Audio Nemesis DC-1 DAC

Μηνύματα
8.215
Reaction score
3.455
Πριν λίγες μέρες δανείστηκα από τον αντιπρόσωπο το DAC DC-1 της Ιταλικής εταιρείας Audio Nemesis.
Είχα διαβάσει αρκετά καλά σχόλια για το συγκεκριμένο DAC και είπα να του κάνω κι εγώ ένα test drive στο σπίτι.

Το άκουσα, το μέτρησα και μόλις χθες έστειλα κάποιες τεχνικές ερωτήσεις στον κατασκευαστή στην Ιταλία.
Μόλις πάρω απάντηση θα συνεχίσω την περιγραφή,

To επίσημο site της Audio Nemesis θα το βρείτε εδώ: http://www.audionemesis.com/dc1/dc1.htm

Ακουσα πολύ όμορφα πράγματα με αυτό το DAC. Στις μετρήσεις όμως που πραγματοποίησα στη συνέχεια -και συνεχίζω ακόμα- τα πρώτα δείγματα δεν φαίνονται να είναι και τόσο καλά, τουλάχιστον στην θεωρία, γιατί στην πράξη ο ήχος που βγαίνει από αυτό το μικρό DAC παραδίδει μαθήματα μουσικής.

Πως είναι δυνατόν ένα DAC που παίζει τόσο όμορφα μουσική να φαίνεται στον παλμογράφο σαν να είναι χαλασμένο ?
Κάτι παίζεται λέω από μέσα μου. Η απάντηση είρθε από την Ιαπωνία, την χώρα των γκουρούδων με τους τριοδικούς SET των 5 W με λυχνίες 2Α3.

Πριν ξεκινήσω όμως να γραφω για ακουστικές εντυπώσεις, θα κάνω μια σύντομη εισαγωγή στο zero-oversampling, το jitter, τα ψηφιακά φίλτρα και την απόκριση συχνοτήτων.

Αν φοβάστε το jitter, αν και δεν το έχετε ακούσει, αυτό το DAC έχει πολύ, παίζει όμως μουσική .
Στα ίδια υψηλά επίπεδα είναι και η παραμόρφωση (0,5%)

(με αυτά που γράφω θα μου πάρουν πίσω το DAC :lol:)

Ελπίζω να σας αρέσουν τα τεχνικά θέματα. Θα έχουμε και μετρήσεις live από παλμογράφο.

Πως μπορώ να ανεβάσω αρχεία τύπου video και με ποιο τρόπο ?

Θα έχει ενδιαφέρον να δείτε τις περίεργες κυματομορφές του παλμογράφου που θα καταγράψω με μια βιντεοκάμερα .

Το μοντέλο DC-1 φαίνεται στις εικόνες που ακολουθούν:



 

Μηνύματα
385
Reaction score
7
Υπάρχουν και μερικοί που ενδιαφέροντια να μάθουν πως ακούστηκε στο σύστημά σου..
Και μερικοί που ο παλμογράφος τους αφήνει αδιάφορους σα συσκευή.
(αλήθεια συγκριτικό παλμογράφων έχεις κάνει ποτέ ? :lol:)
 

Μηνύματα
8.215
Reaction score
3.455
Αυτό το θέμα θα είναι περισσότερο τεχνικό, επειδή κάποιοι μας κατηγορούν για απλότητα :p και λένε ότι τα καταλαβαίνουν όλα και βαριούνται να γράψουν.

Προβλέπω να σπάει το τηλέφωνο του Αναμουρλίδη. Θα πέσει πολύ κλάμα και παράπονο :lol: :lol: :lol:
 

Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
g.kar said:
Αυτό το θέμα θα είναι περισσότερο τεχνικό, επειδή κάποιοι μας κατηγορούν για απλότητα :p και λένε ότι τα καταλαβαίνουν όλα και βαριούνται να γράψουν.

Προβλέπω να σπάει το τηλέφωνο του Αναμουρλίδη. Θα πέσει πολύ κλάμα και παράπονο :lol: :lol: :lol:
Aστα αυτά βρε συ και προχώρα... :)
 




Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Η δια τηλεφώνου εισαγωγή σου, μου έχει κινήσει απίστευτα την περιέργεια.
Γιαααα λέγε λοιπόν. 8)

p.s. To video εδώ δεν μπαίνει 100%, θα δω αύριο μια άλλη λύση.
 

Μηνύματα
8.215
Reaction score
3.455
1 KΗz ημίτονο σην αναλογική έξοδο του DAC (48KHz digital clock input)
(για αρχή, στη συνέχεια έχουμε κι αλλα περίεργα...)

