Musique Concrete: Όταν τα... πεδία παίζει

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Musique concrete (σημαίνει στα γαλλικά ''συγκεκριμένη μουσική΄΄) καλείται μια φόρμα ηλεκτρονικής μουσικής προκύπτουσα χάρη σε κατάλληλη επεξεργασία και διαμόρφωση τμημάτων από φυσικούς και τεχνητούς ήχους.Συνιστά διαδικασία ανάδρομη της παραδοσιακής σύνθεσης (Musique Abstraite),όπου η μουσική συντίθεται σύμφωνα με συγκεκριμένη τονικότητα και κατόπιν ανατίθεται σε μουσικούς εκτελεστές.Στη συγκεκριμένη μουσική οι ήχοι πρώτα έχουν καταγραφεί και ύστερα δομούνται σύμφωνα με δεδομένη τονικότητα.Το ιδίωμα εξελίχθηκε κατά τις δεκαετίες 40-50 χάρη στην τεχνολογική πρόοδο των μικροφώνων,τη δημιουργική χειραγώγηση φωνογραφικών δίσκων και τη διάδοση στην αγορά μαγνητοταινιών ηχογράφησης,μέσου που διευκόλυνε την επαναληπτική αναπαραγωγή ήχων (tape loops).

Ο Pierre Schaeffer,ραδιοφωνικός εκφωνητής από το Παρίσι αφού εόρτασε την απελευθέρωση το 1944 παίζοντας επανειλημμένα τη "Μασσαλιώτιδα",εξέπεμψε τέσσερα χρόνια μετά υπό τον τίτλο "Κοντσέρτο Θορύβων" τις πειραματικές συνθέσεις:"Etude aux chemins de fer"(Σπουδή με τρένα),"Etude au piano I"(Σπουδή για πιάνο Ι) και "Etude aux casseroles" (Σπουδή με τηγάνια).Η εκτέλεση αυτών επιτάχυνε,επαναλάμβανε και έπαιζε με ανάποδη φορά καταγραφές ηχητικών πηγών όπως σφυρίχτρες τρένων,φορτηγίδες,σόλο πιάνο,κρουστά όργανα και κροταλίζοντα μαγειρικά σκεύη. Ο Schaeffer συνεργάστηκε, επίσης με τον έτερο πρωτοπόρο της συγκεκριμένης μουσικής Pierre Henry.Μαζί έδωσαν κλασσικά δείγματα όπως το "Symphonie pour un homme seul" (Συμφωνία για έναν άντρα μόνο).

Ο συνδυασμός με άλλα είδη ηλεκτρονικής μουσικής έδωσε τη σύνθεση του Edgar Varese, "Poeme Εlectronique" (Ηλεκτρονικό Ποίημα).Το έργο έκανε πρεμιέρα το 1958 στο Belgium World's Fair των Βρυξελλών, με τη χρήση 425 προσεκτικά τοποθετημένων ηχείων σε ειδικό περίπτερο σχεδιασμένο από τον Έλληνα αρχιτέκτονα και μουσικό Ιάννη Ξενάκη. Η Dame Hilda Tablet,περσόνα επινόηση του Henry Reed, ανήγγειλε τη δημιουργία της στη "Musique concrete renforcee".

Ο χαρακτηρισμός ΄΄Συγκεκριμένη΄΄ αποδόθηκε από την επιθυμία του Schaeffer να δείξει ότι απέβλεπε στην εξαγωγή των ''αφηρημένων΄΄ μουσικών αξιών,αφού πρώτη ύλη έγινε συμπαγές μουσικό υλικό από ηχητικά πεδία του περιβάλλοντος κόσμου στον οποίο είμαστε εκτεθειμένοι.

Η συμβατική μουσική δημιουργία ξεκινά από αφηρημένη νοητική σύλληψη για να καταλήξει σε δεδομένη σύνθεση και απόδοση.Μολονότι ο Schaeffer επιδίωκε ν'αντιταχθεί στις υπερβολές της αφηρημένης τέχνης που χαρακτήριζαν εκείνη την περίοδο,αυτό δεν εμπόδιζε την ανάκτηση της αφηρημένης υπόστασης η οποία όμως όφειλε κατ'αυτόν να επιστρέψει διαβαίνοντας μέσα από τις ΄΄Συγκεκριμένες΄΄ ηχητικές αξίες.

