TECHNICS SL-1200MK2 , REGA PLANAR 3 και οι καθιστοί Βούδες .
Ότι αναφέρω είναι προσωπική άποψη και ότι παρουσιάζω έγινε για προσωπική έρευνα για να εξηγήσω κάποιες απορίες δικιές μου . Ο λόγος που γράφω ότι ακολουθεί είναι για να στηρίξω τα τελικά συμπεράσματα που κατέληξα χωρίς να αποδεχθώ παραπομπές επί παραπομπών, και να διαβάζω ατελείωτα copy – paste από site σε site αναμφιβόλου σοβαρότητας ( μετά από όλο αυτό μπορώ να έχω προσωπική άποψη ).
Να διευκρινίσω ότι δυστυχώς δεν έχω μετοχές στις εταιρείες technics ή rega και πολύ περισσότερο δεν θα υπερασπιστώ εγώ κάποιο προτέρημα ή κάποια ατέλεια αν υπάρχει ( υπάρχουν τζιμάνια ειδικά γι αυτή τη δουλειά και πληρώνονται καλά – και βγάζουν πολλά ) . Να δηλώσω όμως ότι σχετικά με το πλατό του ΜΚ2 υπάρχει μια συμπάθεια μια που έχει αρκετή έρευνα επάνω του και μια τεράστια μηχανική αντοχή ( όσοι ισχυρίζονται ότι είναι πικάπ για DJ θα ήταν καλύτερα να να λένε ότι είναι …..και για DJ )
Όλα ξεκίνησαν από τη σκέψη για δοκιμή τοποθέτησης ενός βραχίονα rega RB-300 σε ένα technics SL-1200 MK2 . Ο λόγος καθαρά πειραματικός και ανέξοδος αφού μετά από μια ανταλλαγή ήρθε στα χέρια μου ένα REGA PLANAR 3 με τον RB300 σε άριστη κατάσταση και με μια πάρα πολύ καλή κεφαλή MC ( ortofon MC-25FL ) . Η πρώτη βέβαια κίνηση ήταν να ρυθμίσω την κεφαλή σωστά ( ήταν αλλού για αλλού αλλά ευτυχώς δεν είχε παίξει σχεδόν καθόλου ) και να την ακούσω πρώτα στο REGA . H αλήθεια ήταν ότι ακούγονταν θαυμάσια αλλά κάτι δεν μου πήγαινε καλά στα χαμηλά (για την ακρίβεια κάτι δεν πήγαινε οριακά καλά ) . Μετά την τοποθέτηση στο ΜΚ2 , στον εργοστασιακό πάντα βραχίονα , η κεφαλή ακούγονταν εξαιρετικά καλά , αλλά κάτι δεν μου πήγαινε επίσης καλά ( ελαφρώς λίγο στη διαύγεια – ψιλολόγια και με πολύ ιδιαίτερη προσοχή ) στο φάσμα μεταξύ 1ΚΗz έως 4 ΚΗz – οι υψηλές ήταν βελτιωθεί απελπιστικά εμφανώς . Στο κεφάλι μου εμφανίστηκε η άποψη ότι δεν άξιζε το κόπο να αλλάξω τον βραχίονα , παρόλο που είχα αγοράσει και βάση τοποθέτησης , μια που το όφελος φαίνονταν αρχικά μικρό έως ασήμαντο . Το κακό όμως ήταν ότι στο μυαλό είχαν σφηνώσει οι διαφορές μεταξύ τους και ως συνήθως το μυαλό επικεντρώνεται σε αυτά ( καμιά φορά το λένε και εμμονή – κάτι σαν το σκυλί που γαυγίζει και ενοχλεί μόνο εμένα και κανένα άλλο ) .
Αποφάσισα πριν κάνω οτιδήποτε να ρίξω μια ματιά στα πλατό και τους βραχίονες μόνος μου για να έχω άποψη τι συμβαίνει . Βέβαια έχουν γραφτεί για τα συγκεκριμένα τόσα πολλά που θα έλεγε κανείς ότι τζάμπα κόπος μιας που τα έχουν διατυπώσει τόσοι και τόσοι φωτεινοί reviewers και κατά κόρον άγγλοι γκουρού ( οι καθιστοί βούδες – στην πορεία θα φανεί ). Βέβαια η κατάσταση είναι γραφική στην πλειοψηφία και αναφέρομαι κυρίως στις αυθαίρετες εξηγήσεις ακόμη και σε παρερμηνευμένες σωστές μετρήσεις ( που ισχύουν για άλλους όμως λόγους ) .
