. Ρύθμιση αντι-ολίσθησης βραχίονα (anti-skating).. εδώ υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις που αφορούν στο αν θα πρέπει οι uni-pivot βραχίονες να έχουν anti-skating ή αν η ρύθμιση γίνεται με κενό δίσκο.. η επιλογή δική μας..
[DOUBLEPOST=1487319914][/DOUBLEPOST]υπάρχουν και άλλα βασικά που πρέπει μπορεί να προσέξει κάποιος όπως η τροφοδοσία, η γείωση κλπ.. όλα έχουν τη σημασία τους.. η προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια και κάθε μία από τις παραπάνω ρυθμίσεις θα μας δώσει την τέλεια απόδοση στο αναλογικό μας..
 

Μηνύματα
842
Reaction score
714
Καλημέρα!
Με κενό δίσκο η ρύθμιση του antiskating; Δεδομένου πως είναι σημειακή η επαφή αυτονόητα δεν είναι και λάθος κάτι τέτοιο;
Κατά την άποψη μου μόνο να δει κανείς αν λειτουργεί η αντιολίσθηση μπορεί με αυτόν τον τρόπο.
 



Μηνύματα
842
Reaction score
714
αν ρωτάς σοβαρά, θα σου απαντήσω.. είναι πολύ μεγάλο κεφάλαιο το ματ..
αν πάλι φυτιλιάζεις να το κάνουμε μο#$@ το θέμα, πάλι μέσα είμαι.. :D
Πες με ενδιαφέρει και εμένα το ζήτημα.
 

Μηνύματα
1.740
Reaction score
869
Καλημέρα!
Με κενό δίσκο η ρύθμιση του antiskating; Δεδομένου πως είναι σημειακή η επαφή αυτονόητα δεν είναι και λάθος κάτι τέτοιο;
Κατά την άποψη μου μόνο να δει κανείς αν λειτουργεί η αντιολίσθηση μπορεί με αυτόν τον τρόπο.
γιατί, η επαφή με το αυλάκι δεν είναι σημειακή με δεδομένες τις διαστάσεις της βελόνας??
ναι, μετά τον παλμογράφο η καλλίτερη ρύθμιση γίνεται με κενό δίσκο.. ισορροπούμε πρώτα να είναι ακίνητη η κεφαλή και μετά του δίνουμε λίγο να τείνει προς το κέντρο..
 

Μηνύματα
842
Reaction score
714
γιατί, η επαφή με το αυλάκι δεν είναι σημειακή με δεδομένες τις διαστάσεις της βελόνας??
ναι, μετά τον παλμογράφο η καλλίτερη ρύθμιση γίνεται με κενό δίσκο.. ισορροπούμε πρώτα να είναι ακίνητη η κεφαλή και μετά του δίνουμε λίγο να τείνει προς το κέντρο..
Μα δεν ασκείται φυγόκεντρος σε αυτή την περίπτωση. Έτσι δεν είναι;
 



Μηνύματα
1.740
Reaction score
869
Μα δεν ασκείται φυγόκεντρος σε αυτή την περίπτωση. Έτσι δεν είναι;
η κεντρομόλος δύναμη από την περιστροφή της επιφάνειας του δίσκου και η τριβή είναι οι δυνάμεις που ωθούν τη βελόνα προς το εσωτερικό του δίσκου.. το ίχνος της επαφής της βελόνας στο αυλάκι είναι σημειακό, απειροελάχιστο, επίπεδα μικρο.. είναι λάθος που οι περισσότεροι στο χώρο μπερδεύονται με την καμπυλότητα.. η απειροελάχιστη σε διάσταση επαφή κάνει την βελόνα να 'βλέπει' το αυλάκι σα να ήταν παράλληλο!!

αυτό που έχουμε να κάνουμε λοιπόν, συνυπολογίζοντας το ελάχιστο και ομαλό βήμα κύλισης της βελόνας σε κάθε επόμενο αυλάκι, είναι ν' κρατήσουμε την βελόνα σταθερή στην επιφάνεια που εφάπτεται, άσχετα αν αυτή είναι αυλάκι η γυαλιστερή επιφάνεια, δίνοντάς της μια απειροελάχιστη ώθηση προς το κέντρο για να ακολουθήσει το ‘βήμα’.. αν το πετύχουμε αυτό τότε η βελόνα θα 'βλέπει' με όμοια μεγέθη τριβής τις πλευρές του αυλακιού.. αυτό θέλουμε..