Κατά συνέπεια,η musique concrete απαρνήθηκε τους κοινούς περιορισμούς και συμβάσεις που χαρακτηρίζουν τη συνήθη μουσική δημιουργία.Δεν πρόκειται περί εμπνεύσεως που ρέει από την ψυχή των συνθετών σε μουσική στίξη και ερμηνευόμενη σε μεταγενέστερο χρόνο από έτερους μουσικούς ερμηνευτές.

Οι δημιουργοί της συγκεκριμένης μουσικής συνθέτουν υπό την έννοια ότι συναρμολογούν,τεμαχίζουν,συγκεντρώνουν,διαμορφώνουν και μοντάρουν.Μεταχειρίζονται κατά κανόνα ηχογραφημένους ήχους τους οποίους δύνανται να παίζουν με ανάδρομη φορά,να τους επιταχύνουν/επιβραδύνουν,παραμορφώνουν ή/και να τους παρεμβάλλουν τον ένα μες τον άλλον.Η μαγνητική ταινία και οι περιστροφείς αναλογικών δίσκων που αποτελούσαν τα πιό πρόσφορα μέσα εκείνης της εποχής καθίσταντο σε τούτο το πλαίσιο μουσικά όργανα και ΄΄ορχήστρα΄΄ συνάμα,δηλαδή απουσίαζαν οι μουσικοί ερμηνευτές με την κλασσική έννοια του όρου.

Το συγκεκριμένο μουσικό ιδίωμα βασίστηκε στη στουντιακή επεξεργασία ήχων και θορύβων της καθημερινότητας που είχαν προ-ηχογραφηθεί είτε σε αναλογικούς δίσκους (όπου εφαρμοζόταν η τεχνική δημιουργίας κλειστών κυκλικών αυλακιών στη θέση του συνεχόμενου σπειροειδούς από την περιφέρεια προς το κέντρο σε κάθε δίσκο σχηματίζοντας έτσι συνεχείς ηχητικούς βρόχους),είτε σε μαγνητική ταινία (τέλη της δεκαετίας του 40).

Οι ηχητικές συλλήψεις αναπτύσσονταν από το δημιουργό σε ολοκληρωμένες μουσικές συνθέσεις.Διακρίνονταν από την αμιγώς ηλεκτρονική μουσική-η οποία χρησιμοποιούσε γεννήτριες τόνων και ήχων.

Μολονότι κατά τις μεταγενέστερες δεκαετίες,η musique concrete αφομοιώθηκε και παραγκωνίστηκε από νεώτερα είδη ηλεκτρονικής σύνθεσης,η επίδραση και απήχηση αυτής σε δημοφιλή συγκροτήματα όπως οι Beatles,-στο τραγούδι Revolution 9- και οι Pink Floyd, είναι πασιφανής.

Η δημοτικότητά της επανήλθε κατά τις δεκαετίες 80-90.Καλλιτέχνες όπως ο Ray Buttigieg στις πειραματικές συνθέσεις του «Earth Noise» και «Sound Science Series» χρησιμοποιούν προκατασκευασμένους και προμελετημένους ήχους μέσω παλαιών και ριζοσπαστικών τεχνικών, με τη διαφορά ότι τώρα αυτό επιτυγχάνεται με τη μεσολάβηση ηχητικής δειγματοληψίας (sampling αντί της παραδοσιακής μαγνητοταινίας.

Η θεμελιώδης επίδραση των έργων του Schaeffer στα σύγχρονα ηλεκτρονικά ιδιώματα διακλαδίζεται σε δύο σκέλη:
Καταρχάς,σε σύγκλιση με τις ανορθόδοξες τεχνικές σύνθεσης του John Cage,εξέθρεψαν μαζί το κίνημα του μεταμοντερνισμού στη Μουσική.Ο Schaeffer απαρνήθηκε τις αίθουσες συναυλιών υπέρ των μέσων καταγραφής και αναπαραγωγής,αφού εκείνα πραγματοποιούσαν έναν νέο τρόπο βιώματος για τα μουσικά γεγονότα.Του έδωσε μάλιστα τον όρο "Ακουσματική εμπειρία"-παρμένο από τους Πυθαγορείους φιλοσόφους των οποίων οι μαθητές(ΑκουσματικοΙ) παρακολουθούσαν το διδάσκαλο ενώ εκείνος μιλούσε κρυμμένος πίσω από παραπέτασμα.