Για να μπορέσω να έχω μια αξιοπιστία στις παρατηρήσεις μου θα έπρεπε να επιλέξω αξιόπιστες μεθόδους , που όμως να είναι απλές και πλήρως εξηγήσιμες σε θεωρητικό επίπεδο . Το ερώτημα ήταν να επιμείνω και να εστιάσω σε μετρήσεις ακριβείας ή να πάω σε ποιο χαλαρές μετρήσεις όταν το πρόβλημα είναι σαφώς ακουστό και μάλιστα εξαφανίζεται ( ακουστά ) όταν φροντίσω να αφαιρεθεί ( το πρόβλημα ) . Επίσης θα έπρεπε να ακολουθήσω ένα δρόμο που πιθανόν κάποιος που δεν είναι εξοικειωμένος στις μετρήσεις να μπορεί να καταλάβει τι γίνεται και να το επαναλάβει , αν θέλει και μόνος του ( χαράς το κουράγιο του …… ) . Τέλος αν χρειαστεί κάποια μηχανική υποστηρικτική κατασκευή θα έπρεπε να είναι απλή στη κατασκευή.
Τελικά δεν πήγα αρχικά σε αυστηρά ακριβείς μετρήσεις ( μετά δεν άντεξα και έριχνα και καμιά ποιο προσεκτική ματιά ) . θα φανεί στη συνέχεια γιατί δεν χρειάζεται και τόσο πολύ η ακρίβεια – δεν είναι ιδιαίτερο πρόβλημα - με χρήση παλμογράφου και spectrum απλά φαίνονται και λεπτομέρειες . Βέβαια στοιχειώδεις γνώσεις φυσικής , ελαχίστων ηλεκτρονικών και μηχανικής είναι ευπρόσδεκτα για την κατανόηση .
[DOUBLEPOST=1481744715][/DOUBLEPOST]Τι πρέπει να ξέρουμε από θεωρία :
1. Όταν έχουμε σύνθεση μιάς ταλάντωσης συχνότητας f2 πάνω σε μία άλλη f1 προκύπτουν δύο άλλες με συχνότητες F = f1+f2 και F’=f1-f2 . Έτσι αν σε μία ακουστή συχνότητα 1000 Ηz συνθέσουμε μία 50 Hz θα προκύψουν δύο : μία 1050Hz και μία 950 Hz ( πάμε σε ηχητικούς χρωματισμούς ) . Επίσης όταν έχουμε σύνθεση με παραπλήσιες συχνότητες πχ 48Hz με 50 Ηz παραπλήσιων εντάσεων θα δημιουργηθεί διακρότημα με συχνότητα 2 Ηz ( δηλαδή θα ακούμε ένα ήχο 49 Hz αλλά με αυξομείωση δύο φορές το δευτερόλεπτο - σκαμπανέβασμα) . Από εδώ καταλαβαίνουμε ότι σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε μηχανικές ταλαντώσεις πάνω στη πλίνθο ή το πλατό και ειδικά ταλαντώσεις από το μετασχηματιστή τροφοδοσίας ή το μοτέρ ( ειδικά στα σύγχρονα ). Στη περίπτωση του ΜΚ2 το πρόβλημα είναι ο μετασχηματιστής και σε καμία περίπτωση το μοτέρ ( οι ωθήσεις του μοτέρ είναι εκτός ακουστού φάσματος τα πηνία τροφοδοτούνται με παλμούς 20μς που πάμε σε συχνότητα κοντά στα 50ΚΗz άρα δεν … )
2. Όταν δύο πηγές κυμάτων διαδίδουν κύματα στο ίδιο μέσο πχ σε μία πλίνθο ή σε ένα βραχίονα δημιουργούνται σημεία με ενισχυμένη ταλάντωση ή εξασθενημένη ή μηδενική . ( το λέω απλοποιημένα και βεβαίως παίζει ρόλο και η συμφωνία φάσης ή όχι των πηγών αλλά δεν χρειάζεται η ακριβής μαθηματική ανάλυση μια που το παραπάνω είναι γνωστό ότι ισχύει ).
