Kef Cantata αναπαλαίωση (restoration)

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Το Cantata της Kef είναι ένα πολύ γνωστό ηχείο της δεκαετίας του '70. Οι μονάδες του, B139, B110 και Τ52, είναι πλέον κλασικές και μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον των περισσότερων κατασκευαστών τότε.
Τα γενικά του χαρακτηριστικά υπάρχουν εδώ: https://www.hifiengine.com/manual_library/kef/cantata.shtml
όπως και στην επίσημη σελίδα της εταιρίας: http://international.kef.com/explore-kef/kef-museum/1970s/corelli-calinda-and-cantata-1976-81
καθώς και άφθονες αναφορές στο διαδίκτυο και φωτογραφίες.

Κατά την πάγια τότε τακτική της Kef υπήρχε σε εμπορική μορφή, έτοιμο δηλαδή, αλλά και σε μορφή κιτ, για όσους επιθυμούσαν να βάλουν την προσωπική τους πινελιά στην κατασκευή του.

Το συγκεκριμένο ηχείο είναι από κιτ της εταιρίας και ανήκει στον φίλο Κώστα. Ο Κώστας, αν και διαθέτει και σύγχρονο ηχείο, αρέσκεται στις εναλλαγές για να έχει και τον ήχο του τότε για συντροφιά.
Το ηχείο αγοράστηκε μεταχειρισμένο από τον Κώστα και είναι κατασκευής 1979.
Έφτασε στα χέρια μου με σκοπό την αποκατάσταση του και τον έλεγχο τυχών προβλημάτων του.

Σε γενικές γραμμές τα προβλήματα που εντόπισα στο ηχείο μπορούν να ενταχθούν σε τρεις κατηγορίες:

Η πρώτη, που βέβαια είναι αναμενόμενη, εξαιτίας του αδυσώπητου χρόνου. Γήρανση των υλικών του, βασικά πυκνωτών, ξεθώριασμα καμπίνας και πολλαπλά χτυπηματάκια της, καθώς και οι λογικές του παρελθόντος για πολύ λεπτά καλώδια και ελατηριωτές επαφές.

Η δεύτερη αφορά κάποιες κακοτεχνίες στην κατασκευή, λόγο έλλειψης εμπειρίας του αρχικού ιδιοκτήτη και συναρμολογητή. Βασικά η στερέωση της αποσπώμενης μπάφλας δεν ήταν αυτή που έπρεπε, αφού οι περισσότερες βίδες της ήταν σχεδόν στον αέρα και δεν έδεναν καλά. Ένα νεύρο στο εσωτερικό δεν είχε στερεωθεί καθόλου με αποτέλεσμα να ταλαντώνει καθώς και το αφρολέξ που μπήκε για στεγανοποίηση είχε διαλύσει.

Η τρίτη κατηγορία αφορούσε μια επισκευή του παρελθόντος που είχε γίνει, για να το πω ευγενικά, εντελώς πρόχειρα και με ότι υλικά βρέθηκαν. Συγκεκριμένα στο ηχείο αυτό υπάρχει, μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη, η δυνατότητα επιλογής της στάθμης του μεσαίου και του tweeter σε τρεις θέσεις. Αυτό γίνεται με την εμπλοκή βατικών αντιστάσεων 2,2 Ωμ. Όταν κάηκαν δύο από αυτές, μία σε κάθε ηχείο, στην θέση τους μπήκαν αντιστάσεις 10 Ωμ στο ένα ηχείο, αντί για 2,2, ενώ στο άλλο ένας συνδυασμός αντιστάσεων 8,2 και 1,2 Ωμ, δηλαδή σύνολο 9,4 Ωμ, πάλι αντί για 2,2. Είχαν μάλιστα στερεωθεί με ισχυρή σιλικόνη και ήταν πασαλειμμένη όλη η γύρω περιοχή του κυκλώματος διαχωρισμού.