Οι concrete τεχνοτροπίες θα τελειοποιούνταν υιοθετημένες από τους DJ,τη hip-hop και τους μάστορες του sampling.Η καθιέρωση της ακουσματικής εμπειρίας ως τρόπου ζωής χάρη στη διάδοση της υψηλής πιστότητας,των ατομικών φορητών αναπαραγωγών και των ακροάσεων στο αυτοκίνητο,εμπλούτισε κάθε στιγμή διαθέσιμου χρόνου με αυτόνομα ηχητικά πεδία.

Δεύτερον,το ακουσματικό ιδεώδες της musique concrete ικανοποιούσε την ανάδειξη μίας αμιγώς ηχητικής πραγματικότητας,αποκομμένης από τις αρχικές πηγές παραγωγής και ανεξαρτητοποιημένης από την ανάγκη οπτικής επαφής με τον καλλιτέχνη.Αγγίζει έτσι τη μεταφυσική έννοια μίας ηλεκτρονικής οντότητας που θα εξελισσόταν σε αυθύπαρκτη μορφή ζωής.

H ολοένα αυξανόμενη απήχηση των μορφών ηλεκτρονικής μουσικής (electronica) στο ευρύ κοινό, είχε ως συνέπεια την αναβίωση της musique concrete. Καλλιτέχνες όπως οι Christian Fennesz, Francisco Lopez, και Scanner χρησιμοποιούν concrete τεχνοτροπίες στις συνθέσεις τους,παρόλο που αυτές είναι ήδη ταξινομημένες σε πιο οικείες κατηγορίες ηλεκτρονικής μουσικής όπως IDM ή downtempo. Άρθρα και κριτικές γύρω από τη musique concrete μπορεί να βρει κανείς δημοσιοποιημένα σε μουσικά περιοδικά όπως το The Wire.

Σπουδαίοι εκπρόσωποι της μεταμοντέρνας περιόδου:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modernist_composers
Ιάνης Ξενάκης:http://el.wikipedia.org/wiki/Ιάννης_Ξενάκης

Χρησιμa λινκ
γιά τον ιδρυτή Pierre Schaeffer:
http://www.music.psu.edu/Faculty Pages/Ballora/INART55/concrete.html#
Pierre Boulez:
http://www.music.psu.edu/Faculty Pages/Ballora/INART55/serialism.html#boulez
Olivier Messiaen:
http://www.music.psu.edu/Faculty Pages/Ballora/INART55/ondesmartenot.html#messiaen
Karlheinz Stockhausen
http://www.music.psu.edu/Faculty Pages/Ballora/INART55/cologne.html#stockhausen

 
Last edited:




Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα παιδία παίζει με τα...πεδία

Ωραίο θέμα Bhutia. Βλέπω ότι κάποιες μουσικές σου αναφορές επεκτείνονται πέρα από την συγκεκριμένη μουσική (concrete) και αυτό μου δίνει την δυνατότητα να γράψω με τι σειρά μου μερικά ακόμα στοιχεία για την ηλεκτροακουστική τεχνική του πειραματισμού.
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει

