Oιδίπους Tύραννος «με δυο παπούτσια πάνινα»

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
Oιδίπους Tύραννος «με δυο παπούτσια πάνινα»

Tου Bασιλη Aγγελικοπουλου

Mέγα πλήθος στις κερκίδες της Eπιδαύρου Παρασκευή και Σάββατο για τον «Oιδίποδα Tύραννο» των Kιμούλη - Nταλάρα, μέγας αγερμός «σελέμπριτις» στις πρώτες σειρές, μέγα μπούγιο επί σκηνής, αλλά απόν το μέγα πάθος, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του σοφόκλειου κειμένου και της -όσης διασώθηκε στην παράσταση- μετάφρασής του από τον K. X. Mύρη. Διότι μέγα μέρος του έργου (για την ακρίβεια όλα τα χορικά) είχαν ξωπεταχτεί, αντικατασταθέντα από κεφάτα και ρυθμικότατα τραγούδια του Γκόραν Mπρέγκοβιτς στα οποία η Λίνα Nικολακοπούλου είχε «καρφώσει» στίχους.

Nαι, δεν ξάφνιασε η παράσταση του Kιμούλη: ό,τι περίμενε κανείς. Kομμάτι τραβηγμένο στα άκρα ώρες ώρες, επίτηδες προκλητικό μερικές φορές, για να πείσει και τους πλέον δύσπιστους ότι περί «άποψης» πρόκειται, που πάει στην τιμή και στην πεποίθησή της, και όχι περί μουσικοθεατρικής κολλεγιάς των φίλων Kιμούλη και Nταλάρα, με τον Oιδίποδα μιούζικαλ σε θερινή περιοδεία «Θεσσαλονίκη - Γιάννινα, με δυο παπούτσια πάνινα» (λόγω πρησμένων ποδιών).

O συνδυασμός συναυλίας λαϊκού τραγουδιού και θεατρικής παράστασης ξεκινούσε από το απίστευτο που ήταν στημένο στην ορχήστρα της Eπιδαύρου: τεράστιο σιδερένιο ικρίωμα σε σχήμα Π, όπως ακριβώς και σε κάθε συναυλία ροκ, ποπ κ.λπ., πλαισίωνε και στήριζε ένα εξίσου τεράστιο μπαρόκ σκηνικό, «αντίγραφο» της Bιβλιοθήκης της Eφέσου, και στο πλάι κανονικότατα το πατάρι της πολυμελούς ορχήστρας, ενώ η ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου είχε εξαφανιστεί κάτω από λουστραρισμένο μαύρο πατάρι με γούρνες, πηγάδια και άλλες λούμπες. Eκατοντάδες προβολείς κατεσπαρμένοι γύρω από την σκηνή, επάνω και πίσω από το σκηνικό, αλλά και στις δύο ακραίες κερκίδες του κοίλου, που είχαν μείνει επί τούτου κενές (κάπου 500 θέσεις, δώρο του «Eλληνικού Φεστιβάλ» στον παραγωγό). Tο θέαμα ήταν τόσο βάρβαρο που εν τέλει σε προδιέθετε για κάτι εξαιρετικά τολμηρό και ενδιαφέρον. Aυτή η «όψις» παρέπεμπε σε όπερα, «Mάκμπεθ», Xέβι Mέταλ και βάλε!

Oμως όχι. Hταν κι αυτό μέρος κιμούλειου αχταρμά. Που ανακάτευε όχι μόνο τους Nταλάρα-Mπρέγκοβιτς με τον Σοφοκλή (χωρίς ουδ’ επί στιγμή κάποια διαπίδυση), αλλά και μύριους όσους «συμβολισμούς» με αφελή σκηνικά καμώματα -ακόμη και τον Hράκλειτο περιέλαβε, βγάζοντας στην αρχή ένα αγοράκι να παίζει κουτσό και να ρίχνει τα ζάρια, όπως ήθελε ο αρχαίος φιλόσοφος τον Xρόνο (παίδα παίζοντα πεσσούς κ.λπ.)!

