όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.390
Reaction score
125.525
με αφορμή μια χθεσινή μεταμεσονύχτια μετά μπύρας συζήτηση, όπου ανάμεσα σε άλλες "φιλοσοφίες" βρέθηκε και η απορία του "γιατί μου αρέσει περισσότερο το καθένα σε διαφορετικά είδη μουσικής", παραθέτω κάποια προηγούμενα ποστ, ώστε να αποτελέσουν βάση για ένα τελειωτικό (θέλω να πιστεύω) "ξεκαθάρισμα" αυτού του θέματος.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.390
Reaction score
125.525
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα:

"Δεν έχουν μπάσσο! Είναι προβληματικά τα ηχεία?"

Έχω βαρεθεί ειλικρινά να το ακούω!

Λοιπόν, το "πρόβλημα" του μπάσσου στα magnepan είναι τριπλό, ένα της οδήγησης (ποιός παππούς), ένα της τοποθέτησης και της απόστασης από τον πίσω τοίχο (ποιός μεγαλοσαλονάτος) κι ένα της μουσικής πληροφορίας που χρειάζεται να αναπαράγει.

Ας τα πάρουμε με τη σειρά, το πρώτο είναι το προαπαιτούμενο, αν δεν έχεις ισχύ μη περιμένεις τίποτα, πάρε λοιπόν τα κιλοβάττ σου και περιπάτει.

Το δεύτερο είναι ο χώρος. Είπαμε, ξαναείπαμε και το ξαναλέμε, ο χώρος είναι το πιο σημαντικό στοιχείο του στερεοφωνικού μας! Όσο δε για το Magnepan, αν δε του δώσεις 170cm από τον πίσω τοίχο μη περιμένεις θαύματα, αν το κολλήσεις στον πίσω τοίχο, θα έχει άλλου είδους θαύματα, θα αναφωνήσεις "μα που πήγε το μπάσσο?"

Το τρίτο είναι η γνώση της διαφορετικής ποιότητας των χαμηλών συχνοτήτων που υπάρχουν στη μουσική. Το ηχείο δε πάσχει σε απόκριση, αυτό είναι σαφές. Απλά δε μπορεί λόγω κατασκευής να αναπαράγει ήχους που βγαίνουν από αυξήσεις της πίεσης. Βγάζει ήχους που παράγονται από ταλάντωση. Αντίθετα, άλλα ηχεία αδυνατούν να βγάλουν ήχους ταλάντωσης, καθώς δουλεύουν μόνο με τον άλλο τρόπο, αυτόν της πίεσης. Εντενέστατη ανάλυση υπάρχει και εδώ:

http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?t=54916&page=19

στο λινκ του bro που ποστάρει τα λόγια του πολύ RD...

Προσωπικά προτιμώ να έχω ένα ηχείο με μπάσσο ταλάντωσης (δικός μου όρος) παρά με μπάσσο πίεσης (επίσης). Δηλαδή δε μπορώ ένα μπας ριφλέξ να κουνάει τα σκώτια μου στη φωνή του ψαραντώνη...

Υπάρχει όμως και λύση, ακόμα και σε αυτό το θέμα, συνδυάζουμε το μαγκνεπαν με ένα σαμπ με μπάσσο πίεσης και κάνουμε επιλεκτική χρήση του σαμπ, αναλόγως μουσικού - ηχητικού περιεχομένου!

Βουαλά, και ο σκύλος χορτάτος!
(η σχεδόν, αλλά είναι ο καλύτερος συμβιβασμός που θα μπορούσα να προτείνω, άλλωστε όλο το χόμπυ αυτό είναι μια σειρά συμβιβασμών, δε θέλω αντιρρήσεις...)
λινκ
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.390
Reaction score
125.525
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Είναι γνωστό στους παροικούντες στην Ιερουσαλήμ ότι τα δίπολα ηχεία έχουν κατά κανόνα πιο «γρήγορο-καθαρό» χαμηλό. Που οφείλεται αυτό;

Ένα δίπολο παράγει ηχητικό κύμα με ταχύτητα ανάλογη του ηλεκτρικού σήματος . Αντίθετα ένα συμβατικό παντοκατευθυντικό παράγει ηχητική πίεση ανάλογη του ηλεκτρικού σήματος .