Ας ανοίξω λοιπόν τα κιτάπια της μνήμης και να κάνουμε μια μικρή διαδρομή ελαφρώς στο παρελθόν για τα ξεχασμένα κομμάτια του παζλ…
Στα τέλη του 19ου αιώνα οι συνθέτες αντιμετώπιζαν το πρόβλημα με το ερώτημα '' πως η μουσική θα πάει παραπέρα''. Πως θα βρεθεί μια μουσική γλώσσα που θα μπορούσε με μεγαλύτερη πειστικότητα να εκφράσει τα προβλήματα της ζωής.
Έτσι έχουμε την ''αποσύνθεση του ρομαντισμού'' και την αρχή της σύγχρονης μουσικής –όχι και πολύ σωστός όρος γιατί ακόμα δεν είχε σπάσει η μουσική φόρμα της τονικότητας – με κύριους αντιπροσώπους τον Ρίχαρντ Στράους που δεν φοβήθηκε καινοτομίες στην αρμονία και τον Μάλερ που χρησιμοποίησε μεγάλη γκάμα μουσικών οργάνων με σκοπό την ποικιλία των μουσικών χρωματισμών.
Σε αντίθεση με τους παραπάνω έχουμε τους ιμπρεσιονιστές συνθέτες όπως Κλώντ Ντεμπισύ και Ραβέλ που δεν υποκύπτουν στον πειρασμό της επιβλητικότητας και του πομπώδικου και ακολουθούν άλλο δρόμο. Έτσι δεν καταπιάνονται με φιλοσοφικά θέματα (Στράους) ούτε εμπνέονται από τον μυστικισμό (Μάλερ 8η συμφωνία) αλλά εμπνέονται από τη διάθεση της στιγμής ,την εντύπωση ή την αίσθηση, με ήχους μαλακούς ευαίσθητους που πιάνουν την πιο φευγαλέα στιγμή.
Νέα ηχητικά χρώματα και συγκινήσεις μπαίνουν στο προσκήνιο της μουσικής αλλά μέχρι εκεί. Η μουσική είχε δρόμο ακόμα μπροστά της.
Έτσι σε αυτή την περίοδο παρουσιάστηκε στη μουσική όπως και στη ζωγραφική μια καινούργια φυσική αντίδραση κόντρα στον ιμπρεσιονισμό που φέρει τον όρο εξπρεσιονισμός ένα καθόλου αγαπητό μουσικό στυλ στην αρχή για τον τότε κόσμο.
Ο εξπρεσιονισμός ήταν η πρώτη πραγματική επανάσταση της σύγχρονης μουσικής στις μέχρι τότε συνήθειες και κανόνες που διατηρούσε η παράδοση.
Δηλαδή έχουμε οξύτατες αντιθέσεις τόσο στη μορφή του έργου, στην αρμονία, όσο και στην ενορχήστρωση.
Παλιά για παράδειγμα θεωρούνταν εύηχα τα γλυκά και απαλά διαστήματα της τρίτης και εκεί είναι που μπαίνει το σκληρό διάφωνο ή το βιολί που παλιά έσταζε λυρισμό, οι εξπρεσιονιστές το χρησιμοποίησαν για τους σκληρούς του ήχους (τόνους).
Σίγουρα τα ρομαντικά και ιμπρεσσιονιστικά μουσικά έργα ήταν και είναι μεγάλης αξίας όμως ο γύρω κόσμος άλλαζε και δεν κάλυπταν τα αισθήματα, τα συναισθήματα, και γενικότερα τις σκέψεις των ανθρώπων. Γιατί η ζωή δεν ήταν ούτε είναι ατέλειωτες και γλυκές μόνο συγκινήσεις και αυτό το γνώριζαν οι εξπρεσιονιστές συνθέτες που με τις συνθέσεις τους είχαν σκοπό να αλλάξουν τη μουσική, να πω καλύτερα να απαλλάξουν τη μουσική από το συναισθηματισμό και να την κάνουν πιο πραγματική, ορθολογιστική και ακριβολόγα.
Η ομάδα των έξι ( ομάδα του Παρισιού) με επικεφαλείς τους Όνεγκερ, Νταριούς, Μιλώ τόλμησε τα πιο μεγάλα πειράματα στην προσπάθειά της να κατανοήσει την καθημερινή ζωή και τον ρυθμό της τεχνολογικής ανάπτυξης.
Μελοποίησαν σχεδόν τα πάντα από καταλόγους των εστιατορίων ,αγγελίες στην εφημερίδα, ανέκδοτα, καταλόγους μηχανών κ.α.
''Το βόδι στην στέγη'' του Μιλώ είναι ένα παράδειγμα.
Ο κυρίως ιδρυτής της πειραματικής εποχής στην ιστορία της τέχνης είναι ο Άρνολτ Σένμπεργκ με έργα θεωρητικά και ορθολογιστικά.
Σπάει το φράγμα της τονικότητας και εφαρμόζει τη χωρίς τόνους κλίμακα , τη χρωματική κλίμακα.
Τα μουσικά θέματα δεν έχουν καθορισμένη τονικότητα και τα μοτίβα τοποθετούνται το ένα πάνω στο άλλο με στικτική αποτύπωση(γραφή) και συνέθεσε έργα με βάση τη δωδεκαφωνική κλίμακα.
Επίσης ένας σημαντικός εκπρόσωπος της μοντέρνας μουσικής που δεν μπορούμε να τον κατατάξουμε με ευκολία σε κάποια σχολή είναι ο Ιγκόρ Στραβίνσκι που στα έργα του δεν βλέπουμε να εφαρμόζει με συνέπεια τις αρχές του Σένμπεργκ .
Στα έργα του πάντως βλέπουμε μια προσπάθεια ν' αποφεύγει τις άμεσες μουσικές συγκινήσεις , ενώ σε κάποια άλλα βρίσκουμε και χαρακτηριστικά του ιμπρεσιονισμού (στα νεανικά του κυρίως έργα).
Την ίδια εποχή της πειραματικής μουσικής εμφανίζεται και τη Jazz μουσική και η μουσική με μικρότερα του ημιτόνιου διαστήματα, μια εποχή πραγματικά διερευνητική, εποχή εντάσεων, με επιτυχίες και απογοητεύσεις αλλά ταυτόχρονα εποχή έντασης και θάρρους.
Παρ' όλα αυτά από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, οι μουσουργοί δεν πειραματίζονται απλά, αλλά αναπτύσσουν ή μάλλον συνεχίζουν και συμβάλουν στην εξέλιξη της μουσικής σαν συνεχιστές της παράδοσης, σαν πειραματιστές και δημιουργοί έργων με καλλιτεχνικό βάθος.

