DIY ενεργό σύστημα

zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Μιας και τελευταία γίνεται όλο και ποιο συχνά λόγος για ενεργά ηχεία, προβλήματα χώρου κτλ, ας παρουσιάσω και εγώ το σύστημά μου, το οποίο επικεντρώνεται στα δύο παραπάνω στοιχεία.

Πριν όμως μπω στο θέμα, ας πω λίγα πράγματα γύρω από το σκεπτικό μου.

Ο χώρος μου 26 τμ, είναι ένα απλό σαλόνι που χρησιμοποιείται από όλα τα μέλη της οικογένειας και άρα πρέπει να είναι βιώσιμος. Οι επιτρεπόμενες επεμβάσεις είναι περιορισμένες (WAF) και η ιδανική θέση τοποθέτησης των ηχείων δεν μπορεί να είναι μόνιμη γιατί θα εμποδίζει στην καθημερινότητα.

Τα ηχεία μου είναι μεν ματσαρισμένα (με την ευρεία έννοια), αλλά από την στιγμή που η θέση τοποθέτησής τους στον χώρο δεν μπορεί να είναι απόλυτα συμμετρική (λόγο επίπλων κτλ), το όποιο ματσάρισμα πάει περίπατο.

Είναι γνωστό ότι όλα τα εμπορικά ηχεία «κουρδίζονται» σε ανηχοϊκές συνθήκες, οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με τον δικό μου χώρο.

Με δεδομένους τους παραπάνω περιορισμούς και από την στιγμή που δεν είναι εφικτό να «φτιάξω» τον χώρο μου στο απαιτούμενο επίπεδο, αποφάσισα να κάνω το αντίθετο, να φτιάξω (DIY) ένα σύστημα το οποίο θα μπορεί να ισοσταθμιστεί έτσι ώστε να συμπεριλάβει τις ατέλειες του χώρου μου (τουλάχιστον σε συχνοτικό επίπεδο) αλλά και τις όποιες ατέλειες του εξοπλισμού μου.

Έχω βέβαια συμβιβαστεί με την ιδέα ότι στον χρονικό τομέα δεν μπορώ πολλά πράγματα για τους λόγους που εξήγησα παραπάνω.
 

zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Ακολούθησα λοιπόν τα εξής βήματα:

Α) Βελτίωσα στο μέτρο του επιτρεπτού (WAF) τον χώρο μου.

Β) Τοποθέτησα τα ηχεία στην καλύτερη δυνατή θέση (βάση μετρήσεων).

Γ) Αντικατέστησα τα παθητικά cross με ενεργά. BenefitsofBi-Amping (NotQuiteMagic, ButClose)

Δ) Δοκίμασα και δοκιμάζω διάφορα κροσαρίσματα, με μόνο περιορισμό τις δυνατότητες των μονάδων μου.

Ε) Ισοστάθμισα τα ηχεία στον χώρο και στην θέση που θα κλιθούν να παίξουν και όχι σε ανηχοϊκές συνθήκες.

ΣΤ) Επέλεξα ηχεία με «φιλικό» τρόπο εκπομπής ως προς τον χώρο (Pluto).
 

zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Το σύστημα αποτελείται από :

1. Πηγές.

  • PC (Jriver, Foobar, AP, Daphile)
  • DIY CD-transport.
2. “DIY” Ηλεκτρονικό Crossover – Dac – Preamp, αποτελείται από:
  • ΜiniDsp 2x4
  • MiniDigi
  • CM6331A (USB to Spdif – I2S converter).
  • ALPS Μotorized volume pot.
  • DIY opamp gain stages
  • DIY, τροφοδοτικά.
  • DIY κουτί.
3. Ενισχυτές
  • DIY Gain-Clone LM3886 4 x 68 Watt.
  • Class-D (under construction).................
4. Ηχεία,
  • Audio Spectrum Athena (modified).
  • DIY Linkwitz Pluto clone.
  • DIY LXmini (under construction)………
5. Λοιπά.
  • DIY πολύμπριζο με AC meter, noise filter, surge suppressor & dc blockers.
  • DIY Rack (lack rack)
  • DIY Bass traps.
  • DIY όλα τα καλώδια.
  • Diffusers.
 



zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Πριν προχωρήσω και προκειμένου να γίνει κατανοητή η δομή του συστήματος, μπορείτε να δείτε το παρακάτω block διάγραμμα.

upload_2014-11-18_10-33-44.png
 




zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Τελειώνοντας με τις μπασοπαγίδες, ας δείξω και τα Helmholtz που χρησιμοποιούσα παλαιότερα.

Ήταν συντονισμένα στους 32Hz και έκαναν πολύ καλή δουλειά, αλλά είχαν πολύ χαμηλό Waf , οπότε έπρεπε να φύγουν.:(



Helmholtz traps.jpg
 



zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
PC

Χρησιμοποιώ ένα netbook από το οποίο έχω αφαιρέσει την μπαταρία και το τροφοδοτώ από ένα χαμηλού θορύβου medical grade τροφοδοτικό στο οποίο έχω προσθέσει ένα πυκνωτή Rubycon 10.0000μF.