3. Σε ένα σωλήνα ( με διάμετρο αρκετά μικρότερη από το μήκος ) είτε ανοικτό είτε κλειστό στα άκρα (ή συνδυασμό ) αν υπάρξει διέγερση του αέρα στο εσωτερικό μπορούν να αναπτυχθούν στάσιμα ηχητικά κύματα . Όταν δημιουργούνται στάσιμα κύματα ( δεν είναι κύμα – είναι όρος σύνθεσης κυμάτων ) έχουν σαν αποτέλεσμα απορρόφηση ενέργειας και δέσμευση της μέσα στον σωλήνα . Είναι χρήσιμο γιατί όταν τροφοδοτήσουμε την άκρη του σωλήνα με ένα οριακά ανιχνεύσιμο σήμα ( ακουστής συχνότητας ) μόλις υπάρξει δημιουργία στάσιμων θα χάσουμε το σήμα από τον ανιχνευτή , που στην περίπτωσή μας είναι η ίδια η κεφαλή (δεν ακούμε την ακουστή συχνότητα ή ακούμε ξεκάθαρα εξασθένηση ) ένεκα μεγάλης απορρόφησης της ενέργειας από το σωλήνα . Τα σημεία που μεταφέρουν ενέργεια ευκολότερα είναι εκεί που υπάρχουν συνδέσεις , που είναι στην ουσία η διασύνδεση του σωλήνα με το περιβάλλον . Στη περίπτωση του σωλήνα ενός βραχίονα οι συνδέσεις είναι στα σημεία στήριξης και στη σύνδεση του headshell ( η παροιμιώδης ευκολία αλλαγής headshell του ΜΚ2 φαίνεται να παίζει το ρόλο της ). Επίσης ο σωλήνας του βραχίονα του ΜΚ2 θεωρήθηκε κλειστός ηχητικός σωλήνας συγκεκριμένου μήκους ( βέβαια υπάρχει το μικρό άνοιγμα στη βάση που στέλνει τα καλώδια κάτω , που παίζει όμως μικρό ρόλο – όμως λίγο παίζει )
4. Μας αρκεί η θεμελιώδης εξίσωση της κυματικής v=λ*f για τον προσδιορισμό του μήκους κύματος λ=v/f . Επίσης η ταχύτητα του ήχου αλλάζει με τη θερμοκρασία δεν χρειάζεται να γράψω τον τύπο αλλά η συνήθης τιμή είναι μεταξύ 330m/s έως 350m/s ( αύξηση της θερμοκρασίας οδηγεί σε αύξηση ταχύτητας )
Ότι αναφέρω είναι προσωπική άποψη και ότι παρουσιάζω έγινε για προσωπική έρευνα για να εξηγήσω κάποιες απορίες δικιές μου . Ο λόγος που γράφω ότι ακολουθεί είναι για να στηρίξω τα τελικά συμπεράσματα που κατέληξα χωρίς να αποδεχθώ παραπομπές επί παραπομπών, και να διαβάζω ατελείωτα copy – paste από site σε site αναμφιβόλου σοβαρότητας ( μετά από όλο αυτό μπορώ να έχω προσωπική άποψη ).
Να διευκρινίσω ότι δυστυχώς δεν έχω μετοχές στις εταιρείες technics ή rega και πολύ περισσότερο δεν θα υπερασπιστώ εγώ κάποιο προτέρημα ή κάποια ατέλεια αν υπάρχει ( υπάρχουν τζιμάνια ειδικά γι αυτή τη δουλειά και πληρώνονται καλά – και βγάζουν πολλά ) . Να δηλώσω όμως ότι σχετικά με το πλατό του ΜΚ2 υπάρχει μια συμπάθεια μια που έχει αρκετή έρευνα επάνω του και μια τεράστια μηχανική αντοχή ( όσοι ισχυρίζονται ότι είναι πικάπ για DJ θα ήταν καλύτερα να να λένε ότι είναι …..και για DJ )