Σημαντικές αλλαγές στη μουσική ζωή έφερε η εξέλιξη της τεχνικής που επηρέασε τη σύνθεση όσο και την κατανάλωση της μουσικής.
Οι μαγνητοφωνημένες ταινίες , οι δίσκοι γραμμοφώνου άγγιξαν ηχητικά όλο τον κόσμο, η μουσική πλέον γίνεται προσιτή στα πλατιά λαϊκά στρώματα και έτσι δημιουργείται βαθμιαία ένα ολόκληρο δίκτυο επιχειρήσεων για τη μουσική κυρίως στον εκτυπωτικό τομέα και το ραδιόφωνο.
Έτσι με την εξέλιξη της τεχνικής , έχουμε ένα νέο ρεύμα πειραματισμών με επέκταση στη μουσική που φιλοδοξία της δεν ήταν τίποτε άλλο παρά η μετάβαση της μουσικής σε ένα νέο στάδιο εξέλιξης.

Είναι η εμφάνιση της ηλεκτρονικής μουσικής και μουσικής (concrete) συγκεκριμένης μουσικής (εμφανίζεται λίγο μετά τον Β' παγκόσμιο πόλεμο)που βασίζεται στις ποικίλες δυνατότητες που προσφέρει η αλματώδης ανάπτυξη της ηλεκτροακουστικής τεχνικής του πειραματισμού.

Πριν γράψω από την μεριά μου μερικά λόγια για την συγκεκριμένη μουσική (concrete) θα αναφέρω πως προάγγελος της ηλεκτρονικής και συγκεκριμένης μουσικής υπήρξε ο Βαρέζ (Varese) με το έργο του ΙονισμόςIonisation (Varese) το οποίο και συνέθεσε το 1931. Ο Φρανκ Ζάπα Frank Vincent Zappa από το έργο Ionisation που το άκουσε σε ηλικία 15 χρονών θέλησε να συνθέσει μουσική γιατί τον επηρέασε βαθύτατα, πράγμα το οποίο αναφέρει και στην αυτόβιογραφία του.
Eδώ σε ηλικία 22 χρονών κάπου στις αρχές του 60' σε μια εκπομπή στην tv δείτε και ακούστε τι κάνει.....O κόσμος που τον χλευάζει αργότερα θα τον λατρέψει....
[youtube]8e3I0iagWXU[/youtube][youtube]eCCGeHz06U4[/youtube]
[youtube]l5qmtYuUEGk[/youtube][youtube]TnpTe6-s_H8[/youtube]

και εδώ σε κάποια δουλειά του ως πλέον καταξιωμένος καλλιτέχνης, σε ένα underground collage ήχων ενσωματωμένων στη μουσική του
Frank Zappa - Dupree's Paradise - It Can't Happen Here Live
[youtube]B89pSO5F-kg[/youtube]
Αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας αρχής που ο Ζάπα τήρησε μέχρι το τέλος: "Anything, any time, anywhere, for no reason at all" (Ο,τιδήποτε, οπουδήποτε, οποτεδήποτε, για κανένα απολύτως λόγο).


Το έργο του Varese προαναγγέλλει και την σχολή των ηχοχρωμάτων του Darmstadt (Ντάρμστατ). Darmstadt_School
Από την άλλη πλευρά ο Webern με την λιτότητα της γραφής του που οδηγεί στην εσωστρέφεια και ουσιαστικοποιεί την επικοινωνία με το φαινόμενο του ήχου, είναι κι αυτός ένας προάγγελος της συγκεκριμένης μουσικής.

