Το μυστήριο της μουσικότητας

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.112
Reaction score
20.608
Η πραγματικότητα και η αναζήτηση της Σολομώντειας λύσης

Τουλάχιστον στα χαρτιά και σε πλείστες των περιπτώσεων, τα σύγχρονα ηχεία έχουν επιδόσεις που θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν επαρκείς για να έχουν πλήρη ηχητική απόδοση: απόκριση συχνότητας από 20 – 30Hz έως 20KHz, χαμηλή κατευθυντικότητα (σ.σ., δηλαδή ευρεία διασπορά) σωστή φασική συμπεριφορά, χαμηλή αρμονική παραμόρφωση και παραμόρφωση ενδοδιαμόρφωσης σε χαμηλή όπως και σε υψηλή στάθμη, καμπύλη εμπέδησης που πλησιάζει κατά πολύ αυτήν του ωμικού φορτίου, τέλεια μεταβατική συμπεριφορά, υψηλή ισχύ και μεγάλη ευαισθησία, αποδεκτή γραμμικότητα σε συνάρτηση με την ισχύ, και αδρανή καμπίνα χωρίς φαινόμενα περίθλασης, κραδασμούς ή στάσιμα κύματα στο εσωτερικό της.

Έχοντας υπ’ όψιν αυτές τις απαιτήσεις, σημειώστε πως δεν αναφέρθηκαν καθόλου ο όγκος, το βάρος ή η τιμή μιας καμπίνας που είναι σε θέση να φτάσει αυτό το επίπεδο τελειότητας. Η πραγματικότητα της αγοράς μας λέει πως είναι αυτές οι τρεις παράμετροι που καθορίζουν την απόδοση της πλειονότητας των ηχείων που κυκλοφορούν. Πάνω απ’ όλα, η καμπίνα του 2000 πρέπει να έχει σχετικά περιορισμένες διαστάσεις και λογικό βάρος και κόστος. Όσον αφορά τον σχεδιαστή, αν αυτός λάβει υπ’ όψιν αυτούς τους περιορισμούς, η συνολική απόδοση του ηχείου περιορίζεται σημαντικά.


Η σημασία της φασματικής ισορροπίας

Ο Νόμος των 400000(*) που έχει διατυπωθεί στο παρελθόν είναι πλέον σχεδόν παρωχημένος. Ακούγοντας κάποιο παλιό ραδιόφωνο, μερικές φορές μας εκπλήσσει η ηχητική του ποιότητα, παρά την περιορισμένη απόκρισή του. Αν και ο Νόμος των 400000 είναι καθαρά εμπειρικός, προηγμένες ψυχοακουστικές μελέτες έχουν καταστήσει εφικτή την καθιέρωση συγκεκριμένων φασματικών περιοχών με εύρος ζώνης που δίνουν την αίσθηση της τονικής ισορροπίας. Βλέπουμε με έκπληξη πως με κάτω συχνότητα αποκοπής τα 70Hz, σε ένα μεγάλο πλήθος ηχείων απαιτείται περιορισμός της απόκρισης έως τα 12KHz, ώστε το ηχείο να δώσει μιαν υποκειμενικά ικανοποιητική αίσθηση ισορροπίας. Αυξάνοντας την κάτω συχνότητα αποκοπής στα 270Hz, το άνω όριο πρέπει να πάει στα 3KHz, ώστε να έχουμε σωστή φασματική ισορροπία. Από εκεί και μετά είμαστε κοντά στο εύρος ζώνης του τηλεφώνου, το οποίο έχει μελετηθεί ώστε να διατηρεί τη σωστή χροιά της φωνής, παρά την κατά 60% απώλεια της υποκειμενικής πιστότητας.

Δεν χρειάζεται να το ψάξουμε περαιτέρω, ένας μεγάλος αριθμός ηχείων δεν αγγίζει την κορυφή εξ αιτίας της μη συμμόρφωσής τους προς αυτόν τον θεμελιώδη κανόνα. Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσον απλά, καθώς αν κάποιος διαθέσει στην αγορά ένα ηχείο με ωφέλιμο εύρος ζώνης 80 – 9KHz, χάνοντας έτσι το 6% της υποκειμενικής πιστότητάς του, αυτό αναμφίβολα δεν θα έχει καμιά επιτυχία. Βέβαια, τα πλέον διαδεδομένα μουσικά είδη σήμερα, αλλ’ όχι και στο παρελθόν, έχουν πλούσιο συχνοτικό περιεχόμενο στις μεσαίες και υψηλές συχνότητες, όπως κρουστά και συνθεσάιζερ.

