Κώστας Φ.
Truth hurts. Here's a teddy bear.
- Μηνύματα
- 8.978
- Reaction score
- 895
Πολύ ενδιαφέρον θέμα που αφορά την υποκειμενική και αντικειμενική αξιολόγηση προϊόντων room correction, τόσο μεταξύ τους όσο και σε σχέση με την απόδοση του συστήματος χωρίς καμία ισοστάθμιση.
Εξετάστηκαν τρία γνωστά εμπορικά προϊόντα (Lyngdorf, Audyssey και Anthem) καθώς και δύο εκδόσεις αντίστοιχης συσκευής που ετοιμάζει η Harman.
H παρουσίαση (Κeynote, μάλιστα) έγινε στο 127th Audio Engineering Society Convention και μπορείτε να τη δείτε εδώ ενώ περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στο προσωπικό website του Dr. Sean Olive (Director of Acoustic Research for Harman International).
Για τους βιαστικούς:
Εξετάστηκαν τρία γνωστά εμπορικά προϊόντα (Lyngdorf, Audyssey και Anthem) καθώς και δύο εκδόσεις αντίστοιχης συσκευής που ετοιμάζει η Harman.
H παρουσίαση (Κeynote, μάλιστα) έγινε στο 127th Audio Engineering Society Convention και μπορείτε να τη δείτε εδώ ενώ περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στο προσωπικό website του Dr. Sean Olive (Director of Acoustic Research for Harman International).
Για τους βιαστικούς:
Το "ζουμί", για εμένα, βρίσκεται στα παρακάτω σημεία:Conclusions
There are significant differences in the subjective and objective performance of current commercial room correction products as illustrated in these listening test results.
When done properly, room correction can lead to significant improvements in the overall quality of sound reproduction. However, not all room correction products are equal, and two of the tested products produced results that were no better, or much worse, than the unequalized loudspeaker.
Room correction preferences are strongly correlated to their perceived spectral balance and related attributes (coloration, full/thin, bright/dull).
The most preferred room corrections produced the smoothest, most extended in-room responses measured around the primary listening seat.
...the most preferred room corrections produced the smoothest, most extended amplitude responses measured at the primary listening seat. The largest measured differences among the different room corrections occur below 100 Hz and around 2 kHz where the loudspeaker had a significant hole in its sound power response. The room corrections that were able to fill in this sound power dip received higher preference and spectral balance ratings.
A flat in-room target response is clearly not the optimal target curve for room equalization. The preferred room corrections have a target response that has a smooth downward slope with increasing frequency.