Subwoofer 12 inch

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.159
Reaction score
10.326
Η (Οι) κατασκευή-ες αυτή-ες, υπό φυσιολογικές συνθήκες, θα είχε ολοκληρωθεί πριν μερικά χρόνια. Η <<απώλεια>> όμως κάποιον μονάδων XLS με πήγε λίγο πίσω, αλλά όλα καλά.
Χρησιμοποίησα παραπάνω πληθυντικό στις κατασκευές, γιατί στην ουσία πρόκειται για, τουλάχιστον, δύο κατασκευές διαφορετικής προσέγγισης, με βάση δύο μονάδες 12 ιντσών.

Επέλεξα τη διάμετρο των 12 ιντσών γιατί τη θεωρώ κομβική. Είναι κατά τη γνώμη μου η ποιο ισορροπημένη μεταξύ του <<συμβιβασμού>> των 8 ή 10 ιντσών και των υπερβολών μεγαλύτερων μεγαφώνων, 15 ή 18 inch.

Τα κριτήρια που έθεσα αρχικά ήταν...
1) Ο μαζεμένος όγκος των κατασκευών, με ένα μέγιστο καμπίνας εσωτερικά τα 50 λίτρα και τα 60 εξωτερικού όγκου.
2) Την αποδεκτή ποιότητα των μεγαφώνων, αν και γιαυτό θα κάνω λίγη κουβέντα παρακάτω.
3) Την αντοχή τους και την επάρκεια ακουστικής πίεσης που μπορούν να αποδώσουν.
4) Τον υψηλό λόγο τιμής προς απόδοση (VFM).

Την προσοχή μου, και τελικά την αγορά τους, τράβηξαν οι εξής δύο μονάδες, για διαφορετικούς λόγους η κάθε μία:
Ciare 12.00SW με τα χαρακτηριστικά της εδώ: http://oem.ciare.com/en/297/360/prodotti.php και κόστος γύρω στα 250 ευρώ
και
Peerless Resolution 12 με τα χαρακτηριστικά του εδώ: http://www.campadelectronics.com.au/products/caraudio/Peerless Resolution 12 Automotive Subwoofer822008.php και κόστος γύρω στα 170 ευρώ.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.159
Reaction score
10.326
Στο κριτήριο Νο 2 έθεσα την αποδεκτή ποιότητα κατασκευής των μεγαφώνων, ενώ σε ένα άλλο θέμα με σχετική ερώτηση, τόνισα το μεγάφωνο της peerless.
Έχει γίνει <<μόδα>> τώρα τελευταία, λόγο του ανταγωνισμού ίσως, αλλά ενδεχομένως και για υψηλότερο κέρδος, να χρησιμοποιούνται φτηνιάρικες μονάδες σε πολλές κατασκευές υπογούφερ.
Πολλά από αυτά τα μεγάφωνα έχουν αυτοκινητάδικα καθαρά χαρακτηριστικά, Κινέζικης κατασκευής προφανώς, με συχνότητα αποκοπής τους 40-45 κύκλους και από εκεί και κάτω στηρίζονται σε έντονη ισοστάθμιση, με τα γνωστά αποτελέσματα.
Αυτό δεν συμβαίνει μόνο σε φτηνές κατασκευές, κάτω των 500 ευρώ, αλλά και σε ακριβές, της τάξης των 1500 ευρώ.
Δεν χρειάζεται να γίνει αναφορά σε εταιρίες νομίζω, απλά ανοιχτά μάτια και μην μένουμε στη φίρμα.

Στα της κατασκευής λοιπόν...
Οι δύο αυτές μονάδες βολεύονται σε καμπίνα γύρω στα 40 λίτρα το Ciare και γύρω στα 50 το Peerless.
Για την οδήγηση τους θα χρησιμοποιηθεί ένας crown xti 2002 και μια πλάτη της epik, την οποία κάποιο καλό παιδί εκ Θεσσαλονίκης μου χάρισε.
Στην διάθεση μου για πειραματισμό έχω επίσης δύο παθητικές μονάδες 10 ιντσών καθώς και δύο 12 ιντσών της Peerless και βέβαια άφθονους σωλήνες.
 


PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.159
Reaction score
10.326
Σε μια τέτοια υλοποίηση θα πρέπει να αποφασιστούν αρκετά σχεδιαστικά θέματα...
Το πρώτο είναι το είδος της φόρτισης. Ένα άλλο είναι η τοποθέτηση του μεγαφώνου και του σωλήνα ή του παθητικού ακτινοβολητή, αν πάμε σε κάτι τέτοιο και έπεται συνέχεια.
Ξεκινώντας με το Peerless, αποφάσισα να πάω σε φόρτιση <<Συντονισμένου Σωλήνα>>, τουλάχιστον για αρχή, με την τοποθέτηση του μεγαφώνου προς το πάτωμα (down firing) και το σωλήνα στην εμπρός πλευρά.