Δεν θα ήταν σωστό να υποβιβάσουμε αυτές τις συχνότητες. Όλος αυτός ο σχολιασμός εστιάζει την προσοχή μας σε μια σημαντική λεπτομέρεια: αναπαράγοντας τις συχνότητες 20-80Hz χωρίς εξασθένηση, και συγχρόνως αφήνοντας το τουήτερ ελεύθερο μέχρι τα 20KHz, η απώλεια ποιότητας πηγαίνει από το 6% στο 0% και η τονική ισορροπία γίνεται τέλεια. Αυτό δείχνει τη σημασία που πρέπει να δώσουμε στις συχνότητες που παίζει το υπογούφερ. Και ξανά, το προαιώνιο πρόβλημα της τιμής και του μεγέθους είναι δυσεπίλυτο, καθώς η πλειοψηφία των υπογούφερ, και μόνο με τα κατάλληλα μέτρα, μπορεί να παίζει στα 60-70Hz παρουσιάζοντας γρήγορη πτώση χαμηλότερα.


Το μυστήριο της μουσικότητας του ήχου

Αν το εύρος ζώνης και η φασματική ισορροπία είναι θεμελιώδεις παράμετροι που καθορίζουν την ποιότητα του ήχου, δεν είναι οι μόνες, καθώς στο τελικό αποτέλεσμα παίζουν ρόλο πολλές άλλες. Οι πλέον σημαντικές είναι τα δυναμικά, η ικανότητα πρόσληψης υψηλής ισχύος με χαμηλή παραμόρφωση, η χαμηλή κατευθυντικότητα αλλά και η καλά ελεγχόμενη κατευθυντικότητα. Διαφέροντας το μέγεθος καθεμιάς από ηχείο σε ηχείο, σμιλεύει την ηχητική του προσωπικότητα, του δίνει τη δική του ηχητική σφραγίδα. Παρά τις πολλές αδυναμίες και ατέλειές του, το αυτί έχει μια έξοχη ευαισθησία. Πρέπει να ξεφύγουμε από τις δαιμονοποιημένες μετρήσεις και να επιχειρήσουμε με ασυνήθιστες μετρητικές μεθόδους να αποκαλύψουμε μορφές παραμόρφωσης που να συμβαδίζουν με τις ακουστικές εντυπώσεις.

Η έκταση της δυναμικής περιοχής σε συνάρτηση με τη συχνότητα είναι μια αποκαλυπτική μέτρηση. Το ενδιαφέρον αυτής της μέτρησης έχει υπογραμμισθεί από τον κ. Kuriyakawa των εργαστηρίων της Toshiba το 1979. Κάποια τουήτερ εκείνης της εποχής, φαινομενικά τέλεια έως τα 25KHz, κάποιες φορές και υπό τις συνθήκες αυτής της μέτρησης, παρουσίαζαν μόνο 5-10dB δυναμικής περιοχής στα 10KHz. Μια άλλη μέτρηση είναι η αργή σάρωση, που δίνει τη δυνατότητα εντοπισμού με μεγάλη ακρίβεια της συχνότητας τυχόν κραδασμών από διάφορα αίτια, για παράδειγμα από το πόσο σφιχτά είναι βιδωμένο ένα μεγάφωνο, της τριβής κάποιου εξαρτήματος του κροσόβερ επάνω στην πλακέτα, ή κραδασμού από το τοίχωμα της καμπίνας. Αν αυτά μπορούν να περάσουν απαρατήρητα στις μετρήσεις, το αυτί μπορεί πολύ εύκολα να τα εντοπίσει με μουσικό πρόγραμμα.

Η «τονική παραμόρφωση», το «jitter» των μεγαφώνων, είναι ακόμη περισσότερο αποκαλυπτική. Μελέτες που έχουν γίνει στην Ιαπωνία από το 1978 έως το 1995 έχουν δείξει πως επάνω στα μεταβατικά περάσματα η τονική διολίσθηση μπορεί να προκαλέσει διάσπαση του διαφράγματος κατά 5%, καθυστερημένη αντίδραση στην κίνηση του πηνίου φωνής, του οποίου οι συντονισμοί επηρεάζουν τις κοντινές συχνότητες.

