A tale of three phono stages...

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895


To TNT Audio φιλοξενεί μία...συνοπτική δοκιμή προσιτών προενισχυτών phono απο τις Graham Slee, Cambridge Audio και Parasound.

Συγκεκριμένα, οι υπό δοκιμή συσκευές είναι:
Graham Slee Fanfare (MSRP $460), Cambridge Audio 640P (MSRP $180) και Parasound Zphono (MSRP $150).

Αναλυτικότερα (αντιγράφω απο TNT):
"The Graham Slee Fanfare is a dedicated Moving Coil RIAA phono stage. Contrary to the more common practice of making switchable MM/MC stages, Graham Slee has always had a very strong opinion against phono stages being built to provide more than one level of gain, and generally have recommended using a step-up transformer to load a MC cartridge into a MM phono stage. The Fanfare is their first forray into a MC stage, but still true to their original philosophy this device only has one gain setting (61.5db), and is not suited to accomodate MM cartridges (more specifically anything with an output greater than 4.4mV).

The Parasound Zphono is an op-amp based unit that is designed to be used with MM and MC cartridges. Significant to note is the commendable 10 year parts and 5 years labour warranty.

The Cambridge Audio 640P is also designed to be used with MM and MC cartridges, and includes a subsonic filter. It features single-ended 'Class A' gain stages and discrete transistors."


Kαι η τελική τους εκτίμηση:
"Although it comes with the best warranty and the lowest price point, I cannot recommend the Parasound unit due to the high level of background noise and relative performance. Especially with the Cambridge Audio being in the same price neighbourhood and performing significantly better.

In terms of sonic performance, I would call it a draw between the Cambridge Audio and the Graham Slee. The Cambridge Audio definitely draws out ahead on a lower noise floor and a much lower price point. The latter may be due to no more than the fact that the Cambridge Audio is produced in China and the Graham Slee in the U.K.. But that does not change the fact that the Cambridge Audio unit tied for best performance and hence delivered by far the best value of the three contenders here. It gets my vote and I am buying one for myself."


Click for more
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.918
Reaction score
22.954
The one difference that is not small at all is that of background noise; (at a medium-high volume setting and no signal) the noise from the Parasound was 4-5db greater than the Graham Slee, which in turn was only 2-3 db higher than the Cambridge Audio unit. Ironically, the Parasound is the only unit in this review that has a AC polarity switch to help eliminate hum but yet has the worst result in that aspect; the switch made no noticable difference. The ~7db difference in noise between the Parasound and the Cambridge Audio unit made an unavoidably noticable impact when listening to music, especially on quieter passages.
Κάτι τέτοια διαβάζω και γίνομαι τούρκος. Προφανώς ο τύπος δεν κατέχει αυτό που ακούει, και δεν ψάχνει τους λόγους για τους οποίους το ακούει έτσι. Κατ' αρχάς, δεν μέτρησε το θόρυβο κάθε συσκευής, ώστε να διασταυρώσει τις προδιαγραφές των κατασκευαστών. Κατά δεύτερον, λέει ότι ο θόρυβος του Parasound είχε αναπόφευκτες επιπτώσεις στο άκουσμα, ειδικά στα χαμηλά περάσματα, υπονοώντας ότι ο θόρυβος εξακολουθεί να είναι ακουστός και στα δυνατότερα περάσματα. Φυσικά, αυτό είναι αδύνατον, διότι ο μέγιστος λόγος S/N που μπορεί να επιτύχει ένας δίσκος είναι της τάξης των 55dB, όντας χειρότερος σε όλες τις περιπτώσεις, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την υπερκάλυψη του όποιου θορύβου οποιασδήποτε από τις τρεις συσκευές.

Να γιατί δεν πρέπει να εμπιστεύεσθε αμέσως αυτά που σερβίρονται στο Internet, αλλά μόνον κατόπιν σκέψης.
 

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: A tale of three phono stages...