για να το καταλάβουμε καλύτερα ας φανταστούμε ένα δίσκο με ένα ατέρμον (κλειστό) αυλάκι στη μέση του... τι θα θέλαμε εδώ?? να μην ασκείται μονόπλευρα περισσότερη δύναμη.. αν μπορούσαμε μ' έναν μαγικό τρόπο να εξαφανίζαμε στιγμιαία το αυλάκι και να γινόταν λείος ο δίσκος σ' αυτό το σημείο και μετά να το επανεμφανίζαμε, δεν θα ήταν το ιδανικό σ' αυτό το σημείο είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει αυλάκι να μην υπάρχει μονόπλευρα ασκούμενη δύναμη ??
 


Μηνύματα
1.740
Reaction score
869
Mα οι ίδιες οι αυλακώσεις προκαλούν διαφορετικές επιταχύνσεις. Αυτόματα είσαι εκτός.
φίλε Δημήτρη μήπως έχεις μπερδευτεί λίγο?? για ποιες επιταχύνσεις μιλάς, ο δίσκος 'τρέχει' με σταθερή ταχύτητα..
το μέγεθος 'επιτάχυνση' υπάρχει μόνο στην κάθετη κίνηση της βελόνας από τη διαφορετικότητα του 'groove' μέσα στο αυλάκι και μπορεί να επηρεάσει την τριβή την οποία ανέφερα ρητά παραπάνω..

αλλά θα έλεγα ότι κολλήσαμε με τη 'δεκάτη' εντολή.. όλες οι αναφερόμενες ρυθμίσεις στο παρόν θέμα είναι απαραίτητες και έχουν μεγάλη σημασία να γίνουν μία-μία.. καμιά φορά και οι πιο μπασμένοι στο χώρο εστιάζοντας σε επί μέρους ρυθμίσεις κάνουν παραλείψεις..

έχω πολλά παραδείγματα, μια φορά σε σπίτι φίλου προσπαθούσαν 2 άτομα να φέρουν ένα πικάπ το οποίο δεν ερχόταν με τίποτα.. το πράγμα έπαιζε φάλτσα και το μοτέρ.. σκορτσάριζε!! εγώ παρακολουθούσα διακριτικά, τα παιδιά είχαν κάνει λεπτομερέστατες μετρήσεις και ρυθμίσεις (ο ένας είναι γκουρού πραγματικά) όμως δεν είχαν ελέγξει το νο #4, έλεγχος πηγαδιού και κύλισης πλατώ!! πηγαίνοντας κάποια στιγμή κοντά δοκιμάζοντας με το χέρι να γυρίσω το πλατώ διαπίστωσα ότι ΔΕΝ μπορούσε να γυρίσει μόνο με πολύ δυσκολία!! σιγά σιγά αποκαλύφθηκε το μυστήριο, ο κάτοχος είχε βάλει SAE 20-50 στο πηγάδι (μάλιστα καλής μάρκας) και το πλατώ είχε κολλήσει!!

σε άλλο φίλο προσπαθούσαμε να κάνουμε aligment την κεφαλή σ' ένα TW RAVEN και δεν ερχόταν με τίποτα.. όντας βοηθός εγώ, μετά από λίγη ώρα και με διακριτικότητα απλά έδωσα στον δόκτορα τον προτράκτορα του βραχίονα ο οποίος είχε τοποθετηθεί παντελώς λάθος και στα κουτουρού!! το πικάπ ήρθε τέλεια.. είχαμε παραλείψει το νο #3!! Ρύθμιση απόστασης του άξονα του βραχίονα

 
Last edited:

Μηνύματα
842
Reaction score
714
Είμαι στη δουλειά και γράφω στα γρήγορα κάθε φορά.
Έχεις δίκιο και πράγματι όλες οι ρυθμίσεις συμβάλουν καθοριστικά σε ένα καλό αποτέλεσμα.
Ωστόσο η βελόνα δεν διαβάζει σημειακά κάνοντας ακροβατικά προκειμένου να μην ακουμπήσει δεξιά και αριστερά. Προσπαθούμε να μην γρατζουνα περισσότερο από την μία ή την άλλη. Το πετυχαίνει αυτό; Όχι. Το περιορίζει; Ναι. Το αυλάκι είναι "χωματόδρομος" και η βελόνα δεν διαβάζει με την "μύτη" . Συνεπώς, η βελόνα δεν κάνει μία τέλεια ατέρμονη κίνηση.
 


Μηνύματα
842
Reaction score
714
Γουστάρω..
Αυτα είναι ωραία θέματα για το forum, και όχι για......... ενεργά ηχεία
Που να δεις μόλις φτάσει η συζήτηση στο σπειροειδές αυλάκι και την αύξηση των G με σταθερή ταχύτητα 33+1\3.
Παιδικό πάρτυ θα είναι τα ενεργά.
 

