Dolby Atmos - Δεδομενα και διαφορες στην μιξη

Μηνύματα
4.462
Reaction score
7.734
1653832105203.png


Ο Roger Baltensperger ειναι μηχανικος ηχου και λειτουργει το δικο του Tonstudio. Ασχολειται με παραγωγες ταινιων, σειρων και μουσικης σε 3D Format Dolby Atmos αλλα και Auro 3D.

Σε παραγωγες ταινιων dolby atmos για τον κινηματογραφο χρησιμοποιουνται κατα κανονα 128 Objects. 10 απο αυτα χρησιμοποιουνται για το λεγομενο <<Bed>> 7.1 συν τα 2 καναλια οροφης και κατοπιν τα υπολοιπα 118 μπορουν ελευθερα να τοποθετηθουν στον χωρο. Για την μεταφορα ομως της ταινιας σε ενα μεσο οπως το blue ray πρεπει εξαιτιας των τεχνικων περιορισμων (bitrate & Daten) να μειωθουν στα λεγομενα Object – Gruppen τα οποια και ειναι 16 τον αριθμο. Γενικα ειναι μια δυναμικη διεργασια οπου γινεται προσπαθεια παρα τον περιορισμο των αντικειμενων να αποφευχθει μια αντιληπτη διαφορα στο ηχητικο αποτελεσμα. Σεκαθε περιπτωση ομως προκειται για εναν συμβιβασμο απο την στιγμη που εχουμε αυτη την μειωση σε αντικειμενα.



Οσον αφορα τα καναλια οροφης θα μπορουσε κανεις να διατηρησει 2 μονον καναλια αλλα σε αυτη την περιπτωση δεν μπορει να υπαρξει κινηση μπρος πισω και το αντιστροφο. Θεωρητικα μπορει κανεις να χρησιμοποιησει τα 2 καναλια οροφης του <<Bed>> αλλα τοτε θα εχουμε ηχο μονον κατω ή πανω. Με 4 ηχεια υψους η μετακινηση ενος αντικειμενου ενεργοποιει και τα 4 δημιουργοντας στον μεσο μια phantom πηγη ηχου.

Κατα την μιξη ενος dolby atmos και την κινηση των αντικειμενων στον χωρο δεν γνωριζει βεβαια ο μηχανικος ηχου των αριθμο των ηχειων και την διαταξη του σετ απ του τελικου καταναλωτη. Το ελαχιστα αποδεκτο συμφωνα με την αποψη του Roger ειναι μια διαταξη 5.1.4 , βεβαια θα μπορουσε κανεις να τοποθετησει μονον 2 οροφης αλλα δεν θα ειχε ικανοποιητικο αποτελεσμα για τους ανωτερω λογους.

Για μιξεις dolby atmos για οικιακο κινηματογραφο υπηρχε η συσταση να χρησιμοποιηθει κατα την μιξη η διαταξη 7.1.4 ενω για μουσικη 9.1.4. Αυτη ειναι και η διαταξη που χρησιμοποιει ο Roger στο στουντιο για τις μιξεις του.
1653832264620.png

Τι γινεται ομως με την προσθηκη ακομη 2 ηχειων οροφης δλδ 6 συνολικα ηχειων υψους?

Η τοποθετηση 6 ηχειων ηταν αρχικα η προταση/συσταση της dolby για μιξεις υλικου για οικιακο κινηματογραφο πριν ξεκινησει η ιστορια με την 3D μουσικη. Παντα υπαρχει η συζητηση σχετικα με την τοποθετηση των μπροστινων ηχειων υψους και την γωνια ανυψωσης τους, για παραδειγμα εαν προτιμουμε τα μπροστινα ηχεια υψους να ειναι πιο κοντα στα μπροστινα καναλια ετσι ωστε να βρισκεται πιο κοντα σε μια διαταξη Auro 3D ή εαν θελουμε να ακολουθησουμε την γωνια των 45 μοιρων που προτεινει η dolby κατι που σημαινει πλεον οχι heights αλλα top πανω περιπου απο τα frontwides μονο που σε αυτη την τελευταια περιπτωση λειπει η ακουστικη συνδεση με τα προστινα κατι που πρωτα απ ολα στην μουσικη ειναι μη καταλληλο. Μια γωνια 30-35 μοιρων ειναι σε αυτη την περιπτωση καταλληλη και ειναι κατι που εχει εφραμοσει ο Roger στο δικο του στουντιο, Ειναι ενας συμβιβασμος ετσι ωστε να μπορει κανεις να δουλευει ολα τα φορμα χωρις να αναγκαζεται να μετακινει τα ηχεια.