Πάμε να δούμε τις εργασίες αποκατάστασης...
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Το πρώτο που έγινε ήταν να λυθεί το ηχείο και να πάει σε ξυλουργείο για επισκευή των χτυπημάτων και λουστράρισμα, ώστε να επανέλθει η αρχική του λάμψη.
Πριν το λουστράρισμα ανοίχτηκε τρύπα στην πλάτη του, για να τοποθετηθούν καινούριες μπόρνες, αφού οι προηγούμενες ήταν ελατηριωτές, κακής ποιότητας.
Επίσης στερεώθηκε καλά το νεύρο που φαίνεται στο κέντρο της κατασκευής.
Αυτή ήταν η μορφή της καμπίνας του, επιστρέφοντας από το ξυλουργείο:
Kef Cantata naked.jpg
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Στην παρακάτω φωτογραφία διακρίνεται γιατί η στήριξη των βιδών που δένουν την πρόσοψη δεν ήταν αυτή που έπρεπε. Έπιαναν επιφανειακά ή και καθόλου στα πηχάκια, αφήνοντας ουσιαστικά στον αέρα την πρόσοψη, πράγμα βέβαια επιβλαβές στην απόδοση του ηχείου.
cantata bef.jpg


Για να λύσω αυτό το πρόβλημα έκοψα καινούρια πηχάκια, τα οποία κόλλησα και βίδωσα επάνω στα υπάρχοντα. Έτσι πλέον υπάρχει πολύ καλή στήριξη για τις βίδες. Μάλιστα έκανα και πατούρες στις νέες βίδες ώστε να μην προεξέχουν και δημιουργηθεί η όποια ταλάντωση τους. Εδώ το μετά:
cantata after.jpg
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Επόμενο βήμα ήταν να εξασφαλιστεί το ερμητικό κλείσιμο της καμπίνας, αφού κάτι τέτοιο είναι ζωτικής σημασίας για αυτές τις σχεδιάσεις (κλειστή καμπίνα).
Όπως προείπα, αρχικά είχε τοποθετηθεί αυτοκόλλητο αφρολέξ, το γνωστό αεροστόπ, το οποίο με τα χρόνια είχε διαλύσει.
Αφού αφαιρέθηκε το αφρολέξ και καθαρίστηκαν τα υπολείμματα, πήρα αυτοκόλλητο λάστιχο, το έκοψα και κάλυψα όλες τις πλευρές στα σημεία επαφής με την πρόσοψη.
Έτσι η ορθή λειτουργία-φόρτιση της καμπίνας είναι εξασφαλισμένη για πολλά χρόνια.

cantata rubber.jpg
 
Last edited:

C

chrispo

Guest
Το λάστιχο που έβαλες, θα έχει άμεσες επιπτώσεις στον ήχο και μάλλον θα είναι αρνητικές. Αν μπορείς δοκίμασέ το και χωρίς αυτό. Φαντάσου να κλείνεις το καπάκι ενός έγχορδου οργάνου με λάστιχο αντίστοιχα , τι επίπτωση θα έχει στον ήχο του. ( π.χ. μια κλασσική κιθάρα). Μην ξεχνάς ότι το ηχείο ¨κουρδίστηκε ¨ χωρίς αυτό.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Το λάστιχο που έβαλες, θα έχει άμεσες επιπτώσεις στον ήχο και μάλλον θα είναι αρνητικές. Αν μπορείς δοκίμασέ το και χωρίς αυτό. Φαντάσου να κλείνεις το καπάκι ενός έγχορδου οργάνου με λάστιχο αντίστοιχα , τι επίπτωση θα έχει στον ήχο του. ( π.χ. μια κλασσική κιθάρα). Μην ξεχνάς ότι το ηχείο ¨κουρδίστηκε ¨ χωρίς αυτό.
Μπορείς σε παρακαλώ να μας διαφωτίσεις για τις <<αρνητικές επιπτώσεις>> που αναφέρεις.
Ποια ακριβώς χαρακτηριστικά του ηχείου θα διαφοροποιηθούν;
Αν έχεις διαθέσιμη και κάποια μέτρηση των δύο καταστάσεων, που να επιβεβαιώνει τα λεγόμενα σου, επίσης θα βοηθούσε ή έστω κάποιο διαδικτυακό σύνδεσμο.