Με άλλα λόγια ένα δίπολο έρχεται σε σύζευξη με το φορτίο του αέρα προσδίδοντάς του ταχύτητα και όχι πίεση. Το αντίθετο συμβαίνει σε ένα παντοκατευθυντικό ηχείο.Αυτό έχει τεράστιες συνέπειες στην παραγωγή των χαμηλών συχνοτήτων .

Ένα καλοσχεδιασμένο δίπολο παράγει εξαιρετικά τα όργανα που παράγουν μπάσσο χωρίς να αυξάνουν την πίεση του αέρα . Τέτοια είναι π.χ. τα μεγάλα έγχορδα (τσέλλο, κοντραμπάσσο) και το πιάνο.

Αντίθετα τα δίπολα δεν μπορούν να αποδώσουν ρεαλιστικά τα όργανα που παράγουν χαμηλές συχνότητες δημιουργώντας υπερπίεση στον αέρα που διεγείρουν. Αυτό αναπόφευκτα συνεπάγεται συμβιβασμούς στην αναπαραγωγή των μεγάλων πνευστών (τούμπες, τρομπόνια κ.λ.π) και των μεγάλων κρουστών. Συμβιβασμούς που αφορούν στα δυναμικά στοιχεία και το "punch" του αποτελέσματος.
Η πιθανότητα να «μπουμάρει» ένα καλοσχεδιασμένο παντοκατευθυντικό ηλεκτροδυναμικό στοιχείο σε ένα οικιακό χώρο είναι πολύ μεγάλη.

Πολύ μεγαλύτερη από την πιθανότητα να μπουμάρει ένα δίπολο. Αυτό είναι φυσική συνέπεια του γεγονότος ότι η δίπολη ακτινοβολία διεγείρει με σαφώς πιο φιλικό τρόπο (από ότι το κάνει η παντοκατευθυντική) τους ρυθμούς και τα στάσιμα του χώρου .

Η δίπολη ακτινοβολία όμως έχει και κάποια εμφανή μειονεκτήματα. Ενίοτε και υπό καθεστώς ειδικών συνθηκών παρουσιάζεται ακύρωση του χαμηλού λόγω συμβολής του απευθείας και του ανακλώμενου κύματος ή λόγω του τρόπου με τον οποίο «βλέπουν» οι μεγάλης επιφάνειας μεμβράνες την μάζα του αέρα με την οποία έρχονται σε σύζευξη.
Τα ανωτέρω αλλά και αρκετά άλλα που δεν είναι της παρούσης οδηγούν σε τελείως διαφορετικές ανάγκες τοποθέτησης των διαφόρων τύπων ηχείου στον χώρο .

Συνήθως τα κλασικά ηλεκτροδυναμικά ηχεία (πηγές παντοκατευθυντικών χαμηλών συχνοτήτων ) πρέπει να τοποθετούνται σε περιοχές «υψηλής πίεσης» για να διεγείρουν σωστά τον χώρο . Αντίθετα τα δίπολα πρέπει να τοποθετηθούν σε περιοχές «μέγιστης ταχύτητας».
Αυτές είναι ελάχιστες από τις διαφορές των κυριότερων ειδών ηχείων . Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες πάνω σε αυτό το θέμα ! Καθίσταται όμως προφανές ότι δεν είναι απλή ιστορία να πετάξεις τυχαία ένα ηχείο στον χώρο και να περιμένεις να παίξει ( θυμίζω ότι μιλάμε εδώ για χαμηλές συχνότητες , γιατί αν μπλέξουμε και το υπόλοιπο συχνοτικό φάσμα τότε θα χάσουμε τελείως την μπάλα αφού θα συμμετέχουν και τα χαρακτηριστικά απορρόφησης, διάχυσης , ανάκλασης κ.λ.π,κ.λπ. του κάθε χώρου !).

Για αυτό επικρατεί αυτό το ηχητικό χάος στους εκθεσιακούς χώρους και για αυτό τρελαίνονται και οι επαγγελματίες όταν παίρνουν ένα σύστημα από ένα χώρο που ακούγεται καλά και μεταφέροντας το σε άλλο χώρο διαπιστώνουν απίστευτες και ανεπιθύμητες διαφορές.

Γι αυτό έχει νόημα και αυτό που αποκαλείται «στήσιμο» του συστήματος και το οποίο άδικα λοιδορείται από κάποιους φίλους του χώρου.


λινκ
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.390
Reaction score
125.525
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Πέραν του ότι έχουμε πει κατά καιρούς όσοι έχουμε ασχοληθεί με το θέμα, με την άδειά του (ή χωρίς :137:) θα παραθέσω ένα κείμενο του αγαπημένου :138: σας γεροξεκούτη του RDoherty, από τα forums του avmentor.