Στη μουσική, το λα της 3ης οκτάβας είναι φιξαρισμένο στα 440Hz, όχι στα 465Hz, και όσοι έχουν απόλυτο μουσικό αυτί δεν ανέχονται διαφορά ούτε 1Hz. Αυτό σημαίνει μια φωνή, μια νότα στο πιάνο, κι εκεί οι μετρήσεις είναι δυστυχώς άχρηστες.

___________________________

(*) Ο Νόμος των 400000 επιτάσσει πως για να δίνει μια ηχητική συσκευή την υποκειμενική αίσθηση του ισορροπημένου ακούσματος, πρέπει το γινόμενο των ορίων της απόκρισης συχνότητας να είναι 400000. Προφανώς αυτό το νούμερο δεν είναι αυθαίρετα επιλεγμένο, καθώς είναι το γινόμενο των τυπικών ορίων του ακουστικού φάσματος, αφού 20 x 20000 = 400000. Ξεκινώντας απ' αυτόν τον ιδανικό συνδυασμό, καθώς η απόκριση "στενεύει" στο κάτω της άκρο, αντιστοίχως πρέπει να "στενεύει" και στο άνω τοιούτο, ώστε το γινόμενο να διατηρείται ή να είναι πολύ κοντά στις 400000. Και επειδή οι συσκευές που κατ' εξοχήν παρουσιάζουν αδυναμία στην πλήρη απόκριση συχνότητας είναι τα ηχεία, ο νόμος αυτός αναφέρεται σχεδόν αποκλειστικά σ' αυτά.

Έτσι, για παράδειγμα, αν ένα ηχείο έχει κάτω συχνότητα αποκοπής -3dB στα 40Hz, τότε το άνω όριο της απόκρισής του πρέπει να είναι 400000 / 40 = 10000Hz. Αν το ηχείο ανεβαίνει περισσότερο, τότε αποπνέει έναν "πριμαριστό" χαρακτήρα, πράγμα που είναι ο κανόνας, αφού όλα ανεξαιρέτως τα ηχεία, ασχέτως πόσο χαμηλά μπορούν να κατέβουν, ανεβαίνουν άνετα έως τα 20000Hz, με μεγαλύτερη ή και με πιο χαλαρή ακρίβεια, δηλαδή με όχι και τόσο επίπεδη απόκριση.

Βεβαίως, ο Νόμος αυτός εκλαμβάνει ως δεδομένο πως το μουσικό πρόγραμμα είναι μεστό φασματικά, δηλαδή έχει "απ' όλα", και μπάσα και μεσαία και πρίμα, κάτι που είναι τυπικά σύνηθες, αλλά δεν συμβαίνει πάντοτε, καθώς ενδέχεται να υπάρχουν και εξεζητημένες περιπτώσεις, όπως ας πούμε ένα κομμάτι με σόλο φλάουτο.

Το νόμο αυτόν τον έχει μνημονεύσει και ο αείμνηστος Neville Thiele σε μια συνέντευξή του. Ερωτηθείς σχετικά, ο Thiele απήντησε πως τα τρία πιο σημαντικά χαρακτηριστικά ενός ηχείου είναι η επίπεδη απόκριση συχνότητας, η χαμηλή παραμόρφωση και, κατόπιν συζητήσεων που είχε με ερευνητές του BBC, η φασματική ισορροπία, το balance όπως είπε χαρακτηριστικά, η οποία πρέπει να υπακούει στον Νόμο των 500000. Δηλαδή, o Thiele ήταν λίγο πιο επιεικής. (Ο Neville Thiele μαζί με τον επιστήθιο φίλο του Richard Small είναι οι δύο μηχανικοί που διετύπωσαν τη θεωρία, πάνω στην οποία βασίζεται σήμερα ο σχεδιασμός σχεδόν όλων των ηχείων που κυκλοφορούν στην αγορά).
______________________________

Το παραπάνω άρθρο ανήκει στον Jean Hiraga και δημοσιεύθηκε το έτος 2000 στο περιοδικό Revue du son et du home cinema. Επιγράφεται ως Le mystere de la musicalite και μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ (direct link).
 

Μηνύματα
1.866
Reaction score
4.431
Ωραίο άρθρο.
Πάντα πίστευα οτι οι υψηλές συχνότητες είναι υπερτιμημένες.
 

