Max SPL για μικρόφωνα & ηχεία

stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
Εσκεμμένα αποφάσισα να περιγράψω το χαρακτηριστικό ‘’max SPL’’ σε ξεχωριστό άρθρο και να μη το ενσωματώσω στα ήδη ποσταρισμένα σχετικά άρθρα, λόγω της σημαντικότητας του στα πυκνωτικά μικρόφωνα αλλά και της μη σημαντικότητας του στα ηχεία αλλά και το ‘’παραμύθιασμα’’ που γίνεται στους καταναλωτές από ορισμένους κατασκευαστές.

‘’max SPL’’ για μικρόφωνα
Το χαρακτηριστικό ‘’max SPL’’ για ένα μικρόφωνο σημαίνει τον δυνατότερο ήχο (το δυνατότερο SPL) που μπορεί να συλλάβει το μικρόφωνο χωρίς παραμόρφωση .

Κανονικά , αυτό το ‘’max SPL’’ αναφέρεται σε 0,5 % παραμόρφωση στον 1 kHz . Πχ:

Maximum SPL (1 kHz at 1% THD, 1 kΩ load)
Omnidirectional: 116.7 dB


Να έχετε υπ’ όψη ότι η παρουσία ενός εξασθενητή (switch attenuator) στο μικρόφωνο μπορεί να επιτρέψει την αύξηση του SPL που μπορεί να απορροφήσει το μικρόφωνο πριν αρχίσει να παραμορφώνει.

Προφανώς λοιπόν , το ‘’max SPL’’ είναι ένα σημαντικό spec για πολλές εφαρμογές (πχ εάν το μικρόφωνο πρόκειται να δουλεύει συνέχεια μπροστά σε κάποιον τραγουδιστή που ‘’ουρλιάζει’’ , ή μπροστά σε Drums) και θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει επαρκώς τα αντίστοιχα SPL ...​

Ωστόσο , στα δυναμικά μικρόφωνα, σπάνια συναντάμε στα προσπέκτους, αξιολόγηση για ‘’max SPL’’. Ο λόγος για αυτό είναι ο σχεδιασμό τους.
Με απλά λόγια :
Τα δυναμικά μικρόφωνα δεν έχουν ενσωματωμένα κυκλώματα προενίσχυσης όπως τα πυκνωτικά και άρα μικροί θόρυβοι του περιβάλλοντος ‘’δεν’’ συλλαμβάνονται όπως με τα πυκνωτικά, στα οποία δυνατοί ήχοι από κοντά μπορούν να υπερφορτίσουν το κύκλωμα και να δημιουργήσουν παραμόρφωση.
Γι αυτό στα καλά πυκνωτικά πάντα θα βρείτε το spec ‘’max SPL’’.

Περισσότερες πληροφορίες στο άρθρο του Avsite :‘’Οδηγός για τα μικρόφωνα’’

‘’max SPL’’ για ηχεία
Πολλοί καταναλωτές κατά τη σύγκριση ‘’παρόμοιων’’ ηχείων, διαφόρων κατασκευαστών, εκτός από την rms power συγκρίνουν και τη ‘’ maximum SPL’’.
Το πρώτο το αναλύσαμε στο ξεχωριστό άρθρο με το ανωτέρω link και είδαμε τη σπουδαιότητα του.
Το δεύτερο όμως είναι σαν να συγκρίνουμε ‘’πατάτες με ντομάτες’’ - ανόμοια πράγματα.

Για το ‘’max SPL’’ ειδικότερα, κάθε κατασκευαστής έχει συχνά το δικό του τρόπο να παρουσιάζει αυτή την προδιαγραφή .
Επειδή υπάρχουν διάφορες μέθοδοι που ένας κατασκευαστής μπορεί να χρησιμοποιήσει , ο κάθ’ ένας τείνει να επιλέξει αυτή που κάνει το συγκεκριμένο του ηχείο να φαίνεται (χωρίς στην πραγματικότητα να είναι) καλύτερο.

Δυστυχώς για τον πελάτη τα ανωτέρω, κάνουν τη σύγκριση (στο χαρτί) δύο διαφορετικών ηχείων πολύ δύσκολη. Να γιατί σε άλλο άρθρο ανέφερα ότι ‘’τα αυτιά μας’’ θα πρέπει να είναι ο τελικός κριτής .

Ας εξετάσουμε γιατί δεν πρέπει να δίνουμε τη δέουσα σημασία στην προδιαγραφή ‘’max SPL’’
Ας δούμε λοιπόν μια μέθοδο που χρησιμοποιεί ένας κατασκευαστής για να μας δώσει αυτή την προδιαγραφή:

Πράγματι λέει την αλήθεια και για την ισχύ του ενισχυτή του (έστω 100 w rms) καθώς και για την προδιαγραφή ευαισθησίας των ηχείων του (sensitivity: έστω 95 db SPL ) και τα χρησιμοποιεί για τον υπολογισμό της ‘’max SPL’’ που μπορούν να παράγουν. Η αλχημεία είναι επειδή ο υπολογισμός γίνεται σε μια συγκεκριμένη συχνότητα και όχι σε πλήρη μπάντα ακουστικών συχνοτήτων (πχ μουσική...... ή pink noise).