Οταν εχουμε τωρα 4 ηχεια υψους και επιπλεον 2 ηχεια οροφης τοτε η κινηση ενος αντικειμενου ενεργοποιει τα αντιστοιχα ηχεια και δεν υπαρχει η αναγκη ενος ηχου phantom στο κεντρο κατι που αυξανει την ευκρινεια και αποτελει πλεονεκτημα. Εαν εχουμε για παραδειγμα ενα αντικειμενο που βρισκεται ακριβως πανω απο τον ακροατη τοτε στην περιπτωση των 4 ηχειων θα πρεπει για τους ανωτερω λογους να ενεργοποιηθουν και τα 4 ηχεια. Εαν ομως ενας επεξεργαστης οπως για παραδειγμα ο τρινοφ γνωριζει οτι υπαρχουν ηχεια οροφης τοτε ενεργοποιει μονον τα ηχεια οροφης. Ενα αντικειμενο δεν σημαινει οτι πρεπει απαραιτητα να βρισκεται σε κινηση. Το τελικο αποτελεσμα εξαρταται σε μεγαλο βαθμο απο τον μηχανικο ηχου που πραγματοποιει και την μιξη. Σε περιπτωσεις μπορει να ακουγεται πιο ευχαριστα το αποτελεσμα μιας πηγης phantom στον κεντρο απο 4 ηχεια υψους σε συγκριση με την ενεργοποιση 2 ηχειων οροφης για ενα στασιμο αντικειμενο πανω απο το κεφαλι μας, εξαιτιας και της μικρης αποστασης αυτων των 2 ηχειων απο τον ακροατη. Σε γενικες γραμμες το τελικο αποτελεσμα επιρρεαζεται σε μεγαλο βαθμο απο τον μηχανικο ηχου που πραγματοποιει την μιξη ή και τον σκηνοθετη και βεβαιως βεβαιως ειναι και θεμα χρονου, δουλειας και κοστους.

Μια διαταξη 9.1.6 μπορει να αφησει ανηκανοποιητο τον ακροατη εαν η μιξη εξαιτιας διαφορων παραγοντων δεν ειναι αυτη που θα επρεπε να ειναι με απλα λογια.

Υπαρχει επισης μια παραξηγηση που καλο θα ηταν να λυθει αναμεσα σε κινηματογραφικες μιξεις στις οποιες κινουνται πολλα αντικειμενα και στο τι βλεπει ο ακροατης ως κινουμενα αντικειμενα σε εναν επεξεργαστη οπως ο τρινοφ. (2 αντικειμενα για παραδειγμα που δεν κινουνται στον χωρο)

Γνωριζω απο αμερικανους συναδελφους που φτιαχνουν ταινιες για την Disney και Skywalker οτι συχνα απο τα 128 αντικειμενα δεν φτιαχνουν απλα μια μιξη με 16 αλλα χρησιμοποιουν εναν κομπιουτερ ως μηχανη ηχογραφησης και παιζουν ολοκληρη την μιξη με τα 128 αντικειμενα σε ενα προπαρασκευασμενο <<Object - Bed>>. Φτιαχνουν για παραδειγμα ενα 7.1 με 4 αντικειμενα επανω και ηχογραφουν την αρχικη μιξη των 128 αντικειμενων ετσι ωστε η κινηση των διαφορων αντικειμενων να <<εισρευσουν>> στην νεα μιξη. Ετσι το γεγονος οτι αντικειμενα στην τελικη μιξη δεν μετακινουνται δεν σημαινει οτι η κινηση αυτη δεν υπαρχει και με αυτον τον τροπο που περιγραφηκε πιο πανω ερχεται κανεις πλησιαστερα στην αρχικη κινηματογραφικη μιξη.