Να σε ενημερώσω ότι όλες οι εταιρίες που οι καμπίνες τους έχουν αποσπώμενη πρόσοψη ή πλάτη χρησιμοποιούν κάποια ελαστική φλάντζα για σωστή εφαρμογή.
Επίσης να σε ενημερώσω ότι δεν υπάρχει <<καπάκι έγχορδου>>, αλλά όλο το σώμα του οργάνου είναι μια ενιαία κατασκευή.
 
Last edited:

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.049
Reaction score
20.457
Φαντάσου να κλείνεις το καπάκι ενός έγχορδου οργάνου με λάστιχο αντίστοιχα , τι επίπτωση θα έχει στον ήχο του.
Το ηχείο είναι ηλεκτρική μηχανή, όχι μουσικό όργανο.-
 

Μηνύματα
8.981
Reaction score
12.388
Μπορείς σε παρακαλώ να μας διαφωτίσεις για τις <<αρνητικές επιπτώσεις>> που αναφέρεις.
Ποια ακριβώς χαρακτηριστικά του ηχείου θα διαφοροποιηθούν;
Αν έχεις διαθέσιμη και κάποια μέτρηση των δύο καταστάσεων, που να επιβεβαιώνει τα λεγόμενα σου, επίσης θα βοηθούσε ή έστω κάποιο διαδικτυακό σύνδεσμο.

Να σε ενημερώσω ότι όλες οι εταιρίες που οι καμπίνες τους έχουν αποσπώμενη πρόσοψη ή πλάτη χρησιμοποιούν κάποια ελαστική φλάντζα για σωστή εφαρμογή.
Επίσης να σε ενημερώσω ότι δεν υπάρχει <<καπάκι έγχορδου>>, αλλά όλο το σώμα του οργάνου είναι μια ενιαία κατασκευή.
στα μεγαφωνα βαζουμε καποια ελαστικη φλαντζα...πριν τα βιδωσουμε στη καμπινα?:hi:
 

Μηνύματα
567
Reaction score
1.542
Φαντάσου να κλείνεις το καπάκι ενός έγχορδου οργάνου με λάστιχο αντίστοιχα , τι επίπτωση θα έχει στον ήχο του. ( π.χ. μια κλασσική κιθάρα). Μην ξεχνάς ότι το ηχείο ¨κουρδίστηκε ¨ χωρίς αυτό.
Καμία σχέση δεν έχουν μεταξύ τους τα μουσικά όργανα και τα ηχεία hi-fi (για την ακρίβεια με κανένα ηχείο παθητικό/ενεργό το όποιο τελοσπάντων μπορείς να συγκρίνει κάποιος ένα μουσικό όργανο). Σωστή η επισήμανση για ενιαία κατασκευή τα επιμέρους τμήματα μπορεί να χαρακτηρίζονται με ξεχωριστές ονομασίες (τάστα, γέφυρες, καπάκια, κλειδιά, κτλ) για πρακτικούς και ευνόητους λόγους αλλά κάθε μουσικό όργανο θεωρείται, χαρακτηρίζεται και αξιολογείται ως "ενιαία μονάδα".
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
στα μεγαφωνα βαζουμε καποια ελαστικη φλαντζα...πριν τα βιδωσουμε στη καμπινα?:hi:
Αυτό είναι δεδομένο, αν και τα περισσότερα πλέον woofer και mid διαθέτουν ελαστική φλάντζα από κατασκευής τους.
 

Μηνύματα
1.391
Reaction score
1.083
...Επίσης να σε ενημερώσω ότι δεν υπάρχει <<καπάκι έγχορδου>>, αλλά όλο το σώμα του οργάνου είναι μια ενιαία κατασκευή.
Όχι πως είναι το θέμα μας αλλά οι κλασικές & ακουστικές κιθάρες έχουν όλες καπάκι, έτσι ονομάζεται το πάνω μέρος. Στα specs αναφέρουν το top ξύλο που συνήθως είναι διαφορετικό από back & sides. Πολλές ηλεκτρικές έχουν καπάκι επίσης, ακόμα και οι μασίφ. Εκεί δεν είναι ακριβώς καπάκι αλλά διαφορετικό ξύλο κολλημένο, κλασικό παράδειγμα Gibson Les Paul: mahogany back - maple top. Καπάκια δύο έχει η ES-330 (στο avatar μου) μιας και είναι τελείως κούφια, ένα πίσω και ένα μπροστά που προσαρμόζονται στο σκελετό (sides).