Πολλές φορές διαβάζουμε τους διάφορους άσχετους λυμεώνες της αναπαραγωγής του ήχου να παραληρούν για "αργό" ή "γρήγορο" μπάσσο, βαθύ, πλαδαρό, σφιχτό, γεμιστό, πλακί, με μακαρόνια ή με σως Μαδέρα.

Φυσικά τους διαφεύγει η ουσία και η ουσία είναι η Φυσική. Το "γρήγορο" μπάσσο των δίπολων ηχείων δεν είναι αποτέλεσμα μαγείας, αλλά αναπόφευκτη συνέπεια της αρχής λειτουργίας τους, διά της οποίας συζεύγνυνται με το φορτίο του αέρα προσδίδοντας του ταχύτητα και όχι πίεση (όπως εναργώς ανέλυσες) - οι όροι στα Αγγλικά είναι velocity coupling και pressure coupling. Αντίστοιχα τα μονόπολα είναι pressure couplers. Για το λόγο αυτό τα μονόπολα συζεύγνυνται καλύτερα με τους ρυθμούς του χώρου σε σημεία (π.χ. γωνίες) που είναι κοιλίες πίεσης (pressure antinodes) και κόμβοι ταχύτητας (π.χ. γωνίες), ενώ τα δίπολα σε σημεία που είναι κοιλίες ταχύτητας (velocity antinodes) και κόμβοι πίεσης (pressure nodes). Είναι προφανές ότι σε επαφή με την επιφάνεια ενός τοίχου η ταχύτητα αναγκαστικά μηδενίζεται και συνεπώς στο σημείο αυτό ένα στάσιμο κύμα ταχύτητας οφείλει να έχει κόμβο (node), ενώ ένα στάσιμο πίεσης έχει κοιλία (antinode). Tα κύματα αυτά έχουν πάντα διαφορά φάσεως π/2.

Ανάλογα με την αρχή λειτουργίας του, ένα δίπολο σε επαφή με ένα boundary εμφανίζει εκτεταμένη ακύρωση της ακτινοβολίας του στα μπάσσα με δύο μηχανισμούς: τα δίπολα με γούφερ εμφανίζουν τυπική ακύρωση λόγω καταστρεπτικής συμβολής της πίσω με την μπροστά ακτινοβολία. Τα δίπολα μεμβράνης, επειδή συζεύγνυνται με τον αέρα καθ' όλη τους την (μεγάλη) επιφάνεια, "βλέπουν" το φορτίο τους να απειρίζεται (τροπόν τινα) στις αντίστοιχες χαμηλές συχνότητες και έτσι προοδευτικά παύουν να ακτινοβολούν.

Πολλοί προβληματίζονται γιατί τα δίπολα αδυνατούν να δώσουν την αίσθηση του μπάσσου, την γνωστή "γροθιά στην κοιλιά" (στο συκώτι, για να ακριβολογούμε). Ο λόγος είναι απλός και ποικίλλει ανάλογα με τον τρόπο παραγωγής ήχου από το κάθε όργανο. Υπάρχουν όργανα που παράγουν βαθύ μπάσο χωρίς να αυξάνουν την επικρατούσα πίεση του αέρα στο χώρο. Τέτοια είναι το τσέλλο, το κοντραμπάσσο (arco ή pizzicato, αδιάφορο), το πιάνο και το DI (direct-injected) ηλεκτρικό μπάσσο. Αυτά τα όργανα μπορούν να αποδοθούν ολόσωστα από ένα δίπολο.

Υπάρχουν επίσης όργανα που δημιουργούν μία προσωρινή υπερπίεση στο χώρο όπου παίζουν. Τέτοια είναι τα πνευστά (τούμπα, κόντρα-φαγκότο, κοντρα-τρομπόνι), τα τύμπανα και το ηλεκτρικό μπάσσο που παίζεται μέσω ενισχυτή και μεγαφώνου. Στις περιπτώσεις αυτές η υπερπίεση δημιουργείται από τον μουσικό (π.χ. με τα πνευμόνια) ή ηλεκτρικά. Είναι φύσει αδύνατον για ένα δίπολο να αναπαραγάγει αυτή την προσωρινή υπερπίεση, που είναι συστατικό του ήχου αυτών των οργάνων. Όποιος ελπίζει να το πετύχει με κάποιον τρόπο, πλανάται πλάνην οικτράν.
...
λινκ
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.390
Reaction score
125.525
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

προσωπικά προτιμώ το μπάσο της μεμβράνης, καθώς "ταιριάζει" πιο πολύ με την πλειοψηφία των φυσικών οργάνων, αλλά και της ανθρώπινης φωνής.