Kατά τ’ άλλα, ο Nταλάρας, με εξαίρετο ηλεκτρικό ήχο (το αναιδές μικρόφωνο καρφωμένο στο πρόσωπο) σηκωνόταν κάθε που τελείωνε μια σκηνή και έλεγε ωραιότατα ένα τραγούδι, φορώντας το κοστούμι του, μ’ ένα κασκολάκι μόνο περασμένο στο λαιμό, στο γκρι των κιμονό που εν είδει σαμουράι φορούσαν τα... άλλα μέλη του Xορού. Tρόπος του λέγειν «Xορού», γιατί τίποτα δεν «χόρεψαν», «γλάστρες» του κορυφαίου ήταν.

H υπόκριση κουρντισμένη, ως συνήθως στις σκηνοθεσίες Kιμούλη, σε τόνους κραυγών. Kι αν ο ίδιος έχει τον τρόπο, προικισμένος ηθοποιός καθώς είναι, να πιάνει κι άλλους τόνους, όταν χρειάζεται, οι άλλοι ηθοποιοί, ιδίως οι λιγότερο ταλαντούχοι ή εξοικειωμένοι με το είδος, μένουν εκτεθειμένοι, όπως έμειναν σχεδόν όλοι, με εξαίρεση τους μόλις διασωθέντες Tάσο Xαλκιά και Xρήστο Eυθυμίου. Kυρίως δε η Nόνικα Γαληνέα, με τη σχηματική, τζάμπα αγέρωχη και φωνασκούσα Iοκάστη της. Ή ο (καταχειροκροτηθείς) Aρτώ Aπαρτιάν, του οποίου ο Tειρεσίας, μπορεί γέρων, τυφλός κι επιπλέον ανάπηρος (για ποσοστή φορά τον βλέπουμε σε καροτσάκι;), αλλά με σώμα λάστιχο όταν πέφτει στο έδαφος για να «χτυπιέται» με άλματα αιλουροειδούς ή... Γκόλουμ στις άνυδρες γούβες του λουστρινένιου σκηνικού.
πηγή www.kathimerini.gr
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
ωραία...

άμα τραγουδήσει και σε καμμιά τσόντα ο "ακατανόμαστος" θα μπορούμε να πούμε ότι πλέον τα έχει κάνει όλα...
 




Μηνύματα
2.310
Reaction score
23
Σύμφωνα με ...έγκυρες πληροφορίες τα τελευταία βράδυα ακούγονται "περίεργοι" ήχοι στον περιβάλλοντα χώρο της Επιδαύρου!!

Ήχοι που έμοιαζαν με "κροτάλισμα"!!

Μετά από εξονυχιστικές έρευνες οι "ειδικοί" αποφάνθηκαν ότι οι "περίεργοι " ήχοι οφείλονταν στα οστά των Αρχαίων Τραγικών μετά από την χρήση ηλεκτρικής μικροφωνικής στο αρχαίο θέατρο , από ποιόν άλλο....?

Από τον Γιώργο Νταλάρα !!
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
Κάτσε γιατί ο αοιδός αηδιών ανέβηκε για αρπαχτή Θεσ/νίκη με την μικροφωνική και τα φωτορυθμικά του...

Τώρα θα τρέμουν όχι μόνο οστά αλλά και τα δένδρα του Σέιχ Σου (όσα δεν κάηκαν)
 

Χρήστος Ακρατόπουλος

Επίτιμο μέλος
Μηνύματα
14.836
Reaction score
53
Δεν ήθελα να ξαναγράψω για τον "ακατανόμαστο" αλλά...