Μηνύματα
27.267
Reaction score
25.271
Όχι και τόσο , αν σκεφτείς ότι η κρούση , οποιαδήποτε κρούση μπορεί να έχει αρμονικές στα 8khz ή και παραπάνω.
Ακόμα και από ένα απλό τομ.
Γι αυτό και όταν λείπουν κάποιες μεσαίες ή ανώτερες μεσαίες η κρούση και το μπάσο κατ επέκταση βγαίνει μουντό.
[DOUBLEPOST=1483912445][/DOUBLEPOST]Αυτός ο Jean Hiraga δεν είναι που φιάχνει Λαμπάτους ενισχυτές?
 

Μηνύματα
4.059
Reaction score
776
Μερικά σχόλια.

1. Πράγματι, τα ηχεία αποτελούν ένα ιδιαίτερο παράδειγμα. Πρακτικά, ας μήν κρυβόμαστε πίσω απο το δάχτυλο μας, τα ηχεία ακούμε. Οι διαφορές στα ηχεία είναι τόσο μεγάλες που τα τζίτερ και τα καλώδια είναι απλά για χρυσαυτιάδες.

2. Δέν μου άρεσε ποτέ η γενίκευση "μετρήσεις". Τί σημαίνει μετρήσεις? Αυτά τα μικρά πινακάκια του Ήχου? Οι μετρήσεις του stereophile που είναι λίγο καλύτερες ή του avmentor που είναι αρκετά καλύτερες?
Αν για παράδειγμα πετάξω μία συσκευή απο το avmentor πόσοι απο εμάς θα καταλάβουμε πώς θα παίξει η συσκευή?
Με λίγα λόγια, οι μετρήσεις δέν είναι ένα μονοδιάστατο μέγεθος σαν το κιλό. Να πείς εγώ είμαι 100 κιλά ο Κόγιας 90 άρα σίγουρα είμαι βαρύτερος. Είναι κάτι αρκετά πολύπλοκο και σίγουρα μία καμπύλη απόκρισης στο ένα μέτρο δέν λέει και πολλά...

3. Θεωρώ δεδομένο οτι ένα καλό ηχείο που βγαίνει απο το εργοστάσιο έχει μετρηθεί. Μία μέθοδος ελέγχου βλαβών είναι ο λεγόμενος μή καταστροφικός έλεγχος

https://en.wikipedia.org/wiki/Nondestructive_testing

και πιστεύω οτι είναι κάτι βασικό για εταιρείες που φτιάχνουν αξιοπρεπή ηχεία. Όσες δέν χρησιμοποιούν απλά δέν είναι σοβαρές, δέν είναι κακό να το πούμε.

Επίσης θεωρώ οτι η καλή εταιρεία διορθώνει τα bugs της προηγούμενης γενιάς.

4. Σε συνδυασμό με το 2, πρέπει να καταλάβουμε οτι όλα μετρώνται. Απλά πρέπει να ξέρεις τί να μετρήσεις. Μπορώ να βάλω και το ipad και να μετράω τα decibel των ηχείων.
Δέν είναι κακό, πλάκα έχει.
Απλά είναι άχρηστο. Αυτός που ξέρει να μετράει, δεδομένου του καλού εξοπλισμού, μπορεί να βρεί μέχρι και αν έχει κουμπώσει το καλώδιο πάνω καλά.

Αν δέν το βρεί δέν ξέρει να μετράει...


Τέλος αυτός ο νόμος έχει ενδιαφέρον. Αν και δέν τον βρίσκω κάπου στο δίκτυο...
 


Μηνύματα
5.283
Reaction score
6.429
Ενα ισορροπημενο ηχειο, θελει και ισορροπημενο χωρο, αλλιως χανεται αυτη... σε ανισορροπο χωρο θες παλι ανισορροπο ηχειο για να φερεις τις αδυναμιες του χωρου υπερ σου :whistling:
 



Mr Spock

demokratischer - sektor
Μηνύματα
18.457
Reaction score
50.619
Στη μουσική, το λα της 3ης οκτάβας είναι φιξαρισμένο στα 440Hz, όχι στα 465Hz, και όσοι έχουν απόλυτο μουσικό αυτί δεν ανέχονται διαφορά ούτε 1Hz. Αυτό σημαίνει μια φωνή, μια νότα στο πιάνο, κι εκεί οι μετρήσεις είναι δυστυχώς άχρηστες.
- πολύ ενδιαφέρον άρθρο , στο ανωτέρω παράδειγμα τώρα , υποθέτω πως ο κατασκευαστής συμβουλεύεται κάποιον οργανοπαίχτη ή τον ηχολήπτη του ή ακόμα και τον κατασκευαστή του οργάνου , κάνει voicing , μετά ξανά μετρήσεις ( που μπορεί να έχουν ''φύγει'' ) , και αυτό μπορεί να επαναληφθεί πολλές φορές ή και μήνες μέχρι να βρεθεί μία αποδεχτή συνισταμένη ( το κατά δύναμη αληθοφανές της χροιάς μαζί με όσο το δυνατόν επίπεδη απόκριση κλπ )