Ετσι δεν σημαινει αυτοματως πως η απουσια αντικειμενων ειναι Fake Atmos ή Upmix. Ειναι πιθανον να εχει πραγματοποιηθει η μιξη με την ανωτερω μεθοδο.

Τελος η κουβεντα επιστρεφει στον πληθος των καναλιων και την διαταξη των ηχειων στον χωρο.

Σε καθε περιπτωση μπορει ο Roger να προσυπογραψει οτι μια διαταξη 5.1.4 εχει λογικη και ειναι προτιμοτερη απο την διαταξη 7.1.2 αν και για κινηματογραφο μια διαταξη 7.1.4 αποτελει Standard.

 


alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.598
Reaction score
27.943
Γνωριζω απο αμερικανους συναδελφους που φτιαχνουν ταινιες για την Disney και Skywalker οτι συχνα απο τα 128 αντικειμενα δεν φτιαχνουν απλα μια μιξη με 16 αλλα χρησιμοποιουν εναν κομπιουτερ ως μηχανη ηχογραφησης και παιζουν ολοκληρη την μιξη με τα 128 αντικειμενα σε ενα προπαρασκευασμενο <<Object - Bed>>. Φτιαχνουν για παραδειγμα ενα 7.1 με 4 αντικειμενα επανω και ηχογραφουν την αρχικη μιξη των 128 αντικειμενων ετσι ωστε η κινηση των διαφορων αντικειμενων να <<εισρευσουν>> στην νεα μιξη. Ετσι το γεγονος οτι αντικειμενα στην τελικη μιξη δεν μετακινουνται δεν σημαινει οτι η κινηση αυτη δεν υπαρχει και με αυτον τον τροπο που περιγραφηκε πιο πανω ερχεται κανεις πλησιαστερα στην αρχικη κινηματογραφικη μιξη.
Έξυπνο, γιατί έτσι κάνει ο μηχανικός ότι θέλει και όχι ότι θέλει ο renderer στον AVR.
Και βασικά, αυτό κάνει αυτόματα ο render του Auro3D στην μίξη. Ο μηχανικός δουλεύει ένα object (ναι μπορεί να έχει objects το Auro3D αλλά μόνο στην μίξη), δουλεύει positions και 3D reverbs του object, και μόλις τελειώσει όλο αυτό το πακέτο γίνεται κανάλια ήχου. Μετά ο κάθε ήχος πάει στο αντίστοιχο κανάλι ως waveform.
Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να βάλει και πολλά παραπάνω objects στην κινηματογραφική version της ταινίας, αλλά θέλει πολύ παραπάνω χρόνο και βέβαια χρήμα.

Πιθανότατα να πήραν την ιδέα από το workflow του Auro3D.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.598
Reaction score
27.943
Έξυπνο, γιατί έτσι κάνει ο μηχανικός ότι θέλει και όχι ότι θέλει ο renderer στον AVR.
Διόρθωση, ο renderer στο export των Pro Tools.
 

Μηνύματα
4.462
Reaction score
7.734
Έξυπνο, γιατί έτσι κάνει ο μηχανικός ότι θέλει και όχι ότι θέλει ο renderer στον AVR.
Σε αυτο το σημειο αναφερει οτι με αυτη την τεχνικη εχει ο υπευθυνος μιξης περισσοτερο ελεγχο στην μορφη του τελικου προιοντος και δεν εξαρταται απο το τι φτιαχνει κατοπιν ο receiver και αυτο γινεται αντιληπτο στο τελικο αποτελσμα οπου η αποφαση δεν αφηνεται σε καποια συσκευη που ο ιδιος ως μηχανικος δεν γνωριζει.
Πάρε κόσμε κανάλια . Πάρε πάρε .
Απαραιτητα τα καναλια ειδικα στο ανω επιπεδο για να.......απογειωθει ενα συστημα :biggrin:
 