Υπάρχουν όμως και κάποια άλλα ακούσματα, που χωρίς γουφεριά δεν ακούγονται της προκοπής.

οπότε, καλό είναι να υπάρχει κι ένα γούφερ για έκτακτες ανάγκες (αν χρειαστεί, να σου ανακατεύει το τύπου-κόγια-μαλλί ρε παιδί μου) :143::138::135::138:

 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

...ώστε να αποτελέσουν βάση για ένα τελειωτικό (θέλω να πιστεύω) "ξεκαθάρισμα" αυτού του θέματος.
Ουάααχαχαχαχα... :138: :142: :143: (η υπογράμμιση και τα bold δικά μου )
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Στα σοβαρά τώρα: Αυτή η διαφοροποίηση του "είδους" του παραγόμενου μπάσου (pressure VS velocity) των δίπολων και παντοκατευθυντικών, είναι και δεν είναι έτσι όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Εξαρτάται από την οπτική γωνία που το βλέπει κανείς, και κυρίως από το σημείο θεώρησης.
Στην πραγματικότητα, αν πλησιάσεις κοντά στην μεμβράνη ή τον κώνο διπόλου, και πάλι αύξηση πίεσης είναι αυτό που συμβαίνει. Μόνο που από την πίσω μεριά συμβαίνει μείωση της πίεσης, που τώρα όμως δεν απομονώνεται λόγω της απουσίας κουτιού.
Όταν λοιπόν το κοιτάξεις από μεγαλύτερη απόσταση το θέμα, φαίνεται σαν να έχεις "velocity coupling", αλλά στην πραγματικότητα τα μόρια του αέρα έχουν "πάρει φόρα" αρχικά, λόγω αύξησης (ή μείωσης) της πίεσης. Από πόσο μεγαλύτερη απόσταση να το κοιτάξεις; Εξαρτάται από το μέγεθος της μπάφλας. Αν είχες πραγματική μπάφλα απείρων διαστάσεων, pressure coupling και μόνον θα σου φαινόταν οτι έχεις. Αν είχες δύο μέτρων, και πάλι pressure coupling κοντά στο ηχείο, αλλά όχι και τόσο όσο απομακρυνόσουν. Στην περίπτωση των μπάσων χορδών μιάς άρπας (μηδενική μπάφλα) θα έπρεπε να προσεγγίσεις σε μηδενικη απόσταση για να ανιχνεύσεις το "pressure coupling".

Δεν ξέρω λοιπόν αν η προτίμηση των δύο διαφορετικών φιλοσοφιών σε διαφορετικά όργανα, οφείλεται στην πραγματικότητα στους λόγους που αναφέρονται στα προηγούμενα ποστς, ή είναι έμεσο αποτέλεσμα άλλων μηχανισμών.
Δεν το έχω ψάξει σε βάθος και επειδή το θέμα ΔΕΝ είναι απλό δεν διακινδυνεύω ισχυρή γνώμη, ας μιλήσουν όσοι το έχουν.
Έχω όμως την αίσθηση οτι η αιτία βρίσκεται 1) στην διαφορετική βεβαίως διέγερση των ρυθμών του δωματίου και 2) ίσως στον διαφορετικό αρχικά διεγειρόμενο όγκο και εμβαδόν αέρα από μία χορδή ή ένα γούφερ ηλεκτρικού μπάσου, και μόνον εκεί.
Γιατί ας μην ξεχνάμε, οτι αυτό που εισπράττει το αυτί στην θέση ακρόασης είναι πάντα μία εναλλαγή υπερ και υπο πιέσεων και τίποτ΄άλλο.
 

Μηνύματα
2.274
Reaction score
968
Ωρέ παίδες, sorry, με όλο το θάρρος δηλαδή, αλλά αυτά που γράφονται στα τελευταία posts είναι εντελώς ανακριβή .... έως και ψιλο ή χοντρο-π@π@ριές!