Αυτή η επιλογή θεωρώ πως έχει πολλά πλεονεκτήματα, αλλά δεν είναι κατάλληλη για όλες τις μονάδες.
Αυτό γιατί το βάρος της κινούμενης μάζας του μεγαφώνου είναι συνεχώς προς τα κάτω, επιβαρύνοντας την ανάρτηση του. Έτσι σε βάθος χρόνου, αν δεν πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις, θα έχει αρνητικές συνέπειες και θα <<κρεμάσει>> όπως θα λέγαμε ο κώνος.
Με βάση την μηχανική κατασκευή του Resolution 12, σε συνδυασμό πάντα με το βάρος του κώνου του, θεωρώ πως κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί σε καμία περίπτωση.

Μια τέτοια επιλογή έχει επιπλέον ιδιαιτερότητες. Θα πρέπει να δούμε την απόσταση της μονάδας από το πάτωμα και πως αυτή επηρεάζει την απόδοση του.
Ένα άλλο που θέλει προσοχή είναι τα ποδαράκια που θα χρησιμοποιηθούν και πως αυτά θα δώσουν ικανοποιητική απόζευξη του ηχείου από το πάτωμα.
Επίσης αν το <<γυμνό>> πάτωμα έχει σωστή συμπεριφορά ή θα πρέπει να παρεμβάλλεται κάτι διαφορετικό όπως για παράδειγμα μια μοκέτα.
Για όλα τα παραπάνω και για αρκετά ακόμα θα γίνουν οι απαραίτητες δοκιμές και θα παρθούν οι τελικές αποφάσεις για την οριστική μορφή της κατασκευή.
 
Last edited:



PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.159
Reaction score
10.326
Πέτρο γιατί όχι sealed;
Να ξεκαθαρίσω πως δεν συμπαθώ τις κλειστές καμπίνες, πόσο μάλλον όταν το μεγάφωνο έχει προδιαγραφές για καμπίνα με <<σωλήνα συντονισμού>>.
Κάποια σχόλια που βλέπω κατά καιρούς για <<καθυστέρηση χαμηλού>>, <<πλαδαρό χαμηλό>> και τα λοιπά που παίρνεις, υποτίθεται, από καμπίνες bass-reflex δεν ευσταθούν, όταν μιλάμε για σωστή σχεδίαση και όχι εντυπωσιασμού.
Δεν βλέπω επίσης το λόγο να μην εκμεταλευτείς πλήρως την απόκριση χαμηλά, που σου επιτρέπει μια λίγο μεγαλύτερη καμπίνα bass-reflex.

Για τη συγκεκριμένη κατασκευή που μιλάμε τώρα, το μεγάφωνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε κλειστή καμπίνα και με σωλήνα συντονισμού.
Η κλειστή καμπίνα θα είναι 30 λίτρα, ενώ η συντονισμένη θα είναι 52. Δεν θεωρώ αποτρεπτικό τον όγκο των 52 λίτρων, που είναι μάλιστα εντός των αρχικών μου επιδιώξεων.
Στα της απόδοσης τώρα θα είχαμε...
Από την κλειστή καμπίνα τα -3 db στους 50 Hz ενώ στα σημαντικά για εμένα 40 Hz, -5,2 db
Με συντονισμένη καμπίνα -3 db στους 29 Hz ενώ στα 40 Hz μόλις -0,1 db.
 

Μηνύματα
4.827
Reaction score
5.857
Και εγω ειμαι υπερ της συντονισμενης με γρηγορο μεγαφωνο,εναντιον της κλειστης με ποιο αργο για αποτελεσματα παραπλησιας αποκρισης συχνοτητας..
Σωληνα ή ξυλο καλυτερα που θα ειναι μερος της κατασκευης ως δεσιμο? μην κολλησεις τιποτε βιδωσε τα ολα και παιζεις με το μηκος του ξυλου για τελικο συντονισμο...
Δεν εχω ακουσει θορυβο απο τετοια επιλογη, ενω με σωληνα ναι...
Μεσα σε σωληνα μπορει να τοποθετηθει τσοχα λεπτη ή copropen 1 εκατοστου παχους , θελει δοκιμες για την αλλαγη στο συντονσιμο, με επισης ευεργητικα αποτελεσματα εναντια στους στροβιλισμους...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
44.339
Reaction score
102.053
Με συντονισμένη καμπίνα -3 db στους 29
Μόνο 10 χερτζ έπεσες έξω, σε σχέση με αυτό που θα ήθελα.