- ισχύει κάτι τέτοιο ;
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
16.568
Reaction score
37.871
- πολύ ενδιαφέρον άρθρο , στο ανωτέρω παράδειγμα τώρα , υποθέτω πως ο κατασκευαστής συμβουλεύεται κάποιον οργανοπαίχτη ή τον ηχολήπτη του ή ακόμα και τον κατασκευαστή του οργάνου , κάνει voicing , μετά ξανά μετρήσεις ( που μπορεί να έχουν ''φύγει'' ) , και αυτό μπορεί να επαναληφθεί πολλές φορές ή και μήνες μέχρι να βρεθεί μία αποδεχτή συνισταμένη ( το κατά δύναμη αληθοφανές της χροιάς μαζί με όσο το δυνατόν επίπεδη απόκριση κλπ )

- ισχύει κάτι τέτοιο ;


...εχει μια μικρη διαφορα η Μι (ακορντο/chord E) με τη μινορε του (η διαφορα ειναι η σολ =G vs G#)..αυτο εντοπιζεται σε ενα εμπειρο αυτι (μουσικου)..η διαφορα στο Σολ την υπολογιζω με το ματι γυρω στην προαναφερθεισα διαφορα 25hz !? ..ενα απλο παραδειγμα ..μπορει να ειμαι κ τελειως λαθος..κραταω μια μικρη επιφυλαξη..
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
Στη μουσική, το λα της 3ης οκτάβας είναι φιξαρισμένο στα 440Hz, όχι στα 465Hz, και όσοι έχουν απόλυτο μουσικό αυτί δεν ανέχονται διαφορά ούτε 1Hz. Αυτό σημαίνει μια φωνή, μια νότα στο πιάνο, κι εκεί οι μετρήσεις είναι δυστυχώς άχρηστες.
Πολύ ωραίο άρθρο.
Πράγματι η τονική ισορροπία είναι μάλλον το πιό σημαντικό.

Αλλά το ότι "όσοι έχουν απόλυτο μουσικό αυτί δεν ανέχονται διαφορά ούτε 1Hz" δεν το πιστεύω. Πράγματι μόνο οι πολύ καλά εκπαιδευμένοι μουσικοί που έχουν κάνει πολύ σολφέζ μπορούν να διακρίνουν αν μιά νότα ΜΟΝΗ ΤΗΣ έχει την προβλεπόμενη βασική συχνότητα (π.χ. ΛΑ στα 440Ηz). Σχεδόν ομως όλοι (εκτός από τους πολύ φάλτσους) μπορούν να διακρίνουν ένα διάστημα. π.χ. DO-SOL σε σχέση με ένα άλλο π.χ. DO-LA. Αυτή η σχετική διαφορά στη συχνότητα είναι πάρα πολύ εύκολα εντοπίσημη.

Αυτό δεν αλλάζει βέβαια καθόλου το γεγονός της σπουδαιότητας της τονικής ισορροπίας.
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554