Δεν υπάρχει αυτή η διάκριση που αναφέρεστε μεταξύ κυμάτων πίεσης και κυμάτων ταχύτητας! Δεν υπάρχουν δύο διαφορετικά είδη κυμάτων. Ένα οποιοδήποτε ακουστικό κύμα στο χώρο τα έχει και τα δύο (πίεση και ταχύτητα), και περιγράφεται πλήρως είτε από την ακουστική του πίεση είτε από τη μοριακή ταχύτητα ταλαντώσεων. Η κυματική εξίσωση είναι η ίδια ακριβώς, είτε βάλουμε ως μεταβλητή την ακουστική πίεση είτε τη μοριακή ταχύτητα ταλαντώσεων του μέσου διάδοσης (για την ακρίβεια το velocity potential αλλά ας μην το μπερδεύουμε περισσότερο).

Σε έναν ακλόνητο τοίχο, η ακουστική πίεση του ιδίου κύματος παρουσιάζει μέγιστο (pressure maximum), ενώ η ταχύτητα ταλαντώσεων μηδενίζεται (velocity minimum). Επαναλαμβάνω προς αποφυγή παρεξηγήσεων, δεν υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι κυμάτων, το ένα πίεσης και το άλλο ταχύτητας. Πρόκειται για το ίδιο ακουστικό κύμα, απλά μιλάμε για δύο παραμέτρους του, την πίεση και την ταχύτητα.

Νομίζω ότι μπερδεύεστε με τον τρόπο παραγωγής των κυμάτων, και συγκεκριμένα με την αρχή λειτουργίας των διαφόρων πηγών. Τα ηλεκτροδυναμικά μονόπολα ηχεία αναφέρονται και ως πηγές πίεσης, ενώ τα δίπολα ως πηγές ταχύτητας, αλλά αυτό έχει να κάνει μόνο με την αρχή λειτουργίας τους. Δεν σημαίνει ότι τα πρώτα παράγουν κύματα πίεσης και τα δεύτερα κύματα ταχύτητας. Και τα δύο παράγουν ακουστικά κύματα, τα οποία χαρακτηρίζονται και από τις δύο παραμέτρους πίεσης και ταχύτητας (δεν υπάρχουν ακουστικά κύματα που έχουν μόνον πίεση ή μόνον ταχύτητα).

Συγνώμη που επαναλαμβάνω τα ίδια πράγματα συνεχώς, αλλά προσπαθώ να γίνω κατανοητός.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Θέλω δηλαδή να επισημάνω με την πρώτη παράγραφο του ποστ 7, ότι αυτή η διαφορά σύζευξης ή ταχύτητας, δεν είναι (κατα την γνώμη μου) σημαντική ως προς την ουσία.
Αλλά είναι σημαντική για την διέγερση των ρυθμών. Δηλαδή για τον ίδιο ακριβώς διεγειρόμενο ρυθμό, αλλού πρέπει να τοποθετηθεί ένα κλειστό κουτί, και αλλού ένα δίπολο, σωστό. Αλλά στην θέση ακρόασης, ο ακροατής θα εισπράξει το ίδιο ακριβώς κύμα.
Άρα, θα απαντήσει κανείς στην συγκεκριμένη θέση ηχείου, άλλο κύμα θα εισπράξει ο ακροατής από κλειστό σαμπ και άλλο από δίπολο. Και αυτό σωστό, δεν σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχει κάποια άλλη θέση στο δωμάτιο, όπου αν τοποθετηθεί το κλειστό σαμπ, ο ακροατής θα εισπράξει το ίδιο κύμα με αυτό που παράγουν τα δίπολα στην αρχική θέση
 

Μηνύματα
2.274
Reaction score
968
Με βάση την αρχή λειτουργίας τους λοιπόν, είναι λογικό τα δίπολα ηχεία να διεγείρουν κυρίως ρυθμούς (modes) σε θέσεις του χώρου, όπου η ακουστική πίεση είναι χαμηλή και η σωματιδιακή ταχύτητα ταλαντώσεων υψηλή. Επίσης, διεγείρουν κυρίως ρυθμούς κατά τον κύριο ακουστικό τους άξονα, ενώ δεν διεγείρουν ρυθμούς προς την εγκάρσια κατεύθυνση.