Kώστα, κάτι σχετικό...
Όπως έχω γράψει κι αλλού έχω ένα οικονομικό phono της Project. Με το project στη θέση MC, όταν γυρίσω τον ενισχυτή στη θέση phono ακούω αρκετό φύσημα. Αντίθετα στη θέση ΜΜ επικρατεί απόλυτη ησυχία.
Αυτό δε λέει κάτι για την απόδοση του phono? Δηλαδή, το κατά πόσο αλλοιώνει το τελικό αποτέλεσμα - ανεξάρτητα απο δυνατά και χαμηλά περάσματα - ο προενισχυτής αυτός?
Ρωτάω γιατί έχω μπει στην πρίζα να το δώσω να πάρω κάτι λίγο καλύτερο - αφού βάλω DAC να αναβαθμίσω το CD μου, μη βαράς! - θεωρώντας πως μάλλον αδικεί το υπόλοιπο αναλογικό setup μου.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.918
Reaction score
22.954
Μα, αυτό είναι φυσικό να συμβαίνει, και συμβαίνει με όλα τα στάδια MC. Μη ξεχνάς ότι ένα τέτοιο κύκλωμα ενισχύει σήμα μετρώμενο σε δεκάδες μV, τρεις τάξεις μεγέθους χαμηλότερα από ό,τι συμβαίνει με τις κεφαλές MM και τις MC υψηλής εξόδου.
 

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: A tale of three phono stages...

Xμμ, ΟΚ. Πάντως αν μου δοθεί η δυνατότητα θα δοκιμάσω κι ένα καλύτερο phono να δω τι διαφορές μπορεί να υπάρχουν.
Το καλό είναι πως ο θόρυβος δεν μεταβάλλεται είτε είναι ανοιχτό είτε κλειστό το πικάπ, οπότε δεν είναι ότι μεταφέρεται θόρυβος απο το μοτέρ ή κάτι άλλο, είναι καθαρά θέμα προενίσχυσης.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.918
Reaction score
22.954
Re: Απάντηση: A tale of three phono stages...

Το καλό είναι πως ο θόρυβος δεν μεταβάλλεται είτε είναι ανοιχτό είτε κλειστό το πικάπ, οπότε δεν είναι ότι μεταφέρεται θόρυβος απο το μοτέρ ή κάτι άλλο, είναι καθαρά θέμα προενίσχυσης.
Αυτό σημαίνει ότι η κεφαλή σου είναι σωστά συνδεδεμένη.
 

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: Re: Απάντηση: A tale of three phono stages...

Αυτό σημαίνει ότι η κεφαλή σου είναι σωστά συνδεδεμένη.
Εχεχε, και τώρα που είπες "συνδεδεμένη" κάτι μου θύμησες! Θα ανοίξω άλλo thread για να μην το παραχ3σουμε αυτό εδώ με τις απορίες μου.
 

Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
... ο μέγιστος λόγος S/N που μπορεί να επιτύχει ένας δίσκος είναι της τάξης των 55dB, όντας χειρότερος σε όλες τις περιπτώσεις, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την υπερκάλυψη του όποιου θορύβου οποιασδήποτε από τις τρεις συσκευές.
Kωστα Κ. εδω υπαρχουν δυο ειδων θορυβοι. Αυτος που προερχεται απο την πηγη (πικαπ-δισκος) και αυτος που παραγεται απο το Phono stage αυτο καθαυτο, ακομα και με βραχυκυκλωμενη την εισοδο. Αν καταλαβα σωστα, εκεινος ο θορυβος στον οποιο αναφερεται το τεστ (ή που οφειλει να αναφερεται) ειναι ο δευτερος, που μπορει να ειναι απο απλο φυσιγμα (Ηλεκτρονικος θορυβος, το λεγομενο συνεργιστι "γρασιδι") εως ανεπαισθητος βομβος τροφοδοτικου (100 Hz)

Δευτερον. Η διαφορα ενισχυσης μεταξυ βαθμιδων ΜΜ και ΜC εκφρασμενη σε καθαρο αριθμο ειναι περιπου x10 - x15 για step up transformer ή ενεργη βαθμιδα MC. Αρα προκειται για διαφορα μεγεθους πρωτης ταξης.