Back to KEF.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Όχι πως είναι το θέμα μας αλλά οι κλασικές & ακουστικές κιθάρες έχουν όλες καπάκι, έτσι ονομάζεται το πάνω μέρος. Στα specs αναφέρουν το top ξύλο που συνήθως είναι διαφορετικό από back & sides. Πολλές ηλεκτρικές έχουν καπάκι επίσης, ακόμα και οι μασίφ. Εκεί δεν είναι ακριβώς καπάκι αλλά διαφορετικό ξύλο κολλημένο, κλασικό παράδειγμα Gibson Les Paul: mahogany back - maple top. Καπάκια δύο έχει η ES-330 (στο avatar μου) μιας και είναι τελείως κούφια, ένα πίσω και ένα μπροστά που προσαρμόζονται στο σκελετό (sides).

Back to KEF.
Το καπάκι, με την ευρύτερη έννοια, είναι αποσπώμενο κομμάτι της συνολικής κατασκευής, που μπορεί ανά πάσα ώρα και στιγμή να αφαιρεθεί εύκολα.
Στην κιθάρα, αυτό που ονομάζουμε καπάκι, είναι σταθερά συνδεδεμένο (κολλημένο) και πολλές φορές νευρωμένο με το υπόλοιπο σώμα του οργάνου.
Δεν έχει σχέση με την ονομασία που δίνουμε για χάρη συνεννόησης, ούτε μπορεί να στηριχθεί διαφορετικά.

Το εξάρτημα που, για παράδειγμα, σφίγγει στην βίδα ονομάζεται παξιμάδι, αλλά μόνο να το δαγκώσεις δεν μπορείς.:)
 

Μηνύματα
5.280
Reaction score
6.428
Rehdeko ηχεία που καλιμπραριστηκαν όπως τα μουσικά όργανα...από τον παππού...
Δεν βελτιώνονται..Ετσι και βάλεις λάστιχο ή αλλάξεις βάσεις σταματούν να κελαηδουν !! :):cautious:
Την κελαηδοσχολη έχουν αποφοιτήσει και εφαρμόζουν και άλλες ειδικα αγγλικές εταιρίες...
 

Μηνύματα
1.391
Reaction score
1.083
Το καπάκι, με την ευρύτερη έννοια, είναι αποσπώμενο κομμάτι της συνολικής κατασκευής, που μπορεί ανά πάσα ώρα και στιγμή να αφαιρεθεί εύκολα.
Στην κιθάρα, αυτό που ονομάζουμε καπάκι, είναι σταθερά συνδεδεμένο (κολλημένο) και πολλές φορές νευρωμένο με το υπόλοιπο σώμα του οργάνου.
Δεν έχει σχέση με την ονομασία που δίνουμε για χάρη συνεννόησης, ούτε μπορεί να στηριχθεί διαφορετικά.

Το εξάρτημα που, για παράδειγμα, σφίγγει στην βίδα ονομάζεται παξιμάδι, αλλά μόνο να το δαγκώσεις δεν μπορείς.:)
Σωστά, γι' αυτό στα Αγγλικά ονομάζεται top. Οι παραδοσιακοί οργανοποιοί το έλεγαν καπάκι και πολλοί το έχουν μάθει έτσι.
 