Επομένως, μπορούμε να πούμε, ότι με την προϋπόθεση της κατάλληλης τοποθέτησης στο χώρο, τα δίπολα παρέχουν περισσότερο ομοιόμορφη απόκριση χαμηλών συχνοτήτων (διεγείρονται λιγότεροι ιδιορυθμοί του χώρου ακρόασης), χωρίς τις απότομες εξάρσεις και βυθίσεις που δημιουργούνται λόγω στασίμων από τα μονόπολα ηλεκτροδυναμικά ηχεία.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

acoustics μαζί γράφαμε.
Το ίδιο πράγμα λέμε στην πραγματικότητα, διάβασε προσεκτικότερα τι γράφω (και στο ποστ 9).
Αυτός ο "διαχωρισμός" είναι μία εντύπωση και μόνον αν κοιτάξεις ένα δίπολο από (σχετικά) μακρυά. Όταν μπροστά παράγει πίεση, πίσω παράγει υποπίεση και συνολικά στην ευρύτερη περιοχή του το άθροισμα "φαίνεται" σταθερό. Αν σε κάποια συχνότητα παράξει ένα στάσιμο (για ένα δεδομένο δωμάτιο) το δίπολο αυτό θα βρίσκεται πάντα σε κόμβο ταχύτητας. Στην ίδια θέση όμως, το κλειστό κουτί θα παράγει στάσιμα που το τοποθετούν πάντα σε κόμβο πίεσης.
Μέχρις εκεί, αυτό είναι όλο. Διότι βέβαια, δεν υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι κυμάτων, το ένα πίεσης και το άλλο ταχύτητας, όπως λες κι' εσύ.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

acoustics πάλι μαζί γράφουμε (για το ποστ 10 λέω τώρα - πωπω μπέρδεμα, χειρότερο και από τα modes)!
Και συμφωνούμε.
Ωστόσο κι εγώ βρίσκω οτι τα κλειστά κουτιά αποδίδουν το ηλ. μπάσο καλύτερα και οι μπασοκόρνες την τούμπα. Δεν νομίζω οτι ωφείλεται στον τρόπο διέγερσης του αέρα, αλλά δεν ξέρω και που ωφείλεται. Όποιος ξέρει, ας μας φωτίσει.
 

Μηνύματα
2.274
Reaction score
968
Για το τελευταίο πολλά μπορεί να πει κάποιος, όπως πχ ότι τα ίδια μας τα αυτιά λειτουργούν περισσότερο ως μικρόφωνα πίεσης και όχι ταχύτητας (δηλαδή όπως είναι οι κάψες μικροφώνων και όχι όπως είναι τα δίλοβα μικρόφωνα ribbon).

Επίσης, κατά τη γνώμη μου πάντα, τα επίπεδα δίλοβα ηχεία αφ΄ενός δεν επιτυγχάνουν ικανοποιητική έκταση προς τις χαμηλές, αφ΄ετέρου έχουν μία τρομερά απότομη κλίση αποκοπής προς τα κάτω, η οποία πέραν των άλλων επηρρεάζει και τις φάσεις με τρόπο ας πούμε "αφύσικο". Εδώ θα μπορούσε να αρχίσει μία συζήτηση "ακουστότητας" της φάσης στο χαμηλό φάσμα
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Κύριε διαχειριστά, τοποθετείστε παρακαλώ το ποστ 9 πριν ακριβώς απο το 8, και το 11 μετά ακριβώς από το 8, για να μην χαθεί η μπάλα.
(και να μην με πάρουν με τις ντομάτες όσοι διαβάζουν :122: )
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.390
Reaction score
125.525
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

χμ, ενδιαφέρουσα η κατεύθυνση της συζήτησης.

Ας κάνω εγώ το δικηγόρο του διαβόλου. :137:

Σε κάποια φάση, με ένα μετρητικό μικρόφωνο, πήγα να μετρήσω ένα σαμπ, το οποίο είχε τέτοια κατασκευή που δεν έβλεπες κανένα από τα 2 μεγάφωνά του, ενώ αντίθετα έβλεπες 2 μεγάλες τρύπες στην πρόσθια μπάφλα (μπας ριφλέξ - μπαντ πας).

Προς μεγάλη μου έκπληξη, το μικρόφωνό μου δε μετρούσε χαμηλές συχνότητες από αυτό το σαμπ!

Αντίθετα, όταν το μικρόφωνο "έβλεπε" το μεγάφωνο, μετρούσε άψογα απόκριση σε πολύ χαμηλές συχνότητες.

Καμιά εξήγηση?