Η δυνατότητες που μας δίνει η εγγραφή των ήχων σε ταινίες μαγνητοφώνου είναι η βάση της μουσικής concrete (συγκεκριμένης).
Σε αυτές τις ταινίες μπορούν οι δημιουργοί να ηχογραφήσουν τα πάντα, από τον ήχο μιας μηχανής, ομιλίες ανθρώπων, ήχους από τη φύση αέρα νερό κλπ, μέχρι και ήχους ζώων. Χαρακτηριστικά θα πρέπει να αναφερθεί πως ήδη ο Στράους στην συμφωνία των Άλπεων κάνει προσπάθεια να χρησιμοποιήσει τους ήχους της συγκεκριμένης μουσικής πολύ πιο πριν.
Επανερχόμενη στο θέμα μας ο δημιουργός συνθέτης μπορεί να κόψει την ηχογραφημένη ταινία και να την κολλήσει ξανά όπως αυτός θέλει.
Για παράδειγμα γίνεται η ηχογράφηση μιας φωνής σε ένα ορισμένο τόνο. Η απόδοση της εγγραφής θα είναι ανάλογη με την ταχύτητα των στροφών του μαγνητοφώνου.
Αν την ώρα που παίζει το μαγνητόφωνο αυξήσουμε βαθμιαία την ταχύτητα του, τότε θα έχουμε τη φωνή σε ολόκληρη κλίμακα και όχι μόνο σε ένα τόνο. Αυτήν την κλίμακα ο δημιουργός την γράφει σε άλλη ταινία την οποία κόβει με τέτοιο τρόπο που να ξεχωρίζουν οι τόνοι και την κολλά με μια μελωδία της αρεσκείας του.
Υπάρχουν φυσικά κι άλλοι πολλοί συνδυασμοί για παράδειγμα το κολλάζ του ήχου μιας μηχανής με τον ήχο ας πούμε της θάλασσας με διάφορες μετατροπές στην τονικότητα και αυτό ο δημιουργός μπορεί να το ονομάσει συμφωνικό ποίημα ή όπως αυτός θέλει.
Δεν θα επεκταθώ άλλο γιατί ήδη υπάρχουν λεπτομέρειες για την μουσική (concrete) στο παραπάνω post του Bhutia.

Η ηλεκτρονική μουσική όπως σωστά αναφέρθηκε, είναι μια άλλη μορφή εκδήλωσης των πειραματισμών (κυρίως αναπτύχθηκε στη Γερμανία).
Σε αυτή τη μουσική για την δημιουργία του ήχου χρησιμοποιούνται ηλεκτρικές γεννήτριες και οι παλμοί τους μετά από ειδική επεξεργασία με τη βοήθεια ηλεκτρονικών συστημάτων, δίνουν εντελώς νέους ποιοτικά ήχους, που παρουσιάζουν μεγάλη ηχοχρωματική ποικιλία.
Ο συνδυασμός αυτών των ήχων εγγράφεται σε ταινίες μαγνητοφώνου και δημιουργείται μια συνέχεια ορισμένων καλλιτεχνικών ήχων – η σύνθεση.

Στις αρχές του Β' μισού του 20ου αιώνα εκτός από τις υποδιαιρέσεις του ήχου, έχουμε και το πέρασμα των ήχων σημεία (των οποίων η διαδοχή στη διάσταση του ύψους μας δίνει την μελωδία στη διάσταση του χρόνου ένα ρυθμό και στην κατακόρυφη τοποθέτηση τους την αρμονία) σε ήχους όγκους – όγκους (συστάδες , νεφελώματα, σμήνη ηχητικά πυκνότερα, αραιότερα κλπ., σε ηχητικά φαινόμενα σύμφωνα με την σημερινή αντίληψη του κόσμου.
Έχουμε τη μελωδία που δεν είναι διαδοχή ήχων αλλά ηχητικών όγκων και μια αρμονία που δεν αποτελείται από συνηχήσεις ήχων – σημείων (φθόγγων),αλλά παράλληλων ηχητικών φαινόμενων.
Ο Ξενάκης χρησιμοποίησε στα έργα του τέτοιους ήχους μέσα από αρχές, νόμους ,θεωρίες των σύγχρονων μαθηματικών και της φυσικής, (στοχαστική μουσική ) όπως επίσης από στοιχεία της ελληνικής φιλοσοφίας και αισθητικής.
Με τα έργα του που προορίζονταν για μικρά μουσικά σύνολα ή για ένα εκτελεστή , τα συμβατικά όργανα που χρησιμοποιούσε με διαφορετικό τρόπο και η μέγιστη συμμετοχή των ερμηνευτών υπό μιας ''ασκητικής'' αντίληψης, απέβλεπε στην αξιοποίηση ενός όσο το δυνατό μεγαλύτερου μέρους των ενυπαρχόντων δυνατοτήτων του ανθρώπινου εγκεφάλου και σώματος. Άλλη σύνθεση ήχων που χρησιμοποίησε ο Ξενάκης ήταν η κοκκώδης σύνθεση ήχων.
http://www.sonicspace.org/ver4/granularGR.htm

Στην Ιταλία το 1955 oι συνθέτες Luciano Berio and Bruno Maderna ένωσαν τις δυνάμεις τους και δημιούργησαν το στούντιο ''Studio di Fonologia Musicale di Radio Milano'' όπου δημιούργησαν μουσική concrete αλλά και ηλεκτρονική καθώς και συνδυασμό των δύο αυτών μουσικών πειραματισμών.