 


Μηνύματα
8.215
Reaction score
3.455
O Ιάπωνας Ryohei Kusunoki φαίνεται ότι ήταν ο πρώτος που μίλησε για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της τεχνικής του zero-oversampling ή non-oversampling.
Υποστηρίζει μαλιστα ότι με την υπάρχουσα τεχνολογία και το standard ψηφιακό format των CDs (44.1ΚΗz/16Bit) είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί σωστά η θεωριτική υπεροχή της τεχνικής του oversamplng.

Στην συνέχεια o κ. Κουσουνόκι, αναφέρεται στους δύο βασικούς άξονες της ψηφιοποίησης. Τον χρόνο (time axis) ) και το πλάτος (amplitude axis) του σήματος. To time axis το συνδέει με την συχνότητα δειγματοληψίας ή χρονισμού (44.1KHz) και το amplitude axis το συνδέει με ταν αριθμό των bits (16 bits) που έχουμε στη διάθεσή μας για να ορίσουμε με μια ψηφιακή λέξη το πλάτος (ή την στάθμη) του σήματος ανά πάσα χρονική στιγμή.
Επίσης αναφέρεται και στο ψηφιακό φίλτρο που υπάρχει σε όλα (σχεδόν) τα DACs του εμπορίου. Αυτό το LPF είναι εκεί για να κόψει τις υψηλές συχνότητες, τα υπο-προΙόντα ή τα απόβλητα αν προτιμάτε, της ψηφιοποίησης που βρίσκονται πάνω από τα 22KHz.
Θα δείτε όμως στη συνέχεια ότι ακόμα και αυτά τα απόβλητα μπορεί και να μην χρειάζεται να τα φιλτράρουμε, γιατι ο ανθρώπινος εγκέφαλος φαίνεται ότι διαθέτει το καλύτερο Low Pass Filter που έχει κατασκευστεί ποτέ.

Ας διαβάσουμε όμως καλύτερα την δημοσίευση του κ. Κουσουνόκι και στη συνέχεια βλέπουμε γιατί ο παλμογράφος μου έβγαλε αυτά τα πριονωτά ημιτονοειδή σήματα.

Μήπως τελικά το Nemesis DC-1 DAC βασίστηκε στην ιδεα του κ. Kusunoki ?

Non-Oversampling
Digital filter-less DAC Concept
by Ryohei Kusunoki


http://www.sakurasystems.com/articles/Kusunoki.html
 

Μηνύματα
8.215
Reaction score
3.455
Σας παραθέτω εδώ την άποψη του κ. Κusunoki για τον ήχο της μη-υπεδειγματοληψίας.

The Sound of Non-oversampling

We can control the "diffusion of sound coherence" only by constructing it with smaller number of taps. From that aspect, Wadia's decoding computer (13 taps) or Luxman's former fluency DAC, DA-07 (3 taps) are considered to be excellent machines. They both received (Wadia still does) outstanding appraisals at the time for their sensual representation of the sound. The sound of non-oversampling DAC is on the extension of these machines, and theoretically, it can exceed those achievements.
The difference between the non-oversampling DAC and the conventional DAC with the digital filter lies whether you attach importance on the accuracy in the time domain or in the frequency domain. In other words, whether you choose the musical performance or the quality of a sound. This trade-off line defines the boundary of the current digital audio format .
A natural, stress-free sound that communicates the musicians' intention directly to you. That is the sound of non-oversampling DAC. The feel of this sound is closer to that of analog reproduction.
 

Μηνύματα
8.215
Reaction score
3.455
Απο τις εικόνες που ανέβασα χθές, φαίνεται καθαρά ότι το DAC της Nemesis δεν χρησιμοποιεί κάποιο είδος ψηφιακού FIR φίλτρου. Δεν έχω το service manual για να δω το κύκλωμα του φίλτρου που χρησιμοποιεί αλλά υπάρχει πιθανότητα να έχουν τοποθετήσει ένα υποτυπώδες αναλογικό φίλτρο μικρής κλήσης. Υπάρχει όμως πιθανότητα να μην έχουν τοποθετήσει κάποιο φίλτρο στη έξοδο του DAC.
Χμ ! , φαίνεται ότι εχουν κάνει οι Ιταλοί κάτι πολύ πιο έξυπνο.
Μετά το DAC, αντί να χρησιμοποιήσουν ένα κύκλωμα τελεστικού ενισχυτή (Operational Amplifier) για την ενίσχυση του αναλογικού σήματος, χρησιμοποιούν μια απλή single ended τοπολογία ενισχυτική βαθμίδα με ένα τρανσίστορ πολωμένο σε τάξη Α. Αυτή η απλή ενισχυτικη βαθμίδα προφανώς έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί και σαν φίλτρο με σκοπό την μείωση των πολύ υψηλών συχνοτήτων που βρίσκοται πάνω από τα 20KHz. Οταν μέτρησα την απόκριση συχνοτήτων του DAC της Nemesis παρατήρησα μια πτώση στάθμης της τάξης του 1,5 dB στα 20KHz. H πτώση αυτή ξεκινούσε αργά αργά από τα 10KHz. Σε αυτό το φαινόμενο της πτώσης της στάθμης στις υψηλές συχνότητες συνειφέρει και το non-oversampling DAC. Δεν μπορείς να έχεις flat response και Zero-oversampling ταυτόχρονα. Κι αν τα καταφέρεις με κάποιο τρόπο να τα πετύχεις, αυτό το DAC δεν θα έχει 500€ λιανική τιμή.
Είναι πολυ απλά τα πράγματα.
Τοποθετείς μέσα στο μηχανάκι ένα oversampling DAC που μετράει τέλεια στον παλμογράφο ή τοποθετείς ένα non-oversampling DAC με τα γνωστά του προβλήματα. Ποιος θα το ρισκάρει όταν ένα oversampling DAC σαν αυτό που έχει μέσα του το DAC της Bheringer το αγοραζεις με 10$ ?
 