Όλα ξεκίνησαν από τη σκέψη για δοκιμή τοποθέτησης ενός βραχίονα rega RB-300 σε ένα technics SL-1200 MK2 . Ο λόγος καθαρά πειραματικός και ανέξοδος αφού μετά από μια ανταλλαγή ήρθε στα χέρια μου ένα REGA PLANAR 3 με τον RB300 σε άριστη κατάσταση και με μια πάρα πολύ καλή κεφαλή MC ( ortofon MC-25FL ) . Η πρώτη βέβαια κίνηση ήταν να ρυθμίσω την κεφαλή σωστά ( ήταν αλλού για αλλού αλλά ευτυχώς δεν είχε παίξει σχεδόν καθόλου ) και να την ακούσω πρώτα στο REGA . H αλήθεια ήταν ότι ακούγονταν θαυμάσια αλλά κάτι δεν μου πήγαινε καλά στα χαμηλά (για την ακρίβεια κάτι δεν πήγαινε οριακά καλά ) . Μετά την τοποθέτηση στο ΜΚ2 , στον εργοστασιακό πάντα βραχίονα , η κεφαλή ακούγονταν εξαιρετικά καλά , αλλά κάτι δεν μου πήγαινε επίσης καλά ( ελαφρώς λίγο στη διαύγεια – ψιλολόγια και με πολύ ιδιαίτερη προσοχή ) στο φάσμα μεταξύ 1ΚΗz έως 4 ΚΗz – οι υψηλές ήταν βελτιωθεί απελπιστικά εμφανώς . Στο κεφάλι μου εμφανίστηκε η άποψη ότι δεν άξιζε το κόπο να αλλάξω τον βραχίονα , παρόλο που είχα αγοράσει και βάση τοποθέτησης , μια που το όφελος φαίνονταν αρχικά μικρό έως ασήμαντο . Το κακό όμως ήταν ότι στο μυαλό είχαν σφηνώσει οι διαφορές μεταξύ τους και ως συνήθως το μυαλό επικεντρώνεται σε αυτά ( καμιά φορά το λένε και εμμονή – κάτι σαν το σκυλί που γαυγίζει και ενοχλεί μόνο εμένα και κανένα άλλο ) .
Αποφάσισα πριν κάνω οτιδήποτε να ρίξω μια ματιά στα πλατό και τους βραχίονες μόνος μου για να έχω άποψη τι συμβαίνει . Βέβαια έχουν γραφτεί για τα συγκεκριμένα τόσα πολλά που θα έλεγε κανείς ότι τζάμπα κόπος μιας που τα έχουν διατυπώσει τόσοι και τόσοι φωτεινοί reviewers και κατά κόρον άγγλοι γκουρού ( οι καθιστοί βούδες – στην πορεία θα φανεί ). Βέβαια η κατάσταση είναι γραφική στην πλειοψηφία και αναφέρομαι κυρίως στις αυθαίρετες εξηγήσεις ακόμη και σε παρερμηνευμένες σωστές μετρήσεις ( που ισχύουν για άλλους όμως λόγους ) .
Για να μπορέσω να έχω μια αξιοπιστία στις παρατηρήσεις μου θα έπρεπε να επιλέξω αξιόπιστες μεθόδους , που όμως να είναι απλές και πλήρως εξηγήσιμες σε θεωρητικό επίπεδο . Το ερώτημα ήταν να επιμείνω και να εστιάσω σε μετρήσεις ακριβείας ή να πάω σε ποιο χαλαρές μετρήσεις όταν το πρόβλημα είναι σαφώς ακουστό και μάλιστα εξαφανίζεται ( ακουστά ) όταν φροντίσω να αφαιρεθεί ( το πρόβλημα ) . Επίσης θα έπρεπε να ακολουθήσω ένα δρόμο που πιθανόν κάποιος που δεν είναι εξοικειωμένος στις μετρήσεις να μπορεί να καταλάβει τι γίνεται και να το επαναλάβει , αν θέλει και μόνος του ( χαράς το κουράγιο του …… ) . Τέλος αν χρειαστεί κάποια μηχανική υποστηρικτική κατασκευή θα έπρεπε να είναι απλή στη κατασκευή.
Τελικά δεν πήγα αρχικά σε αυστηρά ακριβείς μετρήσεις ( μετά δεν άντεξα και έριχνα και καμιά ποιο προσεκτική ματιά ) . θα φανεί στη συνέχεια γιατί δεν χρειάζεται και τόσο πολύ η ακρίβεια – δεν είναι ιδιαίτερο πρόβλημα - με χρήση παλμογράφου και spectrum απλά φαίνονται και λεπτομέρειες . Βέβαια στοιχειώδεις γνώσεις φυσικής , ελαχίστων ηλεκτρονικών και μηχανικής είναι ευπρόσδεκτα για την κατανόηση .