[youtube]HR3GW6qE-Bk[/youtube][youtube]KuywXiYzchA&feature=related[/youtube]
[youtube]JzkHhDGc-jA&feature=related[/youtube][youtube]8dnP_4xTBMY&feature=related[/youtube]

Η συγκεκριμένη μουσική (concrete) και η ηλεκτρονική μουσική επηρέασαν τη μουσική κατά το 2ο μισό του 20ου αιώνα όπως επίσης και σήμερα δεν θα μπορούσαμε να μιλάμε για νέο εμπλουτισμό στη μουσική του ανθρώπινου πολιτισμού.

http://www.myspace.com/acousmaticart
http://www.recordmania.net/index.php?ref=lookup&recid=EJN69073&PHPSESSID=d15af6e6
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει με τα παιδία του 21 αιώνα

Xenakis - Concrete PH / PLUS Ohbijou - Tumbleweeds
[YOUTUBE]UDP8H5IK5nw[/YOUTUBE][YOUTUBE]qxhsQ5BtjPM&feature=related[/YOUTUBE]
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει,επεκτείνεται...

Είναι ωφέλιμο να βασίζεσαι σε ό,τι γνωρίζεις πως θα συμβεί...


 
Last edited:


Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει,επεκτείνεται...

Είναι ωφέλιμο να βασίζεσαι σε ό,τι γνωρίζεις πως θα συμβεί...
....μόνο για καλό...

Cage: "Williams Mix"
[YOUTUBE]T6pgklMAgIA[/YOUTUBE]
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει
Και τώρα,ένα από τα μνημεία της οργανικής μουσικής:

 
Last edited:


Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει

Ani Choying Drolma, G. I. Gurdjieff & Desteni Universe.

[YOUTUBE]bAgsP7s1hto[/YOUTUBE]
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει,επεκτείνεται

 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει

[reliops=Arnold Schoenberg's Twelve-Tone Method (English)][youtube]u5dOI2MtvbA[/youtube][/reliops]
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει

[reliops=Igor Stravinsky: Elegy for JFK (1964) Cathy Berberian e Pierre Boulez][youtube]2VD0SQ1ZQ_Y[/youtube][/reliops]


[reliops=Cathy Berberian - Stripsody (Tv svizzera italiana 1969)][youtube]qT9K1eG53zU[/youtube][/reliops]


[reliops=Berio Folksongs (2/2)][youtube]rv_42KYUpKk[/youtube][/reliops]
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Απάντηση: Musique Concrete:Όταν τα...πεδία παίζει,λέει ''Καλημέρα''

H Cathy σε...τρελλά κέφια:

Και γιά όσους αρέσκονται στις τηλεοπτικές εμφανίσεις,ολίγος John Cage:
http://blog.wfmu.org/freeform/2007/04/john_cage_on_a_.html

Και βέβαια,το παγκοσμίως φημισμένο αριστούργημα ΄΄4'33΄΄ που έχει μπει παλιότερα και στο θέμα της κλασσικής ακρόασης:
 
Last edited:

Μηνύματα
20.125
Reaction score
14.507
H Moυσικη ως σιωπή....

το παγκοσμίως φημισμένο αριστούργημα ΄΄4'33΄΄ που έχει μπει παλιότερα και στο θέμα της κλασσικής ακρόασης:




John Cage

«Δεν εχω τιποτα να πω,το λεω....κι αυτο ειναι ποιηση οπως ακριβως τη χρειαζομαι.»

John Cage -Silence-


«Αυτο που θεωρουμε σιωπη, δεν υπαρχει.Παντα κατι συμβαινει που δημιουργει ηχο.»


«Οταν κατι μετα απο δυο λεπτα ειναι βαρετο,το προσπαθω για τεσσερα λεπτα.Αν ακομα και τοτε παραμενει βαρετο,το προσπαθω για 8 λεπτα.Μετα για 16.Επειτα για 32 λεπτα.Τελικα ανακαλυπτει κανεις,πως δεν ειναι καθολου βαρετο.»