-3 στους 19 εκτιμώ πως πρέπει να είναι το ταργκετ.

Ίσως με περισσότερα μεγάφωνα, ώστε να πληρεί και προδιαγραφές στάθμης αναφοράς για .1 χρήση.
 


PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.159
Reaction score
10.326
Μόνο 10 χερτζ έπεσες έξω, σε σχέση με αυτό που θα ήθελα.

-3 στους 19 εκτιμώ πως πρέπει να είναι το ταργκετ.

Ίσως με περισσότερα μεγάφωνα, ώστε να πληρεί και προδιαγραφές στάθμης αναφοράς για .1 χρήση.
Αυτό είναι το καθαρό αποτέλεσμα που προκύπτει από θεωρητική προσέγγιση, αλλά και πρακτική μέσω μέτρησης. Εντός ενός συνηθισμένου οικιακού χώρου πάει αρκετά ποιο κάτω. Σίγουρα 22-23.
Αν έχεις δει τα subwoofer του εμπορίου ανακοινώνουν <<εντός οικιακού χώρου απόκριση κάτω από 20 hz>> όταν στην ουσία χτυπάνε 30άρια.
Το καθαρό -3 στους 19 Hz είναι εφικτό με 18 ιντσο, αλλά σκέφτομαι για το μέλλον και κάτι με δυο βαριά 10ιντσα!
 

Μηνύματα
4.827
Reaction score
5.857
Πρaγματικα μια που πιασαμε συζητηση για σαμπς δεν ξερω εαν υπαρχει ιδανικο σαμπ ,ενα ιδανικο σαμπ απολυτο και για τις δυο + οκταβες...
Αστραπιαια εκκινηση απο την αδρανεια,αλλα και να κατεβαινει χαμηλα πραγματικα χωρις μεγαλα group delays...
Tελευταια βλεπω κατι pa μεγαφωνα, με τρελλα tesla κατω απο το καπω και μεγαλες διαδρομες στο databass...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
44.339
Reaction score
102.053
Το απολύτως μίνιμουμ για τις 2 πρώτες οκτάβες είναι κατά την εκτίμησή μου 3 τεμάχια 18"...

Χωρίς επιφάνεια δε βγαίνουν τα μπουμπούκια. ;)

Βέβαια ο τερματογκαζι έχει άλλα στάνταρντ... Ίσως θα πρέπει να προσεγγίσουμε περισσότερο τα στάνταρτ του τερματογκαζι σε αυτό το θέμα. Κερδισμένοι θα βγούμε. :)

Είμαι εντελώς κάθετος εναντίον του κλειστού κουτιού στο σαμπ. Ζήτω οι τρύπες.

Στο δορυφόρο ναι, κλειστό. Και κατά προτίμηση 12" στο δορυφόρο.

Στο σαμπ ενήλικα.
 


Μηνύματα
3.289
Reaction score
4.948
Το απολύτως μίνιμουμ για τις 2 πρώτες οκτάβες είναι κατά την εκτίμησή μου 3 τεμάχια 18"...

Χωρίς επιφάνεια δε βγαίνουν τα μπουμπούκια. ;)

Βέβαια ο τερματογκαζι έχει άλλα στάνταρντ... Ίσως θα πρέπει να προσεγγίσουμε περισσότερο τα στάνταρτ του τερματογκαζι σε αυτό το θέμα. Κερδισμένοι θα βγούμε. :)

Είμαι εντελώς κάθετος εναντίον του κλειστού κουτιού στο σαμπ. Ζήτω οι τρύπες.

Στο δορυφόρο ναι, κλειστό. Και κατά προτίμηση 12" στο δορυφόρο.

Στο σαμπ ενήλικα.
Ξέρεις κάποιο σαμπ που να κατεβαίνει κάτω από 20 με bass reflex που να μην βγάζει βρωμιά από το πορτ;
 


Abessalom

Βαρώνος
Μηνύματα
13.447
Reaction score
20.925
Α τι ωραία.

Και έλεγα, ποιος θα ανοίξει ακόμη ένα νήμα όπως του ννν, από τα οποία έχει τόσα μα τόσα λίγα αυτό το φόρουμ.
 


Μηνύματα
1.022
Reaction score
1.922
Mυθοι και πραγματικοτητα....
Τι ενοεί ο ποιητής σε αυτό ,ότι άμα κόψω π.χ τις πιο χαμηλές της πρώτης οκτάβας ξέρω ‘γώ ,θα έχω την αίσθηση του πιο στακάτου μπάσου ;
“The fastest sounding bass is when there is no bass.”
 



Staff online

  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
164.687
Μηνύματα
2.655.265
Members
36.814
Νεότερο μέλος
steve2917
Top