[DOUBLEPOST=1481744715][/DOUBLEPOST]Τι πρέπει να ξέρουμε από θεωρία :
1. Όταν έχουμε σύνθεση μιάς ταλάντωσης συχνότητας f2 πάνω σε μία άλλη f1 προκύπτουν δύο άλλες με συχνότητες F = f1+f2 και F’=f1-f2 . Έτσι αν σε μία ακουστή συχνότητα 1000 Ηz συνθέσουμε μία 50 Hz θα προκύψουν δύο : μία 1050Hz και μία 950 Hz ( πάμε σε ηχητικούς χρωματισμούς ) . Επίσης όταν έχουμε σύνθεση με παραπλήσιες συχνότητες πχ 48Hz με 50 Ηz παραπλήσιων εντάσεων θα δημιουργηθεί διακρότημα με συχνότητα 2 Ηz ( δηλαδή θα ακούμε ένα ήχο 49 Hz αλλά με αυξομείωση δύο φορές το δευτερόλεπτο - σκαμπανέβασμα) . Από εδώ καταλαβαίνουμε ότι σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε μηχανικές ταλαντώσεις πάνω στη πλίνθο ή το πλατό και ειδικά ταλαντώσεις από το μετασχηματιστή τροφοδοσίας ή το μοτέρ ( ειδικά στα σύγχρονα ). Στη περίπτωση του ΜΚ2 το πρόβλημα είναι ο μετασχηματιστής και σε καμία περίπτωση το μοτέρ ( οι ωθήσεις του μοτέρ είναι εκτός ακουστού φάσματος τα πηνία τροφοδοτούνται με παλμούς 20μς που πάμε σε συχνότητα κοντά στα 50ΚΗz άρα δεν … )
2. Όταν δύο πηγές κυμάτων διαδίδουν κύματα στο ίδιο μέσο πχ σε μία πλίνθο ή σε ένα βραχίονα δημιουργούνται σημεία με ενισχυμένη ταλάντωση ή εξασθενημένη ή μηδενική . ( το λέω απλοποιημένα και βεβαίως παίζει ρόλο και η συμφωνία φάσης ή όχι των πηγών αλλά δεν χρειάζεται η ακριβής μαθηματική ανάλυση μια που το παραπάνω είναι γνωστό ότι ισχύει ).
3. Σε ένα σωλήνα ( με διάμετρο αρκετά μικρότερη από το μήκος ) είτε ανοικτό είτε κλειστό στα άκρα (ή συνδυασμό ) αν υπάρξει διέγερση του αέρα στο εσωτερικό μπορούν να αναπτυχθούν στάσιμα ηχητικά κύματα . Όταν δημιουργούνται στάσιμα κύματα ( δεν είναι κύμα – είναι όρος σύνθεσης κυμάτων ) έχουν σαν αποτέλεσμα απορρόφηση ενέργειας και δέσμευση της μέσα στον σωλήνα . Είναι χρήσιμο γιατί όταν τροφοδοτήσουμε την άκρη του σωλήνα με ένα οριακά ανιχνεύσιμο σήμα ( ακουστής συχνότητας ) μόλις υπάρξει δημιουργία στάσιμων θα χάσουμε το σήμα από τον ανιχνευτή , που στην περίπτωσή μας είναι η ίδια η κεφαλή (δεν ακούμε την ακουστή συχνότητα ή ακούμε ξεκάθαρα εξασθένηση ) ένεκα μεγάλης απορρόφησης της ενέργειας από το σωλήνα . Τα σημεία που μεταφέρουν ενέργεια ευκολότερα είναι εκεί που υπάρχουν συνδέσεις , που είναι στην ουσία η διασύνδεση του σωλήνα με το περιβάλλον . Στη περίπτωση του σωλήνα ενός βραχίονα οι συνδέσεις είναι στα σημεία στήριξης και στη σύνδεση του headshell ( η παροιμιώδης ευκολία αλλαγής headshell του ΜΚ2 φαίνεται να παίζει το ρόλο της ). Επίσης ο σωλήνας του βραχίονα του ΜΚ2 θεωρήθηκε κλειστός ηχητικός σωλήνας συγκεκριμένου μήκους ( βέβαια υπάρχει το μικρό άνοιγμα στη βάση που στέλνει τα καλώδια κάτω , που παίζει όμως μικρό ρόλο – όμως λίγο παίζει )
4. Μας αρκεί η θεμελιώδης εξίσωση της κυματικής v=λ*f για τον προσδιορισμό του μήκους κύματος λ=v/f . Επίσης η ταχύτητα του ήχου αλλάζει με τη θερμοκρασία δεν χρειάζεται να γράψω τον τύπο αλλά η συνήθης τιμή είναι μεταξύ 330m/s έως 350m/s ( αύξηση της θερμοκρασίας οδηγεί σε αύξηση ταχύτητας )