«Δεν καταλαβαινω γιατι οι ανθρωποι φοβουνται τις νεες ιδεες.Εγω φοβαμαι τις παλιες.»

«Δεν ειναι απαραιτητο να το ονομασεις μουσικη αν σε σοκαρει ο όρος!»




Η Μουσική ως σιωπή

Ο Τζον Κέιτζ εμπνεύστηκε το 4.33 σε έναν θάλαμο όπου ήταν αδύνατον να συμβεί η όποια αντήχηση.


Το 1952 πρωτοπαρουσιάστηκε το 4.33 του Τζον Κέιτζ. Είναι ένα κομμάτι που ζητάει από τον περφόρμερ μουσικό να σχηματοποιήσει, χρονομετρούμενα με απόλυτη ακρίβεια απέναντι σ’ ένα μουσικό όργανο, το σχήμα αυτού του διαστήματος χωρίς να αγγίξει το όργανο.
Στην πρώτη αυτή παράσταση, ο Ντέιβιντ Τιούντορ βρέθηκε απέναντι σ’ ένα πιάνο κονσέρτου, έχοντας τοποθετήσει στο αναλόγιο ένα χρονόμετρο που θα μέτραγε τα τρία μέρη του κομματιού, σηματοδοτώντας την έναρξη και το τέλος του έργου ανοιγοκλείνοντας μόνο το καπάκι του οργάνου.

Ο Τζον Κέιτζ αναφέρει στην παρτιτούρα του κομματιού, πως αυτή η παράσταση θα μπορούσε να γίνει μ’ οποιοδήποτε άλλο όργανο. Το πιάνο, όμως, βοηθάει καθώς η υποκριτική υπερβολή του γράφει εμφανέστατα με τον πιανίστα περφόρμερ στο σκαμπό του πιάνου, ενώ προετοιμάζεται να παίξει κάτι που δεν θ’ ακουστεί ποτέ.
Ο κωμικός Μαξ Γουολ παρώδησε μοναδικά, κάτι παρόμοιο.


Το 4.33 αναφέρεται ως σιωπή, γιατί βασίζεται στο ζεν.
Αυτό όμως, ο Τζον Κέιτζ το εμπνεύστηκε στον θάλαμο του πανεπιστημίου Χάρβαρντ, έναν θάλαμο όπου είναι αδύνατον να συμβεί η όποια αντήχηση.
Ήταν ένας μονωμένος χώρος όπου ο Τζον Κέιτζ κάθισε μέσα σ’ αυτή την απόλυτη σιωπή και εντόπισε την υψηλότερη συχνότητα του νευρικού του συστήματος και τον κρουστό σφυγμό του αίματός του.
Με την επιρροή του 4.33, ο ακροατής οδηγείται στην ίδια κατάσταση, στο κέντρο του χώρου ενός έργου, που στην περιφέρειά του δεν υπάρχει τίποτε χειροπιαστό.

Η καλλιτεχνική του παρακαταθήκη……,
προσκαλεί καλλιτέχνες και θεατές σε ένα συνολικό επαναπροσδιορισμό όλων των πτυχών της
τέχνης.

του Γιάννη Bach Σπυρόπουλου
 

Μηνύματα
20.125
Reaction score
14.507
Ξεπερνώντας τα όρια: Κέιτζ και Ντυσάν


Στα έργα τους επεδίωξαν την άρση των περιορισμών του προσωπικού γούστου και κατέφυγαν σε διαδικασίες που τους εξασφάλιζαν το τυχαίο. Εξέθεσαν το κοινό σε νέα ερεθίσματα και αναβάθμισαν τη δυναμική της σχέσης κοινού και έργου τέχνης.

ΔΩPA ΠANAΓOΠOYΛOY





John Cage. An Autobiographical Statement


Neither of my parents went to college. When I did, I dropped out after two years. Thinking I was going to be a writer, I told Mother and Dad I should travel to Europe and have experiences rather than continue in school. I was shocked at college to see one hundred of my classmates in the library all reading copies of the same book. Instead of doing as they did, I went into the stacks and read the first book written by an author whose name began with Z. I received the highest grade in the class. That convinced me that the institution was not being run correctly. I left. :107:
 


Staff online

Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.607
Μηνύματα
2.867.714
Members
37.937
Νεότερο μέλος
Hdch
Top