Μηνύματα
27.206
Reaction score
25.180
Ναι αλλά όπως αντιλαμβάνεσαι το παραχ@ζουμε το έργο με τα κανάλια.
Συχαίνωμαι που το λέω ,αλλά τόσα κανάλια δεν χωράνε σε κανένα οικιακό setup , τυπικού σαλονιού που έχουν οι περισσότεροι .
Μιλάμε ,μιλάνε για αποκλειστικά dedicated rooms , που στην ευρώπη δεν υπάρχει ο χώρος.
Στην Αμερική υπάρχει βέβαια , όχι σε όλους , η πλέμπα βέπει ακόμα dvd σε 3,0 σύστημα ,με 32 ίντσες tv.
Στο us λοιπόν που έχει τα χρήματα και το απαραίτητο τυπικό 8άρι σπίτι (classic american eight) ναι παίζει και dedicated στο basement , ένας χώρος laundry , drying , ironing , ο άλλος dedicated .
Το κάνουν για πλάκα οι αμερικάνοι .
ΟΜΩΣ έχουν χώρο , όσοι έχουν , έχουν μία τράπεζα από πίσω που σπρώχνει γερά ,και γενικότερα όλη αυτή η βιομηχανία ανθεί .
Σε ποιό μέσο τυπικό ευρωπαϊκό σπίτι μπορείς να κάνεις κάτι τέτοιο ? μιλάμε για 7.1.4 σαν απόλυτο μίνιμουμ από ότι είπες.
Αντε και έψησες την οικοδέσποινα για τα 7.2 ή τα 7.4 οκ .
Τα 4 στο ταβάνι πως θα τα βολέψεις να μην ενοχλούν να μην φαίνονται , να είναι κρυμμένα χωρίς καλώδια κλπ.
Γυψοσανίδες και το όργιο μεγαλώνει .
Το σπίτι θα γίνει κυριολεκτικά bordello , για όσο καιρό διαρκέσει αυτό το πανηγύρι . Το διαζύγιο θα το έχεις στο τσεπάκι , και δεν ξέρω αν αξίζει τον κόπο .
Αφήνω τα έξοδα τελευταία γιατί όσα ξέρει ο νοικοκύρης......
Αυτάάάά.
 

Μηνύματα
2.748
Reaction score
1.380
Μιλάει για 5.1.4 στο σπίτι..
Το 7.1.4 είναι το στάνταρ για τον κινηματογράφο
 

billpeppas

A/V "Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.495
Reaction score
5.652
Εγω πάντως στα κρύβω όσα ηχεία και αν θες να βάλεις :D
Προτιμώ βεβαίως να μπω πριν τους μπογιατζήδες, κλπ, αλλά και έτοιμο αν τον έχεις τον χώρο, με μερεμέτια δυστυχώς, δεν γίνεται αλλιώς, εξαφανίζονται και ηχεία bookshelf στο ταβάνι.

Τα προβλήματα έρχονται σε "ασυμβίβαστες" περιπτώσεις, που δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι, αν προϋπάρχει γυψοσανίδα π.χ., αν στις ιδανικές θέσεις ηχείων υπάρχουν joints π.χ. τον τρώμε, και πάμε σε "συμβιβασμούς"... που συνήθως φέρνουν παραπάνω μερεμέτια, αλλά με εμπιστοσύνη, υπομονή από την W(AF) γίνονται αόρατα ή έστω σχεδόν αόρατα :D