...εχει μια μικρη διαφορα η Μι (ακορντο/chord E) με τη μινορε του (η διαφορα ειναι η σολ =G vs G#)..αυτο εντοπιζεται σε ενα εμπειρο αυτι (μουσικου)..η διαφορα στο Σολ την υπολογιζω με το ματι γυρω στην προαναφερθεισα διαφορα 25hz !? ..ενα απλο παραδειγμα ..μπορει να ειμαι κ τελειως λαθος..κραταω μια μικρη επιφυλαξη..
Αυτό δεν έχει σχέση. Είναι σκέτο θέμα αρμονίας (σχέσης των βασικών συχνοτήτων 3 ήχων που ακούγονται ταυτόχρονα). Το βασικό ακκόρντο της κλίμακας ΜΙ ΜΑΤΖΟΡΕ έχει πολύ διαφορετικό άκουσμα από το βασικό ακκόρντο της κλίμακας ΜΙ ΜΙΝΟΡΕ, άσχετα με το αν η κιθάρα έχei κουρδιστεί ένα ή και δύο τόνους πάνω ή κάτω από το θεωρητικό ΛΑ των 440 Ηz.
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
16.568
Reaction score
37.871
@Messenger νομιζω το ιδιο λεμε απλα δεν το εβαλα σαν νοτα σχετο..το εβαλα σε συγχωρδια.. το διαστημα στο παραδειγμα σου ειναι καλητερα/σωστοτερα αντιληπτο.
(Να γιατι ειμαι αθλιος στα οργανα.. ^^)
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
Διαβάζοντας τα παραπάνω καταλαβαίνω γιατί ένας "λαμπρός" ενισχυτής μπορεί να ταιριάζει με "μουντά" ηχεία.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.112
Reaction score
20.608
- πολύ ενδιαφέρον άρθρο , στο ανωτέρω παράδειγμα τώρα , υποθέτω πως ο κατασκευαστής συμβουλεύεται κάποιον οργανοπαίχτη ή τον ηχολήπτη του ή ακόμα και τον κατασκευαστή του οργάνου , κάνει voicing , μετά ξανά μετρήσεις ( που μπορεί να έχουν ''φύγει'' ) , και αυτό μπορεί να επαναληφθεί πολλές φορές ή και μήνες μέχρι να βρεθεί μία αποδεχτή συνισταμένη ( το κατά δύναμη αληθοφανές της χροιάς μαζί με όσο το δυνατόν επίπεδη απόκριση κλπ )

- ισχύει κάτι τέτοιο ;
Δεν το γνωρίζω, αλλά προσωπικά έχω πεισθεί πως δεν ισχύει. Μπορεί κάποιοι κατασκευαστές να διατείνονται δημοσίως ότι ο σχεδιασμός ενός προϊόντος τους πήρε ακόμη και χρόνια ολόκληρα, αλλά νομίζω πως μ' αυτό πουλάνε μούρη και ηρωισμό.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.112
Reaction score
20.608
...Αλλά το ότι "όσοι έχουν απόλυτο μουσικό αυτί δεν ανέχονται διαφορά ούτε 1Hz" δεν το πιστεύω. Πράγματι μόνο οι πολύ καλά εκπαιδευμένοι μουσικοί που έχουν κάνει πολύ σολφέζ μπορούν να διακρίνουν αν μιά νότα ΜΟΝΗ ΤΗΣ έχει την προβλεπόμενη βασική συχνότητα (π.χ. ΛΑ στα 440Ηz). Σχεδόν ομως όλοι (εκτός από τους πολύ φάλτσους) μπορούν να διακρίνουν ένα διάστημα. π.χ. DO-SOL σε σχέση με ένα άλλο π.χ. DO-LA. Αυτή η σχετική διαφορά στη συχνότητα είναι πάρα πολύ εύκολα εντοπίσημη.

Αυτό δεν αλλάζει βέβαια καθόλου το γεγονός της σπουδαιότητας της τονικής ισορροπίας.
Κι όμως, αυτό που οι Γάλλοι ονομάζουν oreille absolue υφίσταται. Απ' ό,τι βλέπω οι Άγγλοι το ονομάζουν absolute pitch, ενώ εις τα καθ' ημάς είναι γνωστό ως απόλυτο αυτί. Και δεν αφορά τη σχετική αντίληψη των τόνων, αλλά την ικανότητα του εγκεφάλου να αποτυπώνει το ύψος ενός τόνου.
 

PURETONE

Ένα σκέτο "Π"
Μηνύματα
3.428
Reaction score
4.013
Δεν το γνωρίζω, αλλά προσωπικά έχω πεισθεί πως δεν ισχύει. Μπορεί κάποιοι κατασκευαστές να διατείνονται δημοσίως ότι ο σχεδιασμός ενός προϊόντος τους πήρε ακόμη και χρόνια ολόκληρα, αλλά νομίζω πως μ' αυτό πουλάνε μούρη και ηρωισμό.
Επιπλεον να πουμε οτι ενας σωστος κατασκευαστης βελτιωνει στην πορεια το προ΄ι΄ον του αφου εντοπισει καποια λαθη η παραβλεψεις της αρχικης σχεδιασης.
 