ΥΓ: για να βοηθήσω, επαναλαμβάνω τα λόγια του αγαπητού RD (καλή του ώρα, ελπίζω να μην έχει λόξυγγα:138:)

" Είναι φύσει αδύνατον για ένα δίπολο να αναπαραγάγει αυτή την προσωρινή υπερπίεση, που είναι συστατικό του ήχου αυτών των οργάνων. Όποιος ελπίζει να το πετύχει με κάποιον τρόπο, πλανάται πλάνην οικτράν."

και να δώσω κι ένα προβληματισμό: έστω ότι αναπαράγουμε μια συχνότητα χαμηλή, πχ 20 κύκλων, με μια συστοιχία 12 τεμαχίων 32' γούφερ που κρέμονται από το ταβάνι ελεύθερα.

έστω επίσης ότι αναπαράγουμε την ίδια συχνότητα μετατοπίζοντας μέσα-έξω αέρα από μια οπή σε ένα τοίχο του δωματίου, ελαττώνοντας στιγμιαία τον ατμοσφαιρική πίεση του δωματίου και αυξάνοντας στιγμιαία την πίεση ομοιόμορφα σε όλο το δωμάτιο.

(Ένα τέτοιο σαμπ υπάρχει, που μοιάζει με ανεμιστήρα, αυτό


και μπορείτε να διαβάσετε μερικά πράγματα εδώ )

Τα δυο παραπάνω παραδείγματα παράγουν ίδιο ήχο? είναι δηλαδή και στις δυό περιπτώσεις κύματα πίεσης (κατά την κυματική) που ταξιδεύουν μέσα στο χώρο του δωματίου με συγκεκριμένη ταχύτητα (του ήχου)?

Διότι πιστεύω πως στη δεύτερη περίπτωση δεν υπάρχουν καθόλου "κύματα πίεσης" με τον γνωστό ορισμό της κυματικής και της μετάδοσης του ήχου στον αέρα, αλλά υπάρχουν στιγμιαίες αυξομοιώσεις της πίεσης του αέρα ταυτόχρονα σε όλα τα σημεία του χώρου, χωρίς κύματα μετάδοσης.

και ένα λινκ
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.390
Reaction score
125.525
Απάντηση: Re: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Για το τελευταίο πολλά μπορεί να πει κάποιος, όπως πχ ότι τα ίδια μας τα αυτιά λειτουργούν περισσότερο ως μικρόφωνα πίεσης και όχι ταχύτητας (δηλαδή όπως είναι οι κάψες μικροφώνων και όχι όπως είναι τα δίλοβα μικρόφωνα ribbon).
ουσιαστικά απάντησες (πότε πρόλαβες βρε... πριν καν το ρωτήσω!:138:) σε ερώτησή μου στο προηγούμενο ποστ, αλλά έχω μια σχετική αντίρρηση (όπως πάντα :137:):

τα αυτιά μας λειτουργούν και ως μικρόφωνα πίεσης και ως ταχύτητας.

ίσως να "μεταφράζουν" την πίεση σε ταχύτητα, καθώς η πίεση μεταφερόμενη στον κοχλία γίνεται ταχύτητα που κουνάει τα τριχία, κάτι στο οποίο θα μας απαντήσει ο μπούτιας όπως πάντα αποστομωτικά...:143:
 

Car_Audio_Test

Επαγγελματίας
Editor
Μηνύματα
2.284
Reaction score
853
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

χμ, ενδιαφέρουσα η κατεύθυνση της συζήτησης.

Ας κάνω εγώ το δικηγόρο του διαβόλου. :137:

Σε κάποια φάση, με ένα μετρητικό μικρόφωνο, πήγα να μετρήσω ένα σαμπ, το οποίο είχε τέτοια κατασκευή που δεν έβλεπες κανένα από τα 2 μεγάφωνά του, ενώ αντίθετα έβλεπες 2 μεγάλες τρύπες στην πρόσθια μπάφλα (μπας ριφλέξ - μπαντ πας).

Προς μεγάλη μου έκπληξη, το μικρόφωνό μου δε μετρούσε χαμηλές συχνότητες από αυτό το σαμπ!

Αντίθετα, όταν το μικρόφωνο "έβλεπε" το μεγάφωνο, μετρούσε άψογα απόκριση σε πολύ χαμηλές συχνότητες.

Καμιά εξήγηση?