Κι εγω για σπίτι αν το budget δεν, ή ο χώρος είναι δύσκολος, ή η γυναίκα δαγκώνει, προτιμώ 5.1.4 ως "minimum" για immersive setup. Δεν θα έβαζα 7 bed αφήνωντας 2 μοναχούλια στα υψηλά ύψη :D
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.598
Reaction score
27.943
Σε αυτο το σημειο αναφερει οτι με αυτη την τεχνικη εχει ο υπευθυνος μιξης περισσοτερο ελεγχο στην μορφη του τελικου προιοντος και δεν εξαρταται απο το τι φτιαχνει κατοπιν ο receiver και αυτο γινεται αντιληπτο στο τελικο αποτελσμα οπου η αποφαση δεν αφηνεται σε καποια συσκευη που ο ιδιος ως μηχανικος δεν γνωριζει.
Ε ναι, τα ίδια λέω. 🙂
Μια χαρά κατάλαβα τι κάνει.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.598
Reaction score
27.943
Μιλάει για 5.1.4 στο σπίτι..
Το 7.1.4 είναι το στάνταρ για τον κινηματογράφο
To 7.1.4 είναι το default layout των studios για Home Cinema.

Το αντίστοιχο κινηματογράφου είναι 9.1.6
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
14.598
Reaction score
27.943
Ναι αλλά όπως αντιλαμβάνεσαι το παραχ@ζουμε το έργο με τα κανάλια.
Συχαίνωμαι που το λέω ,αλλά τόσα κανάλια δεν χωράνε σε κανένα οικιακό setup , τυπικού σαλονιού που έχουν οι περισσότεροι .
Μιλάμε ,μιλάνε για αποκλειστικά dedicated rooms , που στην ευρώπη δεν υπάρχει ο χώρος.
Στην Αμερική υπάρχει βέβαια , όχι σε όλους , η πλέμπα βέπει ακόμα dvd σε 3,0 σύστημα ,με 32 ίντσες tv.
Στο us λοιπόν που έχει τα χρήματα και το απαραίτητο τυπικό 8άρι σπίτι (classic american eight) ναι παίζει και dedicated στο basement , ένας χώρος laundry , drying , ironing , ο άλλος dedicated .
Το κάνουν για πλάκα οι αμερικάνοι .
ΟΜΩΣ έχουν χώρο , όσοι έχουν , έχουν μία τράπεζα από πίσω που σπρώχνει γερά ,και γενικότερα όλη αυτή η βιομηχανία ανθεί .
Σε ποιό μέσο τυπικό ευρωπαϊκό σπίτι μπορείς να κάνεις κάτι τέτοιο ? μιλάμε για 7.1.4 σαν απόλυτο μίνιμουμ από ότι είπες.
Αντε και έψησες την οικοδέσποινα για τα 7.2 ή τα 7.4 οκ .
Τα 4 στο ταβάνι πως θα τα βολέψεις να μην ενοχλούν να μην φαίνονται , να είναι κρυμμένα χωρίς καλώδια κλπ.
Γυψοσανίδες και το όργιο μεγαλώνει .
Το σπίτι θα γίνει κυριολεκτικά bordello , για όσο καιρό διαρκέσει αυτό το πανηγύρι . Το διαζύγιο θα το έχεις στο τσεπάκι , και δεν ξέρω αν αξίζει τον κόπο .
Αφήνω τα έξοδα τελευταία γιατί όσα ξέρει ο νοικοκύρης......
Αυτάάάά.
Σε γενικές γραμμές συμφωνώ. Το μεγαλύτερο πρόβλημα στα σαλόνια δεν είναι τα ηχεία ύψους αλλά τα 3-4 subs. Σε αρκετά δωμάτια και τα 2 subs. Τα ύψους στην τελική και ακριβώς πάνω από τα beds να τα βάλεις στο ταβάνι και να είναι και άσπρα να μην φαίνονται δεν χάλασε και ο κόσμος. Ή και enabled, κατά περιπτώσεις και ανάλογα το ηχείο και το ύψος ταβανιού ίσως να είναι και καλύτερα, σύμφωνα και με την Dolby.

Αλλά NAI. Έχουμε την τάση να προτείνουμε λύσεις λες και ο άλλος έχει ντεφάκτο ειδικό χώρο, λεφτά, τη διάθεση μας ή τρέλα μας κ.α.
 