... με προκαλούν τα γεγονότα... αν ήταν άλλος στην θέση του, σήμερα δεν θα τον έκραζαν όλοι;;;
 

Μηνύματα
228
Reaction score
0
Ποιός να κράξει, αυτοί που έκαναν sold out τα εισιτήρια μια βδομάδα πρίν? Όσοι πήγανε πήρανε τη δόση τους από αυτό που θέλανε και από αυτό που σίγουρα παριμένανε, δηλ το κοινωνικό γεγονός (to see and be seen)
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
ας πηγαίναν σε κανένα γκαλά τότε ρε παιδί μου....

αααα... ξέχασα ότι ο ακατανόμαστος και ο Κιμούλης θεωρούνται εκπρόσωποι της κουλτούρας για όλους τους άτεχνους...
 

Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
Ρε σείς,γιατί τα βάλατε με τον συνονόματό μου? :)
Εγώ εκείνο που γνωρίζω είναι ότι θέλει τα πάντα να τα υπολογίζει μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια,με σκοπό το τελικό αποτέλεσμα να είναι όσο καλύτερο γίνετε,με ότι κόστος έχει αυτό σε αυτόν και στους γύρω του.

Είναι τελειομανής ο άνθρωπος,τι να κάνουμε. :|
 

Μηνύματα
2.310
Reaction score
23
διαβάστε και την κριτική του flash.gr

Για να μην λέμε ότι γκρινιάζουμε μόνο εμείς......

Είναι άξιο απορίας πώς ένας σκεπτόμενος, πάσχων δημιουργός σαν τον Γιώργο Κιμούλη έχασε τόσο πολύ την ισορροπία και άφησε να του ξεφύγει η παράσταση, η οποία αφέθηκε στα χέρια συντελεστών ασχέτων με το αντικείμενο και με τον χώρο. Μια παράσταση που, τελικά, χρησιμοποιήθηκε σαν αφορμή για έναν δημοφιλή τραγουδιστή όπως είναι ο Γιώργος Νταλάρας, να αποδώσει κάποια τραγούδια ενώπιον χιλιάδων θεατών.

Όταν το 2001 είχα δει την «Αντιγόνη» που είχε παρουσιάσει ο Κιμούλης στην Επίδαυρο, έγραφα: «Είχα καιρό να δω μια παράσταση που να προκαλέσει συζητήσεις και προβληματισμό σε ερμηνευτικό, πολιτικό και φιλοσοφικό επίπεδο.» Δικαιολογημένα λοιπόν να περιμένει κανείς από τον Γιώργο Κιμούλη κάποιο βήμα παραπέρα. Εστω λάθος, έστω αποτυχία, που όμως θα φανέρωνε προβληματισμό, έρευνα και κυρίως σεβασμό στο κείμενο και τον χώρο. Τίποτε από όλα αυτά. Τι να το κάνω αν ο ίδιος για λίγα λεπτά έδωσε ένα υποκριτικό διαμάντι στον θρήνο του τυφλωμένου Οιδίποδα; Τότε είναι που θυμώνεις και έχεις απαιτήσεις.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Και πρώτα πρώτα η όψη της παράστασης. Ένα τεράστιο, σκοτεινό, αρχαιοπρεπές σκηνικό με κολώνες, που ανάμεσά τους διέκρινες στο βάθος κάποια ρωμαϊκά αγάλματα. Και όλο αυτό περιτριγυρισμένο από μια μεταλλική σκαλωσιά Η ορχήστρα καλυμμένη από ένα μαύρο λουστραρισμένο υπερυψωμένο πατάρι με δυο τρύπες, μέσα στις οποίες υπήρχαν κάποια βράχια και άλλες δυο τρύπες γεμάτες νερό, άγνωστο γιατί. Ενα σκηνικό μπαρόκ, βαγκνερικό, ό,τι πιο ακατάλληλο για την Επίδαυρο. Προφανώς ο κ. Pawel Dobrzycki, γνώριζε μόνο τις διαστάσεις του αρχαίου θεάτρου το οποίο δεν πρέπει να είχε επισκεφτεί. Γιατί μόνο αν δεν έχει δει κανείς τον χώρο αυτό που σου επιβάλλεται με την λιτότητά του, στρέφεται εναντίον του.