Επίσης έχει γίνει optimization στα win7 σύμφωνα με αυτόν τον οδηγό.

Επίσης στο τέλος του optimization μπορούμε να ελέγξουμε την όποια βελτίωση (τουλάχιστον στο θέμα latency) με το DPC latency.
 



zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Να συμπληρώσω κάτι για τα DSP.

Είναι πολύ σημαντικό το volume control να γίνεται σε αναλογικό επίπεδο και όχι στο ψηφιακό.

Όταν χαμηλώνουμε την ένταση με ψηφιακό τρόπο, είτε από το media player, είτε από το DSP, αυτό που συμβαίνει είναι ότι χάνουμε bits και κατά συνέπεια χάνουμε και ανάλυση.

Στην περίπτωσή μου όταν χρησιμοποιούσα το ψηφιακό volume του DSP, από την μέση του volume και κάτω ήταν πολύ έντονο το φαινόμενο, ενώ υπήρχε σε μικρότερο βαθμό βέβαια μέχρι και το τέρμα του volume.

Στην δική μου περίπτωση την λύση έδωσε ένα 6-κάναλο ALPS (μου περίσσεψαν και 2 κανάλια ;)).


Επιπλέον η χρήση ενός σταδίου εξόδου με τελεστικούς μετά το DSP, πρόσθεσε ταχύτητα και ατάκα στο σύστημα.
Συνεχίζω βέβαια να πειραματίζομαι με διάφορα στάδια εξόδου (διακριτά και μη), αλλά είμαι ούτως ή άλλος ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα.
 

zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Ο ενισχυτής είναι ένας 4-κάναλος Gainclone (LM3886), με 800VA μετασχηματιστή και πυκνωτές εξομάλυνσης 100.000uf (και κάτι ψιλά).

Ξεκίνησε την ζωή του σαν σαν 8-κάναλος με pcb δικής μου σχεδιάσης

IMG_0704.JPG



Στην παρούσα φάση και έχοντας περάσεις αρκετά revisions, είναι πλέον 4-κάναλος φτιαγμένος Point to Point.
IMG_2477.JPG
 



zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Ας πως μερικά πράγματα και για τον ενισχυτή.

Η ιστορία με τα τσιπάκια LM της National Semiconductors, ξεκίνησε περίπου πριν από 20 χρόνια με αφορμή τον ενισχυτή Gain-Card της 47 Labs και τα διθυραμβικά τότε σχόλια του 6moons.

Έκτοτε η κοινότητα του DIY ξεκίνησε σχεδόν με μανία την κατασκευή κλώνων της Gain-Card, σε όποια μορφή μπορεί να φανταστεί κανείς, inverted, non-inverted, bridged, parallel, ac coupled, dc coupled, ptp κτλ. μανία η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.

Η δική μου γνώμη για τους ενισχυτές αυτούς χωρίς βέβαια να τους έχω ακούσει όλους, είναι ενισχυτές που τους χαρακτηρίζει η Ισορροπία η Μουσικότητα και η Αξιοπιστία.

Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν έχουμε να κάνουμε με ενεργά ηχεία. Είναι πάααααρα πολύ εύκολο όταν δεν έχουμε πυκνωτές να προστατεύουν τα tweeter μας (cross), να τα πάρουμε στο χέρι από ένα μικρό τσαφ που έκανε κατά την εκκίνηση ο ενισχυτής, ή από ψαλιδισμό επειδή τον ζορίσαμε λίγο παραπάνω, ή ακόμα και από υψηλό dc offset.

Στην περίπτωση των Gain-Clone, όλες οι απαραίτητες προστασίες είναι ενσωματωμένες στο τσιπάκι, τυπικές τιμές dc offset στους Gain-clones είναι μεταξύ 20-30mV, ενώ με προσεκτικό ματσάρισμα των υλικών μπορεί να κατέβει και στα 3mV όπως στην περίπτωσή του δικού μου ενισχυτή. Οπότε ρελέδες στην έξοδο και κυκλώματα dc servo είναι μάλλον υπερβολή παρά ανάγκη.

Ένα επιπλέον μέτρο προστασίας που υιοθέτησα και με έχει σώσει πολλές φορές είναι η χρήση διακοπτών ξεχωριστά για κάθε κανάλι. Έτσι όταν θέλω να μετρήσω π.χ το αριστερό woofer έχω κλειστά τα tweeter κοκ.
Είναι πολύ εύκολο όταν έχεις να κάνεις με πολλά κανάλια να συνδέσεις λάθος κανάλι σε λάθος μονάδα και τότε........ :o
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.313
Μηνύματα
2.858.211
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top