Μηνύματα
4.462
Reaction score
7.734
Ναι αλλά όπως αντιλαμβάνεσαι το παραχ@ζουμε το έργο με τα κανάλια.
Συχαίνωμαι που το λέω ,αλλά τόσα κανάλια δεν χωράνε σε κανένα οικιακό setup , τυπικού σαλονιού που έχουν οι περισσότεροι .
Μιλάμε ,μιλάνε για αποκλειστικά dedicated rooms , που στην ευρώπη δεν υπάρχει ο χώρος.
Στην Αμερική υπάρχει βέβαια , όχι σε όλους , η πλέμπα βέπει ακόμα dvd σε 3,0 σύστημα ,με 32 ίντσες tv.
Στο us λοιπόν που έχει τα χρήματα και το απαραίτητο τυπικό 8άρι σπίτι (classic american eight) ναι παίζει και dedicated στο basement , ένας χώρος laundry , drying , ironing , ο άλλος dedicated .
Το κάνουν για πλάκα οι αμερικάνοι .
ΟΜΩΣ έχουν χώρο , όσοι έχουν , έχουν μία τράπεζα από πίσω που σπρώχνει γερά ,και γενικότερα όλη αυτή η βιομηχανία ανθεί .
Σε ποιό μέσο τυπικό ευρωπαϊκό σπίτι μπορείς να κάνεις κάτι τέτοιο ? μιλάμε για 7.1.4 σαν απόλυτο μίνιμουμ από ότι είπες.
Αντε και έψησες την οικοδέσποινα για τα 7.2 ή τα 7.4 οκ .
Τα 4 στο ταβάνι πως θα τα βολέψεις να μην ενοχλούν να μην φαίνονται , να είναι κρυμμένα χωρίς καλώδια κλπ.
Γυψοσανίδες και το όργιο μεγαλώνει .
Το σπίτι θα γίνει κυριολεκτικά bordello , για όσο καιρό διαρκέσει αυτό το πανηγύρι . Το διαζύγιο θα το έχεις στο τσεπάκι , και δεν ξέρω αν αξίζει τον κόπο .
Αφήνω τα έξοδα τελευταία γιατί όσα ξέρει ο νοικοκύρης......
Αυτάάάά.
το θεμα αποτελει και αντικειμενο συζητησης μεταξυ των ειδικων του χωρου. Στην ουσια γινεται συζητηση σχετικα με το σετ απ σε ενα στουντιο και τις διαφορες αποκλισεις ενος πολυκαναλου σετ απ σε οικιακο χωρο. το βασικο προβλημα ειναι οτι ο μηχανικος που εργαζεται στο στουντιο εχει το basic layout αλλα προκαλει ερωτηματικα ποσο κοντα στο αποτελεσμα βρισκεται ο τελικος καταναλωτης με το δικο του πληθος και διαταξη ηχειων. Δεν ειναι τοσο απλο οσο το δικαναλο. Me 2 μονον ηχεια στο ανω επιπεδο το αποτελεσμα θα ειναι αρκετα μακρια απο αυτο που δημιουργησε ο μηχανικος στην μιξη.

Συμφωνα με τον Roger το ελαχιστα αποδεκτο για ενα ικανοποιητικο αποτελσμα ειναι μια διαταξη 5.1.4 σε ενα σπιτι ενω εξτρα καναλια οπως sb ή fw ειναι ενα θεμα που εχει να κανει και με αλλους παραγοντες οπως γυναικα ,παιδια κτλπ.
Παντως ναι μεν εχει καθιερωθει για τον οικιακο κινηματογραφο ενα standard 7.1.4 αλλα σε καθε περιπτωση μια διαταξη 5.1.4 ειναι καλυτερη σε συγκριση με μια διαταξη 7.1.2
 



Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.599
Μηνύματα
2.865.477
Members
37.933
Νεότερο μέλος
alkapsal
Top