Αλαλούμ χαρακτήριζε τα κοστούμια που σχεδίασε η Emma Ryott. Από τον αγιορείτη μοναχό και τα κοριτσάκια με τα σοσονάκια και τις κοντές φουστίτσες που αποτελούσαν τον λαό της Θήβας, μέχρι τα γκρίζα κοστούμια του Χορού, κάτι μεταξύ κιμονό και ρωμαϊκής τηβέννου, που κάλυπταν ένα μαύρο κοστούμι και από το λευκό λινό κοστούμι με το ψαθάκι του Αγγελου, (ο Σοφοκλής τον θέλει βοσκό) μέχρι την λαμπερή κόκκινη χρυσοκέντητη βραδυνή τουαλέτα της Ιοκάστης. Ο Γιώργος Νταλάρας με σκούρο κοστούμι και πουκάμισο, ο Οιδίπους ντυμένος ίδια με τον Χορό έφερε στο κεφάλι ένα βυζαντινό στεφάνι γάμου, ενώ ο Κρέων ήταν φορτωμένος με μια βαριά πτυχωτή κάπα. Εξαίρεση το λιτό κοστούμι του Τειρεσία.

Μετά την όψη, ο ήχος. Η ζωντανά εκτελεσμένη μουσική του Goran Bregovic ήταν η γνωστή μουσική του Goran Bregovic. Τα τραγούδια, τόσο αυτό που απέδωσε η στενή συνεργάτης του Νταλάρα, Αρετή Κετιμέ, όσο και τα πολλά που τραγούδησε ο τραγουδιστής ακούστηκαν από τα μεγάφωνα καθώς και οι δύο φορούσαν μικρόφωνα (ω ναι, μικρόφωνα στην Επίδαυρο). Ο ίδιος ο Κιμούλης όταν απευθυνόταν στον Νταλάρα χρησιμοποιούσε μικρόφωνο το οποίο το έκλεινε στην συνέχεια.

Όσο για τον ήχο του Σοφόκλειου λόγου, τον χάσαμε, τουλάχιστον στα χορικά. Δεν υπήρχαν χορικά και ο Χορός παρέμενε βουβός εκτός από κάποιες στιγμές που σιγοντάριζε τον Νταλάρα. Αυτός υποτίθεται πως ήταν ο κορυφαίος. Κορυφαίος ποιου Χορού; Ποιών χορικών, αφού δεν υπήρχαν. Υπήρχαν όμως στη θέση του λόγου του Σοφοκλή οι στίχοι της Λίνας Νικολακοπούλου. Τι Λωζάνη, τι Κοζάνη! Σίγουρα η ύπαρξη των χορικών και η αντιμετώπιση του Χορού αποτελεί «πρόβλημα», αλλά και βέβαια πρόκληση για την σύγχρονη ερμηνεία του αρχαίου δράματος, η λύση όμως δεν είναι «πονάει χέρι, κόψε χέρι». Και να σκεφτεί κανείς ότι τα χορικά, όπως και όλη η τραγωδία, ήταν μεταφρασμένα από τον τόσο καλό έμπειρο, καθιερωμένο και φιλόλογο, μεταφραστή Κ. Χ. Μύρη. Αλήθεια πως το δέχτηκε, πως το επέτρεψε να χρησιμοποιηθεί η μετάφρασή του χωρίς τα χορικά.

Και τώρα οι ερμηνείες. Ο Αρτο Απαρτιάν ερμήνευσε με εσωτερική δύναμη τον Τειρεσία και ο Τάσος Χαλκιάς (Κρέων) κατάφερε να διασωθεί με αξιοπρέπεια, ενώ ο Γιάννης Κοτσαρίνης (Αγγελος) και ο Χρήστος Ευθυμίου (Εξάγγελος) ήταν διακριτικές παρουσίες. Πραγματική βασίλισσα η Νόνικα Γαληνέα κράτησε τις αποστάσεις της.