LUXMAN

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.995
Reaction score
69
Δεξια το LUXMAN DA-07 .

Σε λιγες μερες το LUXMAN DA-07 θα ειναι διαθεσιμο για ακροαση γιατι οχι και συγκριτικη με το AUDIO NEMESIS (και με οποιο αλλο DAC διατιθεται να κοντραρει τον γερολυκο :lol: ).



 

Μηνύματα
5.581
Reaction score
298
g.kar said:
Επίσης αναφέρεται και στο ψηφιακό φίλτρο που υπάρχει σε όλα (σχεδόν) τα DACs του εμπορίου. Αυτό το LPF είναι εκεί για να κόψει τις υψηλές συχνότητες, τα υπο-προΙόντα ή τα απόβλητα αν προτιμάτε, της ψηφιοποίησης που βρίσκονται πάνω από τα 22KHz.
Μα το DAC δεν κάνει ψηφιοποίηση. ΑΠΟψηφιοποίηση κάνει.
 

Μηνύματα
8.215
Reaction score
3.455
RDoherty said:
g.kar said:
Επίσης αναφέρεται και στο ψηφιακό φίλτρο που υπάρχει σε όλα (σχεδόν) τα DACs του εμπορίου. Αυτό το LPF είναι εκεί για να κόψει τις υψηλές συχνότητες, τα υπο-προΙόντα ή τα απόβλητα αν προτιμάτε, της ψηφιοποίησης που βρίσκονται πάνω από τα 22KHz.
Μα το DAC δεν κάνει ψηφιοποίηση. ΑΠΟψηφιοποίηση κάνει.
Αποψηφιοποίηση κάνει το DAC, αλλά ταυτόχρονα παράγει στην έξοδο του και ανεπιθύμητα υποπροΙόντα πολύ υψηλών συχνοτήτων. Το φίλτρο που ακολουθεί σκοπό έχει να τα κόψει.
 


Μηνύματα
8.215
Reaction score
3.455
Το DAC της Nemesis αντιστρέφει την φάση του σήματος. Αυτό φάνηκε και στον παλμογράφο. Για να κάνω αυτό τον έλεγχο χρησιμοποιώ έναν τόνο συχνότητας 1Κz με το αρνητικό μέρος του σήματος ψαλιδισμένο. Στην αναλογική έξοδο του DAC το σήμα βγήκε ανάποδα .
Αυτό μπορείτε να το λάβεται υπ' 'οψιν σας, εάν θέλετε να ακούτε in absolute phase.
H αναστροφή της φάσης πραγματοποιείται στην αναλογική ενισχυτική βαθμίδα τάξης Α που βρίσκεται λίγο πριν την αναλογική έξοδο της συσκευής.
 

Μηνύματα
5.581
Reaction score
298
Αναστρέφει τη φάση? Δηλαδή το χειροκρότημα (παφ) ακούγεται σαν τουμποφλό (φαπ)?
 

Μηνύματα
8.215
Reaction score
3.455
RDoherty said:
Τα οποία αν δεν κοπούν από το DAC τι θα γίνουν?
Αν δεν κοπούν αυτές οι πολύ υψηλές συχνότητες από το ψηφιακό ή αναλογικό φίλτρο μετά το DAC, θα περάσουν στην επόμενη βαθμίδα της ενισχυτικής μας αλυσίδας , π.χ στον προενισχυτή μας ή στον ολοκληρωμένο μας ενισχυτή.

Το τι θα κάνει στην συνέχεια ο προενισχυτής εξαρτάται από το είδος του προενισχτή.
Σε κάποιες ακραίες περιπτώσεις αυτό μπορεί να προκαλέσει ακόμα και ταλάντωση στο προενισχτή.
 


Staff online

  • Zizik
    Safety Last
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.739
Μηνύματα
3.025.841
Members
38.489
Νεότερο μέλος
Gianni Tab
Top