Μηνύματα
7.366
Reaction score
2.554
Κι όμως, αυτό που οι Γάλλοι ονομάζουν oreille absolue υφίσταται. Απ' ό,τι βλέπω οι Άγγλοι το ονομάζουν absolute pitch, ενώ εις τα καθ' ημάς είναι γνωστό ως απόλυτο αυτί. Και δεν αφορά τη σχετική αντίληψη των τόνων, αλλά την ικανότητα του εγκεφάλου να αποτυπώνει το ύψος ενός τόνου.
Σίγουρα οι εκπαιδευμένοι στο σολφέζ μουσικοί το καταλαβαίνουν.
Εμείς οι υπόλοιποι πάρα πολύ δύσκολα μπορούμε να τραγουδήσουμε ένα ΛΑ στα 440 έτσι στην ψύχρα.
Αλλά πολύ εύκολα μπορούμε να τραγουδήσουμε (ή να αντιληφθούμε) ένα ΣΙ όταν μας δοθεί ένα ΛΑ είτε στα 440, είτε στα 540 Ηz.

Νομίζω όμως ότι αυτά τα απόλυτα αυτιά δεν θα ενοχληθούν αν όλη η ορχήστρα είναι κουρδισμένη με βάση τιο ΛΑ στα 391,9954Hz. Αν ο τραγουδιστής είναι βραχνιασμένος και δεν βγαίνει στο ΛΑ (440) μια χαρά το παίζουν ένα τόνο κάτω, στο ΣΟΛ (391,9954Ηz). Και όχι μόνο ένα τόνο. Φυσικά όταν εμπλέκεται ένα πιάνο, δεν μπορείς να κουρδίσεις χαμηλότερα και όλοι κουρδιζουν στο πιάνο αλλά παίζουν την ίδια κλίμακα ένα τονο χαμηλότερα.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.404
Reaction score
125.586
Μπράβο ρε συ Κόγια, φέρνεις και πάλι ένα "αόριστο" θέμα, όπως αυτό της "μουσικότητας" σε βατά μονοπάτια!

Ο κανόνας αυτός, των 400000 ή 500000 κατά θιλ, εφαρμόζεται από πολλές εταιρείες που σέβονται την πραγματικότητα κι αδιαφορούν για τα εντυπωσιακά νούμερα.

Είναι όμως παγίδα παραπλανησης στην οποία πέφτουν μέσα οι επίδοξοι κριτές όταν το συχνοτικό περιεχόμενο του αναπαραγωμενου ήχου είναι περιορισμένο, αλλά και όταν επικεντρώνεται η προσοχή και η κρίση σε ήχους περιορισμένου εύρους εντός ηχογραφήσεων πλήρους εύρους, πχ να ακούς ένα πλούσιο κομμάτι τζαζ της ξινής και να κάνεις επιλεκτικά κριτική στα καμπανάκια και λοιπές ψιλικατζούρες στα πλαίσια του περκασιον.

Είναι η απόδειξη ότι η καθιερωμένη δομή της κριτικής των απανταχού ριβιουερς είναι εσφαλμένη, καθώς εξετάζουν κατά συχνοτικες περιοχές την όποια συνταγή, κάνοντας πχ κριτική πρώτα για τα μπάσα και τους ρωμαλέους γδούπους, μετά για τα μεσαία, τις φωνές και τις τσιριδες καμιας ξινής, και στο τέλος για τα πχιατινια τα μεταξωτά που κσυρίζουν.:gotcha:

Η αναπαραγωγή στις χαμηλές συχνότητες είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, πολυδιάστατο, όπου συναντιούνται όλες οι παθολογίες του οντιο: ακατάλληλος χώρος, ακατάλληλο ηχείο για το χώρο, ακατάλληλη απόσταση ακρόασης για το ηχείο, ανεπαρκής οδήγηση, ανεπαρκείς στάθμες, ανεπαρκής απόκριση.

Και όπως πολύ σωστά είπες, τα 99 στα 100 ηχεία ακούγονται πριμαριστά, χωρίς τσαγανό χαμηλά, χωρίς την αναμενόμενη ενέργεια εκεί κάτω.