Το κερασάκι στην τούρτα ήταν ο χαιρετισμός. Με τύμπανο ανά χείρας ο Γιώργος Νταλάρας επανέλαβε, ένα από τα τραγούδια του προγράμματός του (πολύ πιθανό να το επαναλάβει τον χειμώνα στην Αρένα) και ο συνθέτης καταχαρούμενος ανέβηκε στην πίστα που κάλυπτε την αρχαία ορχήστρα και χόρεψε τσιφτεντέλι. Ημαρτον!

Η ταυτότητα της παράστασης

Μετάφραση: Κ. Χ. Μύρης
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης
Σκηνικά: Pawel Dobrzycki
Κοστούμια: Emma Ryott
Μουσική: Goran Bregovic
Στίχοι τραγουδιών: Λίνα Νικολακοπούλου
Χορογραφία: Jane Gibson
Φωτισμοί: Jean Kalman
Μακιγιάζ: Αγγελος Μέντης

Διανομή: Οιδίπους: Γιώργος Κιμούλης, Ιοκάστη: Νόνικα Γαληνέα, Κορυφαίος: Γιώργος Νταλάρας, Κρέων: Τάσος Χαλκιάς, Τειρεσίας: Αρτω Απαρτιάν, Εξάγγελος: Χρήστος Ευθυμίου, Θεράπων: Γιώργος Ζιόβας, Αγγελος: Γιάννης Κοτσαρίνης, Ιερέας: Νίκος Αναστασόπουλος

Χορός: Λαέρτης Βασιλείου, Τηλέμαχος Κρεβαΐκας, Νίκος Μαραγκόπουλος, Στάθης Παναγιωτίδης. Δημήτρης Παπανικολάου, Γιάννης Σιδεράς, Μάρκος Στεφάνου, Αντώνης Τούντας, Δημοσθένης Φίλιππας, Κώστας Χατζηδημητρίου.

Το πρόγραμμα της περιοδείας:

Παρασκευή, 22 Ιουλίου: Ολυμπία, Θέατρο Ολύμπια
Δευτέρα, 25 Ιουλίου: Πετρούπολη, Θέατρο Πέτρας
Παρασκευή, 29 Ιουλίου: Πάρος, Δημοτικό Γήπεδο Παροικιάς
Πέμπτη, 1 Σεπτεμβρίου: Νίκαια, Κατράκειο Θέατρο
Δευτέρα, 5 Σεπτεμβρίου: Ρόδος, Ανοιχτό Θέατρο Τάφρου
Πέμπτη-Παρασκετυή, 8-9 Σεπτεμβρίου: Βύρωνας, Θέατρο Βράχων
Κυριακή-Δευτέρα, 11-12 Σεπτεμβρίου: Πειραιάς, Βεάκειο Θέατρο
 




Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
όποιος έχει μπει στο γραφείο του Νταλάρα στην δισκογραφική του εταιρεία (ναι του έχουνε και γραφείο) θα δει το πόσο πολύ θέλει να γίνει Ντένης στην θέση του Ντένη...

Αλλά δεν κατάλαβε ότι ο Ντένης α) είναι ένας και μοναδικός (και μάλιστα τώρα τελευταία άρχισε και ρετάρει) και β) ότι με το να προσποιείσαι ότι είσαι κάτι ΔΕΝ ΓΙΝΕΣΑΙ !!!
 

Μηνύματα
10.483
Reaction score
7
Ασε που πρεπει να παρει κιλα και να αφησει μουσι (αλλα θα πλησιασει τον Πανουση οποτε μαλλον δεν το βλεπω... ασε που δε θα αρεσει και στη γυναικα-manager του)!
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.940
Μηνύματα
3.035.068
Members
38.521
Νεότερο μέλος
mgm
Top