Κωστα Φ. Ο εγγενης θορυβος μιας συσκευης ειναι σταθερος για οποιαδηποτε σταθμη του σηματος εισοδου. Που σημαινει οτι στην εξοδο, γινεται συγκρισιμος με το σημα οταν στην εισοδο εχουμε πολυ ασθενη σηματα. Δηλαδη στην πραξη "μας συμφερει" η μουσικη να εχει οσο το δυνατον λιγοτερα χαμηλα περασματα, ωστε να υπερισχυει του θορυβου. Πραγματα γνωστα στον καθενα απο εμπειρια.
Εκεινο που γνωριζουν μονο οι τεχνικοι ειναι οτι οσο μεγαλυτερο κερδος εχει μια βαθμιδα τοσο περισσοτερο θορυβο παραγει. Αρα ειναι φυσικο και αναμενομενο (χωρις ομως να ξεχρεωνεται ο κατασκευαστης) οτι στην θεση MC θα εχεις παραπανω θορυβο. Εξαρταται και απο το πως επιτυγχανεται σχεδιαστικα-κυκλωματικα η αλλαγη της Ενισχυσης, μεταξυ MM-MC. Αυτος ο μαγκας που λεει οτι φτιαχνει Phono dedicated μονο για MC, απλως αποφευγει πλαγιως (πρωκτοκυναιδοτροπως) τον εξτρα θορυβο που υπεισαγει αυτη καθαυτη η μεταγωγη και τα κυκλωματα. της
 

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: A tale of three phono stages...

Μιχάλη, λογικό να έχεις περισσότερο θόρυβο στη θέση MC απ'ότι στη θέση MM. Απλά μου έκανε εντύπωση η τόσο μεγάλη διαφορά μεταξύ των δύο θέσεων. Όταν με το ποντεσιόμετρο του ενισχυτή στη μέση (εκεί δλδ που πιάνει "στάθμες ακροάσεων" για τα γούστα μου) ακούγεται έντονο "φύσιμα" απο τα ηχεία πριν ακόμα ξεκινήσει να γυρίζει το πικάπ, φαντάζομαι είναι λογικό το φύσιμα αυτό να επηρεάζει έντονα και το τελικό αποτέλεσμα που ακούω απο το αναλογικό setup.

Είναι η πρώτη φορά που ασχολούμαι "σοβαρά" με το βινύλιο, οπότε δεν έχω μέτρο σύγκρισης, αλλά φαντάζομαι πως με ένα άλλο phono stage, με το ίδιο κέρδος στη θέση MC, υλοποιημένο με ποιοτικότερα εξαρτήματα και ίσως διαφορετική σχεδίαση το "φύσιμα" αυτό θα είναι λιγότερο έντονο με ανάλογα ωφέλη και στην ηχητική απόδοση - και μάλλον εκεί πάει και το δικό σου "χωρις ομως να ξεχρεωνεται ο κατασκευαστης".

Για την ιστορία, η Project δίνει τα παρακάτω στοιχεία για το phono (με gain 40dB στη θέση ΜΜ και 60dB στη θέση MC):
Signal/Noise ratio MM 86dBV (94dBV - "A" weighted)
Signal/Noise ratio MC 68dBV (74dBV - "A" weighted)

Υπόψην, το phono αυτό είναι απο τα πιο οικονομικά της αγοράς (αρκετά κάτω απο 100 ευρώ) και κάνει πολύ καλά τη δουλειά του, απλά σε αυτή την κατηγορία τιμής μάλλον είναι λογικότερο να χρησιμοποιείς ΜΜ κεφαλές (μην κοιτάτε που εγώ είχα κόλλημα με την DL-103).
 

Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
Re: Απάντηση: A tale of three phono stages...

Μιχάλη, λογικό να έχεις περισσότερο θόρυβο στη θέση MC απ'ότι στη θέση MM. Απλά μου έκανε εντύπωση η τόσο μεγάλη διαφορά μεταξύ των δύο θέσεων.

Κανε ενα πειραμα προκειμενου να δεις εαν το φυσιγμα προερχεται απο το πικαπ-καλωδια ή δημιουργειται μεσα στην συσκευη. Αφαιρεσε τα καλωδια του πικαπ απο το PHONO και βραχυκυκλωσε τις εισοδους του πχ με ενα μικρο συρματακι ή τσιμπιδακι ή ενα μικρο κομματι αλουμινοχαρτο διαμορφωμενο καταλληλα ωστε να υπαρχει σταθερη και σιγουρη επαφη του εξωτερικου με τον εσωτερικο κυλινδρο του θηλυκου RCA. Δες εαν ετσι, και στην μεσαια θεση του ποτανσιομετρου, εχεις τον ιδιο ή σαφως χαμηλοτερο θορυβο.
Αφου δεις αυτο ξαναβαλτα στην θεση τους, βαλε το πλατω να γυρναει χωρις δισκο και δοκιμασε να παιξεις λιγο με το καλωδιακι της γειωσεως που ερχεται απο το πικαπ, βαζοντας και βγαζοντας το απο το Phono. Πιθανα να πετυχεις κατι καλυτερο χωρις το καλωδιακι. Δες και τι σου εγραψα για τα καθαριστικα.

Είναι η πρώτη φορά που ασχολούμαι "σοβαρά" με το βινύλιο, οπότε δεν έχω μέτρο σύγκρισης, αλλά φαντάζομαι πως με ένα άλλο phono stage, με το ίδιο κέρδος στη θέση MC, υλοποιημένο με ποιοτικότερα εξαρτήματα και ίσως διαφορετική σχεδίαση ΚΥΡΙΩΣ το "φύσιμα" αυτό θα είναι λιγότερο έντονο με ανάλογα ωφέλη και στην ηχητική απόδοση - και μάλλον εκεί πάει και το δικό σου "χωρις ομως να ξεχρεωνεται ο κατασκευαστης".
:happy_4:
 

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: A tale of three phono stages...

Ok Mιχάλη, ευχαριστώ.
Θα το δοκιμάσω μόλις επιστρέψω στη λεβεντογέννα. :cool_4:
 


Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: Re: A tale of three phono stages...

Αλήθεια πόσο αξιόπιστο και σοβαρό είναι το ΤΝΤ;
Γενικώς θεωρώ πως είναι αρκετά αξιόπιστο αλλά απο συντάκτη σε συντάκτη βλέπω διαφορές.

Έχει πάρα πολύ καλές DIY ιδέες, αρκετά καλό yahoo group όπου καταπιάνονται με εξαιρετικά ενδιαφέροντα θέματα και γενικώς δε φοράει παρωπίδες ο κόσμος εκεί μέσα.
Αν κάτι παίζει καλά, ακόμα κι αν κάνει 30 ευρώ, θα το γράψουν, δε θα σκεφτούν το image τους και τους διαφημιστές τους.

Το ότι απο εκεί ξεκίνησε η ιστορία με τον T-amp και έφτασα να απολαμβάνω τη μουσικούλα μου απο Τ-amp clone πολύ καλύτερα απ'ότι την απολάμβανα με τον NAD (ο οποίος κοστίζει 400+ ευρώ παραπάνω), για μένα λέει πολλά.

Αν μη τι άλλο έχουν ανοιχτά μυαλά - κι αυτό σπανίζει στο χώρο.
 


Staff online

Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.846
Μηνύματα
3.030.320
Members
38.506
Νεότερο μέλος
costasgera
Top