Και γι'αυτό ο κακός ενισχυτής λυχνίας, με τα "στρογγυλεμένα άκρα", χαρακτηρίζεται "μουσικότερος". Γιατί τα κόβει και από τις 2 μεριές, συμμετρικά. Και δε "ξυρίζει", ενώ τα σόλιντ και τα κλας ντε "ξυρίζουν".:gotcha:

Εχω αναφέρει πολλές φορές ένα πανέξυπνα σχεδιασμένο μικρό αμερικανικό ηχείο, με απόκριση 35 κύκλους με 14 χιλιοκυκλους (στα -3 ντιμπι), που ήταν εξαίσιο στο άκουσμα και δε σου έλλειπε τίποτα όταν το άκουγες.8-)

Έπρεπε να ακούσεις ένα άλλο ηχείο δίπλα σε σύγκριση μόνο με τίποτα πιατίνια για να καταλάβεις την έκταση του άλλου.

Αυτή η γνώση είναι δύσκολο στις μέρες μας να περάσει στην πράξη. Δύσκολο δις, γιατί τα πρίμα, αρέσουν! ;)

Πιο εύκολα πουλιέται η άποψη της λάμπας με την μυθολογία της.:D

Ταυτόχρονα, λόγω ύψους των δωματίων μας, και γενικά λόγω διαστάσεων των χώρων ακρόασης, το πρόβλημα στα μπάσα είναι δεδομένο, οι κουρμπες κι οι κοιλιές είναι πάντα εκεί, χαμηλά, να τα ρημάζουν. Οι χρόνοι αντηχησης ενός τυπικού δωματίου νορμάλ επιπλομενου και με το παραδοσιακό χαλί του, παίζουν στο δευτερόλεπτο χαμηλά, ενώ ψηλά είναι γενικά όμορφα τα πράγματα. Κι έτσι έχεις χομπίστες που προτιμούν να μη πολυβγαζει μπάσο το ηχείο, γιατί αν βγάλει, γίνεται το έλα να δεις. Και να τα τσιμπημενα πρίμα, και να οι έρωτες με τις λάμπες και τα βινύλια.:p

Όπου κι αν πας, αν περιορίσεις εύρος απόκρισης και δυναμικό εύρος, θα παίξει καλύτερα, κατά κοινή ομολογία της συντριπτικής πλειοψηφίας των ακροατών. Δεν είναι κουφός ο κόσμος, απλώς οδηγείται σε λάθος συμπεράσματα και τα κάνει και έμβλημα, επειδή είναι δύσβατο το άλλο μονοπάτι, αυτό της πραγματικότητας.:p

Το θρεντ σου φίλε μου, καλέ μου φίλε, είναι άλλο ένα υπέροχο σμπρωξιμο προς αυτήν την απλή, πεζή πραγματικότητα. ;)

Και το θάψιμο του χαλι εντ.:p
 
Last edited:

Μηνύματα
1.866
Reaction score
4.431
Πραγματικά αυτός, ο λίγο γνωστός, νόμος της ψυχοακουστικής
αποτέλεσμα μάλλον έρευνας του BBC, είναι τροφή για σκέψη.

Στην ουσία, όπως συμβαίνει με πολλές έρευνες, είναι προέκταση της κοινής λογικής και εμπειρίας.
Σου λέει οτι αυτό που έχει σημασία είναι η αναλογία συχνοτήτων,
η ισορροπία, και όχι τα απόλυτα νούμερα.

Επειδή δηλαδή εσύ σαν κατασκευαστής μπορείς εύκολα να ενσωματώσεις ένα τουήτερ που ανεβαίνει πολύ ψηλά, επειδή τα τεχνικά χαρακτηριστικά πουλάνε,
αυτό απο μόνο του δεν κάνει το ηχείο καλλίτερο.

Εξηγεί εύκολα και κάποια φαινόμενα στο χώρο των ηχείων.
- Γιατί τα μικρά ηχεία είναι χαμένα απο χέρι αν δεν "μαγειρευτεί" κατάλληλα η απόκρισή τους.
- Γιατί η προσθήκη ενός καλού σαμπγούφερ φαίνεται να θεραπεύει ολόκληρο το φάσμα.
- Γιατί τα μικρά μόνιτορ με δεδομένη την έκταση ψηλά και την επίπεδη απόκριση ακούγονται αδιάφορα
ενω τα μεγάλα αδέρφια τους απλώς πραγματικά.
- Ακόμα και γιατί οι Γιαπωνέζοι αντιγράφοντας τεχνικά χαρακτηριστικά δεν μπόρεσαν να κάνουν ποτέ
καλό μικρομεσαίο ηχείο.

Και ναί κατα μία έννοια είναι το θάψιμο του χάλι έντ.
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.613
Μηνύματα
2.868.054
Members
37.940
Νεότερο μέλος
geo kok
Top