Μηνύματα
608
Reaction score
580

Μηνύματα
1.740
Reaction score
869
Πες με ενδιαφέρει και εμένα το ζήτημα.
καλησπέρα.. βρήκα λίγο χρόνο και απαντώ εν συντομία για τα ματ στα πικάπ..
ξεκινάμε με απλές ερωτήσεις γα το τι θέλουμε και τι πρέπει να κάνει (και να μην κάνει) το ματ στο πλατώ μας..

1. το ματ πρέπει να συγκρατεί όσον το δυνατόν δυνατότερα τον εαυτό του στο πλατώ και τον δίσκο πάνω του.. πολύ απλά σκεπτόμενοι αμέσως αφαιρούμε από τον κουβά τα ματ από τσόχα και νεοπρέν.. αυτά τα υλικά γλιστράνε και δεν κάνουν για στιβαρή συγκράτηση του δίσκου και του ίδιου του ματ στο πλατώ..

2. το ματ πρέπει να είναι από καλής ποιότητας υλικό και να μην αποσυντίθεται με τον χρόνο γιατί τα μόρια της αποσύνθεσης θα μεταφέρονται στους δίσκους μας.. φεύγει και ο φελλός, ένα παντελώς ακατάλληλο υλικό γι αυτό το σκοπό, φεύγουν και τα βιντάζ λαστιχένια ματ που έχουν αρχίσει και φθείρονται με τον χρόνο..

3. το ματ πρέπει να παρέχει ηλεκτρική απομόνωση και να μην δημιουργεί στατικό ηλεκτρισμό.. όλοι μας έχουμε βιώσει τα ματ που σηκώνοντας το δίσκο παίρνουμε και το ματ παραμάσχαλα.. άρα πετάμε και τα ματ από βινύλιο και συμπαγές ακρυλικό.. από εδώ αφαιρούνται και τα μεταλλικά ματ γιατί δημιουργούν πολύ static..

4. το ματ πρέπει να είναι εύχρηστο και να κάνει απρόσκοπτα τη δουλειά του.. έχοντας δοκιμάσει και ματ από σορμποθάνη αυτό έκανε καλά τη δουλειά του έχοντας τα τρία παραπάνω must, όμως όταν πήγαινα να σηκώσω το δίσκο ήταν τρομερά δύσκολο γιατί αυτός στην κυριολεξία είχε κολλήσει πάνω στην κολλώδη επιφάνεια του!! έξω και η σορμποθάνη..

5. το ματ είναι καλό να παρέχει κάποιου είδους απομόνωση από το πλατώ, ιδίως στα Γιαπωνέζικα φθηνά πικάπ-κουδουνίστρες, όπου είναι φοβερά ευαίσθητα στους κραδασμούς..

τι έμεινε?? ΤΙΠΟΤΑ !! αν υπολογίσουμε σοβαρά όλα τα παραπάνω, ΔΕΝ υπάρχει ματ στο εμπόριο που να κάνει πραγματικά και σωστά τη δουλειά του!! ψάχνοντας πάρα πολύ βρήκα έναν Αμερικάνο πριν μερικά χρόνια που έφτιαχνε ένα ματ από ένα περίεργο αφρώδες υλικό σαν δίχτυ το οποίο παρέχει σχεδόν όλα τα παραπάνω πλεονεκτήματα!! κολλά πολύ στιβαρά στο πλατώ, δεν αποσυντίθεται, δεν κάνει στατικό ηλεκτρισμό, παρέχει απομόνωση και το κυριότερο όντας κάπως κολλώδης στιλπνή και μαλακή η επιφάνειά του, συγκρατεί τέλεια τον δίσκο πάνω του χωρίς να τον κολλά και μπορείς να τον αφαιρέσεις άμεσα.. το δείχνω παρακάτω στο NAS 294.. Αυτό χρησιμοποιώ κατά κόρον, βέβαια το συνεχές ψάξιμο και το μικρόβιο του χαϊεντά δεν σταματά ποτέ, έτσι τώρα πειραματίζομαι με ματ από υλικό ζαχαροπλαστικής φούρνου καθώς και με διάφορα αφρώδη υλικά εμποτισμένα με σπρέι σιλικόνης.. θα επανέρθω με λεπτομέρειες!!

 
Last edited:





Staff online

  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.585
Μηνύματα
2.866.444
Members
37.936
Νεότερο μέλος
albie
Top