Μηνύματα
567
Reaction score
1.542
Rehdeko ηχεία που καλιμπραριστηκαν όπως τα μουσικά όργανα...από τον παππού....
Ζητώ συγνώμη από τον PeterMeni για το OFF TOPIC και χωρίς επιθετική διάθεση προς εσάς SOCO αλλά το παραπάνω είναι μια από τους μεγαλύτερους urban θρύλους-ψέματα του HiFi τα μουσικά όργανα δεν καλιμπραρίζονται και αναφέρομαι αποκλειστικά στα όργανα κλασικής ορχήστρας κοινώς όργανα που δεν χρειάζονται την όποια ηλεκτρική ενέργεια για να ακουστούν. Κατασκευάζονται σωστά από την αρχή ή λάθος. Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένα πράγματα που μπορεί να γίνουν για το fine tuning ενός οργάνου τόσο στην διάρκεια της κατασκευής του αλλά και μετά την "αποπεράτωση" του. Kαι σας βεβαιώνω ότι στις δοκιμές του ως τελικό όργανο είτε πνευστό είτε έγχορδο είτε κρουστό υπάρχουν ουκ ολίγες διαδικασίες για να το "φέρουν". Στο τελικό αυτό στάδιο αν δεν πλήρει συγκεκριμένα standards πηγαίνει ή για καυσόξυλα ή για ανταλλακτικά (τουλάχιστον από σοβαρές εταιρείες που δεν παίζουν το όνομα τους με τίποτα). Τώρα τι σχέση μπορεί να έχουν οι προδιαγραφές, ιδιότητες, ηχητική συμπεριφορά μιας ακουστικής γέφυρας ενός πιάνου πχ και ενός ηχείου με ξεπερνάει. Και πως ένα ηχείο που καλείτε να αποδώσει ένα συγκεκριμένο φάσμα και πληθώρα οργάνων σχετίζεται με κατασκευή οργάνων που το καθένα έχει παντελώς διαφορετικά κριτήρια τόσο κατασκευής όσο και ακουστικής συμπεριφοράς με οδηγεί σε φρακταλιστικές αναζητήσεις. ;)
 


Μηνύματα
5.280
Reaction score
6.428
Ζητώ συγνώμη από τον PeterMeni για το OFF TOPIC και χωρίς επιθετική διάθεση προς εσάς SOCO αλλά το παραπάνω είναι μια από τους μεγαλύτερους urban θρύλους-ψέματα του HiFi τα μουσικά όργανα δεν καλιμπραρίζονται και αναφέρομαι αποκλειστικά στα όργανα κλασικής ορχήστρας κοινώς όργανα που δεν χρειάζονται την όποια ηλεκτρική ενέργεια για να ακουστούν. Κατασκευάζονται σωστά από την αρχή ή λάθος. Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένα πράγματα που μπορεί να γίνουν για το fine tuning ενός οργάνου τόσο στην διάρκεια της κατασκευής του αλλά και μετά την "αποπεράτωση" του. Kαι σας βεβαιώνω ότι στις δοκιμές του ως τελικό όργανο είτε πνευστό είτε έγχορδο είτε κρουστό υπάρχουν ουκ ολίγες διαδικασίες για να το "φέρουν". Στο τελικό αυτό στάδιο αν δεν πλήρει συγκεκριμένα standards πηγαίνει ή για καυσόξυλα ή για ανταλλακτικά (τουλάχιστον από σοβαρές εταιρείες που δεν παίζουν το όνομα τους με τίποτα). Τώρα τι σχέση μπορεί να έχουν οι προδιαγραφές, ιδιότητες, ηχητική συμπεριφορά μιας ακουστικής γέφυρας ενός πιάνου πχ και ενός ηχείου με ξεπερνάει. Και πως ένα ηχείο που καλείτε να αποδώσει ένα συγκεκριμένο φάσμα και πληθώρα οργάνων σχετίζεται με κατασκευή οργάνων που το καθένα έχει παντελώς διαφορετικά κριτήρια τόσο κατασκευής όσο και ακουστικής συμπεριφοράς με οδηγεί σε φρακταλιστικές αναζητήσεις. ;)
:rolleyes: έλα που μάλλον θες φρο υ δικες και όχι μαθηματικές αναζητήσεις για να κατανοήσεις τα γραφόμενα μου:D... αυτά πες τα σε harbeth, spendor που θέλουν και συγκεκριμένες βάσεις για να αποδώσουν,... όχι μεγάλης μάζας σίγουρα...
Το φρακταλ μπορεί να είναι δικό σου το καυσοξυλα είναι κλεμμενο:laugh:
 





Staff online

  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.310
Μηνύματα
2.858.128
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top