Έστω όπως είπαμε για παράδειγμα τα ηχεία γράφουν :

SPL = 90 dB σε 1W στο 1 μέτρο:
Όταν τροφοδοτηθούν από τον ενισχυτή στο φουλ των 100 W ( ισοδύναμο με 20 dB κέρδους : 10log100/1 =20 db) το υπολογισμένο τότε ‘’max SPL’’ θα είναι :
90 + 20 = 110 dB SPL .
Αυτός αριθμός αυξάνεται συχνά και κατά 3 dB λόγω της ημιτονοειδούς μορφής του σήματος εισόδου και τότε : ‘’max SPL’’ = 110 + 3 = 113 dB !!!

Αυτό το ‘’max SPL’’ =113 dB δίνει έναν ΩΡΑΙΟ μεγάλο αριθμό που πολλοί κατασκευαστές χρησιμοποιούν για να κάνουν το προϊόν να φαίνεται όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκό σε σχέση με άλλα ανταγωνιστικά που δίνουν το spec με σωστά tests (πχ pink noise).

Δυστυχώς , για τον πελάτη που προσπαθεί να χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες για να συγκρίνει προϊόντα άλλων κατασκευαστών , αυτές δεν του παρέχουν την ακριβή εικόνα του πόσο δυνατά θα ακούγεται το ηχείο σε πραγματικές καταστάσεις (μουσική...) .

Οι προδιαγραφές λοιπόν Maximum SPL λοιπόν συνήθως υπολογίζονται και δεν μετριούνται και μάλιστα σε πολλά ηχεία να βρίσκουμε να δίνουν και 130 dB SPL ή και ακόμα περισσότερα αλλά στην πράξη πιθανόν να διαπιστώσετε, όταν τα ακούσετε, θα ακούγονται πολύ- πολύ κατώτερα.

Τύπος για τον υπολογισμό της μέγιστης Peak SPL ενός ηχείου
Calculator: Κάντε δικά σας παραδείγματα αυξομειώνοντας την ισχύ και την ευαισθησία εδώ:
Φυσικά αυτό το Calculator δεν λαμβάνει υπ’ όψη την ακουστική της αίθουσας που είναι τοποθετημένα τα ηχεία , το headroom του ενισχυτή ή τις θέσεις ακρόασης των ηχείων….

Θέματα του κλάδου της ‘’Ακουστικής’’
Κάθε μεγάφωνο σε ένα ηχείο πολλαπλών δρόμων (subwoofer – woofer – middle – tweeter) έχει διαφορετική ευαισθησία σε κάθε συχνότητα του ακουστικού φάσματος (20 – 20.000Hz).

Αυτό σημαίνει ότι το κάθε μεγάφωνο του ηχείου παράγει κάποιες συχνότητες δυνατότερα από άλλες .

  • Πχ τα woofers των 18'' (ιντσών) είναι ευαίσθητα σε χαμηλές συχνότητες και μπορούν να αναπαράγουν αυτές τις συχνότητες πολύ καλά (ανάλογα της κατασκευής τους) όμως όσο υψηλότερη είναι η συχνότητα , τόσο λιγότερο ευαίσθητα γίνονται.
  • Το ίδιο ισχύει και για τα tweetersπου μπορούν να αναπαράγουν τις υψηλές συχνότητες καλά , όχι όμως τις μεσαίες ή χαμηλές.
Επομένως για κάθε μεγάφωνο , αυτή η ευαισθησία δεν είναι γραμμική, πράγμα που σημαίνει ότι μία κατάλληλη συχνότητα εισόδου για ένα συγκεκριμένο μεγάφωνο του ηχείου (που δεν είναι κατάλληλη για τα άλλα μεγάφωνα) θα παράγει υψηλότερη SPL εξόδου για την ίδια ισχύ εισόδου .

Συμπέρασμα:
  • Άρα οι καταναλωτές να χρησιμοποιούν για τη σύγκριση τα αυτιά τους και όχι τα μάτια τους όταν πάρουν αποφάσεις για αγορά ηχείων για μια συγκεκριμένη εφαρμογή τους .
  • Και να θυμάστε , με ελάχιστα χρήματα , ο καθένας μπορεί να αγοράσει ένα SPL μετρητή και να διαπιστώσει μόνος του το ποιοι κατασκευαστές παρέχουν στους πελάτες τους πραγματικά σαφείς και ακριβείς προδιαγραφές .


Σχετικά θέματα στο avsite.gr :
Sound Power vs SPL
Οδηγός για ενισχυτές: Hi-Fi , PA , Μουσικών Οργάνων
Οδηγός για Μεγάφωνα – Ηχεία - Παράμετροι αυτών
Ολική Αρμονική Παραμόρφωση Ενισχυτή (THD)
Κατανόηση των όρων RMS & DynamicPower


Σκιαθίτης Στέφανος
Ηλεκτρονικός (συνταξιούχος) – Μηχανικός Μικροκυμάτων
 
Last edited:


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.563
Μηνύματα
2.865.673
Members
37.934
Νεότερο μέλος
corfu11
Top