ΥΓ: για να βοηθήσω, επαναλαμβάνω τα λόγια του αγαπητού RD (καλή του ώρα, ελπίζω να μην έχει λόξυγγα:138:)

" Είναι φύσει αδύνατον για ένα δίπολο να αναπαραγάγει αυτή την προσωρινή υπερπίεση, που είναι συστατικό του ήχου αυτών των οργάνων. Όποιος ελπίζει να το πετύχει με κάποιον τρόπο, πλανάται πλάνην οικτράν."

και να δώσω κι ένα προβληματισμό: έστω ότι αναπαράγουμε μια συχνότητα χαμηλή, πχ 20 κύκλων, με μια συστοιχία 12 τεμαχίων 32' γούφερ που κρέμονται από το ταβάνι ελεύθερα.

έστω επίσης ότι αναπαράγουμε την ίδια συχνότητα μετατοπίζοντας μέσα-έξω αέρα από μια οπή σε ένα τοίχο του δωματίου, ελαττώνοντας στιγμιαία τον ατμοσφαιρική πίεση του δωματίου και αυξάνοντας στιγμιαία την πίεση ομοιόμορφα σε όλο το δωμάτιο.

(Ένα τέτοιο σαμπ υπάρχει, που μοιάζει με ανεμιστήρα, αυτό


και μπορείτε να διαβάσετε μερικά πράγματα εδώ )

Τα δυο παραπάνω παραδείγματα παράγουν ίδιο ήχο? είναι δηλαδή και στις δυό περιπτώσεις κύματα πίεσης (κατά την κυματική) που ταξιδεύουν μέσα στο χώρο του δωματίου με συγκεκριμένη ταχύτητα (του ήχου)?

Διότι πιστεύω πως στη δεύτερη περίπτωση δεν υπάρχουν καθόλου "κύματα πίεσης" με τον γνωστό ορισμό της κυματικής και της μετάδοσης του ήχου στον αέρα, αλλά υπάρχουν στιγμιαίες αυξομοιώσεις της πίεσης του αέρα ταυτόχρονα σε όλα τα σημεία του χώρου, χωρίς κύματα μετάδοσης.

και ένα λινκ
Βοήθησε λίγο. Το κουτί είναι bandpass πως έγινε η μέτρηση στο γούφερ;
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Παιδες πρέπει να φύγω, θα διαβάσω τα λινκσ του Κωσταυτιά άλλη ώρα. Στα γρήγορα, αυτό που παρατηρώ με τον "ανεμιστήρα" σε οπή στο τοίχο, είναι οτι κατορθώνει να μεταβάλλει την ταχύτητα εκεί όπου κανονικά αυτό θα ήταν αδύνατον. ΑΛΛΟΙ ρυθμοί διεγείρονται λοιπόν στην περίπτωσή του - ο πρώτος ρυθμός του ανεμιστήρα θα εμφανίζει μέγιστη ένταση στη μέση του δωματίου! (εξαρτάται και σε τι βάθος βρίσκεται ο ανεμιστήρας στον αγωγό "εξαερισμού")
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.390
Reaction score
125.525
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Βοήθησε λίγο. Το κουτί είναι bandpass πως έγινε η μέτρηση στο γούφερ;
δεν έγινε στο ίδιο, έγινε σε διπλανό σαμπ (που το μεγάφωνο ήταν στην εμπρός μπάφλα) στον ίδιο χώρο με τα ίδια ενισχυτικά και με εκπληκτικά παρόμοιο ηχητικό αποτέλεσμα.

Δηλαδή σε 2 σαμπ (στον ίδιο χώρο), που στα αυτιά μας παίζαν το ίδιο, στο ένα το μικρόφωνο μετρούσε και στο άλλο δε μετρούσε.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.397
Reaction score
1.856
Απάντηση: όλα τα μπάσα δεν είναι ίδια - μεμβράνες και κουτιά

Διότι πιστεύω πως στη δεύτερη περίπτωση δεν υπάρχουν καθόλου "κύματα πίεσης" με τον γνωστό ορισμό της κυματικής και της μετάδοσης του ήχου στον αέρα, αλλά υπάρχουν στιγμιαίες αυξομοιώσεις της πίεσης του αέρα ταυτόχρονα σε όλα τα σημεία του χώρου, χωρίς κύματα μετάδοσης.
Αυτό αποκλείεται για μήκη κύματος συγκρίσιμα με τις διαστάσεις του δωματίου (και για πολύ μεγαλύτερα, και πάλι σχετικό είναι το "ταυτόχρονα")
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.600
Μηνύματα
2.867.470
Members
37.936
Νεότερο μέλος
albie
Top